Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:57

Super gedaan Suliko, wauw hoe dan, 2e dag beter dan de eerste!
Echt, en wat een tempo ook!

Wauw Goof wat goed! Zeker een goede prestatie.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:21

BM, grappig dat je dat zegt! Ik zat me laatst te bedenken hoe ik als kind en puber juist helemaal niet uitblonk in sport. Was altijd dat ielige, zwakke meisje, klassiek verhaal van altijd als laatst gekozen worden bij gym. := Was ook niet eens snel. Deed ooit turnen, was ik baggerslecht in want niet lenig. Deed ooit karate, waren de anderen ook duidelijk veel beter in doordat ze leniger en sterker waren. Had veel pijndingetjes en vermoeidheid tot mijn 20ste wat lyme bleek te zijn. Daardoor zit nog steeds ergens de hardnekkige overtuiging dat ik niet goed ben in sport en mijn lichaam daar niet voor gemaakt is, terwijl dat de afgelopen twee jaar volledig de andere kant op is geslagen. :')
Zo zie je maar weer dat je je eigen overtuigingen niet te serieus moet nemen.

Goof, allereerst, gefeliciteerd!! *\o/* Super goed gedaan. En boeien wat ik doe. Juist super knap dat je de afgelopen tijd zoveel sneller bent gaan lopen terwijl je daar niet eens zo mee bezig bent én je ook nog allemaal lichamelijk gedoe gaande hebt. En dan ook nog gewoon tijdens een training, niet eens gericht mee bezig geweest om dat te doen toch? Lekker van genieten :D

Voor mijn gevoel begint het ultra rennen nu pas echt nu ik meerdere 50 afstanden in de benen heb en dus naar afstanden ga kijken die verder zijn dan dat. Ik hoop komend jaar de 100 km afstand te tackelen en meer ervaring in de bergen/technischer terrein op te doen. En stiekem droom ik van de Oslo-Bergen Ultra Trail Run, meer dan 500 km en 15.000 hoogtemeters dwars door de Noorse natuur, die de gemarkeerde DNT singletracks volgt maar ook door terrein gaat met amper tot geen pad. Maar, dat is een meerjaren plan. Genoeg uitdagingen in ieder geval!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:22

Ik zie ineens dat ik vandaag 2 verschillende tijden gelopen heb 8)7
Kennelijk de verstreken tijd (waarin ik helaas moest stoppen bij oversteken van de weg) en de gelopen tijd.
Verwarrend, want ik kreeg 2 meldingen dat ik een nieuw record gelopen had.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 20:31

Suliko jij bent hier inderdaad voor geboren, ik ben echt wel een beetje jaloers dat het je zo makkelijk af gaat. Maar ik vind het ook supertof voor je. Op een 'slechte' dag zo'n tempo lopen, bizar gewoon.
Geeft enorm veel vertrouwen voor komende runs!
Mijn zusje liep samen met haar vriend en het is haar ook goed af gegaan, lang niet zo snel natuurlijk, ik dacht beide dagen zo'n 7 uur over gedaan. Was ook haar eerste keer twee van die lange afstanden achter elkaar. Ze moest maandag meteen volle bak voor de klas (is ook leerkracht) en dat ging geloof ik ook aardig.
Ik heb haar al gevraagd of ze in het voorjaar met ons mee wil lopen op onze 100km poging :P.

Goof gefeliciteerd!! Supergoed gedaan!

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:04

Wat een super knappe prestaties zetten jullie neer.

Durf amper met mijn trainingschema aan te komen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:06

Nilda schreef:
Durf amper met mijn trainingschema aan te komen

Iedereen is ooit bij 0 begonnen :j
Lekker meeposten!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:55

Tiggs gaat helemaal goed komen die Egmond bij jou!

Lisitano zoon dagje vanalles doen is vaak zwaarder dan dat lopen haha. Achja even bijkomen kan ook geen kwaad toch? Of ben je toch gegaan?
Kinderen en lange trainingen zijn altijd lastig want als je thuiskomt zitten zij nog vol energie :+

Suliko echt zo zo knap van jou! Jij had gewoon tijd nodig om te ontwikkelen en sterker te worden. Met je iele beentjes loop je toch maar mooi alles en iedereen eraf nu! <3 Aangezien ik de 100km juist heb voorspeld ga ik ook een uitspraak doen over je Oslo Bergen poging. _O- Ik weet niet wanneer in het jaar deze word gehouden maar ik schat zomaar 2027 als dat in het najaar is. Jij gaat echt als een trein!

Goof wat knap!!! een doel voor vele en jij loopt het gewoon "even"! Lekker hoor. Die 10 onder het uur komt er dus ook gewoon aan :j

Sv en wilde je zusje ook wel mee met jullie 100km poging?

