Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:39

Jeetje, wat een sportieve week joh. Gave loop gedaan!

Ja klopt! Ik bleef fysiek zo hangen rond die 10km, maar ik heb een geweldige sportmasseur gevonden en ben fysiek echt 1000x beter dan ik was. Echt blij mee.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:27

Suliko, wat een leuke foto's! Dat ziet er mooi uit daar, is het een route die ook aangegeven is met paaltjes? Lijkt me gaaf om daar ook eens te lopen.
Jij hebt echt een sportieve week gehad, goed bezig!

Goof, fijn dat het lopen je zo veel goed doet! En top dat je al meer dan 10km kan!
Wat voor werk doe je eigenlijk? Wil je daar weer mee verder in de zelfde setting, of kijk je met je coach of je andere taken kan krijgen, die jou beter liggen, hoop in ieder geval dat er iets moois voor je uitkomt, dat je uiteindelijk weer met plezier en energie naar je werk gaat!

Lieke, zo dat was echt een modderbad daar! Wat een leuke foto's! Knap gedaan zeg, snap dat je hele stukken hebt moeten lopen. Hoe gaat het nu met je, valt het mee met de spierpijn?

Germie, lopen en plezier hebben, heeft alles te maken met een mindset, misschien kun je daarvoor naar een soort coach, die je erbij kan helpen, want met de mindset die je nu hebt, gaat het echt niet werken. Je mist echt een hoop zelfliefde, en de enige die tevreden hoeft te zijn met je prestaties ben jezelf, wat anderen er van vinden, of wat zij lopen doet er toch niet toe.
Mijn moeder liep in haar jeugd 10km in 37 minuten, lopen is haar passie en leven.
Ik ben ongeveer 2 jaar geleden begonnen met hardlopen, toen was mijn moeder 75 jaar, en liep ze 10km in 60 minuten, met een big smile, was ze echter gefrustreerd omdat ze vroeger sneller en beter was, dan hadden we nooit samen onze mooie loop momenten kunnen beleven. Nu is ze bijna 77, en heeft een zware hartoperatie gehad, 3 maanden terug, en ze is weer heel klein aan het beginnen, ze loopt een tempo van 10.38 minuut de kilometer, nog langzamer dan jou, maar wel heel gelukkig dat ze het nog steeds een beetje kan!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 14:54

Die 7h route is inderdaad aangegeven met paaltjes, ik heb hem al heel vaak gelopen. Hij zat ook altijd verwerkt in de veluwezoomtrail. In de steamtrail zat hij ook een stuk.

Ieris, jouw moeder is een held hoor. Echt knap.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:07

Goof, wat goed zeg! Is dat nog een speciaal soort masseur? Echt heel fijn, hopelijk blijf je in een stijgende lijn bezig!

Ieris, ja, de route is met paaltjes aangegeven, heel duidelijk ook! Vanaf P lappendeken bij de Steeg begint het, gele plaatjes met nummer 15 erop. Er is ook een rondje van 7,5, die kan je ook beide doen, dan loop je 22,5. Die wil ik ook nog eens lopen!
Wat een geweldig verhaal van je moeder zeg, echt een powervrouw!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:38

De 7.5km is niet zo fijn lopen vind ik, want die gaat voor een groot deel over een mtb pad, waar je dus in het weekend van je sokken wordt gereden.
Zitten wel veel hoogtemeters in.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:11

Supervixen schreef:
De 7.5km is niet zo fijn lopen vind ik, want die gaat voor een groot deel over een mtb pad, waar je dus in het weekend van je sokken wordt gereden.
Zitten wel veel hoogtemeters in.

Oh, dat is wel suf! Goed om te weten.

Ik ben heel blij, want ik heb een paar nieuwe brooks ghost gescoord via vinted voor 50,- *\o/*
Een tijd terug met een loopanalyse zat ik enorm te twijfelen tussen de glycerin 20 en de ghost. Toen kwam ik deze tegen en nu heb ik ze lekker beide. Handig met vies weer en modderige bootcamps.

Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:47

Ik mag wel meerdere keren per dag in het topic gaan kijken, jullie gaan hard! Ik pik er even een paar berichten tussenuit;

Knap inderdaad suusje zo lang op de loopband. Voor jou wel fijn dat de optie er is.

Leuke kiekjes Suliko! Ik had niet op je profiel gekeken, ik dacht dat je veel ouder was :+ oeps, haha! Ik moet nog wat oefenen met mijn selfies tijdens het hardlopen :D

Ondertussen zit mijn garmin om m’n pols. Ik moet echt alle functies gaan uitzoeken nog, snap er nog helemaal niks van :’) Vooral de knopjes is even wennen. Maar komt vanzelf. Eerst even koken en eten, dan ben ik vanavond wel zoet met alles uitzoeken. Vooral erg benieuwd naar mijn slaap analyse!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 19:53

Hier net een lekker herstelrondje gelopen, de hartslag bleef weer mooi laag. Voelde nog wel wat zwaar.
Morgen een langer loopje.

Afbeelding

Mooi zo'n koopje iiSunshine!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 20:17

netjes SV. vooral in dit weer! tenminste, hier regent het de hele avond al met harde wind. mijn schenen laten een (herstel) loopje helaas nog niet toe, dus nog even geduld.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:00

SV, ik had geen idee dat het zo modderig kan zijn daar, maar ik heb er iig goed van genoten. Zelf ben ik wat dat betreft weinig gewend (duinen & zandgrond).
Morris, jammer als je dan zelf wil doorlopen, maar de sfeer is ook belangrijk.
Germie, de mindere dagen horen er (helaas) ook bij. Maar uiteindelijk doe je het wel voor het plezier.
Isunshine, veel plezier met je Garmin. En neem even je tijd om hem in te stellen (ook de schermen/gegevens die je wil zien tijdens het lopen).
Overigens dat je andere mensen ziet die meer/sneller gaan. Ik denk dat dat blijft. Jaren liep ik ook niet verder dan maximaal 10k (en dat is gewoon ook al ver) en ik verklaarde iedereen voor gek die verder liep dan een halve marathon, laat staan meer dan een marathon. Maar juist doordat ik stopte met vergelijken zorgde ervoor dat ik meer plezier kreeg en verder en sneller ging lopen. Maar ook dat hoeft niet perse, als je er maar lol in hebt. Elke km gelopen, in welk tempo dan ook, is er één.
Met dit weer op de hardloopband is overigens best aantrekkelijk!
Ik heb idd een hoge hartslag Suliko, maar toch valt het nog wel binnen wat als normaal gezien wordt. Het is echt heel persoonlijk. Al moet ik wel zeggen dat ik ooit mijn eerste hartslagband/horloge heb weg gedaan omdat ik dacht dat hij stuk was. Klinkt trouwens niet echt als rustig aan doen! Maar juist goed denk ik om ook lekker te blijven sporten, ik ben ervan overtuigd dat je dan ook beter kan na denken/leren. Mooie foto's!
Die hardloopschoenen heb ik ook, ik ben groot fan.

Ik blijf vanavond lekker binnen, nog lekker een dagje op de bank met mijn spierpijn.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:42

Ja hè, wat een weer, wind en regen. Ik blijf ook binnen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:15

Jullie mogen hier allemaal op de hardloopband komen lopen hoor :j

Maar inderdaad wat een regen en wind. Oudere mensen parkeerde de auto naast de mijne, de deur werd uit de handen van de oudere dame getrokken door de wind dus ik heb nu een mooie kras/deuk in mijn auto.

Fijn die koopjes Suliko, misschien moet ik het ook maar eens beter in de gaten gaan houden. Met de km's die ik nu maak gaat de schoen ook eerder "op" .

