[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:02

dalena schreef:
Weer een vraagje. Ik bel sowieso zometeen even naar apotheek zodra dat kan.

Ik heb laatst de pil weer gehaald en thuis zag ik dat ze een ander merk hebben meegegeven. Er zit verder wel hetzelfde in maar de pil zelf ziet er ook anders uit. Ben ik dan gewoon beschermd?

Waarschijnlijk heb je een goedkopere variant meegekregen van de apotheek.
Ze zeggen dat er hetzelfde in zit.

Mij proberen ze ook constant een goedkope variant van de Yasmin mee te geven, maar ik wil perse de Yasmin, dan betaal ik maar extra.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:10

sunshine schreef:
dalena schreef:
Weer een vraagje. Ik bel sowieso zometeen even naar apotheek zodra dat kan.

Ik heb laatst de pil weer gehaald en thuis zag ik dat ze een ander merk hebben meegegeven. Er zit verder wel hetzelfde in maar de pil zelf ziet er ook anders uit. Ben ik dan gewoon beschermd?

Waarschijnlijk heb je een goedkopere variant meegekregen van de apotheek.
Ze zeggen dat er hetzelfde in zit.

Mij proberen ze ook constant een goedkope variant van de Yasmin mee te geven, maar ik wil perse de Yasmin, dan betaal ik maar extra.

Inderdaad goedkoper merk. Apotheek zegt dat het geen kwaad kan. Terwijl ik van mijn moeder iets anders te horen krijg. (Op deze manier is mijn zusje geboren := := )

Eline91

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:15

Ik ben heel erg aan het twijfelen om mijn spiraaltje te laten uithalen... Ik heb al maanden heel erg last van misselijkheid, en ik zit in het algemeen niet goed in mijn vel. Ik weet niet of dat wat met mijn spiraaltje te maken heeft maar ik voel me echt al maanden ellendig.

De laatste weken heb ik ook voortdurend het gevoel dat ik ongesteld moet worden, inclusief PMS en rothumeur :o

Het enige probleem is dat ik echt wel moet beschermd zijn tegen zwangerschap, en de pil is zeker geen optie voor mij ;(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:52

@dalena: naar veiligheid toe zou het geen verschil mogen maken, mits de dosering identiek is. Maar soms maken de hulpstoffen of je er nadelen of voordelen aan hebt zoals meer of minder acne...

@Ladymadonna: die keuze ligt bij jou. Hier zouden zowel mijn partner als ik ons kunnen laten steriliseren. Maar ik kies bewust voor hormonale anticonceptie, omdat ik het een zaligheid vind om te weten wanneer ik een bloeding kan verwachten of nu nog beter er geen meer te hebben...
En als ik kijk naar mijn vriendin die door omstandigheden vervroegd in menopauze gezet is, dan zie ik al tegen de dag op dat ik bewust moet kiezen om in mijn overgang te komen na jaren van hormonale anticonceptie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:59

Emmaa_ schreef:
Dat ik geen hormonale conceptie meer wil is ook meer iets van mezelf hoor. Ik ben gestopt omdat ik graag wou leren of mijn cyclus al genormaliseerd was in al die jaren, en of een deel van mijn psychische klachten niet toch stiekem bij de pil weg kwamen. Dat kan ik nu alsnog niet beoordelen want ik ben echt een wrak. Het gaat telkens een weekje goed en daarna begint de ellende weer. Alleen maar bloedchagrijnig, bijt alleen maar naar mijn vriend, ben heel neerslachtig en verdrietig, afgeleid, moe maar kan tegelijkertijd ook niet slapen. Het zijn allemaal dingen die ik herken, maar ik heb het nooit zo heftig gehad.

Ik kan je accupuntuur en chinese kruiden aanraden.
Dat werkt goed om je hormonale cyclus weer zo te krijgen zoals het hoort.

Google ook eens op oestrogeendominantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:54

Ik ben net terug van de huisarts en heb in ieder geval voor nu besloten om weer aan de pil te gaan. Wel een andere pil, de Yaz (? Jaz? Jas? Yas?) om te kijken of dat beter gaat. Over een tijdje kunnen we dan altijd weer verder kijken naar eventuele andere oplossingen maar voor nu is het even zaak dat ik mijn hoofd weer op orde krijg.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:40

Iemand hier ervaring met de mini pil? Cerazette. Ik ga deze vanaf morgen slikken om te kijken of alleen een progesteron houdend anticonceptie gebeuren te doen is voor mij. Nou werd mij met klem aangeraden dat ik dan niet veilig ben. Maar kan daar zo even niks over vinden. Zover ik zag net zo veilig als de prikpil. Na de prikpil kon ik 2 jaar niet zwanger worden, dus die lijkt mij enorm veilig. :+

Iemand een idee qua pil anders? Mag weinig oestrogeen bevatten. Liefst helemaal niet omdat ik dan de pan uit flip.

