Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:36

Mooie eindstand, Wdj! En een goed begin, ondanks je verkoudheid. Leuke vooruitzichten qua lopen!

Goof, ben niet op vakantie. Hier heeft het rond het middaguur een beetje gesneeuwd maar dat was ook zo weer verdwenen.

Ik ben wel behoudend om te lopen met gladheid. Heb geen zin om onderuit te gaan en iets te breken. Voor komend weekend staat 20 km op de planning maar er wordt wel sneeuw/gladheid verwacht.

Klopt Leonie, met hartslag heb je inderdaad een vertraging. Met mijn vorige marathonschema liep ik op hartslag maar die was gericht op uitlopen in principe. Dit is een standaardschema van internet, moet zien wat voor mij hierin het beste werkt.
Ik weet nu wel dat de gekozen tempozones te hoog lagen, zeker met die wind van overdag. :=

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 08:43

Suliko, ik vind het zo tof om te zien wat jij allemaal voor elkaar krijgt! En je loopt gewoon mijn sprinttempo 70 kilometer lang _/-\o_
En inderdaad, ik heb gewoon bijna 2,5 uur achter elkaar gerend - nooit gedacht dat ik dat zou kunnen! Ik vind het ook niet erg dat ik langzamer loop; want hoeveel mensen kunnen dit überhaupt?

Wdj, denk je nu niet: had ik maar 1 kilometer meer gelopen? :+
Ik herken wat je zegt over afvallen, net iets meer dan 'een paar kilo' eraf maakt het echt wel makkelijker. Hoewel ik nu niet meer zo afval, maar volgens mij wel meer spieren i.p.v. vet heb.

SV, veel succes met het opbouwen naar de 100 km! Leuk als we daarbij weer mogen meegenieten van je verslagen en foto's :j

Ik zou vanochtend roeiers gaan coachen, maar er kan nog niet geroeid worden. De roeiers hebben een training op de roeimachine gedaan met een van de andere coaches en ik heb een klein halfuurtje gewandeld. Heerlijk die rust en sneeuw!

Heb wel een hard hoofd in de nieuwjaarsloop van morgen.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 15:19

Wauw Suliko wat een bijlees post! En zo’n respect voor jou lopen, niet normaal wat jij kan!

Hopen dat de arts iets voor je kan betekenen Leonie!

Tiggs, ja grappig hè. Jony is in het echt dus ook precies zo als in z’n filmpjes. Ik vroeg hoe di had gelopen en kreeg een mega lang verhaal haha.
Balen dat je loopje niet zo goed ging. Maar komt vast goed volgende week!

Wauw SV wat een mooi doel zeg!

Top gedaan Puera!

Dat is een mooi doel WDJ !
Fijn dat een andere auto je heeft geholpen. Ik denk dat ik met een automaat op lange afstanden ook minder pijn zal hebben ja.

Nou ik heb na de pittige Sylvestercross vandaag m’n volgende evenement alweer gelopen.
Was even bang dat het niet doorging. Ik dacht vanochtend ook, welke gek staat er op zaterdag vroeg op om met code oranje in de auto te stappen om in de sneeuw te gaan hardlopen.
Het was een zware loop, het sneeuwde, de sneeuw voelde koud aan en soms wat koude wind erbij. De weg was redelijk begaanbaar, maar elke keer als ik dacht nu kan ik wat versnellen was het weer glad. En als het niet glad was, liep je toch voorzichtig omdat het glad kan zijn.
Ik heb dus heel langzaam gelopen, vond heel blijven belangrijker. Heb er 1:45 ofzo over gedaan. Maar helemaal prima, eerste lange afstand weer sinds blessure.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 16:21

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Ik lees al heel lang mee - en heb zo nu en dan ook gepost. Ongeveer net zo onregelmatig als mijn hardloop 'carriere'. Ik lummel nog steeds in de opbouw naar 5k en vind al die afstanden hier best intimiderend!

