Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:46

Ik denk dat als je alle kwetsbaren opsluit en de maatregelen loslaat, de zorg alsnog overbelast wordt met 40+ en er over een jaar er een hoop kwetsbaren bij zijn :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:51

Miran schreef:
Ik denk dat als je alle kwetsbaren opsluit en de maatregelen loslaat, de zorg alsnog overbelast wordt met 40+ en er over een jaar er een hoop kwetsbaren bij zijn :+

Dat klopt, dat kun je vrij makkelijk narekenen als je bekijkt hoeveel mensen er opgenomen worden die niet tot de kwetsbare groep horen en hoeveel niet-kwetsbaren we hebben. Dan kom je alsog op duizelingwekkende aantallen terecht en is de zorg alsnog op z'n gat.

SusanH schreef:
Er wordt wel rekening gehouden met de zwakkere medemens. Alleen niet op een manier zoals veel mensen hier dat graag zouden zien. Wat ik wel een interessante vind is dat zij stellen dat immuniteit opbouwen sneller bescherming zou geven dan iedereen vaccineren. Ik heb altijd begrepen dat groepsimmuniteit een utopie was. Hoe komen zij dan tot die conclusie?

Het is maar wat je rekening houden met vindt natuurlijk... Ik vind ze allemaal gewoon opsluiten voor de aankomende tijd geen "rekening houden met".
Verder zeggen ze nergens dat het sneller gaat via natuurlijke immuniteit. Alleen dat de huidige manier van natuurlijke immuniteit opbouwen nog jaren gaat duren en dit sneller gaat als je alle kwetsbaren eerst opsluit zodat die niet ziek worden. Ook dan zul je rekening moeten houden met de ziekenhuisbelasting en dus kun je niet alles open gooien. Ik betwijfel of het dan sneller gaat dan het vaccineren, maar theoretisch gezien zou alles grotendeels open gooien op de manier die zij wenselijk vinden icm vaccineren het snelste zijn ja. Maar ethisch vind ik het meer dan walgelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:01

SusanH schreef:
Ja Netflix is ook heerlijk escapisme :j enige lastige is wel dat je nu veel sneller er doorheen gaat (omdat we meer kijken) dus is het steeds weer zoeken naar iets wat we allebei leuk vinden. Hadden de laatste weken 1 serie gekeken die echt heel leuk was (vonden wij) die is helaas afgelopen en dan is het echt even inkomen bij de volgende.

Leuke Netflix tip: Death to 2020...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:25

Sansevieria

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:26

Nee, ik noem dat ook niet bepaald rekening houden met...
Weeral het egoisme ten top, wat ik al eerder noemde hier :(

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:34

Popstra schreef:
En Lupin is ook leuk.

Maar dan dit... :roll:

https://www.parool.nl/nederland/live-kr ... ~bda33a71/

Maar dit is niet nieuw, he? Het is niet zo dat dat nu ivm corona ingevoerd is, dat stond al in de wet. Maar tot nu toe was er weinig ophef over omdat er geen reden was om dit toe te passen, behalve bij KDV"s in verband met mazelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:35

nynke55 schreef:
Popstra schreef:
En Lupin is ook leuk.

Maar dan dit... :roll:

https://www.parool.nl/nederland/live-kr ... ~bda33a71/

Maar dit is niet nieuw, he? Het is niet zo dat dat nu ivm corona ingevoerd is, dat stond al in de wet. Maar tot nu toe was er weinig ophef over omdat er geen reden was om dit toe te passen, behalve bij KDV"s in verband met mazelen.

Voor KDV mag dit ook nog niet. Er moet hier nog wetgeving voor gemaakt worden. Een KDV mag vragen of een kind gevaccineerd is, maar geen vaccinatiebewijzen opvragen. En ze mogen officieel ook nog geen kinderen weigeren trouwens.

Voor dit advies zal dus ook nog wetgeving geregeld moeten worden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:38

Nee dat klopt, maar de ophef was er wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:39

maar je geeft aan dat het al in de wet stond dat het mocht, maar dat is niet zo. Hier moet nog wetgeving voor gemaakt worden.

