Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 10:21

Wat jammer dat de route niet zo mooi was Puera. Maar wel super goed gelopen. Zelf ben ik ook meer van de lange loops ipv lussen maar het geeft wel een soort van zekerheid natuurlijk met die lussen. Was dit nu je verste afstand?

Wat houdt die challenge in wdj? Mooie afstand heb je gelopen. En fijn als het de dag erna ook nog goed voelt he.

Hopelijk knap je snel helemaal op BM. Laat garmin maar zeuren, eerst even opknappen.

Haha dat zou je denken he Sv? Ik denk dat ik geen aanleg heb voor echte grote spiermassa’s want ik kom al zo veel jaar in de sportschool maar zie mezelf niet echt transformeren in een bodybuilder (gelukkig ook maar hahaha).
En wat goed, -3.5kG! Is een behoorlijk gewicht wel dat je dan toch kwijt bent door een vrij kleine aanpassing. Nu ik zo naar wat beter kijk zie ik het ook! :o

Ik weet ook niet helemaal wat ik verwacht van de huisarts, maar ik vind het niet snel genoeg verbeteren en te snel weer verslechteren als ik iets doe wat mijn knie blijkbaar niet leuk vindt. Dus wil toch eigenlijk graag even verder kijken. Er is natuurlijk zeer recent nog een echo gemaakt, toen was alles in orde. Als ik mag kiezen maken ze een mri en een echo :Y) maar dat is meer omdat je dan gewoon zeker weet dat er niks kapot is, of wat eventueel, wat wel.

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:06

Echt een dooddoener hoor; maar heb je het idee dat je je knie voldoende rust hebt gegeven?

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:42

leonie87 schreef:
Wat houdt die challenge in wdj? Mooie afstand heb je gelopen. En fijn als het de dag erna ook nog goed voelt he.

In totaal 2026 km hardlopen in 2026.
Ja, dat is zeker fijn, ik ben niet meer piep dus ben heel erg alert op overbelasting.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 14:00

Goof schreef:
Echt een dooddoener hoor; maar heb je het idee dat je je knie voldoende rust hebt gegeven?

Haha dat ik idee had ik na 1 dag al :') . Nee heel flauw. Maar op de loopband na (dat dus maar 1 x gedaan), heb ik vooral veel core en armen gedaan en verder statische oefeningen voor mijn beenspieren waar mijn knie, in principe, niet echt last van zou moeten hebben. Verder een beetje wandelen en wat fietsen (geen grote afstanden). Ik vind oprecht, dat hij niet genoeg verbeterd ten opzichte van de rust die hij krijgt.
Grote kans dat de huisarts zegt, ja geef het nog een week complete rust en kom dan terug. I know. Maar ik ben vreselijk ongeduldig :7

Ow Wdj dat is wel een leuke. Dit jaar zou ik de 2000 gaan aantikken maar ben bang dat mijn knie roet in het eten gooit.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 15:42

Wdj leuke uitdaging, moet te doen zijn.

Leonie ik snap je ongeduld helemaal, maar ik snap ook goed dat je er goed naar wilt laten kijken. Ik denk wel dat de kans er is dat de ha zegt dat je meer rust moet nemen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 09:26

Nou 1 x raden :+ Ook de huisarts zegt, er is niks kapot. Jou medicijn is rust. {:)-:( {:)-:(
Hij vond het niet echt een ramp als het nog wat pijn deed als ik weer ga lopen maar de zwelling moet echt weg zijn. Dus koelen koelen koelen en alleen doen wat geen pijn doet tot de zwelling weg is. ARGH!
Zijn conclusie, als je meteen gestopt was en had gekoeld, had je lichaam veel minder lang nodig gehad. joh... |( . Ik weet wel als ik dit nog eens voor heb, dat ik meer ga pushen bij de organisatie. Sla mijn dekentje wel om en wacht wel op hulp maar ik loop niet meer door.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 12:06

Nou gelukkig dat er niks ernstigs is. Nu geduld hebben. Wat heel moeilijk is.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 13:52

Wat balen Leonie. Heb je nog contact gehad met de organisatie hierover? Het is natuurlijk wel raar dat 'doorlopen' klaarblijkelijk hun protocol is in dit soortgevallen, zou niet zo moeten zijn.

SV: ja, dat denk ik ook, met 2x loopgroeptraining (> 10 km) en een duurloopje in het weekend ben je er al.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 15:48

Wdj, dat is een mooie uitdaging voor 2026.

