Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:10

De beste wensen voor het nieuwe jaar allemaal!

BusyMissy wat leuk dat je je 1e ronde hebt gelopen met sloopdoos <3 Dat er nog maar veel rondjes mogen volgen!

Goof wat oliebol dat ook jij ineens last hebt/had van je knie :\ Hoe gaat het nu? Wel hele mooie wandelingen gemaakt zo te horen <3

Puera wat een mooie terugblik naar vorig jaar. Ondanks dat de marathon Sneek niet door is gegaan, heb je wel echt een mooi loop-jaar gehad volgens mij <3 En heel spannend om naar je 1e ultra te gaan trainen! Ik heb me inderdaad opgegeven voor een 10 km begin maart.
Je hebt al aardig wat kilometers in de benen dit jaar!

Germie wat een mooie ronde heb jij gelopen!

Leonie87 een hoop artsen deze week zo te zien. Ik hoop dat je idd een beetje een richtlijn krijgt van wat wel en wat niet kan, misschien heb je dan een beetje houvast. Wel oliebol dat het ineens weer zo slecht ging :\ Wel een heel mooi jaaroverzicht <3 Ook jij bent zo enorm gegroeid dit jaar, echt heel tof om te zien.

Wauw wauw wauw Supervixen wat een geweldige foto's <3 Zulke mooie stukken gelopen in de sneeuw <3 Niet gek dat je daar wat spierpijn van hebt denk ik. Ben je nu nog erg beurs van je val? Zo knap dat jij daar gewoon durft hard te lopen, ik zou veel te bang zijn om op mijn snufferd te gaan. En wat een doel ook voor dit jaar _/-\o_

Tiggs wat fijn dat je oma weer thuis is. En wat supergoed! Een PR met deze omstandigheden *\o/* En dat na je baggerloopje van een paar dagen geleden...

Suliko wat een jaaroverzicht en wat een kilometers :wow: Echt super knap! Ook gewoon 70 km gelopen, echt wat een afstand! En zo snel en constant ook! _/-\o_ Jij bent ook echt enorm vooruitgegaan het afgelopen jaar. Ik ben het eens met Goof, Waanzin(nig)!

Toffe lopen gehad Samantha_, en wat fijn dat het goed ging! Leuk die foto ook met Jony :D Ook jij al zo'n bikkel met die gladheid, brrrrrr.

Wdj ook jij een mooi laatste halfjaar gehad, mooie doelen ook weer voor dit jaar <3 Fit blijven, aan dat doel ga ik meedoen :) Al iets minder verkouden inmiddels?

Welkom (terug) F_Orumster! Wat een pech heb je steeds gehad zeg :\ Zo te lezen ga je al best rap omhoog qua duur, je loopt die 5 km in no-time! Ik vind die afstanden van iedereen hier ook nog steeds heel intimiderent hoor ;) Maar iedereen loopt zijn eigen afstand en eigen tempo.
Dat ademen doos de neus kan ik ook echt niet.. Ja de 1e 100 meter ofzo en dan stopt dat _O-

Luxorvalkje ook weer begonnen :) Leuk!

Pfff Lisitano altijd schrikken dat glijden! Ik had het woensdag, ik had al 3x voorzichtig gevoeld met remmen, leek mee te vallen. Ik kom aan bij een fietspad oversteek, rem, en er gebeurde echt helemaal niks... Gelukkig geen fietsers omver geknikkerd maar ik schrok wel!

