Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 14:04

Rustig hier!

Hoe is het Leonie, houd je het nog een beetje vol zo? Je bezoek aan de podotherapeut klinkt wel heel nuttig!

Fijn SV, geniet ervan! Beetje bijgeslapen inmiddels?

Ik heb voor het eerst 18 kilometer hardgelopen. Zonder wandelpauzes! Bewust heel rustig begonnen en dat bleek een goed tempo, want heb de hele loop rond hetzelfde gemiddelde gelopen (paar seconden meer of minder). De laatste 2 kilometer was het wel afzien, maar ik heb het gewoon gedaan *\o/*
De rest van de dag doe ik niks meer, behalve eten.

Afbeelding

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-25 14:46

Wauw Tiggs wat heb je dat goed gedaan! Gefeliciteerd!
Nu lekker nagenieten.

Wat een fantastisch loopweer! Wij hebben heerlijk gelopen in het Reichswald. Onze favoriete route, ruim 21km en 476 hoogtemeters.
Het lopen ging echt lekker vandaag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:33

He Tiggs, wat onwijs goed van je!
SV, zeker prachtig weer. Mooie foto's. Lekker gelopen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 17:34

Dankjewel allebei!

Leuke foto's SV. Die steenmannetjes zijn ook tof, zo veel ook! Fijn dat het lopen dat laatste dagen weer beter voelt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:01

Lekker Tiggs. Ik wist niet dat Garmin ook een 2e tijd bijhield, ik dacht altijd dat je alleen bij een snelste tijd een melding kreeg. Heb dat van 2e tijd nooit gezien.

Hier een beetje erg fanatiek weekend gehad. Gisteren in alle rust begonnen aan een halve marathon. Geen haast en wetende dat ik net niet voor het donker terug zou zijn. Het was enorm mistig gisteren, maar had er toch wel zin in. Dus naar de Garsterse duinen gegaan. Ik ben slechts 4 of 5 mensen tegengekomen. Er was de gehele 21.1 km kennelijk niemand aan de wandel. En dat zonder regen. Doel was rond 16.17 uur (zonsondergang) weer in de buurt van de auto te zijn. Ik wist dat ik dan nog een 5km zou moeten ongeveer en gezien de vermoeidheid dan nog een 50 minuten ofzo onderweg zou zijn. Ik was netjes rond die tijd weer bij de auto. Ik had geen zin om echt in het donker in het bos te lopen. De het laatste stuk zou dan min of meer heen en weer lopen worden. Stukje bos in, weer terug. De laatste 1200m was ik moe, maar ik wilde de afstand toch wel afmaken, dus dat werd wandelend ijsberen over de parkeerplaats. Al met al in 3.5 uur de halve marathon getraind, dus ik was niet ontevreden.

Helaas heeft m'n nieuwe shirt geschuurd. Dus een vervelende wond nu onder m'n oksel. Maar ok, de spierpijn vandaag valt mee. Veel minder dan 2 weken terug. Ook had ik tijdens het lopen gisteren geen last van m'n nek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vandaag was dan de Santa Run. Omdat ik dat als niet zo serieus zag en wel een lange afstand wilde trainen was ik dus gisteren gegaan. Maar die Santa Run, die moest natuurijk gebeuren.
Dus pak opgehaald, ze waren van super kwaliteit, ahum. Op het moment dat ik m'n bovenbenen wilde rekken scheurde het kruis al uit. En ik was niet de enige. Maar dat mocht de pret niet drukken natuurlijk. Ze hadden een 5 en 10km voor hardlopers en een 2.5km voor wandelaars. Ik vond gezien het gisteren al lopen (en ik loop nooit 2 dagen achter elkaar) de 5km genoeg.
De sfeer zat er goed in, en ik heb eigenlijk nog snel gelopen ook. Ik had geen tijdsdoel omdat het pak toch wel belemmerend werkt. Maar in 39 minuten was ik over de finish. Zweten, want ademen doet het pak niet hoor. Maar het was echt leuk. 650 deelnemers zeiden ze. Dus enorm veel ook nog.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:16

En SV, komen er steeds meer van die steenmannetjes daar?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 07:56

Hee meiden, even een bijlees post hoor.

Eerst de knie van Leonie. Wat ontzettend balen, hoe gaat het nu? Snap dat rustig aan doen lastig voor je is.

Wat een leuke trail hebben jullie gelopen SV, en een sleutelhanger is ook wel eens leuk. Die cross die ik oudjaarsdag loop krijg je een tegeltje.

