Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:28

Ja had gehoord dat dat goed was. :+

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:06

Op 120 en 160km endurancewedstrijden gebruik ik wel compressiesokken (van CEP) tegen spierpijn in mijn kuiten, maar met hardlopen heb ik ze nog niet gebruikt. Wil ook eigenlijk niet teveel steun dan, want wil dat die spieren sterker worden zodat ik met die lange wedstrijden ook minder last heb. 6-8 uur galopperen afgewisseld met 2 uur draven doet een aanslag :')

Maar misschien dat als ik 10+ afstanden ga hardlopen ik ze ook eens ga gebruiken.

Amethyst_

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:13

Vandaag gek genoeg een zwaar rondje gehad voor mn gevoel. Laatste keer moest ik 4-2 keer 3 en vandaag 3-2 keer 4. Heb voor mn gevoel echt even geploeterd, ook qua ademhaling ging t niet zo goed. Maar toen ik de samenvatting in de Runkeeper app keek heb ik bijna een halve minuut per km sneller gelopen :D Had geen idee :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:56

Ik had bij de halve marathon wel dat na 16km ofzo mijn kuiten als elastiekjes aanvoelden :7. Daar zouden compressiesokken dus bij kunnen ondersteunen? Misschien toch goed om dat dan eens te proberen.

Een halve minuut per km sneller is best veel Amethyst, geen wonder dat het dan zwaarder was!

Morgen de urban trail in Groningen, wie doen nog meer mee? Ik start om 9.30u. Ben heel benieuwd. Vanochtend pittig, maar lekker getraind in het bos. Hoop dat er morgen niet ál teveel trappen in zitten O:).

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:55

Ik bewonder zulke afstanden en wedstrijden enorm, zie ik mezelf voorlopig niet doen :P Veel succes morgen!!

Ja ik ben wel trots, ookal is het uiteindelijke tempo nog niet bijzonder snel. Ik ben nog niet halverwege dus zal vanzelf makkelijker en beter gaan :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 15:59

Mijn plan was 6k maar ik heb zo beroerd gelopen dat ik t na 5 wel gescheten vond :') ik was gewoon 4 minuten langzamer in vergelijking met mn 5k van 2 dagen terug :')

Ik kreeg trouwens ook pijn boven aan mn voet, was een te strakke veter :j

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:08

In principe kun je best snel opbouwen ik train 3 keer in de week en na 4 maanden kon ik echt wel ruim 14 km lopen, nu bijna 6 maanden verder en 20 km red ik ook makkelijk. Ik was zelfs minder moe en had geen spierpijn na 20 km lopen terwijl ik voor het eerst een cross van 5 km heb gelopen en dit me toch zwaarder viel qua spierpijn e.d.

@ Eleionomae Zelf heb ik elastische veters dan heb je dit probleem niet zo snel.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:13

Nieuwe schoentjes in de pocket. Vorige keer iets corrigerend, nu zeiden ze dat dat eigenlijk niet nodig was omdat maar een voet iets (over?)proneert. Omdat ik aan een been last van mijn kuit krijg steeds, nu voor normale schoenen gegaan.
Brooks glycerin g13 is het geworden! Lastige voetjes, precies op een verkeerde plek breed. Met gewone schoenen is dat ook al een drama. Deze lopen gelukkig heerlijk!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:26

Ostra schreef:
In principe kun je best snel opbouwen ik train 3 keer in de week en na 4 maanden kon ik echt wel ruim 14 km lopen, nu bijna 6 maanden verder en 20 km red ik ook makkelijk. Ik was zelfs minder moe en had geen spierpijn na 20 km lopen terwijl ik voor het eerst een cross van 5 km heb gelopen en dit me toch zwaarder viel qua spierpijn e.d.

@ Eleionomae Zelf heb ik elastische veters dan heb je dit probleem niet zo snel.

Ik loop nu anderhalf jaar, 3 keer per week, maar verder dan 10km kom ik niet hoor.. misschien ook omdat ik te moe ben door werk en paard.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:41

Misschien heb jij meer aanleg voor sprinten Supervixen dat kan natuurlijk ook. Het opbouwen e.d. viel mij eigenlijk alles mee. Nu ben ik voornamelijk bezig geweest met een constant tempo en het verlengen van de afstand. Van een interval training op de sportschool kan ik zeker ook buitenadem raken. Natuurlijk spelen leeftijd gewicht werksituatie e.d. er een rol in. Ik ren recreatief, dat maakt ook een hoop verschil.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:57

Djilna schreef:
Op 120 en 160km endurancewedstrijden gebruik ik wel compressiesokken (van CEP) tegen spierpijn in mijn kuiten, maar met hardlopen heb ik ze nog niet gebruikt. Wil ook eigenlijk niet teveel steun dan, want wil dat die spieren sterker worden zodat ik met die lange wedstrijden ook minder last heb. 6-8 uur galopperen afgewisseld met 2 uur draven doet een aanslag :')

Maar misschien dat als ik 10+ afstanden ga hardlopen ik ze ook eens ga gebruiken.

De extra steun van de compressie kousen staan het sterker worden van de spieren zeer zeker niet in de weg. Sterker nog ze bevorderen het herstel en dus de opbouw van de spieren.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:59

Die kousen werken toch ook bij het afvoeren van afvalstoffen? Ik ben wel benieuwd naar de voors en tegens...

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:05

Susanne_ schreef:
Die kousen werken toch ook bij het afvoeren van afvalstoffen? Ik ben wel benieuwd naar de voors en tegens...