Vrijdag was ik vrij en besloot na de regenbuien in de ochtend voor het ontbijt snel even een rondje te doen. Dat werd uiteindelijk toch nog 8 km. Hier en daar wel een glad plekje op de weg maar viel mee gelukkig. Wel echt enorm beuken tegen de wind in, dat was echt wel ff zwaar! Toen ik thuis gedouched aan het ontbijt zat kwamen de 1e vlokken naar beneden. Was erg blij dat ik toch op tijd naar buiten was gegaan, ik ben niet zo'n bikkel als jullie hoor met die gladheid _O-
Zaterdag in de sneeuw nog een 10 km gewandeld, dat was wel heel lekker. Dan ben ik toch minder bang dat ik onderuit ga. Wel echt minder indrukwekkende plaatjes dan bij jullie hoor :')

Afbeelding

Gister ben ik weer mee geweest met mijn vriend naar de sportschool en daar op de loopband gelopen (en nog wat andere dingen). Maar ik blijf dat toch ook knap vinden hoor dat jullie naar de sportschool gaan. Zo saai op die band. Ik had geluk dat tegenover op het hockeyveld langlaufers aan het trainen waren in de sneeuw, dan had ik nog wat te zien hihi.
Ik denk niet dat t veel trainen wordt hier deze week met al die sneeuw..

Wdj

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:13

Tiggs: haha ja echt wel. Die ene kilometer he. Ik zag het pas toen ik naar mijn jaarstand keek, anders had ik inderdaad nog even een kilometertje gedaan. Bij onze sportschool kun je zo'n InBody meting doen, dan meten ze naast je gewicht ook vele andere parameters, dat geeft eigenlijk veel beter inzicht dan sec je gewicht. Ik doe zo'n meting ongeveer iedere 2 maanden en hou die gegevens in een soort tabelvorm bij, dan zie je heel goed wat je vooruitgang is.
Wel schrikken met je bijna-ongeluk.. kon je wel weer makkelijk uit de berm komen?
SV: 100 km.. dat is mijn woon-werk enkele reis en dat vind ik in de auto al een eind... respect hoor.
Samantha: mooie foto's hoor en knap gedaan met deze omstandigheden. Die echtpaar met hun auto was vast blij met jullie!!
F_orumster: succes met opbouwen! Dat gaat je vast en zeker lukken!
Germie: Jij bent het jaar ook goed begonnen!

MM: nee, nog steeds echt verkouden. Maar om de voordelen te benoemen: ik ruik ook niets wat op mijn werk in ieder geval een voordeel is, ik werk op een plek waar rioolslib wordt gecomposteerd. Daar zit nogal een luchtje aan!

Het wordt denk ik vooral trainen in de sportschool deze week. In onze regio is echt bizar veel sneeuw gevallen en het is echt glad op sommige plekken. Prachtig om te zien al die sneeuw, dat wel.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:43

Kleine tip voor iedereen die de wegen aan het vermijden is: op je trail run schoenen rennen :D
Gaat echt helemaal prima! Zowel op de aangestampte stoep, de glad gereden weg, als in de vieze slush puppy. In het bos is het natuurlijk het beste te doen, maar gister ook een stuk door de stad gerend en kon zelfs wat tempo maken, heb echt een hoop fietsers en mensen die wandelde met de fiets ingehaald. :')

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:48

Die ervaring wilde ik ook juist delen hier Suliko. Ik was zojuist echt blij met mijn trailschoenen. Heb allerlei ondergronden gehad, glad aangestampte, losse sneeuw, slush puppy en opgevroren wegen. Heb voorzichtig gelopen maar het ging prima.

Afbeelding

Het begon al snel donker te worden, maar het was zó mooi in het bos. Alleen losse sneeuw vind ik net zo niet leuk als los zand...

Ik vind het knap dat je in de sportschool gaat trainen Wdj. Ik kan mezelf daar echt niet toe zetten. Ik doe thuis wel wat Kung Fu en krachttrainingen en sta af en toe op de crosstrainer, maar daar houdt binnen sporten bij mij echt op.

Jij ook al naar de sportschool muppetmayo, maar zo te lezen ook niet jouw favoriete vorm van sporten, haha. Maar wel goed bezig ook en toch nog een mooi laatst rondje kunnen rennen. +:)+

Ik hoop voor je dat je duidelijke handvatten krijgt deze week Leonie. Dit is toch precies helemaal niks zo, vooral
omdat je niet weet waar je nu goed aan doet.

