De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:08

Berdien schreef:
In de richtlijnen van de overheid staat dat je, zolang je geen klachten hebt, rustig uit eten kunt gaan: https://nos.nl/artikel/2326888-nieuwe-c ... r-jou.html

Citaat:
Kan ik nog naar een restaurant of café?

Tenzij je (lichte) luchtwegklachten hebt, of tot een kwetsbare groep behoort, kun je gewoon uit eten of naar het café.

Dus dan kun je inderdaad hier wel roeptoeteren dat iedereen die dat doet de devil himself is en de ondergang van de aarde in gang zet, maar die mensen volgen gewoon de richtlijnen van de overheid op. Vind je dat zelf niet voldoende en wil je jezelf meer afzonderen: prima! Maar ga niet als een soort übermensch hel en verdoemenis prediken over mensen die de richtlijnen volgen.

Waarom wordt hier zo vaak het woord roeptoeren gebruikt? Kun je het niet netter verwoorden?
Denk ook dat je wat overdrijft hè, the devil himself.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:09

Ik lees regelmatig: “nou, dan gaan we maar naar het bos/Het strand”

Ben ik de enige die heel bos voor zich ziet wat krioelt van de mensen? :')

sureido

Ja, er moeten striktere maatregelen komen, precies om de reden dat er nu zoveel verschillende meningen ontstaan en iedereen doet wat zij/hij denkt dat mag - wat ook goed recht is als het nog volgens richtlijnen gebeurt - en kan, maar we moeten als we iedereen binnen willen houden de kroegen sluiten en de scholen.

cursebreaker

Marie_Anne schreef:
cursebreaker schreef:
Er is idd advies gegeven om sociaal onthouding zoveel mogelijk in ere te houden. Alles boven de 100 mensen wordt geadviseerd niet door te laten gaan, en voor de rest werd er gevraagd om zoveel mogelijk aan sociaal onthouding te doen. Maar het zal idd beter zijn als er gewoon ronduit bevolen wordt dat het verboden is om zoiets nog te ondernemen want mensen zetten het gegeven advies naar eigen hand zodat ze kunnen zeggen 'maar het mag toch nog gewoon'. Net als Belgen die massaal hierheen komen nu. Dat is toch gewoon van de zotte. Tenzij er dus idd niet nadrukkelijk 'bevolen' gaat worden dat het niet mag, zullen mensen idd gewoon met alles door blijven gaan. Ik ben van mening dat dat funest is. We moeten het met z'n allen aanpakken, maar dat gaat dus niet als terrasjes vol blijven zitten en de kroegen vol zitten.

Niet echt volgens mij, geen duidelijk advies sociale onthouding Dat staat niet zo in het rijtje maatregelen. Ik zou het graag zien als dat wel zo is, ik kan het niet terugvinden. Dat heeft men ervan gemaakt. Ik ook hoor. Maar ik heb Rutte toch echt horen zeggen dat je prima naar een verjaardag of restaurant kan gaan. Zolang de mensen die ziek of snotterig zijn maar thuis blijven. Dat is natuurlijk meteen het probleem, hoe weet je dat mensen dat doen.
Maar goed, ik hoop zef ook op strengere regels hoor.

Er is tijdens een persconferentie vorige week gezegd geworden dat ze adviseren om zoveel mogelijk aan sociale onthouding te doen. Maar ik heb inderdaad geen bron vermelding waar het geschreven staat. Het is wel gezegd geworden, of door Rutte of RIVM. Maar als het dus idd niet erna opgenomen wordt in het geschreven advies dat online gezet wordt, wordt het snel vergeten natuurlijk. Het is dan idd wachten op strengere regels ja. Het is ook niet handig dat ik dat verspreid nu, terwijl het idd niet echt bevestigd is ergens want daar wordt dan idd weer paniek mee gezaaid dus sorry daarvoor :)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-03-20 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:11

LadyMadonna schreef:

