De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:36

Hier is kijken hoe het gaat. Papa en mama werken in de zorg en en zijn heel hard nodig. Alleen wie kan op de kinderen letten wanneer de scholen dicht gaan.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:36

Stephanie_86 schreef:
ik heb net een mail gehad van mijn dierenarts dat ze alleen voor spoed en euthanasie open zijn (uiteraard eerst bellen voor overleg) mijn hond wordt maandag in de praktijk ingeslapen. huisbezoeken doen ze niet meer.

dit is samen met de andere dierenartsen in de regio besloten

Heel veel sterkte morgen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:37

_Penotti schreef:
PSvanLot schreef:
Daar is de capaciteit niet naar, er worden al wat extra broden gemaakt zodat ze altijd wat hebben.

Maar daarbij, als ze in Nederland slagers, groentenboeren en bakkers gaan sluiten dan krijgen we bij de supermarkten grote problemen denk ik.

Nu is het even rot door de hamsteraars.
Maar die hebben hun kasten ook wel eens vol denk ik :D
Hier lag gisterenavond ook alweer brood in de winkel.
Dus die gekte zal komende week ook wel weer voorbij zijn en de voedselbanken ook wel weer krijgen.
Maar voor nu heel rot natuurlijk.

Dat heeft niets met hamsteren te maken maar met de capaciteit van productie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:38

Laatst bijgewerkt door BigOne op 15-03-20 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:45

Moderatoropmerking:
Graag het topic houden op het onderwerp. Er is al meermaals gevraagd het topic op de bal te houden. Graag het topic overzichtelijk houden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:47

Citaat:
_Doorgestuurd bericht van IC artsen Amphia (Annemarie Vermelis)_

Als intensive care dokter zal ik jullie op de hoogte brengen van hoe het er nu voorstaat. Het is echt crisis! Elke dag worden er meerdere patiënten opgenomen op de ic voor beademing. Oude, minder gezonde mensen maar er liggen nu ook 3 patiënten tussen de 40-50( onze leeftijd dus) en gisteren heb ik zelfs een gezonde jongen van 16 aan de beademing moeten leggen en naar Rotterdam laten gaan.
Tot nu toe volgen we de Italiaanse lijn omhoog en zij doen echt een noodoproep. Ze liggen ongeveer 2 weken voor op ons maar dat kan je natuurlijk allemaal zelf in de media zien en lezen. De komende tijd wordt heel spannend dus. Met name voor personeel, materiaal en capaciteit in het ziekenhuis.
Laten we hopen dat het meevalt maar ik vrees ervoor. Excuses voor dit dramatische bericht maar ik vind het belangrijk dat mensen de urgentie zien en dat het heel serieus is.
Situatie in Brabant is hard uit de hand aan het escaleren.
Capaciteit van de zorg dreigt de komende dagen overbelast te raken. Er worden dit weekend verpleegkundigen middels spoedcursussen getraind in bedienen beademingsapparatuur. En de beademingscapaciteit is met kunst en vliegwerk verdubbeld. Aantal besmettingen en opnames gaan momenteel echt exponentieel omhoog. Rest van NL loopt nog maar een paar dagen achter....
Dus advies: geen feestjes, familiebezoek, borrels of etentjes. Fysieke sociale contacten naar 0, en dan hopen dat we de pandemie kunnen rekken zodat de zorgvraag het aanbod niet overstijgt.

Dankzij sociale media een goed aangedikt bericht, maar de strekking klopt helaas wel.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:48

Aan de ander kant wordt ook erg op gefocust op de mensen die erg ziek worden van dit virus. Er zijn genoeg mensen die virus overleven met bijna geen klachten.

Afgelopen griep gevolg heb ik mij ook maar 2 a 3 dagen wat minder fit gevolg maar van ziekte geen sprake van.

Ik zo zeggen eet gezond, zorg dat je een goede weerstand hebt, rook niet of stop er mee. Zorg dat de lucht kwaliteit in huis zeer goed is en wandel regelmatig buiten.