Ik wilde gisteravond graag sporten maar mijn man had een rotdag op het werk en besloot toch te gaan (zijn avond) dus bleef ik braaf thuis en deed mijn oefeningen. Volgende week alweer terug na 3 weken dus hoop dat ik daar goede tips uit kan halen want ik loop er echt een beetje in vast.
Vanmorgen de eerste evaluatie gehad met mijn voedingscoach en een meting. Er zit eindelijk beweging in (de goede kant op wel te verstaan)! *\o/* Echt heel blij mee. Na 10 maanden klooien, eindelijk de sleutel van het probleem gevonden.
Daarna lekker even mijn krachttraining voor de armen gedaan en deze avond een aangepast programma op de baan. Het werkelijke programma was echt heel zwaar en ik wil mijn benen fris houden voor zondag. Dus 6x400 met 400 rust (20 sec wandelen en daarna dribbel). Het voelde heel lui maar het was goed zo.
Afbeelding

Nog een foto online gekomen van zondag. Ik probeer altijd te lachen of te zwaaien maar dit was op de finish lijn en ik had het zwaar :')

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 02-12-25 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 22:06

Grrr, ik had een hele tekst getypt, maar nu is het weg.
Het ging over trappen, over die 50km die wel HEEEEL ver is, over de 100km. En over mijn eigen run vandaag. Dat was slechts 8.83km.

Maar heb geen zin om dat weer opnieuw te typen. Sorry.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 08:34

Ik zal een nieuwe poging doen tot herschrijven.

Wat een trap Samantha. Die ziet er niet zo leuk uit. Vreselijk zwaar, haha.

Lopen in het donker met bandjes lijkt me ook nog wel een keer grappig. Zoiets zie ik dan vooral voor de gezelligheid en niet als iets om een snelle tijd neer te zetten.

Lisitano, ik ging vorige week ook lopend naar de training, maar no way dat 21km er van gemaakt werd. Knap dat je dat even zo deed op een avond. Maar het kost mij ook gewoon een uur meer om die afstand te lopen.

Tiggs, die halve marathon gaat je lukken hoor. En daarna volgen er vast nog wel meer.

Suliko, 2 keer 50km, pffff, wat een afstand. Ik heb al meer tijd nodig om een marathon te lopen. Ik zie mezelf ook geen 50km doen.

En Goof, ondanks de pech dat die tens niet lijkt te helpen wel een mooie snelle 5km.

Hier maandag een complete off day, hoofdpijn, buikpijn, gewoon niet fit. Ik had overdag wel 900 stappen gezet, dus 's avonds nog even de deur uit voor een rondje wandelen. Ik wilde vroeg op bed, maar toen belde de vriendin van m'n vader. Zij wensen elkaar altijd welterusten via de telefoon en nu kon ze hem niet bereiken. Ze hadden wel om half 9 contact gehad, en toen was hij warrig (mogelijk dronken), maar had niet gegeten, heeft diabetes, en was ook op de bank al in slaap gevallen had hij gezegd. Dus ik na overleg met mijn zusje (want tja, als je niet gaat en er is wat ernstigs aan de hand, dan vergeef je het je nooit), in de auto met red bull, en er naartoe gereden. Daar lag hij op bed, zonder z'n cpap apparaat, had niet gedronken, dus was gewoon warrig geweest eerder op de avond. Hij wist alleen ook niet of hij nu wel of niet gegeten had. Zijn vriendin had al gemeld dat hij vaker wat verward leek, en ergens maken we ons wel zorgen over dementie. Maar sinds hij op dat vakantiepark woont is koken ook een ding, dat doet hij liever niet. Eerder woonde hij op loopafstand van mij, maar die huizen zijn gesloopt. Dan ging ik er wel eens eten en op donderdag kwam hij altijd bij mij.

Gisteren had m'n vader problemen met z'n nieuwe pc, dus ik er na m'n werk maar weer naartoe. Een gevalletje dat het computerprobleem tussen beeldscherm en rugleuning zat, want het was in 2 minuten opgelost. Hij heeft toen patat gebakken, dus dat was mijn gezonde maaltijd ;) En daarna ben ik vanuit dat vakantiepark gaan hardlopen. Het was wel donker, maar toch andere omgeving. Ik ben op de fietspaden gebleven en echt helemaal niemand tegengekomen in die 8.8km die ik gelopen heb. Na zo'n 4km ga je wat van het meer weg en kom je in het bos en wat was het daar donker zeg. Het is dus zo'n 10km verder van de stad dan waar ik woon en dat merk je echt met de lichtvervuiling. Ik had wel een lamp bij me, maar het is daar echt donkerder. Toen ben ik dus omgedraaid.
De 4 keer 1 minuut, 4 keer 2 minuten en 4 keer 1 minuut interval heb ik allemaal ruim binnen de gevraagde snelheid gelopen. Het ging niet zo fijn als vorige week maandag, maar ik ben wel blij dat ik gewoon de gevraagde snelheid op de intervallen ruimschoots kon halen (mocht 7.22, en ik had als langzaamste 6.50).
Daarna nog een kop thee bij m'n vader gedronken en weer naar huis. Gisteren niets aan warrigheid gemerkt. Behalve dat hij dingen anders doet dan ik. Als ik klaar ben met bakken zet ik een frituurpan uit en hij moest dat nog doen nadat het eten al op was.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:41

