De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:53

@Sureido , misschien zou je juist in paniek moeten raken van je buitenwereld , als ik zo lees dat een aantal medestudenten vrolijk doorgaan met feesten lijkt me dat een stuk gevaarlijker dan hier op bokt zitten. Moet de eerste pc nog zien die Corona over kan dragen. Andere virussen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:54

Chocopasta schreef:
Is er iets bekend over hoe laat dat overleg over scholen is en wanneer de uitkomst bekend wordt gemaakt?

14u is het overleg. Helaas komt er daarna geen spoeddebat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:55

bigone schreef:
@Sureido , misschien zou je juist in paniek moeten raken van je buitenwereld , als ik zo lees dat een aantal medestudenten vrolijk doorgaan met feesten lijkt me dat een stuk gevaarlijker dan hier op bokt zitten. Moet de eerste pc nog zien die Corona over kan dragen. Andere virussen wel.

:')

Anoniem

bigone schreef:

:Y) Haha spot on (excuus voor deze niets zeggende bijdrage)

Babootje

Bij Jehovah's Getuigen zijn alle vergaderlocaties gesloten. De lezingen worden gestreamd vanuit het hoofdkantoor. Ook wordt niet meer langs de deur gepredikt tot nader order. Ook niet met de karretjes op straat.

PSvanLot

Chocopasta schreef:
Is er iets bekend over hoe laat dat overleg over scholen is en wanneer de uitkomst bekend wordt gemaakt?

1400 lees ik hier.

Ik zag op de site van NOS dat er om 1900 een speicale uitzending van het jeugdjournaal gaat zijn.

'Speciale corona-uitzending Jeugdjournaal
Vanavond om 19.00 uur is er een speciale uitzending van het Jeugdjournaal over het coronavirus. De uitzending, met gebarentolk, is naast NPO 2 ook te volgen via NPO Nieuws.'
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 15-03-20 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Dioxide

Joman schreef:
Goed dat je het plaatst. Zullen veel medewerkers door Corona zijn geveld vraag ik me dan af?

Aldus vriendin die op de OK in het MUMC werkt niet.

PSvanLot

Joman schreef:
Chocopasta schreef:

Er hoeft ook geen spoeddebat te komen om een beslissing te nemen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:56

Joman schreef:
Chocopasta schreef:

Spoeddebat hoeft ook niet toch. Het gros van de partijen hebben vorige week tijdens het debat al duidelijk gemaakt dat ze scholen dicht willen zien. Een spoed persconferentie zou ik graag willen zien (het debat dus gewoon overslaan) na het overleg waarin ze zeggen dat scholen dicht gaan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:56

De veranderingen in dit topic zijn ook groot hoor, waar ik eerst nog werd afgevallen omdat ik een medestudent opdroeg thuis te blijven omdat ze in Trentino was gaan skiën en niet naar de Uni mocht komen, is er nu gelukkig al wel een groot verschil :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:57

PSvanLot schreef:
Chocopasta schreef:

1400 lees ik hier.

Ik zag op de site van NOS dat er om 1900 een speicale uitzending van het jeugdjournaal gaat zijn.

'Speciale corona-uitzending Jeugdjournaal
Vanavond om 19.00 uur is er een speciale uitzending van het Jeugdjournaal over het coronavirus. De uitzending, met gebarentolk, is naast NPO 2 ook te volgen via NPO Nieuws.'

Klopt. Kinderen kunnen hun vragen insturen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:57

Babootje schreef:
Bij Jehovah's Getuigen zijn alle vergaderlocaties gesloten. De lezingen worden gestreamd vanuit het hoofdkantoor. Ook wordt niet meer langs de deur gepredikt tot nader order. Ook niet met de karretjes op straat.

Niet alleen in Nederland maar iwereldwijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:58

sureido schreef:
Ik word ook altijd beetje paniekerig van dit topic en als ik dan even dit negeer en gewoon met vriendinnen erover heb of even buiten kom is dat meteen weg. Hier wordt heel overdreven gereageerd continue terwijl dat in de samenleving helemaal niet is.

^ of dat goed of fout is laat ik even in het midden.

Juist even goed om het verschil te zien, en sureido zegt toch dat ze in het midden laat of het goed of slecht is.

