Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:01

Mindim schreef:
In engeland blijven de scholen tot maart dicht omdat de nieuwe variant zich ook door kinderen sneller verspreid dan het oude. Nu nederland wat dat betreft net op een kantelpunt staat, lijkt het mij niet handig nu de scholen open te gooien. Kinderen gaan uit de klas soms naar opa en oma of naar een andere oppas....enz enz

Mijn ouders hebben mijn zussen al laten weten dat ze vrijdags niet op de mini's oppassen zodra de scholen weer opengaan. Is hun goed recht ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:02

Winged schreef:
Mindim schreef:
In engeland blijven de scholen tot maart dicht omdat de nieuwe variant zich ook door kinderen sneller verspreid dan het oude. Nu nederland wat dat betreft net op een kantelpunt staat, lijkt het mij niet handig nu de scholen open te gooien. Kinderen gaan uit de klas soms naar opa en oma of naar een andere oppas....enz enz

Mijn ouders hebben mijn zussen al laten weten dat ze vrijdags niet op de mini's oppassen zodra de scholen weer opengaan. Is hun goed recht ook.

Ik geef ze groot gelijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:03

Sheran schreef:
Cer schreef:
Nou als je de berichtgeving mag geloven wel... :j
Iedere dag is een dag te lang, leerachterstand, mishanding, stress etc...

van de kouwe grond, het kan bijna niet anders dan dat kinderen wandelende virusbommetjes zijn toch? Of hecht het virus niet 'op' kinderen ofzo?

Nee de virusdeeltjes hebben inderdaad geleerd dat ze niet bij scholen in de buurt mogen komen, en ook niet bij kinderen, omdat die anders misschien wat achterstand oplopen. Op hun 18e verjaardag komt het virus om 12u 's nachts aankloppen en weet het daar het zich vanaf nu mag verspreiden.

Mij verbaasd het wel dat de examenklassen op school geen meer besmettingen opleveren. Dat waren de groepen waar de besmettingen zo hoog waren.
Bij veel scholen hebben ze toch per afdeling wel 4 examenklassen. In ons geval hebben wij ongeveer 16 klassen op school. Tel daarbij de opvanglokalen op. Dat zijn er nog is 5 gevulde lokalen bij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:08

Ik snap heel goed dat er maatregelen zijn. Maar ik vind dat we nu te ver doorslaan in dingen kostte wat kost dicht willen laten omdat we denken dat er nog een 3e, 4e of weet ik hoeveelste golf aankomt. Misschien komt die. Misschien ook niet. We weten het simpelweg niet. En ja het is complex. Maar we kunnen niet maar uit blijven stellen. Want die 3 weken tot na de vakantie worden er meer....want ja je weet niet, er kan nog dit er kan nog dat. Ik was vorig jaar al bang dat men de maatregelen niet los durfde te laten want wat als.....dat blijkt achteraf te kloppen. Want de teugels worden alleen maar strakker aangetrokken. Bij paarden werkt dat averechts. Bij mensen ook.

Mungbean

Wij zijn op het moment bezig met huisbouw plannen en wat me opvalt is dat werkelijk geen enkel bedrijf online wil bespreken, we moeten echt overal fysiek langskomen.

BigOne

De oproep om je kinderen niet te willen testen is al 65000 keer ondertekend blijkbaar, ze verwijzen naar de wet. Dus wel moord en brand schreeuwen dat het zo zielig is voor de kinderen dat ze thuis zitten maar geen test willen want dat is een aanslag op je lichamelijke integriteit.
Lang niet iedereen maar toch.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:09

Los van de vraag in hoeverre kinderen besmettingen kunnen doorgeven verwondert het me hoe weinig er over besmetting tussen volwassenen in het onderwijs gesproken wordt. Naast de kinderen zijn er in eke school toch een boel leerkrachten, directie, onderhoudspersoneel en stagiaires. Over het risico dat zij elkaar besmetten hoor je weinig of niets. Terwijl het in andere bedrijven net daarover gaat. Je zou een school moeten bekijken zoals een ander bedrijf + daarbovenop de kinderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:11

Cer schreef:
Nou als je de berichtgeving mag geloven wel... :j
Iedere dag is een dag te lang, leerachterstand, mishanding, stress etc...

van de kouwe grond, het kan bijna niet anders dan dat kinderen wandelende virusbommetjes zijn toch? Of hecht het virus niet 'op' kinderen ofzo?

juist doordat kinderen zulke virusbommetjes zijn, zijn ze in het voordeel voor de besmettingen met COVID lijkt het :D Maar 100% duidelijk waar het door komt is het nog niet.