Date met de hardloopband viel zwaar, mentale strijd in mijn hoofd vooral, vanaf 40 minuten had ik zoiets van, bij 50 stop ik :Y) In gesprek met mezelf elke keer 5 minuten erbij gelopen omdat ik toch echt zelf die marathon wil lopen :') Daarna lekker onder de douche en een soepje gegeten, tevreden mijn bed ingegaan. V

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:31

wat balen van je auto suusje. kan het allemaal geregeld worden met de verzekering etc?

wel lekker bezig geweest op de loopband. de mentale strijd herken ik wel. wellicht heb ik er overheen gelezen, wanneer is je marathon?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:01

Knap hoor, die mentale strijd volhouden!

En erg balen van je auto wel, zal wel verzekeringswerk zijn, maar je hebt er toch gedoe van.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:27

Ik heb vanmorgen weer mini rondjes door de wijk gelopen.
Alle sporen van de marathon waren wel uit mijn lijf.
Ik had in garmin een workout gemaakt van 15km met 6x1200m versnellen, maar dat ging zo lekker dat ik er 17km van heb gemaakt. De 1200 metertjes liep ik op 5.20 min/km en dat ging echt heel makkelijk.
Ik kon nog verder, maar ik heb morgen een werkdag van een uur of 13, dus wil ik niet te moe zijn.
Echt heerlijk gelopen.

Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:37

Ah Suusje, balen van je auto!
Goed zeg SV.

Misschien dat ik zo nog een rondje ga.
De coach waarmee ik vandaag gestart ben raadt me af hard te lopen of hooguit een klein rondje te doen omdat ik alle energie gewoon moet sparen :roll:
Maar ik vind niet lopen niet echt een optie omdat ik er juist zoveel uit haal :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:41

Alle energie sparen..voor wat?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:39

lekker hoor SV. ziet er goed uit. een werkdag van 13 uur, dat klinkt pittig. wat voor werkzaamheden moet je zoal doen?

ik ben ook een coach plan gestart voor een halve marathon, een 18 weken plan. niet dat ik halve marathon gepland heb staan, maar dat even ter zijde :D. wil gewoon lekker rustig aan daar voor gaan trainen, ben benieuwd of het bevalt. morgen de eerste “run”, van wel 9 hele minuten, een benchmark run. denk om mijn snelheid te meten? ach ja, ik maak er daarna nog een kleine slinger aan, en dan is het wel prima. rustig aan opbouwen, want helaas nog steeds last van m’n schenen. wordt wel minder maar gaat niet zo snel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:46

Oh, ik ben gestart met een coach op persoonlijk vlak omdat ik mentaal (door werk) helemaal vastgelopen ben. Dus een ander soort coach :D

Succes sunshine!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:05

Goof schreef:
Ah Suusje, balen van je auto!
Goed zeg SV.

Misschien dat ik zo nog een rondje ga.
De coach waarmee ik vandaag gestart ben raadt me af hard te lopen of hooguit een klein rondje te doen omdat ik alle energie gewoon moet sparen :roll:
Maar ik vind niet lopen niet echt een optie omdat ik er juist zoveel uit haal :')

Jeetje... "vreemde" coach als degene niet begrijpt dat je er juist zoveel uit haalt. Ik bedoel, het is niet alsof jij loopt om een super snelle tijd neer te zetten op een marathon, je loopt juist om je beter te voelen en meer "energie" te krijgen. De meeste coaches zullen het juist waarderen dat je actie onderneemt en niet zielig in je bed blijft liggen (niet dat jij dat doet hoor Goof, maar even voor het idee..) Hopelijk is het vanuit een goede intentie gezegd en is er wel een soort van "klik".

Wauw, voor mijn gevoel herstel jij altijd super snel van een marathon+ afstand SV, fijn dat je goed gelopen hebt. Succes morgen met je lange werkdag. Hier ook zoveel drukke/lange dagen door open dagen, mini lessen voor groep 8, etc.