8nnemiek

Wat erg om te lezen dat er ook jonge, gezonde mensen aan de beademing liggen. Dat is toch een griezelige gedachte, dat het ons eigenlijk allemaal kan overkomen.

Ik vind het ook apart dat er nog steeds zo veel mensen zijn die het allemaal onzin en overdreven vinden.
Gisteren plaatste mijn schoonbroer nog een bericht op zijn Facebook over wat een onzin hij die paniek vond over een griepje. Ik heb niet gereageerd, maar dacht bij mezelf: je hebt een stiefvader met een erg slechte gezondheid en een pacemaker..

Hier thuis is het brood op, en ik ga eigenlijk liever niet naar de supermarkt als ik dat zo hoor.. dus net maar een brooddeeg gemaakt, straks lekker zelf bakken.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-03-20 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:49

bigone schreef:
Hier nog een oproep van een huisarts , geboren in Lombardije maar woont in Nederland en is huisarts in België. https://www.healthcare-executive.be/nl/ ... rdije.html

mensen luisteren liever naar dat baardmannetje van het RIVM. Ook buitenlandse deskundigen worden weggehoond. en artsen en verpleegkundigen in de frontlinie van Italie worden liever weggezet als niet deskundig genoeg. Trots en verwaand, dat is het juiste woord in deze column.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:49

Blussem schreef:
Hier is kijken hoe het gaat. Papa en mama werken in de zorg en en zijn heel hard nodig. Alleen wie kan op de kinderen letten wanneer de scholen dicht gaan.

De scholen kunnen ervoor zorgen die kinderen op te vangen alleen uit die beroepen die hard nodig zijn.
Werkgevers die willen dat hun werknemers doorwerken kunnen ook ter plekke opvang regelen. Mogelijkheden te over als je maar wil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:50

En Trump knijpt hem ook!! Bang voor zijn herverkiezing zeker want dat zal niet gebeuren nu hij het begin zo laconiek over het griepje deed en nu loopt ook daar de boel uit de hand.

‘Trump aast op Duitse firma die vaccin ontwikkelt en wil exclusieve rechten voor VS’

https://www.ad.nl/buitenland/trump-aast ... ~a3b0fed4/

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:50

Chubby schreef:
Citaat:

Als intensive care dokter zal ik jullie op de hoogte brengen van hoe het er nu voorstaat. Het is echt crisis! Elke dag worden er meerdere patiënten opgenomen op de ic voor beademing. Oude, minder gezonde mensen maar er liggen nu ook 3 patiënten tussen de 40-50( onze leeftijd dus) en gisteren heb ik zelfs een gezonde jongen van 16 aan de beademing moeten leggen en naar Rotterdam laten gaan.
Tot nu toe volgen we de Italiaanse lijn omhoog en zij doen echt een noodoproep. Ze liggen ongeveer 2 weken voor op ons maar dat kan je natuurlijk allemaal zelf in de media zien en lezen. De komende tijd wordt heel spannend dus. Met name voor personeel, materiaal en capaciteit in het ziekenhuis.
Laten we hopen dat het meevalt maar ik vrees ervoor. Excuses voor dit dramatische bericht maar ik vind het belangrijk dat mensen de urgentie zien en dat het heel serieus is.
Capaciteit van de zorg dreigt de komende dagen overbelast te raken. Er worden dit weekend verpleegkundigen middels spoedcursussen getraind in bedienen beademingsapparatuur. En de beademingscapaciteit is met kunst en vliegwerk verdubbeld. Aantal besmettingen en opnames gaan momenteel echt exponentieel omhoog. Rest van NL loopt nog maar een paar dagen achter....
Dus advies: geen feestjes, familiebezoek, borrels of etentjes. Fysieke sociale contacten naar 0, en dan hopen dat we de pandemie kunnen rekken zodat de zorgvraag het aanbod niet overstijgt.