Hun afweersysteem is nog in ontwikkeling waardoor ze minder klachten ontwikkelen (en daardoor ook minder kunnen besmetten), de heftige reacties bij COVID lijken juist te komen door het eigen afweersysteem. Daarnaast lijkt het er ook op dat kinderen dagelijks contact hebben met bekende, onschuldige coronavirusjes, waardoor ze meer weerstand zouden hebben tegen COVID-19. Maar nogmaals, het is allemaal nog niet 100% bewezen.

bigone schreef:
De oproep om je kinderen niet te willen testen is al 65000 keer ondertekend blijkbaar, ze verwijzen naar de wet. Dus wel moord en brand schreeuwen dat het zo zielig is voor de kinderen dat ze thuis zitten maar geen test willen want dat is een aanslag op je lichamelijke integriteit.

ik vind het echt grote onzin. Mijn zoontje is 2 en heeft een paar weken terug een test ondergaan toen hij katsbenauwd op de SEH zat. Gewoon een reguliere test, geen speekseltest. Werkelijk waar, de saturatiemeter om zijn voet heen plakken en de ECGplakkers op zijn borst doen waren vele male verschrikkelijker dan die 2 seconden met een staafje in zijn keel en neus. Hij duwt zijn tandenborstel net zo ver zijn keel in als dat staafje als hij de kans krijgt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:19

SusanH schreef:
Ik snap heel goed dat er maatregelen zijn. Maar ik vind dat we nu te ver doorslaan in dingen kostte wat kost dicht willen laten omdat we denken dat er nog een 3e, 4e of weet ik hoeveelste golf aankomt. Misschien komt die. Misschien ook niet. We weten het simpelweg niet. En ja het is complex. Maar we kunnen niet maar uit blijven stellen. Want die 3 weken tot na de vakantie worden er meer....want ja je weet niet, er kan nog dit er kan nog dat. Ik was vorig jaar al bang dat men de maatregelen niet los durfde te laten want wat als.....dat blijkt achteraf te kloppen. Want de teugels worden alleen maar strakker aangetrokken. Bij paarden werkt dat averechts. Bij mensen ook.

Eens met je
Er zijn net zoveel landen als bewijs waar ze ook open zijn en die het even goed / slecht doen
Bij ons (BE) zijn ze na kerst ook open gegaan en de toestand is stabiel cf beter
De besmettingen gaan nogal jojo maar heeft ook te maken met veel meer testen ( bvb hele school als er een besmetting is )
De opnames ,ic en overlijdens blijven dalen ( traag )
De scholen die getest zijn na een besmetting bleken weinig bijkomende besmetting op te leveren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:19

secricible schreef:
juist doordat kinderen zulke virusbommetjes zijn, zijn ze in het voordeel voor de besmettingen met COVID lijkt het :D Maar 100% duidelijk waar het door komt is het nog niet.

Hun afweersysteem is nog in ontwikkeling waardoor ze minder klachten ontwikkelen (en daardoor ook minder kunnen besmetten), de heftige reacties bij COVID lijken juist te komen door het eigen afweersysteem. Daarnaast lijkt het er ook op dat kinderen dagelijks contact hebben met bekende, onschuldige coronavirusjes, waardoor ze meer weerstand zouden hebben tegen COVID-19. Maar nogmaals, het is allemaal nog niet 100% bewezen.

Kinderen worden minder of niet ziek, maar besmetten doen ze met de nieuwe variant toch zekers wel meer. Ik zit eens in de engelse kranten te neuzen en daar wordt dat toch wel genoemd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:20

bigone schreef:

Dát begrijp ik dus ook niet :(

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:20

Sclimpre schreef:
Los van de vraag in hoeverre kinderen besmettingen kunnen doorgeven verwondert het me hoe weinig er over besmetting tussen volwassenen in het onderwijs gesproken wordt. Naast de kinderen zijn er in eke school toch een boel leerkrachten, directie, onderhoudspersoneel en stagiaires. Over het risico dat zij elkaar besmetten hoor je weinig of niets. Terwijl het in andere bedrijven net daarover gaat. Je zou een school moeten bekijken zoals een ander bedrijf + daarbovenop de kinderen.

