Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:40

Prachtig SV!
Isunshine, wat goed! Ik keek eerst naar je grafiek en toen naar je tekst, die eerste km is wel erg snel :-)
Wat een heerlijk loopweer dit weekend. Zaterdag een heerlijk rondje gelopen in de duinen, helaas niet langer, maar wel extra van genoten.

Volgende week een event, drielandenpunttrail (31k), hopelijk dan weer zulk weer.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:51

Supervixen schreef:
Leuke route had je ieris, ik zag hem op garmin. Blijven mooie dieren, die hooglanders.

Goed bezig ook Musli, geen last van je keel?

Nee, gelukkig met hardlopen nergens last van gehad. Eigenlijk alleen nog een klein beetje met wakker worden/opstaan. Verder weer helemaal hersteld :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:16

Gelukkig!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:39

SV, dank je :D inderdaad leuk plaatje zo bij de bamboe en een prachtig effect zo met de bevroren omgeving. mooi hoor!

ieris, dankjewel, jij hebt ook een mooie afstand gelopen! en wat bijzonder inderdaad van de stier. hier in de buurt lopen schotse hooglanders, een beetje soortgelijk (denk ik?) blijven imposante beesten.

MuSLi, het was inderdaad heeeerlijk vandaag!! zo te lezen heb jij ook even lekker genoten van de zon.

Marije_jiplover, ik heb iets even gemist denk ik, ben je lang ziek geweest? goed dat je nu weer aan het opbouwen bent. 3 kilometer is een goed begin!

Lieke, de grafiek is inderdaad niet kloppend, ik heb de activiteit in strava maar wat ingekort, in die eerste kilometer heeft hij wat gekke sprongen gemaakt met de lijn. dus nu iets meer dan 7km, ook dikke prima! zo zijn de tijden ook iets meer kloppend, netjes tussen de 6:30 en 7:00 elke keer.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:54

Ik was ook heel tevreden met de tempo's die ik gelopen heb vandaag. Waren heel netjes constant :j

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 07:43

Iisunshine er zijn een paar zwarte hooglanders die daar lopen. Ook een paar heel licht gekleurde trouwens. Die vind ik ook zo mooi.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 08:04

Lekker bezig hoor! En fijn dat je geen last had van je keel MuSLi!

Bekend paadje Sunshine, ik hoop binnenkort ook weer een keer langs de Ee vanaf Leeuwarden naar huis te lopen, dat stuk heb ik jarenlang gefietst van huis naar het station. Het stuk naar Dokkum loop ik ook regelmatig, dat verveelt echt nooit.

En goed bezig met het vergroten van je afstand!

Heerlijk SV! Wij lopen nu meestal wat later op de dag want mijn man vindt dat fijner, maar als ik je foto's zo zie dan mis ik de ochtendlopen wel.

Wij hebben ook echt van het mooie weer genoten en heerlijk gelopen! Bizar genoeg zijn we bijna geen mens tegengekomen onderweg. Heerlijk dat dat nog kan :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:24

Zo Musli, dat is wel heel constant ja.

Whoop whoop, ik heb mijn 1e 12,5km gelopen *\o/*
Mijn langste afstand was 11km, maar ik zat er lekker in en ben doorgelopen. Heb het wel rustig aan gedaan. Wat een fijn rondje zeg

Afbeelding

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:03

*\o/* Lekker bezig Goof! Heerlijke foto, bos, zon,... wat wil je nog meer. Fijn dat het zo goed ging.

Klinkt heerlijk Ninus, hardlopen en niemand tegen komen. Ik heb de schoendroger ondertussen ook, dat werkt echt goed. Nu hopen dat de lucht uit de kast blijft.

Lekker bezig Musli. Fijn dat je weer hersteld bent.

Klinkt leuk Lieke, drielandenpunt. Ik hoop met je mee op net zo fijn weer als van het weekend, en vandaag trouwens ook {:}

Goed bezig Marije_jiplover, fijn dat je weer een beetje kan opbouwen.

Gave route weer Iris, volgende keer ga ik ook weer mee stieren kijken!

Gave foto's SV, dat bamboebos lijkt me erg leuk om doorheen te lopen.

Een op hol geslagen Strava, haha, ik had laatst mijn horloge aanlaten staan op wandelen toen ik al in de auto zat, toen deed ik ineens 5 minuten over 1 mijl :Y) Goed gedaan hoor iiSunshine. Hier kan ik gelukkig goed afwisselen in bos, asfalt en hardloopband.

