Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 19:46

Prachtig gebied en echt gave foto's. Wat moet dat zo, met die sneeuw erbij, een bijzondere run geweest zijn.
Echt heel tof.

Leuke jaaroverzichten ook van jullie.

Balen van je spierpijn Germie.

Mijn knie voelt een stuk beter, kon vandaag weer normaal lopen en heb anderhalf uur gewandeld. Het is nog iets gevoelig. Wilde morgen in de Drunense duinen een loop doen, maar denk dat ik daar wijselijk een wandeling van maak.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:37

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Hopelijk weer veel mooie kilometers!

Gefelie Goof! Fijn dat je knie een stuk beter voelt.

Ai, sterkte met je spierpijn Germie.

Oh wauw, wat gaaf SV! Mooie cijfers over 2025 ook!

Is je knie ook nog dik, Leonie? Kan me voorstellen dat het je te lang duurt.

BusyMissy

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:16

Het ziet er koud, glad maar ook mystiek en prachtig uit sv. Wat tof dat jullie dit volbracht hebben.
En wat heb je fantastisch veel gelopen afgelopen jaar!

Fijn dat je knie nu al beter voelt Goof! Dan lijkt het allemaal mee te gaan vallen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:44

Vraagje: ik wil ik Garmin Connect een training aanmaken met 5 keer een herhaling van 4 minuten rustig, 2 minuten vlot en 2 minuten hard. Maar ik kan in de herhalingen alleen maar 2 stappen invullen. Mis ik iets? Van Google word ik ook niet veel wijzer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:52

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Puera wat een mooi loopjaar heb je achter de rug. De Sukerbietentrail is leuk, die liep ik vorig jaar. De ISU is een leuke instap ultra, lekker vlak dus niet al te moeilijk.
Voor een eerste ultra is dat goed te doen en leuk om naartoe te trainen. En dat hij in oktober is, is ook fijn qua temperatuur.
Je zou ook nog naar één van de ultra's van trailevents kunnen kijken. Die zijn ook goed geregeld.

Leonie wat balen van je knie, hoe voelt hij nu? Zo moeilijk om net niet over je grens te gaan dan. Koel je ook nog na het lopen/sporten?

In garmin connect kun je alleen twee stappen invullen bij die herhalingen, dat klopt. Zoals jij het wilt moet je er losse stappen van maken. Heel irritant is dat.

Ik heb overal spierpijntjes en slecht geslapen zoals altijd na een lange run. En wat last van mijn linkerschouder door het opvangen van mijn twee keer vallen.
Maar wat is het heerlijk stil hier in België zonder vuurwerk!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Ook nog een gelukkig nieuwjaar. Hier niet ziek gelukkig, maar ik heb rechtsonder al 3 koortsbulten op m'n lip. Bovenin begint er nu 1 en linksboven ook. Oftewel, toch wel een iets verminderde weerstand vrees ik.

Hier was het gisteren overdag al een slagveld met knallen. Ik heb niets met vuurwerk.

JoyenUnory

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:50

Puera schreef:
Vraagje: ik wil ik Garmin Connect een training aanmaken met 5 keer een herhaling van 4 minuten rustig, 2 minuten vlot en 2 minuten hard. Maar ik kan in de herhalingen alleen maar 2 stappen invullen. Mis ik iets? Van Google word ik ook niet veel wijzer.

Stille meelezer komt even het topic binnen vallen. Je kan heel makkelijk extra stappen aan een herhaling toevoegen. Als je een toegevoegde stap vast houdt / ingedrukt houdt, kan je deze verslepen en zo aan de herhaling toevoegen. Succes!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:53

Op een mooi loopjaar allemaal :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

JoyenUnory schreef:
Stille meelezer komt even het topic binnen vallen. Je kan heel makkelijk extra stappen aan een herhaling toevoegen. Als je een toegevoegde stap vast houdt / ingedrukt houdt, kan je deze verslepen en zo aan de herhaling toevoegen. Succes!
Je bent geweldig, dank je wel! _/-\o_ Dat ik daar zelf niet opgekomen ben om dat te proberen. }:0

Maar lekker rustig aan, SV. Dat mag wel na zo’n barre tocht.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:35

Goof gefeliciteerd! En gewoon even een halve marathon gelopen *\o/* Hopelijk is je knie snel weer helemaal in orde.

