[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:26

Sunrise ik vind dat je persoonlijk nogal overdreven reageert... Ik kom hier gewoon informatie vragen aangezien het niet overal even duidelijk staat wat de gevolgen zijn en of daar ook iets mee gedaan kan worden. Mijn moeder heeft baarmoederhalskanker (of was het aan de eierstokken) gehad, en haar eierstokken en/of baarmoeder zijn ook weggehaald en ik heb haar niet veel horen praten over de overgangssymptomen. Nu bedenk ik mezelf dat ik het ook gewoon aan mijn moeder kan vragen maar dat is er nog niet van gekomen.
Ik had ergens gelezen dat het eventueel zou kunnen helpen tegen PMS. En alsnog, voordat ik dit las had ik ook altijd het idee om te ze weg te laten halen gezien ze voor mij gewoon compleet nutteloos zijn.
Aankomen en hoofdpijn hebben lijken mij niet fijn inderdaad, snap niet wat daar kinderachtig aan is. Ik heb al heel mijn leven een sportief figuur en als dit plots gaat veranderen zou ik me niet gelukkig voelen, en dat hoofdpijn niet fijn is spreekt voor zich.
De keer dat ik een pil geprobeerd had had ik mijn maandstonden bijna twee maanden lang met alle bijhorende klachten (in mijn geval euhm ja -mijn excuses- diarree) wat absoluut niet fijn was en mijn stemmingswisselingen bleven aanhouden. En ik was er ook door aangekomen, niet extreem maar ik wil het gewoon niet. :+

Vorig jaar heb ik verschillende keren bloed laten trekken, nooit b12 te kort gehad en toen had ik deze symptomen ook al. Enkele keren een te kort aan ijzer en vitamine D gehad maar dat is opgelost.

In principe zou ik PMS kunnen laten vaststellen maar als er toch niks aan gedaan kan worden heeft het niet veel nut. Twee jaar geleden heb ik testen afgelegd en daar kwam oa uit ‘mogelijk chronisch depressief’ (en ja een officiële diagnose, de test was niet specifiek voor depressie maar het was een side note) dus het kan gewoon zijn dat het rond deze periode erger wordt. Heb hiervoor overigens ook een tijd medicatie genomen maar daar werd ik uiteindelijk enkel heel moe van. Op zich nog wel slim bekeken, als je moe bent en de hele dag half ligt te pitten heb je geen tijd voor stemmingswisselingen. :’)

Gezond eten spreekt voor zich dat dat voor iedereen goed is. Qua eten probeer ik zo gezond mogelijk te eten, ik eet niet veel suiker al is drinken een ander verhaal. En groenten heb ik altijd al veel gegeten, net zoals volkoren brood. Yoghurt/soja eet ik praktisch nooit.

Maar anyway het is nu wel duidelijk. Misschien heb ik het er vrijdag nog eens over met de HA maar het lijkt me op zich dus niet veel nut hebben.

Zal tijdens de moeilijkere dagen proberen wat meer te bewegen, dat doet op zich wel goed al is motivatie vinden om dan uit bed te komen op zich wel moeilijk.:’)

Sunrise19

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:47

Ik vind mezelf niet overdreven reageren. Je bent 19 jaar, wat verwacht je precies? Kijk de weg die oa Palmera en ik al afgelegd hebben. En zelfs palmera heeft er niet voor gekozen juist door die overgang. Jij bent je moeder niet. En ik vind dat je ernstig makkelijk denkt.

Daaruit vind ik dat je goed kan zien dat je pas 19 bent. Jij vind ze nu nutteloos, denk je over 10 jaar nog zo?

Ik zou maar eens goed met je HA overleggen wat jij denkt dat gedaan moet worden. Deze kan jou het beste adviseren. Of maak een afspraak met een vrouwen kliniek.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:01

Je weet uiteindelijk nooit hoe je er over 10 jaar over denkt, zo kan je al je beslissingen uitstellen. Als de overgang dus echt zo dramatisch is, dan zal het geen optie zijn inderdaad, je reageert nu alsof ik morgen al onder het mes moet.
Maar ik zeg gewoon, moest het een optie geweest zijn, en dat is het nu blijkbaar dus niet, dan had ik het gedaan.
Ik wil geen biologische kinderen en de redenen waarom heb ik al voor mezelf uitgemaakt. En dat is niet enkel omdat ik zelf geen kinderen wil op dit moment maar om meerdere redenen. Puur gewoon een beslissing waar ik over na gedacht heb en waar ik argumenten voor mezelf voor heb.

