Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:16

Starbreeze, nu ik zie hoe de zones per persoon enorm kunnen verschillen, denk ik niet dat je dit daadwerkelijk met een rekensommetje kan bepalen. Ik denk inderdaad wat de rest zegt, via een sportmedisch onderzoek of door het dragen van een goede smartwatch. Ik heb de indruk dat de zones die mijn garmin voor mij bepaald heeft, behoorlijk accuraat zijn.

MuSLi, knap dat je zo constant kan lopen. mooi tempo ook! Bij mij fluctueert het nog behoorlijk. Al is dat met hoogteverschillen wel goed te begrijpen, maar ook met platte loopjes in de stad heb ik vaak dat de eerste 3 km wat langzaam gaan en de 2e helft juist heel lekker en vlot. In die zin let ik ook totaal niet op mijn tempo en loop ik gewoon op gevoel of soms meer op hartslag(zone). :')

ieris, fijn dat je je weer beter voelt! En in mooi gebied heb je gelopen, voor mij vooral bekend te paard. Maar 28 km is wel flink als je mikt op 22-25!

SV, knap dat je toch nog zo'n afstand weet neer te zetten terwijl je je niet optimaal voelt! Ik loop wel eens in het gebied daar als ik vanuit werk ga, zo mooi daar! En fijn dat de korte broek weer aan kon. :D Al verlang ik stiekem ook nog naar 2e winterfase met vorst.

iirrssjjee, sterkte en/of succes met de situatie. Mooie afstand heb je gelopen, fijn dat dat wel lukte!

Ninus, wat leuk dat het bootcampfeestje zo geslaagd was!

iiSunshine, bedankt voor de start van de week wensen (kan ik wel gebruiken, deze week start zowel mijn eindscriptie van mijn bachelor humanistiek als de selectie voor een 2e bachelor psychologie 8)7 ). Goed dat je je doelen bijstelt naar haalbaardere en naar je lichaam luistert!

Lieke, heerlijk dat je 2 dagen achter elkaar in de duinen hebt gelopen!

judenjul, lekker gelopen! Mooi tempo ook. Geniet van je voldane gevoel!

germie, fijn dat je dit keer een goed gevoel had na je loop! Ik heb meestal niet zoveel spierpijn van hardlopen. Niet zoals ik spierpijn van bootcamp/krav maga/krachttraining kan hebben. Ik heb eerder dat spieren soms wat stijf of kort voelen, na een langere loop of met meer hoogteverschillen erin, maar niet pijnlijk. Soms heb ik wel spierpijn, maar die is dan ongelijk en dat heeft volgens mij vooral te maken met mijn beenlengteverschil waardoor mijn linkerkuitspier korter is bijvoorbeeld. Dan heb ik wel eens spierpijn in mijn rechterhak, linkerkuit, rechterbovenbeen. Als ik goed stretch erna valt dat mee.

Goof, oh dat is zo balen! Als je niet volledig getrackt hebt. Nou ja, in je hoofd weet je wat je gelopen hebt! Gefeliciteerd met je PR in ieder geval!

Hier druk druk druk met studie en werk. Gister op werk gelukkig de ruimte en tijd om even te lopen, mocht van mezelf niet te lang wegblijven, maar wilde wel 10+ lopen, dus dan maar snel lopen. :+ De eerste 4 km ging niet zo lekker, had vlak ervoor ontbeten (kwark met banaan en appel). Het ging wel, maar het was niet heel erg comfortabel, dus ik liep wat langzamer (6:30). De andere 8 ging dan weer heerlijk, dus dat liep ik sneller (5:40).

Wel prachtig gelopen met leuke heuvels tussen Austerlitz, Maarn en Doorn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:19

Mooie omgeving Suliko.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:43

Gaaf Suliko!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 19:43

prachtige omgeving zeg judenjul en een super tempo. goed gedaan.

spierpijn heb ik niet snel, wel last van m’n schenen dus.

