[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:09

Emmaa_ schreef:
Vraagje voor meiden die gestopt zijn met hormonale anticonceptie en specifiek de pil: was jullie cyclus gelijk weer enigszins regelmatig? Ik ben iets meer dan een maand geleden voor het laatst ongesteld geweest en had eigenlijk gehoopt/verwacht dat ik gelijk weer een regelmatige cyclus in zou gaan maar m'n menstruatie laat nu weer op zich wachten.

Was dit je eerste menstruatie na het stoppen met hormonale anticonceptie?
Toen ik stopte met de pil had ik de eerste maand zoals normaal menstruatie, maar werd het erna heel onvoorspel en onregelmatig.

Mijn vriend heeft nooit mijn spiraal gevoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:09

Tutti_Frutti schreef:
Emmaa_ schreef:
Vraagje voor meiden die gestopt zijn met hormonale anticonceptie en specifiek de pil: was jullie cyclus gelijk weer enigszins regelmatig? Ik ben iets meer dan een maand geleden voor het laatst ongesteld geweest en had eigenlijk gehoopt/verwacht dat ik gelijk weer een regelmatige cyclus in zou gaan maar m'n menstruatie laat nu weer op zich wachten.

Was dit je eerste menstruatie na het stoppen met hormonale anticonceptie?
Toen ik stopte met de pil had ik de eerste maand zoals normaal menstruatie, maar werd het erna heel onvoorspel en onregelmatig.

Mijn vriend heeft nooit mijn spiraal gevoeld.

Was de eerste inderdaad, maar wel 3 maanden nadat ik gestopt ben. Was ook echt uit mezelf, geen 'gewenningsbloeding' oid.

Tutti_Frutti

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:35

Hmm dat is dan anders dan in mijn situatie! Ik heb het toen destijds bij mijn huisarts ook nagevraagd en die zei vooral 'afwachten'. Na een maand of 3/4 was het weer normaal bij mij, dus in dat geval goed advies.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:57

Emmaa_ schreef:

Bij mij kwam hij 4 dagen later dan "volgens het boekje" en was hij ook erg kort voor mijn doen. Ik mag volgende week weer, dus ben benieuwd wat ze er deze maand van maakt.

Leuke tip trouwens: ik houd de boel bij met de app 'Flo'.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:37

Na verwijderen spiraaltje na vier weken ongesteld en meteen daarna zwanger.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:55

App is handig ja! Ik gebruik zelf de app Period Tracker, ook tevreden over. :j

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 02:13

Palmera schreef:
Als je zeker weten niet zwanger bent zou ik het nog een maand aankijken. Je hebt natuurlijk je hele bioritme in de war gegooid, dat kan bovenop stress best meespelen.

Volledig zeker dat ik niet zwanger kan zijn.

Ik kijk het nog een maandje aan, bedankt!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:58

Emmaa_ schreef:

Ik ben nu 2 maanden gestopt met de pil en heb nu 1 keer weer een "echte" menstruatie gehad. Hij is zeer onregelmatig bij mij, maar het schijnt dat dit wel een paar maanden tot een jaar kan duren voordat alles weer op de rit is.
Ik zou nu bijvoorbeeld weer ongesteld moeten worden, maar dat ben ik niet (en het voelt ook niet alsof het deze week wel gaat gebeuren. Voordeel van stoppen met de pil voor mij is dat ik nu haarfijn aanvoel wanneer het eraan komt).
Ik maak me er dus niet zoveel zorgen over, omdat ik in veel artikelen op internet lees dat het echt lang de tijd nodig heeft om weer normaal terug te keren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:06

Ik maak me er sowieso niet echt zorgen om, het is meer nieuwsgierigheid :)) Maar dan wacht ik even af!

Ik gebruik zelf Clue, die vind ik het fijnste qua predictions. Hij past je cyclus en voorspellingen aan naar aanleiding van wat je invult dus hij wordt zo bij elke cyclus persoonlijker.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:19

Flo doet dat ook inderdaad. :j
Speaking of the devil trouwens: ik ben dus nu weer 4 dagen te vroeg. Voel het helaas ook niet aankomen, omdat ik zo goed als geen pijn meer heb.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:27

Ik gebruik de functie van mijn fitbit om het bij te houden. :j

Krampen/pijn heb ik gelukkig ook totaal niet, maar ik merk het omdat ik wat meer vocht vast houd de dagen ervoor, hoofdpijn krijg en pijnlijke borsten. Dan kan ik de klok er wel op gelijk zetten :))

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:52

Ik heb nogal wat last daar beneden van mijn menstruatie, en zou hiervoor eens bij een gyn willen langsgaan.
Maar ik zie een onderzoek niet zitten omdat ik denk dat ik heel erg nauw ben :-( .
Ik wil het ook niet bij mijn HA laten doen, omdat dat familie is.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:49

Klinkt misschien erg vervelend - zo bedoel ik het absoluut niet - maar zonder onderzoek kan niemand natuurlijk vertellen of er iets scheelt. Dus hoe vervelend ook, ik zou toch even een afspraak maken als je zoveel last hebt. :(:) Er zijn allerlei soorten en maten daar beneden, dus de gyn kan daar vast wel rekening mee houden. Misschien als je aangeeft dat je wat nerveus bent, dat ze je eerst wat meer kunnen uitleggen over het onderzoek? Eventueel telefonisch?

