Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 14:20

Ik ben vandaag lid geworden van de sportschool om toch even lekker te kunnen gaan lopen. Ver buiten mijn comfortzone, want andere mensen, maar goed....
Heb 10km op de loopband gelopen. Mentaal heel anders, want het is saai. Maar het liep echt heel makkelijk, dat dan weer wel. En ik heb eindelijk weer gelopen na m'n halve marathon anderhalve week terug +:)+
Mijn knie deed ook lekker mee, dus dit was helemaal prima.

Afbeelding

Wdj

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 14:35

goed bezig!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 15:00

Goed bezig Goof! Die mensen zijn inderdaad wat mij ook tegenhoudt :')

Herkent iemand het krijgen van een dip in een taperweek? Misschien is het ook de combi met het thuiswerken door de sneeuw en weinig mensen zien, maar ik ben lusteloos en heb nergens zin in.
Heb dinsdag en vandaag wel een wandeling gemaakt, maar daar haalde ik niet echt plezier uit. Ik was net ook begonnen aan een bijleespost maar er komt maar weinig uit m'n toetsenbord.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 15:03

Lekker Goof! Ik snap je gevoel helemaal. :)) Ik zit bij een hele kleine sportschool maar als het me te druk wordt, maak ik m’n programma thuis wel af.

Ik herken het wel een beetje, Tiggs. Zoveel gelopen in de weken ervoor en dan moet je ineens ‘verplicht’ rustiger aan doen.

Gisteren en vandaag lekker thuis aan het werk. Had op zich wel naar kantoor gekund maar ik wilde graag m’n auto vandaag afleveren bij de garage voor de APK. Dat staat voor morgen op het programma maar er wordt weer een pak sneeuw verwacht. Dan kunnen ze ‘m pakken wanneer ze eraan toe zijn en dan haal ik ‘m ergens in het weekend wel weer op.
Terugweg lekker naar huis gelopen.

Zou komende zaterdag RFR Appelscha lopen maar die is helaas afgelast. Geen verrassing natuurlijk maar wel jammer, had er echt zin in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 20:29

Lekker Goof.

Ik heb gisteren 10km gewandeld, waarvan 3 keer 200m hardgelopen en 1 keer 600m hardgelopen. Wel op mijn bergschoenen, want anders was het te glad. Maar kon me niet inhouden om het hardlopen te proberen waar het ging. ;)

Maar zojuist ben ik op pad geweest. Het heeft enorm gedooid en het dooide nog toen ik op pad ging. Mijn hoge Lowa ATR trailrunners aan (tot nu toe alleen nog maar op gewandeld, terwijl het dus hardloopschoenen moeten zijn met enkelsteun, vond het nu een goed moment om het met hardlopen te testen) en over schoon asfalt op weg. Het begon wel wat op te vriezen, af en toe een stukje sneeuw, maar ik heb geen gladheid gevoeld. Uiteindelijk 8.2km gedaan waarvan dus 12 keer 40 seconden interval. Had het echt weer nodig na de halve marathon op 29 december. Daarna had ik niet meer intensief getraind.
Ik vind dat de Kiprun Pacer app af en toe leuke trainingen maakt. Deze was dus 30 minuten rustig inlopen, dan 4 keer 40 seconden interval met 60 seconden rust, dan 4 keer 40 seconden met 45 seconden rust en daarna nog 4 keer 40 seconden met 30 seconden rust. Dan ga je best wel dood kan ik je vertellen ;) En vervolgens nog 10 minuten rustig uitlopen (dat werden bij mij 20 omdat ik niet meer echt wilde hardlopen op de laatste km waar ik wel begonnen was, maar waar dus nog wel echt sneeuw lag).
Maar ik kan dus deze schoenen aanraden als je ergens bang bent om je te verstappen. Ik kon er prima op hardlopen en zelfs goed op versnellen. https://lowa.com/nl/fortux-gtx-qc Ik had er tot nu toe alleen op gewandeld, maar vond het dus echt een positieve meevaller en je kunt ze voor net onder de 100 euro vinden als je goed zoekt. Nu heeft Lowa ze natuurlijk ook ontwikkeld voor hardlopen, maar sommige winkels verkopen ze als wandelschoen. Beiden kan dus.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 09:24

Tiggs schreef:
Herkent iemand het krijgen van een dip in een taperweek? Misschien is het ook de combi met het thuiswerken door de sneeuw en weinig mensen zien, maar ik ben lusteloos en heb nergens zin in.
Heb dinsdag en vandaag wel een wandeling gemaakt, maar daar haalde ik niet echt plezier uit. Ik was net ook begonnen aan een bijleespost maar er komt maar weinig uit m'n toetsenbord.

