Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:25

Poehpoeh ik heb er 25km trail op zitten met mijn vriend. Ik ben kapot. Het was de hele route ploegen door de sneeuw, superzwaar. Ik denk dat mijn trailmarathon afgelopen zomer minder zwaar was :')

Het was de eerste trail van de high5 van runforestrun. Nog minimaal twee te gaan voor de medaille.
Deze was bij Ommen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:49

HWN, goed gedaan hoor! *\o/*

Ik kan me voorstellen dat dat winterweer heel anders en daardoor ook veel inspannender is om te rennen voor jullie. Het gebeurs ook te weinig om er echt aan te wennen.

Ik heb vermoedelijk een hielspoor op rechts. Ik kan wat doen, maar het gaat niet zoals ik wil. Vandaag maar een asfaltklim gedaan en onverhard terug gehobbelt omlaag (gedeeltelijk wat ik met jou deed Gem, dus wat je man ons bracht ook gerend en een kortere versie omlaag) nou, dat omlaag had ik spijt van. Totaal 11.5km en ik ben zeer ontevreden.

Komende tijd maar wat korter nog, echt balen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:04

Ohh dat is balen, hielspoor is echt pijnlijk en kan lang duren. Sterkte!

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:32

Gem schreef:
Ff tussendoor .... Nils van der Poel (Zweed met NL opa en oma): een ultraloper die nu een WR schaatst tijdens het WK afstanden in Thialf! Wat een geweldenaar _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik heb er enorm van genoten!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:10

@Palmera, neem je dan niet beter even volledig rust, zodat het niet erger wordt?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:35

Goed gedaan SV, mooie foto's ook! En ook petje af voor je vriend!

Oh balen Palmera. Mijn man heeft ook hielspoor (gehad). Eind december begonnen, hij heeft 4 weken helemaal niet gelopen. Dan begonnen met korte trage loopjes, vandaag voor het eerst samen met mij 15km durven doen. En hij heeft veel met een rolletje of bal onder zijn voet gerold of gewoon zelf met z'n vingers gemasseerd. En ook ontstekingsremmers genomen.

Ik heb er 15 gedaan ipv 25. Last van m'n darmen en m'n knie bleef vandaag toch heel de tijd wat pijn doen. Hopelijk snel beter.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:23

Heel vervelend, hielspoor! Vorig jaar veel last van gehad. Een Strassbourg sok helpt bij mij goed, en zooltjes met een soort dempend kussentje onder de hiel. Massage met een soort roller/balletje ook. Even volledig rust is wel verstandig, ik ging te lang door maar daardoor duurt herstel wel langer.

Nadat het dit jaar weer terugkwam ondanks heel rustig opbouwen erachter gekomen dat een verkeerde voetstand dit waarschijnlijk veroorzaakt. Donderdag weer naar de podotherapeut.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:14

Mama3 schreef:
Gem schreef:
Ff tussendoor .... Nils van der Poel (Zweed met NL opa en oma): een ultraloper die nu een WR schaatst tijdens het WK afstanden in Thialf! Wat een geweldenaar _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik heb er enorm van genoten!

Ik denk dat ik maar ga schaatsen O:) . Over twee jaar een ultra lopen *\%/* .
(Of zou het zo niet werken? :D )

Palmera schreef:
HWN, goed gedaan hoor! *\o/*

Ik kan me voorstellen dat dat winterweer heel anders en daardoor ook veel inspannender is om te rennen voor jullie. Het gebeurs ook te weinig om er echt aan te wennen.

Ik heb vermoedelijk een hielspoor op rechts. Ik kan wat doen, maar het gaat niet zoals ik wil. Vandaag maar een asfaltklim gedaan en onverhard terug gehobbelt omlaag (gedeeltelijk wat ik met jou deed Gem, dus wat je man ons bracht ook gerend en een kortere versie omlaag) nou, dat omlaag had ik spijt van. Totaal 11.5km en ik ben zeer ontevreden.

Komende tijd maar wat korter nog, echt balen.