Ook bij bedrijven wordt er niet precies gemeld hoeveel besmettingen er zijn.
Hier wordt alles gewoon gedeeld door de directeur. Wij hebben van augustus tot aan nu 5 collega’s besmet gehad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:21

Verschilt per kind denk ik hoe erg ze de test vinden. Ik snap die ouders wel. Ik vind het heel ver gaan allemaal. Ik vraag me trouwens af, hoe zit het met onderwijs tijdens die 5 dagen verplicht thuis zitten? Ben benieuwd waar school mee komt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:23

Ik begrijp dat de mensen met kinderen die graag weer naar school willen, er waarschijnlijk vanuit een ander standpunt naar kijken, maar ik maak me best wel zorgen om de Britse variant en de eventuele extra besmettingen nu de scholen weer open gaan. Zelf had ik liever gezien dat de scholen pas na de voorjaarsvakantie van alle regio's open waren gegaan. Dan waren alle scholen in Nederland ook niet op hetzelfde moment open gegaan en was er wat meer overzicht wat betreft de Britse variant.
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-21 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:25

Ann schreef:
Ik begrijp dat de mensen met kinderen die graag weer naar school willen, er waarschijnlijk vanuit een ander standpunt naar kijken, maar ik maak me best wel zorgen om de Britse variant en de eventuele extra besmettingen nu de scholen weer opengaan. Zelf had ik liever gezien dat de scholen pas na de voorjaarsvakantie van alle regio's open waren gegaan. Dan waren alle scholen in Nederland ook niet op hetzelfde moment open gegaan.

Dan willen ze het middelbaar onderwijs toch weer open?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:25

Je kan mensen nooit verplichten tot testen en dat staat ook gewoon in de richtlijnen. Niet testen is niet na 5 dagen naar school maar nog 5 dagen thuis. Dus ik snap het gedoe niet zo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:27

Mindim schreef:
secricible schreef:

Kinderen worden minder of niet ziek, maar besmetten doen ze met de nieuwe variant toch zekers wel meer. Ik zit eens in de engelse kranten te neuzen en daar wordt dat toch wel genoemd.

Dat ontken ik ook nergens. Het lijkt me ook dat een variant die meer besmettelijk is dat ook voor kinderen is. Maar tov volwassenen zijn zij minder besmettelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:28

lenaa_tje schreef:
Je kan mensen nooit verplichten tot testen en dat staat ook gewoon in de richtlijnen. Niet testen is niet na 5 dagen naar school maar nog 5 dagen thuis. Dus ik snap het gedoe niet zo.

Het gaat om de controverse, wel zeggen dat de kinderen een achterstand oplopen, ouders tegen het plafond zitten met lesgeven en werken maar wanneer je kind getest kan worden en dus weer naar school bij negatieve uitkomst zeggen van nee. En dan moet een leraar ook nog en lijfelijk lesgeven en op afstand?? Verplichten inderdaad kun je niet maar ik vind dit van sommige ouders krom. Want de leraren mogen het straks weer opknappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:29

bigone schreef:
lenaa_tje schreef:

Het gaat om de controverse, wel zeggen dat de kinderen een achterstand oplopen, ouders tegen het plafond zitten met lesgeven en werken maar wanneer je kind getest kan worden en dus weer naar school bij negatieve uitkomst zeggen van nee. En dan moet een leraar ook nog en lijfelijk lesgeven en op afstand?? Verplichten inderdaad kun je niet maar ik vind dit van sommige ouders krom. Want de leraren mogen het straks weer opknappen.