Je lichaam is natuurlijk ook gewend aan een bepaalde dosis beweging, je bent aan het afkicken :) Wanneer eindigt je taperweek? Ik krijg ook weinig energie uit mijn werk als ik thuis moet werken, dat lusteloze herken ik wel.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:45

Wdj, zondag in Egmond!
Daar heb ik wel heel veel zin in :D

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 10:49

Snap ik. Ik heb overigens niet vaak zoveel startkaarten ter overname aangeboden gezien als nu voor Egmond haha. Veel plezier gewenst!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:10

Spannende editie, Egmond! Ik denk dat voor de meesten het grootste probleem er komen is.
Dat was afgelopen zaterdag ook bij de florijn loop, toen boden ‘s morgens nog veel mensen hun startbewijs aan.
Alvast veel succes en plezier Tiggs!

Ik ga zondag ook een halve lopen, voor het eerst met de marathon groep. Ben benieuwd.

Lekker Goof, op de loopband. Gewoon rustig moment uitkiezen om te gaan.
Is bij mijn sportschool einde middag, dus ik ga vaak na werk meteen. Donderdag en vrijdagavond zijn ook rustiger.

Ik heb vanochtend weer op de loopband gelopen, easy run 7k.
M’n trailschoenen komen vandaag als het goed is. Maar weet niet of het nou handig is er zondag meteen op te gaan lopen?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:16

Wat zijn jullie allemaal bikkels joh dat jullie gewoon doorgaan met glibberen! Goed te horen dat de trailschoenen jullie helpen :j

Busymissy wat een toffe foto zo met de mist! Wat een sneeuw bij jou ook!

Goof ingeschreven bij de sportschool, wat goed! En gelijk ook al 10 km op de loopband :) Nu ook geen last van je knie een dag later?

Puera helaas weer een evenement afgezegd, je hebt er een abo op lijkt het wel -O-

Samantha_ ook gewoon een rondje bos gedaan :wow: Goed dat je ook gewoon doorgaat op de loopband. Hoe is het met je bil inmiddels? Heel veel plezier ook met de halve dit weekend!

Supervixen die foto van de aangereden sneeuwman :') Super creatief! Die zonsopkomst <3 En wat een eind gelopen in de sneeuw zeg!

Wdj ook al zo goed bezig in de sportschool, 8 km op de loopband.

F_Orumster ook al buiten gelopen :wow: En gelijk ook bijna 5 km!

Tiggs heel veel plezier van het weekend in Egmond! Je kunt het!

Germie ook goed bezig buiten in de sneeuw :)

Hier heb ik niet echt hardgelopen, ik vind het toch wat eng en glad. Wilde ook niet het risico lopen om voor mijn wintersport nog even flink op mijn giechel te schuiven.
Wel woensdag in totaal 14 km gewandeld naar de paarden en terug. Heen had ik wat stress dat ik misschien te laat zou komen voor een afspraak, dus tussendoor steeds wat harder gehobbeld :') Uiteindelijk heen in 7 km per uur gewandeld. Terug wat rustiger aan gedaan. Ik heb denk ik toch wat gespannen/voorzichtig gelopen, want ineens heb ik spierpijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:33

O dan heb je aardig doorgelopen, en een flinke afstand zeg!

De bilspier lijkt iets stabieler. Ik voel het nog wel continu. Doe braaf m’n oefeningen, en woensdag weer naar de sportarts.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:45

Groot gelijk dat je voorzichtig bent, Muppetmayo! Zou zonde zijn dat je geblesseerd raakt en de wintersport in het water valt. Jeetje, wat een tempo, 7km/u a wandelend!
Haha, dat abonnement valt gelukkig mee. Beide keren vanwege het weer, dat wel weer. Maar gelukkig heb ik veel andere lopen gedaan die wel doorgingen.

