[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LilChar

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:21

Ik bedoel natuurlijk dat je er pas later achterkomt dat je zwanger was toen je de spiraal liet zetten.
Voorbeeld: je bent vijf weken zwanger maar dat weet je nog niet, laat de spiraal plaatsen en komt er laaaater achter dat je al zwanger bent, wat gebeurd er dan.

Kan op een miskraam dus?

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:24

Je kan toch net van tevoren testen als je het zeker wilt weten?

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:24

Het is gewoon een vraag, ik ben helemaal niet zwanger!
Ik ben alleen nieuwsgierig en kon het antwoord niet vinden.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 00:08

Ik denk inderdaad wat Palmera opperde. Wie weet kan de spiraal ook wel door de baarmoederwand heen worden gedrukt op het moment dat de foetus gaat groeien?

Wat vaak overigens ook overgeslagen wordt bij het plaatsen van een spiraal is het testen op SOAs. Stel jij hebt een SOA, en laat een spiraal plaatsen, dan bestaat er een kans dat deze infectie ook mee naar binnen benomen wordt, wat minder fijne gevolgen kan hebben.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:02

Ja dat zou inderdaad misschien ook wel kunnen!

Goed dat je het zegt, dat is inderdaad belangrijk en bij mij is daar gelukkig wel aan gedacht dus dat komt goed :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:51

Toch even een adviesvraagje: ik wil een tijdje stoppen met de pil om te kijken of dit verandering brengt in mijn gemoedstoestand. Ik slik hem vaak 2 a 3 maanden door en heb net mijn stopweek gehad. Nu denk ik er aan om hem nog 7 dagen te nemen en dan te stoppen. Is dit een veilige/slimme keuze of kan ik beter op een ander moment stoppen?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:40

Volgens mij kan je gewoon op ieder moment stoppen, dus ook nu.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 06:56

Kan denk ik best, ik ben nu ook al zo'n 7 weken gestopt omdat ik helemaal klaar was met die 'verdodende' werking op m'n emoties :o Het kan even duren voor je iets merkt, maar ik voel me al wel beter! Nu nog even die grens over durven gaan van een koperspiraaltje..

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 08:44

Ik heb diezelfde stap gemaakt zo'n 2 jaar geleden maar twijfel juist om terug aan de pil te gaan aangezien ik nu 2/1,5 week van de maand niet te genieten ben. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 11:14

Sem_ schreef:
Ik heb diezelfde stap gemaakt zo'n 2 jaar geleden maar twijfel juist om terug aan de pil te gaan aangezien ik nu 2/1,5 week van de maand niet te genieten ben. :+

Ik heb hetzelfde, maar dan nog langduriger. Gestopt om te kijken of mijn moodswings/depressieve gevoelens zouden verbeteren maar ik ben er echt een kreng van geworden. Ben gewoon weken achter elkaar bloedchagrijnig, tot op het punt dat het mijn relatie beïnvloedt. Ga nu woensdag naar de huisarts om te kijken of ik er toch weer mee ga beginnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 11:25

...in Duitsland doen huisartsen dan bloedonderzoek naar zaken als calcium, magnesium en koper (en de lijst is inmiddels mogelijk langer).

Bloedchagrijnig worden van de menstruatiecyclus betekent doorgaans dat je lichaam zulk soort tekorten heeft.
Het advies luidt daarna om gericht supplementen te slikken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:44

Janneke ja inderdaad klopt. Die zaken hebben dan ook weer te maken met je hormonen. Als je lichaam niet in balans is, raakt de heleboel in de war. En hormonen hebben een erg grote invloed op je humeur.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:48

Begin 2019 laat mijn man zich steriliseren, en dan? Stop ik dan gewoon met de pil na ruim 20 jaar?
Ik kan nu mijn klok erop gelijk zetten wanneer ik ongesteld wordt, en ik heb er ook nauwelijks last van. Zou t fijn vinden als dat hetzelfde blijft...

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:58

Ik ben sinds juni gestopt en moet eerlijk zeggen dat het me tegenvalt hoe regelmatig ik ben. De ene keer 3 dagen te vroeg, andere keer 4 dagen te laat. :=

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:29

PeerAppel schreef:
Ik ben sinds juni gestopt en moet eerlijk zeggen dat het me tegenvalt hoe regelmatig ik ben. De ene keer 3 dagen te vroeg, andere keer 4 dagen te laat. :=

Dat is heel normaal en zal nog wel bijtrekken. Ik werd na het stoppen met de pil 3 maanden niet ongesteld (wat overigens niet erg goed was voor m'n gemoedsrust :'))

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:54

Even klagen:
Ik zou vandaag mijn koperspiraaltje laten plaatsen, maar het is de huisarts dus niet gelukt..
Het duurde ongeveer een kwartier, gekloot want ze wist toch niet hoe deze spiraal die ik had meegenomen werkte. Ik vond het heeeel vervelend!! Het is niet per se haar schuld, maar ik baalde er wel ontzettend van. Nu een doorverwijzing naar de gynaecoloog. Ik hoop dat dat wat beter gaat, maar dat denk ik wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:31

Ik ben sinds het stoppen met de pil überhaupt pas 1 keer ongesteld geworden uit mezelf, dus mijn cyclus is sowieso weer enorm in de war. Had verwacht dat hij na 5 maanden wel genormaliseerd zou zijn maar nope. En dat terwijl ik wel constant met klachten rondloop en zelfs het vermoeden heb van PMDS. Ben het echt zo zo zat. De pil doet me niet veel goeds, Implanon werd ik permanent ongesteld van en zonder werkt het ook voor geen meter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:47

Het is toch ook gedonder - een vrouwenlichaam heeft allerlei grondstoffen nodig om een goede cyclus te kunnen maken.
Van omega 3 olie (en svp weinig omega 6!) tot zink tot calcium, magnesium en vitamine B complex.

