Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:27

Suusje, goed bezig op de hardloop band! En knap dat je het van de week zo lang vol hield!
Heb je lekker gegeten!

SV, he baalen dat je je nu iets minder voelt, hopelijk voel je je morgen beter, veel plezier alvast daar!

Judenjul, dat heb je grappig opgelost!

Isunshine, gewoon doen wat voor jou zelf goed voelt, met betrekking tot horloge dragen, niet wat andere doen.
Ik heb mijn horloge alleen overdag om, ik vind het niet fijn om er mee te slapen, en de bodybattery heb ik niet ingesteld, daar geef ik niks om, ik voel zelf prima hoe het met me gaat, en weet ook, of ik goed of beroerd slaap.
Voor overdag vind ik de stappenteller en de calorieën meting wel fijn.
Sterkte met je schenen, wel mooi dat je het toch even geprobeerd hebt!

Musli, goed bezig, ziet er uit als een pittige training, knap gedaan!

Hier gaat het gelukkig de goede kant op met de verkoudheid en verstopte holtes.
Donderdag nog wel veel slijm in mijn keel, maar het lopen ging wel lekker.
Hoop dat de stijgende lijn doorzet!

Over technologie gesproken, ik kwam nog een super grappig plaatje tegen op social media, deze:

Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 09:42

dank je ieris, ik vind het nog lastig te bepalen wanneer ik hem “wil” dragen, maar merk wel dat (ik had hem vannacht om rechts en dat ging goed), ik de slaap data toch wel interessant vind. het is vooral nog even uitproberen voor mij en inderdaad doen wat voor mij goed voelt :) grappig plaatje, ik herken mezelf er wel in haha. wat dat betreft vind ik het heel fijn dat ik hier mijn dingen over het hardlopen kan delen en je dan ook fijne/eerlijke respons krijgt :)

lies_sparkle

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:03

Haha, dat plaatje ieris!

En ik heb het horloge ook alleen om met hardlopen. Maar ik loop en eet meer op gevoel :) Het is net wat je fijn vindt!

Ik heb een nieuwe hobby, rennen naar een Strava segmentje, even het record pakken en naar huis rennen :+

Ik ben even iets minder gemotiveerd en dit zorgt er voor dat ik blijf rennen :)

Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:37

haha ik kan me voorstellen dat dat een leuke hobby is. en fijn dat je op deze manier gemotiveerd blijft!

succes vandaag SV, hopelijk voel je je wat beter
en natuurlijk ook voor de rest die vandaag gaan lopen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:25

Hi allemaal, is er hier iemand die fysiotherapeut is of echt verstand heeft van hartslagzones en mij even op weg zou willen helpen met het bepalen daarvan?

Ik ben op de hoogte van de standaard formule obv leeftijd, maar wat als ik een hartslag gemeten heb die 20bpm hoger ligt dan dat, dus echt wanneer ik maximaal uitgedaagd ben? Hou je die dan als max aan of hoe zit dat?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:33

Als je inzicht wilt krijgen in je zones dan kun je of een uitgebreid sportmedisch onderzoek uit laten voeren of zelf een test doen, is genoeg te vinden via internet, maar ik vind zelf de eerste optie het meets betrouwbaar.

Fijn dat het weer de goede kant op gaat Iris!

En Irisje heel veel sterkte :(:)

Ik mag zo nog even een rondje, zin in, heb een iets rustigere week qua lopen, daarna volle bak richting de marathon. Heb vrijdag weer een leuke Garmin workout gedaan, gisteren het bootcamp feestje voor mijn man :D dus ik ga nu denk ik een rustig rondje zeedijk. Het is droog, al is daar alles mee gezegd :+

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:36

Klinkt intensief @Ninus. Was het een leuk feestje gisteren? :D

Ik heb net een duurloop achter de rug, 14,5km. Toen had ik het wel gehad :') best wel prima loop weer, op een ietswat stevig windje op het open stuk na...

Wel weer heel netjes constant gelopen :j

Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:54

succes ninus. hoe was het feestje?
heel netjes gedaan musli!!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:49

Ninus, leuk hoe vond hij de verassing?
Voor welke marathon ben je aan het trainen?
Veel plezier met je rondje!

Musli, ziet er netjes uit hoor, mooi strak tempo!

Lies-sparkle, ben je daar een stoepje aan het leggen voor die kazerne? Of wat moet ik me voorstellen bij klinkers knallen?
Fijn dat je er motivatie van krijgt!

Starbreeze, ik denk ook dat een sport test het beste resultaat geeft, ik ga er binnenkort ook een doen.

Ja voel me gelukkig weer een stuk beterder, nog wel een klein beetje slijm in mijn keel, maar ik zit niet meer helemaal vol snot.
Heb vandaag lekker gelopen, stukje Loenermark richting Terlet, ik wist dat het een eindje was, maar niet precies hoe ver, uiteindelijk op 28km maar gaan wandelen, want het plan was ongeveer 22 tot 25km, en bij 28 had ik het ook wel een beetje gehad.
Was weer een erg mooie route, weer hooglanders tegengekomen, en veel heuvels!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:51

Netjes Musli!