<3
Jeetje, dat was flink klimmen dan! En steil omlaag is eigenlijk al net zo zwaar, vooral voor mijn 'oude' bekken :D . Balen als het inderdaad hielspoor blijkt te zijn. Kun je lang last van hebben heb ik begrepen.
Ik moet nog zo vaak denken aan dat prachtige loopje op La Palma. Het slechtste stuk was het ezelpaadje, wat een opdonders voor mijn enkels. Jij liep daar als een berggeit overheen, :D _O- .
Trailrunners onder ons... iedereen een vakantie La Palma boeken wanneer het weer kan +:)+

SV, wat een heerlijk blije foto's!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:24

Vandaag een heel blije ik *\o/* .
Vanmorgen was het zulk heerlijk zacht weer met een waterig zonnetje en bedacht me mijn hond uit te laten met intervaltraining vier minuten joggen - twee minuten wandelen. De joggingbroek vanwege de temperatuur wel weer verwisseld worden door een lange hardlooptight en ik voelde meteen al meer 'hardloopster'. Eerst een stuk inwandelen en dan het eerste run-blok. Heel rustig tempo en het ging zo fijn dat ik er een paar minuten aan vast plakte. Intervalschema overboord gegooid :):)

De afgelopen anderhalve maand heb ik geen enkele keer het idee gehad dat het goede gevoel daarin ooit terug zou komen, maar vandaag werd ik alleen maar blijer en sterker. Hoezo een mentaal spelletje, dat hardlopen? De eerste kilometers nog pijn in knieën en ellebogen (dat heb ik al een tijdje) en langzaam verdween dat ook. Uiteindelijk gewoon 10K achter elkaar gerend *\%/* .
Nu ff goed op mezelf passen: vanmiddag rust, alleen hondje kort uitlaten en morgen wandelen in het bos bij stal. Niet overmoedig worden :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:27

Wauw Gem wat heerlijk zeg! Gewoon weer 10km, heel erg tof voor je.
Hopelijk krijg je er geen spijt van morgen en blijft je lijf meewerken.

Ik heb net even wat intervallen op de weggedaan. Wat was het fijn om weer op een sneeuwvrije weg te lopen! Niet bij elke stap bang zijn dat je op je muil gaat.
Morgen het bos in, hopelijk zijn de paden daar ook te doen dan.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:06

Wat fijn Gem, dat het zo lekker door liep zomaar ineens. En idd verstandig om de rest van de dag en morgen extra rustig aan te doen.

Ik was opnieuw begonnen aan het C25K trainingsprogramma, maar nu met doel snelheid in plaats van alleen volhouden. Helaas merkte ik eind vorige week (week 2 van het schema) dat mijn schenen gevoelig werden en ik wat last van een van mijn knieën kreeg. Ik denk dat ik ondanks dat er ongeveer de helft van de tijd lopen bij zit op dit moment in dat schema toch te veel van mijn benen vraag door 3 keer in de week van die tempointervalletjes te doen. Nu besloten om het wat uit te rekken, tussen 2 C25K trainingen in een rustige training doen. Dan duurt het2 keer zoveel weken maar is wellicht wel beter voor mijn lijf. Vandaag maar een heel kort rustig rondje gedaan, 3.1 km totaal in 24 minuten waarvan de eerste en laastte 5 minuten wandelen als warming up en cool down. jogtempo voelde heel sustainable, ook voor langere afstand denk ik wel en een paar tellen onder de 7 min/km dus als ik dit kan vasthouden straks op langere afstand dan gaat mijn 5k pb doel van 35 minuten zeker lukken. Wellicht 34 ook wel aan het einde van dit trainingsblok.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:14

Wauw, wat goed Gem. Wat fijn dat je 10K kin lopen, zo zie je maar! Grote stap vooruit! Hopelijk morgen geen last, verstandig om dan te wandelen. Ik hoop dat er nog vele lange lopen mogen volgen!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:48

Gem schreef:

Ach die 10 km is volgens mij een lange sprint voor die jongen. :')
Hij rijdt normaal toch nog langere afstanden?

Schaatst even een snelle 5km en dan 'even 24km uitlopen' naar je hotel.

Afstand is relatief zullen we maar zeggen.

Toen ik begon liep ik 1,6km in 20 minuten en ging ik voor mijn gevoel bijna dood.
Langzaam uitgebouwd naar een marathon. En toen vond ik 5km wel mee vallen.

Gisteren mocht ik er weer 5 na mijn verzwikte enkel, en voor mijn gevoel duurde het weer lang. Ik ga er maar vanuit dat zodra ik de 10km weer voorbij ben, dat ik die 5km weer mee vind vallen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:05

Ik was voor de 2e keer begonnen aan het C25K programma maar nu met doel snelheid. Nu had ik eind vorige week wat last van mijn schenen en een van mijn knieën dus ik heb besloten in ieder geval week 3 over 2 weken uit te spreiden en er easy runs tussen te plakken. Dinsdag een kort rustig stukje gedaan en vandaag de C25K training het lijkt te werken, geen zeurende kie gehad nog en ook de gevoeligheid van de schenen is weg getrokken.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:29

Fantastisch Gem! Hoe gaat het ondertussen, niet te veel pijntjes achteraf?