Overigens heb ik nog wel heel veel vragen over dit artikel. Ze mogen een bewijs vragen, maar mogen ze ook mensen weigeren zonder vaccin? Wat voor gevolgen heeft dit? Ik vind het best een heftige stap. Ben er niet specifiek op tegen in de fase waarin we nog aan het vaccineren zijn (daarna, als de groepsimmuniteit bereikt is vind ik het echt heel ver gaan), maar ik ben wel nog heel benieuwd wat dit gaat betekenen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 04-02-21 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:41

Er waren in het verleden toch al KDV die niet gevaccineerde kinderen geweigerd hadden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:43

Sansevieria schreef:
Er waren in het verleden toch al KDV die niet gevaccineerde kinderen geweigerd hadden?

ja, maar wettelijk gezien mogen ze dat niet. Juist doordat er KDV waren die weigerden en er gedreigd werd met rechtzaken heeft het kabinet er vaart achter gezet. Wetsvoorstel is door de tweede kamer heen sinds Februari 2020, maar ligt nu bij de eerste kamer en ligt daar door corona stil.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:48

Ik denk dat je alleen maar meer verdeeldheid krijgt als ze dit gaan doen. Dat je geen kroeg of festival binnen mag.
Wat volgt? Restaurants...winkels...
Is toch niet te doen! Mensen waren hier idd al bang voor dat dit zou gaan gebeuren. Het is dan toch weer een deel vrijheid die je inlevert.
Kan mij niet voorstellen dat dit de tendens gaat worden voor de toekomst. Denk dat daar heel maar dan ook heel veel weerstand tegen komt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:50

Maar dat is toch aan de organisatie cq bedrijf? En als jij dat niet wil, dan ga je niet. Dat is dan de keuze die je maakt. Net zo goed dat als je nu wilt vliegen, je 2 X getest moet zijn en een mondkapje moet dragen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:52

ik vind het vooral nog hele grot kreten in de media om eigenlijk nog helemaal niks. En voer voor alle tegenstanders.

Er wordt bijvoorbeeld over scholen gesproken, maar rondom de mazelen is al destijds geconcludeerd dat scholen niet-gevaccineerden niet mogen weigeren omdat er onderwijsplicht is. Dat zal voor corona niet ineens anders zijn. Dus ze mogen dan een bewijs vragen, maar ze mogen er vervolgens geen consequenties aan hangen. Dan is het dus compleet zinloos. Bovendien mogen kinderen nog niet eens gevaccineerd worden. Gaat het dan om de leraren? Gaan ze anders de leraren ontslaan?

Ook mag het alleen maar als er echt geen andere opties zijn. Opties voor wat? Er staat echt precies niks...
Laatst bijgewerkt door secricible op 04-02-21 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:52

DuoPenotti schreef:
Ja zat gisteren station 19 nog te kijken van afgelopen week, daar heb ik zo echt geen zin in.
Wil bij tv ontsnappen van de werkelijkheid, gaan we daar tegen die mondkappen aan gapen. Heb het ook niet af gekeken.

Ja ik kijk Grey's Anatomy vanaf november en ook daar is het pandamie... Vind het eigenlijk niet zo leuk.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:54

secricible schreef:
maar je geeft aan dat het al in de wet stond dat het mocht, maar dat is niet zo. Hier moet nog wetgeving voor gemaakt worden.

Overigens heb ik nog wel heel veel vragen over dit artikel. Ze mogen een bewijs vragen, maar mogen ze ook mensen weigeren zonder vaccin? Wat voor gevolgen heeft dit? Ik vind het best een heftige stap. Ben er niet specifiek op tegen in de fase waarin we nog aan het vaccineren zijn (daarna, als de groepsimmuniteit bereikt is vind ik het echt heel ver gaan), maar ik ben wel nog heel benieuwd wat dit gaat betekenen.

Ja, niet handig verwoord door mij, ik bedoelde dat men wettelijk om een vaccinatiebewijs mag vragen, en men mag er ook geen antwoord op geven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:55

Jessix schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja zat gisteren station 19 nog te kijken van afgelopen week, daar heb ik zo echt geen zin in.
Wil bij tv ontsnappen van de werkelijkheid, gaan we daar tegen die mondkappen aan gapen. Heb het ook niet af gekeken.

Ja ik kijk Grey's Anatomy vanaf november en ook daar is het pandamie... Vind het eigenlijk niet zo leuk.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor draai eraan was gegeven als de luizenmoeder in coronatijd was geweest. Volgens mij zou dat geweldig zijn geweest :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:56

Voor een aantal landen is al jaren zo, zonder geldige enting mag je er als toerist niet komen. En nu mogelijk in nederland ook. Als dat zo is zijn er twee keuzes, het accepteren en enten, of niet accepteren en een aantal dingen niet meer kunnen doen.

En het covid spul op tv. Het is nu eenmaal de harde werkelijkheid in de hele wereld zo ongeveer. Ik kijk nu zelfs raar naar tv als mensen geen afstand houden, handen geven enz. Zo erg is het gewend al. Ik droom ook covid proof al langere tijd. Bizar eigenlijk :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:00

Ik vind het niet kunnen. Nogmaals, je creeert meer verdeeldheid.
Er zijn immers zat mensen die geen enting nemen. Daar komt bij ik een enting voor het buitenland wat anders vind dan in je eigen land ontspannen naar kroeg, festival of wat ook te gaan.
We leven in een democratisch land toch!?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:03

purny schreef:
Jessix schreef:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor draai eraan was gegeven als de luizenmoeder in coronatijd was geweest. Volgens mij zou dat geweldig zijn geweest :+

Ja, twee andere Amerikaanse series die ik volg hebben het er ook gewoon in verwerkt. Bij Grey's speelt het natuurlijk echt een rol omdat het een ziekenhuisserie is, maar bij die andere zie je gewoon het verhaal doorgaan maar dan met de maatregelen.