Leonie, ik ben wel benieuwd wat eruit kwam bij je voedingscoach (en tegen welk probleem je aanliep) als ik dan niet te brutaal ben :o

Lekker gelooen Germie en sterkte met je vader. Ze worden oud op gegeven moment he?!

Ik heb vanmorgen een lekker rustig rondje door de polder gedaan. Koude wind (polder, dus vlak, dus ik liep er vol in), maar prachtig weer zeg.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 12:00

Waar haal je die zon vandaan Goof? Hier is het volledig bewolkt, geen stukje blauwe lucht te zien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 12:08

Ohhh, al de hele dag stralende zon hier.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 12:48

Ah heerlijk Goof. Het is idd echt prachtig weer. Zo jammer dat ik geen tijd heb vandaag. Mooi rondje ondanks de wind <3

De rest allemaal in winterslaap gekomen? }>

Haha is niet brutaal hoor. Ik ben eigenlijk altijd op hetzelfde gewicht van zo rond de 60 geweest. Sinds ik begin dit jaar mijn weekvolume ben gaan verhogen (2 tot 3voudige) is mijn gewicht en vetpercentage gestegen. Mijn honger ook :+ maar ik deed verder niet heel veel geks met eten. Telkens als ik een beetje wilde opletten dat ik mijn eten iets beperkte om toch weer wat te zakken in gewicht kreeg ik enorme snaaibuien. Iets wat ik helemaal niet ken van mezelf (een reep chocola in 1 x opeten noem ik geen snaaibui maar normaal :') ). Linksom of rechtsom, ik kreeg zelf de juiste balans dus niet meer gevonden maar wilde wel weer graag weer terug naar mijn "normale" waardes. Daarom heb ik hulp ingeschakeld. Conclusie was dus dat ik iets te weinig at (100kcal op een dag gemiddeld) en te veel eiwitten/ te weinig koolhydraten. Ook moest ik eerder gaan ontbijten (ik deed dat vaak pas na 10-en) om mijn systeem minder stress te bezorgen en zo nog wat andere goede tips. Ik ben hier nu een maandje geleden mee begonnen en de eerste resultaten zijn dus goed EN ik heb geen honger. *\o/* Dus hopelijk zet deze trend zich lekker zo door en ben ik tegen de tijd dat ik de marathon van Madrid ga lopen weer terug op mijn oude gewicht/vetpercentage :D .

Ik heb zondag na de run mijn knie verdraaid of iets bij het uittrekken van mijn schoenen. had echt even flink pijn zondag avond en maandag overdag ook nog. Dinsdag was het zo goed als weg en met hardlopen ook geen last gehad. Gister met de bootcamp echt mega veel pijn met de wallballs/squats. Laat het nou net zo zijn dat we er 150 moesten in de warm up.. Uiteindelijk toch maar even gestopt en daarna de rest van de training wel meegedaan maar je raad het al, knie doet weer heel vervelend vandaag... Geen idee wat ik precies gedaan heb. Met gewoon lopen heb ik er geen last van maar met buigen/traplopen ed wel. hopelijk trekt het weer snel weg en anders toch iig voor zondag!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 12:54

Interessant en wat goed dat je er resultaat van hebt.
Balen van je knie zeg. Paar daagjes rust nu?
Die van mij speelt ook wel eens wat op, de buitenkant doet dan zeer en dat blijft dan best wel een weekje zeuren ofzo. Heel irritant.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 18:12

Heel interessant mbt die voeding Leonie. Ik zit ook te twijfelen om daar eens hulp bij te vragen. Ik heb het idee dat ik te weinig goede voedingstoffen binnen krijg, want ik eet Vega en vleesvervangers vind ik vaak niet lekker.
En kan ook de hele dag snaaien ja, vooral overdag op werk. Zoek makkelijke lekkere voeding die goed vult zodat ik niet 3 marsen erna weg kaan. :')

Wat balen van je knie zeg!

Lekker Goof, mooi plaatje! Hier ook zon vandaag.