goof, altijd zo balen inderdaad als de tracking net niet helemaal goed gaat. denk dat het aan de maandag ligt, mijn horloge had er ook geen zin in :+

suliko, dan extra succes voor jou deze week. fijn dat je tussendoor even kon lopen. jaloers op de omgeving!! <3

ik had mijn benchmark training vanavond. deze keer zonder stox sokken gelopen, een beetje per ongeluk omdat ik m’n broek aandeed en besefte dat ik ze was vergeten, maar dacht wellicht helpt het voor m’n schenen, dat had ik eens gelezen in dit topic. maar ik merkte geen verschil. dus helaas weer last.
2 min warmup, 5 min hardlopen, 2 min cooling down:
Afbeelding
het tempo bij mezelf houden ging deze keer een stuk beter. de hartslag klopt alleen niks van, geen idee waarom hij niet goed heeft gemeten.
morgen training 2 met cadans oefening, acceleration glider en intervallen. erg benieuwd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:14

Vandaag gaf Garmin bij mij 24 minuten aan op 11.04 minuut per km. Dat komt natuurlijk omdat ik gisteren zo ver gelopen heb, maar het was dit keer geen 'rust' wat geadviseerd werd. Omdat ik toch nog even wilde wandelen heb ik besloten om af en toe een stukje te joggen. Dus ik kwam op 9.28 per km uit op deze manier. Was totaal niet vermoeiend, maar het plan was toch al rust en het voelde met de spiertjes goed. Uiteindelijk 4.5 km gewandeld. Wandelen kan nooit kwaad voor de spieren lijkt mij.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 23:54

Klinkt positief Germie! Voelt het ook zo voor jou?

Ga je nu voor een bepaalde tijd ilSunshine?

Het ging nog over horloges, ik heb hem meestal om, maar soms kan ik het ff niet meer hebben, dan irriteert het mn huid ineens. Ik heb een Forerunner 645, best wat functies, maar niet die bodybattery, dat lijkt mij best interessant.

Even alle mooie verhalen bijgelezen, lekker bezig iedereen! Het weer wordt langzaam beter, ik krijg helemaal zin in het voorjaar, zeker nu ik wat meer km’s in de benen heb, dat is best wel kicken :)

Ik had na de Asselronde niet meer gelopen, want herstellen, toen beetje grieperig en druk. Zaterdag wel weer lekker gezwommen en gisteren 10km gelopen. Had alleen een bakje nootjes op van tevoren en volgens mij had ik daar last van want mijn buik begon lastig te doen de laatste kilometers. Uiteindelijk best vlot gelopen, maar heeel blij dat ik thuis was :')

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 07:41

Prachtige foto Goof! Goed gedaan en 10K is ook een mooi rond getal, maar ik snap dat je baalt :D

Mooi hoor Suliko! Lopen na eten kan ik ook niet, ben wel aan het oefenen vanwege de langere afstanden, maar echt fijn wordt het nooit. Wel fijn dat het wegtrok!

Goed gedaan judenjul +:)+

Gister eind van de dag nog een klein rondje 5K gelopen met mijn man. Begin een beetje verkouden te worden, dus ik houd me maar een beetje koest, wil toch graag de komende twee weekenden de lange duurlopen lopen. Gelukkig zijn mijn waarden meer dan prima, ik slaap goed en voel me verder wel prima.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:01

Hier ook verkouden, vannacht de halve nacht liggen hoesten.

Buikpijn tijdens het lopen is nooit leuk :(

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:32

wowamigo, ik heb mijn doel ingesteld op 10km in 1 uur. mijn PR nu is 5km in 30 minuten, 10 nog nooit gedaan. ik heb de forerunner 255S met de body battery functie, inderdaad best interessant! hij meet dmv je stress en hoe je hebt geslapen hoeveel batterij je nog hebt en schat daarmee in of het handig is dat je nog iets gaat doen. tenminste zo heb ik het begrepen. ik heb ook helemaal zin in het voorjaar!! lekker ‘s avonds lopen terwijl het nog licht is.

hé bah, hopelijk ben je gauw beter SV en valt het bij jou mee ninus.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:03

Ninus, ja ik ben er ook mee aan het experimenteren, korter eten voor ik ga lopen. Het liefst eet ik 1,5-2 uur van te voren, maar als ik langer dan een uur loop krijg ik echt enorm honger, dus dat is niet handig. Daarom een beetje aan het kijken wat goed werkt ervoor en tijdens het lopen. Hopelijk zet je verkoudheid niet door!

