Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:54

Ja en ja, de gegevens zijn anders niet betrouwbaar. Ik draag het horloge dus ook echt altijd.

Hier lijkt het eindelijk droog te worden, dat komt goed uit, want ik heb rond een uur of 4 een korte interval gepland *\o/*

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:07

Ik draag hem niet (meer) dagelijks/altijd. Ik liet me teveel lijden door de cijfertjes die hij liet zien met betrekking tot mijn slaap en herstel. Nu doe ik hem alleen om tijdens het trainen en dat is prima :D

Hier net terug van een rondje. Tempo loopje, die best wel heel lekker ging. Totaal iets meer dan 6km.

10min, doel 6:00, uitvoering: 5:57
10min, doel 5:30, uitvoering: 5:24
10min, doel 5:00, uitvoering: 4:54

Daarna nog 3:33 uitgelopen naar huis :P totaal 33:33. Haha. Nu eventjes lekker lunchen en dan de kleine man uit school halen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:09

Ik ben vanmorgen naar het bos gereden om te gaan lopen, maar ik zat er helemaal niet lekker in. Moe, hoge ademhaling, mijn hartslag peikte absurd, ik werd misselijk. Ging nergens over. Ik heb uit het puntje van mijn tenen nog 5km kunnen persen en heb het daar maar bij gehouden vandaag. Ben een lekker koffietje gaan drinken, ook prima +:)+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:10

Ik sluit me ook bij het antwoord van Ninus aan. Zonder de slaapgegevens kan het horloge geen compleet beeld krijgen van je verbeteringen, herstel, hartslagzones etc.

Als je enkel de data van een activiteit zelf belangrijk vindt, dus afstand, tempo en dergelijke, dan kan je je horloge alleen dan dragen. Maar wil je ook goed je herstel, belasting, conditie en stress bij houden, dan is je hele dag en slaap meten wel van belang.

Ik moest er ook even aan wennen, heb een hele smalle pols en elk horloge, ook een S, is daarbij lomp. Maar nu heb ik er geen last meer van. Ik draag hem snachts meestal om mijn andere pols, zodat mijn linkerpols kan ‘rusten’. De huid daaronder raakt soms wat verstikt, weet niet hoe ik het anders moet noemen, maakt ook niet uit hoe los of strak ik het draag.

Af en toe draag ik hem een dag of nacht niet, maar zolang je hem vaker wel draagt blijven de gegevens betrouwbaar.

Ik haal er zelf in ieder geval veel waardevolle informatie uit over mijn herstel, belasting en beweegpatroon.

Goed naar je lichaam geluisterd Goof! Lief zijn voor jezelf is belangrijk :)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:20

Dat is inderdaad een gevaar MuSLi, ik kijk daarom de ochtend voor een lange, georganiseerde, loop ook niet hoe ik ervoor sta, want dan is er toch weinig meer aan te doen :')

Maar over het algemeen helpt het me wel om de juiste keuze te maken in het soort training en ook kon ik wel een patroon herkennen in mijn stressmomenten. Dat valt niet altijd op te lossen, maar het kan wel helpen in dingen net iets anders doen.

Prima alternatief Goof en is toch ook echt niet erg? Hangen en wurgen schiet je ook niets mee op :n

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:22

Goof schreef:
Ik ben vanmorgen naar het bos gereden om te gaan lopen, maar ik zat er helemaal niet lekker in. Moe, hoge ademhaling, mijn hartslag peikte absurd, ik werd misselijk. Ging nergens over. Ik heb uit het puntje van mijn tenen nog 5km kunnen persen en heb het daar maar bij gehouden vandaag. Ben een lekker koffietje gaan drinken, ook prima +:)+

Soms zijn dag ook gewoon de beste beslissingen. Goed dat je het afgekapt hebt en een bakkie bent gaan doen. Ook dat is goed voor jezelf zorgen :j

Goof

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:32

Ja joh, volgende keer beter. Ik ben lekker buiten geweest, prima.
Had mijn ereader bij me, dus had alsnog lekker me-time.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:30

Jullie zijn allemaal goed bezig! Hier alles helaas op een lager pitje momenteel... Privé wat slecht nieuws gehad waardoor we niet echt in staat zijn lekker te lopen.... Afgelopen zondag dan wel de (gewonnen wedstrijd) 25km volgemaakt in iets meer dan 2,5u. A.s. zondag een 25km trainingsloop en volgende week de Lansingerlandrun, met als doel 30km, maar als dit privé gebeuren doorzet, kiezen we ter plekke alsnog voor de HM afstand.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:35

Sterkte iirrssjjee.