Ieris goed gedaan, daar zijn inderdaad veel heuvels, ik loop er graag.

Vanmorgen de Austerlitz trail gelopen, 26km. Heel makkelijk ging het niet, vannacht aardig liggen hoesten en zelfs nog paracetamol genomen tegen de keelpijn.
Maar toch weer gedaan. Ik vond het leuk om eens in dit gebied te lopen, want wij komen er eigenlijk nooit.

We startten vanaf de knvb campus bij Zeist.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ja, ik had het bloedheet :')

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:53

Heel erg bedankt voor jullie steun en sterkte wensen dames!

Vandaag ondanks alles toch een trainingsloop van 25km gedaan. In 2u36min, dus helemaal niet verkeerd!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:05

Mooie afstanden ieris en sv en irisje. Goed gedaan.
Musli, wat heb je constant gelopen zeg. Ik denk zelf altijd dat ik heel constant loop en dan blijkt er toch nog wel wat verschil in te zitten.
Leuke verrassing Ninus. Ben ook benieuwd wat hij er van vond.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 18:00

Super netjes MuSLi, goed gedaan!

Het is inderdaad weer voor de korte broek SV, heerlijk dat het weer kan! En prachtige loop zo te zien, goed gedaan!

Bikkel ben je Iris, je had ook nog een behoorlijk tempo zag ik! Wij lopen half maart de Heuvelland marathon, vooral ook leuk omdat we dan een weekend in Maastricht zitten :D

Dat is zeker niet verkeerd Irisje, goed gedaan!

Mijn man vond het geweldig, ze hadden een geweldige banner gemaakt :D en we hebben leuk hier wat rond de terp oefeningen gedaan, we hadden ook echt prima weer erbij. Daarna hebben we nog soep en salade gegeven hier, met veel dank aan mijn familie, ik houd niet van koken :+

Heb het bij 10K gehouden net, vond het wel prima zo even een weekend wat rustiger. Straks lekker even in bad en dan ben ik weer helemaal klaar voor de werkweek!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 18:24

Wat leuk dat je man het zo waardeerde!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:00

ieris, goed gedaan! de veluwe lijkt me ook prachtig om te lopen. zou er vaker naar toe moeten gaan, alhoewel dat best een eindje is.

wauw SV, knap gedaan weer hoor, vooral als je je toch niet helemaal fit voelt/verkouden bent. prachtige omgeving ook weer.

irsje, hopelijk heeft het trainingsloopje je wat geholpen op welke manier dan ook.

klinkt goed ninus :)

ik begin morgen weer met een nieuwe benchmark run van garmin coach. heb het halve marathon plan afgesloten en ben een nieuwe gestart voor de 10K (die ik in mei ga lopen samen met iemand). dat lijkt me wat haalbaarder, vooral met mijn schenen. fijne zondag avond nog iedereen en een goede werkweek toegewenst voor degene die morgen weer beginnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:34

LEuke afstand die 26km. En een mooie medaille.

Je moet weer een nieuwe benchmark lopen als je je plan verandert? In een week tijd lijkt me niet dat er veel veranderd is bij jou, of denk je wel? En dan moet je ook weer 3 keer per week trainen voordat je dat kunt doen?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:52

Starbreeze schreef:
Ik ben op de hoogte van de standaard formule obv leeftijd, maar wat als ik een hartslag gemeten heb die 20bpm hoger ligt dan dat, dus echt wanneer ik maximaal uitgedaagd ben? Hou je die dan als max aan of hoe zit dat?

Max hartslag is zo individueel, dat het heel goed kan dat je hier (veel) vanaf wijkt. (Volgens de standaard regel zou mijn max op 183 moeten liggen, in de praktijk ruim 20 slagen hoger).

Wel goed om een aantal dingen mee te wegen. Had je een hartslagband om (pols kan onbetrouwbaarder zijn)? Is er een logische opbouw van de piek (dus langzaam omhoog of juist tijdens een sprint). Zo nee, dan kan het ook een meetfout zijn.

Als je het echt wil weten, dan is een inspanningstest een goed idee. Anders is je hoogste waarde ook een goede richtlijn. Via Google is wel te vinden hoe je dat zelf kan meten tijdens een training.

De rest ook weer lekker gelopen zie ik. Mooie medaille SV en idd een hele mooie omgeving (ik MTB daar af en toe)
Müsli, idd wel heel constant, goed gedaan.
Lies, wat grappig om te doen, snel ook!

Hier twee dagen gelopen in de duinen, gister 10k lekker rustig aan. Wilde zone 2 lopen, maar was m’n horloge vergeten, dus op gevoel gelopen, wel gemeten met hs band en telefoon, achteraf bleek dat z2 wel gelukt was.
Vandaag 14k, maar iets meer tempo. Nu wel moe, maar genoten.