Ik blijf nog steeds verkouden, echt zo vervelend, nu ook weer hoesten waardoor ik niet lekker kan slapen. Deze week te horen gekregen dat mijn oma (90) alweer geopereerd moet worden aan haar hals, daar groeit een kankergezwel die uitgezaaid is vanuit haar kaak. Ze word morgen geopereerd, duurt 3 uur. Dus gisteren fijn de hele middag bij haar bezoek geweest. Dus dat betekende vroeg gaan lopen om toch minimaal die 20 km duurloop te kunnen doen. Begon in het donker en heb de zon mooi zien opkomen. *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:26

Prachtig Suusje! En ik moet je bekken dat ik net toch ook wel wat nattigheid rook bij de schoenenkast :') Maar dat waren denk ik vooral de wandelschoenen, die zijn aan vervanging toe dus maak ik niet zo vaak meer schoon.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:31

Wat een leuke loopjes komen er voorbij! En het is echt het snotterseizoen, ik ben ook nog steeds verkouden :+

Goed gedaan Goof! Langzamerhand verleg je steeds je grenzen :D

Mooi Suusje!

haha Ninus, tijd voor een flinke schoenendouche met een tandenborstel en zeep. Zo houd ik de geuren een beetje buiten haha.

Om nog even terug te komen op de Slachtemarathon. De start is om 6:30 dus je bent ook op tijd terug! Nu ga ik sowieso heel goed op lopen in warmte dus ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Mijn verste ooit is de 30 km trail op Schier. Kniehoog door het water en de drek enzo, dus ik heb er wel vertrouwen in dat dit goed komt.

Ik heb een achtergrond in de wiskunde dus ik laat geen moment onbenut om data te verzamelen natuurlijk haha. Ik heb intussen een team van 4 om te begeleiden. Ik ga bij een sportarts een inspanningstest doen met ademmasker, ik heb een running fysio met wie ik ~3 wekelijkse afspraken heb. Hij maakt ook het schema. Ik train op vrijdag op de baan met een ervaren hardloper en heb dan nog mijn eigen groepje.

Mijn gewenste eindtijd is 3:30. Eens kijken hoe ver we in de buurt, of misschien wel eronder kunnen komen :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:06

Gefeliciteerd goof, keigoed!

Suusje hopelijk gaat alles goed met de operatie. Prachtige zonsopkomst.

Pittige eindtijd lies_sparkle, dat zou wel een hele mooie eindtijd zijn.

Ik probeer deze week heel te blijven, goed te slapen en niet ziek te worden. Dan loop ik zaterdag de Kroondomein Loo marathon.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:03

MuSLi, wauw, inderdaad heel constant! kijk je ook vaak op je horloge oid om te kijken of het inderdaad constant is/blijft, of gaat dit echt vanzelf?

SV, hooglanders zijn zó leuk inderdaad <3 lekker rustig aan deze week!

Ninus, dank je, het is inderdaad een prachtig paadje. ik zat van de week al eens op google maps te sneupen, het lijkt me echt super tof eens naar de veerboot in holwerd te lopen, is best wel een eind maar lijkt me zo gaaf. wellicht van het zomer. of naar dokkum inderdaad.

Goof, super goed gedaan! lekker bezig.

suusje26, ja, strava kan er soms wel wat van. wat vervelend dat je zo verkouden blijft. heb je dat vaker? heel veel beterschap voor je oma en hopelijk een spoedig herstel na de operatie. mooie plaatjes.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:08

Wat ook fantastisch is, is van Harlingen naar Holwerd langs de dijk. Ik loop daar ook graag, liefst in stilte op een zonnige dag. Een groot deel kan ik vanaf huis bereiken bij een langere duurloop, maar soms laat ik me in Harlingen droppen. Genieten :j

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:30

Laat nou net mijn schoonfamilie daar wonen, dus komt dat even mooi uit :D naar Holwerd is een hele marathon zo te zien, maar kan altijd een stukje doen ipv helemaal tot Holwerd. Dankjewel voor de tip!