In NL is dat volgens mij nog niet? Ik had mijn moeder al gevraagd over Goede tijden, Slechte tijden, maar daar speelt het niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:03

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat iemand die een KDV heeft dan besluit een ander beroep te zoeken (als ze alle kinderen zonder enige voorwaarden wettelijk zouden moeten toelaten als ze dat zelf niet willen, of achter kunnen staan), net als dat sommige leraren of mensen uit de gezondheidszorg dat nu ook al doen.

Is dat een ontwikkeling waar je op moet zitten wachten?
In elk geval een vraag waar niet snel een pasklaar antwoord op te vinden is, en iedereen ga je nooit tevreden kunnen houden.

Tweedeling in de maatschappij, ja, dat zul je vast nog meer krijgen dan er nu al is, ben ik ook bang voor.

@Popstra, ik dacht ook dat we in een democratie leven, maar als je sommigen mag geloven toch echt niet meer...
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 04-02-21 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:04

Mindim schreef:
pmarena schreef:
Dat mondkapjes laten dragen bij afhalen op school lijkt me zeker wel zinvol :j

Ik doe mijn best om minimaal die anderhalve meter afstand te bewaren, maar er zijn vrij veel mensen die constant binnen je cirkeltje stappen en je kan die ook niet blijven ontwijken terwijl je je kind ophaalt... en dan heb ik het echt niet over Corona-ontkenners ofzo maar ook als je een keer afspreekt om te spelen, dat een andere vader of moeder steeds weer dicht op je komt staan als je een stap aan de kant gaat om wat meer ruimte te krijgen.... ze hebben het gewoon niet in de gaten lijkt het wel.

Op een gegeven moment loop je de hele speeltuin rond omdat ze maar steeds bovenop je willen staan om te kwebbelen :=

Kleine kinderen niet willen laten testen hebben we het ook eerder over gehad. Ik wil dat ook niet. Wij blijven wel wat langer thuis hoor.

Is het het einde van de wereld? Nee. Is het echt per-sé nodig? Ook nee. Dus waarom je kind iets vervelends laten ondergaan dat niet nodig is. Zo simpel is het :)

Maar als je dan kiest voor thuisblijven of in quarantaine, dan verwacht je nog wel van de leraar dat ze lijfelijk zowel als op afstand les geeft?

Van mij hoeft dat niet hoor :)
Wij kunnen meneer prima zelf bezig houden. In de kleuterklas is het allemaal nog niet zo spannend :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:05

Het lijkt mij een storm in een glas water. Dat zou alleen spelen als er op dat moment een uitbraak zou heersen, dan kan ik me voorstellen dat je als kroegeigenaar zegt, nu even niet, alleen als je gevaccineerd bent. Anders zou hij toch zijn klanten wegjagen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:07

mensen trekken allemaal de conclusie dat er dingen verboden gaan worden voor niet-gevaccineerden, maar dat staat helemaal nergens :+ Er mag gevraagd worden of je gevaccineerd bent, verder niks. En zelfs dat is alleen nog maar een advies aan het kabinet en meer niet.

Ik kan me voorstellen dat je op een school het handig vindt om te weten welke leraren er gevaccineerd zijn, zodat je hier rekening mee kan houden aangezien kinderen niet gevaccineerd kunnen worden. Idem voor een zorginstelling bijvoorbeeld. Dat is wat anders dan dat je niet meer binnen mag komen ofzo.

Laten we vooral niet vergeten dat voor een kroegbaas of festival prio 1 ook geld verdienen is. Die gaan echt niet allerlei mensen weigeren als daar niet een hele dringende reden voor is. Wellicht dat ze er iets aan hebben in de fase dat we nog aan het vaccineren zijn, maar als we groepsimmuniteit hebben dan willen ze gewoon iedereen binnen hebben en is de urgentie ook weg, die "noodzakelijk" is volgens het uiterst vage krantenartikel.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:08

Weet je, dat hangt vlgs mij vooral af van de vaccinatiegraad, hoe hoger die in de toekomst is, hoe meer bescherming, ook de "niet-gevaccineerden".
Daar zou ook wel eens het antwoord van een restauranteigenaar/kroegbaas vanaf kunnen hangen.