Leonie, echt balen he. Maar fijn dat het niks heftigs is, toch? Rust is jammer, maar beter dat het goed herstelt.

Ik had vandaag een training readiness van 100 volgens Garmin, dat is me nog nooit overkomen geloof ik haha.
Vanmiddag een Garmin training gelopen; 5 x 40 seconde op 4.25/km en doorgelopen tot 7km. Ging lekker!

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 15:54

Superfijn Goof!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 16:29

En wat een weer ook he! Ik heb lekker in korte kleding gelopen.
Dit weer matcht in mijn hoofd niet met het feit dat het over een paar dagen kerstvakantie is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 18:41

Tiggs, Mas montagne verdwijnt en daar komt de galgenbergtrail voor in de plaats. Ik heb de Mas Montagne in augustus gelopen. En nu de Galgenbergtrail gepland staan.

En balen van die knie Leonie. Maar er is iets wat ook rust is, maar wat bij sommigen enorm goed helpt bij pijntjes. En dat is dippen/zwemmen in buitenwater. Je moet er niet zo lang in dat je koud wordt, maar wel even dat de huid daarna kan gaan gloeien. Jij zou niet eens helemaal nat hoeven worden met die knie. Er zijn mensen die 30 seconden tot 1 minuut zwemmen, maar als je gewoon even dipt, dan krijg je ook al hetzelfde effect. Het is een beetje wat je in Duitsland wel eens ziet, van die koude bronnen waar je dan doorheen kunt wandelen na een wandeltocht.

Ik heb weinig gelopen. Vorige week maandag had ik wegens geen puf op zondag een 16-18km staan. Ik zag er zo enorm tegenop. En het ging ook ruk. Ik heb echt wel 90% gewandeld volgens mij. Maar na een km of 15 kon ik ineens soepeler hardlopen. Dus toen besloten om maar het rondje naar de 21.5km te maken. Ik heb ook toen nog veel gewandeld, maar had tussen de 15 en 18km een paar fijne oplevingen in het gevoel waardoor ik absoluut geen spijt gehad heb dat ik voor het grotere rondje gegaan ben. Maar ja, toen ik dat besluit genomen had kon ik het ook niet meer inkorten toen het niet lekker meer ging.
Verschrikkelijke spierpijn gehad en vreselijk moe. Net of ik toch wat onder de leden had. Dus de rest van de week maar niet meer gelopen. Ik was nergens voor te pushen.
Gisteren nog steeds wel wat moe, maar mezelf een schop onder de kont gegeven dat het nu wel weer moest kunnen. Ik was overdag ook echt fitter dan de gehele vorige week. En het is me gelukt om de gehele Garmin training exact te volgen. Aan het einde had ik berekend dat ik een cooling down zou hebben van ongeveer 2km, dus ik kwam zo uit op 10.4km. 2.1km meer dan de Garmintraining, niet super snel, maar ik heb eigenlijk best fijn gelopen. En vooral ook omdat ik de gehele training wat aangegeven was de tempo's heb kunnen lopen die moesten (30 minuten inlopen op 8.30, ik was wat sneller, dan 8 keer 30 seconden rustig, gevolgd door 90 seconden voluit en dan weer 90 seconden rust, en vervolgens nog 10 minuten cooling down waar ik dus wat meer van gemaakt heb, maar wel na die 10 minuten cooling down het met run-walk-run afgemaakt heb tot die 10.4km).

Enige minpuntje: Garmin heeft bedacht dat mijn maximale hartslag nu boven de 190 is, dus ik loop zelfs voluit niet meer sneller dan zone 3. Ik heb nog niet gevonden hoe ik handmatig die zones terug kan zetten. Want 194 wat Garmin nu aangeeft zou betekenen dat ik een echt jonge godin ben en klopt met geen enkele andere bepaling/berekening van max hartslag die ik ook maar kan vinden. ;)

Het koppelen met de telefoon gaat nog steeds vaak mis, maar is wel verbeterd na de update van vorige week. Het is helaas nog niet geheel over.

Goof, zaterdag was het lekker weer, warm. Zondag een koude wind. Gisteren was het ook koud vond ik met lopen. Had dus echt gewoon lange broek en jas aan hoor. Ik liep wel in het donker overigens.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 20:04

Ik snap niet zo goed waarom je juist nog verder gaat lopen dan de planning als je totaal geen puf hebt en weinig gelopen hebt. Dat is best een recept voor blessures.
Maar goed, fijn dat het gisteren beter ging.

