me/cvs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Re: me/cvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:56

Ben je niet bang dat wanneer je nu zoveel doet het volgende week helemaal mis is? Misschien als je het nu wat rustiger aan doet (maar al meer dan normaal, bijvoorbeeld alleen naar pony en vriend), dat je dit veel langer vast kunt houden? :) Niet om je de les te lezen, maar het lijkt mij wel een typische spiraal. Je voelt je beter, doet teveel, voelt je daardoor veel slechter, knapt weer op, doet weer teveel enzovoort.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 11:47

Ja, dat klopt helemaal! Daarom heb ik nu ook een rustig dagje ingelast!
Dat is nog een fout van mij, als ik energie heb doe ik veel te veel. Dus daar ga ik echt aan werken ;) Ik moet idd echt proberen die spiraal uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:45

Ik had jullie nog een verslagje van de fysio beloofd, ik voel me niet zo best dus de rest lees&reageer ik later even op ;)

De fysio wil rustig met me gaan conditie opbouwen en spieren sterker maken, en we richten ons voornamelijk op bovenbeen/buik/rugspieren. Deze spieren zijn het meest in gebruik bij "normale" zaken als dingen vanaf de grond optillen, traplopen etc, en als deze spieren wat sterker worden wordt het "zwabberen" bij vermoeidheid waarschijnlijk ook minder. Het is dus puur functioneel dat we ons hierop richten. Om dit te trainen heb ik 3 oefeningen meegekregen die ik om de dag (als het goed gaat mag het elke dag, als het niet gaat 2x in de week) kan doen. Heel simpele dingen zijn het:

oefening 1: op je zij liggen en je been (gestrekt) omhoog tillen, 5 seconden vasthouden en dat 3x per been
oefening 2: op je rug liggen en je heupen omhoog duwen, 5 seconden vasthouden en dat 5x
oefening 3: rechtop staan en door je knieen zakken, waarbij je knieen niet voor het puntje van je tenen morgen komen, je drukt zegmaar je kont wat naar achteren en je bovenlichaam naar voren. Dit ook 5x herhalen.

Zoals jullie zien is het dus écht heel rustig opbouwen. Het is nog geen 5 minuten dat je kwijt bent, maar ik gebruik wel spieren die ik anders nooit gebruik. Ik moet ook een lijstje bijhouden waarin ik cijfers geef voor hoe zwaar de oefening is en of het een terugslag oplevert de volgende dag, zodat we het aan kunnen passen als iets te zwaar/te licht lijkt te gaan. Naast deze oefeningen ga ik ook een half uurtje per week naar de fysio toe om daar te kijken hoe het gaat en evt weer nieuwe oefeningen te krijgen.

Ik vind het zelf opzich goed. Hij is heel voorzichtig en wil me niet teveel laten doen, maar door de oefeningen regelmatig te herhalen worden de spieren toch wat sterker. Aan de andere kant baal ik wel een beetje, ik had meer training verwacht (bijvoorbeeld een kwartier fietsen of 10 minuten bergop wandelen oid) maar ik wil ook altijd te snel dus ik denk dat dit dan wel goed is. Het voordeel is in elk geval dat ik spieren ga gebruiken die ik met paardrijden/fietsen/lopen minder gebruik. Nog een grooooooot pluspunt: hij vind het prima als ik 2x per week blijf paardrijden :D

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 16:13

Dat is idd heel goed Birgitta! Ik merk zelf ook dat ik echt heel weinig spierkracht heb. Ik heb het gevoel dat mijn spieren helemaal gaan trillen als ik een buikspieroefening doe of dergelijk. Dus ik heb ook besloten oefeningen te gaan doen, maar ook langzaam opbouwen. Je kan beter rustig aan doen dan te snel gaan.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:23

Interessant Brigitta. En het is wel te zien dat hij je erg serieus neemt omdat hij écht rustig begint met opbouwen. :) Fijn dat ze zo meedenken en naar je lichaam willen luisteren.

Of ik word ziek óf die vitaminepillen zijn me toch iets teveel. Ben helemaal koortsig vandaag en m'n lippen worden wit. Hopelijk zet het niet door want ik moet het hele weekend + maandag werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:04

Hmmm Paula, dat klinkt niet goed. Hopelijk valt het een beetje mee. Ziek gaan werken is ook geen optie....

De fysio neemt het zeker serieus, erg fijn. Ik moest wel lachen om mezelf vanochtend. Gisteren vond ik die 5 kniebuigingen en andere oefeningen eigenlijk weinig. Toch maar braaf gedaan gisterenavond, wordt ik wakker vanochtend, Spierpijn :')

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 19:17

Wat is het hier stil! Gaat alles nog wel goed met jullie, dames?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:21

Hoe gaat het met je oefeningen Brigitta? Nog steeds last van spierpijn? Ik had je oefeningen ook even geprobeerd, maar vooral dat been zijwaarts heffen vind ik zwaar zeg. :oo Valt tegen!