Je leest mijn post dus overduidelijk gewoon niet fatsoenlijk. Ik heb gezegd dat ik niet wist dat die overgang dus blijkbaar zo dramatisch was, heb ook gezegd dat het dus geen optie is dus ik snap niet waarom je erover blijft doordrammen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:22

Ik zou in ieder geval al eens laten vaststellen of je nu überhaupt PMS hebt. Deels omdat je dan de diagnose weet, maar ok omdat de behandelende arts je wat tips kan geven.

Verder zou ik érg verbaasd zijn als je ergens een arts vind die je zou willen opereren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:56

hoikimmmy schreef:
Ik heb goede ervaring met de mirena op het plaatsen en verwijderen na.
Is het plaatsen van de kyleena vergelijkbaar?

Plaatsen van de kyleena (3x schreeuwen, middag kramp) ging bij mij een heel stuk makkelijker dan de mirena (zwarte vlekken zien, overgeven, bijna flauwvallen, rest van de dag erge buikpijn). Of dat komt omdat hij wat kleiner is, of omdat mijn baarmoeder al wat gewend is door de mirena die er 5 jaar zat is moeilijk te zeggen.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:59

Blijheid schreef:
hoikimmmy schreef:
Ik heb goede ervaring met de mirena op het plaatsen en verwijderen na.
Is het plaatsen van de kyleena vergelijkbaar?

Plaatsen van de kyleena (3x schreeuwen, middag kramp) ging bij mij een heel stuk makkelijker dan de mirena (zwarte vlekken zien, overgeven, bijna flauwvallen, rest van de dag erge buikpijn). Of dat komt omdat hij wat kleiner is, of omdat mijn baarmoeder al wat gewend is door de mirena die er 5 jaar zat is moeilijk te zeggen.

Ik had echt precies hetzelfde! Ben van de mirena na het plaatsen 3x flauwgevallen. Toen ze 2 jaar later nog eens een uitstrijkje gingen maken weer. Toen hij eruit moest zat hij vast dus ben doodsbang nu.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:58

En ik heb drie Mirena laten zetten waarbij alleen de eerste een gemene felle steek gaf, de tweede een gemenere steek en de derde vooral vreselijk veel lol met de huisarts (en zn stagiaire) was. Dus, ervaringen wisselen!

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:06

Ik wil ook niemand bang praten maar om mijn eigen ervaring ben ik bang dat het bij mij wel weer een drama wordt. Dus ik kies liever wat anders dan dat weer doorstaan.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:22

Vraag aan de mensen die de prikpil gebruiken. Wat ben je gemiddeld zo kwijt aan de prikpil per keer? (Inclusief toedienen)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:29

DezeNaam schreef:
Sunrise ik vind dat je persoonlijk nogal overdreven reageert... Ik kom hier gewoon informatie vragen aangezien het niet overal even duidelijk staat wat de gevolgen zijn en of daar ook iets mee gedaan kan worden. Mijn moeder heeft baarmoederhalskanker (of was het aan de eierstokken) gehad, en haar eierstokken en/of baarmoeder zijn ook weggehaald en ik heb haar niet veel horen praten over de overgangssymptomen. Nu bedenk ik mezelf dat ik het ook gewoon aan mijn moeder kan vragen maar dat is er nog niet van gekomen.
Ik had ergens gelezen dat het eventueel zou kunnen helpen tegen PMS. En alsnog, voordat ik dit las had ik ook altijd het idee om te ze weg te laten halen gezien ze voor mij gewoon compleet nutteloos zijn.
Aankomen en hoofdpijn hebben lijken mij niet fijn inderdaad, snap niet wat daar kinderachtig aan is. Ik heb al heel mijn leven een sportief figuur en als dit plots gaat veranderen zou ik me niet gelukkig voelen, en dat hoofdpijn niet fijn is spreekt voor zich.
De keer dat ik een pil geprobeerd had had ik mijn maandstonden bijna twee maanden lang met alle bijhorende klachten (in mijn geval euhm ja -mijn excuses- diarree) wat absoluut niet fijn was en mijn stemmingswisselingen bleven aanhouden. En ik was er ook door aangekomen, niet extreem maar ik wil het gewoon niet. :+

Vorig jaar heb ik verschillende keren bloed laten trekken, nooit b12 te kort gehad en toen had ik deze symptomen ook al. Enkele keren een te kort aan ijzer en vitamine D gehad maar dat is opgelost.