Wat lekker Tiggs dat de mas montagne zo goed ging. En gaaf dat je een ree zag!

En Puera heeft devils trail gelopen, leuk! Flinke afstand ook! Jammer dat de route tegenviel.

Fijn dat je je wat beter voelt Busy

Top gedaan Goof, altijd leuk die Garmin trainingen.

Wauw Germie, er tegenop zien en dan zo’n afstand lopen, knap.

Muppet, hoe was de kerstmarkt?

Hè bah Germie, wat naar, een dood paard

Leuk Tiggs, ik doe ook de halve in Amsterdam. Was snel uitverkocht begreep ik.

Leonie, wat interessant, die podoloog. Wel lastig al die verschillende oefeningen haha.

Lekker SV, vakantie!

Wauw Tiggs wat goed, mooie afstand!

Wat een gave foto SV, die eerste van jou!
En wauw zoveel steen mannetjes

Top gedaan Germie, balen van de schuur plek, het was zaterdag inderdaad mistig. En wat leuk die santa run.

Nou hier gaat het oké. Maandag bij de sportarts geweest die me nogmaals recht heeft getimmerd. Ik zou afgelopen zaterdag de halve in Linschoten lopen maar dat vond hij niet zo’n goed idee, dus heb ik m’n ticket omgezet naar 10k.
Vrijdagavond eerst de santa run met afterparty. Het was zo leuk, totaal niet hardlopen want we stonden steeds stil haha. Heb 44 min over 5 k gedaan haha.
De afterparty was ook heel leuk en natuurlijk ging ik veel te laat met drankjes op naar bed.
‘s morgens naar Linschoten, daar de 10k gelopen, rustig proberen te starten en het is me gelukt. Laatste 1,5 km kunnen versnellen. Kwam in 56 min zonder erge pijn over de finish, dus blij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:04

Germie jeetje wat sneu van dat paard.
Je Santa run ziet er leuk en gezellig uit, en wat een leuke medaille! En weer een behoorlijke afstand gelopen ook.

Tiggs wat goed van die 18 km! Geen last gehad van je scheenbeen en kuit? Tof dat je een ticket hebt voor de halve marathon Amsterdam.

Leonie87 lukt het nog een beetje met rust houden? Wat klinkt dat super interessant van de podotherapeut. Wel een hoop oefeningen alles bij elkaar zo te horen. Hoe is het met je pols?

Supervixen heerlijk vakantie. Leuke loopjes (ofja.. lopen met die afstanden) om de vakantie mee te beginnen :) Geweldige foto's ook weer <3

Samantha jouw bijleespost _/-\o_ De kerstmarkt was leuk, maar echt zoooooooo druk! Voor mij eigenlijk te druk. Goed gelopen die 10 km in Linschoten! Jammer dat je de halve niet kon doen, maar wel verstandig denk ik. Die santa run klinkt ook wel heel gezellig en tof!

Gisteren ben ik weer naar buiten gegaan voor een rondje. Dat ging echt zo enorm slecht -O- Ik schrok er gewoon van! Niet in de buurt van mijn normale tempo geweest, tussendoor ook nog even moeten wandelen zelfs. Ik was kapot! Ik ben er echt wel van geschrokken hoe mijn conditie achteruit is gehold in anderhalve week. Andere optie is dat ik misschien toch ergens een griepje/verkoudheidje opgepikt heb ofzo. Ik voel me prima, maar thuis loopt er 1 al weken te snotteren en te kwakkelen, mijn neefje ook al weken, mijn vader longontsteking. Wellicht toch iets van meegekregen. Daar hoop ik eigenlijk een beetje op, want als mijn conditie wel echt zo hard achteruit dendert als ik heel even niets doe vind ik dat niet zo heel tof... Dan weet ik niet hoe lang ik nog steeds ga bikkelen/duwen om die 10 km te halen. Ik kwam nu met moeite op 7 km..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:01

Muppet, dat is wel echt vervelend. Ik kan me haast niet voorstellen dat je conditie in zo'n korte tijd zoveel achteruit gaat. Het is soms juist ook goed even een paar dagen/ weekje niets te doen. Ik knap daar in ieder geval wel altijd van op haha.

Germie, lekker gelopen hoor.

Samantha, wat een mooie tijd op de 10km. Balen dat je nog niet helemaal ok bent.

En allebei een Santa-run gelopen, grappig. Ik hoorde er ook een collega over, ik sla die zelf even over.

