De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:10

Zó boos geworden net. Vraagt een oude taart van 75 met een oude, zieke man van 85 of ze nog vanuit hun Nederlandse huis naar het vakantiehuis in Spanje kunnen, want Transavia vliegt nog op 31 maart en ze hebben prachtige vluchttijden. En in de zon is het toch lekkerder nu ..

Tegelijkertijd weten er twee op mijn tijdlijn Mark Rutte weer een sneer te geven voor zijn beleid (waarvan ik ook niet zeker ben dat het werkt nu, maar dat terzijde).

Nu dus dit bericht geplaatst:

Voor iedereen die me lastig valt met stomme vragen, zoals nu nog naar Spanje vliegen, zonodig waar dan ook de kroeg in moeten of uit eten, ik reageer niet meer en de kans is groot dat ik je voorlopig niet volg. De situatie is heel ernstig, ik maak me grote zorgen om iedereen en die dat soort berichten maken me héél erg boos. Heel Spanje zit op slot, ook je eigen huis als je er nu niet bent.

Hetzelfde geldt voor mensen die nu nog deze situatie aangrijpen om hun politieke gal te spuien. Of je het nu eens bent met het beleid of niet, dit is niet de tijd voor jouw propaganda. Neem je eigen verantwoordelijkheid en hou je kop. Blijf thuis, werk alleen als het nodig is (respect voor wie dat doet trouwens), vermijd zoveel mogelijk contacten met anderen. Iedereen.

Dani

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:11

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties verwijderd die ingaan op een specifieke modactie. Het is niet de bedoeling die in dit topic te bespreken aangezien dat volstrekt offtopic is en wij ook niet openbaar ingaan op individuele sancties. Voor vragen over het beleid mogen jullie altijd een PB aan één van ons sturen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:13

dakplaat schreef:
Daar zijn de meningen over verdeeld blijkbaar.

Dat sowieso, iets met toon en muziek namelijk. :D

Maargoed. Ik hoop wel dat we realistisch blijven kijken naar wat er nu aan de hand is en dat we wel manieren vinden om de lokale ZZP'ers en kleine bedrijven kunnen ondersteunen. Als we alles snoeihard op slot gooien, stuif je zeker op een crisis af. Dan zijn er straks nóg meer gezinnen die de vaste lasten niet meer kunnen dragen en naar de voedselbank moeten.

We kunnen de verspreiding van het virus niet 100% tegenhouden en ik hoop dat mensen het ook niet zo zwart-wit zien, maar oog hebben voor het grijs wat er tussen zit. Voor 3 maanden aan handzeep kopen en niks overlaten voor de buren is namelijk óók niet zo sociaal.

En natuurlijk is het vreselijk en moeten we het zien te spreiden en zorgen dat ons zorgstelsel niet overbelast wordt, maar ik heb hier mensen pasta zien aankopen alsof WW3 eraan komt en ze maanden niet naar buiten gaan.

Nu maar gedwongen aan de volkoren pasta. :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:13

Ik blijf morgen thuis. Werk in een dierenartspraktijk. Maar snotter iets. Ga telefoon vanuit huis doen.
Voel me totaal niet ziek maar kan moeilijk snotterend aan balie gaan zitten. Gaan ook rooster aanpassen zodat er zo min mogelijk mensen zijn in de praktijk zelf qua personeel en klanten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:16

Shae schreef:
Nu maar gedwongen aan de volkoren pasta. :')

Hoop dat ik dat niet ga moeten doen .. want dan heb ik dat wc-papier echt wel nodig _O-

Hier (België) wordt overigens duidelijk gemaakt dat de maatregelen van nu pas hun effect zullen hebben over 1 tot 2 weken, dus voor nu gaan er nog dagelijks vele besmette mensen bijkomen, en (hopelijk) pas over een dikke week zal dit gaan afnemen door de maatregelen van nu.

Ik hoop dat de mensen dit allemaal begrijpen, want ik zie het al gebeuren: kijk, nu is alles dicht en nu komen er nog dagelijks zoveel besmettingen bij, kunnen we net zo goed weer gewoon normaal gaan leven... Voor zover ze dat nu al niet doen, want echt waar .. lock down feestjes en met z'n allen gezellig in Maastricht (of ergens anders uiteraard) gaan winkelen... :roll:

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:17

Het bericht wat ik plaatste, heb ik gecheckt en is niet fake. Die mevrouw is een collega van mijn broertje. Hij werkt daar op de ic als arts.

Ik heb helaas geen link naar het oorspronkelijke bericht

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:19

Chubby schreef:
Het bericht wat ik plaatste, heb ik gecheckt en is niet fake. Die mevrouw is een collega van mijn broertje. Hij werkt daar op de ic als arts.

Op de nos site bestempelt dat ziekenhuis dat bericht als nepnieuws.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:19

Chubby schreef:

Ze zullen van het ziekenhuis uit gezien wel berichten als deze willen stoppen. Het is natuurlijk niet wenselijk als artsen enz naar buiten gaan brengen hoe de situatie echt is achter gesloten deuren.

Net als die Chinese wetenschapper die het virus ontdekte, politie aan de deur had staan nadat hij het nieuws verspreidde en zelfs een contract moest ondertekenen om het maar weer terug in de doofpot te stoppen (met alle gevolgen van dien)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-03-20 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:20

Hoelaat is de spoeddebat?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:21

Het is aangedikt, dat zal het "neppe" eraan zijn. Maar de strekking kan niet ontkend worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:21

Ik zou wat dat betreft graag als samenleving zeggen dat we iedereen gaan helpen die in de problemen komen door het staken van activiteiten, liever dan dat ze doorgaan met dingen die een risico geven op verspreiding.
(Zo zijn er mensen die nu waardebonnnen kopen voor een toekomstig bezoek bij lokale ondernemers: nu alvast het geld en de belofte, wanneer het ten uitvoer komt zien we dan wel.)