Haha ja ik denk dat het ook er van af hangt waar je woont. Ik woon bv. in Zuid-Limburg en ondanks dat het heuvelland heel populair is bij wandelaars, ken ik veel lokale plekken waar ik weet dat ik gewoon in rust kan wandelen zonder mensen tegen te komen of anders met heel wat meters afstand ertussen bv. Hier zal het ook met lock down gewoon nog goed mogelijk zijn elkaar heel goed te vermijden als er met honden gewandeld gaat worden bv. Zoon lief blijft in principe gewoon thuis; gaat ook niet mee naar bos en ook niet buiten spelen behalve in ons mini tuintje :') Maar wij vermaken ons binnen ook prima; digitale spellen, bord spellen, boeken, tekenen en kleuren, etc.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 11:11

LadyMadonna schreef:

Het was gistermiddag bij ons in het bos echt verrassend druk. Allemaal hele dikke dure auto's, al dan niet volgeladen met kinderen :') Meestal is het op zondag druk, maar nu stonden beide parkeerplaatsen echt vol.

moonsparkle

LadyMadonna schreef:

Als ik het goed begreep zijn daarom ook stranden gesloten in Spanje omdat daar alsnog veel mensen samen kwamen

Blacky94

Joman schreef:
Waarom wordt hier zo vaak het woord roeptoeren gebruikt? Kun je het niet netter verwoorden?

Ik heb anders al best wel een aantal reacties gezien, waaronder ook een aantal van jou, die niet bepaald vriendelijk over komen.
Daarnaast wordt gelijk iedereen die maar net even iets anders zegt dan de gang van het topic aangevallen door tig man. En dat terwijl zoals hierboven al blijkt dat de regels lang niet zo streng zijn als dat sommigen er hier van maken.
Het is dus ook wel een beetje de toon die de muziek maakt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:13

Dioxide schreef:
Joman schreef:
Goed dat je het plaatst. Zullen veel medewerkers door Corona zijn geveld vraag ik me dan af?

Aldus vriendin die op de OK in het MUMC werkt niet.

Nee lijkt me ook niet.
Vooruitdenkend aan wat nog kan komen wel.

En dat is alleen maar goed, je voorbereiden, ipv achteraf zeggen hadden we maar.

Anoniem

Blacky94 schreef:
Joman schreef:

Ik heb anders al best wel een aantal reacties gezien, waaronder ook een aantal van jou, die niet bepaald vriendelijk over komen.
Daarnaast wordt gelijk iedereen die maar net even iets anders zegt dan de gang van het topic aangevallen door tig man. En dat terwijl zoals hierboven al blijkt dat de regels lang niet zo streng zijn als dat sommigen er hier van maken.

Ik pretendeer helemaal niet dat ik vriendelijk ben. Maar het woord roeptoeteren vind ik zoiets raars.
Ik vind het dom ja, dat mensen nog naar de stad gaan. Voorgeschreven of niet. Dat is mijn mening :)
Ik had gehoopt op meer verantwoordelijkheid van medeburgers. Blijkbaar is die er niet. Ook zonder opgelegde maatregelen kun je je verstand gebruiken niet waar?

cursebreaker

Het is zeker de toon die de muziek maakt. Maar je weet natuurlijk ook niet van iedereen hoe ze een bericht van een ander opvatten. Mijn geschreven woorden worden niet met een nare toon gebracht, maar misschien leest iemand anders ze wel anders als ik het bedoel. Maar dat blijft een dingetje op een forum.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:14

Ik ben ontzettend blij met mn autotje, anders had ik afgelopen weken behoorlijk vaak in het ov gezeten.

Ook iedere dag lekker met de hond naar buiten. Veel sociaal contact heb ik niet, maar het was wel even "druk" in het losloopgebied donderdag einde van de ochtend. Waren denk ik zn 5 mensen.

Morgen met mooi weer zal het er waarschijnlijk wel nog drukker zijn. Ik kijk dan wel ff of ik hier rondje polder ga wandelen of naar het losloopgebied ga.

Het rondje polder wordt nu zo ongeveer steeds minder want steeds meer boeren zaaien hun akkers in, dus Skip mag er dan natuurlijk niet meer op.

Vandaag doen we dus nog rondje polder want het weer is hier ruk en dan ga ik niet zitten blauwbekken in het losloopgebied.