Ik wilde vandaag lopen, maar was zoooo moe dat ik vanmorgen weer terug gegaan ben naar bed om bij te slapen _O-
Vanmiddag in het bos gaan wandelen en hunebedden bezocht (ik ben een paar dagen in Drenthe), misschien doe ik morgen nog een poging. Gisterochtend heb ik wel een klein rondje gelopen, lekker.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 20:19

Wat een goed begin van je vakantie SV. En wat een heerlijke foto's van je trail. Die steenmannetjes zijn echt prachtig! Lekker even bijkomen en genieten van je vrije tijd <3

Wat goed van je Tiggs! Ik denk dat die laatste 2km ook een mentaal ding is hoor. Welke afstand je ook loopt :o

leuk die santa run germie

Samantha Wat leuk die santa run en wat verstandig om die run om te zetten. je zegt zonder hele erge pijn, maar wel met pijn dus? Verbeterd het wel genoeg?

muppetmayo, pols is weer zo goed als oke. Geen idee wat ik gedaan heb.
Helemaal niet gek hoor dat je even een flinke terugval hebt na 1,5 week. Zeker als je een virusje onderde leden hebt. Maar in het begin met opbouwen, verlies je het gewoon weer sneller. Dat komt met de routine echt wel. Maar ik snap ook dat het heel vervelend voelt. Geloof in jezelf, komt echt goed!

Goof als je zo moe ent kan je er soms maar beter aan toegeven. Herstel is ook training denk ik dan maar. Geniet ervan daar.

Supervixen schreef:
Straks bestaat je vrije tijd alleen nog maar uit oefeningen :+.
Ja echt he. 5 van de fysio, 12 van de podo (heb er nu 2 gekregen hoor maar ik voel nu al dat het weer vast zit in mijn rechtervoet. :+ Dat past niet in mijn dagschema hoor _O-
Na mijn rondje van 2 km woensdag, vrijdag 4km gelopen. Dat voelde al wel iets beter. Wel meteen weer gekoeld naderhand en daarna wel direct weer verwarmen om het herstel te bevorderen.
Zaterdagavond had ik een feestje en heb ik heeel lang op mijn benen gestaan. Dat vond mijn knie niet niet zo heel fijn. Maar wilde zondag toch heel graag gaan lopen. Het lopen an sich doet niet echt pijn maar je voelt gewoon dat het niet klopt. Er zit iets niet goed, maar wat? Na 7 km door het bos (over het fietspad wel) voelde ik me mentaal wel eindelijk iets beter moet ik bekennen. En na wat rust en koelen was mijn knie eigenlijk voor het eerst, zo goed als, dun. Dus ik hoop dat dit dan toch een teken is van verbetering.
Naast het rennen ben ik echt elke dag in de sportschool op het moment. De manager heeft al aangeboden mijn bed er neer te zetten :') . Heb nu wel alle tijd en rust om alle oefeningen die ik maar kan bedenken uit te proberen. Vandaag ben ik er 3 uur binnen geweest :Y)
En toch een hoogtepunt. Na 1,5 jaar proberen en er gericht voor trainen (niet altijd even consistent 2 x in de week) is het me eindelijk gelukt een volledige pull up te doen. *\o/* Dat is dan toch wel weer een leuke opsteker.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 14:24

Germie leuk wel hè zo'n santa run, maar dat pak is bloedje heet :+ en weer een halve gelopen, knap.
Het aantal steenmannetjes blijft ongeveer hetzelfde daar trouwens.

Samantha ook een santa run gedaan en knap dat je je hebt ingehouden bij je 10km en heel fijn dat je zonder al teveel pijn over de finish kwam. Hoe gaat het nu? Napijn gehad?

Goof groot gelijk heb je dat je lekker extra hebt geslapen. Je jad het blijkbaar nodig. Drenthe is prachtig, geniet er nog van en deel vooral foto's <3.

Leonie een pull up, wat knap dat het je is gelukt! Hopelijk blijft je knie nu verbeteren zodat je weer lekker op pad kunt.

Vanmorgen heb ik een lange duurloop gedaan op het fietspad door het bos, zoals ik wel vaker doe.
Ik heb 34km gelopen met 300 hoogtemeters en eigenlijk was het plan verder te gaan, maar ik had de laatste 15km last van mijn buik. Ik loop daar vaak lange stukken heen en weer, die gaan dan ongeveer 3km lang omlaag en dan 3km lang omhoog. Precies op de stukken omhoog had ik harde wind tegen en dat hielp naast de buikpijn ook niet mee voor mijn mindset. Dus bij 28km de afslag naar de parkeerplaats genomen en besloten dat het goed was voor vandaag.
Waar ik wel heel blij mee ben, was mijn tempo, ik kon mijn tempo goed volhouden.
Ik kwam nog aardig wat wielrenners tegen. Toch bijzonder dat de helft geen stem lijkt te hebben. Gedag terugzeggen kost toch geen moeite zou je zeggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 15:50

Jeetje Leonie, wat ben je goed bezig in de sportschool zeg.

