Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 21:27

Ik pak het even op vanaf deze pagina, 2 weken ziek geweest met vooral veel last van mijn longen en heel veel hoesten.

Wat goed Tiggs, 18km! Zó lekker als je zo goed zo'n prestatie neerzet!

Jij bent ook weer heel lekker aan het lopen sv. Heeft dat een verhaal, die steenmannetjes?
En ook weer lekker met je zus op pad geweest zie ik.

Ziet er leuk en gezellig uit zo'n Santa run Germie, denk alleen niet dat ik zelf de moeite zou doen ervoor.
Balen van je schuurplek! Ik smeer altijd uit zo'n potje wat eigenlijk voor fietsers is gemaakt, helpt echt heel goed.

Jouw rust en opbouw voor je training pakt goed uit Samantha! Echt netjes om ruim binnen het uur nu alweer 10km te kunnen lopen.

Oh Leonie, ik snap dat het moeilijk is om niet te lopen, maar eigenlijk heb je nu genoeg te doen met al je oefeningen toch?
Voorzichtig blijven met opbouwen hoor, zou zonde zijn als je door "te vlug" weer iets te willen wéér een stapje terug moet doen. Hoe gaat het inmiddels met je? Is het uiteindelijk meegevallen met je knie?

Heb je nog gelopen muppetmayo? Ging het weer iets beter? Of heb je gewoon iets onder de leden?

Precies dat gevoel had ik ook Goof, de wind was zo guur dat ik mij er ook niet toe kon zetten om te gaan lopen, ik voel me weer een dag of drie fit genoeg om te gaan. Vanmiddag de knoop doorgehakt en voor het eerst sinds ruim 3 weken weer gelopen. Viel me niks tegen. 7 kilometer op lekker rustig tempo gedaan. Hopelijk lukt het komende week nog ergens een keer. Wordt tijd om weer wat op te gaan bouwen.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 23:23

Wat een lekkere loop weer SV!

Ja de trappen gingen goed. Ik heb het gecombineerd met een duurloopje, 30’ inlopen, 12c de trap, en 35’ uitlopen, ik kwam op 14km.
Ik ben alleen al een paar dagen wat snotterig en sinds vandaag flinke hoofdpijn, meestal gaat het wel weg met lopen maar vandaag niet.

Fijn dat het lopen weer goed ging Busy!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 14:09

Vanwaar de lange afstand autorijden Samantha? Vakantie of kerstetentje ver weg?

Fijn dat je weer opgeknapt bent BM, mooie afstand hoor voor een eerste keer na ziek geweest te zijn!

SV ook weer lekker gelopen zie ik. Echt een leuk idee is dit van jou en je zus!

Ik heb net een easy run van een halfuur gedaan, heerlijk in het zonnetje.
M'n oma is opgenomen in het ziekenhuis dus kon wat beweging mentaal goed gebruiken. Het lijkt met een sisser af te lopen, maar ze woont dik 800 kilometer verderop dus je gaat er niet even heen...

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 15:02

Hopen dat je niet zieke wordt Samantha!

Dat is even schrikken Tiggs, dan woont ze ergens in het buitenland? Dat is een afstand die je niet "eventjes" aflegt inderdaad.
Fijn dat het lopen geholpen heeft om je hoofd leeg te maken!

Wij zijn onze zoon aan het verhuizen, die heeft eindelijk een eigen woning gevonden. Is het huis weer van ons alleen.

Ik had me ingeschreven voor de Drunense Duinenloop, maar blijk dan een familie weekend te hebben. Nu ter vervanging ingeschreven voor de Brabantse trailserie. Ik moet gewoon ergens ingeschreven staan om voor mezelf die stok achter de deur te hebben. Wil graag een doel hebben om naartoe te trainen.
Ik heb de eerste 3 trails ingeschreven, de laatste zou een week na mijn hopelijk te lopen eerste marathon zijn, denk dat dat teveel van het goede wordt.
Maar ook daar lijkt een familieweekend roet in het eten te gaan gooien. Misschien ga ik dan een dag eerder weg, of ik moet een andere kleinschalige marathon zien te vinden. Ik weet het nog niet.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:56

Naar m’n familie Tiggs, die wonen Zeeuws-Vlaanderen.