Leuk vooruitzicht zondag, Samantha!
Welke schoenen heb je trouwens besteld?
Ik loop bij voorkeur eerst wat kortere afstanden met m’n nieuwe schoenen. Maar afgelopen najaar heb ik meteen 24 km op m’n nieuwe trailschoenen gelopen omdat m’n oude echt op waren.

Lekker in de sneeuw bezig, Germie. Die Lowa’s lijken me fijne stevige stappers toe.

Ik wilde vandaag eigenlijk lopend naar de sportschool maar er staat hier een ontzettend gure oostenwind en ik ben vreselijk verkouden dus ik sla lekker over. Stress lekker hoog en HRV gekelderd dus ik ben echt niet fit.
Misschien dat ik vanmiddag nog even wat thuis doe qua oefeningen.

Hoe is het qua sneeuw bij jullie? Ik zit in de buurt van Leeuwarden, het heeft hier afgelopen nacht wel weer gesneeuwd maar geen grote problemen op de weg. Bij Appelscha bijvoorbeeld was veel meer gevallen, daar hadden ze grote moeite om de wegen begaanbaar te houden.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:10

Ik heb de Nike Performance gekocht, zag goede recensies en ze waren bij Zalando in de aanbieding. Ze zijn net binnen, misschien morgen een klein test rondje erop lopen.

Balen dat je niet helemaal fit bent!

Hier lag heel veel sneeuw, nu wel heel iets aan het smelten door de regen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:28

Sorry dames even een ego post.
Dinsdag ben ik bij de huisarts geweest en die heeft me nu doorverwezen naar de orthopeed. Super fijn dat hij dat zo snel heeft willen doen! Daar is een foto gemaakt (formaliteit want daar zie je niks op) en daarna dus de arts gezien.

Hij vond mijn beschrijving van wat er was gebeurd en hoe het verloop en de pijn is, als uit een boekje. Het onderzoek bevestigde al zijn vermoedens en hij vind een MRI dan ook overbodig want die gebruikt hij vooral als ze gaan opereren en dat gaan ze toch niet doen.
Conclusie: mediale meniscus irritatie.

Echt een plan of een beleid of een to do heb ik niet meegekregen. Hij zegt jij kent je lichaam duidelijk erg goed. Je moet het op gevoel gaan doen. Gezien jou wilskracht en energie, liever te voorzichtig dan te snel maar an sich, ik kan niet echt iets kapot maken, alleen die irritatie wel chronisch maken. En dan loop je gewoon altijd met kniepijn en dat wil je niet.
Een marathon in April had hij wel een hard hoofd in maar zegt hij, ik ga je niks verbieden of opleggen, jij moet het aanvoelen.
Mijn onderbuik zei eigenlijk al sinds die pijn al zo hevig terug kwam, ik ga Madrid niet lopen.
Ga er nog eens goed over denken en eens kijken hoe het herstel nu gaat verlopen maar vaak staat er 3 tot 6 maanden voor en ik denk dat het gewoon beter is om het uit mijn hoofd te zetten, incl alle trails die ik nu gepland heb, en te focussen op herstel.

Mocht iemand interesse hebben in de volgende startbewijzen, stuur me dan even berichtje:

Nu zondag, Trail in Olne, 4 lussen van ong 10 km. Marathon afstand in totaal.
https://www.courirpourleplaisir.be/le-t ... -feuilles/

1 februari - 3 landen trail, 32km

En zeer waarschijnlijk ook
1 maart - Hivernal, 30km

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:34

Dubbel Leonie. :(:) Wel heel fijn dat je huisarts je meteen doorverwezen heeft en dat je nu duidelijkheid hebt. Maar ontzettend balen dat je een stapje terug moet doen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:41

Knuffel Leonie :knuffel:

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 12:44

Ik heb laatst de Mizuno Wave Sky gekocht, hele fijne schoenen, maar ik bleek van dat merk maat 41,5 nodig te hebben (terwijl ik normaal schoenmaat 38 heb). Om die reden durf ik eigenlijk niet online trailschoenen te kopen, ik heb nu een afspraak staan bij Runners World. Te laat voor deze sneeuwsessie, maar ze stonden sowieso nog op mijn verlanglijst.

Heerlijk, wintersport. Ligt er veel sneeuw waar je gaat MM?
Mooi vooruitzicht Samantha, het zal wel koud zijn. Veel plezier!

