[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:51

dalena schreef:
Ben vooral bang voor de pijn... maar er zitten verder geen bijwerkingen bij?

Van de koperspiraal? Je bent wel nog gewoon ongesteld met je eigen cyclus omdat er dus geen hormonen aan te pas komen, dat zou voor sommige een nadeel kunnen zijn.
Verder ben je waarschijnlijk wat heftiger ongesteld qua bloeding.
Ik heb hem pas een week en ik ben nog niet ongesteld geweest dus ik kan daar nog niets over zeggen!
Heb nu wel steeds een beetje bloedverlies maar dat komt omdat het net is geplaatst dus en ik hoop dat dat snel ophoudt.

Over de pijn: Ik vond het plaatsen ook niet fijn nee. Een aanrader is om het bij de gynaecoloog te doen, die weet echt hoe het moet. Mijn huisarts heeft me echt even zeer gedaan en toen was het nog niet eens gelukt. Poging twee in het ziekenhuis dus ging stukken beter. Het doet zeer maar je overleeft het wel haha!

dalena

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:17

Heel erg bedankt alvast voor deze info! En hoe zit het met de pijn erna? Had jij vantevoren ook een pijnstiller ingenomen?

Ik heb trouwens al met mijn moeder overlegd, we gaan samen zoeken naar de beste oplossing. Al denkt zij zelf ook aan een spiraaltje.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:31

dalena schreef:
Heel erg bedankt alvast voor deze info! En hoe zit het met de pijn erna? Had jij vantevoren ook een pijnstiller ingenomen?

Ik heb trouwens al met mijn moeder overlegd, we gaan samen zoeken naar de beste oplossing. Al denkt zij zelf ook aan een spiraaltje.

Ja ik had van te voren gewoon paracetamol genomen! De pijn achteraf was wel te doen, voelde als flinke menstruatie krampen. De dag erna voelde ik eigenlijk al helemaal niets meer en toen ging gewoon allemaal goed. Toevallig vanmiddag wel weer behoorlijke krampen maar dat hoort er gewoon even bij volgens mij, dat was ook maar een uurtje. Je lijf moet toch wennen dat er opeens iets zit wat er niet hoort en probeert dat er een beetje uit te werken.
Succes ermee!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 23:35

Bij mij was de koperspiraal niets.
Het plaatsen viel mee, niet meer/minder pijnlijk dan hormoonspiraal, hij zat ook goed, maar echt, wat een ellende.
Op het laatst voelde ik dat ding bijna non-stop prikken, seks was pijnlijk, mijn libido haalde het nulpunt nog niet eens, mijn PMS is nog nooit zo erg geweest.

Na anderhalf jaar heb ik hem eruit laten halen.
Twee opmerkingen:
*mijn drama's met dat ding zijn niet iedereens drama, zat vrouwen bij wie het prima gaat
*al die verergerde menstruatieklachten waar iedereen het over heeft had ik dan weer geen last van. :+

Geschikte anticonceptie blijft uitproberen. :)

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 00:03

Wat naar Palmera! Heb je wel een nacontrole gehad?
Bij mij werd er meteen met een echo gekeken of die goed zat en dat kon ik zelf ook zien.
Geen last van geprikt en alles verloopt verder prima <<)
Precies, je weet nooit van te voren hoe het gaat bevallen!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 00:44

Ik heb ook sinds 2 jaar een koperspiraal, speciaal een voor vrouwen die (nog) geen kinderen hebben gehad. Laten zetten viel me alles mee. Zelf ook geen last van meer bloedverlies, wel een wat pijnlijkere menstruatie. De koperspiraal wordt volgens mij ook niet aangeraden voor mensen die van zichzelf al veel bloedverlies/pijn hebben.

Sinds ongeveer een maand slik ik nu toch weer de pil omdat ik teveel last heb van PMS, maar dat heeft niks te maken met de koperspiraal.