Het topic helpt me ook zeker om te zien wat anderen voor hartslag hebben en bij welke prestaties. Ik kan soms onzeker worden van mijn HR, die ligt wat hoger dan gemiddeld, waardoor ik aan mezelf twijfel. Dus hier gelijke waarden tegenkomen vond ik heel geruststellend en daarvoor zeker dank! En de foto's van de top renners in de bossen vind ik ook inspirerend - rennen in het bos is waar ik het voor doe! Germie rent geregeld door 'mijn' achtertuin zag ik wel :D

Begin 2025 had ik net weer opgebouwd naar 5k, totdat ik tijdens een citytrip met veel bagage op de rug teveel afstanden heb gelopen en in de blessures liep (fikse hielspoor aan beide voeten). Hier tot augustus mee gekwakkeld. Shockwave hielp goed in de ene voet, maar nog niet in de andere. In augustus ben ik het lopen weer rustig op gaan pakken, en liep nog langzaam mee in de 4 mijl van Groningen, om eind oktober flinke schuiver gemaakt te hebben en een hersenschudding opliep. Aangezien ik al een functionele aandoening van het evenwichts systeem heb had dit wel gevolgen. Maar ik heb recent de schoenen weer aangetrokken en er weer helemaal zin in! Ik had geen flauw idee hoe ik weer moest beginnen, en heb maar gewoon in mijn zone 2 gelopen zo lang het goed voelde. De eerste ronde voelde ik dat mijn pas afwikkeling verminderde op 13min en daar gestopt, de keer daarna 20min, daarna 30 en 35. Dus zo een beetje aan het opbouwen. Ik loop nu vrij langzaam op een hartslag waarbij ik kan praten en dat gaat nu even mijn training worden, kijken of ik steeds iets sneller raak op die zone, tot ik 5k zit en daarna ga ik wel kijken hoe ik verbeteren kan.

De hielspoor voel ik af en toe, maar het gaat best goed. Blijft een gevoelig punt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 16:53

Puera mooie intervaltraining heb je gedaan, daar kun je heel tevreden mee zijn.

Wdj wat heb je leuke evenementen in het vooruitzicht. Gewoon lekker zelf af en toe een stukje door het bos lopen, mooi gebied daar bij Maarn in de buurt.

Leonie ik heb dat ook gehoord dat koelen het herstel vertraagt, maar dat afwisselen van warm/koud beter is. Aan de andere kant, volgens mij helpt het wel om zwelling goed tegen te gaan. Hopelijk kan de sportarts wat duidelijkheid geven.

Tiggs wat leuk dat je roeiers coacht, heb je zelf ook veel geroeid dan?

Samantha best bijzonder dat die loop doorging, er werd toch op een aantal plekken afgeraden om in de auto te stappen. Knap gelopen ondanks de gladheid. Je kunt maar beter wat voorzichtiger doen en heel blijven.

F_orumster je hebt wel wat pech gehad zeg! Laat je niet intimideren door afstanden of hartslag. Het is allemaal zo persoonlijk. Ik vind het net zo leuk om te lezen dat iemand zijn eerste 5km heeft gelopen of 50km. Beiden is een mooie prestatie.
Ik vind het gewoon leuk om te lezen hoeveel plezier mensen erin hebben.

Mijn spierpijn wordt eindelijk minder, morgen gaan we weer een loopje in het bos proberen. Kreeg wel een beetje fomo van iedereen die op 1 januari zijn eerste loopje van het jaar liep :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:50

Ja vond ik ook bijzonder SV. Ze hadden wel het hele parcours sneeuwvrij gemaakt maar het bleef wel glad en er viel nog genoeg sneeuw natuurlijk. Zag vanochtend op hun insta dat heel veel mensen hun ticket nog wilden verkopen dus denk ook veel afhakers. Ik las ook dat andere evenementen vandaag en morgen zijn afgelast.