Hier lag veel sneeuw, echt wel 30-40 cm, maar het is vanmorgen begonnen met regenen en het dooit nu wel heel snel. Vieze prut. Als het droog wordt ga ik eind van de middag nog even een rondje, anders wordt het weer de sportschool. O, dit vind ik nog even leuk m met jullie te delen. Ik had denk ik al eerder aangegeven dat mijn werkgever fysieke gezondheid erg belangrijk vindt? Met ingang van 5 januari tot en met begin april is er een afval challenge georganiseerd. Je kunt je opgeven en dan moet je begin april laten weten hoeveel kilo je bent afgevallen. Je hoeft geen gewicht te delen, het gaat allemaal op basis van vertrouwen. Maar begin april wordt de balans opgemaakt en dan doneert onze bedrijfsdirecteur € 50,= per afgevallen kilo aan de Hartstichting. Veel meer collega's dan normaal gaan nu wandelen in de pauze, het heeft (vooralsnog) echt wel iets in gang gezet.

Leonie, ik lees nu net je post. Wat balen dat je die events moet cancellen, maar fijn dat het niet iets is, wat geopereerd moet worden. Heel dubbel, zoals Puera ook al zegt. Sterkte, dat is even schakelen!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:30

Samantha_ wat zijn je nieuwe schoenen snel binnen! Hier loopt alles stroef qua pakketjes. Vind ik ook niet gek, die bezorgers werken zich helemaal uit de naad met dit weer :(:)
Mijn gevoel zou zijn eerst een kleinere afstand lopen met de trailschoenen. Maar aan de andere kant.. als je dan meet grip hebt, dat is ook wat waard.
Wel vervelend dat de bilspier nog niet helemaal pijnloos is.. Ik ben benieuwd hoe de arts daar tegenaan kijkt.

Puera wel zonde maar denk ik wel verstandig dat ze qua weer cancelen. Je hebt groot gelijk om even over te slaan als je niet helemaal fit bent. Binnen bij de verwarming is ook fijn :)

Leonie87 ook van mij een dikke knuffel :(:) Fijn wel dat je huisarts je zo snel heeft doorverwezen en je zo snel terecht kon. Je hebt wel duidelijkheid nu, al is de uitslag natuurlijk niet fijn..

Wdj er ligt als het goed is inmiddels sneeuw. Er is gister nog bijgevallen, het schijnt nu en morgen daar ook te sneeuwen. Ik ben blij dat het daar nu koud is, dan blijft de sneeuw een beetje ok. Ik had er na alle verhalen van de kerstvakanties met weinig sneeuw en veel te warm niet veel vertrouwen in, maar het lijkt gelukkig goed te komen :D
Ik hoop voor je dat vanmiddag een rondje buiten nog te doen is :) Wat een leuke actie van je werkgever! Ook echt heel leuk om te zien dat zoveel collega's daardoor meer in beweging komen, missie geslaagd denk ik :j

Hier was er van de week nog best wel wat sneeuw gevallen. Maandag heb ik er ook bijna 3 uur over gedaan om van Utrecht naar huis te komen (normaal zo'n 40 min). Nu is het 1 vieze gladde blubber bende. De sneeuw is aan het dooien en het regent. Ik hoop dat die kou van het weekend nog een beetje wegblijft, ik ben bang dat het hier dan echt 1 ijsplaat gaat worden.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:45

O balen Leonie, knuffel voor jou. Wel fijn dat je zo snel terecht kon en nu in elk geval weet wat het is.

Het was inderdaad een gokje Wdj, maar ik had al Nike hardloopschoenen en die had ik halve maat groter dan mn andere hardloopschoenen, dus deze ook in die maat gekocht.
Inderdaad een hele leuke actie op je werk zeg! Top dat zoiets word gestimuleerd.

Muppet, o dat is balen dat je er zo lang over deed.
Volgens mij komt er nog meer regen en wordt het heel erg koud, vooral zondag.
Benieuwd of het maandag dan weer normaal is allemaal.