In principe zou ik PMS kunnen laten vaststellen maar als er toch niks aan gedaan kan worden heeft het niet veel nut. Twee jaar geleden heb ik testen afgelegd en daar kwam oa uit ‘mogelijk chronisch depressief’ (en ja een officiële diagnose, de test was niet specifiek voor depressie maar het was een side note) dus het kan gewoon zijn dat het rond deze periode erger wordt. Heb hiervoor overigens ook een tijd medicatie genomen maar daar werd ik uiteindelijk enkel heel moe van. Op zich nog wel slim bekeken, als je moe bent en de hele dag half ligt te pitten heb je geen tijd voor stemmingswisselingen. :’)

Gezond eten spreekt voor zich dat dat voor iedereen goed is. Qua eten probeer ik zo gezond mogelijk te eten, ik eet niet veel suiker al is drinken een ander verhaal. En groenten heb ik altijd al veel gegeten, net zoals volkoren brood. Yoghurt/soja eet ik praktisch nooit.

Maar anyway het is nu wel duidelijk. Misschien heb ik het er vrijdag nog eens over met de HA maar het lijkt me op zich dus niet veel nut hebben.

Zal tijdens de moeilijkere dagen proberen wat meer te bewegen, dat doet op zich wel goed al is motivatie vinden om dan uit bed te komen op zich wel moeilijk.:’)

Als je geen reguliere AC wilt, wat ik goed kan begrijpen maar wel last hebt probeer dan eens accupuntuur in combi met chinese kruiden. Dat kan ook goed helpen en je hoeft geen hormonen te slikken en ook geen andere rigoreuze maatregelen te nemen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:02

Nayomie schreef:
Vraag aan de mensen die de prikpil gebruiken. Wat ben je gemiddeld zo kwijt aan de prikpil per keer? (Inclusief toedienen)

2 euro voor de prikpil, en bij mijn huisarts betaal ik zo'n 25 euro. Is de goedkoopste anticonceptie die ik al gevonden heb.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:31

Nayomie schreef:

Zou je dat wel doen??

Ivm:

Citaat:
Pil heeft me qua gedrag etc enorm veranderd. Ik werd jaloers, waar ik normaal echt nooit last van had, ik werd steeds chagrijniger en stemming werd niet beter. Dus nu implanon, minder hormonen en geleidelijk. :D

Prikpil is nog veel, veel heftiger qua hormonen dan de pil.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:47

Iris82 schreef:
Nayomie schreef:

Zou je dat wel doen??

Ivm:

Citaat:
Pil heeft me qua gedrag etc enorm veranderd. Ik werd jaloers, waar ik normaal echt nooit last van had, ik werd steeds chagrijniger en stemming werd niet beter. Dus nu implanon, minder hormonen en geleidelijk. :D

Prikpil is nog veel, veel heftiger qua hormonen dan de pil.

Heb deze 3 maand geleden ook laten zetten. Ten opzichte van de pil en implanon heeft dit een fijnere werking. Alleen soms last van buikpijn maar dat kan overigens komen van de antibiotica die ik heb gekregen.

De pil had te veel verkeerde hormonen voor mij, evenals de implanon. Prikpil is naar mijn idee anders. Huisarts zei ook dat hier andere hormonen in zitten. :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:52

Prikpil heeft juist maar 1 enkel hormoon, in tegenstelling van de pil die er soms meerdere heeft afhankelijk van type en merk.

Ik gebruik de prikpil nu bijna 2 jaar? In het begin wat krampen en bloedverlies maar nu eigenlijk geen bijwerkingen of maandstonden. Soms wat licht bloedverlies aan het einde van de 3 maanden maar dat is het.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:03

DezeNaam schreef:
Sorry dat ik hier terug even random kom binnenvallen. :o Maar ik had weer een vraagje. Palmera, jij had volgens mij je eileiders laten 'doorsnijden' (of wat is de geschikte term?) voor zover ik het mij herinner? Hierbij krijg je je regels als ik het mij goed herinner wel nog steeds?

Ik vroeg me af of dit hetzelfde is als je je eierstokken volledig laat verwijderen? Zit er echt al zolang over na te denken en ik ben er altijd wel al zeker van geweest maar het is zoiets 'moeilijk' om voor te leggen omdat de meeste artsen het er waarschijnlijk toch niet mee eens zullen zijn (zeker gezien mijn leeftijd). Maar volgens mij is er een vrij grote kans dat ik PMS heb. Zelf heb ik dit altijd een beetje verdrongen omdat ik er eigenlijk niet aan toe wou geven 'dat zoiets stoms' mij van slag brengt, op een manier laat het mij minderwaardig voelen. Maar telkens een week voor mijn regels ongeveer val ik terug in zwart gat, sowieso heb ik het mentaal soms al wat moeilijker maar tijdens deze dagen is het echt tien keer erger.
De pil wil ik persoonlijk niet meer proberen omdat ik schrik heb voor gewichtstoename, hoofdpijn en alle bijkomende klachten en halve horror verhalen die ik hier lees.. + Dan krijg je nog steeds hormonen bij die niet van het lichaam zijn en vind ik het moeilijk om met zekerheid te zeggen of ik me dan slecht voel door de pil of dat het 'echt' is.
Kinderen wil ik sowieso niet en daar ben ik al mijn hele leve over uit. Moest ik toch ooit kinderen willen staat voor mij al vast dat ik wil adopteren, of mijn partner moet het kind dragen, maar liefst gewoon niet tbh.. :+