Stoppen van betaalverplichtingen lijkt me ook een mogelijkheid (zo schijnen op sommige plekken hypotheek en/of huur te worden stopgezet, en dat lijkt me prima), en als klant juist niet overal je geld terug vragen als je dat zelf kunt opvangen zeker als je geen vervangende kosten hebt. Mijn rijlessen zijn afgezegd maar er komt niets anders voor in de plaats, niet voor mij en ook niet voor de instructeurs. Dus wat mij betreft doe ik daar niets aan, het is al vervelend genoeg.)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:22

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:22

cursebreaker schreef:
Net als die Chinese wetenschapper die het virus ontdekte, politie aan de deur had staan nadat hij het nieuws verspreidde en zelfs een contract moest ondertekenen.

Dat was juist buitengewoon moedig van die wetenschapper...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:23

Stukje over reactie rivm gelezen. Dus 6000 zeer waarschijnlijk meer . Wanneer er 500 van die 6000 zich niet aan de regels houden dan zorgen ze na twee weken voor ettelijke honderduizenden besmettingen . (Wat er uit mijn rekenmachine kwam maar niet neergezet want daar schrik je van) en daarom moeten mensen echt hun verantwoording nemen en sociale afstand houden.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:23

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:26

Dat bericht wat Chubby plaatste wordt afgedaan als nepnieuws door het ziekenhuis.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:29

Shae

Shadow0 schreef:
Ik zou wat dat betreft graag als samenleving zeggen dat we iedereen gaan helpen die in de problemen komen door het staken van activiteiten, liever dan dat ze doorgaan met dingen die een risico geven op verspreiding.
(Zo zijn er mensen die nu waardebonnnen kopen voor een toekomstig bezoek bij lokale ondernemers: nu alvast het geld en de belofte, wanneer het ten uitvoer komt zien we dan wel.)

Op zich vind ik dat een leuk initiatief. Ik zal kijken of hier wat kleine, locale ruitersport- en kledingwinkeltjes ook aan cadeaubonnen doen. Vast wel. Risico daarvan is natuurlijk wel dat als ze wel failliet gaan je zelf niets terugkrijgt voor dat geld. Nu kan ik dat met mijn inkomen wel dragen, anders zou ik ook niet zo fanatiek shoppen als ik doe, maar liever niet natuurlijk. :D

Chubby

Beide berichten gelezen, maar ze zijn niet wezenlijk verschillend eigenlijk

xChanelx

Photograph schreef:

Het overleg is om 14.00. Dit gaat (o.a.?) over het wel of niet sluiten van de scholen.
Spoeddebat gaat niet door, daarvoor was geen minderheid.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:31

xChanelx schreef:
Photograph schreef:

Het overleg is om 14.00. Dit gaat (o.a.?) over het wel of niet sluiten van de scholen.
Spoeddebat gaat niet door, daarvoor was geen minderheid.

Meerderheid

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:32

Ik zit zó ontzettend in tweestrijd met mijn salon -O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:32

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 15-03-20 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:33

Joman schreef:
Jij hebt daar inmiddels toch al verschillende bronnen van opgevraagd en van ontvangen? Of moeten we weer de who gaan citeren? En het college van de uu aanstippen?
Je hebt het nu over significant, terwijl niemand dat woord in de mond heeft genomen.
@imandra

De insinuatie van het bericht waar ik op reageerde is wel degelijk dat symptoomloos verspreiden veel voorkomt.

Djali schreef:
@Imandra, schilder het gerust af als paniek zaaien. Ik spreek je later weer.

Nogmaals: bron?

Als de instanties straks hun mening aanpassen wanneer blijkt dat symptoomloos verspreiden toch een grote impact heeft op het verloop van de ziekte zal ik er niks meer van zeggen. Maar voor nu ben je de informatie van de grote organisaties die het onderzoeken tegen aan het spreken, zonder enige onderbouwing of data. Dat is paniek zaaien.

Even voor de duidelijkheid: de situatie is erg en ik ontken allerminst dat het heftig is. Ik erger me alleen heel erg aan de misinformatie die alleen maar voor meer paniek angst en stress zorgt.

Loretta schreef:
bigone schreef:
Hier nog een oproep van een huisarts , geboren in Lombardije maar woont in Nederland en is huisarts in België. https://www.healthcare-executive.be/nl/ ... rdije.html

mensen luisteren liever naar dat baardmannetje van het RIVM. Ook buitenlandse deskundigen worden weggehoond. en artsen en verpleegkundigen in de frontlinie van Italie worden liever weggezet als niet deskundig genoeg. Trots en verwaand, dat is het juiste woord in deze column.

Moeten we het woord van een huisarts die toevallig roots heeft in Italië geloven boven dat van mensen die er voor gestudeerd hebben (virologen) of instanties die het onderzoeken (WHO)?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:33

LadyMadonna schreef:
Ik zit zó ontzettend in tweestrijd met mijn salon -O-

Logisch... is het je grootste inkomstenbron? Is er een mogelijkheid om wat meer veiligheidsmaatregelen te nemen, maar wel klanten te ontvangen?