SV, wat een mooie afstand en tempo. Balen dat je last kreeg van je buik, knap dat je alsnog zolang hebt gelopen dan.

Ik heb vanmorgen een leuke route gedaan, hij zou tof zijn als trailrun, maar ik heb hem gewandeld. Ok, paar foto's dan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor wie wil; het is het Wolvenspoor in Drenthe, 7,5km.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 16:08

Die ken ik wel Goof, maar nog nooit gelopen. MOet inderdaad mooi zijn.

En al weer 34km sv, nooit spierpijn? Ik had gisteren VRESELIJKE spierpijn, nog wel 5km gewandeld. Vandaag is het gelukkig bijna weer weg, maar ik vind de wind te koud om te gaan lopen vanavond. Dan maar een mietje, maar met naar de supermarkt lopen kreeg ik al weer enorm koude bovenbenen.
En handen.

Dat kerstmanpak was niet zozeer extreem warm, maar vooral stug en niet ademend, dus je ging er enorm in zweten. Ook zakte die steeds van de schouders, dus heel prettig liep het niet, maar ik vind wel dat het er bij hoort. Er zijn dan ook nog wat hardlopers die het kerstmanpak gewoon niet aantrekken, dat vind ik dan weer niet leuk. Je doet dit niet voor een goede tijd. Als ik dat zou doen, dan had ik de dag er voor me niet afgebeuld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 16:24

Jaa het wolvenspoor, die is leuk! Heb hem ook wel eens gelopen (getraild en gewandeld). Heerlijke foto's.

Germie ik heb wat spierpijn in mijn bovenbenen, maar dat komt ook door de hoogtemeters van afgelopen zondag. Was al even geleden dat aantal hoogtemeters. Verder geen spierpijn. De 31e of de 1e loop ik met mijn vriend (als alles goed gaat) een zwarte route van extratrail (40km) in België en daar zitten 1000hm in, dat wordt wel even afzien denk ik, want dat aantal is al even geleden :=.
De 27e loop ik met mijn zusje nog 1 of 2 etappes van het Veluwe zwerfpad. Nog even kijken welke we gaan pakken.

Nee als je een santa run doet, doe je dat wel in dat pak, dat hoort erbij toch. Beetje flauw om dan zonder te gaan.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 21:37

Wauw wat een mooie afstand weer SV. Wel vervelend dat je last hebt van je buik. Maar dat mentale stuk bij jou blijf ik toch wel bijzonder vinden. Kan me voorstellen dat als je last hebt, het dan extra lastig word.
Die trail komt vast ook wel goed.

Ziet er prachtig uit Goof. Echt hele toffe paadjes <3 . Beetje te ver weg om even te gaan kijken :Y)

Vandaag weer een rondje gaan lopen. Voelde eigenlijk best wel goed in de eerste km. Stiekem een klein stukje bos meegenomen en ook dat voelde oké. Daardoor werd ik denk ik iets te enthousiast en pakte ik nog een bospaadje alleen gaat deze een beetje omhoog omlaag. En dat beetje omlaag, voelde meteen niet goed. Bij 9.5km begon mijn knie dan ook wel echt op te spelen. Daarom bij 10 maar gewoon even gaan wandelen. Het was alleen te koud om te blijven wandelen dus met nog 2x 500m rennen mezelf toch naar huis gelopen waar ik enigszins koud aankwam :+ .
Enerzijds heel fijn om weer wat km's te lopen. Anderzijds baal ik omdat ik net over de grens ben gegaan van wat ik had willen doen. Hopelijk kan het geen kwaad en staat het herstel niet in de weg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-25 08:59

Fijne (en misschien sportieve) Kerst voor jullie allemaal hier <|- {:).

Ik ben de dag in ieder geval goed begonnen met een rondje van 5.4km in -5 graden :P.

Afbeelding

Leonie hoe gaat het vandaag met je knie? Balen dat je gisteren net teveel hebt gedaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 09:12

Goed van je. Ik liep met de honden buiten en vond de wind zo afschuwelijk dat ik ter plekke besloten heb dat dit een binnen-dag is _O-

Fijne dagen allemaal.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 11:49

Fijne feestdagen! Vanochtend nog de kerstkaarten op de buurt langs gebracht met een extra lusje.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 09:24

Ik heb gisteren alleen m'n paard verzorgd, niet gereden, grond bevroren en zelf ook niet gerend. Ben wel 20 minuten bezig geweest om m'n auto te ontdooien, dat telt ook wel als beweging denk ik ;) Ik had in ieder geval steenkoude handen.