Er zijn hier wel erg veel mensen die roomser dan de paus zijn, dat is prima, ben ik ook, maar sommigen verwachten dat iedereen dat is. En als je je aan de maatregelen van het RIVM en kabinet houdt, mag je dus gewoon uit eten, een borrel drinken en op de terras zitten. Zolang je dat naar met minder dan 100 mensen doet. Maar dan wordt je hier zo'n beetje afgemaakt door een paar mensen. Ik heb zelfs alweer een verwijzing naar de holocaust gezien in dit topic, iets met wir haben es nicht gewusst. Dat noem ik ook overdreven hoor.

Ik ben er ook niet blij mee en hoop dat de horeca dicht gaat in de avond. Maar dat is een mening en niet meer dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:59

PSvanLot schreef:
Joman schreef:

Er hoeft ook geen spoeddebat te komen om een beslissing te nemen.

Nee dat snap ik idd. Maar dat zou ik zelf wel interessant vinden om te zien :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:59

Biebz schreef:
Marcella schreef:
Omgh hoor de kerkklokken die oproepen voor de ochtenddienst zal toch niet (streng gereformeerde gemeente). 8)7 8)7 8)7 8)7

Dat viel mij ook al op idd. Dacht dat die niet door mochten gaan.

Die gaan ook niet door. Dat is de oproep om de livestream aan te zetten op kerkdienstgemist.nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:00

Marie_Anne schreef:
sureido schreef:
Ik word ook altijd beetje paniekerig van dit topic en als ik dan even dit negeer en gewoon met vriendinnen erover heb of even buiten kom is dat meteen weg. Hier wordt heel overdreven gereageerd continue terwijl dat in de samenleving helemaal niet is.

^ of dat goed of fout is laat ik even in het midden.

Juist even goed om het verschil te zien, en sureido zegt toch dat ze in het midden laat of het goed of slecht is.

Er zijn hier wel erg veel mensen die roomser dan de paus zijn, dat is prima, ben ik ook, maar sommigen verwachten dat iedereen dat is. En als je je aan de maatregelen van het RIVM en kabinet houdt, mag je dus gewoon uit eten, een borrel drinken en op de terras zitten. Zolang je dat naar met minder dan 100 mensen doet. Maar dan wordt je hier zo'n beetje afgemaakt door een paar mensen. Ik heb zelfs alweer een verwijzing naar de holocaust gezien in dit topic, iets met wir haben es nicht gewusst. Dat noem ik ook overdreven hoor.

Ik ben er ook niet blij mee en hoop dat de horeca dicht gaat in de avond. Maar dat is een mening en niet meer dan dat.

Maar er is toch opgeroepen zoveel mogelijk thuis te blijven en thuis te werken? Uiteten en terrassen lijkt me daar niet toe behoren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:02

Er is idd advies gegeven om sociaal onthouding zoveel mogelijk in ere te houden. Alles boven de 100 mensen wordt geadviseerd niet door te laten gaan, en voor de rest werd er gevraagd om zoveel mogelijk aan sociaal onthouding te doen. Maar het zal idd beter zijn als er gewoon ronduit bevolen wordt dat het verboden is om zoiets nog te ondernemen want mensen zetten het gegeven advies naar eigen hand zodat ze kunnen zeggen 'maar het mag toch nog gewoon'. Net als Belgen die massaal hierheen komen nu. Dat is toch gewoon van de zotte. Tenzij er dus idd niet nadrukkelijk 'bevolen' gaat worden dat het niet mag, zullen mensen idd gewoon met alles door blijven gaan omdat de overheid het idd niet specifiek verbiedt. Ik ben van mening dat dat funest is, maar ik snap ook zeker wel dat anderen die mening niet delen. Mij lijkt dat we het met z'n allen moeten aanpakken om het de kop in te kunnen drukken, maar dat gaat dus niet als terrasjes vol blijven zitten en de kroegen vol zitten. En dat betekent niet dat ik roomser ben dan de Paus. Maar waar ik nu in geloof en de mening die ik heb; daar leef ik nu gewoon ook naar: We blijven binnen (alleen niet voor boodschappen als die echt nodig zijn en het uitlaten van de hond waarvoor ik naar verlaten gebieden ga)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-03-20 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:03

Dit is al een paar keer, ook door mods, gevraagd:
- Als je linkjes deelt, leg duidelijk uit met welk doel je het deelt en vat kort samen wat erin te lezen/zien is.
Relaxed schreef:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 9212516978

Duidelijk filmpje om te delen op social media :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:03

bigone schreef:
Marcella schreef:
Omgh hoor de kerkklokken die oproepen voor de ochtenddienst zal toch niet (streng gereformeerde gemeente). 8)7 8)7 8)7 8)7

Misschien om de radio thuis aan te zetten.

