Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:17

Suusje ik ben benieuwd naar je test! Fijn dat het beter gaat met Elmo.

Doe je dat dan voor je werk ninus?

Ik heb ook een rondje van 15km gedaan. Met een vriendin in de kroondomeinen. Lekker gelopen en bijgekletst. Wel een tikje jaloers dat zij er nog een stuk bij ging lopen en knap van mezelf dat ik me heb ingehouden om niet mee te gaan :') . Morgen misschien nog een mini rondje en dan rust tot zaterdag.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:31

Lekker gelopen SV en Ninus en Suusje.
Fijn dat Elmo mee kon.

Ik heb mijn intervallen gelopen vandaag. Heb vrij constant gelopen voor mijn doen; in- en uitlopen rond 7.50/km en blokjes van 1 minuut rond 5.20/km.
Uiteindelijk een rondje van 6km gemaakt.

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:47

Prachtig plaatje Goof!

Ziet er gezellig uit SV en succes met rust aan doen :D

Elmo <3

Bedoel je vandaag SV? Ik probeer op woensdag en vrijdag inderdaad altijd voor het werk te lopen. Nu heb ik niet een vaste tijd waarop ik start, maar ik ben altijd vroeg en ben het liefst rond half 8 weer thuis. Maar dat lukte vanochtend niet omdat ik gisteren heel laat thuis was en ik het om half 6 nog te vroeg vond :=

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:17

Poeh knap hoor, ik red dat niet voor mijn werk helaas. Maar ja, ik stap ook om 7 uur al op de fiets naar het werk.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:28

Ik stap op mijn kantoordagen om 6 uur in de auto, dan red ik het ook niet :D
Ik ben op zich wel flexibel op de overige dagen, dat scheelt wel :j

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:07

Dan ga ik die trainingen binnenkort eens proberen. Ik wou inderdaad 1x per week intervallen gaan doen, vaker zullen mijn schenen denk ik ook niet zo op prijs stellen.

suusje26, hoe ging je test?

Ninus, wat leuk dat je samen met je man kan lopen. Mijn vriend komt niet verder dan “ik kan heus ook wel 5 kilometer hardlopen!” maar is intussen nog nooit meegeweest, haha. Niet dat ik dat erg vind. Vind alleen hardlopen toch fijner. Dat het eerder licht is kijk ik ook naar uit, gelukkig wordt het langzaamaan al wat later donker. Dan kan ik binnenkort na het werk ook in het licht lopen, wat mijn route mogelijkheden nogal uitbreid.

SV, lekker bezig, leuke foto van jullie beiden, dat ziet er super gezellig uit. lopen jullie vaak/vaker samen?

Goof, mooie intervallen! bepaal je het tempo wat je wilt lopen vooraf of denk je tijdens de run, dit is wel prima, en dat hou je dan aan?

Goed, een verslagje van mijn fartlek run. Ik twijfelde om te gaan (drukke week op het werk, dus best moe), maar ben me na thuiskomst toch rustig aan gaan omkleden. Tsja, dan moet je op een gegeven moment wel.
15 minuten 30 seconden 5km pace, 30 minuten rustig lopen;
Afbeelding

Vond het best wel leuk, ook fijne coaching van de nike app, alleen jammer dat m’n benen niet zo lekker voelden. ook wat last van m’n schenen. wellicht toch wat overbelast zondag. denk dat ik vd week nog een klein loopje doe, en dan zondag weer een 5km race, 2/3 van de gouden leeuw.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:35

Bedoel je niet 30 seconden rustig lopen?
Ik loop ongeveer een keer per twee maanden met haar. Lastig afspreken ook omdat zij vaak in weekenden werkt.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:47

o oeps ja ik bedoel inderdaad 30 seconden. a oke. wel leuk en gezellig om wat loop maatjes te hebben. ookal zou mijn voorkeur alsnog naar alleen lopen gaan denk ik. maar vooral omdat ik “bang” ben dat de ander te snel gaat, ik vervolgens ook te snel ga (onbewust of bewust) en dat het dan dus niet echt wil. hoe doe jij dat als je samen met iemand loopt?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:06

Ik loop regelmatig samen met anderen of met een groepje. We passen ons aan aan de langzaamste. Met een groepje gebeurt het ook nog wel dat een paar wat (100m) vooruit lopen en dan wachten of later hun tempo weer verlagen zodat ze bij de groep komen. Dat is allemaal geen probleem en werkt prima.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:03

SV, leuke foto! Fijn dat jullie samen hebben kunnen lopen, is dat ook hetzelfde stuk als waar je zaterdag doorheen loopt?