Wat een pech heb je gehad forumsster! Ik heb hetzelfde als SV, afstanden die iemand loopt, ik vind het allemaal knap. Dus lekker mee posten!

Fijn dat de spierpijn minder wordt SV! Lekker lopen dus morgen!
Ik ga morgen m’n herstel loopje maar op de loopband doen denk ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:53

Wat goed dat je vandaag gelopen hebt Samantha. Ik zou met dit weer wel een loopband willen hebben, ik ga nu echt niet op de weg lopen helaas.
En dan heb ik hetzelfde als SV; fomo omdat ik dit jaar nog niet gelopen heb _O-
Nou ja, jammer dan.

Forumster, welkom. Echt een pechjaar. Goed opgepakt weer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:16

Dank voor het warme welkom! Ik twijfelde even of ik al zou posten of pas later in mijn training, maar ik merk dat het toch leuk is dat er een plekje is.

Verstandig om nog even een dag niet te lopen, je hebt er ook niks aan als je geblesseerd raakt. Ik heb gelukkig de 1e ook net gelopen, maar zal nog wel naar mijn fitnessmat boven.

Traint iemand van jullie op ademen door de mond? Het lijkt me zo onmogelijk, maar wel fijner bij kou.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:37

F_Orumster schreef:
Traint iemand van jullie op ademen door de mond? Het lijkt me zo onmogelijk, maar wel fijner bij kou.

Huh, kan jij hardlopen en ademen door je neus?
Ik adem altijd door mijn mond, anders ga ik dood denk ik.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:40

Uh. Sorry door de neus bedoel ik inderdaad. Ik kom geregeld berichten tegen dat dat beter zou zijn - ook van run2day. Lijkt me zo onmogelijk :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 20:50

Ik loop nu al bijna 11 jaar hard en ik adem nooit door mijn neus, anders ga ik dood, net als Goof. Slapen kan ik ook niet met neusademhaling.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 21:48

Puera, ja wind kan echt veel verschil maken. Dat zie ik ook in mijn power op de vermogensmeter. Maar dat zou je toch ook terug moeten zien in je hartslag? Als je op tempo loopt kan het idd wel echt tegenvallen!

Tiggs kun je ook niet roeien met sneeuw? Echt geen idee?
Ik denk zeker dat een paar kilo minder echt veel verschil maakt!
De run die ik eigenlijk vandaag zou doen was afgelast (ik had al afgemeld). En alle andere weg events die ik zie, zijn afgelast. Moet wel zeggen, hier is echt heel veel sneeuw gevallen!

Wat was de afstand Samantha! Knap gedaan hoor, zeker gezien de omstandigheden. Geen klachten nu?

welkom FOrumster. Wat een pech heb je gehad zeg. Hopelijk gaat 2026 je een stuk beter af. Die 5km lijkt soms onmogelijk maar als je al een tijdje meeleest weet je ook dat heel veel mensen hier dat ooit dachten. Dus met wat minder pech, komt het echt wel goed!

Supervixen haha kan me voorstellen dat je even last had van die lange run! Heel veel plezier morgen daar nog <3
En die 100km, dat komt vast wel goed. laat maar weten wanneer je die gaat doen. ik ben heel benieuwd.

Ik loop mijn duurlopen wel vaker op neusademhaling. Niet persee de hele tijd maar vooral af en toe om te testen. Ik ken wel iemand die echt zijn mond gewoon afplakt. Ik betwijfel echt of het zoveel voordelen heeft hoor. Het is vooral een goede test voor mij om te kijken in welke zone ik loop.