Denk het zag uiteindelijk niemand lopen terwijl het anders altijd zwart ziet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 11:04

In de richtlijnen van de overheid staat dat je, zolang je geen klachten hebt, rustig uit eten kunt gaan: https://nos.nl/artikel/2326888-nieuwe-c ... r-jou.html

Citaat:
Kan ik nog naar een restaurant of café?

Tenzij je (lichte) luchtwegklachten hebt, of tot een kwetsbare groep behoort, kun je gewoon uit eten of naar het café.

Dus dan kun je inderdaad hier wel roeptoeteren dat iedereen die dat doet de devil himself is en de ondergang van de aarde in gang zet, maar die mensen volgen gewoon de richtlijnen van de overheid op. Vind je dat zelf niet voldoende en wil je jezelf meer afzonderen: prima! Maar ga niet als een soort übermensch hel en verdoemenis prediken over mensen die de richtlijnen volgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:05

Chubby schreef:
De terrasjes op de grensstreek Be/ Nl zaten gisteren vol met Belgen :x

Daar ga je dan met alle goede bedoelingen he. De dommen 'regeren' wat dat betreft.

Artsen zijn woest over die houding

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200314 ... nieuwsblad

Halen uit naar de lockdown feestjes

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:05

Tja, zolang we naar school moeten, vinden mensen een terras ook wel kunnen. Wat ik ergens wel snap..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:06

Ik zie hier als Belg nu wel echt dat paniek rond me toeslaan op social media. Mensen worden ook erg boos op elkaar, terwijl we ons gewoon eens in elkaar moeten verplaatsen en beseffen dat we eigenlijk allemaal hetzelfde doel (zouden moeten) hebben, en dat is samen overleven.

Als deze paniek zo blijft groeien, ook over de onduidelijkheid over de regels (hier voornamelijk over de opvang op scholen etc) dan voorspel ik een complete lockdown zoals in Spanje over dit en een paar dagen max.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:07

sureido schreef:
Tja, zolang we naar school moeten, vinden mensen een terras ook wel kunnen. Wat ik ergens wel snap..

Ik snap het idd ook waarom mensen het denken, maar dan kun je maar net zo goed nergens meer rekening mee houden. Als dit wel nog mag, waarom dat dan niet? En al snel houden mensen nergens meer rekening mee. Ik denk dat het dus wel goed is als er gewoon meer duidelijke en striktere maatregelen komen. Naar mijn idee veroorzaakt dat vooral heel veel frustratie en angst onder de mensen.

Hier houd ik zoonlief dus gewoon thuis vanaf morgen, ongeacht wat er uit het overleg gaat komen < zal voor de een ook een actie uit hysterie zijn, maar ik vind dat wel de meest verstandige oplossing voor nu.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-03-20 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:08

cursebreaker schreef:
Er is idd advies gegeven om sociaal onthouding zoveel mogelijk in ere te houden. Alles boven de 100 mensen wordt geadviseerd niet door te laten gaan, en voor de rest werd er gevraagd om zoveel mogelijk aan sociaal onthouding te doen. Maar het zal idd beter zijn als er gewoon ronduit bevolen wordt dat het verboden is om zoiets nog te ondernemen want mensen zetten het gegeven advies naar eigen hand zodat ze kunnen zeggen 'maar het mag toch nog gewoon'. Net als Belgen die massaal hierheen komen nu. Dat is toch gewoon van de zotte. Tenzij er dus idd niet nadrukkelijk 'bevolen' gaat worden dat het niet mag, zullen mensen idd gewoon met alles door blijven gaan. Ik ben van mening dat dat funest is. We moeten het met z'n allen aanpakken, maar dat gaat dus niet als terrasjes vol blijven zitten en de kroegen vol zitten.

Niet echt volgens mij, geen duidelijk advies sociale onthouding Dat staat niet zo in het rijtje maatregelen. Ik zou het graag zien als dat wel zo is, ik kan het niet terugvinden. Dat heeft men ervan gemaakt. Ik ook hoor. Maar ik heb Rutte toch echt horen zeggen dat je prima naar een verjaardag of restaurant kan gaan. Zolang de mensen die ziek of snotterig zijn maar thuis blijven. Dat is natuurlijk meteen het probleem, hoe weet je dat mensen dat doen.
Maar goed, ik hoop zef ook op strengere regels hoor.