Ik heb een korte sprinttraining gedaan, 7km met 6x30sec sprint.
Ging niet verkeerd.

Afbeelding

Morgen vrij, donderdag een werkdag van ongeveer 12 uren (zie ik tegenop) en dan vrijdag nog iets meer dan een halve werkdag en dan eindelijk twee weken vrij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 20:24

Ik snap dat ook echt niet SV.
Mooie training ook :j

En ja, nog heel even volhouden!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 20:28

Ik heb wel eens vaker dat ik pas na 30-40 minuten op gang kom. Dus dat was eigenlijk de reden. Het was niet dat ik het idee had dat ik om moest draaien (dat heb ik ook wel eens gehad), maar ik hoopte dat het beter zou gaan. En toen het dus ietsjes beter ging dacht ik van dan maken we er een mooi getal van. Dus dat zat er eigenlijk achter. Omdat het met veel wandelen ging is het niet echt iets om een blessure van te krijgen, en eigenlijk vond ik dat wandelen wel relaxed, ook al was het plan dus anders. Ik was daar minder moe van dan gisteren, toen was ik best wel kapot. Maar was ook een heel andere training.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 08:54

Goof: fijn zijn die intervaltrainingen he? Germie: niet te streng zijn voor jezelf hoor! wel lekker dat je je training een soort 'omgedacht' hebt. SV: dat zijn mooie snelheden! Wij hadden gisteren intervaltraining gecombineerd met climaxloopjes met de loopgroep. Met die climaxloopjes zit altijd het venijn in het staartje, want de laatste 50 meter gaat flink heuvelop, een bruggetje op. Ik ren vaak ook heen en weer naar de trainingslocatie, zie zit op een ruime 3 km van huis, maar dit keer was de terugweg een sloom drafje haha.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 11:40

Goed bezig Wdj!

Vanmorgen deed ik een langere intervaltraining op onverharde paadjes.
15km met 4x900m op ongeveer 5.20 min/km en 4x400 op ongeveer 5.10 min/km.
Garmin vond het productief en het ging ook best aardig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:54

Oh heerlijk ... ben jaloers!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:14

Wow, lekker SV.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 09:49

Sorry hier even enorme drukte op het werk voor de laatste weken van het jaar. Wel meegelezen, maar geen tijd gehad om tussendoor nog even te reageren.

Leonie87 wat balen van je knie :\ Ik snap wel het bericht rust houden, hoe moeilijk ook. Zeker als je zo super actief bent normaal gesproken!
Zou Arnica slikken wellicht nog kunnen helpen? Ik heb evt ook goede ervaring met het smeren van smeerwortelzalf, dat zou je ook nog kunnen proberen. Baadt het niet, dan schaadt het niet in dit geval. Ik loop nog zo achter dat ik nog niet had gereageerd op je foto's van de trail. Je ziet idd echt goed dat je je aan het verbijten was. Het viel mij ook op hoe enorm gespierde benen je hebt :wow:

Supervixen volgens mij ben je inmiddels over je "dipje" heen? Wat een mooie leuke trainingen en foto's ook weer! Ik ben het met Lisitano eens, wat lijk jij op je zus! Die trail van vorige week van A naar B klinkt echt wel tof! Een sleutelhanger ipv medaille lijkt mij wel heel leuk een keer :j Wat goed dat je bent afgevallen ook!

Samantha_ Hoe gaat het inmiddels? Merk je al verschil nu? Wat balen dat de sportarts gaat stoppen -O- Zo te horen heb je wel via de AV een mooie opbouw erbij.
Dit weekend Linschoten loop toch? Alvast veel plezier!

Busymissy jij krijgt het ook wel voor je kiezen zeg :(:) Sterkte met het verlies van je merrie. Neem je tijd en rust hoor, is allemaal niet niks de laatste tijd.

Goof kat kwijt en weer gevonden zie ik. Gelukkig maar! Wat een stress geeft dat he als er iets met je beestjes is. Fijn dat het met lopen weer de goede kant op gaat, ziet er heerlijk uit in het zonnetje! Merk je inmiddels al iets meer verschil met de TENS of blijft het een beetje hetzelfde? Bijna vakantie ook toch? Mooie training gelopen ook deze week!

Lisitano ook zo druk. Ben je inmiddels alweer een beetje opgeknapt? Hoe ging de meeuwen makrelen loop?

Tiggs wat tof die Mas Montagnetrail! Ook nog een ree gezien <3 Wat goed dat je toch bent gegaan ondanks dat de vriendin ziek was. Ziet er ook wel echt heel tof uit op die foto's!