Hormoonspiraal zou je ook nog kunnen overwegen.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:24

Ik verlies wel veel bloed en heb een best pijnlijke menstruatie.... Maar ik ga me even goed informeren over alles. Dankjewel voor jullie ervaringen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:12

Ik heb alle controles gehad en nog meer. Hij zat gewoon goed. En zoals mijn gyn zei: niet alles is geschikt voor iedereen en niet iedereen kan overal tegen.
Zodra hij eruit was was ik direct van de klachten af. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:24

Ik heb nu bijna 2jaar mijn Mirena en nog steeds heel tevreden van. Plaatsing zelf was onaangenaam en een paar steken van pijn bij het opmeten. Het eerste uur wel even "flauw" gevoeld alsof mijn bloeddruk niet helemaal ok was. Verder alleen een vervelende zeurende "druk" in mijn buik en het gevoel dat ik naar toilet moest.
Buscopan genomen en merkte er daarna amper nog iets van.
Ik was niet ongesteld bij de plaatsing en heb de dag van de plaatsing mijn laatste pil genomen. 3 dagen later was ik ongesteld en 3 weken later terug. Daarna is het stilaan uitgebleven.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:03

Ik heb gister m'n spiraaltje laten zetten, een mirena, het plaatsen zelf deed eigenlijk helemaal geen pijn, behalve toen ze echt het spiraaltje plaatste dat was een minder prettig gevoel (was blij dat m'n moeder mee was dit zei dat ik even moest blijven ademen) en toen ik wegging had ik wel wat last van menstruatie krampen, onderweg naar de scooter ineens vet misselijk van de pijn (gelukkig had ik niks gegeten nog) en de rest van de dag stoned geweest van de paracetamol, vannacht wel aardig wat last gehad. Maar het voordeel is wel, ben gelijk een stuk minder ongesteld :D, vandaag nog wat zeurende pijn vooral maar wel een stuk beter dan gister

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:35

Tot hoeverre is menstruatie pijn normaal?

Sinds mijn 14e kreeg ik steeds meer pijn wanneer ik ongesteld was. 1 dag van te voren begint het en daarna duurt het nog 2 a 3 dagen. Ik wordt op de dag af ongesteld en het duurt 5/6 dagen. In die zin is er ook niet iets waar ik me zorgen over maak. Alleen de pijn tijdens die dagen is zoo erg!! Pijnstillers werken niet, alleen alive feminax. Het is oprecht pijnlijk om te lopen omdat mijn boven benen dan zoveel pijn doen, ik wil eigenlijk alleen maar liggen, wat natuurlijk niet gaat. Het vervelende is dat hoe ouder ik word hoe erger de pijn wordt!

Ook ben ik een week van tevoren en tot ongeveer 3 dagen tijdens mijn ongesteldheid een emotioneel wrak. Kan me ergeren aan dingen waar ok achteraf van denk "..... wat stelde ik me aan." En kan de eerste 2 dagen om de kleinste dingen willen gaan huilen.

Vanochtend ben ik in tranen uitgebarsten omdat mijn ontbijt er zo schattig uitzag... :o

Ik heb een tijdje de pil gebruikt, heb drie verschillende geprobeerd en van alle drie moest ik bijna elke dag overgeven. Is het dan nog waard om naar de ha te gaan of moet ik het gewoon iedere maand uit zitten?

Het heeft zelfs invloed op mijn zicht, wanneer ik ongesteld ben kan ik een stuk minder goed zien :+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:42

Zeker een bezoekje HA waard. Wat je omschrijft kan wijzen op endometriose en ook PMS. Er zijn ook andere vormen van anticonceptie naast de pil die mogelijk uitkomst bieden.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:26

Sorry dat ik hier terug even random kom binnenvallen. :o Maar ik had weer een vraagje. Palmera, jij had volgens mij je eileiders laten 'doorsnijden' (of wat is de geschikte term?) voor zover ik het mij herinner? Hierbij krijg je je regels als ik het mij goed herinner wel nog steeds?

