Lekker Ninus dat je wat later een afspraak had staan, goed begin van de dag. Garmin heeft een update gehad waarbij de hartslag niet meer goed gemeten word. Dus zal daar niet teveel aandacht aan besteden.
Geniet van je rust dit weekend Suliko.
Balen ban die blaar SV, ik zou ook niets veranderen, zorgt denk ik voor meer irritatie. Als je de mogelijkheid hebt zou je kunnen proberen de blaar zoveel mogelijk aan de "buitenlucht" te kunnen laten "drogen" met een beetje Betadine zalf erop. Dat werk bij mij altijd goed.
Komt helemaal goed zondag Iris.
Ik heb gisteren de test gedaan. Ben erg tevreden en kreeg fijne complimenten. Het was een test waarbij ik eerst rustig 5 minuten moest inlopen op 8 km per uur om vervolgens elke 3 minuten 1 km harder te gaan. Ben gekomen tot de 14 km/h. Vooraf gaf hij aan dat als ik dacht niet meer te kunnen dat ik dan moest proberen nog 30 seconden door te gaan zodat ik echt op maximale harstalg zou komen. Even het stuk gekopieerd uit de aanbevelingen:
Citaat:
We hebben een goed beeld gekregen van je testwaarden. Complimenten voor je
doorzettingsvermogen om jezelf te blijven pushen op de loopband. Je was eveneens erg op je gemak. En ja, iedereen denkt altijd achteraf dat ze nog harder kunnen, maar je hebt het uitstekend gedaan. Je hartslag steeg met de hartslagband om heel gestaag mee met de toegenomen snelheid, zoals het hoort. Tot een bepaald breakingpoint natuurlijk. Wat mij al goed opviel is dat je je duurlopen waarschijnlijk altijd al met een bepaalde mate van rust doet, niet te snel, waardoor ook je hartslag niet gelijk sky high geraakt. Je basisconditie is dus al aardig op peil. Complimenten. Eveneens loop je met een bepaalde mate van gemak in je loophouding. Ga zo door.
Je aerobe drempel, ook wel soms marathondrempel of 2 mmol-drempel genoemd en allerlei soortgelijke termologieën ligt nu rond de 141 bpm bij een snelheid van ongeveer 10,2kmh, je anaerobe drempel ligt rond de 158 bpm bij een snelheid van 11,8kmh (inspanning die je max 45 á 60 minuten kunt volhouden). De ruimte tussen de drempelwaarden noemen we ook wel de tresholdzone. Hiermee loop je grotendeels op koolhydraatverbranding en is een inspanning die je doorgaans niet veel langer
dan 90 minuten kunt volhouden. Daarna kom je in de problemen met je energie. Dat is waarom mensen die voor marathons (en langer) trainen dan ook onderweg isotone sportdrank drinken en gels nuttigen wanneer ze langdurig in dit soort trainingsblokken trainen. Zeker bij vochtige en warme omstandigheden erg belangrijk, zowel voor tijdens de inspanning maar ook voor je herstel direct erna nuttig. Iemand die namelijk met een lege tank de training finisht moet langer herstel dan met een deels gevulde tank.
Het rustige duurwerk wat je gevraagd wordt in Z1/2 stimuleert de toename van het aantal
energiefabriekjes (mitochondria), de vaatgroei en zorgt voor een sterkere hartspier met een lagere slagvolume op langer termijn, daarmee wordt je van langzamer dus uiteindelijk sneller. Langzaam (ik zeg liever rustig!) is erg nuttig. Ook je snellere tempo’s profiteren daarvan, doordat je herstel ook verbeterd tussen de intervallen en je zuiniger om leert gaan met de energie opgeslagen in je spieren en je lever. Je gaat dan leren meer je vrije vetzuren in te zetten. Dit kost wel tijd en vergt geduld! Verder adviseren we je om met een hartslagband te gaan sporten voor een accurate weergave van je trainingszones. De optische sensor verwerkt in je polshorloge is simpelweg niet zuiver genoeg om te
kunnen vertrouwen op de gegenereerde trainingsdata.
En dan heb ik nog een heel overzicht van de zones. Ze maken gebruik van 7 zones.