Jeetje wat schrikken van je oma, dat is dan inderdaad lastig om even langs te gaan. Hoe gaat het nu met haar?

Fijn dat je zoon een huis heeft Busy!
Wel herkenbaar dat je door een inschrijving gemotiveerder bent om te lopen ja.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 21:36

Zo ik kom ook weer uit de kerstbubbel hier :') .

Wat een kou he! Brrrr. Vooral die wind.

haha leuke foto Puera. Lekker als kerstvrouw op pad met kaartjes.

Tiggs toch weer mooi 10 km op de teller. En dat je nog wat moet bijkomen van die 18 is helemaal niet gek toch. Komt goed :D
Voelde de easyrun wel weer goed?
Sterkte met je oma. Hopelijk valt het idd mee. Zulke afstanden zijn lastig. Zo vervelend.

Samantha ik kan me voorstellen dat je met autorijden er last van hebt als je zo lang stilzit. Dat is echt funest. Wel fijn dat het lopen wel weer beter gaat.
ai ook ziek aan het worden. Hopelijk zet het niet door.

Ah wat een leuke foto Sv. Echt een leuk plan ook om dit zo samen te doen.

BusyMissy aiii beterschap! Misschien een flinke griep of corona te pakken?
Wel fijn dat je loopje wel weer goed ging.
welke van de trailserie ga je lopen? Ik zeg ieder jaar nu ga ik ze allemaal lopen, maar komt uiteindelijk steeds net uit. Dit jaar dus de rovertsche leije trail gelopen en die vond ik wat tegenvallen in de route. Organisatie was verder wel prima. Niet uitzonderlijk, maar prima.
De DAK was volledig uitverkocht dus dat ticket ben je zo kwijt.

Na mijn run van dinsdag, had ik woensdag een complete rustdag. Dat komt niet zo veel voor maar ik had stomweg ook geen tijd om te sporten. Donderdag 8km gelopen in de bossen bij mijn geboortedorp. Toch wel weer wat last en ik wilde het niet te veel irriteren dus besloten te stoppen.
Afbeelding

Vrijdag nog even een uurtje sportschool ertussen kunnen proppen. Zaterdag ben ik gaan spinnen met de kerstbingo versie _O- . Echt heel grappig om te doen maar ik merk wel dat mijn conditie echt verminderd is in de afgelopen 3 weken. |( Zo balen. Op het sprinten na, was de rest wel redelijk oké met mijn knie dus het is wel een goed alternatief aangezien het ook echt wel conditioneel is.
Vandaag een kleine rondje gelopen met Suliko die even bij mij in de achtertuin op bezoek was. Ik had een 15km getekend en was heel benieuwd hoe mijn knie het zou houden zo onverhard. Na een tijdje speelde die wel iets op maar de pijn/irritatie liep niet verder op, nam zelfs even een beetje af, en kwam tegen het einde wel weer terug. Ik denk dat het een goed moment was om te stoppen. Hij was wel dikker erna en wat geïrriteerd maar na 2 uurtjes rust, had ik er niet veel last meer van. Er zit dus echt wel verbetering in maar ik ben er nog niet.
Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:46

Iedereen leuke kerstdagen gehad?

Goof wat een supermooie route heb je gelopen <3 Wat jammer dat het voor mij zo ver weg is, ziet er echt heel tof uit.

Leonie87 het klinkt alsof het langzaam iets vooruit gaat met je knie gelukkig. Voordat het helemaal weg is zal het denk ik nog wel even duren. Tof dat je pull up gelukt is *\o/*
Gezellig dat je met Suliko hebt gelopen :) Het ziet er koud uit op de foto :brr:

Supervixen je maakt weer aardig wat kilometers zo in je vakantie! Super knap die 34 kilometer op weer zo'n klein stukje, wel echt super balen van je buik :\ En wat een mooie route weer zo samen met je zusje! Ik vind het zo leuk om te zien dat je echt bijna altijd super blij kijkt op alle foto's, ook tijdens het lopen :) Succes met de route van de extratrail komende week, klinkt echt super heftig.

Puera wat een leuke foto!

Germie wat vervelend van die schuurplek :\ Misschien idd iets van vaseline smeren als je gaat lopen?

