[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LilChar

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:11

Ik heb ook iets vervelends..
Inmiddels toch wel een week overtijd terwijl ik al jaren op het zelfde moment ongesteld ben.
Ik heb een koperspiraal dus eigen cyclus. Een zwangerschapstest gedaan: negatief. Ik heb wel een beetje buikpijn af en toe en stemmingswisselingen wat ik altijd heb voor ik ongesteld moet worden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:48

Vanaf welke leeftijd zijn artsen ongeveer bereid om een 'permanente' oplossing te voorzien voor het niet willen zwanger worden?

Ik heb het al een tijdje echt helemaal gehad met anticonceptie, en dit vooral omdat hormonale anticonceptie heel veel invloed heeft op mijn gemoedstoestand.
Ik heb 5-6 verschillende types pil geprobeerd, maar kreeg telkens dezelfde klachten: misselijkheid, hoofdpijn, heel erg chagrijnig en gedeprimeerd rondlopen. Nuvaring net hetzelfde, pleister ook. Vanwege deze hevige reactie op hormonale anticonceptie wil ik de prikpil of het staafje liever niet proberen, omdat ik daar niet zomaar mee kan stoppen als het niet meevalt.

Koperspiraaltje wou mijn gyn niet echt overwegen, ik weet eigenlijk niet goed waarom. Daarom heb ik ongeveer 2 jaar geleden een Jaydess genomen.
Ondanks dat de dosis hormonen vrij laag is loop ik toch constant met klachten. Moeheid, misselijkheid, hoofdpijn, sombere stemming. Het is minder erg dan toen ik de pil nam, maar ik weet dat ik me zonder anticonceptie echt veel beter voelde.

Ik weet dat ik geen kinderen wil, niet omdat ik er geen zin in heb maar omdat er een aantal genetische factoren zijn waarmee ik mijn kinderen niet wil belasten. Maar ik heb niet het gevoel dat er naar me geluisterd wordt.

Ik ben dit zo beu, wil gewoon een oplossing die zwangerschap voorkomt en waarmee ik me niet de hele tijd zo rot hoef te voelen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:51

Er zit eigenlijk maar 1 type hormoon in de prikpil, wat een minder grote impact heeft.

Verder denk ik niet dat ze snel voor een permanente oplossing gaan als je jong bent én nog niet door alle anticonceptie opties bent gegaan buiten de pil.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:09

Misschien bij een andere huisarts of gyn kijken voor een koperspiraal? Als je geen hele heftige menstruatie van jezelf hebt kan dat echt een uitkomst zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 03:05

Ik zit nu 1,5 jaar aan de spiraal en heb veel last van bloedingen, maar vaak is het licht en slijmerig. Op advies van huisarts gebruik ik nu 2 maanden de pil en hopelijk word het dan minder. Meer met deze ervaringen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:52

Ja ik.. werd bij mij steeds heviger en heb hem eruit laten halen. Bleek te zijn verzakt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 16:22

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Ik ben al jaaaaaren aan de pil, en ook al die tijd dezelfde. Merkloze variant. 30 november stopweek gestart, na een paar dagen 'ongesteld' en dat was ook na een paar dagen weer over. Zoals altijd. Maar nu ben ik dus (een week in de volgende strip) wéér ongesteld -O- En niet zo'n beetje ook. Inclusief kramp en zeurderig gevoel. Ik slik de strip maar gewoon door, maar waar zou dit door kunnen komen? Ik ben niet ziek (griep oid) geweest, geen medicijnen geslikt, niks wat een tweede bloeding zou kunnen verklaren..

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:45

Berdien schreef:
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Ik ben al jaaaaaren aan de pil, en ook al die tijd dezelfde. Merkloze variant. 30 november stopweek gestart, na een paar dagen 'ongesteld' en dat was ook na een paar dagen weer over. Zoals altijd. Maar nu ben ik dus (een week in de volgende strip) wéér ongesteld -O- En niet zo'n beetje ook. Inclusief kramp en zeurderig gevoel. Ik slik de strip maar gewoon door, maar waar zou dit door kunnen komen? Ik ben niet ziek (griep oid) geweest, geen medicijnen geslikt, niks wat een tweede bloeding zou kunnen verklaren..

Ik pakte eerste de Microgynon 30, al jaren en ineens had ik hetzelfde als jou. Constant tussentijdse bloedingen ( en ineens netelroos erbij en ineens hele vieze huid en constant migraine, echt van de ene week op de andere) . Mijn huisarts zei dat de pil te licht was geworden voor mij, kan schijnbaar voorkomen.