Het gaat z'n gangetje... Met jou Marilla? Nog steeds lekker fit? Vandaag heb ik de hele dag aan moeten horen hoe moe een aantal meisjes waren omdat ze in 3 dagen nog geen 6 uur hadden geslapen, heel veel hadden gezopen en uit geweest. Dus dat vonden ze voor elk ding een goed excuus om zich er makkeljk vanaf te maken. :r Ik kan daar zo slecht tegen...

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 08:01

Ja, ik ben nog steeds fit! Tenminste, gisteren was ik moe, maar ik had die nacht ervoor maar iets van 5 uurtjes geslapen dus het was logisch. Was naar het dorpsfeest geweest en netjes om 12 uur naar huis gegaan, maar vriendlief bleef slapen dus gingen we om 2 uur slapen en toen was ik over m'n moeheid heen. En de volgende dag vroeg op, dus het was niet van m'n ziekte dat ik de volgende dag brak was ;) Nu maar even afwachten hoe het vandaag gaat. Doe overdag gewoon rustig aan en dat hou ik dus goed vol :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:47

Eindelijk ook even een teken van leven van deze kant, helaas gaat het best bagger := Ik begin steeds meer twijfel te krijgen of ik mijn examens wel ga halen.. Eerst kon ik het prima volhouden om 3 uurtjes per dag naar school te gaan maar afgelopen week was anderhalf uur wakker zijn al funest, laat staan iets doen. Het idiote is, dat ik niet kan slapen als ik zo moe ben, sowieso slaap ik heel slecht overdag.. Ik hoop echt dat ik voor mijn tentamenweek (over twee weken) wat opknap..

Qua school gaat het tot nu toe wel goed hoor, heb goede cijfers maar ik ben dus best wel bang voor mn laatste tentamenweek en dan natuurlijk mn examens!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:17

Ik ga woensdag naar de H.A vragen of B 12 na gekeken kan worden,de dag is net begonnen en ik ben zo gaar als een aardappel.M,n tandvlees is iets roder maar normaal is het wit.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:19

Hai,

Met mij nog hetzelfde, weinig achter de pc gezeten, vandaar.

Ik ben vanochtend terug geweest naar de huisarts.
Nog niet bij de praktijkpsych geweest.

De huisarts had geen enkele brief of uitslag van de internist destijds.
( lijkt mij een mogelijkheid dat de ha in mijn oude woonplaats die heeft)
Maar.. hetheeft een voordeel want ik krijg een verwijzing voor de internist. :j :wow:
Amsterdam is 3e lijns, moet alles uitgesloten zijn en dat kan de ha nu niet zeggen.
Oftewel... ik ga gelukkig naar de internist, kan daar mijn verhaal doen, en wil zoiezo op alles geprikt worden wat Amsterdam vraagt (plus pfeiffer, cmv, b12).
Nu maar hopen dat het een beetje snel kan gebeuren.
( en als de afspraak staat, kan ik altijd nog mijn oude ha bellen )

En voor de plekken in mijn gezicht.... hydrocortison (hormoonzalf). (ipv te kijken waarom ik de plekken heb)
:\ mja het proberen waard. (ben alleen bang voor bijwerkingen, zoals bijv witte blijvende verkleuring in je gezicht)

Vorige week ook maar 1 avond een uurtje op stal geweest.
Ivm school, moet pas eind van de middag, heb ik nu tijd om even te rijden!
('s avonds rijden valt toch wel erg/te zwaar)

MiissKippie, komop, examens ga je halen! Nu goede cijfers, straks goede cijfers,. ik weet zeker dat jehet kan.
Jouw leven bestaat voor de komende tijd denk ik alleen even uit school en slapen/rusten. :(:)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:28

Wat fijn dat je naar de internist mag! Ik hoop echt dat óf daar wat uit komt (de bloedonderzoeken) of dat hij ook tot de conclusie cvs/me komt zodat je naar Amsterdam kan!

Die hydrocortisonzalf zou ik ook niet heel blij mee zijn inderdaad := Maar wie weet kan de internist daar ook wel wat mee als je het even vraagt, je bent er dan toch!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:55

MissPromiss schreef:
Wat fijn dat je naar de internist mag! Ik hoop echt dat óf daar wat uit komt (de bloedonderzoeken) of dat hij ook tot de conclusie cvs/me komt zodat je naar Amsterdam kan!

Die hydrocortisonzalf zou ik ook niet heel blij mee zijn inderdaad := Maar wie weet kan de internist daar ook wel wat mee als je het even vraagt, je bent er dan toch!

(kheb zown donkerbruin vermoeden dat de internist nog wel 2 maanden of langer kan duren? We zullen zien.)
Misschien dat ze nu na 1,5 jaar weer wel wat vinden.