Verder ga ik zo om de dag nog naar de supermarkt om mijn voorraad aangevuld te houden, ookal ben ik verkouden.

Online bestellen zit er nu helemaal niet meer in, de Jumbo neemt geen nieuwe bestellingen meer aan en de AH zit ook zo goed als vol.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:15

Ik wilde aanstaande week een afspraak maken bij de chiropractor maar dat laat ik denk ik toch maar even gaan... lastige, want eigenlijk moet ik wel weer even gekraakt worden..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:16

Goed, even een mening van mij.

De 100 personen grens die aanvankelijk door het kabinet werd afgekondigd, en in principe een goed idee is, begint averechts te werken.

In plek van dat mensen de onderliggende gedachte begrijpen, namelijk groepen en contacten vermijden!
Gaat men nu zeggen dat zolang het maar minder dan 100 mensen zijn, er geen probleem is.

Het idee is om de hoeveelheid contacten die er zijn tussen mensen te beperken. Dat kan er namelijk voor zorgen dat het virus uiteindelijk op termijn evenveel mensen raakt, maar minder zieken tegelijk.

Dat is uitermate belangrijk, wat het aantal zieken op één bepaald tijdstip maakt of de ziekenhuizen het aankunnen en iedereen van zo goed mogelijke zorg kunnen voorzien,
Of dat ze het niet meer aankunnen.
En dus moeten gaan kiezen wie er wel en wie er niet verzorgd worden. (Italië, nu)

Kortom, denk alstjeblieft niet: Waar ik heen wil zijn minder dan 100 mensen dus is het prima!

Maar denk: Hoe kan ík zorgen dat ík met zo min mogelijk mensen contact heb.
Zodat iedereen de zorg kan krijgen die hij nodig heeft, ook ík, mocht het zover komen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:16

Blacky94 schreef:
Joman schreef:

Dat iemand hier al moet vragen: mag ik nog gaan paardrijden in de bossen, zegt voor mij genoeg... :+

En dat ik moet ontstippen als ik meld dat er hier een hele andere sfeer hangt dan in real life ook..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:18

Femke_Tweety schreef:
Goed, even een mening van mij.

De 100 personen grens die aanvankelijk door het kabinet werd afgekondigd, en in principe een goed idee is, begint averechts te werken.

In plek van dat mensen de onderliggende gedachte begrijpen, namelijk groepen en contacten vermijden!
Gaat men nu zeggen dat zolang het maar minder dan 100 mensen zijn, er geen probleem is.

Het idee is om de hoeveelheid contacten die er zijn tussen mensen te beperken. Dat kan er namelijk voor zorgen dat het virus uiteindelijk op termijn evenveel mensen raakt, maar minder zieken tegelijk.

Dat is uitermate belangrijk, wat het aantal zieken op één bepaald tijdstip maakt of de ziekenhuizen het aankunnen en iedereen van zo goed mogelijke zorg kunnen voorzien,
Of dat ze het niet meer aankunnen.
En dus moeten gaan kiezen wie er wel en wie er niet verzorgd worden. (Italië, nu)

Kortom, denk alstjeblieft niet: Waar ik heen wil zijn minder dan 100 mensen dus is het prima!

Maar denk: Hoe kan ík zorgen dat ík met zo min mogelijk mensen contact heb.
Zodat iedereen de zorg kan krijgen die hij nodig heeft, ook ík, mocht het zover komen.

_/-\o_

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:19

sureido schreef:
Ik word ook altijd beetje paniekerig van dit topic en als ik dan even dit negeer en gewoon met vriendinnen erover heb of even buiten kom is dat meteen weg. Hier wordt heel overdreven gereageerd continue terwijl dat in de samenleving helemaal niet is.

^ of dat goed of fout is laat ik even in het midden.

Haha, moet hier wel om lachen aangezien hele supermarkten worden leeg gekocht. Nee er is echt geen paniek hoor in de samenleving...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Biebz schreef:
Marcella schreef:
Omgh hoor de kerkklokken die oproepen voor de ochtenddienst zal toch niet (streng gereformeerde gemeente). 8)7 8)7 8)7 8)7

Dat viel mij ook al op idd. Dacht dat die niet door mochten gaan.