Goof, mooie foto, fijn dat het lopen goed ging.

Ninus, wat grappig om je man tegen te komen in het weiland tijdens het lopen!
Vind het ook knap hoor, dat je zo een vroege vogel bent! En dat in combinatie met een drukke baan.

Isunshine, fijn dat het goed ging! Leuke oefeningen heb je gevonden!

Lies-sparkle, goed bezig! Mooie eind tijd heb je in je hoofd voor je eerste marathon!

Suusje, fijn dat Elmo beter loopt! En dat je ook achter de oorzaak bent gekomen.

Ik wil binnenkort ook de test gaan doen, werd alleen gister wakker met een hoofd vol snot, zo baalen.
Vandaag wel even een klein rondje gemaakt, weer is zo heerlijk zonnig.
Even de neus goed leeg gesnoten.
Maar zodra ik zit loopt alles weer vol.
Hoop dat het zondag wat minder is, heb wel zin in de midwinter marathon 25km.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:13

Succes alvast met de 25km ieris, jij gaat daar vast een mooie tijd neerzetten. Ondanks je snotneus.
We hebben een klein stukje gehad van wat ik zaterdag loop, maar verder niet ieris. Wel heb ik al een keer 30km van die route gelopen.

Ik heb een blaar op de zijkant van mijn hak gehad anderhalve week geleden. Velletje er niet afgehaald, alleen kapot geprikt. Paar dagen niks aan de hand en nu doet die plek sinds een dag of drie behoorlijk zeer als ik mijn schoenen aan heb. Gisteren ook wel tijdens het hardlopen, maar het was te doen. Niet prettig. Weer een speld ingestoken om te kijken of er vocht onder zat, maar dat is niet zo. Iemand nog een tip?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:36

Wat balen SV, helaas geen tips voor je... Kun je het niet nog een keer doorprikken voor je gaat lopen en dan een stukje tape erover?

Balen dat je verkouden bent Iris! Het heerst echt als een malle. Maar ik sluit me aan bij SV, die 25km komt helemaal goed!

Wij lopen zaterdag de RFR Ommerland. De 21km, dus lekker relaxed :j

Morgen kan ik iets later lopen, ik heb nagenoeg geen afspraken en ben lekker flexibel. Ik ga eens kijken waar Garmin mee komt :j als het niks is dan doe ik mijn favoriete rondje langs de dijk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:55

Ai, dat is wel echt balen als je een pijnlijke blaar hebt terwijl je morgen een marathon gaat lopen! Misschien een blarenpleister en daar een stukje tape over voor je gaat rennen morgen? Zodat het niet gaat schuiven? Dan wrijft het in ieder geval minder.
Ik heb altijd begrepen dat je blaren eigenlijk niet kapot moet prikken, omdat het vel de onderste (pijnlijke) huidlaag beschermd en het vocht normaliter vanzelf weggaat. Maar dat is al gebeurt, ik zou hem vooral niet nog een keer doorprikken. De onderste huidlaag is misschien geïrriteerd geraakt, dus ik zou de blaar zoveel mogelijk met rust laten behalve wat nodig is om morgen die marathon comfortabel te kunnen lopen.

Ik lees later even alles bij, ik had even een week van deadlines, tentamens en slaaptekort. Vanaf vandaag eindelijk rust (tot ik maandag aan mijn eindscriptie begin :') ), dus ik ga nu even 5 km lopen. Zondag wil ik 15 km trailen.
Mijn eerste halve marathon stond voor mei gepland, maar ik heb me gister stiekem ingeschreven voor de 21 km Lage Vuursche trail op 23 maart. :D
Mei voelde nog zo ver weg en ik wilde even iets dichterbij hebben om naartoe te werken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:07

Er zit niks onder ninus, geen vocht ofzo. Heel veel plezier bij de rfr!