Wat niet kan bij mij:

Mirena, koperspiraal, sterilisatie, microgynon, Diane, yasmin en vergelijkbare aanverwanten en ook de implanon is geen optie. Deze laatste is met spoed verwijderd.

Nu weten de huisarts en ik het even niet meer. Ben al bij een gyn geweest en deze wilt nog niet overgaan op sterilisatie helaas. Eventueel spuiten zodat mijn pmdd klachten minder worden ook niet. Ben daar allemaal te jong voor.

De enige optie die overblijft is de prikpil, echter is mijn ervaring niet top. Was bijna elke dag ongesteld.

Zo'n ring of pleister zie ik zelf niet zitten en mijn huisarts dacht dat dit voor mij sowieso geen optie is.

Nu dus maar aan de Cerazette beginnen en dan eventueel weer de prikpil mocht ik nu goed reageren. Maar zie dat eigenlijk niet zo zitten. Maar ik wil ook geen kinderen meer. Lastig verhaal.

Laatste optie is een normale pil icm AD. Maar ja, dat vind ik ook geen optie eigenlijk. Ik heb dit eerder geprobeerd en ik wil me eigenlijk nooit meer zo voelen. Totaal emotie en gevoelloos.

De huisarts gaat in ieder geval overleg plegen met andere collega's. Maar daar kan even overheen gaan. Voor nu in ieder geval 3 maanden Cerazette.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:05

Ik slik inmiddels ongeveer jaar Cerazette ivm borstvoeding. De vroegere mini pillen waren inderdaad minder veilig dan de standaard pil maar dat is tegenwoordig echt niet meer zo. Het beste is om hem steeds op dezelfde tijd in te nemen maar er zit echt wel wat marge in. Veiligheid heeft dus veel meer te maken met hoe je hem gebruikt dan de bestanddelen.
Mij bevalt het vooralsnog prima en ben er dan ook nog niet over uit of ik wel weer terug ga naar een combinatiepil tegen de tijd dat ik geen borstvoeding meer geef.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:09

Hij is juist zo veilig doordat je bv geeft. K geef dat niet :+ de huisarts zegt het niet voor niks natuurlijk. Het is ook eigenlijk geen pil die snel gegeven word. En ook eigenlijk niet bedoeld voor jarenlang gebruik zover ik begreep.

Nouja, ik kon eerlijk gezegd ook nergens vinden dat hij niet zo veilig is. 0,3 gaf internet aan. Net als de prikpil. Maar de dokter heeft mij dit echt op het hart gedrukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:43

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:04

Sunrise, hoelang heb je de prikpil geprobeerd? Want na de eerste maal prikken kan je inderdaad langdurig ongesteld zijn, daarna gaat dit over.

Ilsevdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:37

Hallo,
Ik ben deze week bij de ha geweest omdat ik van pil wil veranderen vanwege stemmingswisselingen. Ik zit nu aan de Microgynon 30 en ze willen me over hebben naar de Microgynon 20. De dokter vertelde mij dat dat geen kwaad kan. Ik krijg dan minder hormoon binnen wat er voor zou kunnen zorgen dat ik minder stemmingswisselingen had. Ikzelf twijfel over de betrouwbaarheid omdat ik op internet lees dat de combinatie hormonen ervoor zorgen dat je niet zwanger wordt. als die hoeveelheid hormonen minder is dan zou je toch sneller zwanger kunnen worden? de dokter zelf zegt van niet. Maar zijn er mensen die mij misschien kunnen uitleggen hoe de Microgynon 20 even betrouwbaar is als de Microgynon 30 maar met minder microgram hormonen?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:00

@quebelle: eerste keer 1,5 jaar en 2e keer was ik het na 6 maanden zat. Dus 2 keer gespoten in totaal 9 maanden ongesteld. Elke dag. En K heb een hele heftige menstruatie dus dat is gewoon echt mega vervelend. De eerste keer was het ook zoiets, alleen heb ik dat toen geaccepteerd tot ik een relatie kreeg. Het is dus helaas nooit helemaal gestopt het bloeden.