En zou je het niet prettiger vinden om überhaupt een andere huisarts te hebben? Lijkt me echt helemaal niets, een familielid als huisarts. :=

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:55

Ikbenhier, ik was ook bang voor zo'n onderzoek omdat ik daar vrij nauw/gespannen ben.

Uiteindelijk via mijn huisarts doorverwezen naar een goede gyn die zeer rustig bleef en alles duidelijk uitlegde, en eigenlijk was er helemaal niks erg aan dat onderzoek :o Ik heb een maand later door dezelfde gyn zelfs een spiraaltje laten zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:20

Goedemiddag dames :)

Is er hier iemand die ervaring heeft met zowel de mirena als de kyleena spiraal?

Ik slikte vroeger de pil (begonnen wegens heftige menstruatieklachten) en heb nu een mirena. Ik ben daar op zich heel blij mee, ik voel me veel fitter dan met de pil. De mirena moet komende maand vervangen worden en ik twijfel om voor de kyleena te gaan. Het idee van nog minder hormonen spreekt me aan, ik hoop dat ik qua energie nog een sprongetje kan maken net als bij de overgang van pil naar mirena. (achtergrond; ik heb chronisch vermoeidheidssyndroom en kleine dingen zoals dit kunnen veel verschil maken)
Aan de andere kant; het gaat nu goed met de mirena en veranderen is altijd een risico. Ik ben ook bang dat ik door de kleinere hoeveelheid hormonen misschien toch weer meer menstruatieklachten krijg, die zijn nu (in jaar 5) al wat meer aanwezig dan in jaar 1.

Iemand tips/opmerkingen/suggesties?
Plaatsen is voor mij moeilijk, wegens nare ervaring, dus de kyleena "uitproberen" en evt later alsnog de mirena plaatsen doe ik liever niet. 1x per 5 jaar is écht de max van wat ik aankan wat dat betreft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:22

ikkebenhier schreef:
Ik heb nogal wat last daar beneden van mijn menstruatie, en zou hiervoor eens bij een gyn willen langsgaan.
Maar ik zie een onderzoek niet zitten omdat ik denk dat ik heel erg nauw ben :-( .
Ik wil het ook niet bij mijn HA laten doen, omdat dat familie is.

De meeste artsen hebben ook een extra kleine eendenbek, voor als ze kinderen moeten onderzoeken bijvoorbeeld. Vraag hiernaar, het scheelt echt veel.

hoikimmmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:01

Ik heb een vraagje over de Sayana prikpil.
Mijn huisarts heeft me namelijk niet alles verteld voor mijn gevoel alleen de leuke dingen. Geen menstruatie, geen zorgen voor 13 weken. Verder heeft ze het niet gehad over hormonen en vruchtbaarheid.
Dus ik vroeg me af hoe snel jullie zwanger werden na het beeïndigen van de prikpil. Ik heb hem nog maar 1x gehad maar vroeg het me toch af.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:02

Duurt toch een eind, kan een jaar zijn tegen dat je cyclus terug normaal is.

Dat niet menstrueren is ook niet helemaal correct, sommigen menstrueren wel, maar de meesten niet meer.

hoikimmmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:05

Quebelle schreef:
Duurt toch een eind, kan een jaar zijn tegen dat je cyclus terug normaal is.

Dat niet menstrueren is ook niet helemaal correct, sommigen menstrueren wel, maar de meesten niet meer.

Ja klopt had het ook anders moeten omschrijven. Heb het zo neer gezet omdat het voor mij wel zo is. Zo was het tijdens de gehele periode met mirena ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:09

Kan ik iemand even een pbtje sturen? :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:32

Stuur maar ;)

hoikimmmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:54

Jahoor

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:21

Ik heb nu sinds mei 2017 mijn 2e mirena spiraal, met de eerste eigenlijk nergens last van gehad. Ongesteldheid bleef weg wat ik absoluut niet erg vond, voelde me verder prima. Nu bij de 2e spiraal zit ik regelmatig niet goed in mijn vel en heb sinds oktober 2017 last van mijn onderrug, alsof ik de hele tijd ongesteld moet worden/ben. Echter ben ik niet ongesteld. Vorige week wel weer slecht in mijn vel, dag erna een gigantische huilbui en de dag daarna gigantische buikpijn alsof ik ongesteld werd en nog meer last van mijn rug, echter bleef mijn menstruatie weg. De rugpijn is wel iets afgezakt maar nog steeds niet over.

Zou de mirena spiraal die rugpijn kunnen veroorzaken? Wat ik dan wel apart vindt is dat de rugpijn pas na 5 maanden is gekomen en niet meteen/na een paar weken. Meer lotgenoten met rugpijn van de mirena? Hebben jullie dan meteen rugpijn gekregen of ook na een paar weken/ maanden?
Ik ga morgen naar de huisarts voor (eventuele) andere anticonceptie.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:49

Hoi!

Ik dacht ik stel mijn vraag even in dit topic, misschien weet iemand het antwoord wel!
Binnenkort ga ik een koper-spiraaltje laten plaatsen. Nu zei de dokter dat het heel belangrijk was dat je niet zwanger bent op het moment van plaatsen, en dat lees ik ook in de bijsluiter.
Ik heb al een beetje gegoogeld maar kan het niet precies vinden:
wat gebeurd er als je wel zwanger bent en dan een koperspiraaltje laat plaatsen?

Het is niet zo dat ik denk dat ik zwanger ben maar ik vroeg het me gewoon af!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 22:09

Kans op een miskraam of buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

En los daarvan: waarom zou een vrouw een spiraal willen als ze zwanger is?