Na mijn run donderdag had ik de fysio gemaild en die heeft het over een voorstadium van Patellofemoraal pijnsyndroom. Iets wat doorgaans optreed bij overbelasting dus wel beetje gek maar alle klachten komen overeen. Hij zegt dat het echt een grillige blessure is die alle dagen erg kan verschillen en dat ik echt op gevoel van pijnklachten per dag moet kijken wat gaat. En niet vergeten om na iedere dag, een rustdag in te plannen om het wel kans te geven om te herstellen.
bij het spinnen vanmorgen had ik 0 last. Echt heel bijzonder. Nu zo in het gewone lopen ed voel ik het wel weer. :7 Ik snap er helemaal geen hout van. De run met Suliko had ik het getapet en had ik bijna geen last dus dat ga ik morgen ook weer doen.
Verder dus maar de huisarts en sportarts maar even afwachten dus.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 03-01-26 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 21:53

Lekker Samantha. Ziet er wel mooi uit.

Forumster, welkom. Ik was ooit ook enorm blij toen ik 16 minuten achter elkaar kon hardlopen, en dat was nog niet eens 2km. Maar dat was een overwinning.

Ik heb met dit weer ook moeite om naar buiten te gaan om te lopen hoor Goof, haha.

Hier werd gisteren de spierpijn wat minder van de halve marathon van maandag. Maar ik was direct buiten adem met traplopen. Dus nee, niet ziek, maar toch iets onder de leden ofzo. Gisteravond toch geprobeerd om te hardlopen, maar na 100m was ik gewoon op. Dus ik ben 2 km in de benen geweest, want direct weer teruggaan vond ik ook maar stom. Maar ik heb 90% gewandeld.

Vandaag was het glad, eerst de paarden verzorgd en toen kwam eigenlijk het moment van mijn lange training. Maar ja, de energie was er nog niet.
Dus maar gaan wandelen. Heel gemakkelijk ging het niet, want het was echt oppassen waar je liep. Dan weer echte blubber en slush, dan was het ineens glad en opgevroren. Na 8km gedacht aan omdraaien, maar toch maar doorgegaan. Bij 15 ging het ineens een stuk fijner. Maar bij 22 was ik wel weer moe. Maar 63 hoogtemeters en 23 km zijn het geworden. En nu enorm stijf ook in de spieren. Maar ben toch blij dat ik gegaan ben. Zon en forse sneeuwbuien gehad. Helaas wel weer hoesten na het wandelen. Dat had ik afgelopen winter ook. Lijkt weer terug. Zal wel aan het weer liggen, de kou ofzo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:50

Deze meelezer is ook weer begonnen. Heb een simpel walk-run schema van garmin. Vandaag training 4 (3x 5 minuten wandelen, 2 minuten lopen) gevolgd door 2 minuten cooldown. Het ging prima.

Ik probeer nu ook door mijn neus te ademen. Dan ligt mijn tempo lager. Ik ga makkelijk te snel. Maar ligt het aan mij of vormen zicht met dit weer druppels in mijn neus? Het maakt het lopen wat vreemd zullen we maar zeggen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 08:04

Luxorvalkje ik ben met die 43km volgens mij wel 2 liter snot verloren :') of bedoel je dat niet met druppels?
Goed dat je weer begonnen bent!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:28

In de winter moet ik met lopen m'n neus geregeld snuiten. Dat is volgens mij wel normaal hoor. Bedoel je dat?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:03

germie schreef:
Ik heb met dit weer ook moeite om naar buiten te gaan om te lopen hoor Goof, haha.

Ik wil juist wel graag lopen, maar hrb geen zin om een heup te breken, dus ik doe het niet.
(Alhoewel, dan hoef ik ook een tijd niet te werken, da's dan wel lekker...)
Lekker gewandeld Germie.

Welkom luxorvalkje!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:28

germie schreef:
In de winter moet ik met lopen m'n neus geregeld snuiten. Dat is volgens mij wel normaal hoor. Bedoel je dat?

Nee ik bedoel echt met de mond gesloten en ademen via de neus. Het zou mogelijk je longcapaciteit verbeteren, en je neus is natuurlijk ook ene filter en verwarmingselement. Op Reddit noemen een hoop mensen het argument dat topsporters ook gewoon door de mond ademen.