Pil 1 kan een gebrek aan het ene stofje wat minder pijnlijk maken, pil 2 doet hetzelfde met een ander stofje en zo kun je een tijd doormodderen. :(:)
Maar in 1980 al zeiden vrouwen tegen elkaar 'dat lijden aan PMS niet nodig is- laat staan dat het erbij zou horen'.
Anno 2018 zou PMDS toch makkelijk te herstellen moeten zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:55

Zo makkelijk gaat het jammer genoeg in de praktijk nog lang niet altijd. Mijn cyclus was onregelmatig en ik had klachten en de pil werd als oplossing gegeven. Dat is begrijpelijk, maar gaat wel voorbij aan het feit dat de pil ook negatieve bijwerkingen heeft en dat het geen eindoplossing is voor een meid van zestien. Nu hobbel ik achter de feiten aan omdat ik eigenlijk geen hormonale anticonceptie meer wil, maar dit gezien wordt als een van de weinige houdbare oplossingen bij aanhoudende heftige PM(D)S-klachten. Dat, of in bepaalde punten van de cyclus een antidepressivum slikken, waar ik ook niet echt om sta te springen.

Het begint nu een afweging te worden tussen toch weer aan hormonale anticonceptie of ermee leren leven en daarbij ook leren leven met het effect dat het heeft op oa mijn relatie.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:59

Ik vernam ook dat oestrogeen vaak een boosdoener is. Door hormoon inbalans heeft het meer kans PMS te veroorzaken. En suikers hebben een invloed op je hormoon balans, net als gebreken idd.

Ingewikkeld, en er zou idd al lang een beter zicht op moeten zijn!

Emma, het kan goed zijn dat je lichaam problemen heeft met je hormonen goed regelen. Dit is zeer holistisch en jammer genoeg kijken veel dokters daar niet naar.

Het zou toch al te gek zijn dat vrouwen al duizenden jaren zonder de pil overleven, en dat nu plots de pil als enige oplossing dient. Kort door de bocht, maar het is voor het idee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:12

Ja, vreselijk is dat he - 2e feministische golf, vrouwenstudies geneeskunde, noem maar op.
Aan de andere kant ben ik niet principieel tegen het experiment "laten we eens zien wat 'de' pil, type x of y gaat doen".
Maar het doel van het experiment (zo zegt men in de betafaculteit) is dat het informatie oplevert.
Die informatie is er: jij wordt er niet blij van.
Tijd voor serieus onderzoek. De vrouwelijke cyclus is complex, maar niet het grootste geheim op aarde.
En met de stelling dat 'de' pil zo ongeveer de enige remedie zou zijn tegen PM(D)S ben ik het geheel en al oneens.
...dus wat mij betreft 'niets te leer er maar mee leven'.
(Maar accoord, dat de huisarts niet meer zaken in de aanbieding heeft kan best kloppen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:17

Dat ik geen hormonale conceptie meer wil is ook meer iets van mezelf hoor. Ik ben gestopt omdat ik graag wou leren of mijn cyclus al genormaliseerd was in al die jaren, en of een deel van mijn psychische klachten niet toch stiekem bij de pil weg kwamen. Dat kan ik nu alsnog niet beoordelen want ik ben echt een wrak. Het gaat telkens een weekje goed en daarna begint de ellende weer. Alleen maar bloedchagrijnig, bijt alleen maar naar mijn vriend, ben heel neerslachtig en verdrietig, afgeleid, moe maar kan tegelijkertijd ook niet slapen. Het zijn allemaal dingen die ik herken, maar ik heb het nooit zo heftig gehad.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:39

Weer een vraagje. Ik bel sowieso zometeen even naar apotheek zodra dat kan.

Ik heb laatst de pil weer gehaald en thuis zag ik dat ze een ander merk hebben meegegeven. Er zit verder wel hetzelfde in maar de pil zelf ziet er ook anders uit. Ben ik dan gewoon beschermd?

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:31

.
Laatst bijgewerkt door Tova op 04-09-18 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:32

dalena schreef:
Weer een vraagje. Ik bel sowieso zometeen even naar apotheek zodra dat kan.

Ik heb laatst de pil weer gehaald en thuis zag ik dat ze een ander merk hebben meegegeven. Er zit verder wel hetzelfde in maar de pil zelf ziet er ook anders uit. Ben ik dan gewoon beschermd?

Ja hoor, geen probleem.