Ik heb gisteren m’n trappen weer gedaan, lekker 10x 95 treden omhoog haha.
Straks nog kracht gewoon thuis, en misschien nog rondje op de loopband.
15e terug naar arts, hopen dat ik dan meer mag.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 20:14

Supervixen, ik weet ook niet waar die loopbeentjes zo opeens vandaan komen. := Maar ik geniet er volop van in ieder geval! Maar wat top dat het je zusje ook zo goed af ging, die 100 km gaat haar dan vast ook wel lukken. :D

Nilda, juist wel doen! We zijn allemaal ergens begonnen, ik vind het zo leuk om iedereen die in dit topic begint met lopen te zien groeien. Dit topic heeft bij mij enorm bijgedragen aan zelf beginnen met hardlopen (wat pas na driemaal opbouwen over meerdere jaren succesvol bleef hangen), trails gaan rennen en uiteindelijk met het idee van ultra's spelen.

Germie, gelukkig hoef je ook geen 50 te doen als je dat niet wil. ;) Fijn dat je wel lekker gelopen hebt ondanks de zorg voor je vader.

Leonie, balen van je knie! Echt stom hé, loop je zoveel kilometers en dan bezeer je je met zoiets sufs als je schoen uittrekken. :Y) Hopelijk is het met een paar dagen weer weggetrokken en ben je weer als nieuw (of naja, met de standaard set vermoeide benen).
En fijn dat het zo goed gaat met de voeding nu, ben benieuwd naar het lange termijn effect. Bevestigd ook wel weer hoe we te veel focus kunnen leggen op eiwitten terwijl koolhydraten ook hartstikke belangrijk zijn, die zijn toch een beetje onnodig in het verdomhoekje geplaatst.

Samantha, respect voor je trappentraining!

Hier gister 41 kilometer met de gravelbike gefietst als actief herstel. Ik voelde zeker nog wel wat vermoeidheid in de benen, maar ging verder wel lekker op 23,5 km/u!
Vandaag met een goede vriendin en haar vriend wezen rennen, we doen over 2 weken mee met de 30 km van de zandenbostrail. Voor hem de eerste keer 30 km, hij heeft al wel vaker halve wegmarathons gelopen. Maar eigenlijk wordt hij niet zo blij van rennen en al helemaal niet op trail, hij wordt blij van asfalt, wat ik dus echt niet begrijp. Maar hij kan er niets mee als je geen tempo aan kan houden en de hele tijd moet opletten. :')
Hij vond het dus best wel spannend om zo casual 20 km in het bos te lopen, waarop mijn vriendin zei: "Zowie heeft afgelopen weekend 100 km gerend, vandaag is ze veilig om mee te rennen." _O-
Dus we hadden bedacht, 2x 10 kilometer met een taartpauze bij Mas Montagne om de moraal hoog te houden. Dat laatste heeft niet helemaal geholpen, vooral op het einde was hij wel genekt door de klimmetjes die er stiekem ook in zaten, 266 hoogtemeters.
Ik heb ieder geval wel genoten, liep ook lekker wat rustiger (voor mijn recente standaard), ook wel eens goed voor mij. Benen voelde top in ieder geval, ondanks dat ik nog een beetje spierpijn in de kuiten heb en heuvelop voelde ik me wel nog iets vermoeider dan anders.

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 20:29

Tiggs, ja die, de bloedweg! Klinkt ook behoorlijk heftig :') maar ik vond het dus heel erg meevallen.

Suliko, ik had al op insta gereageerd maar hier ook maar weer even want ik vind het echt zo ontzettend knap! Hoe kun je nou de dag ná 50 km betere benen hebben tijdens nóg eens 50 km?! Holy oliebol. Je bent echt zo’n goede hardloper geworden, bizar!
Wat SV zegt herken ik wel, ik ben ook een beetje jaloers. Maar ik gun het jou zo hard en ik geniet gewoon lekker mee. Je inspireert mij wel elke keer weer om mijn grenzen te verleggen. Zoals wel meer in het topic trouwens _/-\o_

Oh wauw, je hebt alweer 20 km getraild :')

Goof, wauw wat goed! Ik vond dat toen echt een grote stap, ik weet het nog zo goed. Echt doodgaan inderdaad, maar wel gedaan! *\o/*

Nilda, juist beginnen is moeilijk. Maar! Opbouwen is zo leuk want je behaalt vrij vlot veel resultaat. Lekker delen!

Leonie, wat fijn dat het voedingsadvies nu al zijn vruchten afwerpt. Lijkt me ook lastig als je zoveel sport, waar je dan het meeste aan hebt qua voeding. Ik ben zelf ook nogal van het snaaien :o
Ik vind die foto echt heel erg leuk! Je staat er alsnog gezellig op.
Vervelend van je knie. Hopelijk verdwijnt het snel. Is het de buitenkant?