Ik heb nog steeds enorme last van die schuurplek van afgelopen zaterdag onder m'n arm. Het was ook een hele grote plek. Het voelt of er een brandwond zit, elke beweging trekt. Dus dat mooie nieuwe sportshirt is na 1 keer gebruik een absolute nogo geworden.

Puera, had jij geen last van die koude wind?
Laatst bijgewerkt door germie op 26-12-25 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-25 09:29

Vaseline smeren, of wat ik sinds kort ook wel eens doe: kinesiotape plakken op de plekken waar ik het vaakst een schuurplek krijg. Helpt enorm!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 16:03

Balen dat je nog zo’n last hebt van die schuurplek, germie.

De wind was flink koud inderdaad, maar ik kon het redelijk warm houden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 17:14

Het is bijna voorbij, maar toch: fijne kerst!

Ik heb gisterochtend gelopen, maar als ik in een hemdje + longsleeve + jasje loop en dat aanhoud, dan is het echt koud :D Ik heb 10 km gelopen. Dacht eigenlijk dat ik wel hersteld was van de 18 km van zondag, maar het viel me tegen. Ik merk wel dat al het ongezonde eten van de afgelopen dagen ook niet echt helpt.

Germie: ik heb een schuur-/brandplek onder m'n sportbh. Daar heb ik gisteren vaseline op gedaan bij gebrek aan iets beters en dat werkte heel goed.
Garmin geeft trouwens geen tweede tijd aan, dit is in Strava.

Muppet, balen van je loopje! Maar soms voelt dat opeens zo en kan een volgende loop opeens weer veel beter gaan. Doe je volgend weekend ook mee aan de nieuwjaarsloop?

Leonie, rustig aan hoor! Hoe voelt je knie nu?

Leuke foto's Samantha, Germie, Goof en SV!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 21:32

Supervixen schreef:
Vaseline smeren, of wat ik sinds kort ook wel eens doe: kinesiotape plakken op de plekken waar ik het vaakst een schuurplek krijg. Helpt enorm!

Ik heb van die anti frictie creme, maar dat had ik niet gebruikt. Ik heb eigenlijk nooit schuurplekken bij afstanden van een halve marathon of korter. Maar het rare is dat ik er gevoeliger voor lijk te worden. Had ook 1 een paar weken geleden van de telefoon in een broekzak (was ook een halve marathon, maar in de broek zat aan de zak ook een labeltje genaaid en die had geschuurd. Dus die heb ik nu verwijderd). Ook nooit eerder gehad.
Een sportbh gaat bij mij al helemaal niet.
Vaseline heb ik wel in huis, werkt dat net als die anti frictie creme? Want dat werkt op zich wel, maar ja, dan moet je het wel smeren en ik heb dus bij kortere afstanden nooit problemen gehad.

Kinesiotape weet ik niet, mijn huid verdraagt sinds die hondenbeet eigenlijk geen pleisters meer. Wordt binnen een paar uur rood dan. Dus ik plak en smeer hierdoor het liefst zo min mogelijk. Vind het wel vervelend. Maar ik zou het an sich eens kunnen proberen, desnoods gewoon een dag in huis, dan kan het er af zodra het gaat irriteren.

Gelukkig nog geen last gehad van de hartslagband en schuren, maar die gebruik ik niet vaak, vind het toch niet prettig zitten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 08:52

Wat vervelend Germie, die schuur plek. Inderdaad smeren of afplakken vantevoren.

Lekker Puera!

Ik heb eerste kerstdag ook gelopen. Weer eens een interval geprobeerd en dat ging gelukkig goed. Geen last daarna.
Meeste last had ik gisteren met autorijden, 400 km gereden en dat is echt funest voor de bilspier.
Straks m’n trappen training doen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 17:03

Hoe ging je trappentraining Samantha?

Tiggs wat kan anders eten er dan inhakken hè. Mijn vriend heeft daar ook altijd last van. Bij mij lijkt het wel hoe meer troep ik eet, hoe lekkerder ik loop :+.
Alsnog 10km weggetikt, lekker bezig!

Ik liep weer een etappe van het Veluwe Zwerfpad, van Putten naar Leuvenum. Leuke route door het bos en over de Ermelose heide.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding