Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:20

bigone schreef:
Jij neemt helaas de verkeerde mensen serieus en dat is diep triest want met je opmerkingen hier, die je waarschijnlijk nog meent ook, neemt hier niemand je meer serieus. Maar vooruit, nog een poging:
De leefwereld van wilde dieren word in sommige landen steeds meer bedreigd en te klein. Die dieren dragen bepaalde ziektes met zich mee die op mensen over kunnen gaan en dat gebeurt wanneer mensen in aanraking komen met deze dieren. Er is geen ruimte meer om elkaar te ontwijken waardoor je besmettingen krijgt.
Hier in Nederland had ten tijde van de MKZ crisis elke veehouder een desinfectie bad bij de ingang van stallen, waarom dacht je? En dat werd overgebracht door aanraking, kleding enz.
Virussen zijn nog net even een stuk ongrijpbaarder, Q koorts ,Corona Influenza, die verplaatsen zich door de lucht.

Je gaat toch niet de MKZ vergelijken met het wat er nu gaande is?
En nu wil je beweren dat dieren ons ziek gaan maken?
Nog even en iedereen gooit zijn dieren uit het raam,net zoals in het begin van deze caronacrisis.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:21

Maar loriene als je wilt dat mensen wakker worden maar niet wilt informeren hoe moeten wij dan wakker worden :') ik heb geen idee waarop ik moet zoeken dus leg uit

En ja virussen van dieren kunnen overspringen op de mens maar dat is waarschijnlijk wat te ingewikkeld

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:26

Loriene, ben heel benieuwd wat jij voor cijfer had op begrijpend lezen op de basisschool. Echt, je maakt van alles je eigen verhaal.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:27

Zebrastreep schreef:
Maar loriene als je wilt dat mensen wakker worden maar niet wilt informeren hoe moeten wij dan wakker worden :') ik heb geen idee waarop ik moet zoeken dus leg uit

En ja virussen van dieren kunnen overspringen op de mens maar dat is waarschijnlijk wat te ingewikkeld

Wie zegt dat ik dat wil?
Ik spreek voor mezelf,wat een ander daar mee doetmaakt mij niet zoveel uit.

Nou dan maar snel alle dieren weg,stel je voor dat we er ziek van worden.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:30

bigone schreef:
Loriene, ben heel benieuwd wat jij voor cijfer had op begrijpend lezen op de basisschool. Echt, je maakt van alles je eigen verhaal.

Wil je echt antwoord hierop?
Krijg je dat.
Heb je geen moer mee nodig ;)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:32

loriene schreef:
Nog even en iedereen gooit zijn dieren uit het raam,net zoals in het begin van deze caronacrisis.

Waar denk je dat een ziekte als hondsdolheid vandaan komt? Niet van een mens die een ander mens bijt hoor. Het dier moet besmet zijn (en in bijvoorbeeld Nederland worden zelden besmette dieren geïdentificeerd) voor het een mens kan besmetten, maar net als dat mensen elkaar aan kunnen steken met een verkoudheid, kunnen dieren ook bepaalde ziektes overdragen.

Anoniem

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:33

Misschien moet loriene het boek zoonose eens gaan lezen....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:35

Misschien moeten jullie jezelf de moeite en frustratie sparen en niet meer op haar reageren :P

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:36

Daar komen de schutters weer.
All for one :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:37

loriene schreef:
Daar komen de schutters weer.
All for one :D

Zelfreflectie is toch maar lastig hè?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:38

Ik vind het bizar, dat 1 trol zo'n topic mag verpesten van Bokt.

Je kan er niet eens een fatsoenlijke discussie mee voeren.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:40

Exitium schreef:
loriene schreef:

Waar denk je dat een ziekte als hondsdolheid vandaan komt? Niet van een mens die een ander mens bijt hoor. Het dier moet besmet zijn (en in bijvoorbeeld Nederland worden zelden besmette dieren geïdentificeerd) voor het een mens kan besmetten, maar net als dat mensen elkaar aan kunnen steken met een verkoudheid, kunnen dieren ook bepaalde ziektes overdragen.

Ben je wel bekend hoe hondsdolheid wordt overgedragen?
Niet door de lucht hoor.
Dus niet gaan vergelijken met het virus nu

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:42

Electra63 schreef:
Ik vind het bizar, dat 1 trol zo'n topic mag verpesten van Bokt.

Je kan er niet eens een fatsoenlijke discussie mee voeren.

Ja ik zou echt willen dat mods hier meer op in zouden grijpen. Kan me niet voorstellen dat dit gedrag niet te herkennen is. En dan gaat het me niet eens om de misinformatie (aka de inhoud), maar juist de manier van reageren. Als ze daar op konden modden…

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:43

[quote="Electra63"]Ik vind het bizar, dat 1 trol zo'n topic mag verpesten van Bokt.

Je kan er niet eens een fatsoenlijke discussie mee voeren.[/quote

Ik verpest helemaal niets.
Geef alleen een tegenwoord en dat mag hier zeker niet.
Zodra ik met iets kom en geef bronnen mee springen jullie er bovenop.
Dus kijk eerst eens naar jezelf.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:44

Albert Einstein heeft toch wel vaak gelijk:
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:49

@loriene

Goed zelfde vraag nog een keer:

Als je wilt dat mensen wakker worden maar niet informeert hoe wij dan wakker worden :') Ik heb geen idee waarop ik moet zoeken wil je dat mij uitleggen? Kan ik ook eens wakker worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:51

loriene schreef:
Ilse_123 schreef:

Sorry, hier wil ik wel even op inhaken. Er zijn veel dingen waar ik mezelf wat buiten houd omdat het niet mijn vakgebied is, zeker niet als het gaat om politiek.
Maar dit vind ik vervelend om te horen, kennelijk doen mijn collega biologie docenten/wildlife educatoren niet een goede zaak als er mensen zijn die ontkennen dat een virus iets te maken heeft met de manier hoe de mensheid omgaat met wildlife.

Bedankt Bigone, ik gooi er nog een paar achteraan: malaria, Marburg, Ebola, hondsdolheid, miltvuur, E-coli infectie, slaapziekte, Lyme, 1000den versies van Influenza, Zika, Nipah, gele koorts, lassa, tularemia, hendra en ieders favoriete bacterie uit de middeleeuwen: de pest. En dat is alleen wat ik nu even kan bedenken.

Ik kan best begrijpen dat je vraagtekens zet bij een hoop gebeurtenissen, maar zoonosen ontkennen en dan andere mensen uitmaken voor slapers...

Ho ho!
Ik maak niemand uit voor slapers!!!!
Geen halve waarheden hier verspreiden,doen er al genoeg.

Dit is echt de enige reactie die je op zo'n post kan geven? Nooit en nergens ga jij op de inhoud in en als iemand halve waarheden verspreid ben jij het :n

Bizar dat zulke mensen nog los rond lopen.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:51

bigone schreef:
Albert Einstein heeft toch wel vaak gelijk:
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.

_/-\o_

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:56

loriene schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... edewerkers

En nog steeds is het niet zeker waar het virus wegkomt.

Dat zegt ook niemand.. Jij bent alleen degene die het belachelijk maakt dat virussen van dieren afkomstig zijn.. Terwijl dat door de eeuwen heen al zo vaak is bewezen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 23:56

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 00:07

Vrijwel alle virus ziekten komen vanuit dieren. Kans op mutaties en overspringen is afhankelijk van de diersoort (sommigen diersoorten kunnen gastheer zijn voor vrij veel ziektekiemen zonder er echt ziek van te worden, zoals ratten en vleermuizen) en de omgeving. Hygiëne is erg belangrijk. Schurft, verschillende schimmels en andere huidinfecties kunnen gemakkelijk van dier op mens overspringen in geval van een slechte hygiëne (huid op huid contact). Gelukkig bestrijden we dat ook bij onze huisdieren (hoeven ze dus niet voor op straat gezet te worden).
Carnivoren en omnivoren kunnen meer ziektekiemen bij zich meedragen door het consumeren van besmet vlees (nog een rede waarom in veel landen varkensvlees eten niet de norm is ;)).
Uitwerpselen en karkassen zijn meestal de grootste bronnen van ziektekiemen.
Op het moment dat je meerdere soorten, waarvan ook soorten die bekend staan om het dragen van meerdere ziektekiemen, bij elkaar zet zonder medische controle en zonder goede hygiëne is het dus niet raar dat er virussen uitbreken.
Om eerlijk te zijn vind ik dat het nog lang heeft geduurd voor er een virus op zo'n grote schaal is uitgebroken als je kijkt naar de mens-dier relaties in bepaalde streken.

Dus dat betekend niet dat we alle dieren moeten wegdoen, maar het betekend wel dat er soms wat gerichter mag worden gekeken naar bepaalde mens-dier contacten, waaronder hygiëne en import van exoten (die mogelijk weer onbekende virusstammen meedragen waar wij geen natuurlijke immuniteit tegen hebben aangezien ons immuunsysteem vrij basic is in vergelijking met dieren die van nature meer reizen).

Edit: genoeg ziektekiemen zijn ook via de lucht overdraagbaar, hoewel dat meestal geen virussen zijn (aangezien die afhankelijk zijn van levende cellen en maar kort buiten een gastheer kunnen overleven), maar er is in elk geval een hele grote groep van virus stammen die ook snel overspringen tussen soorten én dus gemakkelijk via de lucht verspreid en dat is uiteraard influenza.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 00:14

loriene schreef:
Exitium schreef:

Ben je wel bekend hoe hondsdolheid wordt overgedragen?
Niet door de lucht hoor.
Dus niet gaan vergelijken met het virus nu

Nee klopt, door een beet. Dat was bij de pest echter ook het geval, alleen dan door een vlo in plaats van door een hond, vos, etc. Vervolgens raakte de persoon ziek en kon die andere mensen besmetten. Bij longpest kan dat ook via de lucht. Dat een ziekte van dier op mens (of van mens op dier, ook mogelijk) op een bepaalde manier overgedragen wordt, wil niet zeggen dat mens op mens (of dier op dier) vervolgens op dezelfde manier overgedragen moet worden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 00:14

De herkomst van SARS-COV-2 is inderdaad nog niet duidelijk.
Kan in een lab (met welk doel?), Maar het wet market verhaal is in elk geval zeer aannemelijk.

Overigens ben ik van plan een soort science fiction te schrijven over een alien die volkeren bestudeerd en stage gaat lopen op aarde, maar dan breekt corona uit en gaat hij achterhalen waar het vandaan komt en dan blijkt het te zijn gemaakt in een lab (precies wat Loraine zegt!), Maar dan juist door schubdieren omdat ze de internationale handel in hun soort willen laten stoppen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 00:16

Ilse_123 schreef:
De herkomst van SARS-COV-2 is inderdaad nog niet duidelijk.
Kan in een lab (met welk doel?), Maar het wet market verhaal is in elk geval zeer aannemelijk.

Overigens ben ik van plan een soort science fiction te schrijven over een alien die volkeren bestudeerd en stage gaat lopen op aarde, maar dan breekt corona uit en gaat hij achterhalen waar het vandaan komt en dan blijkt het te zijn gemaakt in een lab (precies wat Loraine zegt!), Maar dan juist door schubdieren omdat ze de internationale handel in hun soort willen laten stoppen.

Door neushoorns omdat ze de handel in neushoornhoorns in China willen stoppen :j