Ik vroeg me af of dit hetzelfde is als je je eierstokken volledig laat verwijderen? Zit er echt al zolang over na te denken en ik ben er altijd wel al zeker van geweest maar het is zoiets 'moeilijk' om voor te leggen omdat de meeste artsen het er waarschijnlijk toch niet mee eens zullen zijn (zeker gezien mijn leeftijd). Maar volgens mij is er een vrij grote kans dat ik PMS heb. Zelf heb ik dit altijd een beetje verdrongen omdat ik er eigenlijk niet aan toe wou geven 'dat zoiets stoms' mij van slag brengt, op een manier laat het mij minderwaardig voelen. Maar telkens een week voor mijn regels ongeveer val ik terug in zwart gat, sowieso heb ik het mentaal soms al wat moeilijker maar tijdens deze dagen is het echt tien keer erger.
De pil wil ik persoonlijk niet meer proberen omdat ik schrik heb voor gewichtstoename, hoofdpijn en alle bijkomende klachten en halve horror verhalen die ik hier lees.. + Dan krijg je nog steeds hormonen bij die niet van het lichaam zijn en vind ik het moeilijk om met zekerheid te zeggen of ik me dan slecht voel door de pil of dat het 'echt' is.
Kinderen wil ik sowieso niet en daar ben ik al mijn hele leve over uit. Moest ik toch ooit kinderen willen staat voor mij al vast dat ik wil adopteren, of mijn partner moet het kind dragen, maar liefst gewoon niet tbh.. :+

Sorry voor het hele verhaal, hopelijk heeft iemand wel een korter antwoord op de (eigenlijk korte) vraag. :+ Op het internet heb ik op verschillende sites wel wat zitten lezen maar het is me wat onduidelijk.
Al lees ik nu ook dat overgangsklachten ook niet geweldig zijn, ach ik weet het niet meer. :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:40

Mijn eileiders zijn verwijderd. I.p.v klemmetjes of ringetjes, zoals er normaliter gedaan word heeft mijn gyn voor de meest zekere methode gekozen.

Ik heb dus gewoon een eisprong, die ontstaat tenslotte in de eierstokken. Alleen dat eitje word nooit richting baarmoeder vervoert bij gebrek aan eileiders.
Maar omdat mijn hormonen de eisprong hebben gehad willen ze daarna ook opruimen = menstruatie.
Ik heb inderdaad dus een hele normale cyclus.
En ik heb ook, door de gyn erkend, andere oorzaken zijn uitgesloten, PMS. Dat had ik met koperspiraal nog erger trouwens.
Alleen pil of hormoonspiraal hielpen daartegen.
Ach, ik zit het wel uit. Ben al zielsgelukkig dat ik niet meer per ongeluk zwanger kan raken.

Eierstokken verwijderen schijnt hormonaal veel meer gevolgen te hebben.
Anders hadden ze die vast ook wel bij me verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:41

DezeNaam schreef:
Sorry dat ik hier terug even random kom binnenvallen. :o Maar ik had weer een vraagje. Palmera, jij had volgens mij je eileiders laten 'doorsnijden' (of wat is de geschikte term?) voor zover ik het mij herinner? Hierbij krijg je je regels als ik het mij goed herinner wel nog steeds?

Ik vroeg me af of dit hetzelfde is als je je eierstokken volledig laat verwijderen? Zit er echt al zolang over na te denken en ik ben er altijd wel al zeker van geweest maar het is zoiets 'moeilijk' om voor te leggen omdat de meeste artsen het er waarschijnlijk toch niet mee eens zullen zijn (zeker gezien mijn leeftijd). Maar volgens mij is er een vrij grote kans dat ik PMS heb. Zelf heb ik dit altijd een beetje verdrongen omdat ik er eigenlijk niet aan toe wou geven 'dat zoiets stoms' mij van slag brengt, op een manier laat het mij minderwaardig voelen. Maar telkens een week voor mijn regels ongeveer val ik terug in zwart gat, sowieso heb ik het mentaal soms al wat moeilijker maar tijdens deze dagen is het echt tien keer erger.
De pil wil ik persoonlijk niet meer proberen omdat ik schrik heb voor gewichtstoename, hoofdpijn en alle bijkomende klachten en halve horror verhalen die ik hier lees.. + Dan krijg je nog steeds hormonen bij die niet van het lichaam zijn en vind ik het moeilijk om met zekerheid te zeggen of ik me dan slecht voel door de pil of dat het 'echt' is.
Kinderen wil ik sowieso niet en daar ben ik al mijn hele leve over uit. Moest ik toch ooit kinderen willen staat voor mij al vast dat ik wil adopteren, of mijn partner moet het kind dragen, maar liefst gewoon niet tbh.. :+