Welkom Forumster, hoop dat je dit jaar minder pech krijgt.

Wat een prachtig doel heb je gesteld SV!
Ik sluit me helemaal aan bij het commentaar hierboven, 100km voelt in de auto al ver!

Wat tof gelopen weer Tiggs! En dat met dit weer. Echt een knappe prestatie!
Knappe reactie ook vind ik het om bij doorglijden de, in dit geval, veilige berm in te sturen.

Kun je nu niet rennen met de hond Lisitano? Sloopdoos vindt het fantastisch, maar die mag alleen nog maar een klein stukje rennen omdat ze te jong is, die zou wel mee willen al.

Samantha, ik mis iets. Wie is Jony??

Mooie afstand weer Germie!

Hoe gaat het met je knie Goof? Kun je alweer normaal lopen?

Excuses als ik iemand vergeten ben!

Wil nog 1 foto met jullie delen. Was zo mooi vanochtend met de mist

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:55

Wow, die mist! Mooie foto.
Lekker dat jullie gelopen hebben. Ik weet niet, ik ben te huiverig om onderuit te gaan denk ik. Als het sneeuw is is het prima, maar er zijn zoveel stukken die met wandelen/honden uitlaten al zo glad zijn dat ik er niet aan moet denken te lopen. Dus ik ben lekker aan het wandelen deze dagen!
Ik hoop dat er donderdag nog een goed pak sneeuw ligt, dan wil ik naar het bos rijden om te gaan lopen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:03

Prachtige foto, Busymissy! <3
Ik moest Jony ook Googelen. :))

Wdj, al lekker aan de slag geweest in de sportschool?

Muppetmayo, die 10 km gaat lukken! Het is nog lang niet maart! Mooie foto’s!
Vrijdag was het echt pittig qua wind inderdaad.

Oei, schrikken dat je ineens ging glijden, Lisitano! :oo

Wat zei de huisarts, Leonie?

Super dat je ondanks de sneeuw een PR gelopen hebt, Tiggs! Ieh, wat een schrik dat je doorgleed!

Wandelen is ook lekker, Goof, die knerpende sneeuw onder je schoenen, heerlijk. Groot gelijk dat je niet gaat hardlopen als je het niet vertrouwt. Hoe gaat het met je knie?

Ergens jammer dat we nu sneeuw hebben, had van mij ook wel twee weken eerder gemogen.
Het verschil is hier lokaal best groot. Thuis ligt zo’n 5 cm of zo. Beetje wit, zeg maar. Op m’n werk ligt drie keer zoveel! Gisteren naar kantoor geweest maar het was geen pretje ‘s ochtends in de spits. Halverwege de middag naar huis gegaan, voor de drukte uit en thuis verder gewerkt. Vandaag waren de wegen schoon, was prima te doen. Morgen ga ik thuis werken, denk ik.
De training met de loopgroep ging vanavond niet door. Morgen overdag maar even de trailschoenen aan voor een rondje. Heb nog een retourtje, die kan ik mooi even wegbrengen. :))

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:06

Ja ik baal nu echt dat ik geen trail schoenen heb. Ik heb vandaag rondje bos gedaan. Bos was op zich te doen, maar erheen en terug was 1 grote ijsbaan. De fietspaden liggen hier ook nog vol sneeuw.
In het bos was 1 stuk de sneeuw glad omdat er een trekker of iets was doorgereden.
Ben zo’n 300 keer bijna onderuit gegaan en er sprong een hond met scherpe nagel tegen me op. Verder was het wel leuk hoor. Heb bijna een uur gelopen en 6,5 km afgelegd haha. Veel stops voor foto’s en heen en terug gewandeld.
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 20:11

Oh ja, mijn knie.
Ik kon hem de dag na mijn 1/2e niet buigen, gek genoeg was het de dag erna weg en was hij weer soepel. Ik voel hem niet meer, daarom heb ik ook weer zin om te lopen.
Heb er wel vaker last van gehad en ik heb geen idee wat het is.