Mooie tijd hoor Germie! Misschien toch nog wat meer uittesten met eten en drinken de komende long runs, daar kan je waarschijnlijk ook nog wel wat op winnen. Je hoeft niet altijd dorst te hebben om toch al een vochttekort te hebben en te weinig vocht = verminderde prestatie.

Muppet, fijn dat het weer beter gaat! Jammer dat je zondag niet meedoet, maar ik snap je beslissing! Bovendien wordt het rotweer :')

Puera, wat een leuke terugblik en vooruitzichten!

SV, wow wow wow! Goed gedaan en wat prachtig met dat sneeuwlaagje.

Ik ga straks een kort rondje lopen. Heb wat nachten slecht geslapen, hrv is lager en rusthartslag hoger. Oma is weer thuis gelukkig :j Ze woont in Zwitserland. Mijn moeder komt daarvandaan, dus de rest van de familie woont daar gelukkig ook en dus wat dichterbij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:22

JoyenUnory schreef:
Puera schreef:

Wat een goede tip, ik wist helemaal niet dat dit kon!

Succes met je rondje Tiggs.
Fijn dat je oma weer thuis is.

Puera rustig aan doen is nog niet helemaal gelukt. Ik voel me alsof ik overreden ben, buiten sneeuwde het en waait het met 70km per uur, maar wij hebben alweer 14km gewandeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:14

Haha, kan je niet ongelijk geven. :)) Zo’n moment moet je meepakken, wat heerlijk!

Fijn dat oma weer thuis is, Tiggs. Daar ga je niet zomaar even langs, nee. :=
Lekker gelopen?

Het is hier echt bereweer. Harde wind en buien met hagel en regen. Ik ga morgenochtend m’n interval maar even lopen. Ben nu lekker met m’n plantjes aan het rommelen. Een aantal die het wat minder doen, gaan weg. Moet inkrimpen want eind deze maand komt m’n jonge paard waarschijnlijk weer terug van het beleren en die moet dan ook de nodige aandacht hebben.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

Leonie en Suliko samen gerend, gezellig!
Balen dat je knie nog niet zo lekker gaat.

Top gedaan Goof je halve! En gefeliciteerd met je verjaardag!
Is je knie al wat beter?

Goed gedaan Germie! Klinkt als een zware halve.

O pittig Busy, zoveel trappen! En niet te vergelijken met mijn trappen want je hebt neem ik aan met spullen gesjouwd op die trap!
Fijn dat je eerste rondje met sloop doos goed ging!

Wat een mooie terugblik Puera!

Wauw SV wat gaaf zeg! Top gedaan allebei!

Fijn dat oma weer thuis is Tiggs!

Ik heb gisteren de Sylvestercross gelopen. Erg leuk evenement, wel zwaar in dat mulle zand. Om mijn blessure niet te erg te belasten heb ik het bij 2 rondes gehouden, 6,6 km.
Ik kwam Jony nog tegen in het startvak, Emiel nog zien lopen.
Vandaag klein rondje rustig gelopen, morgen werken, en zaterdag m’n eerste evenement van het jaar, florijn winterloop.

Afbeelding
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

Gefeliciteerd Goof!
fijn dat je knie alweer een stuk beter voelt.

Wauw Sv wat een prachtige foto's en afstand! <3 Echt heel gaaf. Ziet er gewoon uit als een heel andere wereld bijna haha. Wel balen dat je 2 x gevallen bent maar gelukkig valt alles mee.

Je kan toch meerdere stappen erin zetten Puera? of mis ik nu iets haha.

Tiggs, fijn dat je oma weer thuis is! Lekker gelopen?

Samantha jij loopt echt veel evenementen af zeg. Ziet er wel weer leuk uit. Veel succes op de florijn winterloop.

Puera schreef:
Is je knie ook nog dik, Leonie? Kan me voorstellen dat het je te lang duurt.

Supervixen schreef:
Leonie wat balen van je knie, hoe voelt hij nu? Zo moeilijk om net niet over je grens te gaan dan. Koel je ook nog na het lopen/sporten?