Puera ook een toffe trail gedaan. Wel jammer dat er zoveel verhard was. De foto's zien er wel tof uit, maar dat was zo te lezen ook het enige bijzondere stukje?

Wdj jij bent volgens mij ook lekker bezig :j

Germie weer behoorlijk wat kilometers gelopen. Ik snap de opmerking wel van oa supervixen en Goof. Als je al zo moe bent en je gaat pushen, pas op blessures. Wel goed gelopen uiteindelijk zo te lezen.

Hier heb ik heel schandalig niet meer gelopen sinds vorige week. Ik heb het zo ontzettend druk voor de kerstdagen dat ik gewoon nergens een gaatje vindt om te gaan lopen. Helaas ook allemaal erg lange werkdagen en dan ben ik blij dat ik einde dag met mijn kont op de bank kan ploffen.
Afgelopen weekend een weekendje weg met vriendinnen naar de kerstmarkt in Aken. Erg leuk, maar vooral veel slenteren en vreten :') Dat komt mijn conditie helaas niet ten goede hahaha.
Ik hoop rond de kerst nog even tussendoor te kunnen lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 14:27

Ik vind die kerstboom leuk SV.

Hier heb ik vandaag als lunchpauze gelopen. Moet nu wel wat langer door, maar vanavond is er een groots feest van het werk waar ik ook naartoe wil. Het begint pas om 8 uur, maar voor die tijd hardlopen lukt dan niet (wil ook nog douchen na hardlopen). En bedacht dus van dan ga ik maar tijdens de lunch en dan wat langer door, want eten koken ga ik ook niet doen (er zijn genoeg hapjes en drankjes verwacht ik).

Idee van Garmin/Kiprun was 30 minuten inlopen, dan 4 keer 8 minuten tempo en dan 2 minuten rust, 10 minuten uitlopen. Totale geschatte afstand 9.26km. Waar ik last van had weet ik niet, maar met inlopen liep ik natuurlijk veel sneller dan die 8.30min per km en heb me gewoon laten gaan. Ja, het was te snel voor 'inlopen', maar het ging eigenlijk fijn. Dus ik zat op die 30 minuten onder de 8 min/km. De eerste 8 minuten tempo interval zat op 7.39min/km waardoor ik dus iets meer dan 1km liep. de 2 minuten rust heb ik 1 minuut van hardgelopen en 1 minuut gewandeld. En dat heb ik dus ook de andere 3 keer volgehouden. En omdat ik wat peper in de kont had besloten om pas een cooling down te doen na de 10 minuten cooling down. Dit resulteerde dus in 10km in 79 minuten en de rest was cooling down wandelen naar huis. Ik ben dus echt meer dan tevreden ;) Ben 3km door het bos gekomen, nog overwogen om een paar foto's te maken, maar ik wilde gewoon door. Helaas vlak voor m'n keerpunt kwam ik langs een wei met bij het hek bij het fietspad waar ik langs moest een dood paard. Er zaten 2 mensen bij, dus was net gebeurd. Heb ze maar sterkte gewenst. Vind alleen een dood paard nooit mooi om te zien. Lag ook nog geen kleed over, dus was echt heel recent. En ik weet welk paard het is, weet het ras en afstamming omdat ik dat eens uit nieuwsgierigheid gevraagd had (en mijn vermoeden klopte ook nog). Dus dan voelt het ook nog of je er toch indirect een band mee hebt terwijl ik dat paard dus helemaal niet ken en nooit heb aangeraakt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 18:06

Ah sneu Germie, van dat paard. Ik kan ook van slag raken als ik een foto van een aangereden kat zie bijvoorbeeld, dus ik snap wel wat je bedoelt.

Succes nog even Muppet! Wanneer is het weer rustiger? Soms is even niet trainen beter dan het er tussen proppen. En conditie ben je niet in 2 weken weer kwijt.

Leonie, succes met 'niks' doen! Maar gelukkig lijkt het niet al te erg.

Mooie snelheid Goof! Werk je morgen nog of heb je al vakantie?

SV, zet 'm op, over minder dan 24 uur heb je vakantie!

Wdj, 2026 km vind ik een mooi doel. Tel je daar al je sporten bij, dus ook fietsen en wandelen bijvoorbeeld?