Sorry voor het hele verhaal, hopelijk heeft iemand wel een korter antwoord op de (eigenlijk korte) vraag. :+ Op het internet heb ik op verschillende sites wel wat zitten lezen maar het is me wat onduidelijk.
Al lees ik nu ook dat overgangsklachten ook niet geweldig zijn, ach ik weet het niet meer. :')

Heb je enig idee wat je zegt?
Ik heb op mij 25e huilend aan de gynaecologe gevraagd of ze ALSJEBLIEFT álles eruit wilde halen.
Die arts had zo met me te doen dat de tranen bij haar in de ogen sprongen en ze zei; ''het is ethische niet verantwoord, ik doe het niet''.
Ondanks dat ik diverse afwijkingen had en heb. En geloof me, deze geven je echt serieus pijn en je hebt helemaaaaaal nergens meer zin in.

Je eierstokken laten verwijderen, er is geen arts die dat zou doen. Naja, weldenkend.
Niet met jouw klachten...

Van de pil kan je een paar kilo aankomen, ja.
Dan sport je wat meer en eet je geen borrelhapjes meer... Mijn lijf werd kalmer van de pil.
En nu ik gestopt ben hersteld alles zich ook weer van hoe het was voor de pil. Maar de hele ''bende van ellende'' zit er nog in en ik kan zelf een baby'tje maken als ik dat zou willen.
Dus lang leven de arts die mij weigerde ondanks haar tegenstrijdige gevoel.
Want als zij de onweldenkende arts was die het er wel had uitgehaald, had ik mezelf voor mijn kop kunnen slaan.. want het was dan allemaal mijn eigen keus geweest.

(Neemt niet weg dat de afwijkingen een deel van mijn leven zijn en nog voor de nodige ongein kunnen zorgen, maar hey.. Ik vertrouw de artsen in deze)

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:20

Nayomie schreef:

Rond de 20 euro. De prikpil werkt bij iedereen weer anders. Mijn menstruatie bleef uit en heb hem 1 keer gehad daarna nog 2 maand geen menstruatie nu al 15 dagen ongesteld met 2 dagen ertussen. Maar tijdens dat die nog werkte geen last gehad van hormonen pas toen het uitwerkte.

Het enige waar je bij stil moet staan is dat je op tijd stopt als je kinderen wilt. Kan wel een jaar duren. Ik ben vanwege deze reden ook gestopt maar mijn huisarts had me nergens voor gewaarschuwd dus hoop dat mijn cyclus weer gauw op de rit is.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:37

Je cyclus na de prikpil kan wel even duren, 6 maand tot een jaar is geen uitzondering.

Ik wil geen kinderen en als ik die ooit wil zal het niet in de komende 10 jaar gebeuren. Voor mij is de prikpil dus ideaal.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:58

Voorlopig zit ik nog met mijn studie dus voorlopig nog geen kinderen op de planning. :D

Nee ik vroeg het even gezien de prikpil hiervoor gedekt werd door de zorgverzekeraar. En vind het wel fijn om even van te voren te weten wat ik kan verwachten. Thanks voor de antwoorden!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:10

Ik heb een vraagje over de Lovette pil.

Op dit moment slik ik een generiek van de Marvelon, opzich een of prima pil. Weinig last van mijn stopweek die ik hou na 4 strips slikken en geen doorbraakbloeding.

Echter heb ik het idee dat mijn gevoel wat is afgevlakt door deze pil, ik weet alleen niet zeker te zeggen of het door de pil komt of niet. Bij gebeurtenissen die helemaal geweldig zijn kan ik mij niet meer zo blij voelen als een klein kind. Aan de andere kant kan nog wel heel chagerijnig worden als het moet. :+

Ik weet niet zo heel goed of dit misschien een klein stukje stress is of dat het toch van de Marvelon komt. Op internet lees ik niet heel veel goeds over Marvelon.

Echter lees ik wel hele goede dingen over de Lovette, maar ook dat is natuurlijk weer bij iedereen anders.

Is er eigenlijk een speciale pil die er voor zorgt dat je geestelijk gewoon stabiel blijft?