Iemand hier ervaring met de seasonique? Ik heb deze pil ong 3/4 jaar nu. Met deze pil moet je 3 maanden de pil pakken en dan een stopweek, maar zelfs in die stopweek blijf je een bepaald niveau hormonen pakken. Mijn lichaam kan heel slecht tegen hormoonveranderingen. Opzich heb ik mijn regels een heel pak minder fel en minder frequent migraine ( eerst wekelijks meerdere keren, nu maandelijks) maar wel nog steeds heftige migraine als ik mijn regels moet krijgen en iets minder heftige migraine telkens rond de eisprong. Ook is mijn zin toch wel een heel stuk geminderd sinds ik deze pil pak :o Maar durf vanwege de migraine niet zomaar over te schakelen naar een andere weer. En heb al zoveel geprobeerd ondertussen -O- Heb al de microgynon gehad, de nuvaring, de minipil en nog 2 andere soorten die ik niet meer weet. Zou echt gewoon een pil of iets willen waarvan ik geen migraine meer krijg maar het is zo lastig pfff. De arts zegt omdat de minipil mij niet goed lag, dat een spiraal mij ook niet goed zal liggen. Wat hebben de ( hormonale) migraine patienten hier voor anti-conceptie?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 11:06

Oef ik herken je probleem, nieky1993... Toen ik voor het eerst met de pil begon, lag ik de eerste maanden minstens 2 dagen per week plat met migraine.
Hele heftige migraine aanvallen incl. uitvallingsverschijnselen van m'n linkerkant, scheve mond, gevoel van dikke tong en beroerd praten. Moest direct naar de HAP omdat ze bang waren voor een tia.
Uiteindelijk weinig uitgekomen, maar wat het precies is geweest wisten ze niet.
Vele onderzoeken bij de neuroloog gehad, die kon ook niks vinden maar aan de pil kon het niet liggen hoorde ik steeds. -O-
Migraine bleef weg, toen had ik ineens m'n hele benen vol zitten met rode, pijnlijke bulten; Erythema Nodosum.
Vele HA bezoeken verder, doorgestuurd naar de dermatoloog. Maar neeeee het lag echt niet aan de pil! :')

Toen besloten om te stoppen en plots waren alle klachten weg. :=
Even een poosje 'niks' gehad om m'n lijf weer te resetten. Daarna overgestapt op de Implanon... wat een hel.
24/7 zeurend gevoel in m'n buik en om de week/2 weken een feestweek. :+ Gek genoeg heb ik dat anderhalf jaar volgehouden, want... 'je lichaam moet eraan wennen'

Nu zit ik weer terug op de pil die ik als eerst had.. helaas weer 2 milde migraine aanvallen gehad in 1,5 maand tijd.
Daarbij heb ik het idee dat ik gewoon een eisprong heb... :=
En met allesbehalve een kinderwens, vind ik dat toch wel een heel eng idee. :') Dus vrijdag maar weer naar de HA.

Ik word er ondertussen wel een beetje moedeloos van, volgens de HA reageer ik gewoon heel slecht op hormonen en zou een koperspiraaltje de beste oplossing zijn.
Maar ik weet niet of ik daarop zou durven vertrouwen.

Deze heb ik
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:40

Iemand hier enig idee? Ik slik al jaren dezelfde pil en meestal slik ik de pil zo’n 2/3/4 keer achter elkaar door. Net wat uitkomt. Mijn menstruatie komt altijd prima op gang en meestal in die mate dat ik een tampon echt (zeker de eerste dagen) om de 3 a 4 uur moet wisselen. Nu kwam mijn menstruatie ook gewoon op gang, maar ik vloei zo weinig dat het wisselen van een tampon gewoon pijnlijk is. Hoe kan het dat ik nu ineens zo weinig vloei terwijl ik dat nog nooit heb gehad?
Het gaat al om de mini tampons overigens.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:37

Ik ben een tijdje (4mnd) gestopt geweest met de minipil.
Wou na 12 jaar pil gebruik kijken hoe het zonder beviel.

Voordelen waren dat ik een libido bleek te hebben hihi. En de vermoeid heid en schouder klachten waren ook na een maand ineens verdwenen.

Nadeel - al die tijd pijnlijke borsten. En 't maandelijkse feestje weer..

Na 4 mnd toch weer begonnen, en geen pijnlijke borsten meer. Maar heb nu na 1,5 maand weer begonnen te zijn mijn schouders weer vastzitten voor de 2e keer, en ben weer veel moe, hartslag in m'n hoofd horen en nergens geen zin meer aan, libido van -100.

Dus nu is het mij echt duidelijk dat alles van de pil kwam, en 't nu weer net zo is als voor ik gestopt was.

Reden minipil is omdat ik van de combinatie pil aura migraine krijg..

