Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iiSunshine

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:36

klinkt, ondanks de drukte, wel erg gezellig SV. veel plezier en succes, hopelijk valt de keelpijn mee.

Germie, ik had het er niet bij gezet, maar het gaat dus om een garmin coach plan. dat ken je wel denk ik?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:21

iiSunshine schreef:
klinkt, ondanks de drukte, wel erg gezellig SV. veel plezier en succes, hopelijk valt de keelpijn mee.

Germie, ik had het er niet bij gezet, maar het gaat dus om een garmin coach plan. dat ken je wel denk ik?

Nee, dat ken ik niet. Ik ga eens googlelen.

Hier opgestaan met pijn in de rug, er zit ergens een spier tussen de ribben dwars ofzo, ik heb het wel eens vaker gehad, maar niet zo erg als nu. Verder gewoon fit. Het jeukt dan wel om te kijken of ik vanavond nog een rondje kan hardlopen, maar ik heb nog nooit 2 dagen achter elkaar gelopen wegens de pezen. Maar zoals ik nu opstond voelen de pezen aan dat ze het wel zouden kunnen. Maar eerst aan het werk.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:43

ah oké! nou goed, je bepaalt je doel dus in mijn geval een halve marathon maar je kon ook kiezen voor 10 en hele marathon dacht ik. dan geef je aan welke dagen je kan lopen en welke dag je lange run ingepland kan worden. je geeft je huidige tempo aan, kiest je coach. per coach verschilt de aanpak, ik heb deze gekozen omdat het 3x pw trainen was, de anderen deden 4x en dan kon je in een kortere tijds span je doel halen maar dat hoeft van mij niet. je vult vervolgens je doel in, als je een afstand op een bepaalde tijd wilt halen. en dan maakt hij een, in mijn geval, 18 weken schema. vanavond de eerste benchmark run en dan weet ik meer. kan de volgende sessies dan ook nog niet zien. en mocht een sessie je op een dag niet uitkomen kun je hem opnieuw inplannen. dus best flexibel. ben benieuwd of hij de snelheden ook personaliseert op basis van hartslag oid. maar goed dat is een beetje hoe het werkt zoals ik het begrepen heb.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:33

Vraagje aan de diehard lopers. Een groep van mijn sportvereniging wil de Down Under Obstacle Run gaan doen, qua afstand is het waarschijnlijk meeste stemmen gelden en het ziet er naar uit dat het de 9 km gaat worden. Ik had gestemd voor 6 km. 'Probleem' is namelijk: geen ervaring met dit soort parcoursen, slechte conditie, en hoogstwaarschijnlijk een botvliesontsteking op mijn beide scheenbenen. Vanwege die blessure kan ik ook niet echt meer effectief hardlopen dus conditie opbouwen is ook tricky.

Is de 9 km dan enigzins realistisch, of kan ik beter thuisblijven? Dat laatste zou ik mega jammer vinden want ik heb echt altijd al zo'n parcours willen doen, maar ik wil de rest van de groep ook niet ophouden. Hebben jullie tips of advies?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:41

Met een botvliesontsteking zou ik helemaal niet rennen. Lijkt me niet al te best voor je schenen. Straks zit je met een maandenlange blessure.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:44

Nou ja het is dus wel waarschijnlijk een botvliesontsteking, niet bevestigd omdat ik geen goede fysio meer in de buurt heb.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:33

Ik heb vandaag weer een eerste poging tot hardlopen gedaan.
Mijn hrv was al weer ruim anderhalve week stabiel.
En ik heb al een paar keer op de crosstrainer gestaan en eergister een online x core les gevolgd. Ging super. Ik dus vandaag weer heerlijk de loopschoenen aangetrokken.

Ging lekker tot iets over 2km. Toen kreeg ik last van mijn borst en hart. Mijn hartslag schoot ook omhoog naar een waarde die ik alleen ken van bij een sprint na een lange loop. Ik ben ook gelijk gestopt. En naar huis gewandeld.

Afbeelding

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:46

Vuurvleugel ik zou even helemaal rust houden!
Be Funny goed geluisterd naar je lijf, verstandig.

Zondag heb ik nog 12km redelijk rustig gelopen. Was heerlijk. Daarna serieus aan het snotteren. Bootcamp laten schieten. Gister 5km gedaan viel me alles mee! Gemiddeld 5.48 laatste km redelijk makkelijk kunnen versnellen naar 5.35min. Blij mee en als bonus ook nog in het zonnetje.
Groet uit Schoorl here we come!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:10

Lekker judenjul. En bedankt ;)
Befunny, wat goed dat je weer even bent gegaan joh!
Vuurvleugels, ik zou zeker ook rust houden.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:32

Jaaaa BF, goed bezig, wat fijn dat het begin er weer is *\o/* en goed dat je luistert naar je lichaam.