Wat zijn jullie ervaringen met Lovette?

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:30

dalena schreef:
Ik verlies wel veel bloed en heb een best pijnlijke menstruatie.... Maar ik ga me even goed informeren over alles. Dankjewel voor jullie ervaringen.

Huisarts raadde mij implanon aan. Moet zeggen dat het me nu wel meer aanspreekt dan een spiraaltje..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:41

Er is niet 1 pil die je geestelijk stabiel houdt helaas. Dit is echt een kwestie van een tijdje uitproberen.
Ik ga onwijs goed op de gewone goedkoopste pil terwijl dit voor sommige mensen een hel is.
Ook de prikpil was voor mijn mentale gesteldheid helemaal prima.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:10

Sorry voor het binnenvallen.. Ik heb een vraagje..

Ik ben sinds 3 november aan de pil. Voornamelijk als anticonceptie maar ook om mijn menstruatie te kunnen regelen aangezien die ontzettend wisselt. Soms ben ik 5 dagen te vroeg en een andere keer bijvoorbeeld weer 3 dagen te laat.

Het is een lichte pil, de microgynon 20. Ik kan niet tegen de zwaardere versie. Ik heb de microgynon 30 wel jaren geslikt en die kon ik ook niet doorslikken, ik kreeg altijd doorbraakbloedingen.

Nu ben ik midden in mijn cyclus begonnen met de pil. Nu zou ik in mijn gewone cyclus maandag ongesteld moeten worden, maar nu ben ik het vanochtend geworden. Ik slik de pil nu 14 dagen. Nu lees ik overal dat je bij een doorbraakbloeding moet stoppen maar ik neem aan dat ik eerst de strip af moet maken, dus nog 7 dagen doorslikken, en dan pas een stopweek kan inlassen?

Dat ik mijn menstruatie niet kan regelen vind ik niet het grootste probleem, als ik nog maar wel beschermd ben. Ik neem aan dat dat wel zo is?

Ik had anders de dokter wel gebeld maar ja, natuurlijk gebeurd dit weer op een zaterdag. :')

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:04

Hier ook even een binnenvaller, excuses :p
Maar ik heb toch even een vraagje waarbij ik twijfel of ik contact op moet nemen met dokter of niet (mijn moeder vind van wel, ik vind het nog wel meevallen denk ik := )

Ik gebruik sinds een jaartje de prikpil. Ik heb volgende week maandag de afspraak staan voor mijn volgende prikpil (dat wordt dan de vierde). De eerste keer heb ik er ongeveer 4 maanden op kunnen teren.
Ik had een hernia en kon om die reden nog niet de nieuwe prik halen. Dat ik mijn menstruatie nog niet had vond ik niet gek, gezien alle medicatie die ik had was alles in mijn lichaam gigantisch ontregeld _O- De keer er op ging het gewoon netjes. De derde keer kreeg ik een weekje eerder een lichte bloeding. Niks ergs, en ze gaven aan dat als het de volgende keer weer gebeurde ik gewoon even contact op kon nemen, dan prikten ze een weekje eerder :j

Nu ben ik dus 4 weken eerder al begonnen met lichte bloedingen. Ik dacht, 4 weken is nogal een tijd om te vervroegen, dus ik laat het maar even voor wat het is. Afijn, ik ga inmiddels week 3 in van de bloedingen, en ze worden nu heviger (als in, inlegkruisje voldoet niet meer _O- ).
Ik zie dingen over dat het in de eerste 3 maanden voor komt, maar verder ook dat het in het latere proces normaal is. Wat klopt nou? :')

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:25

Ik weet enkel dat er niet veel te doen aan vakt, de hormonen blijven namelijk 3 maanden in je lijf. Mij lijkt het feit dat je de vorige prik niet binnen de 3 maand hebt gezet het probleem. Ik denk dus dat dat let de volgende prik wel weer goed komt. Was je erg ongesteld wanneer je de prik voor het eerst zette?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:36

Quebelle schreef:
Ik weet enkel dat er niet veel te doen aan vakt, de hormonen blijven namelijk 3 maanden in je lijf. Mij lijkt het feit dat je de vorige prik niet binnen de 3 maand hebt gezet het probleem. Ik denk dus dat dat let de volgende prik wel weer goed komt. Was je erg ongesteld wanneer je de prik voor het eerst zette?

Nee, juist totaal niet. Heb geen enkele bloeding gehad.
De eerste prik is inmiddels dus al een jaar geleden, en die heeft 4 maanden zijn ding gedaan. Enkel de eerste prik is niet binnen de drie maanden geweest, de rest wel :j