Hier niks gehoord centrum bible belt. Nu je het zegt valt het me pas op. Normaal op zondag echt overal klokgelui.

Marcella

O verwacht dat het mogelijk straks ook druk zal zijn op de moestuin, maar ja seizoen kom eraan en er worden druk voorbereiden getroffen. Maar iedereen zal gewoon lekker bezig zijn op zijn eigen stukje. Ik ga straks al begin maken met verhuizen spullen van de ene naar de andere tuin (wel op de momenten dat het rustig op het pad).

Ben zelf aan het snotteren zoals ieder jaar rond deze tijd, maar behoor ook tot risico groep.

Terrassen en winkels mijd ik op het moment en alleen als ik echt wat nodig ben (moet nog wel boter hebben, maar dat heeft geen haast).

Ga denk ik wel weer afspraak longfunctie verzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:20

Ik vind het ook gewoon een beetje gezond verstand.. Mijn vriendin werkt in een supermarkt. Vervolgens zou ze dit weekend ook naar 2 verjaardagen van 2 juffen.. Ik begrijp van al die 3 partijen niet waarom je dit zou doen. Je bent met zoveel mensen in contact geweest, ook al ben je zelf (nog) niet ziek, je kunt vanalles overbrengen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:21

Arabesk schreef:
Chubby schreef:
De terrasjes op de grensstreek Be/ Nl zaten gisteren vol met Belgen :x

Daar ga je dan met alle goede bedoelingen he. De dommen 'regeren' wat dat betreft.

Artsen zijn woest over die houding

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200314 ... nieuwsblad

Halen uit naar de lockdown feestjes

Omdat artsen straks de gevolgen op hun bord krijgen en zij vervolgens in de frontlinie werken.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:21

moonsparkle schreef:
Petrichor schreef:
Gisteren is er voor zover ik weet geen extra uitspraak meer gedaan. Zou dit de stilte voor de storm zijn?

Volgens mij was het gewoon weekend en wouden ze eerst kijken wat de nieuwe maatregelen zouden doen en zijn ze wel vandaag bezig met een spoedoverleg over scholen ;)

Ik las het net inderdaad!

Ik ben ook benieuwd of echt alle horeca dicht MOET, je ziet toch nog heel veel horeca wat gewoon open is. Er zijn ook genoeg die gesloten zijn maar naar mijn idee werkt het niet als niet alles dicht is.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 15-03-20 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:22

De meeste kerken hebben aangepaste diensten met Max 100 personen. Maar dan kom je idd weer uit op wat Femke schrijft

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:23

Berdien schreef:
LadyMadonna schreef:

Het was gistermiddag bij ons in het bos echt verrassend druk. Allemaal hele dikke dure auto's, al dan niet volgeladen met kinderen :') Meestal is het op zondag druk, maar nu stonden beide parkeerplaatsen echt vol.

Nou echt. De hond had iets van ja doei weet je wel hoe druk het is. Ik was zelf niet mee maar m’n vriend kreeg haar los echt niet mee.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:23

Popstra schreef:
sureido schreef:
Ik word ook altijd beetje paniekerig van dit topic en als ik dan even dit negeer en gewoon met vriendinnen erover heb of even buiten kom is dat meteen weg. Hier wordt heel overdreven gereageerd continue terwijl dat in de samenleving helemaal niet is.

^ of dat goed of fout is laat ik even in het midden.

Haha, moet hier wel om lachen aangezien hele supermarkten worden leeg gekocht. Nee er is echt geen paniek hoor in de samenleving...

Dat heet gewoon kuddegedrag, de ene koopt in en dat komt op het nieuws en dan denkt iedereen poedersuiker, ik wil niks mislopen. Dus je kan er om lachen wat je wilt maar dat heeft niks met paniek te maken, meer met bang zijn dat ze misgrijpen. :D

Want zo bang ben je niet als je wel met 40 man in een gangpad gaat staan.