Ik zou eerst inderdaad maar laten kijken waar je scheenproblemen vandaan komen Vuurvleugels, daar zou ik geen enkel risico mee nemen :n

Verder ben ik alles vergeten, ben moe maar voldaan na 2 dagen intensieve training. Gisteravond nog een klein rondje met een collega gelopen en vanochtend alleen door de stad gelopen, ik ben niet gewend dat ik pas om 9:30 begin en 10 minuten reistijd heb :+
Was leuk om ergens anders te lopen, in mei ga ik weer en dan ga ik wat langer incl. strand, dat moet dan zeker lukken bij daglicht :j

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:18

Super fijn dat het begin er weer is BeFunny, en heel verstandig dat je gestopt bent zodra het niet meer goed voelde.

Ik ben echt heel slecht in het meepraten op het moment. Kom qua werk net uit een hele onrustige periode en hoe rommeliger dat wordt hoe slechter ik word in sociaal meepraten. En om dat elke keer alleen mijn eigen update te posten vind ik ook weer zo wat, maar ik ga weer een poging wagen de komende tijd om wat actiever te zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:27

Dank jullie. Ondanks dat ik het af heb moeten breken toch lekker dat ik even geweest ben en idd het begin is er weer en dat is toch weer mooi mee genomen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:09

Befunny wat fijn dat je weer bent gegaan en goed geluisterd naar je lijf!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:19

BF heel goed dat je naar jezelf hebt geluisterd. mag je trots op zijn!

judenjul, schoorl, prachtige omgeving, heb je nog mooie foto’s van je loopjes daar?

IMAY1990, gezellig als je binnenkort weer met ons meepraat :D

ik wil echt heel graag die benchmark run vandaag doen, heb er ook oprecht zin in, maar wat een pokke weer zeg. sneeuw, koud, wind, bah. thuis eerst maar even opdrogen en wat huishouden, en dan gaan we er straks maar gewoon voor.

edit: het klonk alsof ik totaal geen zin had in de run, maar dat heb ik dus wel :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:20

Wat fijn BF, dat het weer een beetje lukte en goed dat je naar je lijf geluisterd hebt, als is het wel balen dat je hartslag dan ineens zo hard omhoog schiet.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:51

ik ben weer terug van mijn benchmark run. de bedoeling was: 2 minuten warmlopen, 5 minuten hard-hardlopen, 2 minuten cooling down. ik ben alleen iets te hard van stapel gelopen dus er zit niet echt verschil in mijn warming up en hard-hardlopen;
Afbeelding

een korte run dus, prima, want het sneeuwde echt super hard. maar de volgende keer wel even wat meer focus en de rust bewaren. dat vind ik nogal eens lastig.

van het weekend staat er een lange run op de planning; 10 minuten warming up, 8 km “run walk run”, 10 minuten cooling down. klinkt best pittig voor mijn doen. ik twijfel dus nu of ik wellicht een verkeerd schema heb gekozen, maar ik ga het gewoon proberen, misschien wordt het gewoon tijd mijn grenzen wat te verleggen en moet ik gewoon als pippi langkous denken: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan :D en als het niks is stop ik er weer mee en zoek ik een ander schema.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:04

Werk je nu met afstanden en niet meer met een tijd en een snelheid zoals Garmin normaal doet?
Ik zie alleen wel dat je 3 keer per week 'moet' trainen. Ik sport nog naast het hardlopen. Momenteel is hardlopen wel de sport die het meeste vraagt van uithoudingsvermogen, maar als ik ga zwemmen, dan kan ik niet ook nog eens gaan hardlopen op hetzelfde moment natuurlijk

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:28

germie schreef:
Werk je nu met afstanden en niet meer met een tijd en een snelheid zoals Garmin normaal doet?
Ik zie alleen wel dat je 3 keer per week 'moet' trainen. Ik sport nog naast het hardlopen. Momenteel is hardlopen wel de sport die het meeste vraagt van uithoudingsvermogen, maar als ik ga zwemmen, dan kan ik niet ook nog eens gaan hardlopen op hetzelfde moment natuurlijk

Garmin suggestions werkt met een tijd en tempo. De verschillende Garmin Coaching plannen werken voor zover ik zelf ervaren heb voornamelijk met afstanden, en als je een doeltijd invoert met tempo erbij. En de coaching plannen voelen voor mij veel minder flexibel en dynamisch dan de suggesties, die elke dag opnieuw berekend worden aan de hand van je activiteit de afgelopen dagen/weken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:29

BeFunny, fijn dat je weer bent begonnen!

iiSunshine, grappig, in tempo zie je niet echt verschil met het warm lopen en harder lopen, maar in je hartslag wel. Ik kan me voorstellen dat 8 kilometer ver klinkt! Je loopt nu zo'n 5 aan een stuk toch? Dan moet je maar zo denken, uiteindelijk loop je dan 3 kilometer meer. In mijn hoofd werkt opbreken altijd goed. Die 5 kilometer heb je al en kun je! Dan gaat het alleen om de 3 kilometer erbij. En het is dus afwisselend lopen en rennen? Lopen kan je sowieso. :D Gewoon rustig aan doen!