Werken jullie allemaal volledig thuis nu? Muppet niet lees ik net.
Ik was maandag vrij, di en wo en vandaag thuisgewerkt, gisteren wel op kantoor.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 13:54

Ik kom weer even binnenvallen... Ik heb een hoop frustratie merk ik :+ ... Ik had vorige week een loop; afgelast ivm de weersomstansigheden. A.s. zondag: Beat the Beach in Rockanje en raad eens? Afgslast wegens de weersomstandigheden.... Lekker begin van het nieuwe jaar zo..... Kunnen we dan tsgenwoordig niks meer hebben? Als het boven de 25°C is word alles afgelast omdat het te warm is, nu ligt er sneeuw (ik snap het, het is veel sneeuw) en word ook alles afgelast?

Mijn broer liep vorige week met -13°C gewoon een halve marathon in Trømso! In Zuid Europa word er gewoon hardgelopen bij 30°C + .... Ik vind het echt irritant gewoon.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:21

Iris, er staan heel veel startbewijzen voor de halve van Egmond te koop; maar weet niet welke afstand je van plan was te doen?

Ik heb inderdaad de hele week thuisgewerkt en was gisteren vrij. Met de trein kwam je in ieder geval niet in Utrecht en de auto pakken zag ik ook niet zitten.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:36

Ik had maandag moeite om op m’n werk te komen. Vieze wegen en grote drukte omdat de A32 geblokkeerd was. ‘s Middags eerder naar huis gegaan en daar verder gewerkt.
Dinsdag was prima, geen centje pijn.
Woensdag kregen we het advies om niet onnodig op pad te gaan. En gisteren heb ik thuis gewerkt omdat ik m’n auto eerder naar de garage wilde brengen en overdag wilde hardlopen.

Balen is dat als er verschillende evenementen worden afgelast, Irisje.
RFR heeft afgelast omdat ze niet onnodig mensen op pad willen hebben als de weersomstandigheden niet goed zijn. Overigens werd het door andere instanties (SBB?) ook afgeraden om het bos in te gaan omdat bomen en takken kunnen bezwijken onder het gewicht van sneeuw.

Qua warmte zit je hier in Nederland wel met het zeeklimaat, denk ik. Dan voelt het veel drukkender door de luchtvochtigheid. En qua sneeuw zijn we niks gewend natuurlijk. :=

Wat een groot verschil in maat, Wdj! Ik heb normaliter 41 en van Mizuno altijd een maatje groter.
Leuke actie van je werk!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:46

Tiggs schreef:
Iris, er staan heel veel startbewijzen voor de halve van Egmond te koop; maar weet niet welke afstand je van plan was te doen?

Ik heb inderdaad de hele week thuisgewerkt en was gisteren vrij. Met de trein kwam je in ieder geval niet in Utrecht en de auto pakken zag ik ook niet zitten.

Dankje voor de tip! De HM ;)

Mijn man heeft vorig jaar Egmond gedaan en dat vonden we echt een drama om te komen... Rockanje is voor ons een uurtje met de auto en dan zijn we er. Egmond is 1,5u en dan nog 30min met die pendelbus (waar we vorig jaar 40min voor in de rij hebben gestaan), dus dat zien we niet zitten. Ik denk dat we hem gewoon zelfstandig gaan lopen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:55

Oh ja, snap ik Iris. Vorig jaar deed ik de kwart en toen was het nog rustig. Dit jaar heel vroeg op pad, maar ik zal niet de enige zijn...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 11:37

Samantha, blij met je trailschoenen?

Muppet, ik heb serieus ook spierpijn van het lopen door de sneeuw en de gladheid. Ik loop dan veel meer gespannen. Superstom, want nu heb ik meer spierpijn dan na het lopen van een halve marathon :')
Mijn knie voelt prima trouwens, gelukkig maar.

Leonie, wat een domper. Wel fijn dat je zekerheid hebt nu, maar het is wel kak. Goed dat je focust op herstel en niet eigenwijs doorgaat. Hoop voor je dat het vlot herstelt.
Hoop dat je je tickets kwijt raakt.

Wdj, wat een fijne werkgever heb jij :j
De mijne is niet zo betrokken helaas.

Hier geen thuiswerk, want onderwijs. Wel een dag sneeuwvrij, maar goed, toen heb ik thuis ook wel zitten werken, maar het was wel heerlijk om een dagje even niet te hoeven gaan (ik ben een beetje heel erg werk-moe).