Germie, het was een ochtend. Dat gaat me iets beter af.
Wat naar van je vader. Sterkte.

Samantha, wat goed, gewoon weer trappentraining! Ik moet binnenkort ook, ik doe mee aan de puinduinrun en dat zijn heel veel trappen. Ook wat voor jou? Eind januari 8-)

Hier maandagavond toch gaan trainen en rustig aan gedaan. Moeilijk! Ik ben er wel achter waarom mijn trainer mijn tempo zo laag wil houden. Er zit een fout in zijn excel-sheet :)) Ik heb het nog niet gezegd, komt wel.
Dinsdag HIIT op de sportschool, woensdag rust en vanmorgen weer personal training waarbij we schouders deden. Ze doet aan overload zegt ze. Kan ik lekker boos doen :') Man, ik ga helemaal stuk en ik ben er echt moe van. Zo anders dan hardlopen, dan raak je buiten adem, je zweet. Hierbij vallen mijn spieren soms gewoon uit en ga ik door het branden heen. Ik moet er nog even aan wennen maar begin het te waarderen.
Ik wil eigenlijk zo nog even een loopje met Meeko doen maar ik zit in te kakken. Iemand van marktplaats komt zo als het goed is. Altijd spannend.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 21:01

ja ik heb wel vaker wat last van mijn knie maar dit is anders. Meer binnenin/bovenop en echt alleen met buigen ed. Hele scherpe pijn. Hopelijk trekt het weer weg in de komende 2 dagen.

Ah ja dat zou fijn zijn Samantha als je weer groen licht krijgt. Kan de sportarts niet ook wat helpen in je voeding? Of hebben ze daar dan weer niet voor geleerd?

Suliko na een marathon adviseren ze je om een week niet te rennen. Na 100km kun je dus prima 20km lopen 4 dagen later _O- :wow: Jij bent echt niet te stoppen. Bijzonder he dat mensen zo op asfalt gesteld kunnen zijn. Hij heeft iig een goede training gehad denk ik dan maar. En een taartpauze is altijd een goed idee :Y)

Ja de diëtist zei ook echt, iedereen heeft het maar over eiwit, eiwit, eiwit maar als duursporten heb je echt khd nodig. Bij voorkeur is 60 tot 70% khd. Ik zit nu op 55% ongeveer dus er is nog winst te halen. Ik vind het dus oprecht lastig om niet te veel eiwitten binnen te krijgen :')

haha overload is nooit heel grappig Lisitano en tegelijkertijd kan het zo bevredigend zijn erna. Interessant he hoe dat heel anders is en tegelijkertijd eigenlijk hetzelfde. Namelijk, het zit allemaal in je hoofd.
Oe een fout in zijn Excel! Dat zou wel veel verklaren. Hoewel ik dan nog denk, als je kennis hebt van zaken, weet je ook wel ongeveer wat bij wat hoort toch?

Snaaien is/was ook mijn ding. Bodemdrang ook heel erg. Maar in de afgelopen week heb ik gewoon echt meer dan 10 keer chocolade geweigerd. Iets wat ik voorheen echt nooit kon. Ik verbaas mezelf. Mijn diëtiste zegt dus dat als je geen te korten hebt, het ook veel makkelijker wordt om alle ongezonde dingen te laten staan omdat je lijf er geen behoefte aan heeft. Heel bijzonder om te ervaren dus. Ik moet alleen de balans nog vinden op de echt intensieve dagen (of eigenlijk, de dagen erna). Maar daar heb ik alle vertrouwen in.

Ik heb trouwens met blackfriday een Garmin 7 Pro op de kop getikt voor €520. Nu hopen dat deze wel gewoon normaal gaat doen... Enorm getwijfeld om over te stappen op een ander merk maar ik ben een beetje autistisch erin merk ik. Ik weet hoe dit werkt en dat vind ik gewoon fijn. Als die werkt tenminste.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:27

Suliko, ook al ben ik maar 1 keer in de buurt van Mas Montagne geweest, ik herken de plek waar je de foto hebt gemaakt.
Maar dan weer even 20 km, waar haal je de energie vandaan?
Ik heb in januari me opgegeven voor de Galgenbergtrail, dat is eigenlijk de opvolger van de Mas Montagne trail. Dus ook dat gebied.