@ Ilse; net zo veilig. Ik snap alleen niet waarom microgynon als je al stemmingswisselingen hebt? Volgens mij kan je dan beter yasmin nemen ivm de samenstelling. Dosperidon ofzoieys zit erin en die zorgt ervoor als het goed is dat die wisselingen minder worden of weggaan. Is iig de pms pil. Zover mijn kennis reikt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:47

Microgynon20 is juist berucht om nog meer stemmingswisselingen dus die begrijp ik ook niet..

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:13

Nou ik begrijp dat dus ook totaal niet. Ik heb alle sterktes gehad van microgynon. Ook omdat je dan maar lekker moet proberen. Dat je vervolgens mensen het liefst dood maakt als ze in je buurt komen maakt niet uit :')

Ik weet in ieder geval dat de Yaz, Yasmin en dat soort pillen vaak helpen. Ik zeg vaak, want bij mij deed het weinig. Volgens mij heb je nog Zoely en Qlaira ofzoieys. Die nooit geprobeerd maar die hebben echt oestrogeen ipv "neppe". Dat is mijn volgende stap mocht dit niet lukken. Maar tot nu toe nog geen klachten. Ben zelf rustiger en zit in een van mijn slechte weken. Al Zal dat vast tussen de oren zitten denk ik. :+

Iemand een idee vanaf wanneer je eventueel kan merken dat je de pil slikt? Het is al zeker 13 jaar geleden dat ik ze geslikt heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:15

Dat verschilt heel erg per persoon. In principe moet je aanhouden dat het drie maanden duurt voordat je lichaam gewend is aan een bepaalde vorm van anticonceptie. Als je na drie maanden dus nog aanhoudende gekke klachten hebt (doorbraakbloedingen op rare momenten, mentale klachten, fysieke klachten etc) is het wel de bedoeling dat je naar je huisarts gaat. Bij sommige mensen duurt het wel langer, bij veel mensen een stuk korter. Er is niet echt een peil op te trekken.

Ik ben dus gister begonnen met de Yaz voor PMDS. Ben er nog steeds niet helemaal happy over, was liever zonder anticonceptie gebleven, maar ben heel benieuwd of het genoeg gaat helpen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:45

Succes! Ben heel benieuwd of het je goed doet. Dan kan die ook op het lijstje bij mij.

Het is nu heel gek. Ik ben zelfs na 3 zwangerschappen altijd tussen de 14e en 21e van de maand ongesteld geworden. Ik heb een cyclus van elke maand 28 dagen. Dit heb ik al vanaf mijn 9e. En nu slik ik die pil 4 dagen en ben ik dus nu al ongesteld geworden. Hiervoor was na mjjn bevalling het telkens Rond de 14e. Heel vreemd vind ik dat. Ben niet begonnen met Mn menstruatie omdat ik dan ongesteld blijf voor een hele tijd. Maar blijkbaar begint het gedonder nu al. Ik maak die 3 maanden gewoon af overigens. Maar vind het echt heel jammer dat mijn lichaam zo stom doet.

Krijg je verder nog iets Emma? Mijn huisarts wilt dat ik ad ga slikken als ik toch voor de pil blijf kiezen. Ben je al eens naar een Vrouwenpoli geweest? Ik heb daar heel veel aan gehad. De gyn van daar heeft contact met mijn huisarts nu en samen gaan ze proberen om een mooi plan te maken. Ik ben vrij vruchtbaar dus deze pil blijven slikken tegen het zwanger raken heeft volgens Mn huisarts niet zoveel zin. Voor mij is het nu proberen te kijken of de stemmingswisselingen erger worden en zo ja dan schrap ik A-C met alleen prostadinges.

Kan het alleen maar aanraden aan vrouwen met erge pms klachten of zelfs pmdd. Hier heb ik de afweging in ieder geval heel erg gemaakt tussen een draak zijn of gewoon relaxed. En als ik daarvoor het een en ander moet slikken vind ik dat niet erg.

Ilsevdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:57

aah okee bedankt voor de antwoorden.
Dan is het idd wel gek dat mijn huisarts dat zegt. De Yasmin heeft ze ook wel benoemd maar ze zei dat die minder lang op de markt is dus de evt gevolgen qua trombose zijn als ik haar mag geloven nog onduidelijk op langere termijn. Nou weet ik dat de pil de kans op trombose kan verhogen en mijn ha zei dat de microgynon niet zorgt voor een hele grote kans op trombose en dat ze me daarom liever niet op de yasmin wou zetten. (als ik dat zelf wel zou willen zou het wel mogen.)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:05

Cerazette staat wel bekend om veel doorbraakbloedingen in de eerste 3 maanden naar wat ik gelezen heb.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:30

Thnx! Ik wil niet teveel lezen omdat ik bang ben dat het dan tussen Mn oren zit. Maar dan houd ik er even rekening mee.