Iets erop plakken ga ik zeker niet doen, iets doen wat je nog nooit hebt gedaan is een afrader voor een marathon.
Ik vrees dat het pijn lijden wordt.

Mooi doel Suliko. Nog zat tijd om te trainen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:15

Ik heb laatst voor het eerst met een blarenpleister gelopen en vond dat echt top. Je voelt niet dat die er zit en hebt geen laat van de blaar.
Zou het toch aanraden.

Tof Suliko.
Mooie plannen allemaal komend weekend.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:23

Daar heb je ook weer een punt SV, maar ik ben een mietje en heb ooit een keer een blaar gehad tijdens een vakantie in Egypte en toen kon ik echt geen schoenen verdragen, laat staan hardlopen. Uiteindelijk resulteerde dat ook in een enorme infectie veroorzaakt door een exotische bacterie dus waarschijnlijk is dat geen representatief voorbeeld :')

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:45

Wat balen van die blaar zeg! Als er geen vocht onder zit maar wel veel pijn is het vaak toch ontstoken. Je zou er nu nog ontstekingsremmers op kunnen smeren (als het dicht is) en dat moet je maar net in huis hebben.

Verder lijkt het me fijn als de druk er een beetje af is. Een blarenpleister zou ik niet doen maar ik zou er wel een reguliere pleister op plakken zodat die druk wat verzacht wordt.

Veel sterkte morgen en stiekem ook veel plezier!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:44

Blarenpleister zou ik dan weer niet doen, omdat die toch ook vrij dik zijn en het juist eerder gaat knellen/schuiven.
Siliconen, geniet dan maar even van je rustige weekend.
Veel plezier zondag Ieris.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:18

Heb er een rondje zeedijk opzitten, had pas om 9:30 een afspraak dus kon lekker bij daglicht lopen. Mijn hartslag deed weer heel gek, geen idee wat er aan de hand is, maar het klopt in ieder geval niet. Ik liep lekker op 5:45 mpkm te snoozen (wind mee) en ik zat ineens op 188 :wow: Ik moest gelijk een sprintje trekken om over te steken en toen zakte het netjes naar 140 binnen een paar tellen.

Mijn horloge kan denk ik niet tegen harde wind en kou, daar ben ik het wel mee eens :))

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:55

Lekker Ninus dat je wat later een afspraak had staan, goed begin van de dag. Garmin heeft een update gehad waarbij de hartslag niet meer goed gemeten word. Dus zal daar niet teveel aandacht aan besteden.

Geniet van je rust dit weekend Suliko.

Balen ban die blaar SV, ik zou ook niets veranderen, zorgt denk ik voor meer irritatie. Als je de mogelijkheid hebt zou je kunnen proberen de blaar zoveel mogelijk aan de "buitenlucht" te kunnen laten "drogen" met een beetje Betadine zalf erop. Dat werk bij mij altijd goed.

Komt helemaal goed zondag Iris.

Ik heb gisteren de test gedaan. Ben erg tevreden en kreeg fijne complimenten. Het was een test waarbij ik eerst rustig 5 minuten moest inlopen op 8 km per uur om vervolgens elke 3 minuten 1 km harder te gaan. Ben gekomen tot de 14 km/h. Vooraf gaf hij aan dat als ik dacht niet meer te kunnen dat ik dan moest proberen nog 30 seconden door te gaan zodat ik echt op maximale harstalg zou komen. Even het stuk gekopieerd uit de aanbevelingen:

Citaat:
We hebben een goed beeld gekregen van je testwaarden. Complimenten voor je
doorzettingsvermogen om jezelf te blijven pushen op de loopband. Je was eveneens erg op je gemak. En ja, iedereen denkt altijd achteraf dat ze nog harder kunnen, maar je hebt het uitstekend gedaan. Je hartslag steeg met de hartslagband om heel gestaag mee met de toegenomen snelheid, zoals het hoort. Tot een bepaald breakingpoint natuurlijk. Wat mij al goed opviel is dat je je duurlopen waarschijnlijk altijd al met een bepaalde mate van rust doet, niet te snel, waardoor ook je hartslag niet gelijk sky high geraakt. Je basisconditie is dus al aardig op peil. Complimenten. Eveneens loop je met een bepaalde mate van gemak in je loophouding. Ga zo door.