Tiggs als jij zoveel aan had dan is het echt koud idd :') Fijn dat je even lekker je hoofd leeg hebt kunnen lopen ook, wat schrikken van je oma! Ik hoop dat het idd met een sisser af gaat lopen. Ik heb me trouwens niet opgegeven voor de nieuwjaarsrun. Ik ben momenteel al blij als ik zelf een beetje kan lopen, dan ben ik bang dat de druk van een loopje niet helpt.

Samantha_ wat fijn dat je training goed ging, best wel een pittige gelijk zo te horen! En beterschap, het heerst echt aan alle kanten volgens mij :(:)

BusyMissy je had het goed te pakken zo te horen :(:) Ik herken dat trouwens wel hoor, trainen gaat toch makkelijker als je een stok achter de deur hebt. Je hebt volgens mij al mooie evenementen op de planning staan :)

Woensdag sloot mijn werk wat vroeg ivm kerst. Eerst wilde ik nog even thuis doorwerken, maar toen het zonnetje zo heerlijk scheen heb ik mezelf toch maar even naar buiten geschopt ;) Het ging iets beter dan de keer ervoor, maar nog niet echt top. Hartslag ook echt mega hoog, die wilde absoluut niet zakken. Na 6.5 km vond ik het wel weer mooi geweest.
Gister vroeg nog even een rondje van 5.5 km gedaan. Ging nog niet echt heel top, maar ik merk gelukkig wel dat er toch weer iets van een stijgende lijn in zit. Gek genoeg wel meer tempo dan woensdag maar wel met een lagere hartslag. Lijkt toch alsof mijn lijf op de achtergrond met iets bezig is/was. Misschien toch eindejaar moe ofzo?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 15:32

Ik weet niet waar ik ben gebleven met bijlezen :')

Tiggs, echt goed dat je met die kou tijdens kerst gelopen hebt. En dat geldt voor iedereen die toen gelopen heeft. Ik heb vooral geluierd en gegeten, dat beviel me ook goed :')
Sterkte met je oma. Oma's zijn goud.

Germie, balen van de schuurplek zeg.
Zonder sportbh zou ik trouwens geen tepels meer overhebben denk ik, die zouden dan echt weggeschuurd zijn.

SV, leuke route. En bekend terrein, dat is waar ik mijn tijd altijd doorbreng als ik op de Veluwe in mijn caravan ben. Ik vind het fijn daar.

Busymissy, wat fijn dat je weer een rondje gelopen hebt. 3 Weken pauze is wel lang ja. Hoop dat je weer fit bent en snel kunt opbouwen. Die Drunense duinen loop heb ik al eerder voorbij zien komen, best een leuke uitdaging denk ik.

Samantha, ik bewonder jouw trappentraining. Daarmee vergeleken ben ik echt een luie loper haha.

Leonie, mooie foto's. Balen dat je knie niet zo snel herstelt als jij zou willen. Gelukkig wel progressie.
En leuk, samen met Suliko.

Muppet, goed dat je toch gegaan bent. Je gaat vast wel weer lekkerder lopen.

Ik ben blij, ik heb vanmorgen een heerlijke halve marathon gelopen *\o/*
Het voelde goed, mijn ademhaling bleef rustig en mijn hartslag, wow, die bleef zo verrassend laag! Ik heb de laatste 2 weken heel weinig gelopen en vooral vorige week veel bijgeslapen en gehangen en dat lijkt toch zijn effect te hebben. Het is eigenlijk echt jammer dat ik moet werken in het leven, want het lijkt erop dat mijn hartslag structureel hoger is in werkweken, alsof ik toch altijd 'aan' sta en daarmee een soort stress ervaar.
Ik werd alleen de laatste 4 km moe en mijn knie ging zeer doen, dat zie je terug.
Verder viel me op dat mijn prestatieconditie de gehele loop positief was, dat is me ook nog nooit overkomen.
Kortom, ik zat er echt heel erg lekker in en ik heb ruim 5 minuten van mijn vorige marathon-tijd afgelopen en heb hem nu binnen 2.20 gelopen. Ik heb genoten en ben blij *\o/*

En wat ik bovenal tof vind is dat ik, toen ik startte met lopen, nooit had gedacht 5km te kunnen lopen ivm fysieke klachten. En nu heb ik dit jaar 4 halve marathons gelopen :o

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:12

Lekker Goof en ook nog mooi snel.