Ik heb hem ook altijd om, ook voor het volledige beeld.
Met slapen irriteert het me niet.

Hier net een rustige 9km gelopen, ik ben al twee dagen niet fit, al gaat het vandaag iets beter dan gisteren.

Zondag loop ik de Austerlitz trail, 25km.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:50

oké, duidelijk, dus beter wel omhouden voor de betrouwbaarheid. ik zit een beetje met mijn werk dan, ik mag hem dan niet altijd dragen, of ja, niet om mijn pols. wellicht kan ik overwegen om hem op een andere plek te dragen (enkel/bovenarm). nog even over na denken en uitproberen of de gegevens voor mij compleet genoeg zijn als ik hem niet op werk draag. andere pols is een goeie, dank je, ik slaap namelijk met mijn linkerhand onder mijn lichaam, dus als hij rechts zit heb ik er geen last van.

goed dat je naar jezelf hebt geluisterd goof. lekker even me-time

sterkte iirrssjjee

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:04

Sterkte Iirrssjjee.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:59

ben ik weer hoor :+ door Ninus kreeg ik het idee ook een rondje te gaan doen omdat het weer ineens toch opknapte. Toen moest ik denken aan het piramide rondje van MuSLi, en dat leek me wel een leuk idee ook om te kijken wat mijn hartslag zou doen. De eerste 2 kilometer ging dat prima, maar daarna helaas niet meer. Ik kreeg ontzettend last van mijn schenen en ik voelde me totaal niet fijn meer. Dus ook hier naar m’n lichaam geluisterd en gaan wandelen. Later nog weer eventjes geprobeerd, maar het wou echt niet. Volgende keer beter. En even kijken hoe het verder gaat met mijn schenen. En nu lekker naar huis wandelen. Goed weekend iedereen :D

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:05

Jammer van de schenen @iiSunshine. Maar heel goed dat je gestopt bent en geaccepteerd hebt dat er vandaag niet meer in zat :j zo belangrijk om goed te luisteren...

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:11

Musli goed gedaan.

Goof je bent een topper! Kunnen mensen een voorbeeld aan nemen.

Iirrssjjee sterkte,

Supervixen rustig aan an dan shinen in Austerlitz.

Iisunshine ik werk als anesthesie medewerker mag dus ook geen sieraden dragen, maar wel om mijn enkel. Ik heb van Garmin een tweede bandje waarmee ik verleng, maar onder een sok gaat ook goed. Heb dan goede meetgegevens.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:15

:o

Sterkte Irisje!
Ah, balen van je schenen sunshine. Ik heb daar nooit last van gehad, maar het lijkt me vervelend. Goed dat je ook rustig aan gedaan hebt.
Succea dit weekend SV.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:27

Dank iedereen. Judenjul dat is echt top om te horen!! Om mijn enkel is prima. Is dat toevallig dit bandje? Deze is voor de forerunner 920, maar die lijkt ook gewoon op mijn forerunner 255 te passen.

https://www.garmin.com/nl-NL/p/144466

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:48

iiSunshine schreef:
Dank iedereen. Judenjul dat is echt top om te horen!! Om mijn enkel is prima. Is dat toevallig dit bandje? Deze is voor de forerunner 920, maar die lijkt ook gewoon op mijn forerunner 255 te passen.

Ik heb gewoon twee bandjes van de Venu 2S aan elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:58

Sunshine en Goof allebei goed gedaan hoor. Soms gaat het lekker en soms minder en dan is het beste gewoon luisteren naar je lijf. Lekker dat je nog wel aan de koffie hebt gezeten en met je reader Goof.

JudenJul geniaal met dat horloge. Maar werkt dat wel kwa hartslag?

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:03

Be Funny, metingen blijven heel adequaat.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:16

ah, ja, natuurlijk. wou toch ooit eens kijken voor een nieuw bandje, dat is dan een goede reden :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:19

Vroeger, in mijn schaatstijd had ik eigenlijk altijd aan het einde van de zomer last van de schenen van het beenvlies. Maar dat was binnen een maand weer over zodra de ijsbaan open ging. Dan stopte ik weer voor een half jaar met hardlopen. En dan ook volledig, hooguit voor het schaatsen een rondje inlopen. Maar wij trainden dan ook 3 keer per week en dan nog wedstrijden. Maar dat beenvlies had dus wel rust nodig. Ik zou als ik daar echt last van heb dus ook even het rustiger aan doen. Want ik weet nog dat het echt wel pijn deed.