Hier heb ik overigens nog steeds koppelingsproblemen met mijn instinct 2. Ik heb een workaround gevonden zodat het niet enorm veel tijd kost en ik niet het horloge steeds weer als nieuw horloge hoeft te koppelen. Maar het werkt dus niet zoals het moet. Het is na de laatste update wel iets beter geworden.
Ik zou graag een Descent willen. Dan heb ik ook meteen de duikcomputer er in. Maar telkens als ik die dan zie of in m'n handen heb, dan vind ik die duikflessen als je hem als horloge draagt zo enorm lelijk. Ik wil dan exact hetzelfde scherm als bij de instinct 2 en niemand kan me vertellen of dat echt kan. Verder heeft geen enkele duiker de ervaring van er mee voor hardlopen trainen. Dus ik twijfel of die dan minstens dezelfde sportfunctionaliteit heeft als de Instinct 2. En het mooie was, zo'n verkoper op een duikbeurs wist dat ook niet. Die had alleen verstand van de duikcomputer versie en gewone winkels hebben vaak die duikcomputerversie weer niet.
Maar voor 520 euro moet die 7 pro het wel doen lijkt mij. Zo duur was mijn instinct niet, maar die begon dus ook al na 3 jaar kuren te geven.

Hier gisteren mijn long 'run' gedaan. Ik was duidelijk niet in vorm. Met run-walk-run netjes 5km gedaan en beneden de 8.30 gebleven. Maar ik moest 11km. En zou dat dan dus combineren met de Sinterklaastraining van de loopgroep. Voor deze training had ik 7km er op zitten in net boven de 60 minuten (geeft dus aan dat ik langzaam was met die andere 2km, ik was al op zeg maar, ik had 6.8km in een uur). De training was grappig, op een rondje stond er elke 80m een bekertje met 2 dobbelstenen en dan moest je die dobbelstenen gooien. De eerste was voor het aantal bekertjes rustig aan en nr 2 was voor het aantal bekertjes snel. En degenen die al tijden niet op de training waren wegens blessures waren welkom, want je mocht het ook wandelen was er gezegd. Dus iedereen liep in z'n eigen tempo. Bij 10 samen of meer mocht je een kadootje halen bij de pakjestas. Dus het was heel gezellig, iedereen liep zo'n 45 minuten in eigen tempo en na afloop had iedereen 2 kadootjes en een zakje pepernoten.
Maar ik kon het niet geheel volhouden met tempo lopen, heb veel gewandeld. Kreeg ook honger en had 1 gelletje meegenomen en 500ml sportdrank. Maar dat drinken was me echt te koud. Ik had ook nog een energiereep bij me, maar kon echt niet eten door de kou.
Dus na de training moest ik nog naar huis en kwam uiteindelijk op 16.1km uit. Iets verder dan nodig was volgens m'n schema, ik denk de helft van deze afstand wel gewandeld, maar het zit weer in de benen. En ik heb nu enorme last van een bilspier. :( Bij thuiskomst was ik echt slap van energie en heb dus het zakje pepernoten nog op gekauwd. ;)
Maar ik heb nu wel echt twijfels over die halve marathon eind december. 5km viel al zwaar, maar aan de andere kant, ik overwoog dinsdag om van die 8.83km er 10 te maken omdat het wel lekker ging. Dat niet gedaan met het oog op overdrijven is ook niet gewenst.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:44

Excuses alvast als ik dingen ben vergeten, het was zo druk deze week dat ik nog geen tijd heb gehad om even te reageren hier.

Wat een bijleestpost weer Lisitano _/-\o_
Ik heb met verbazing de opmerkingen van je hardloop trainer gelezen, naast de gekke intervallen (waar je dan nu waarschijnlijk een verklaring voor hebt gevonden) vind ik die andere opmerkingen niet kunnen.. Als je nog niet onzeker was, zou je het er wel van worden, wat bizar. Gelukkig laat jij je er niet door leiden (ofja.. hierin klinkt lijden misschien beter). En super knap, je loopt gewoon "even" in een training een halve marathon!
Lekker afgebeuld in de sportschool ook, knap hoor! Leuk om te lezen dat je er stiekem wel een beetje blij van wordt ook.

Leonie ook al zo lekker bezig. Wat goed gedaan die 5 km, echt mega mega snel :wow: Super steady ook je hartslag, ik blijf me er steeds over verbazen hoe laag die van jou toch steeds is. Die Warande by night klinkt wel heel tof ook.
Tof dat je de CPC mag pacen! Leuk als Lisitano bij je aan kan haken ook :)
Ik ben heel benieuwd wat je van je nieuwe Garmin gaat vinden en of deze niet die gekke vastlopers/batterij vreet acties gaat krijgen.
Wat fijn dat je verschil merkt na het gesprek met de voedingscoach. Dat snaaien klinkt wel heel herkenbaar overigens, maar bij mij heeft dat niet te maken met veel energie nodig hebben voor al het sporten :') Ook die bodemdrang herken ik enorm.
Wat onwijs klote van je knie ineens :\ Vandaag iets beter opgestaan qua knie?