Ik heb de Drenthe trailrun overleefd, de halve marathon. Wat was die zwaar. Het ging al niet zo lekker, maar dan doen ze de heuvels in de laatste 3.5km. Was uiteindelijk nog wat sneller binnen dan verwacht, ging voor 3.15 uur en was na 3.07 binnen. Maar ben echt moe en kapot en enorme hoofdpijn. Toch te weinig gedronken vrees ik.
Was wel leuk. Na afloop lang in de rij gestaan voor een broodje pulled pork bij de foodtrucks, en toen werd ik koud en ging m'n nek pijn doen. Maar dat kwam puur door het afkoelen.
Nu thuis rust.
Mag ook wel, gisteren nog in Hemmoor gedoken, daar vroor het de hele dag, dus ook toen was ik kapot. En nu dus weer. Maar een mooie afsluiter van het hardloopjaar denk ik.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:19

Ook lekker Germie. Jammer dat het je zo zwaar viel. Hoeveel heb je gedronken/ gegeten dan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:34

Goof schreef:
Ook lekker Germie. Jammer dat het je zo zwaar viel. Hoeveel heb je gedronken/ gegeten dan?

Ik heb gewoon ontbeten zoals ik altijd doe. En in dit geval een grote mok (350ml) drinkyoghurt gehad. Verder nog een banaan. Met lopen had ik zelf 500ml mee, en dat is opgekomen. En onderweg waren er maar 2 verzorgingsposten waar ik wel bij elke een bekertje drinken gepakt heb. Maar wat zit daar in? 100-150ml. Minder dan je verzweet in de tijd dat je geen verzorging hebt. Bij de finish heb ik direct 2 bekers cola gepakt en daarna de munt ingeleverd voor een flesje alcoholvrij bier (daar zat het grootste volume aan vocht in). In de auto ook direct nog een blikje cola gepakt en nu thuis zit ik al aan de 2e 600ml thee. (en dus nu ook vaker naar de wc). Maar ik had en heb gewoon dorst. Het wordt nu wel iets beter overigens. Ik heb met de run verder nog 2 gelletjes naar binnen gewerkt.

Gisteren dus gedoken, ondanks de kou (het vroor daar gewoon, was prachtig weer, maar dus echt koud gehad) een duik van 55 minuten (en 22 minuten in het water gewacht op 2 duikers die niet kwamen, dus toen zijn we maar met z'n 3en weggegaan), en een duik van 52 minuten. Met duiken verlies je door de droge lucht ongeveer 1 liter vocht met ademen per uur. Dit heb ik waarschijnlijk ook nog niet geheel aangevuld gehad, wel tussen de duiken door en na de duik veel gedronken, maar een liter is veel.
Maar ik had daar dus koude tenen en hoewel ik me in de auto niet koud voelde ging ik meteen rillen zodra ik weer buiten de auto stond. Ik heb ook 10 minuten onder de douche gestaan thuis. Dat betekent dat je toch lichtjes onderkoeld bent. Het was ook 3 uur rijden enkele reis, dus die vermoeidheid moet je natuurlijk ook nog meerekenen (en het was mistig en glad op de weg, vlakbij huis wilde ik rechtsaf, en de auto gleed rechtdoor, gelukkig niets geraakt, reed ook maar in z'n 1 qua snelheid, dus echt langzaam wegens de gladheid).
Denk dat het gewoon zeg maar net even allemaal te veel was en dan wat te weinig gedronken.
Ik zit nu al vanaf 5 uur op m'n luie reet en heb alleen wat te eten gepakt en paar keer thee gezet, en begin nu weer wat mens te worden.
Morgen wel spierpijn denk ik. Maar ben fitter dan vanmiddag direct na de run.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 21:57

Dat ontbijt klinkt wel als erg weinig en 500ml water mee bij een 21km waar je meer dan drie uur over doet is ook te weinig als je aardig zweet. Ondanks een vp.
Klinkt als een beginnersfout.

Goof geweldig gedaan je halve! Het goed uitrusten heeft dus geholpen.
Het werkgedeelte herken ik zoals je weer. Het blijft frustrerend. Maar deze kun je mooi in je zak steken.