Ik heb maar gewoon 7k stappen gewandeld. De mensen die ik zie hardlopen, lopen op de rijbaan (wat voor automobilisten weer extra anticiperen is).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:57

Ik vind zonder hardlopen ademen door m’n neus al een uitdaging haha.

Afbeelding

Foto van gisteren van 1 van de fotograven. Wel bijzonder zo in de sneeuw lopen.

Had vanochtend wat last van mn voet, dat had ik na de cross op oudjaarsdag ook iets. Denk door in die duinen te lopen. Maar was nu na gisteren toch wat erger. Net m’n easy herstel loopje op de loopband gedaan toch weer 8 km in de benen. Ik probeer elke week iets meer te rennen in opbouw naar de marathon.
Leonie, het was 10 Engelse mijl.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 14:54

Leuke foto Samantha!

Mooie wandeling heb je gemaakt Germie.

Neusademhaling ga ik echt niet aan beginnen, ik loop prima zoals ik loop.

Wij hebben bijna 16km door de sneeuw geploeterd. Op sommige plekken was het echt diep en zakte je tot over je enkels weg.
Enorm genoten van het prachtige landschap. Toen we terug waren bij de auto, stond er een echtpaar vast met hun auto in de sneeuw. Even met twee andere trailrunners geholpen om de auto eruit te duwen. Karmapunten weer binnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:14

Genieten! <3 Wat ligt daar veel! Hier lag maar een klein laagje.

Neusademhaling is ook niet mijn ding.

Leuke foto, Samantha!

Mooi beging weer, Luxorvalkje!

Prachtige foto’s, Germie. Wat een afstand heb je gewandeld!

Balen dat je fysio aan die blessure denkt, Leonie. Wat gek dat je de ene dag wel last hebt en de andere wel. Hopelijk heb je snel duidelijkheid.

Mijn hartslag was vrijdag vrij constant in de loop, geen gekke uitschieters of zo. In mijn post van vrijdag heb ik de schermafbeeldingen toegevoegd. Maar denk dat het eerder komt doordat m’n hartslag in de rust niet snel genoeg zakte. Heb op een gegeven moment een stukje gewandeld om ‘m te laten zakken maar hij bleef vrij hoog in zone 2.

Welkom terug Forumster. Wat balen van je hielspoor en die hersenschudding. Leuk dat je weer lekker aan het opbouwen bent.

Was de Nieuwjaarsloop nog doorgegaan, Tiggs?

Vanochtend zijn we met z’n vieren vertrokken voor een ronde van 20 km. Hier viel het heel erg mee qua sneeuw. We hebben een prachtige route gelopen over gestrooide paden en wegen. Een keer een sneeuwbui gehad maar verder bijna de hele tijd het zonnetje erbij gehad. Geen last van gladheid gehad alleen het laagje ontdooide sneeuw op de wegen liep niet altijd even lekker.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:59

Wat heerlijk gelopen allebei!
Fijn dat het niet glad was Puera. Hier helaas wel -O-
SV, gave foto's. Op dagen als deze (en altijd eigenlijk) zou ik willen dat ik dichter bij het bos woonde. Dan was ik zeker ook gaan lopen.
Samantha, echt een leuke foto!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:34

Forumster, welkom terug! Gewoon meeschrijven hoor, ieder z'n afstand en snelheid. En ik weet nog goed dat ik dacht dat ik echt nooit 5 km achter elkaar zou kunnen rennen.