Zondag voelde mijn knie best oke dus. Dinsdag de spinningles gegeven, toen ging het ook wel. Gister niet echt tijd voor sporten dus gelaten. En vandaag ging ik een rondje lopen en na 2 km ofzo begon hij al echt te zeuren. Bij 4 kreeg ik opeens echt heel veel pijn. Echt, direct stoppen pijn. Even gewandeld en daarna mijn half uur vol gemaakt zonder echt extreme pijn maar wel behoorlijk. Er zat ook wederom echt een eitje op dezelfde plek.
We zijn bijna 4 weken verder dus ik begin me nu wel echt zorgen te maken. Dus terug naar de huisarts en de fysio voor advies. Ticket voor aankomende zaterdag 10km is vergeven.
Week erop zou ik een trail in Belgie gaan lopen met 4 lussen van 10/11km. Het doel was 30km maar ik denkt dat ik ook dit ticket moet gaan verkopen. |( En daarna gaat de echte marathon training ook in gevaar komen.

Mijn jaaroverzicht vind ik nog wel even leuk om bij te stil te staan. In 2024 liep ik mijn 2de halve marathon. Pas tegen het einde van het jaar ging het lopen weer soepel en bouwde ik weer oprichting de 16km wat voor mij toen nog echt ver was met het idee, misschien kan ik Rotterdam gaan lopen. Na onze vakantie voelde ik me echt super sterk en eigenlijk liep het hele schema volgens het boekje en was daar mijn eerste marathon. En daarmee kwam ook mijn ontdekking dat ik die lange afstanden eigenlijk harstikke leuk vind! Lang als in 20 tot 30 km. :+ Inmiddels weet ik niet meer hoeveel halve marathons ik heb gelopen dit jaar := . Wel liep ik 5x een 30km+ afstand terwijl ik dat echt ondenkbaar vond een jaar geleden!
Verder liep ik wederom een pr op alle afstanden die ik gelopen heb. 5km, 10km (tijdens de halve marathon), 10 Mijl (ook tijdens die halve), de halve marathon en ook direct de hele uiteraard.
Ik had verwacht de 2000km te gaan halen maar helaas gooide mijn knie nu dus roet in het eten. Prioriteit nu is om dat weer goed te krijgen zodat ik weer heerlijk verder kan met genieten van het lopen.
Afbeelding
Bedankt allemaal voor de gezelligheid en alle tips hier. Op naar weer een mooi, sportief en gezond jaar. **\O/**

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:44

Wat enorm balen van je knie.
En heel goed dat je weer teruggaat naar de huisarts en fysio, want je zou toch meer vooruitgang verwachten.

Wel een ontzettend mooi overzicht met al die pr's zeg! Superknap.

Ik hou zelf ook erg van de halve marathonafstand en die loop ik heel vaak, maar zoals gisteren een uur of zeven onderweg zijn op een trail met technische paden vind ik ook fantastisch.
Er zijn nog drie zwarte routes van extratrail, dus ik zei al tegen mijn vriend dat ik er in ieder geval dit jaar nog een van wil lopen :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:31

Prachtig SV! Ik snap wel dat je dan niet binnen blijft.

Leuk om de verhalen over de langere afstanden hier te lezen! Ik vind dat ook zo leuk, om lange stukken in mooie omgevingen te kunnen lopen <3

Wat vervelend dat het nog niet beter gaat Leonie. Zo moeilijk, maar zo belangrijk om nu rustig aan te doen (en niet te piekeren, ben ik zelf heel goed in. Not.)

Samantha, leuk dat je Jony bent tegengekomen! Ik hoor bij die foto gewoon 'gelletjeeeeee'.
Succes morgen!

Mijn loopje gisteren was bagger. Sinds gisterochtend zit m'n nek aan een kant vast, wat best pijn doet, m'n hartslag liep teveel op en ik was in m'n hoofd alleen maar bezig met hoe zwaar het was en dat Egmond eraan komt. Maar goed, die loopjes horen er ook bij en ik was niet ontevreden over hrv en hartslag vanochtend.
M'n nek blijft wel pijnlijk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar: hier weer wat beter mee kletsen. :+ Dus mega bijleespost, prestatiepost en terugblik-op-het-jaar-post incoming. *\o/*

Tiggs, wauw, wat goed, 18 km! Gefeliciteerd! Je kan gewoon meer dan 2 uur achter elkaar rennen, hoe tof is dat?
Schrikken van je oma, maar fijn om te lezen dat ze inmiddels weer thuis is. :(:)