Haha, ja die benchmark run is altijd zo kort. Ben benieuwd wat voor suggesties je krijgt voor je training iiSunshine.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:14

Het gaat iets verder dan dat ;)
Ik ben zo overvraagd en in een chronische stresssituatie terecht gekomen dat een gedeelte van mijn brein zich uitgeschakeld heeft. En dat heeft energie nodig om uiteindelijk weer op te kunnen starten en als ik die energie in mijn fysieke activiteiten stop, komt die niet daar. Ze loopt zelf ook hard en snapt mij en hoe goed sporten (zeker buiten) ook is, ik snap wel waar ze vandaan komt.
In een natraject van corona enkele jaren terug werd me exact hetzelfde gezegd door de psychosomatisch therapeut.
Ontspannen is niet hetzelfde als opladen (helaas). Maar ik vind het hardlopen nu te fijn, dus dit is het enige stukje advies dat ik toch naast me neer ga leggen.

Kortom; ik vraag fysiek teveel van mezelf terwijl waardoor ik mentaal niet de ruimte heb te herstellen.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:21

suusje26, ik ben ook heel benieuwd, zal het morgen laten weten :)

Goof, ooh, oeps, moest even 2 keer lezen, ging idd uit van een Garmin coach. Als je er zoveel uit haalt snap ik wel dat je dit stukje advies naast je neer legt. Als je je er al bewust van bent van hoe je je energie verdeelt/zou moeten verdelen, dsn denk ik dat dat ook al de helft scheelt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:32

iiSunshine schreef:
lekker hoor SV. ziet er goed uit. een werkdag van 13 uur, dat klinkt pittig. wat voor werkzaamheden moet je zoal doen?
.

Ik werk op een basisschool, morgenavond hebben we gemaskerd bal met de bovenbouw waarbij wij (alle leerkrachten) onherkenbaar zijn voor de kinderen.
De kinderen komen ook verkleed.
In de loop van de avond mogen ze raden wie wie is.
Ik zit in de organisatie ook, dus druk.

Helaas voel ik keelpijn opkomen.. hoop dat het meevalt.

Ik herstel wel snel van een marathon ja, komt denk ik omdat mijn lijf wel wat gewend is ondertussen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:13

iiSunshine schreef:

ik ben ook een coach plan gestart voor een halve marathon, een 18 weken plan. niet dat ik halve marathon gepland heb staan, maar dat even ter zijde :D. wil gewoon lekker rustig aan daar voor gaan trainen, ben benieuwd of het bevalt. morgen de eerste “run”, van wel 9 hele minuten, een benchmark run. denk om mijn snelheid te meten? ach ja, ik maak er daarna nog een kleine slinger aan, en dan is het wel prima. rustig aan opbouwen, want helaas nog steeds last van m’n schenen. wordt wel minder maar gaat niet zo snel.

En hoe moet ik dat dan zien? En wie maakt dan een schema?
En wat geef je dan aan? Want krijg je dan net zo'n soort trainingsvoorstellen als dat de Garmin geeft? Ik ben gewoon benieuwd.

Hier vandaag weer op pad geweest, het ging een stuk beter dan maandag. Ik heb 6,87km gedaan in 54 minuten (waar Garmin dus 54 minuten op 9.30 per km voorstelde, zat dus gelukkig sneller). Ik ben gaan lopen van ik ga voor of de 54 minuten aan 1 stuk, of de 5km onder de 40 minuten, maar het liefst beiden. Dat is gelukkig gelukt. De laatste 5 minuten gingen wat sneller voorbij dan verwacht, want ik had m'n hartslag nog even boven de 160 willen krijgen, maar dat is dus niet meer gelukt, want waar ik dacht dat ik nog 30 seconden ongeveer moest bleken ineens de 5-seconden-einde-training-piepjes te komen.
Dus dat voor de volgende keer.

Vorige week had ik gewoon echt geen tijd om 2 keer te lopen. Iets met vergaderingen 's avonds en een verjaardag. Ik was nog wel donderdag naar het zwembad geweest. En natuurlijk paardrijden. Zondag geslenterd over een beurs en hoewel ik nog geen 4000 stappen daar gezet had, wilden mijn voeten 's avonds echt niet meer hardlopen. Die deden pijn.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:34

Goof even een dikke virtuele knuffel voor jou! :(:)