Ik ben maandag naar de fysio geweest omdat ik wat last heb van m'n scheenbeen. Ik dacht dat het wel meeviel, maar m'n botvlies is geïrriteerd en m'n kuit was helemaal verkrampt. De fysio dacht wel dat we er nog op tijd bij waren. Hij heeft wat vocht weggemasseerd (au) en m'n kuit losgemaakt (tevens au). Dinsdag en vandaag een halfuurtje rustig gelopen en dat ging goed. Ik denk wel iedere keer dat ik iets voel, dat vind ik moeilijk om los te laten. Maar zondag mag ik gewoon m'n 18 kilometer lopen gelukkig. Woensdag heb ik weer een nieuwe afspraak.
Op dinsdag loop ik altijd 's avonds en daarna slaap ik slecht. Maar de korte en rustige training deze week deed me echt goed. Een hoge slaap- en herstelscore *\o/*

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:01

Ik heb een ticket voor de halve marathon van Amsterdam gekocht. Er is/was een beperkt aantal beschikbaar in de pre sale voor Le Champion leden. Morgen opent de echte inschrijving.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:42

Mooie interval Goof!

Sv ook weer lekker aan het intervallen. Ben je weer helemaal opgeknapt? 2 weken vakantie!! *\o/*
Die kerstboom ook zo buiten <3

Respect weer voor je bijleespost muppetmayo. Dankjewel voor je tip voor het smeerwortelzalf. Ken het helemaal niet. Wat jammer dat je niet toekomt aan rennen. Anderzijds, het is geen moeten he. Als het zo gaat voelen, is het ook niet leuk. Zodra je straks weer aan de gang gaat, heb je het zo weer terug. En even naar Aken is ook geen straf!

Tiggs, goed dat je naar de fysio geweest bent! Denk echt dat het zo belangrijk is om jezelf regelmatig even inde gaten te laten houden, zeker bij kleine pijntjes, om blessures voor te zijn.
Hopelijk slaat de behandeling goed aan en voelt het straks allemaal weer goed. En even bijslapen doet een mens altijd goed!
Wat gaaf dat je de halve van Adam hebt ingeschreven! ik overweeg de hele :o

Supervixen schreef:
Nou gelukkig dat er niks ernstigs is. Nu geduld hebben. Wat heel moeilijk is.

Heeeeel moeilijk :+. Ben hier echt niet voor gemaakt.
@wdj ik heb hierover geen contact gehad met de organisatie. Ook niet echt overwogen. Het is gewoon pech hebben.
Gister stond bij mij de podotherapeut gepland in het traject van de sportarts en wilde die afspraak toch door laten gaan. Ik was nog nooit bij iemand geweest dus ik had geen idee wat ik kon verwachten. Ik denk die willen alleen maar zooltjes aanmeten :') . Nu had ik al wel gelezen dat deze juist is van het ondersteunen met oefeningen dus ik was benieuwd. Nou echt, een wereld ging voor mij open. Ze heeft manuele therapie op mijn bekken, knie, onderbeen en vooral, mijn voeten toegepast. Ik heb wel vaker het idee dat ik een beetje stug doorrol maar heb nooit geweten dat het gewoon helemaal vast zat. Toen het was losgemaakt had ik het idee dat ik flapperende voeten had ofzo _O- . er zit opeens zoveel beweging in! Heel bijzonder.
We gaan het even 4 weken aankijken en ik heb 2 oefeningen meegekregen om mijn voet te stimuleren om los te blijven. Als het dan over 4 weken weer helemaal vast zit, dan krijg ik een oefen programma van 12 oefeningen... Ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen om straks alle oefeningen van iedereen te doen := . Ik ben heel benieuwd wat ook dit me weer gaat opleveren. Ik stond iig opeens echt veel stabieler!
Woensdag heb ik even 2km gelopen om te voelen wat het deed (en omdat ik gek werd van de frustratie). Dat voelde nog niet heel best helaas. Dus de sportschool blijft nog even de thuisbasis.
Heb ik alleen toch gister met een gewicht mijn pols bezeerd... -O- Het is alsof het universum mij echt op de bank wil laten zitten :roll:

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 14:47

Straks bestaat je vrije tijd alleen nog maar uit oefeningen :+.
Wat bijzonder dat iemand je zo los kan maken!
Balen dat het nog niet gaat met je knie.

Leuk Tiggs!

Ik heb vakantieeeee! Heerlijk!
Meteen ingeluid net met 10km hardlopen met 2x1km wat versnellen en 5x25sec sprint.
Ging fijn!

Ben nu wel doodop, gisteren 13 uren gewerkt en vanmorgen vanaf 5 uur wakker. Dat was ook een beetje jammer.