SV, wat een mooie hm in het Reichswald, fijn dat het zo lekker ging! En ook weer 34 km in de benen met een vlot tempo en hoogtemeters, ondanks dat je buik niet mee zat (zo vervelend is dat). En ja, veel wielrenners zijn stom. :') Het valt me op dat ze me nu pas gedag zeggen op mijn mooie gravelbike, deden ze nooit als ik op mijn tour koga zat te fietsen, zijn gewoon een beetje snobjes ofzo.
Zo, die extratrail! Die ziet er waanzinnig mooi en taai uit, wat ontzettend gaaf! :wow: Geweldig stoere afsluiter van het jaar. Prachtig loopjaar, ondanks de fysieke tegenslagen en werkstress die je ook hebt gehad. Altijd bewondering voor hoe je zo consistent veel loopt en er zoveel plezier aan beleeft, doe je goed. :D

Germie, fijn dat je weer een hm in de benen hebt en leuke santa run! En zelfs nog een hm lees ik nu, mooie afsluiter van het jaar. Klinkt naast vochttekort onderweg ook als een zouttekort... neem je wel meermaals iets van eten onderweg dat zout bevat? Anders kan je drinken wat je wilt, maar nemen je cellen het niet goed op. 2 gelletjes op 3 uur lopen is echt veel te weinig!

Samantha, nog een santa run, wat grappig. En een 10 km pijnvrij binnen het uur, dat is super fijn! Heel herkenbaar trouwens, dat zitten/autorijden funest is voor je bilspier. Ik heb ook veel last gehad van mijn bilspier en nog steeds is het een lastige spier die vaak beurs aanvoelt, maar ik heb jaren terug periodes gehad dat ik niet langer dan 20 minuten kon zitten, ging te pijn doen. Moet zeggen dat sinds ik zoveel sport en ren, ik er het minst last van heb. Hopelijk ga jij ook je manier vinden!
Leuk dat je het jaar afsluit en ook weer snel inluid met een evenement, ziet er gezellig uit.

Muppet, getsie, dat is geen fijn gevoel. Maar inderdaad, in een weekje raak je niet zo opeens je conditie kwijt. Misschien toch wat sudderend onder de leden. Fijn dat je merkt dat het alweer de betere kant op gaat!

Goof, allereerst: van harte gefeliciteerd! Heerlijk weer lekker terug in bed kruipen! Je zult het niet geloven, maar dat heb ik laatst dus ook gedaan, stond eigenlijk vroeg op om te lopen. Maar had bagger geslapen en dacht, weet je, ik ga gewoon nog even slapen in plaats van rennen. :')
Echt ontzettend knap dat je dit jaar 4 halve marathons hebt gelopen, wat een mooie afsluiting van het jaar zo. 5 hele minuten eraf is echt een enorme verbetering! Wel stom dat werk zoveel invloed lijkt te hebben, maar misschien iets waar je wel wat mee kan? Wat bewuster proberen te ontstressen daarin of tijdens? Soms gaat je stressmodus ook heel onbewust aan of is het een automatisme, wat je wel kan doorbreken, al is dat wel lastig natuurlijk.
Lees nu van je knie, dat is rot! Hopelijk een kleine overbelasting die snel weer wegtrekt.

Puera, wat leuk, rennend kerstkaarten rondbrengen! En wat een mooi loopjaar heb je gehad, zeg. Leuke evenementen en mooie PR verbeteringen. Die 50 km zit er echt wel in met de ervaring die je al hebt. Leuke plannen ook al voor het komende jaar!

BM, balen dat je zo ziek was, maar fijn dat je eindelijk weer lekker kon lopen en het goed voelde, hopelijk kan je het nu weer goed oppakken.

Leonie, zo stom van je knie! Al veel over gehad natuurlijk. Maar ik lees nu even dat het bij spinning bij opwarmen last gaf en daarna wegtrok, dat is helaas misleidend. De pezen worden warm en geven dan algauw minder last, maar dat is vaak hoe mensen te veel doorgaan bij een blessure omdat het dus misleidend is. Als het bij de opwarming last geeft, is dat eigenlijk al genoeg signaal om het dan niet door te drukken, hoe lastig ook! Maar goed, ik snap dat je het verder gaat laten checken, want het duurt nu wel lang. Ontzettend balen natuurlijk. Al zou ik me nog niet te veel zorgen maken om die marathontaining, je hebt zo'n sterke basis van het afgelopen jaar, zo'n marathontaining gaat het uiteindelijk toespitsen en geeft focus, maar in principe ben je met hoeveel je nu loopt en de afstanden die je wegtikt altijd wel voorbereid om een marathon uit te lopen. Daarin mag je echt vertrouwen in jezelf!

Ik had nooit kunnen bedenken hoe ik mijn grenzen ging verleggen dit jaar! Richting april merkte ik dat ik stiekem steeds hogere weekvolumes ging lopen. In maart liep ik 278 kilometer, mijn toen hoogste maandtotaal. Impulsief schreef ik me in voor de RAB Nature Challenge: 500 kilometer in de maand mei. Waarbij ik ook nog even de Utrecht Marathon ging lopen. Volkomen absurd was dat, maar ook ontzettend interessant, leerzaam en leuk! Opeens rende ik elke dag, gemiddeld 16 km, met allerlei ongemakjes die kwamen en weer gingen, vermoeidheid. Soms was ik echt een dweil, maar andere dagen gingen top en eigenlijk álle loopjes, zelfs de dweilloopjes, heb ik genoten en merkte ik: je kan echt veel meer dan je denkt. Sindsdien ben ik, na wat rust in juni, de hoge weekvolumes aan gaan houden. Doordat ik merkte hoe sterk me dat maakte en hoeveel makkelijker ik herstelde van langere lopen. Maar, ook nog altijd met vallen en opstaan hoor, de juiste balans vinden tussen hoge belasting en genoeg herstel. Goed naar mijn lichaam luisteren, maar niet te veel in mijn hoofd gaan zitten, sommige stemmetjes heel serieus nemen en anderen bewust negeren. :') De afgelopen maanden zat ik met mijn cyclus te klungelen, vooral de week voor mijn menstruatie: extreme vermoeidheid, HRV van het een op het andere moment dubbel zo laag en zwaar in rood, hoge rusthartslag en ook hoge hartslag tijdens het sporten, veel ongemakjes en rare klachten, mentaal behoorlijk labiel en enorme zelftwijfel. Als ik die week te veel doe en stress heb, komt mijn menstruatie opeens dagen/weken later en blijf ik in die vreselijke luteale fase hangen. Eenmaal ongesteld verdwijnen de klachten in één keer, echt bizar. Dus ik ben nu aan het experimenteren met piekweken en deloadweken te plannen op basis van mijn cyclus, jeuj voor het hebben van een baarmoeder. :') Maar goed, naast het ongemak zie ik het ook als een goede graadmeter of ik niet te veel doe.

Wat hoogtepunten en dieptepunten:
Februari: helemaal trots dat ik 300 km in 2 maanden had gelopen, niet wetende dat aan het einde van 2025 dat opeens mijn standaard zou worden per maand. _O-
Maart: ik rende 45 km van Amsterdam naar Zandvoort aan Zee om minder bang te worden voor Utrecht Marathon :+ Hivernaltrail met Leonie, 30 km en 900 hoogtemeters en een gedeelde derde plek!
April: Trail du Grand Ballon in de Franse Vogezen, 38 km met 1800+ hoogtemeters, mijn eerste trail run in de bergen.
Mei: 519,5 kilometer gelopen en Utrecht Marathon in 3:47:46
Juni: rustig aan, kuitspieren hadden het wat zwaar na mei en een rechtervoet deed opeens heel veel pijn na een 30 km run.
Juli: liep 2x een marathonafstand, 1x op de veluwezoom en 1x in Berg en Dal met Iris, liep de Veluwse Ultra Trail 52 km, grotendeels in het goede gezelschap van Iris, ik finishte als 2e vrouw!
Augustus: Triglav Trail Run, 42,2 kilometer en 2400 hoogtemeters, gedeelde 8e vrouw met Sloveense Sasa.
September: liep 2x een marathonafstand op trail, maar viel bij de 2e en een aanhechting bij mijn heup werd erg boos, werd vervolgens heel ziek en moest de Zeven Heuvelen Ultra Trail afzeggen.
Oktober: BEAR Trail 58 kilometer en 1500 hoogtemeters, heeeel veel modder en guur weer, maar geweldig en was 4e vrouw!
November: Devil's trail 30 kilometer 2e vrouw. Kort daarna verzwikte ik mijn enkel, die zei knak en was dik, maar herstelde gelukkig op tijd want eind van de maand was de UHUT100. Twee dagen achter elkaar 50+ km, beide dagen liep ik de 50 km binnen 5 uur en finishte als 1 vrouw van de 100 km deelnemers. *\o/*

December: stond voor de helft in het teken van zo'n verschrikkelijk lange luteale fase, was moe en liep minder dan anders, ik werd 10 dagen te laat ongesteld. Maar gelukkig wel op tijd om het plan dat ik in mijn hoofd had door te kunnen zetten; dat had ik niet gedaan als ik me fysiek nog zo lamlendig had gevoeld. Ik zat al een tijdje te spelen met het idee om van Arnhem naar Utrecht te rennen en daarmee de 70 kilometer aan te tikken. Ook als tussenstap van de 50 kilometer naar een eerste 100 kilometer ultra. Onno wilde wel gezellig mee, dus we prikten een datum. Ik perfectioneerde de route, 85% ging via trailpaadjes en er zaten 3 waterpunten en wat cafeetjes op de route om drinken aan te vullen en voor een eventuele pitstop.
Afgelopen dinsdag was het zover. Om 08:30 stonden we op Arnhem station, mijn geboortestad, om terug richting mijn huis te rennen. Ik had er een beetje een zwaar hoofd in, had al 2 nachten amper geslapen door vuurwerkterreur in mijn wijk. En ik moet zeggen, het ging gevoelsmatig ook niet vanzelf, maar ook zeker niet slecht! De route was geweldig, ontzettend divers. Door bossen, over heide en langs velden tussen Arnhem en Renkum, door de uiterwaarden bij Wageningen en toen vanaf Rhenen de Utrechtse Heuvelrug op, wiens prachtige bossen we helemaal zouden oversteken. De marathonafstand lag toevallig bovenop de Amerongse berg, een mooi ijkpunt (letterlijk, net voorbij de eenzame eik :+ ). Heel veel bekende plekken, maar ook verrassende nieuwe paadjes en gebieden ontdekt. Het weer was fantastisch, de zon scheen en we hebben alle uren daglicht meegenomen, omringd door een bevroren landschap. In mijn hoofd was het beste scenario als ik tussen de 5:50-6:10 gemiddeld zou lopen, maar ik was verder niet bezig met een eindtijd en wilde gewoon lekker lopen. Voor de zekerheid hadden we hoofdlampjes mee voor als de zon onder zou gaan. Bij pauzeren om te plassen of water te vullen viel me wel op dat ik de hele tijd op een gemiddelde van 5:40 zat als tempo, dat verbaasde me enorm, ik was er volledig van overtuigd dat ik zou terugvallen in tempo. :') Maar opeens zaten we op 60 kilometer en had ik nog steeds 5:40 als gemiddeld tempo, zo snel had ik nog niet eens een 50 km gelopen? >;) De laatste 10 kilometer slingerde vanaf Odijk langs de Kromme Rijn, ook een heerlijk stuk. Ik begon wel echt moe te worden, aanhechtingen in mijn heup en rond mijn knie begon ik ook wel te voelen en het werd kouder met de lage zon, maar het einde was in zicht! En nu wilde mijn eigenwijze hoofd natuurlijk ook de 5:40 volhouden als gemiddelde. Vlak voor we landgoed Amelisweerd uit waren, tikte ik de 70 kilometer aan, wow, ik was gewoon helemaal van Arnhem naar Utrecht gerend! Dat voelde zo leip! Het laatste stukje nog naar station Lunetten waar de auto stond. Moe, maar met nog verrassend soepele benen kwamen we daar aan en ik had zelfs nog 1 sec van mijn gemiddelde tijd afgesnoept. :wow: Kan nog steeds niet helemaal geloven dat ik zo vlot en steady gelopen heb, van begin tot eind. _O-

Nu al zoveel zin in dit nieuwe jaar, de teller van kilometers staat weer op 0. Ik ben benieuwd naar alle avonturen die ik dit jaar mee ga maken. *\o/*
Afbeelding

Steady tempo en steady hartslag, alleen met hoogtemeters wat piekjes :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En statistieken van het jaar:
7 marathons, 5 ultra's, oh ja en zo'n 10x gevallen, waarvan 3x bij de Triglav Trail run _O-
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op Vandaag, 13:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

Jij bent echt zo ver boven jezelf uitgestegen. Ik vind het zowel waanzin als waanzinnig wat jij doet <3
Wat zijn je doelen dit jaar?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:28

Respect voor je bijleespost!!

Wat ben jij ontzettend vooruit gegaan met het lopen, die 100km wordt geen probleem!
Echt heel tof dat je lijf die snelheid ook aankan. Jouw hartslag is echt hoog vergeleken met die van mij, grappig om dat verschil te zien.
Gedoe met je cyclus is wel heel irritant zeg.
Wat heb je een geweldig loopjaar achter de rug. Op naar nieuwe uitdagingen dit jaar.

Ik geniet nog steeds na van de extratrail route, echt geweldig was het.
Vanmorgen nog een laatste wandeling op de vlonderpaden in nog meer sneeuw en nu op weg naar huis.

Komende (bijna vier) maanden gaan opbouwen om 100km te gaan lopen. Althans poging tot.
Een groter weekvolume zit er bij mij denk ik niet in, ivm perimenopauze gedoe, maar ik heb het altijd goed gedaan op mijn consistentie, doorzettingsvermogen en discipline. En dan zien we wel waar het schip strandt.
Ik wil wel weer wat meer de hoogtemeters gaan oppakken, want de spierpijn na de 43km is aanwezig.

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:03

Wat een heerlijke foto, SV!

Wat een jaar en wat een kilometers, Suliko! _/-\o_
Supergaaf dat je helemaal van Arnhem naar Utrecht bent gerend! En wat een tempo ook!

Balen dat je nek vastzit, Tiggs. Hopelijk is het snel over. Fijn dat je HRV en hartslag vanochtend goed waren.

Ondanks de knie toch een mooi jaartotaal, Leonie. Verstandig om terug te gaan naar de huisarts en de fysio. Hopelijk hebben die je er weer snel bovenop en kun je er weer lekker volle bak tegenaan.

Een leuke afsluiting van het jaar en een mooi begin weer meteen, Samantha! Leuke foto!

Vanochtend tussen de buien door m’n intervaltraining gedaan. De wind was wel pittig!
1 km inlopen in HS-zone 2, daarna 5 x (4’ HS-zone 2 / 2’ 5:30-6:00 / 2’ 5:00-5:30) en afsluiten met 1 km uitlopen in HS-zone 2.
Ik had de snellere stukken op tempo ingesteld in m’n training maar waarschijnlijk iets te hoog ingezet. := De volgende keer maar op hartslag proberen. Desalniettemin best tevreden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:12

Mooie training Puera. Ben je op vakantie?

SV, mooie dagen gehad daar zeg. Ik heb mee genoten van je foto's.
Wow, ook die 100km als doel. Dat lukt jou. En Suliko ook zeker.

Lopen jullie met dit weer, met die gladheid?
Ik vind de honden uitlaten al spannend dan, ik zie het echt niet zitten om nu te gaan lopen.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:25

Allemaal allereerst de allerbeste wensen, dat het een mooi en blessurevrij hardloopjaar mag worden en dat jullie je persoonlijke doelen mogen behalen!
SV: voor jouw prestaties heb ik maar één woord: WAUW. Petje af. Jij kan niet echt stilzitten volgens mij he?
Germie: Ben je al weer een beetje boven Jan?
Suliko: wat een mooi overzicht heb je gemaakt. Wat heb jij een progressie geboekt zeg!
Leonie: ik kan me voorstellen dat je het wel zat wordt....
Muppet: beterschap!

Mijn jaar: ik heb dit jaar 499 km hardgelopen, vanaf ongeveer begin augustus. Tot die tijd aan het rommelen geweest met een langdurige blessure en boze hamstrings door veel autorijden. Was steeds aan het rommelen met m'n stoelstand, of een kussentje onder m'n been enzovoorts. Sinds eind augustus heb ik een andere auto, een automaat, en sinds die tijd is die klacht echt voor 90% verdwenen. Een ander fijne bijkomstigheid is dat er bijna 8 kilo als sneeuw voor de zon verdwenen is, wat natuurlijk hardlopen wel vergemakkelijkt.

Mijn doelen: allereerst fit blijven! Daarnaast heb ik ingeschreven voor een paar events (Koploper, 3Bergen, HM Amersfoort). Ik hoop ook langzaam het trailen weer op te pakken, mooie lange tochten door de natuur, daar kijk ik wel naar uit. Vanuit onze loopgroep worden regelmatig trainingen / sociale loopjes georganiseerd in het gebied rond Driebergen/ Maarn enzo. Ik moet nog iets sterker worden en dan kan ik daar ook bij aanhaken, vind dat nu nog iets te spannend, wil de anderen niet ophouden.

Ik ben 2026 wel echt snipverkouden begonnen.. vanmorgen wel 5 hele kilometers op de loopband gelopen :-) tot zover een flitsend begin!!

Hoe doen jullie dat trouwens met die teruglees- posts? Als ik terug wil lezen op de vorige bladzijde dan raak ik mijn al getypte tekst kwijt. Ik doe vast iets niet goed...Dat is ook de reden dat ik nu mogelijk niet op iedereens post reageer, sorry daarvoor!!!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:28

Wdj schreef:
Hoe doen jullie dat trouwens met die teruglees- posts? Als ik terug wil lezen op de vorige bladzijde dan raak ik mijn al getypte tekst kwijt. Ik doe vast iets niet goed...Dat is ook de reden dat ik nu mogelijk niet op iedereens post reageer, sorry daarvoor!!!!

2 pagina's naast elkaar openen; de ene om bij te lezen, de andere om je post in te typen ;)

Waarom ga je niet een georganiseerde trailrun doen? Kun je lekker op je eigen tempo lopen. Ik loop graag via trail events en heb eind januari de eerste run van dit jaar staan bij Austerlitz.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:42

Aha, dank je, dat ga ik de volgende keer proberen. Ja, dat is nu ook hoe ik begonnen ben, ik heb nu ingeschreven voor de Koploper trail in maart maar zou me wat verder in de trail kalender kunnen verdiepen, dat is wel een goed idee.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:54

Ja sv ik ben gek op 22/26km loopjes geworden afgelopen jaar. Vind dat echt een heerlijke afstand.
De bedoeling deze vakantie was 2 30-ers lopen met Suliko met veel hoogtemeters om ook meer vertrouwen te krijgen in die afstand maar helaas. Wel echt heerlijk hoor die plek waar jullie zitten! Snap dat je terug wilt.

Tiggs ah tiggs, ik herken dat heel erg die onzekerheid! Dat je echt denkt, hoezo denk ik dat ik dat kan. Maar die dagen horen er ook bij. Je kan het echt wel.

Suliko respect voor je bijleespost wederom. Bijhouden zal minder tijd kosten hahaha dus goed voornemen :Y) . We hebben elkaar natuurlijk al uitgebreid gesproken maar zoveel respect voor jou. Jou progressie, je jaar volume en nu weer die 70km. Zo knap. Die 100 ga jij gewoon echt nailen.

Geen idee of het spinnen echt een probleem is. In het lopen is het ook even pijnlijk in de warm up maar trekt wel weg maar misschien heb je wel gelijk.
Ik wil toch wel echt over 2 weken een halve marathon pijnvrij kunnen lopen anders denk ik toch dat ik mijn plannen om moet gaan gooien hoe klote ook.

Puera, zware interval kan gedaan dus. Op hartslag heeft ook nadelen. Deze kan vandaag anders zijn dan morgen en heeft een vertraging in zich. Maar het helpt wel met lopen op gevoel en wat je kan.

Wdj fit blijven is denk ik voor iedere loper het grootste doel. Zo belangrijk die gezondheid.

Nu vergat ik dus nog even in te gaan op de qoutes die ik in vorige post had meegenomen.

Mijn knie blijft wat vocht houden idd. Vooral na activiteit. In de slimmer presteren podcast hebben ze een wetenschappelijk onderzoek besproken waarin is aangetoond dat koelen het herstel vertraagd. Echter, via een ander onderzoek is er ook besproken dat het koelen en daarna weer verwarmen juist positief kan werken en de pijn verlicht. Ik heb dus veel gekoeld en daarna weer verwarmd. Soms door beweging (gewoon wandelen) of douchen. Ik vraag me echt af wat de trigger was gister want het leek echt beter te gaan. Het toeval wil dat ik deze week ook nog een vervolg afspraak had staan met de sport arts. Dus die laat ik eerst even kijken voor de fysio.

Vandaag dus maar weer in de sportschool gestaan. Het heeft hier bijna de hele dag echt hard gesneeuwd dus toch niet echt ideaal om te gaan lopen maar grrrr.