De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:41

LadyMadonna schreef:
dakplaat schreef:

De meeste kerken hebben een online dienst en zijn gewoon dicht. Slechts een paar kerken gaan in aangepaste vorm open.

Welkom in werkendam....

[img]m/BSRwTO.png[/im]

Ja, een paar kerken gaan wel door.. en de meeste zijn dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:41

PSvanLot schreef:
Loretta schreef:

Ik vind het gewoon volstrekt onlogisch. Allemaal hutje mutje in de supermarkt. Voor wie echt iets nodig heeft kon vij de buurtsuper of de markt terecht want die lieten de hamsters links liggen.

In Eindhoven was de markt afgelast. Toen moesten de mensen helemaal de supermarkten en winkels in omdat het bijzonder slecht gecommuniceerd was.

Toch raar dat er in een provincie zulke verschillende regels gelden. In Tilburg ging de markt vrolijk door. Lekker duidelijk beleid.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:42

Chubby schreef:
Over buitenspelende kinderen: zolang de scholen open blijven mogen mijn kinderen afspreken met schoolvriendjes en ook samen buitenspelen. Ik hoop dan maar dat ouders snotterende kids wel binnen houden.

Maar ik hoop en verwacht dat de scholen op korte termijn toch dichtgaan. Idem voor horeca. En misschien de grenzen ook maar? :=

Vandaag spoedoverleg over of de scholen wel/niet dicht gaan. Hopelijk zijn ze wijs en gooien ze de boel dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:43

Heel het probleem is dat mensen enkel opletten voor snotterende mensen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:44

Loretta schreef:
sureido schreef:
Dat heet gewoon kuddegedrag, de ene koopt in en dat komt op het nieuws en dan denkt iedereen poedersuiker, ik wil niks mislopen. Dus je kan er om lachen wat je wilt maar dat heeft niks met paniek te maken, meer met bang zijn dat ze misgrijpen. :D

Want zo bang ben je niet als je wel met 40 man in een gangpad gaat staan.

Ik vind het gewoon volstrekt onlogisch. Allemaal hutje mutje in de supermarkt. Voor wie echt iets nodig heeft kon vij de buurtsuper of de markt terecht want die lieten de hamsters links liggen. Zelfde fenomeen had zich eerder in Italie voorgedaan. Met zijn allen het liefst naar dezelfde winkels.

Ik ben gisterenavond geweest, omdat ik bang was dat vandaag (onze normale boodschappen dag) al die hamsteraars er ook weer zouden zijn.
En het was zo heerlijk rustig! Als er 15 klanten waren schat ik het druk. Toen wij bij de kassa aankwamen stond er niemand :+
Wel ook flink wat vakkenvullers aan de gang, maar bijna alles, op wc papier na, was alweer aangevuld.
Dus inderdaad, die paniek hamsteraars gaan zelf als het kneiterdruk is :?

PSvanLot

Joman schreef:
PSvanLot schreef:

In Eindhoven was de markt afgelast. Toen moesten de mensen helemaal de supermarkten en winkels in omdat het bijzonder slecht gecommuniceerd was.

Toch raar dat er in een provincie zulke verschillende regels gelden. In Tilburg ging de markt vrolijk door. Lekker duidelijk beleid.

De marktkooplui waren in Eindhoven enorm boos en teleurgesteld. Het werd vrijdagavond blijkbaar last second afgelast. Bestellingen waren veelal woensdags geplaatst betreffende de verse goederen.

Ik begrijp die woede en frustratie ook bijzonder goed bij deze mensen.

Bopje

De restaurants zaten hier in de buurt wel aardig vol gisteren. Regio Z wolle was dat. Ook de winkels gewoon druk als elke zaterdag.

Maar ik denk dat als het zo doorgaat het niet lang meer duurt tot Nederland ook op een soort lock down gaat.

fjordjes

Mag helaas aankomende week niet naar stal vanwege het virus, balen maar wel heel begrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:45

elnienjo schreef:
Berdien schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/14/co ... m=20200314

Een column van een microbioloog over hoe de regering zijn werk doet vs de paniek in het land.

Plak het artikel even of toch de essentie erui.

Wat mij betreft kan je de volgende conclusie trekken uit het bericht: nederland doet het juiste, geen paniek. Wat automatisch betekent dat alle!! Andere landen om ons heen aan paniekvoetbal doen en niet meten. Puik artikel hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-20 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Citaat:
Oostenrijkers moeten thuisblijven
De Oostenrijkse kanselier Kurz heeft verregaande maatregelen aangekondigd om het virus in zijn land in te dammen. Oostenrijkers worden opgeroepen thuis te blijven en alleen contact te hebben met huisgenoten. Samenscholingen van meer dan vijf mensen worden verboden, restaurants gaan dicht. "Oostenrijk gaat op een waakvlammetje", zei Kurz in een toespraak.

Hij herinnerde eraan dat in buurland Italië artsen moeten kiezen wie ze behandelen omdat er niet meer genoeg ziekenhuisbedden zijn en stervende patiënten telefonisch afscheid moeten nemen omdat het besmettingsgevaar te groot is. "Dat zeg ik niet om paniek te verspreiden, maar omdat ik nog altijd mensen tegenkom die de ernst van de situatie niet inzien."

Scholen en winkel zijn ook gesloten in het land, met uitzondering van supermarkten en apotheken. Kurz vroeg landgenoten alleen naar buiten te gaan om levensmiddelen te kopen, medicijnen te halen, voor onmisbaar werk of om anderen te verzorgen.