Beterschap SV!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:08

WowAmigo schreef:
Klinkt positief Germie! Voelt het ook zo voor jou?

wowamigo, ik heb mijn doel ingesteld op 10km in 1 uur. mijn PR nu is 5km in 30 minuten, 10 nog nooit gedaan. ik heb de forerunner 255S met de body battery functie, inderdaad best interessant! hij meet dmv je stress en hoe je hebt geslapen hoeveel batterij je nog hebt en schat daarmee in of het handig is dat je nog iets gaat doen. tenminste zo heb ik het begrepen. ik heb ook helemaal zin in het voorjaar!! lekker ‘s avonds lopen terwijl het nog licht is.

hé bah, hopelijk ben je gauw beter SV en valt het bij jou mee ninus.

Even 2 reacties samen gepakt.

Ik heb nu iets spierpijn en mijn Garmin geeft voor vandaag rust aan. Ik ga vanavond nog wel even een rondje wandelen dan, maar dus niet hardlopen. Ik voel me eigenlijk best wel fit, maar kan dus nu aan de bovenbenen wel voelen dat ik zondag veel gedaan heb. Het was feitelijk ook een soort triatlon natuurlijk, 's morgens duiken, 's middags paardrijden en 's avonds hardlopen.

Mijn Garmin lijkt bij mij te letten op de hrv status, die was dus nu vandaag in 'onbalans'. En als ik dat heb, dan krijg ik vaker 'rust' na een training. Zelf voel ik er overigens niets van, soms zou ik super fit moeten zijn volgens Garmin, maar ben het niet. En soms zegt Garmin dat ik niet fit ben en ben ik het juist wel. Maar ik had vannacht een slaapscore van 86, maar mijn body batterij is maar 47 omhoog gegaan. En staat nu op 46 (dus gisteravond was die hoger dan wat ik zeg maar bijgeslapen heb). Geen idee wat Garmin daar precies mee doet weet ik niet, maar ik heb het idee dat de hrv status bij mij meer meetelt dan de body batterij.

Ik probeer ook altijd 1.5-2 uur voro het lopen te eten, maar vorige week was ik toch nog missellijk met lopen. Ik weet niet wat de reden daarvan was. Vrijdag heb ik die 5km voor het eten gelopen en dat ging prima. Zondag zat er 3 uur tussen eten en lopen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:19

Beterschap voor de verkoudheidjes. Op mijn werk zijn er ook echt heel veel ziek. Hier ook wel zieke kinderen gehad, zelf zit ik er dicht tegen aan (iets moe, beetje keelpijn), dus ook proberen veel te slapen en niet te hard te sporten.
Prachtige plaatjes Suliko!
Goed gedaan Jud en Jul, ook een mooie omgeving.
Germie, ik heb wel af en toe spierpijn, maar dan moet het echt wel een training zijn waarbij ik veel zware intervallen loop of een lange intensieve trail met hoogtemeters. Als het bewegingen zijn die mijn lijf kent, heeft ie niet zo snel spierpijn.
Goof, ik loop wel echt in de duinen, liever niet op verharde paden maar sowieso is dat nu niet heel zwaar, want de grond is nat. In de zomer kan het wel stukken mul zijn. Maar er is ook veel begroeid met gras.
Jij mooi rondje, maar snap wel dat je baalt dat niet alles erop staat.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:57

Goedemorgen,

Weer wat bij te lezen zo. Jullie zijn weer lekker bezig geweest. Aantal zijn niet helemaal fit, beterschap. Hoop dat de zon er snel aankomt, daar voel ik mij altijd snel beter door.

Van het weekend een kort "herstel" rondje gelopen. Had zaterdag een vrijgezellenfeest dus was zondag aardig brak. Elmo moes er toch uit, die is weer in de opbouwfase, dus dat werd een relaxed rondje met de honden en een vriendin die ook weer aan het opbouwen is.

Gisteren was het weer hardloopband tijd. 85 minuten. Nu mijn hartslagzones bekend zijn en aangepast in Garmin zie ik ook goed wat "rustig" lopen is voor mij. Mijn hartslag bleef de hele tijd in de blauwe zone. Ben blij dat ik de test gedaan heb, geeft ook vertrouwen dat het goed gaat.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:04

Lieke schreef:
Starbreeze schreef:
Ik ben op de hoogte van de standaard formule obv leeftijd, maar wat als ik een hartslag gemeten heb die 20bpm hoger ligt dan dat, dus echt wanneer ik maximaal uitgedaagd ben? Hou je die dan als max aan of hoe zit dat?