Dankzij sociale media een goed aangedikt bericht, maar de strekking klopt helaas wel.

Hartverscheurende oproep en zal idd goed aangedikt worden maar vat het wel goed samen.
Al zijn het maar een paar mensen weer die hierdoor toch anders gaan denken en handelen, is dat alweer mooi meegenomen. Ik weet niet of je een link hebt van het bron bericht? Die zou ik bv. graag willen delen op eigen social media pagina's.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:52

Babootje schreef:
Blussem schreef:

De scholen kunnen ervoor zorgen die kinderen op te vangen alleen uit die beroepen die hard nodig zijn.
Werkgevers die willen dat hun werknemers doorwerken kunnen ook ter plekke opvang regelen. Mogelijkheden te over als je maar wil.

De werkgever heeft al elk personeels lid nodig voor aan het bed en een kinder opvang in het ziekenhuis lijk mij ook niet zo slim idee als is ook al de vraag of hier wel ruimte voor is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:53

bigone schreef:
En Trump knijpt hem ook!! Bang voor zijn herverkiezing zeker want dat zal niet gebeuren nu hij het begin zo laconiek over het griepje deed en nu loopt ook daar de boel uit de hand.

Wat de democraten maar niet voor elkaar konden krijgen zelfs niet met een impeachment lukt het Coronavirus met alle gemak. Altijd wel heel bijzonder hoe grote rampen de geschiedenis een wending kunnen geven.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:55

bigone schreef:

‘Trump aast op Duitse firma die vaccin ontwikkelt en wil exclusieve rechten voor VS’

https://www.ad.nl/buitenland/trump-aast ... ~a3b0fed4/

Gelukkig heeft hij Europa de schuld kunnen geven en zijn er genoeg van zijn ‘volgers’ die hem daarin blindelings zullen geloven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:56

Blussem schreef:

Babootje schreef:

Blussem schreef:
De werkgever heeft al elk personeels lid nodig voor aan het bed en een kinder opvang in het ziekenhuis lijk mij ook niet zo slim idee als is ook al de vraag of hier wel ruimte voor is.

Ik heb het niet over de zorg als enige werkgever waarvoor kinderopvang nodig is.
Het gaat namelijk ook om bedrijven die ervoor moeten zorgen dat we aan onze eerste levensbehoefte kunnen komen (zoals WC papier :+ ).
De opvang kan daar geregeld worden waar dat het meest handig is. NL is daar creatief genoeg voor.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:57

Blussem schreef:

Op FB (en ook daarbuiten) al genoeg coronahulpgroepen, waar o.a. studenten aanbieden op te passen op kinderen van mensen die in de zorg bijv. werken.
In alle provincies.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:58

Chubby schreef:
Citaat:

Amphia waarschuwt voor nepberichten:

https://nos.nl/l/2327147

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:58

LadyMadonna schreef:
Ik lees regelmatig: “nou, dan gaan we maar naar het bos/Het strand”

Ben ik de enige die heel bos voor zich ziet wat krioelt van de mensen? :')

Hier op de Heuvelrug was dat dus al vanmorgen. Ook gewoon nog groepjes die samen hardlopen of een bootcamp clubje. Misschien moet de overheid inderdaad maar heel duidelijk zijn en handhaven, want blijkbaar kunnen veel mensen niet zelf bedenken dat je het beste zoveel mogelijk contact kan vermijden.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:59

Ontopic: Weet iemand hoe laat het spoedoverleg vandaag is?
Laatst bijgewerkt door Dani op 15-03-20 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote plus reactie uit bericht gehaald.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:02

Dit zijn 2 hele verschillende berichten Tienus63. In het eerste bericht staat niet dat de situatie in het Amphia out of control is nu. Maar dat de situatie in de komende tijd heel spannend wordt.
Over een week kan de situatie in het Ampha wel heel anders zijn. We gaan het zien.

Babootje

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:05

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:05

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:07