Gek dat over de yasmin dan zo weinig bekent os. Ik slikte hem 16 jaar geleden zoiets. Dus je zou dan denken dat er inmiddels genoeg onderzoek gedaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:36

Sunrise19 schreef:
Succes! Ben heel benieuwd of het je goed doet. Dan kan die ook op het lijstje bij mij.

Het is nu heel gek. Ik ben zelfs na 3 zwangerschappen altijd tussen de 14e en 21e van de maand ongesteld geworden. Ik heb een cyclus van elke maand 28 dagen. Dit heb ik al vanaf mijn 9e. En nu slik ik die pil 4 dagen en ben ik dus nu al ongesteld geworden. Hiervoor was na mjjn bevalling het telkens Rond de 14e. Heel vreemd vind ik dat. Ben niet begonnen met Mn menstruatie omdat ik dan ongesteld blijf voor een hele tijd. Maar blijkbaar begint het gedonder nu al. Ik maak die 3 maanden gewoon af overigens. Maar vind het echt heel jammer dat mijn lichaam zo stom doet.

Krijg je verder nog iets [naam]? Mijn huisarts wilt dat ik ad ga slikken als ik toch voor de pil blijf kiezen. Ben je al eens naar een Vrouwenpoli geweest? Ik heb daar heel veel aan gehad. De gyn van daar heeft contact met mijn huisarts nu en samen gaan ze proberen om een mooi plan te maken. Ik ben vrij vruchtbaar dus deze pil blijven slikken tegen het zwanger raken heeft volgens Mn huisarts niet zoveel zin. Voor mij is het nu proberen te kijken of de stemmingswisselingen erger worden en zo ja dan schrap ik A-C met alleen prostadinges.

Kan het alleen maar aanraden aan vrouwen met erge pms klachten of zelfs pmdd. Hier heb ik de afweging in ieder geval heel erg gemaakt tussen een draak zijn of gewoon relaxed. En als ik daarvoor het een en ander moet slikken vind ik dat niet erg.

Nee ik krijg verder niets anders. Mijn huisarts wou ook eerst kijken of we het met de pil dusdanig op kunnen lossen dat ik me weer een beetje mens voel, en als blijkt dat het niet genoeg is kijken we naar andere stappen. AD was inderdaad een van de opties, maar ik voelde me daar zelf alles behalve prettig bij. Daarnaast wordt dan aangeraden om het op bepaalde punten in je cyclus te slikken en niet constant, en omdat ik op dit moment geen echte cyclus heb (is geen peil op te trekken) is het niet bepaald een handige oplossing.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:53

Ik moet het elke dag Gaan slikken. De arts stond er op die manier niet achter omdat het vrij heftige pillen allemaal zijn. Daarbij heb ik 3 weken last. Hoeveel dagen/weken is het bij jou echt een probleem?

Ik vind het ook lastig hoor. Kiezen uit een aantal kwaden lijkt het. Enige wat hier echt gewerkt heeft is zwanger worden. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:58

Dat is dus het lastige, het houdt niet op := Ik merk soms een week verlichting en daarna komt het weer terug. Die verlichting komt niet rond mijn menstruatie want die heb ik niet op dit moment :')

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:55

Dan hebben we wel hetzelfde Haha. Bitch mode gaat slecht uit :')

Ik heb altijd de week na mijn menstruatie nergens last van. Als ik mijn eisprong heb wens ik iedereen in een straal van 2 km dood. :') en een paar dagen voor mijn menstruatie is het ook Zo erg.

Ben echt benieuwd hoe het je gaat bevallen. Hier is door het aanpassen van Mn dieet echt al wel verbetering gekomen. Zeker icm sporten en yoga.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:25

Vraagje? Ik heb sinds gisteren verschrikkelijk rug en hoofdpijn. Naproxen doet weinig. En nu? Gewoon volhouden? Ben ook doodmoe door die pijn. Morgen maar de huisarts bellen. Dit is niet iets wat voor mij normaal is. Ben al 2,5 jaar hormoonvrij zeker. Dus kan wel beamen dat dit echt niet is waar ik normaal last van heb. Heb geen koorts en voel me verder niet ziek.