Sorry voor het hele verhaal, hopelijk heeft iemand wel een korter antwoord op de (eigenlijk korte) vraag. :+ Op het internet heb ik op verschillende sites wel wat zitten lezen maar het is me wat onduidelijk.
Al lees ik nu ook dat overgangsklachten ook niet geweldig zijn, ach ik weet het niet meer. :')

Niet om het nu al voor je te verpesten ofzo maar houd er rekening mee dat je 19 bent en je wel heeeeeeeeel veel geluk moet hebben met het vinden van een arts die dit voor je gaat doen. Helaas is het zelfbeschikkingsrecht wat dat betreft nog een beetje achterhaald, er wordt nog steeds vanuit gegaan dat jonge vrouwen niet zeker kunnen weten dat ze geen kinderen willen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:41

Niet vervelend bedoeld hoor, maar laat eerst maar ergens vaststellen dat het idd pms is. Waarom denk je dat artsen terughoudend hiermee zijn? Ik vind je post totaal niet volwassen. Omdat je niet wilt aankomen maar eierstokken verwijderen?

Dus dat eventueel je levensverwachting lager kan worden of je botontkalking kan krijgen is niet zo erg? Want aankomen is dus heel erg? Of hoofdpijn? Denk dat botontkalking vervelender is.

Ik ben 6 a 7 pillen verder inmiddels, implanon, spiraal en prikpil. En zelfs nu gaan ze ze bij mij niet verwijderen en ik heb 3 kinderen. En ik heb pmdd en dus 3 weken last ipv 1 week.

Denk echt dat je er te licht over denkt. Daarbij zullen ze altijd eerst beginnen met lucrin zoals ik begreep. Dat legt de eierstokken stil. Zodat ze zeker weten dat de problemen echt daar vandaan komen. Betekend ook dat je direct in de overgang komt en ook dat geeft geen leuke klachten. O.a libido verlies, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen etc etc.

Ik vraag mij oprecht af waarom een jonge gezonde meid van 19 dit zichzelf wil aandoen? Eerlijk gezegd word ik er een beetje boos van. Het is niet zo even van hop en de problemen zijn opgelost. Je kan vele malen ergere klachten krijgen.

Ik zou eerst eens je pms laten vaststellen, je aan een speciaal dieet houden en vitamines innemen. Eventueel prikken op een b12 tekort zou ook handig zijn evenals vitamine D tekort.

Daarnaast met je huisarts overleggen en kijken welke anticonceptie het juiste is. Dit moet je wel de tijd geven.

Ik zou eerst maar eens alle suikers zoveel
Mogelijk gaan schrappen. Snelle koolhydraten vermijden. Alleen maar volkoren producten en alleen bio yoghurt of soja producten. Veel noten en zaden eten. En minimaal 500 gram groene groentes per dag. Dat icm een bloedonderzoek en eventueel slikken van magnesium en de vitamines die ik zei bij een tekort.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:14

Ik ben op zoek naar ervaringen met de kyleena en de mirena spiraal.
Iemand hier misschien?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:24

Sunrise: alles wat jij noemt tegen de PMS doe ik al jaren. En het helpt geen zak.
Ik heb er nog eens een tijdje een suplement tegen geslikt, voorschrift van de gyn, maar gezien de prijs en het matige resultaat ben ik daar ook mee op gehouden.

Sommige mensen hebben het echt lastig met anticonceptie. Bij mij is de pil gezien mijn leeftijd niet meer aan te bevelen, van de hormoon spiraal werd ik zwanger, de koperspiraal heeft me vreselijk veel pijn gedaan dagelijks, en condooms in een vaste relatie is gewoon niet prettig.