Muppetmayo fijn dat er wel weer een stijgende lijn in zit. Zo fijn in die zon hè!

En leonie wat goed dat je knie zich beter lijkt te gedragen. Ik duim voor een stijgende lijn.

Ik heb mijn tas ingepakt, morgen naar België en lekker wandelen.
Overmorgen of de dag erna de route van extratrail lopen. Ligt eraan hoe we ons voelen en wat de beste weersvoorspelling is. Ik kijk uit naar de natuur en de rust.
Ik voelde me vandaag heel erg moe, dus niet veel gedaan, hopelijk morgen beter als ik goed slaap.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 08:15

SV, ik loop vaker op gewoon mijn normale ontbijt en dan geen problemen. Ik had voor 500ml gekozen omdat ik anders wel eens 1 liter meeneem en daarvan kan ik thuis altijd de helft weggooien en je sleept het wel een hele run mee. Maar goed, een volgende keer vul ik beide flesjes weer. Ik heb wel veel meer gezweet dan ik had verwacht, dat moet ik wel toegeven.
Maar ik weet haast wel zeker dat ik dus door het duiken de dag er voor al iets uitgedroogd was, want de andere keren dat ik een halve liep dook ik toevallig steeds een dag er voor niet.
Kan ook zijn dat ik helaas toch wat verkouden word, want m'n neus zit wat dicht. Maar kan op dit moment niet zeggen dat ik me verkouden voel ofzo. Dus hopelijk zet het niet door.

En Belgie heeft mooie stukken SV, dus dat komt wel goed.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 08:43

Wauw Goof wat goed gedaan *\o/* Klinkt echt als een hele fijne loop ook.
Zo mooi ook dat je toen je startte met lopen je nooit had verwacht aan de 5 km te komen, en kijk nu! Gewoon 4 halve marathons _/-\o_
Je bent echt een heel mooi voorbeeld voor mij, ik zou daar ook eens vaker bij stil moeten staan ipv het gemopper van de laatste weken dat het niet lukt. Dankjewel!

Germie knap gelopen! Het klinkt alsof je idd te weinig gedronken hebt, 500ml en een paar kleine bekertjes op 3 uur klinkt niet als heel erg veel in mijn oren.
En brrrrr :brr: ik moet er niet aan denken om met deze temperaturen te duiken.

Supervixen heel erg veel plezier in België! Klinkt heerlijk, natuur en rust.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:27

Geniet van de België- rust en natuur sv! Als je steeds weer zo moe wordt lijkt het mij dat je dit ook gewoon even heel hard nodig hebt.

Wat lekker Goof, "zomaar" even een halve marathon gelopen, echt tof.

Ik geloof ook wel dat het de combinatie met het duiken is Germie, maar voor mijn gevoel heb je ook echt wel (te) weinig gedronken. Ik reken zelf altijd ongeveer een liter drinken per 10km. En die verbruik ik niet altijd, maar merk dat ik wel beter loop wanneer ik het wél opdrink. Heel stom, maar als ik niet lekker loop ga ik ook minder drinken.
Qua eten start ik met een halve banaan en daarna eet ik iedere 5 km iets. Ik kan niet tegen de gelletjes (daar krijg ik diarree van) dus ik bak zelf kleine banaan-havermout pannenkoekjes.

Ik heb ineens nog meer respect gekregen voor jouw trappentraining Samantha!
Met het verhuizen van onze zoon alle dozen naar de tweede verdieping moeten sjouwen over 2 wenteltrappen.
Heb de trappen meer dan 60 keer gehad die dag maar mán, wat heb ik een spierpijn in mijn bovenbenen en onderrug gehad.

Hier zo'n zelfde "succes"verhaal muppetmayo. Ik hoopte ook 3km te kunnen gaan rennen met heel misschien de 5km. En inmiddels net als Goof 4 halve marathons verder.
Niet in de put raken als het eventjes niet lukt. Ik heb ook 3 weken helemaal niet kunnen lopen en daarvoor meerdere weken heel onregelmatig met hooguit 1x lopen per week. Nu ik weer begonnen ben moet ik echt wel een flinke stap terug doen, maar ik merk ook dat mijn lijf echt wel de herinnering nog draagt, ik heb er alle vertrouwen in dat ik redelijk vlot weer op kan bouwen, het voelt echt niet meer zoals toen ik voor de eerste keer aan het opbouwen was.
Als Goof en ik dit kunnen, dan kun jij dit ook! Niet opgeven en het maakt echt niet uit als je een tijdje minder lekker of helemaal niet loopt. We hoeven er ook niet van te leven hé? We doen dit voor ons plezier (meestal dan, haha).