Max hartslag is zo individueel, dat het heel goed kan dat je hier (veel) vanaf wijkt. (Volgens de standaard regel zou mijn max op 183 moeten liggen, in de praktijk ruim 20 slagen hoger).

Wel goed om een aantal dingen mee te wegen. Had je een hartslagband om (pols kan onbetrouwbaarder zijn)? Is er een logische opbouw van de piek (dus langzaam omhoog of juist tijdens een sprint). Zo nee, dan kan het ook een meetfout zijn.

Als je het echt wil weten, dan is een inspanningstest een goed idee. Anders is je hoogste waarde ook een goede richtlijn. Via Google is wel te vinden hoe je dat zelf kan meten tijdens een training.
.

Suliko schreef:
Starbreeze, nu ik zie hoe de zones per persoon enorm kunnen verschillen, denk ik niet dat je dit daadwerkelijk met een rekensommetje kan bepalen. Ik denk inderdaad wat de rest zegt, via een sportmedisch onderzoek of door het dragen van een goede smartwatch. Ik heb de indruk dat de zones die mijn garmin voor mij bepaald heeft, behoorlijk accuraat zijn.

Ja dat sportmedisch onderzoek kan ik idd ook nog overwegen.

Heb het een aantal keer gemeten met applewatch tijdens het paardrijden :') veel stappen stukjes draf en galop erbij, de watch is vrij accuraat bij mij. Ik ben weer conditie aan het opbouwen, dus ik word flink uitgedaagd zeg maar. Nu heb ik mijn zelf gemeten hoogste hartslag erin gezet en daar de zones op bepaald. Dit lijkt veel meer overeen te komen met mijn gevoel want volgens mij kun je onmogelijk 45 min in z5 zitten toch. Het maakt verder ook niet heel veel uit maar ik ben nogal precies daarin zeg maar. Nu zou ik grotendeels in z3 en z4 zitten en dan ben ik goed aan het werk. In z5 heb ik nu wel het idee dat ik op die uitputtingsgrens zit.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:04

wat fijn dat de hardloop test je zo geholpen heeft suusje. hoe lang ben je al aan het hardlopen? lijkt mij ook wel interessant zo’n test, maar weet niet of het al zinvol is voor mij gezien ik nog niet zo lang hardloop.

ik had vandaag mijn garmin coach interval training. onderdeel 1 was een korte cadansoefening en 2 was een korte acceleration oefening. dat vond ik leuk en ging prima. toen sloeg ik per ongeluk onderdeel 3 over, 1 mijl op een redelijk tempo lopen (achteraf maar goed ook). als laatste kwam 4x800m op mijn race/doel tempo hardlopen met tussendoor 3 minuten wandelen. dat zijn er 3 geworden want het viel me allemaal erg zwaar. m’n schenen deden geen pijn gelukkig. maar pffff, ik kwam geen meter vooruit, was kapot en liep totaal niet lekker. toen ik naar mijn hartslag keek snapte ik ook wel waarom. dus na 3 intervallen gestopt en extra lang uitgewandeld. kreeg ik daarna ook nog een “slechte” score van garmin op de training :') en bedankt. nou goed. ben blij dat ik ben wezen lopen want ondanks het dus niet helemaal volgens plan ging voel ik me daarna wel altijd fijn.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:44

Ach joh volgende keer beter. En je hebt gelopen inderdaad, dus dat is al top.

Hier nog steeds keelpijn, hoesten, snotteren, hoofdpijn en ook nog een ontstoken oog. En dat in mijn vakantie ;(
Vandaag dus voor het eerst in een hele lange tijd niet gelopen op de woensdag. In plaats daarvan op de bank liggen dutten.
Ik baal ervan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:47

Je zal het nodig hebben SV. Beterschap.
Sunshine, je hebt iig gelopen inderdaad. Dat is goed.

Ik heb, naar aanleiding van jullie verhalen ook een training ingesteld via Garmin. De 5 en 10 loop ik al en aangezien 15km geen training heeft heb ik de halve marathon erin gezet :+
Mijn doel is de 15km, maar wie weet waar ik kom. Morgen de benchmark training.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:52

begrijpelijk dat je baalt SV. maar even lekker uitrusten en dan kun je vast gauw weer van start. beterschap!

goof, wat leuk zeg. ben benieuwd hoe jij de trainingen ervaart. welke coach heb jij gekozen? ik heb jeff.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:57

He gadsie, wat naar in je vakantie! Hopelijk ben je snel weer fit!