Ik had nog implanon kunnen proberen. Maar volgens mijn gyn minder geschikt voor vrouwen met hormonale hoofdpijn. Valt dus af. De nuvaring was een optie, maar lijkt me doodeng dan ik die verkeerd plaats en weer zwanger zou worden.
Eigenlijk had ik geen keus, en ik weet dat ik toch nooit kinderen wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:27

IvysToeter schreef:
Iemand hier misschien?

Zie mijn reacties in dit topic. Ik heb de kyleena pas kort (ongeveer een maand) en hiervoor 5 jaar mirena gehad. Vraag gerust als je iets wilt weten :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:58

Palmera schreef:
Sunrise: alles wat jij noemt tegen de PMS doe ik al jaren. En het helpt geen zak.
Ik heb er nog eens een tijdje een suplement tegen geslikt, voorschrift van de gyn, maar gezien de prijs en het matige resultaat ben ik daar ook mee op gehouden.

Sommige mensen hebben het echt lastig met anticonceptie. Bij mij is de pil gezien mijn leeftijd niet meer aan te bevelen, van de hormoon spiraal werd ik zwanger, de koperspiraal heeft me vreselijk veel pijn gedaan dagelijks, en condooms in een vaste relatie is gewoon niet prettig.

Ik had nog implanon kunnen proberen. Maar volgens mijn gyn minder geschikt voor vrouwen met hormonale hoofdpijn. Valt dus af. De nuvaring was een optie, maar lijkt me doodeng dan ik die verkeerd plaats en weer zwanger zou worden.
Eigenlijk had ik geen keus, en ik weet dat ik toch nooit kinderen wil.

Maar jij bent al een paar geen 19 meer hè ;)

Op die leeftijd zou ik ook zeer zeker eerst al m’n andere opties nagaan voordat ik zou overgaan op zoiets heftigs als jezelf moedwillig in de overgang brengen.

hoikimmmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:20

Blijheid schreef:
IvysToeter schreef:
Iemand hier misschien?

Zie mijn reacties in dit topic. Ik heb de kyleena pas kort (ongeveer een maand) en hiervoor 5 jaar mirena gehad. Vraag gerust als je iets wilt weten :)

Ik heb goede ervaring met de mirena op het plaatsen en verwijderen na.
Is het plaatsen van de kyleena vergelijkbaar?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:13

Ik heb niet alles gelezen, maar het lijkt me ook dat een huisarts een jonge meid van 19 niet zomaar in de overgang brengt zeg maar....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:20

Ach nee, ik twijfel er niet aan dat een HA een 19 jarige echt niet in de overgang brengt.

Mijn laatste post is alleen maar om aan te geven dat geschikte anticonceptie soms echt heel lastig is, ondanks alle keus.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:33

@palmera: ik heb hetzelfde ritje gehad. Dus ik weet ook wel wat ik zeg Haha. Was meer bedoeld voor een 19 jarige.

Ik heb ook al die dingen geprobeerd. En idd het werkt matig tot niet. Maar zij heeft 1 week last. Dan is dit wel aan te raden. Ik heb 3 weken een hel. Denk dat je best wat baat eraan kan hebben als je zo kort maar last hebt. Denk ik hè.

Enige wat hier werkt is anti depressiva. Maar dat vind ik ook geen aanrader.

Mag ik vragen waarom ze bij jou niet hebben gekozen voor het Volledig verwijderen van de eierstokken? Ik heb 5 november een gesprek over de novasure behandeling voor de erge menstruatie. En daarnaast bespreken of we lucrin gaan proberen 3 maanden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:45

Omdat ik bij het verwijderen van de eierstokken in de overgang zou komen. Ondanks de PMS is dat gewoon nog te vroeg, zeker als ik de rest van mijn levensstijl bekijk.

Edit: hoe raar het ook klibkt, ik ben best gehecht aan mijn cyclus. :')
Moet er ook ondanks de overige erlast niet aan denken dat nu al niet meer te hebben.