Ik heb trouwens zojuist voor het eerst 3 keer per week gelopen. Niet heel lang, 4km. Garmin gaf 30 minuten aan en ik heb de laatste 250m die nog er bij moest na die 30 minuten er ook bij gedaan. En vervolgens nog iets meer dan een km naar huis gewandeld. Van de snelheid kan ik niet zo heel veel zeggen. Het was nog licht, mijn vriend komt pas tegen 8 uur bij mij en dan gaan we dus laat eten. En daarom kon ik nu overdag lopen. Ik ben door het bos gegaan en dus was het 1 blubberboel. Ik heb daar ook de langzaamste 2 km's gelopen, 8.13 en 8.05. De snelste was 6.28 en dat was de laatste km, die wilde ik even wat versnellen. Dus ik heb me de laatste 300m gewoon even behoorlijk gegeven. Even de hartslag boven de 160 gekregen. Het ging een stuk fijner dan maandag toen niets wilde.
Ik hoop ook dat het met de pezen goed gaat, want dat is wel de reden dat ik tot nu toe nog niet 3 keer per week gelopen heb.
Gisteren stond ik voor het eerst op met eigenlijk alleen een stijfheid in de pezen en geen pijn. Dat kwam later op de dag wel weer terug, maar het was een nieuw gevoel om niet met stijfheid en pijn op te staan. Hopelijk zit er op dat gebied nog steeds verbetering in. Want weer eens echt pijnvrij zijn zou ik wel heel graag willen. Ik heb nog steeds af en toe dat ik wandel en dan ineens geen stap meer kan zetten. Dan steekt het zo en moet ik even 2-3 passen rustig aan doen en dan is het weer dat ik door kan gaan. Met hardlopen heb ik dat overigens niet, dan voel ik de pezen wel, maar geen steken waardoor je even niet verder kunt.

Oh, en niet onbelangrijk, het was droog :D Dat maakt het lopen toch echt wel fijner. Het was overigens niet koud. Woensdag was het echt koud, moest ik me echt warmlopen, nu totaal niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:42

iiSunshine schreef:

Mijn bandje van 955 is echt breder dan de 245. Ik denk dat van de 245 bandjes wel passen.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:40

BeFunny schreef:
iiSunshine schreef:

Mijn bandje van 955 is echt breder dan de 245. Ik denk dat van de 245 bandjes wel passen.

thanks, ik had al even gekeken, moet een 18 mm bandje hebben. ben nu vinted aan het afstruinen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:23

Jullie zijn allemaal.lekker bezig zeg *\o/* ondanks dat niet altijd alles vanzelf gaat, trekken jullie de schoenen steeds weer aan.

Fijn je weer terug te zien in dit topic BF.

Haha wat een goed idee een horloge om je enkel. Telt ie de stappen vast ook extra goed :j

Hier draag ik hem ook dag en nacht. Zomers leuk om te zien hoe bruin ik al ben :Y)

Hier weer een date met de hardloopband, interval iets aangepast. Elke 3 minuten versnellen (11-12km/h) en 1 minuut herstel (8km/h). Had nog wat in de oven staan dus 2x in de rust minuut naar beneden gerend i.p.v rustig herstel op de band. :')

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:44

Ik ben nog steeds fit en heb geen extra pijn. Dat is wel eens anders, als je 2 uur gaat zitten kom je amper meer omhoog. Dat late eten is wel wennen, ik had echt meer dan trek zo tegen 8 uur. En je avond is dan zo kort, maar ik ben wel blij dat ik toch nog even gegaan ben voor het eten.
Ik zie er wel altijd tegenop, het is niet dat ik sta te springen om te gaan hardlopen. Maar als ik dan weer thuis ben, dan voel ik me altijd wel voldaan, en vaak fitter dan voor die tijd, ook al ben je soms wel moe.
Dat je 'verslaafd' wordt aan hardlopen, dat heb ik niet en heb ik ook nooit gehad.

Mijn hardloopkleding staat te weken in een sopje. Niet dat ik normaal handwas doe, maar ik loop normaal niet op vrijdag en heb maar 1 set. En een lege wasmachine draaien doe ik ook niet. Dan maar zo, dan is het weer op tijd schoon en droog voor de volgende keer. Als ik vaker 3 keer per week ga lopen is een extra broek geen overbodige luxe.

Horloge draag ik hier ook bijna de hele dag. Ik heb ook erg moeten wennen aan 's nachts dragen en heel soms doe ik hem nog een nachtje af.