Goof, leuk! Ben benieuwd hoe het bevalt. Ik kreeg gelijk stress van het moeten inplannen van al die trainingen, ben toch meer een wanneer-het-uitkomt renner en als het moet (zelfs als je het makkelijk kan omplannen), ervaar ik gelijk druk. :') Dus na 1 week weer gestopt.

Ik was van plan vandaag te lopen, maar gister in de krav maga les erg hard op mijn hoofd gevallen. Het ging snel en ik klapte vol met mijn hoofd tegen de grond. %) Daarna duizelig, vandaag ook licht hoofdpijn en een stijve nek. Dus rustig aan gedaan helaas. Hopelijk vrijdagochtend weer een rondje en zondag een langere loop.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:47

Suliko schreef:
Goof, leuk! Ben benieuwd hoe het bevalt. Ik kreeg gelijk stress van het moeten inplannen van al die trainingen, ben toch meer een wanneer-het-uitkomt renner en als het moet (zelfs als je het makkelijk kan omplannen), ervaar ik gelijk druk. :') Dus na 1 week weer gestopt.

Ja, ik denk dat ik er precies hetzelfde in sta als jij :')
Maar goed, laat ik het een kans geven. Als het niet bevalt stop ik er meteen mee.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:51

Sv beterschap. Echt balen in je vakantie :(:)

Suliko, heb je geen hersenschudding? Jij ook beterschap :(:)

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:57

BeFunny schreef:
Suliko, heb je geen hersenschudding? Jij ook beterschap :(:)

hier dacht ik ook meteen aan. pas goed op jezelf suliko!

ik vind het juist een fijne stok achter de deur, de “geplande” trainingen. en je kan het idd makkelijk opnieuw inplannen. maar dat is ieder voor zich natuurlijk :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:59

Ik ga toch wel, die stok achter de deur heb ik niet nodig.

Suliko, en stijve nek. Pas op hoor. Ik stootte vorig jaar mijn hoofd en kreeg een acute nekhernia :roll:
Dat was mooi k.ut. Rustig aan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:15

Herkenbaar, ik heb ook geen stok achter de deur nodig en als ik het in mijn hoofd heb dan ga ik gewoon. De grap is dat als een extern iets opeens gaat zeggen dat het 'moet', dan ervaar ik druk en doe ik het niet meer snel. _O-
Dus ben benieuwd Goof! En jemig, acute nekhernia, ook geen pretje. Nu wist ik dat toen ik aan krav maga begon beursheid en lompheid er wel bij hoort, maar als grassprietje word ik soms toch wat vaker gelanceerd dan me lief is. Volwassen kerels vergeten dan gewoon leuk dat ik 1/2 of zelfs maar 1/3 weeg van wat zij wegen. :=

Ik denk niet dat het een hersenschudding is, gelukkig. Stijve nek van de klap, lichtjes hoofdpijn/drukkend gevoel en wat duf. Maar ik ben wel naar college gegaan eindmiddag en het werd niet erger ondanks de felle lichten en moeten concentreren. Dus hopelijk is het met wat rust morgen weer een stuk beter.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 08:25

SV, beterschap, wat vervelend dat het er nu net in je vrije week uitkomt.
Hopelijk knap je gauw op, en kun je weer lekker gaan lopen.

Suliko, heftig zeg, hoe gaat het nu met je hoofd? Pas goed op jezelf!

Suusje lekker bezig op de hardloopband!

Ninus, beterschap!

Goof, je gaat lekker, jammer van je gemiste kmstand.

Starbreeze, ik denk dat je paardrijden niet kan vergelijken qwa hartslag met hardlopen. En waarom denk je dat het onmogelijk zou zijn om langer dan 45 min in zone 5 te zitten?
Als je conditie opbouwd, snap ik dat het zwaar voelt, en dat je er liever niet te lang in zit.
Ik zelf zit wel eens anderhalf uur of langer in Z5, en daarna voel ik me nog prima!

Afbeelding

Vandaag ga ik een klein rondje lopen, hoorde dat het korte broeken weer word!