Ja dat is het belangrijkste facet. De doorbloeding is beter omdat de kousen helpen het bloed weer richting je hart te krijgen. Doordat afval stoffen sneller worden afgevoerd is het herstel sneller, ben je dus weer eerder belastbaar.
Verder gaat het natuurlijk ook het schudden van de kuiten wat tegen.
Tegens zijn er eigenlijk niet te bedenken behalve dan dat je aan het einde van de zomer hele witte onderbenen hebt het dat in een uit gevecht om ze uit te krijgen , zeker als ze nat zijn je soms juist kramp krijgt.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:26

Thanks Greetje. Ik ben altijd blij met je waardevolle antwoorden en ervaringen. Heb jij de kousen iedere training en wedstrijd aan of loop je ook wel eens zonder? En hoeveel paar heeft een hardloper die ze gebruikt? Heb het er in de winkel ook wel even over gehad, dat dat misschien wel een oplossing voor mij kan zijn. Goede kousen zijn overigens wel rond de €50... Dus wel weer een leuke uitgave naast m'n nieuwe schoentjes

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:26

Dit klinkt wel als iets waar ik ook baat bij zou kunnen hebben. Weet je ook een gemiddelde prijs? Ik zag ze van in de €40, maar is dat onderin of bovenin de prijsrange?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:27

Ik heb nu simpele van de Hema voor 15 euro. Zullen wel geen goede zijn. :+

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:24

Ja ze zijn inderdaad wel duur. ik kom toch weer bij herzog uit. Aanvankelijk was ik ook wel tevreden over de iets goedkopere cepp, maar die gaven minder goede compressie werden in gebruik snel te los en gingen snel stuk dus dan ben je nog duurder uit.
Die van herzog gaan dus echt niet stuk. Heb nog zwarte en witte uit de begin periode dat er nog helemaal geen kleurtjes waren. Maar omdat mijn kuiten in die jaren slanker zijn geworden heb ik nieuwe moeten kopen.
Ik was iedere dag dus kan met een paar uit. Toevallig vandaag zonder gelopen. Weer lekker in korte broek wilde ik ook wel weer echt het blote benen gevoel ervaren. maar in principe draag ik ze altijd, bij alle trainingen en wedstrijden.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:19

Ik heb ze van compressport,knal roze, ik loop er alleen mee wanneer ik last denk te krijgen dus 1 paar is voor mij ook meer dan voldoende. En ik draag ze bij lange wandeltochten, dan vind ik het heel fijn om wat extra steun te hebben :j

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:36

Ik had ze ook eerst knal roze, die ben ik kwijt geraakt, vervolgens fluoriserend geel, had ik twee weken werd de auto (met mijn sportspullen want ik was een weekend weg voor een wedstrijd) leeggehaald dus toen weer maar een nieuw paar gekocht wederom fluoriserend geel. Dure hobby op deze manier.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:49

Susanne geslaagd voor fijne nieuwe schoenen, veel fijne km gewenst samen :D

Greetje Herzog kende ik nog niet. Wel CEP. Xsocks/X bionic en die van compressport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:36

Ik las op de facebook pagina van Herzog dat ze niet zo heel lang mee gaan, tenminste ik vond dat ze niet zo lang mee gaan.Bij intensief gebruik (3/4) keer per week zou je ze moeten vervangen na 6 maanden. Ik schrok er wel van, ik dacht dat ze langer meegingen namelijk.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:18

Angela_ schreef:
Ik las op de facebook pagina van Herzog dat ze niet zo heel lang mee gaan, tenminste ik vond dat ze niet zo lang mee gaan.Bij intensief gebruik (3/4) keer per week zou je ze moeten vervangen na 6 maanden. Ik schrok er wel van, ik dacht dat ze langer meegingen namelijk.

ik gebruik ze 5 keer per week en bij mij gaan ze echt wel een paar jaar mee. Geven nog steeds evenveel compressie. En dat was wat bij de CEPP sokken na een paar maanden al minder werd (en bv bij die van decathlon eigenlijk van begin al aan al niet gaven maar enkel een beetje stevig aan zaten).

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:43

Nu ik steeds langere afstanden loop en me aan het voorbereiden ben op een meerdaagse trailrun in Schotland, denk ik er ook over om compressiekousen te kopen. Ook omdat ik soms wat last heb van een lichte druk in mijn rechterscheen en stijve kuiten.
Herzog en Compressport lijken de meest gebruikte/de beste, heb ik de indruk. Ik vind het wel heel moeilijk om in te schatten of ze écht helpen.

Voor de rest heb ik vandaag een super mooie training gehad. 15 km in het Zoniënwoud in Brussel, mijn achtertuin, met ongeveer 300 hoogtemeters en een afwisselende ondergrond.
Maar man, wat was het warm! Achteraf vond ik het heerlijk op het terras, maar tijdens het lopen wilde ik soms wel in een meertje springen! :+

Jullie nog genoten van het topweer?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:26

Ja die warmte bevloog me vandaag! Begon met bewolking maar toen het zonnetje kwam wist ik niet hoe snel mn vestje uit moest haha.

Super gaaf, zo'n meerdaagse run. Sowieso schotland <3

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:44

ja ik heb me zaterdag ook verkeken op de temperatuur. Het leek niet zo mooi door dat grijze weer, maar het was benauwd!

Ik ga vanavond weer, samen met buuf, die is net terug van 4 weken Thailand, ben benieuwd hoe zij het tempo er nog in heeft zitten haha.