Edit: maar euh, misschien stomme vraag :+ maar loop je dan niet scheef? Of kun je echt recht bovenop de dijk lopen het hele stuk?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:33

Lekker Goof. Ik heb vandaag ook een nieuw record qua afstand gelopen, 11.4km. Ik wilde eigenlijk 12, maar de hielspoor begon weer zodanig op te spelen dat ik er naar ging lopen. Maar de eerste 9.5km gingen gewoon gemakkelijk. Ik zat steeds onder de 8.30 per km, alleen de laatste 2km waren iets langzamer met 8.40 per km.
Garmin gaf aan dat ik 'tempo' moest doen en dat was een training van 20 minuten tempo, maar die training was al 2 weken mislukt. Vorige week had ik echt zo de balen, het ging gewoon niet. Dus ik had geen zin in een 3e week dat het niet zou lukken. Dus gewoon gekozen voor domweg lopen en niet op de klok letten. Gisteren stond er 96 minuten op het programma, maar toen had ik geen tijd, dus ik heb die training vandaag gedaan. Maar die 9.30 minuut per km lukt me niet, ik zat dus een minuut sneller ;) Maar heb wel precies die 96 minuten gedaan. En daarna nog een km naar huis wandelen.
Dus blij dat ik gegaan ben. Het was niet mijn snelste 10km, maar dat had gekund als ik het gewild had. Ik ging nu echter voor de iets langere afstand en dat is gelukt.

Jij loopt ook lekker Suusje. 21km is voor mij nog wat te ver, maar dat is wel een doel waar ik naartoe wil. Ik zeg altijd ik heb al 25% van de marathon in de benen en de helft van de halve marathon. ;)
Ga je nog voor een marathon of is dit gewoon een afstand die je fijn vindt om te lopen?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 06:48

Dat valt wel mee hoor Sunshine :))
Op sommige stukken heb je wat minder ruimte, maar het loopt niet vervelend.

Goed bezig Goof!

Heerlijk Suusje! Hoe is het met Elmo?

Ziet er uit als een mooie loop SV! Ik duim dat je up & running blijft!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 07:33

Harlingen is ook echt zo mooi ninus, we gaan er nog wel eens heen met mijn schoonouders.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:13

@iiSunshine, ik kijk wel af en toe op mijn horloge inderdaad, maar als je er eenmaal in zit dan hoef je niet meer echt te kijken. Dan voel je het wel :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:54

Ik kijk gewoon als dat ding piept wat de km tijd was. En verder niet. En als het echt zwaar is kijk ik wat vaker, zo van wanneer mag ik stoppen? haha.
Maar gaat het lekker, dan dus echt niet zo vaak.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:22

ah, oké, duidelijk :D voor morgen staat er weer een interval op de planning: “15 minutes fartlek: alternates every 30 seconds between hard and easy efforts”. ben heel benieuwd. stuitte van de week ook op deze website/pagina met wat verschillende uitdagende trainingen;

https://www.runnersworld.com/nl/trainin ... kilometer/

wat vinden jullie, zijn dit wat noemenswaardige trainingen/leuk om uit te proberen, of is het niks waard? natuurlijk verschilt dat per persoon. maar ben benieuwd of jullie iets herkennen van hè, dat heeft mij ook geholpen tijdens mijn trainingen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:31

Tuurlijk, lekker doen.
Ik ga morgen ook wat intervallen lopen denk ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:17

Dat zijn zeker goede trainingen om te doen. Maar als je echt voluit gaat in de intervallen, dan kun je ze het beste maar een of twee keer per week doen omdat ze best zwaar zijn.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:51

Goedemorgen,

Veel plezier met jullie intervallen vandaag Goof en iiSunshine, ben benieuwd hoe het gaat/gegaan is. Ik zou ook weer eens wat meer intervallen moeten doen.

Elmo gaat weer wat beter Ninus. Denk dat we er nu ook achter zijn wat het is. Op dinsdag laat de buurman Elmo altijd uit omdat wij dan een lange dag hebben. We hebben toen wel eens gezegd dat hij niet achter stokken aan mag rennen (ook wegens splinters) maar zijn kleinkinderen hebben met Elmo gevoetbald. Daar is hij waarschijnlijk toch te fanatiek geweest met draaien/remmen etc. Maar vanmorgen is hij weer lekker een kort uitlooprondje na de krachttraining mee geweest.

Afbeelding

Temperaturen zijn weer een stuk beter en heb weer lekker in korte broek gelopen.

Afbeelding

Morgen heb ik mijn hardloop test, ben benieuwd.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:06

Och Elmo <3 Goed bezig!

Hier vanochtend vroeg vertrokken voor een rondje van 15km. Het was heerlijk rustig weer. Mijn man was ook een rondje door de weilanden aan het lopen en we kwamen elkaar tegen en hebben de laatste km. samen gelopen :D

Ik kijk uit naar het moment dat het 's ochtends weer licht is, dat geeft toch wat meer energie bij het opstaan :))