Germie, volgens mij zijn er ook garmin coaches waarbij je maar 2x in de week hoeft te lopen. Echter is het wel een vuistregel dat 2x in de week iets doen meer gaat om onderhoud en 3x in de week zorgt voor verbetering of je grenzen kunnen verleggen. Natuurlijk komt dit niet heel nauw en kan je prima periodes hebben waarin je wat meer of minder regelmatig gaat of een weekje helemaal niet, maar ik vind het zelf altijd wel prettig om in mijn achterhoofd te houden, dat als ik ergens echt in wil verbeteren of een doel heb, het om de commitment van 3x in de week gaat. En in die 3x kan je natuurlijk wel afwisselen, je hoeft niet elke keer richting je doel te trainen en een verre afstand of een snel tempo te lopen, het gaat meer om de regelmaat en afwisseling in je training is altijd goed.

Mijn focus ligt nu even op krav maga, begin maart ga ik voor mijn P1 examen, het eerste level dat je kan behalen. Daarom ben ik deze week 4 avonden achter elkaar naar les gegaan. Dat is best intens, dus hardlopen is tussendoor niet meer gelukt. Dit weekend sta ik op de groep (werk in de zorg), dus dan heb ik ook weinig ruimte om te lopen. Ik hoop dat ik morgenochtend energie heb, maar ik ben van top tot teen aardig beurs en voel ook wel behoefte naar een dag zonder trainen. Ik laat het afhangen van hoe ik wakker word. :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:35

Ik heb nooit lekker uitgekomen met 3x per week hardlopen.
Ik heb op de een of andere manier 2 dagen niet hardlopen nodig en dan kom je niet uit in 1 week. Of nou ja, de eerste week nog precies, maar de tweede week begin je dan pas op dag 3.

Ik heb het vaker geprobeerd, maar ga dan altijd afbreken ipv opbouwen, dus ik loop niet vaker dan 1 dag wel, 2 dagen niet.

Dan duurt het dus idd langer voor ik wat opgebouwd krijg dan iemand die wel 3x per week kan lopen, maar op deze manier kan ik het volhouden en dat is ook belangrijk.

Maar dan lukte idd een doel instellen met Garmin coach niet, want die wil dat je minimaal 3 loopdagen op geeft.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 23:51

En dat is natuurlijk ook helemaal prima! Met 2 keer in de week kom je denk ik net zo ver, maar duurt het misschien wat langer. En ben je in ieder geval consistent in het onderhouden van je conditie. Uiteindelijk is langzaam en duurzaam opbouwen altijd beter dan te hard gaan en blijft het ook persoonlijk wat werkt. Daarnaast tellen andere soorten trainingen ook mee in conditie en kracht, maar kan je bijvoorbeeld niet door te zwemmen opeens 10 kilometer rennen of ik met alleen maar krav maga en 1x lopen in de week een halve marathon doen. Als je te weinig in de week traint en focust op een bepaalde sport/beweging, dan wordt het lastig om daarin grenzen te verleggen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 07:43

Mijn vriend loopt vaak ook maar twee keer per week en heeft vorig weekend gewoon een trailmarathon kunnen lopen. Dus het kan wel. Wel liep hij tijdens het opbouwen vaak drie keer per week.
Hij loopt in die twee keer wel vaak ver en in het bos (meer dan 20km).

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:19

Germie, zoals Imay zegt (dank je voor de uitleg :D) werkt het in mijn geval met tijd en tempo omdat ik een tijdsdoel heb ingesteld, halve marathon in 02:08:00. Goed om te horen dat de suggestions bevallen, dan kan ik dat altijd nog uitproberen mocht het plan niet bevallen.

Suliko, ja ik vind de data die er uit komt bere interessant, want ik heb nog nooit een hartslag meter oid gehad. Je hebt zeker gelijk, ik heb al eens eerder 7km op een rustig tempo gedaan, dat was mijn verste ooit. Dus dan moet dit ook wel lukken. Ik ga de 10 minuten warming up dan denk ik gewoon rustig joggen en de cooling down wandelen. Snap dat je focus nu op de Krav Maga ligt, wat goed dat je examen gaat doen, super tof.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:27

IiSunshine het kan helpen om idd wat langzamer te lopen en je hartslag in de gaten te houden.
Bij mij hielp het verder lopen om te zorgen dat ik vooral in zone 3 en 4 bleef lopen. Dat voelde echt wel als heel langzaam gaan maar uiteindelijk werd dat langzaam sneller. En ging ik bij interval loopjes die zone 5 weer toevoegen en ook bij duurloopjes af en toe wat versnellen. Eigenlijk was ik langzaam wat sneller geworden door eerst in tempo echt langzamer te gaan.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 13:44

Dank voor de tip. Nog een vraag voor de garmin dragers; hebben jullie hem s nachts ook om, en zo ja, haal je echt voordelen uit de gegevens die hij meet?

Ik vind het namelijk niet zo lekker zitten/liggen. En hij zegt bijvoorbeeld dat ik slecht heb geslapen terwijl ik me prima voel. Maar zou het zonde vinden als ik door het niet ‘s nachts dragen bepaalde functies mis, als jullie snappen wat ik bedoel.

Edit: ik kan hem overdag doordeweeks ook niet altijd de hele dag dragen ivm werk.