Nos. Die pakken ook goed door. Nu nederland nog

Loretta

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:46

Djali schreef:
Heel het probleem is dat mensen enkel opletten voor snotterende mensen.

Joh, hoe vaak je niet hoort: ja maar ik voel me goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:48

karuna schreef:
Citaat:
Oostenrijkers moeten thuisblijven
De Oostenrijkse kanselier Kurz heeft verregaande maatregelen aangekondigd om het virus in zijn land in te dammen. Oostenrijkers worden opgeroepen thuis te blijven en alleen contact te hebben met huisgenoten. Samenscholingen van meer dan vijf mensen worden verboden, restaurants gaan dicht. "Oostenrijk gaat op een waakvlammetje", zei Kurz in een toespraak.

Hij herinnerde eraan dat in buurland Italië artsen moeten kiezen wie ze behandelen omdat er niet meer genoeg ziekenhuisbedden zijn en stervende patiënten telefonisch afscheid moeten nemen omdat het besmettingsgevaar te groot is. "Dat zeg ik niet om paniek te verspreiden, maar omdat ik nog altijd mensen tegenkom die de ernst van de situatie niet inzien."

Scholen en winkel zijn ook gesloten in het land, met uitzondering van supermarkten en apotheken. Kurz vroeg landgenoten alleen naar buiten te gaan om levensmiddelen te kopen, medicijnen te halen, voor onmisbaar werk of om anderen te verzorgen.

Nos. Die pakken ook goed door. Nu nederland nog

Oostenrijk heeft ook een levensgroot probleem als ze dit niet doen; tot voor kort allerlei apres skiënde toeristen die de boel komen besmetten. Als je in een bergdorp woont en je wordt tegelijk met anderen in een bergdorp ziek, heb je een groot probleem. Die infrastructuur is niet optimaal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:50

dakplaat schreef:
Ja, een paar kerken gaan wel door.. en de meeste zijn dicht.

Nee, de meeste kerken gaan door (in aangepaste vorm), een paar zijn dicht...
Werkendam werkt (net als Urk en Staphorst) niet als de rest van de wereld...

Crista

fjordjes schreef:
Mag helaas aankomende week niet naar stal vanwege het virus, balen maar wel heel begrijpelijk.

Jeetje, Balen zeg.... Daar zou ik, van alle maatregelen die ze gaan/kunnen treffen nog het meeste moeite mee hebben denk ik....

Sta op een kleine stal, met 5 eigenaren, eigenaar van de stal woont er niet, dus ben benieuwd hoe het gaat lopen bij ons....

moonsparkle

Ik zeg eerlijk in de winter als ik van binnen naar buiten ga of andersom dan loopt mijn neus altijd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:51

Heeft er iemand een goede link waarmee ik mijn man kan overtuigen dat er niet van een mug een olifant is gemaakt en dat Corona geen gewoon griepje is?
“Kijk gewoon het nieuws” was niet voldoende. :')

:roll:
Laatst bijgewerkt door Giolli op 15-03-20 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:51

Loretta schreef:
Door alle hamsters komen voedselbanken in de problemen.

https://www.sikkom.nl/noodkreet-voedsel ... Y.facebook

En dat wordt nog veel erger als ook nog alle winkels dicht gaan moeten op de supermarkten na zoals in Oostenrijk (zie link Karuna)

Mijn ouders bewaren iedere avond de broden die overgebleven zijn in de winkels. Het Leger des Heils komt deze om de dag ophalen om te verdelen over de voedselbanken.

Het varieert van 30 tot 50 broden per week wat ze kunnen ophalen. Deze week hebben ze 2... broden kunnen ophalen.
Het doet ons pijn dat deze mensen nu in de problemen komen.

Babootje

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:52

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:54

Anoniem

Anoniem

PSvanLot schreef:
Loretta schreef:
Door alle hamsters komen voedselbanken in de problemen.

https://www.sikkom.nl/noodkreet-voedsel ... Y.facebook

En dat wordt nog veel erger als ook nog alle winkels dicht gaan moeten op de supermarkten na zoals in Oostenrijk (zie link Karuna)

Mijn ouders bewaren iedere avond de broden die overgebleven zijn in de winkels. Het Leger des Heils komt deze om de dag ophalen om te verdelen over de voedselbanken.

Het varieert van 30 tot 50 broden per week wat ze kunnen ophalen. Deze week hebben ze 2... broden kunnen ophalen.
Het doet ons pijn dat deze mensen nu in de problemen komen.

Dat is idd wel heel erg. Kunnen mensen geen donatie doen? Zodat er bijvoorbeeld extra broden kunnen worden gemaakt en kunnen worden opgehaald? Of is de capaciteit daar niet naar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:55

Giolli schreef:
Heeft er iemand een goede link waarmee ik mijn man kan overtuigen dat er niet van een mug een olifant is gemaakt en dat Corona geen gewoon griepje is?

Dit topic ;)
In dit topic staan zoveel links. Ik heb ze even niet allemaal paraat. Misschien een van de geluidsfragmenten van de verpleegster in Italië?

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:56

Overigens lees/hoor ik wel overal dat de gezondheidszorg in het meest getroffen gebied in Italië uitstekend is en misschien zelfs beter dan in nederland... toch erg dat het zo getroffen is/wordt. Hopelijk worden de resultaten van alle maatregelen daar heel snel zichtbaar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:58

Giolli schreef:

Je man even boodschappen laten doen?