Maar kan ik nu gewoon weer zo stoppen?

12 jaar pil gebruik
4 maand niet,
2 maand wel.
En dan weer niet?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:19

Ik heb laatst een onderzoek gelezen over de Implanon dat 60% van de vrouwen tussentijds bloedverlies heeft. Vind dat toch vrij veel in vergelijking met de Mirena.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:09

Wellicht al ettelijke keren in dit topic gevraagd...

Zijn er bokkers die het minder goed deden op de pil, en zijn overgestapt op hormoonspiraal? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb jaren lang de pil geslikt. Gestopt, en paar maanden na het stoppen is het duidelijk geworden dat het wel degelijk een invloed had op mijn mentale staat. Niet dat ik extreem reageerde, maar toch...

Ben aan het twijfelen tussen koper en hormoon spiraal.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:53

Ja... ik ben na anderhalf jaar nog steeds regelmatig ongesteld of heb doorbloedingen dus mag nu alsnog extra pil erbij slikken voor 2 maanden... zetten was drama maar verder voel ik hem niet, geen last van behalve de doorbloedingen

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:01

Ik reageer ook bar slecht op hormonen.
Heb nu zo'n 3 jaar de koper spiraal, en bevalt me echt prima!
Menstruatie valt eigenlijk altijd wel mee, alleen 1 keer in de zoveel tijd een stuk heftiger.
Maar dat is hooguit 2 keer per jaar.
Voorderest dus harstikke tevreden!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:39

Bedankt voor jullie ervaringen. Lifaya heb jij een koper of hormoon spiraal nu?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:42

Hormoon heb ik

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:06

Ik kan vanaf morgen meepraten. Dan laat ik de Kyleena zetten. Mijn huisarts zet geen koper en in het ziekenhuis was zo'n extreem lange wachttijd dat ik besloten heb gewoon maar eerst deze te proberen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:01

Ik zit sinds kort bij een andere huisarts, en deze wil mijn prikpil niet in mijn arm zetten. Alleen in het bovenbeen of de bil. Zijn er meer bokkers die meer last hebben van een prik in de been ipv de arm? (ze prikte beide afspraken ook meerdere keren verkeerd, misschien komt het daar ook door.)
Voor mijn gevoel werk de prikpil ook minder goed(meer last van moodswings, krampen etc) maar dat kan ook komen omdat ik er nog maar net weer 6 maanden aan zit.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:48

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:21

Ook na aanleiding van het andere topic waarin het stoppen met de pil word besproken...
Zijn er dan nog mensen die wel gewoon tevreden de pil gebruiken? :D

Ik raak een beetje bang van alle verhalen :o

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:47

MariekeTV schreef:
Ook na aanleiding van het andere topic waarin het stoppen met de pil word besproken...

Kwa kramp,bloedingen, huiduitslag en beschermd zijn ben ik 100% tevreden. Kwa migraine en humeurswisselingen ben ik minder tevreden. Dit wisselt erg bij elke pil. Maar elk lichaam is anders natuurlijk dus het is uitzoeken wat bij jou past. Ik hoop dat met de minipil ( voor de 2de keer nu gaan we deze proberen) de migraine wegblijft.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 04:30

90% tevreden :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:00

FatCat schreef:
Wellicht al ettelijke keren in dit topic gevraagd...

Zijn er bokkers die het minder goed deden op de pil, en zijn overgestapt op hormoonspiraal? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb jaren lang de pil geslikt. Gestopt, en paar maanden na het stoppen is het duidelijk geworden dat het wel degelijk een invloed had op mijn mentale staat. Niet dat ik extreem reageerde, maar toch...

Ben aan het twijfelen tussen koper en hormoon spiraal.

Ik :) Met de pil voelde ik me gewoon echt vreselijk. Stemmingswisselingen, misselijkheid, hoofdpijn, moeheid, ik was het echt moe en ben dan maar voor een hormoonspiraal gegaan.
Een koperspiraal wilde mijn gynaecoloog niet plaatsen omdat ze daar ook veel 'mindere' ervaringen mee ziet.

Inmiddels bijna 2 jaar een hormoonspiraal (Jaydess) en ik ben niet ontevreden. Ik heb wel soms last van wat vage klachten, maar echt veel minder dan toen ik de pil nam.

Als het kon ging ik helemaal zonder hormonen, maar ik wil nu eenmaal nog geen kinderen :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:39

MariekeTV schreef:

Ja hoor! Ik werd kotsmisselijk van de mycrogynon 30 maar heb nu de lichtere pil en ben er erg tevreden over! Geen klachten en geen veranderde emoties oid. Menstruatie is nu maar 3 dagen ipv een week.