Samantha_ die trappen trainingen _/-\o_ Ik zou denk ik halverwege al op die trap zijn neergestort denk ik _O- Merk je al dat je iets minder last gaat krijgen? Wel bekende trap, mooie omgeving daar! Beetje jaloers hoor dat je daar zo dichtbij woont hihi. Ik ben trouwens in hoor voor een bokt meeting feestje. Foute party, Defqon, allemaal leuk :D

Supervixen je filmpje 70000 keer bekeken :wow: Jeeej voor je VO2 max een puntje omhoog! Knap van je zusje dat zij de uhut is gefinisht.

Goof ook weer lekker gelopen. Super netjes gelopen in het Mastbos, best wel een afstand en tempo ondanks dat je zo moe was. Vervelend dat de TENS nog niet brengt wat je had gehoopt. Wellicht heeft het nog iets langer tijd nodig?
En jeeeeeeeej *\o/* voor de 5 km onder het half uur, knap! Je zat er al zo lang tegenaan en nu is het gewoon gelukt, heel tof! Die 10 onder het uur gaat je ook wel lukken denk ik.
En ziet er heerlijk uit die loop van gister <3

Tiggs die Panboscroos klinkt leuk! Lekker gelopen!

WenK lekker dat je ergens een gaatje hebt gevonden om te kunnen lopen :)

Busymissy goed te horen dat je je lekkerder voelde na de training. Ben je deze week al geweest?

Suliko _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Ik kan niet anders zeggen dan dat. Wat onwijs goed gedaan! En dan heb je de 1e dag nog "niet lekker" gelopen ook! Kun je nagaan waar je allemaal toe in staat bent! Ik moest net als Leonie ook wel even lachen, "even" 20 km uitlopen en ruim 40 km fietsen, dat zou voor mij al extreme beweging zijn in 1 week.

Germie sterkte met je vader. Altijd schrikken met zo'n belletje dat iemand niet te pakken te krijgen is. Wel lekker gelopen daarna zo te horen :) Gister dan iets minder, maar ook die dagen zitten erbij. Training was wel gezellig en daar gaat het om toch :)

Als ik naar jullie VO2 max hoogtes kijk wordt wel duidelijk hoe ver ik nog van jullie af sta qua conditie etc, ik was al helemaal trots dat ik inmiddels op 37.5 zat _O-
De afgelopen tijd heb ik maar 2x per week gelopen, mijn conditie zakt toch wel langzaam volgens Suunto. Ik probeer er maar niet naar te kijken, dat komt later wel weer goed (hoop ik haha).
Dinsdag was ik eerder thuis dan gepland, dus voordat het donker was nog maar even snel een rondje gelopen. Ik merk dat ik echt mega zoekende ben naar het tempo van mijn intervallen. Kwartiertje ingelopen, dan 10x1 minuut interval en weer 15 min uitgelopen. Die 1 minuut was toch steeds kort, dus ik dacht, gas erop dan zie ik iig hoe dat gaat en dan heb ik misschien weer een richtlijn voor de volgende keer. Misschien wel veel te hard voor wat ik kan, maar uiteindelijk heb ik alle 10 de intervallen steeds rond de 5 min/km gelopen. Was pittig maar wel te doen. Ik moest ook wel grinniken toen ik klaar was, voor mijn gevoel was het echt mega mega snel en was ik weer blij dat de minuut voorbij was, en jullie lopen dan standaard in dat tempo :') Ik kan me nog niet voorstellen dat mij dat ooit zou lukken hoor hahaha.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:28

Wat grappig Leonie, zoveel eiwit. Ik heb dat vaak juist vrij weinig en veel koolhydraten en vet. Ik grap ook weleens dat ik echt heel “lean” zou zijn als ik niet zoveel van koekjes, kaas en chocolade zou houden. Wat eet jij dan graag dat je er zoveel eiwit uit haalt?
Ik probeer ook anders te eten, maar ik vergeet het eerlijk gezegd vaak en eet dan te laat en met veel te veel trek waardoor ik gewoon snelle snaaihappen neem.
Die pijn klinkt erg naar. Hopelijk gaat het snel beter.
Ik zou inderdaad verwachten dat een trainer wel de theorie weet, maar zoveel vertrouwen is er blijkbaar in de maker van het excel-schema :+

Ik ben benieuwd naar je horloge!