Je aerobe drempel, ook wel soms marathondrempel of 2 mmol-drempel genoemd en allerlei soortgelijke termologieën ligt nu rond de 141 bpm bij een snelheid van ongeveer 10,2kmh, je anaerobe drempel ligt rond de 158 bpm bij een snelheid van 11,8kmh (inspanning die je max 45 á 60 minuten kunt volhouden). De ruimte tussen de drempelwaarden noemen we ook wel de tresholdzone. Hiermee loop je grotendeels op koolhydraatverbranding en is een inspanning die je doorgaans niet veel langer
dan 90 minuten kunt volhouden. Daarna kom je in de problemen met je energie. Dat is waarom mensen die voor marathons (en langer) trainen dan ook onderweg isotone sportdrank drinken en gels nuttigen wanneer ze langdurig in dit soort trainingsblokken trainen. Zeker bij vochtige en warme omstandigheden erg belangrijk, zowel voor tijdens de inspanning maar ook voor je herstel direct erna nuttig. Iemand die namelijk met een lege tank de training finisht moet langer herstel dan met een deels gevulde tank.
Het rustige duurwerk wat je gevraagd wordt in Z1/2 stimuleert de toename van het aantal
energiefabriekjes (mitochondria), de vaatgroei en zorgt voor een sterkere hartspier met een lagere slagvolume op langer termijn, daarmee wordt je van langzamer dus uiteindelijk sneller. Langzaam (ik zeg liever rustig!) is erg nuttig. Ook je snellere tempo’s profiteren daarvan, doordat je herstel ook verbeterd tussen de intervallen en je zuiniger om leert gaan met de energie opgeslagen in je spieren en je lever. Je gaat dan leren meer je vrije vetzuren in te zetten. Dit kost wel tijd en vergt geduld! Verder adviseren we je om met een hartslagband te gaan sporten voor een accurate weergave van je trainingszones. De optische sensor verwerkt in je polshorloge is simpelweg niet zuiver genoeg om te
kunnen vertrouwen op de gegenereerde trainingsdata.

En dan heb ik nog een heel overzicht van de zones. Ze maken gebruik van 7 zones.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:10

Interessant ook, verder wel bekende info die erbij staat. Ga je nu met hartslagband lopen?

Mijn blaar is niet open hoor, het is gewoon een stukje eelt geworden zeg maar. Het is ook geen blaar meer, ik heb hem twee weken geleden doorgeprikt, maar verder alles laten zitten. Echt vreemd en nog nooit gehad.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:34

Jazeker interessant, zeker om ook een soort van bevestiging te krijgen dat wat ik doe "goed" voor me is en ik geen onhaalbare doelen stel o.i.d

Ik denk wel dat ik met een hartslagband ga lopen, had er ooit eentje voor mijn Garmin, die zat voor geen meter, maar die ik met de test om had zat op zich prima.

Ah, dat is nog lastiger als de blaar weg is en er eelt voor terug is gekomen. Dan zou je nog een pedicure kunnen overwegen, maar voor morgen is dat ook niet meer haalbaar denk ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:01

Interessant verslag Suusje.
Fijne start van je dag Ninus.

Ik zat er niet zo lekker in vandaag, dus ben therapeutisch gaan hardlopen in het bos. Rustig aan gedaan, want mijn ademgaling zat al wat hoog. Toch een fijne 10km gelopen uiteindelijk.
En natte voeten gehaald.

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:24

Klinkt als een slim idee @Goof! Natte voeten. Brrr.

Ik vond het maar koud vandaag. Had snel even een training in elkaar geflanst. 8min warming up, rustig lopen. Daarna 20min tempo blok op voortvarend tempo. En 8min cooling down.. wind was erg intens èn koud!! :brr:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:28

Ja, die wind maakte het naar.