Imay ik wist niet wat dat C25K programma was, dus heb het eens opgezocht. Als ik het goed begrijp is het een schema van 8 weken, 3x per week lopen met afwisselend wandelen-hardlopen, doel 5km. Als je zelf voelt dat de run-walk niet zo goed is voor je lichaam, denk ik dat het prima is dat je er wekelijks een rustig jogje ertussen doet! Hopelijk geen last meer met je knieën en pezen!

Hier nog beetje kniepijn. Mocht gisteren van m'n broer (fysio) 6km proberen en het ging redelijk, maar nog niet pijnvrij. Dus morgen nog eens 6km (wat voor mij aanvoelt als heel weinig). Binnen 10 dagen staat er een 'wedstrijd' van 14 km op de planning, hopelijk tegen dan pijnvrij en kan ik weer verder gaan met m'n marathonschema.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:12

Alle vragen tegelijk beantwoordend: Nauwelijks pijntjes, behalve een wat stijve onderrug gehad. Mobiliteitsoefeningen van de fysio brachten veel verlichting!
Fysio vandaag was blij verrast daardoor en ik mag in principe elke week een rondje doen als het goed voelt. En als het héél goed voelt elke week een kilometer erbij.
(Hij wilde zoiets ook wel toezeggen / me in het vooruitzicht stellen, want ik heb nu vier weken geen fysiotherapie ;) ) . Nieuwe oefeningen erbij gehad waarmee ik weer een tijdje vooruit kan #)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:36

Whoehoe Gem, wat een mooi bericht!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:00

Wat fijn Gem! Eindelijk vooruitgang!

JufDiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:36

Hii! Ik ga hier ook mee doen in jet topic. Wil het weer heel erg graag gaan oppakken.

Tips hoe te beginnen? Voorheen liep ik 5 km makkelijk in een half uur. Dit is nu ook weer mijn eerste doel. Alleen vaak word ik iet wat fanatiek

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:34

Welkom!

Als je het fijn vindt kun je met een schema opbouwen tot 5km.
Heb ik zelf nooit gedaan.

Verder.. goede schoenen aan, hardloopkleren aan en lopen maar.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:43

Super fijn Gem!

Diana, een schema is wel fijn om rustig op te bouwen en blessures te voorkomen. Bijv. start to run.

Op zich was alles goed met mijn zolen, advies is wel om nu vooral enkelversterkende oefeningen te doen en daarna het lopen terug op te bouwen. Misschien hebben anderen hier ook wat aan: de app "versterk je enkel". Zwakke enkels kunnen oa hielspoor en scheenbeenklachten geven.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:21

Oh Gem wat fijn voor je! En die mobiliteitsoefeningen; is dat om rugpijn te voorkomen of is dat om de pijn te verlichten? Ik gok het eerste maar ben zo'n fysio leek dt ik niet zeker ben :p (heb ook vaak last van mijn onderrug, vandaar de vraag). Maar fijn joh!

JufDiana; simpelweg schoenen aan en naar buiten. En rustig opbouwen. Ik herken het teveel willen maar je hebt alleen jezelf er maar mee. :)

Hier heb ik via Vinted hardloopschoenen gekocht die maar 1 keer gebruikt waren (verkeerde maat). Eergisteren voor het eerst mee gelopen en wat een verademing :D Voelde een enorm fijne demping, onderrug deed geen pijn en had met mijn oude schoenen constant een pijnlijke spier in mijn linkerbeen; dat kwaaltje was ook per direct verdwenen. Heel fijn. Ga straks weer rennen, voel wel mijn kuit een beetje protesteren dus wordt een wat kleiner rondje.

JufDiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:10

Heb echt alles liggen, dus ik kan zo hup naar buiten. Ben dus alleen wat huiverig omdat ik dus zo snel te veel doe. Moet mezelf gewoon echt tegen houden dus!

Zal verslag doen van mijn eerste rondje zodra deze een feit is.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:00

*\o/* *\%/* *\o/* Dansje voor Gem!

*\o/* **\O/** *\o/* Dansje voor JufDiana, gogogo! Eerste loopjes zijn zelfden fijn, hou dat wel in je achterhoofd. En luister naar je lichaam.

Mijn knie deed het vandaag goed, dus ook een dansje voor mezelf *\%/*

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:01

Castilja super dat de schoenen bevielen! Welke zijn het?
Cindy leuk dat alles goed gaat, hopelijk snel weer opbouwen met hardlopen!