Ik heb gisteren mijn eerste rondje gerend met Sloopdoos. 3 km om even de spierpijn eruit te lopen. Ze deed het best goed, maar van haar mocht het tempo best een tandje hoger. Ik vrees dat ze zich toch aan zal moeten gaan passen daarin.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:42

Ah Muppet, dat is lief.

Inderdaad Busymissy, het is voor het plezier. En als wij het kunnen kan een ander het ook :j

SV, heel veel plezier!

Goh, ik heb gisteren ook heel weinig gedronken. Ik denk minder dan 500ml in totaal en ik heb 2 gelletjes op. Maar ik heb ook echt nauwelijks gezweten gisteren.

De knie waar ik de laatste 4km last van had.... die kan ik nu bijna niet meer buigen -O-
Toch teveel van gevraagd. Geen spierpijn verder, dus dat is fijn, maar die knie is wel een probleem.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-25 09:47

Aii dat is ruk, hopelijk trekt het snel weg.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:59

Oh bah Goof, dat is wel balen. Is je knie ook dik? (omdat je hem bijna niet kunt buigen) of pijn aan je banden/pezen?
Ik hoop dat het snel betert!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 10:07

Nee, niet dik gek genoeg. Heb het wel vaker, maar niet zo erg als nu.
Denk dat het een bandje is ofzo. Het is 1 specifiek plekje aan de buitenkant waar net iets overheen loopt waardoor het niet wil buigen.
Dus ik hobbel door huis nu :')

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 11:11

Wat heerlijk, die halve marathon, Goof! Jammer dat je nu last van je knie hebt. Hopelijk trekt het snel weg.

Wow, krachttraining Busymissy! Al die trappen met verhuisdozen. Heerlijk, even een rondje met de hond. Wil je ook gaan canitrailen met haar?

Veel plezier in België, SV! Leuk, dat Veluwse Zwerfpad!

Mooie medaille, Germie! Balen dat je zo’n last van vochttekort had. Klinkt alsof je na die duik meer vocht had moeten aanvullen. Weet je dat voor een volgende keer.

Soms moet je naar je lijf luisteren en even een stapje terug doen, Muppetmayo. Ben het even kwijt, had je je opgegeven voor een loop van 10 km?

Wat leuk dat je samen met Suliko gelopen hebt, Leonie. Knap dat je nog zoveel kan doen, ondanks je knie.

Wat super van die 18 km, Tiggs! Snap best dat die 10 km erna nog best pittig was.
Lekker even gelopen om je hoofd leeg te maken. Hoe gaat het met je oma nu?

Je bent maar fanatiek met je trappentraining, Samantha! Dat wordt straks een toptijd in Enschede!
Ga je ook naar de fysio voor die bilspier?

Een mooi moment om terug te kijken op het jaar 2025. Dit jaar stond voor mij in het teken van de Mar-Athon Sneek. Die wilde ik heel graag lopen vanwege de mooie route. Helaas werd die aangepast omdat er een brug uit lag en uiteindelijk werd vanwege de hitte het gehele evenement afgelast.
Ergens jammer maar ik heb heel veel meer leuke dingen om op terug te kijken. Ik heb samen met mijn partner naar de marathon toe getraind, heel fijn om samen die lange duurlopen te doen.
In het voorjaar een aantal leuke trails van RunForestRun gedaan.
Op de dag van de marathon van Sneek ‘s ochtends heel vroeg met een groepje de route van de halve gelopen en m’n PR verbetert, nipt onder de 2 uren. Genoten van de Vechtdaltrail enkele weken later. In oktober m’n PR op de 10 km met ruim een minuut aangescherpt: 53:26.
Verder ook superleuke trails in het najaar gelopen. De 3bossentrail in Wieringerwerf en het hoogtepunt van het jaar: de Smokkeltrail in Losser.
Enkele weken geleden had ik een mooie uitdaging met de Devil’s Trail in Kraggenburg: 30 km.
Dit jaar afgesloten met ruim 1727 km op de teller.
Afbeelding