Het wordt wel echt warmer heb ik het idee, was te warm gekleed.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:12

Ik had het bloedheet, had beter korte mouwen aan kunnen doen.
Hopelijk komt er nog een mooie vorstperiode.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:35

germie, ik denk dat het meer is van, aan het begin van een nieuw plan krijg je een benchmark training, zonder dat ze kijken naar dat ik die van de week al heb gedaan. en inderdaad weer 3x pw.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:09

Groet uit Schoorl was fantastisch. Goed geregeld, prachtige omgeving en fantastisch weer! Heerlijk gelopen.
Nu voldaan op de bank.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:42

Wat een mooie medailles allemaal.

Hier ook nog even gegaan. Ik wilde de maandag mijden, want het gaat al 3 keer niet lekker op maandagen en afgelopen maandag had ik echt zo de balen, het was net of ik alles kwijt was. Dus nu wilden mijn tussen de oortjes vandaag even lopen. Eerste 5km rond de 40 minuten, dus dat was prima omdat het niet het eindpunt was. En toen mocht het tempo ietsjes zakken en dan kijken waar we uit zouden komen, dus toen werd het in m'n hoofd of de 10 of de 12.5
Geen tempodruk, maar eigenlijk wilde ik dus voor de 12.5 gaan. En dat is gelukt :D Ik had het wel zwaar de laatste 1.5km, pezen voelde ik wat, maar ook de spieren zijn dit nog niet gewend. Maar ik ben echt blij dat ik de 12.5km gedaan heb. Komende week lukt het maar 1 of 2 keer om te lopen wegens een cursus en wat verplichtingen waardoor ook in het weekend lopen niet zal lukken. Dus dan zit je al weer op 19 februari. En dan is een rustige komende week na best wel een zware week ook niet verkeerd denk ik. Verder het lijkt er op dat de pezen 3 keer per week lopen en dan zo'n 5km per keer in ieder geval aan kunnen. Dus dat zou ook mooi zijn.

Hier dus ook moe, maar voldaan en morgen spierpijn denk ik. ;)

Hebben jullie nooit spierpijn? Of ook wel na bijvoorbeeld een loop? Ik heb heel snel spierpijn, altijd al gehad, maakt niet uit wat voor sport ik doe.

En Supervixen, jij hebt het snel warm. Hoe doe je dat dan in de zomer? Ik merk dat ik het ook wat sneller warm krijg de laatste tijd, en dan vraag ik me ook af hoe ik dat straks in de zomer ga doen. Zeker ook als de afstanden wat groter worden. Want afgelopen zomer was 3km nog ver, en dan had ik prikkende ogen van het zweet soms. Als ik dan 10km wil doen, dan moet ik volgens mij ook nog drinken tussendoor.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 07:46

Spierpijn heb ik niet vaak, ik heb nu ook geen spierpijn van gisteren. Na een marathon wel een dag wat stram en lichte spierpijn.
Als ik een lange afstand ga lopen met veel hoogtemeters, bijvoorbeeld toen we een lus van de Mullerthal trail liepen (35km en 1200 hoogtemeters), heb ik wel wat meer spierpijn. Maar dan doe ik ook wel iets dat ik niet gewend ben.

Tja hoe doe ik dat in de zomer? Gewoon doorgaan en nog meer zweten.
Proberen mijn lange duurlopen vroeg in de ochtend te doen.

Judenjul goed gedaan en een mooie medaille! Lekker is dat voldane gevoel hè.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:23

Eigenlijk valt het me helemaal mee, ik ben behoorlijk fit. Had echt spierpijn verwacht, want was gisteren echt wel moe, maar de 12.5km is een feit. Ik zeg al gekscherend, 25% van de marathon lukt al.
En ja, zo'n voldaan gevoel is heerlijk.

Maar ik kan nog niet zeggen dat ik hardlopen iets vind waarbij ik het gevoel heb dat ik weer moet gaan. Men zegt wel dat er op een gegeven moment een vorm van verslaving kan komen. Nou, mijn lichaam is toch liever lui dan moe denk ik dan. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:06

Goed gelopen judenjul. Lijkt me erg mooi daar.
Lieke, door de duinen lijkt me pittig. Pak je dan de fietspaden of loop je echt in de duinen?
Germie, waarom 'moet' het 10 of 12,5km worden?? Er ligt nog 2,5km tussenin ook he?

Ik heb vanmorgen in het bos gelopen. Baal een beetje, want ik heb een rondje van 12,5 gelopen, maar mijn horloge heeft gek genoeg niet alles geregistreerd. Dus ik kom nu uit op 10 _O-
Wel mijn snelste 10km tot nu toe. Lekker rondje wel :j

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:31

Goed gedaan Goof! En mooie foto.