Muppet, gaat helemaal goedkomen met jou. Je hebt vlot opgebouwd hè, dan is een rustigere periode juist heel verstandig voor je lijf. Het lijntje hoeft niet altijd stijgend te zijn (zegt zij die daar ook teveel op let :D ). Mijn VO2 max is vrij snel gestegen, binnen 2 jaar 7 punten. En het is maar net waar je jezelf mee vergelijkt. Ik denk soms dat de mijne laag is omdat ik anderen zie met hoge, maar er zijn zoveel meer mensen die veeeeeeel lager hebben. Ook veel lager dan jij. Reality check!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:36

Mijn VO2 max is 36. En die is nu redelijk en soms is die goed met dezelfde waarde. Ook toen ik een marathon liep was die 36. Toen ik begon was die 33 en ook redelijk. VO2 max is maar beperkt trainbaar immers. Kennelijk ben ik ondanks een goede conditie niet gezegend met een hoge VO2 max. Ik ben echter wel een echte duurloper of zwemmer of in welke sport dan ook. Sprinten is niet mijn ding en ook nooit geweest.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:40

Zullen we niet vergeten dat het VO2 nummer in Garmin suggestief is? Bij de sportarts kan er iets heel anders uitkomen. Daarbij is VO2max aangeboren. Je kan je helemaal suf trainen, als het niet in je genen zit, zul je nooit heel hoog komen (bij de echte tests). Door al het geklooi met mijn horloge en het hierdoor niet registreren van trainingen, vind hij mijn vo2 max dus gezakt. Ik denk persoonlijk dat ik momenteel mijn beste conditie ooit heb. :') Ik zou me er dus vooral niet op vast pinnen.

Respect voor je bijleespost weer Muppet. Als je een week niet reageert heb je wat te lezen ja _O-
Wat een super goede intervallen heb je gedaan! 1 minuut mag je gewoon echt wel even gas geven hoor. En als de laatste nog steeds net zo snel was als de eerste, zit je echt goed! Lekker op je gemak opbouwen en je niet gek laten maken door andere mensen en wat die wel of niet kunnen. Het is jou proces en jou plezier.

Lisitano het horloge ken ik op zich wel en het probleem dat ik had, is een bekend euvel van dit model. Garmin zegt te werken aan een patch. Het doet zich vooral voor als je de pace pro aan hebt staan. En die zet je dus meestal net aan als je een pr wil lopen... Extra zuur.
Wat betreft die eiwitten, het zit onbewust ook in hoge aantallen in graan producten. Dus naast dat ik gek ben op kwark, huttekase, kaas, ei en kip, zit het ook in mijn havermout, boterhammen en al dit soort producten. Hierdoor zit ik dus zonder enige moeite op 1,6gram per kilo. Dat was bijna 2gram! Het mag nu nog wat lager dus ik puzzel nog even verder. Ik doe wel aan kracht maar uiteindelijk is mijn hoofdsport duursport.

Mijn knie voelt alweer iets beter vandaag. Straks even rondje doen en kijken of het me in het lopen belemmert. (oke is vlak dus nog wel wat anders als zondag maar ik weet toch al dat ik het sowieso ga proberen :+ )

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 14:05

Ik lig er even uit. Al de hele week last van mijn darmen en doodmoe. Hoge rusthartslag en één bonk stress in mijn slaap. Bodybattery laadt ook nauwelijks op. Maandag en dinsdag ziek thuisgeweest. Gisteren weer een dag gewerkt, maar dat was meteen weer teveel, weer een slechte nacht. Het is net of ik een buikgriep heb die niet 100% doorbreekt. Hardlopen lukt dus ook niet, ik mis het al enorm.
Sorry dat ik even op niemand reageer, ik lees wel alles.
Als ik me weer ok voel probeer ik op iedereen te reageren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:22

Samantha, 10 x 95 treden, poeh. Goed zeg.
Ik wil binnenkort een keer een viaducten-training doen. Ik heb er hier 2 achter elkaar, dus kan mooi rondjes blijven lopen en hoogtemeters maken.

Suliko, lekker actief hersteld deze week. 2x 10km met taartpauze klinkt echt top haha.

Germie, bedankt voor de herinnering van de Galgenberg trail, die wilde ik ook lopen, was hem vergeten haha. Denk dat ik me straks ook ga inschrijven.
Edit; net ingeschreven, wellicht tot daar haha.
Leuk zo'n Sinterklaastraining.
Het valt me op dat je het de laatste tijd zo zwaar ervaart, maar je lijkt niet bereid om even een stap terug te doen om even op te laden?

Fijn dat je kniet iets beter voelt Leonie!

SV, echt balen he. Hoop dat je snel opknapt! Hoe was Sinterklaas met je klas? Of ben je vandaag niet geweest?

Ach, die VO2 max. De mijne is al jaren onveranderd. Het zal wel,ik vind het prima.