Lekker Samantha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 20:32

Ik heb net ook op trailschoenen door de wijk gelopen, ging echt prima! Zelfs op de stukken die heel glad waren geen probleem.

Ben blij dat ik morgen vrij ben, denk dat de spits heftig wordt, al merkte ik dat het vandaag rustiger dan normaal was op de weg doordat veel mensen thuis werken denk ik.

Goed gelopen Busy en een prachtige mistfoto.

Puera lekker dat je thuis kunt werken, ben ik wel jaloers op hoor.

Samantha lekker in de sneeuw gelopen, knap dat je het aandurfde met gewone schoenen. Werd je niet bang van dat geglij?

Fijn dat je knie weer goed gaat Goof.

In plaats van een gymles hebben wij met groep 3 t/m 8 vanmiddag bouwwerken gemaakt van sneeuw. Ze moesten in de klas zelf groepjes maken en nadenken over wat ze wilden maken en dit eventueel tekenen.
Daarna op het grote grasveld (nu sneeuwveld) voor de school hun ontwerp bouwen. Ik heb zo genoten van de kinderen en gelachen om hun bouwsels! Dan ben ik weer blij dat ik geen kantoorbaan heb.

Dit was de leukste: aangereden sneeuwman met overwinnaar op de slee.

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:16

Hier ligt echt heel veel sneeuw, wel 30cm inmiddels.
Wilde met de oppaskids vandaag ook een sneeuwpop maken, maar de sneeuw was zo koud dat hij niet plakte, ik kon er niet eens een sneeuwbal van maken.

Dit is echt een fantastisch idee SV! Een aangereden sneeuwman, hoe bedenken ze het <3 Prachtige uitvoering ook. De terechte winnaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:20

Hier ligt weinig sneeuw, maar is het veel te glad om te lopen. Ik heb dus maar weer 5km gewandeld vanavond. Ook met wandelschoenen is het glad. Daarnaast vertrouw ik mijn enkels niet als ik nu op trailrunners ga lopen.
Plus dat ik nog steeds last heb van m'n kuit en hamstring na die 23km van zaterdag in de sneeuw.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:24

O geweldig die sneeuwpop!

Hier ligt ook zoveel Busy, m’n moeder stuurde foto en daar ligt echt veel minder (Zeeland)

Ja ik vond het wel glad, daarom ook zoveel gewandeld. De verse sneeuw was wel goed te doen. Maar alsnog veel stil gestaan en gewandeld.
Wel balen, als ik nu online nog trail schoenen ga kopen heb ik ze als de sneeuw weg is haha.
Ik mag morgen gelukkig nog een dagje thuiswerken. We kijken per dag even of het te doen is.
M’n dochter heeft de hele week online lessen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 22:37

Haha, de aangereden sneeuwman. Geweldig! :D

Gelukkig dat je zo snel geen last meer had, Goof. Hopelijk kun je donderdag lekker het bos in.

Ook al van die prachtige foto’s, Samantha!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 06:47

Wij kregen gisteren bericht van de directeur van de scholengroep dat onze scholen gewoon open zijn, behalve als het code rood wordt.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:20

Hier in Friesland zijn verschillende scholen dicht en worden lessen online gegeven, las ik.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:25

Heerlijk al die sneeuwplaatjes! En al die sneeuwpoppen, zo leuk! Trailschoenen stonden al hoog op mijn to-buy lijstje, nu helemaal.
Gisteren was de sportschool zo goed als uitgestorven op een handjevol na. Heb een ruime 8 k op de loopband gestaan en m'n oefeningen gedaan. Niet persé mijn hobby, die loopband, maar achteraf wel lekker. Vandaag zal wel een herhaling van zetten worden. Het sneeuwt hier al hard en het heeft ook geijzeld, dus spekglad. Er is/ wordt nauwelijks gestrooid/ geveegd hier, denk dat de strooidiensten al moeite geneg hebben om de primaire uitvalswegen begaanbaar te houden. Fijne dag allemaal!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 07:54

Ik heb na mijn eerste trailrun trailschoenen gekocht. Ik wist omdat ik een paar kon testen welke maat ik nodig had en kwam ze toevallig tegen op een online veiling nieuw voor 75 euro. Heb er nu 140 of 160km op gelopen (moet ik in Garmin kijken), dus ik gebruik ze ook echt, al is het niet zo vaak.