Volgend jaar heb ik RFR Appelscha, de Sukerbietentrail, Trailrun Terschelling en de marathon van Enschede op het programma.
Stiekem heb ik een kleine wens om ooit eens een 50 km te lopen, misschien een leuk doel met de ISU? Maar als dat niet lukt is het ook prima. Ik ben ooit ook gestart vanaf nul met lopen. Eerst die 5 km, dat was pittig zat. Toen doorgegaan naar de 10 km en de 21 km en uiteindelijk zelfs een hele marathon, wie had dat gedacht! :D

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 12:58

Wat een mooi jaaroverzicht Puera!
En mooie doelen in het vooruitzicht.

Tussen de regels door lees en voel ik de trots en blijheid over wat jullie allemaal bereikt hebben in het afgelopen jaar.

Ik hoop dat we allemaal dit gevoel vast mogen blijven houden in het nieuwe jaar en dat het steeds aangevuld mag worden met nieuwe blije en waardevolle momenten.
Ik wens jullie een fijne jaarwisseling en een goed, gezond, sportief en blessurevrij 2026. Maak er iets moois van!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 14:48

Is je knie al weer iets beter Goof?

Hier enorme spierpijn, kon vanmorgen amper de trap afkomen. Wel nog even gereden voordat de vuurwerkellende losbarstte. En helaas ook een koortslip, dus toch iets onder de leden of onder de leden gehad.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 15:04

Als ik niet aan het werk ben, komt die laptop vrijwel niet meer uit de kast en verwaarloos ik het topic een beetje merk ik :') . Lees wel alles maar post wat minder.

muppetmayo, het kan vanalles zijn maar denk dat je soms ook gewoon moet loslaten. Al die data is leuk maar uiteindelijk telt je gevoel. En de ene dag voelt gewoon beter dan de andere. Alleen kun je door ervaring op te doen, steeds makkelijker omgaan met een slechte dag.
Wel fijn dat het nu weer zoveel beter ging!

Wat gaaf Goof om zo het jaar af te sluiten met een halve marathon. Heel knap gedaan.
Alleen wel heel balen van je knie. Hopelijk valt het mee.

Sv heel veel plezier daar in België. ik zag op insta al weer hele toffe plaatjes voorbij komen <3

BusyMissy ja de 2de of 3de keer opbouwen is echt anders dan de eerste keer. Ook jij hebt echt een topjaar achter de rug.

Puera wat een topjaar ook! en wat veel km's ook *\o/* En toffe doelen voor het komende jaar ook weer. Zo leuk om dat van iedereen zo te zien.

Mijn knie was toch wel beetje boos na zondag dus niet meer gelopen. Gister wel de spinningles verzorgd. Dat ging na 2/3 nummers opwarmen wel goed. Duurt me nu wel wat lang allemaal. :( Dan ben ik toch bang voor een langere blessure. Tevens is mijn HRV in een vrije val beland. Geen idee waarom precies maar hij gaat echt recht omlaag. Nouja, we zien wel.
Terugkijken op mijn jaar doe ik later even. Moet nu weer door voor nieuwjaarsavond.
Fijne avond allemaal en houd jezelf heel!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-25 19:11

Egopost (sorry). Zal morgen nog reageren op de verhalen hierboven.
We hebben het gehaald!
Wat een brute trail was dit. Koud, glad, veel sneeuw, moeilijk begaanbare paden, prachtige uitzichten, keihard genoten en twee keer uitgegleden en gevallen (viel mee).
De eerste twee uur hebben we niemand gezien.
Genoten, al ben ik nu best kapot.
Veel delen van deze route hebben wij trouwens al gewandeld bij eerdere weekendjes weg, maar ook nieuwe stukken gehad. Ik hou zo enorm van dit gebied.

Sorry kon moeilijk kiezen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn hardloopjaar bestond uit 6 marathons, 3 ultra's, 2679km hardlopen, ruim 44000 hoogtemeters en heel veel plezier en prachtige natuur.

Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling en het allerbeste voor 2026!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 19:44

Mooi weer sv.