( sorry, heb in mijn bovenstaand bericht miskippie geschreven ipv misspromiss :D )

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:31

Haha het valt mij nu pas op :P

Ik kon redelijk snel terecht bij de internist, duurde drie weken geloof ik! In het ziekenhuis in Meppel duurde het langer maar ik kon eerder terecht bij de dependance in Steenwijk, misschien was dat mijn geluk! Moet je zelf bellen voor een afspraak?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:40

Ja je moet zelf bellen,ik had gisteren een rot dag helaas.Zondag bij schoonouders slagroom op cake gegeten,ik had al een keer gezegd dat melk voor mij een verboden voedingsmiddel is.Ach kom op wat een onzin zeggen ze dan,tja hij was kok en die zien eten als iets belangrijks en niet als iets schadelijks.Ik wilde niet die slagroom eraf gaan schrapen,maar volgende keer neem ik het niet meer hoor.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:14

@Marilla; zo goed zeg nog steeds fit. Heb je misschien een idee waar het aan ligt dat het ineens zo goed gaat?
@MP; balen zeg dat je je zorgen maakt over school... maar als je er nu goed voor staat, zul je echt niet ineens het helemaal verpesten. Komop, je kunt het! :)
@Hananas; Jeej, verwijzing! Hopelijk gaan ze wat vinden!
@Marleen; oei dat moet je maar niet meer eten dan nee...

Hoelang duurt het voordat je effect merk van vitaminepillen? Een week? 2 weken? Langer?
Deze vraag geeft eigenlijk al meteen aan hoe het gaat; hetzelfde...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:03

mijWat voor pillen heb je?

Ik lummel nu door op stage.
Heb nu al 2 keer de hydrocortisoncreme gesmeerd, moet toch wat...

Ik heb zelf trouwens nog nooit wat gemerkt met pillen/supplementen.
Nu ik dat EMR krijg merk ik wel wat, plas donkerder, wat pijntjes hier en daar, mijn lichaam is duidelijk ergens mee bezig.
Maar die pillen die ik nu slik, heb ook nog geen idee hoor.
(alleen de chroom, maar dat is natuurlijk in de combi geen suiker eten, echt aan aanrader voor de verschrikkelijke dipjes op een dag, ik ben denk ik 1 % helderder. Laatst at ik een stroopwafel, ik was gelijk van slag bovenop normaal van slag (extra wazig zien, zwevend gevoeld etc dubbel zo erge "brain frog" ) Ik voel mij wat gematigder, niet dat het in mijn dagelijks functioneren helpt ofzo maar het is wel fijn.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:15

Vitamine B complex, Foliumzuur en Vitamine D. Omdat ik daarmee aan de lage kant zat. Enige wat ik merk is dat ik nu heel geel plas. :')

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:21

Ik heb vandaag een slechte dag :( Althans, pas vanaf net. Het was te verwachten, het ging ook wel erg goed. Maar nu doet ook alles me pijn. Komt misschien ook wel doordat ik in mijn maandelijkse periode zit.
Vitaminepillen heb ik ook geslikt, had het gevoel dat ik er alleen maar zieker van werd :')

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:30

@Paula - paar weken bijhouden wat je eet en dat bij de dok inleveren - en dan eens kijken of hij nog steeds vindt dat het gezonder/ met meer vitamines kan. (dat van dat kanariegele urine bij vitamine B12 supplementen/vitamines is inderdaad :') )

Heb me niet echt goed aan mijn eigen schema gehouden de afgelopen weken, merk dat dat toch niet heel handig was.
Vanochtend met de buurvrouw plus hond een rondje van 15 minuten gelopen..hakt er toch aardig in (maar met iemand/hond wandelen is veel 'leuker' dan elke dag dat rondje in mijn uppie).

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:31

Hoi allemaal,
ik was even stil op dit topic, heb het erg druk gehad, het ging tot vanaag erg goed, maar vandaag dan toch even een terugslag, koortsig, misselijk, opgezette klieren, dus even een pas op de plaats en dan gaan we weer vrolijk door. Over het algemeen ga ik toch in kleine stapjes vooruit heb ik het idee.
Heb vandaag wat korter gewerkt en vanmiddag even geslapen om de batterij wat op te laden voor de drukke dagen die komen gaan.

vitamine gebruik en het effect er van duurt soms wel een paar maanden, dus volhouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:01

Hoi allemaal,

even een berichtje om te zeggen dat ik de komende tijd (nog) minder reageer. Ik zit de laatste tijd wat te veel achter de computer en krijg wat last van mijn schouder/pols. Voorlopig even alleen mail lezen dus ;)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:10

Oei balen Brigitta! Ik hoop voor je dat het snel minder wordt :)

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:50

Even van me af schrijven hoor :P Een meisje uit mn klas staat de laatste tijd echt iedere ochtend op school: pfff wat ben ik moe, en ik moet dit nog doen en dat nog doen en ow wat ben ik moe.. écht iedere ochtend! En dan denk ik: Ja als je nou niet om 1 uur je nest in ging en niet 80 dingen tegelijk wil doen misschien dat je dan wat minder moe bent.. ik kan dat écht niet goed hebben als mensen continu over moe zijn zeuren terwijl je weet dat ze wel vrolijk alles doen.. pas als je dingen er om moet laten, dan ben je moe :=