Misschien voor de mensen die nu twijfelen om toch voorzichtig rond te kijken naar een paar trailrunners? Je doet er immers ook wel een paar jaar mee als je ze netjes bewaart. En ze eten niets zegt ik altijd.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:09

Ik heb net een paar besteld, was nu korting.
Even binnen testen hoe ze zitten. Ben alleen bang dat de sneeuw al weg is als ik ze heb maar goed.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 10:59

Vanmorgen om 7:15u de deur uitgegaan voor een duurloop op mijn trailschoenen. Ik werd beloond met een prachtige zonsopkomst.
Had me voorgenomen om te gaan lopen tot het zou gaan sneeuwen en dat was na 17km. Dus toen weer naar huis.
Lekker relaxed gelopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:04

O wauw mooi SV!
En flinke afstand zeg!
Liep je alleen, of met je vriend? En als je alleen liep, hoe maakte je dan de foto’s?

Ik ben thuis aan het werk, ga straks rondje op loopband doen. Interval vandaag, dat is buiten geen doen.
Nadeel is alleen dat de tempo’s totaal niet kloppen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:07

Heerlijk SV! Wat een prachtige zonsopkomst.

Kun je je horloge niet kalibreren op de loopband, Samantha? Die van mij vroeg erom toen ik voor het eerst een activiteit op de loopband deed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:12

O geen idee, horloge heeft niks aangegeven volgens mij.
Ik heb ook wel een simpele loopband, niet zo’n fancy ding als in de sportschool.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:17

Geweldig <3
Het sneeuwde en waaide hier vanmorgen heel flink en er ligt echt heel veel sneeuw nu. Het was niet te doen toen ik de honden uitliet.
Gelukkig bericht dat school dicht is vandaag, dus ik hoefde de weg niet op.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 12:41

Samantha_ schreef:
O wauw mooi SV!
En flinke afstand zeg!
Liep je alleen, of met je vriend? En als je alleen liep, hoe maakte je dan de foto’s?

Ik ben thuis aan het werk, ga straks rondje op loopband doen. Interval vandaag, dat is buiten geen doen.
Nadeel is alleen dat de tempo’s totaal niet kloppen.

Ik liep alleen.
Ik maak foto's met de app open camera. Dan zet ik mijn telefoon op een paaltje of iets dergelijks en kun je met die app tot 100 foto's achter elkaar maken op zelfontspanner stand.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:57

De tip om trail schoenen in te zetten werkt als de brandweer! _/-\o_ Ik heb net een rondje van 4.87km gedaan, ik had geen zin om te stoppen. Op het eind werd het toch wel zwaar (erg losse sneeuw). Kreeg van veel mensen een complimentje, verbaasd dat deze activiteit ook kan :D

Dank iedereen voor het warme welkom! Inderdaad wat pech in 2025 wat hardlopen betreft, maar dan wordt 2026 hoe dan ook beter!

SV het ziet er altijd zo leuk uit die reportages van jou. Ik heb de app ook geïnstalleerd.

germie schreef:
Misschien voor de mensen die nu twijfelen om toch voorzichtig rond te kijken naar een paar trailrunners? Je doet er immers ook wel een paar jaar mee als je ze netjes bewaart. En ze eten niets zegt ik altijd.

Wel met regelmaat gebruiken, schoenen harden snel uit wanneer je ze niet gebruikt. Of zijn er manieren om ze beter te bewaren? Ik wandel er ook mee.