SV, ik kan een beetje roeien :+ In m'n studententijd was ik lid bij een studentenroeivereniging. Daar heb je competitieploegen, die wisselend fanatiek zijn (sommige roeien misschien 1 x per jaar) en de wedstrijdselectie. Die trainen 6 dagen per week. Ik ben niet zo lang voor een roeier (1.72m) en ook niet super sterk, dus als wedstrijdroeier zou ik geen kans maken. Maar ik was toen wel heel licht (53 kilo), dus erg geschikt om een wedstrijdploeg te sturen. Als stuurvrouw ben je ook de coach in de boot, dus op die manier heb ik heel veel over roeien geleerd. Van daaruit in het coachen gerold. Ik coach nu de junioren wedstrijdroeiers van onze vereniging en dat vind ik leuker dan zelf in een matig fanatieke ploeg roeien.
Mooie sneeuwfoto's! Vandaag weer aan het werk?

Leonie, bij sneeuw kan je op zich wel roeien, zolang er geen ijs ligt. Vaak mag er ook niet geroeid worden als het vriest, maar daar heb je iets meer speling als je ervaren roeiers hebt en een boot die niet van hout is. Ik moet nog ergens een foto van een boot met ijspegels hebben :D Verder mogen we niet roeien als het te hard waait of de mist te dicht is.
Wat zei de arts over je knie vandaag?

Samantha, goed gelopen! Ik herken je gevoel 'wat ben ik in vredesnaam aan het doen' :')

De nieuwjaarsloop ging door! En ondanks dat ik op sommige stukken echt voorzichtig moest lopen vanwege gladde blubber, heb ik een PR gelopen *\o/* 7:05 gemiddeld. Van de zomer was ik iets sneller, maar dat was net geen 5 km...
Op de terugweg wel bijna een ongeluk gehad met de auto. Ik wilde remmen voor een stoplicht, er stond ook een auto voor me, maar behalve een hoop gekraak gebeurde er niks qua afremmen. Toen heb ik m'n auto maar de berm ingestuurd, wat zonder brokken ging. Er was daarna niks meer aan de hand, dus ik denk dat ik de pech had net op een heel glad stuk af te willen remmen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 11:43

Ik snap wel dat je gaat wandelen ipv rennen Germie met die sneeuw. mooie plaatjes

Leuke foto Samantha. Jij bent ook niet te stoppen he ook al heb je links en rechts wat pijntjes. }>

Sv wat een gave plaatjes weer! Echt heel jaloers.

Puera mooie afstand weer en heerlijk zo in de sneeuw <3

Tiggs wat tof dat je zelfs in deze omstandigheden een PR kan lopen! Dan weet je dat er nog veel meer in zit. *\o/* Wel spannend hoor zo een bijna ongeluk. gelukkig dus geen schade aan over gehouden.
interessant hoor dat roeien! Altijd leuk om van andere sporten ook wat te leren.

Ik moet morgen pas naar de huisarts, vrijdag de sportarts en vrijdag de fysio :') . Ik moest toch al naar de huisarts dus ik laat de afspraak wel staan. Zou zo fijn zijn als er nu gewoon iemand zegt, dit is het, dit mag je per dag doen, en dan is het over x dagen/weken helemaal weg. Ik heb het idee dat ik nu toch steeds net over het randje ga, maar op de bank zitten ben ik ook slecht in.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:40

Oh jakkes Tigs, dat is toch wel spannend!
Ik heb vrijdag dwars op de snelweg gestaan, was zo schrikken. Middenin een enorme hagelbui en de weg werd spekglad.
Gefeliciteerd met je PR! Je gaat lekker!

SV, Germie en Samantha, wat een prachtige sneeuwplaatjes!

Suliko, wauw 70 km! Ik had het op je Strava al voorbij zie komen, wat een tempo ook! Zo knap!

Leonie, balen van je knie ;( Ik blijf voor je hopen dat het snel beter gaat.

Er komt nog een uitgebreide bijleespost Y;(
Hier ook sneeuw maar vrij weinig en vooral erg glad. Ik loop wel maar heel langzaam. Helaas geen eigen auto momenteel waar de honden in mee kunnen dus even geen mooie sneeuwplaatjes hier. Ik zou zo graag even naar een mooi bos rijden!