Nou daar erger ik me dus ook enigzins aan inderdaad.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:31

bigone schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat dus...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:32

Het gaat er bij mij om dat het stapelt. Er is gewoon ergens een grens. En dat die bij veel ouders hier ligt snap ik heel goed :j

Ik ben trouwens helemaal niet bang voor de Britse variant. Ik zie ook de situatie waar het uit de hand loopt. Maar daar speelden zoveel andere factoren een rol. Factoren waar we hier niet mee te maken hebben en hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:37

SusanH schreef:
Het gaat er bij mij om dat het stapelt. Er is gewoon ergens een grens. En dat die bij veel ouders hier ligt snap ik heel goed :j

Ik ben trouwens helemaal niet bang voor de Britse variant. Ik zie ook de situatie waar het uit de hand loopt. Maar daar speelden zoveel andere factoren een rol. Factoren waar we hier niet mee te maken hebben en hadden.

En ik snap niet waarom ouders zo moeilijk doen als dit er voor zorgt dat hun kind veilig naar school kan. En wat stapelt in deze dan zo voor ouders met basisschoolkinderen. Moet dat dan alleen kunnen zonder ook maar enig voorwaarde?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-21 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:37

Dat mondkapjes laten dragen bij afhalen op school lijkt me zeker wel zinvol :j

Ik doe mijn best om minimaal die anderhalve meter afstand te bewaren, maar er zijn vrij veel mensen die constant binnen je cirkeltje stappen en je kan die ook niet blijven ontwijken terwijl je je kind ophaalt... en dan heb ik het echt niet over Corona-ontkenners ofzo maar ook als je een keer afspreekt om te spelen, dat een andere vader of moeder steeds weer dicht op je komt staan als je een stap aan de kant gaat om wat meer ruimte te krijgen.... ze hebben het gewoon niet in de gaten lijkt het wel.

Op een gegeven moment loop je de hele speeltuin rond omdat ze maar steeds bovenop je willen staan om te kwebbelen :=

Kleine kinderen niet willen laten testen hebben we het ook eerder over gehad. Ik wil dat ook niet. Wij blijven wel wat langer thuis hoor.

Is het het einde van de wereld? Nee. Is het echt per-sé nodig? Ook nee. Dus waarom je kind iets vervelends laten ondergaan dat niet nodig is. Zo simpel is het :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:39

pmarena schreef:
Dat mondkapjes laten dragen bij afhalen op school lijkt me zeker wel zinvol :j

Ik doe mijn best om minimaal die anderhalve meter afstand te bewaren, maar er zijn vrij veel mensen die constant binnen je cirkeltje stappen en je kan die ook niet blijven ontwijken terwijl je je kind ophaalt... en dan heb ik het echt niet over Corona-ontkenners ofzo maar ook als je een keer afspreekt om te spelen, dat een andere vader of moeder steeds weer dicht op je komt staan als je een stap aan de kant gaat om wat meer ruimte te krijgen.... ze hebben het gewoon niet in de gaten lijkt het wel.

Op een gegeven moment loop je de hele speeltuin rond omdat ze maar steeds bovenop je willen staan om te kwebbelen :=

Kleine kinderen niet willen laten testen hebben we het ook eerder over gehad. Ik wil dat ook niet. Wij blijven wel wat langer thuis hoor.

Is het het einde van de wereld? Nee. Is het echt per-sé nodig? Ook nee. Dus waarom je kind iets vervelends laten ondergaan dat niet nodig is. Zo simpel is het :)

Maar als je dan kiest voor thuisblijven of in quarantaine, dan verwacht je nog wel van de leraar dat ze lijfelijk zowel als op afstand les geeft?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:40

bigone schreef:
lenaa_tje schreef:

Nu ga je er vanuit dat iedere leraar zijn of haar werk prima doet en dat iedere ouder het vervelend vind om hun kind thuis te hebben.

Mijn kinderen hebben de achterstand juist thuis ingehaald, van mij hadden de scholen ook nog echt niet open gehoeven. En ik ga inderdaad ook niet mijn kind wekelijks laten testen. De meester is al minstens een week behoorlijk verkouden maar wel negatief getest. Als hij nu mijn kind aan steekt dan zou ik haar dus ook moeten laten testen terwijl hij al negatief getest is. Gaat dus echt niet gebeuren, maar ik vind het ook geen probleem om haar dan langer thuis te houden. Zij ook niet, want ze heeft eindelijk niet meer het gevoel dat ze dom is.

Corona technisch gezien zitten wij in ons hutje op de hei ook een stuk veiliger dan in de hotspot in Apeldoorn.