[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:26

Van de week eindelijk het besluit genomen ik dat implanon te verwijderen. Ik was 7 maand constant aan het vloeien. Dat werd op den duur niet prettig meer. Had weinig bijwerkingen maar de meest onprettige kreeg ik wel :+
Dus gisteren eruit laten halen. Stuk huid van me gestolen en een hechting voor terug gekregen maar denk dat dit een goeie beslissing is geweest. Dit was het toch niet voor mij.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:39

Ik heb sinds Maart een koperspiraal. Ik ben er dik tevreden mee! Plaatsen was binnen 5 minuten gebeurd en doordat ik aardig wat parectemol van te voren had geslikt vond ik de pijn meevallen. Daarna rustig aan gedaan en voor het slapen nog een parectemol ingenomen.

Ik kan precies aan mijn lichaam merken als ik ongesteld moet worden. Eerste dag is wel wat heftiger dan normaal, maar dan neem ik voor lief. Misschien word dat nog minder. Ongesteldheid duurt maar 4 dagen en normaal was dat langer. Ik zit veel beter in mijn vel zonder hormonen in mijn lichaam. Het enige nadeel vind ik dat je je ongesteldheid niet kan plannen. Maar ik hoorde dat je eventueel een hormoon kuurtje bij de huisarts kan halen om het uit te stellen. Daar heb ik nog geen ervaring mee.

En de verhalen van vrouwen die met het spiraaltje zwanger zijn geworden. Die verhalen heb je ook met andere manieren van anticonceptie. Het is nooit 100 procent betrouwbaar.
Laatst bijgewerkt door debsoleino op 14-07-18 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:39

maava schreef:
Nadat ik van de Mirena weer ben overgestapt op de prikpil, kwam ik er achter dat de prikpil niet geschikt is voor langdurig gebruik. -O-
Nu weet ik eigenlijk niet zo goed welke anticonceptie ik op lang termijn wil gebruiken.
Van de Mirena werd ik emotioneel, menstruatie keerde onregelmatig terug en had last tijdens het vrijen.
Prikpil is qua symptomen geweldig, nergens last van en ook geen menstruatie, maar dus niet geschikt voor langdurig gebruik.
De pil wil ik liever niet, want zelfs met een melding/alarm in me telefoon kan ik niet in een degelijke ritme komen, wat wel slim is met de pil. :')

Iemand die nog een suggestie heeft?
Beschermt tegen babies en liever ook het wegblijven van de menstruatie.

Mij werd verteld dat de prikpil prima langdurig gebruikt kan worden. Gebruik hem nu zelf ook al een jaar of 4/5. Vind hem ook ideaal. Geen menstruatie en geen bijwerkingen oid. Ben alleen een beetje licht ontvlambaar in de week na de prik. Maar daar moeten mensen maar mee leven :Y) :+

En idd zwanger worden met anticonceptie. Mn moeder heeft atijd braaf de pil geslikt, en ook doorgeslikt wegens veel te heftige menstruatiepijn. Toch heeft ze 2 kinderen :')

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:17

Steeph schreef:
Ik kom mij hier ook maar eens melden.

Ik slik sinds 2012 ongeveer de lichtste vorm van de pil (Microgynon 20, maar dan niet van Bayer). De laatste tijd merk ik dat ik in de stopweek onwijs licht prikkelbaar en chagrijnig ben O:) Ik heb zelf het gevoel dat het van de hormoon ups en downs komt. Dan heb je al de lichtste pil en blijk je daar nog zo heftig op te reageren |o

Na zelf wat rond te hebben gekeken zijn er toch wel heel veel anticonceptie vormen met hormonen er in. Stiekem leun ik zelf wat richting een koperspiraal, maar daar ben ik toch wat huiverig voor vanwege eventuele bijwerkingen (denk aan constant bloeden, krampen van hier tot -). Zijn er mensen die de overstap van de pil naar een spiraal (koper of hormonen) hebben gemaakt en hun ervaring willen delen? :)

Ik ben heel tevreden met mijn koperspiraal na jaren de pil te hebben geslikt. Als je kijkt in mijn vorige berichten in dit topic kun je er wat meer over lezen! Wel jammer van de pms. :Y)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:21

Geen ervaring hier helaas, dus ik kan je niet helpen :)

Als je iets moet beginnen op de eerste dag van je menstruatie, hoe lang duurt die 'eerste dag' dan? Twaalf uur nadat je begon te bloeden? 24 uur? Tot 12 uur 's nachts? :p

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 18:20

Frummels schreef:
Mijn moeder heeft tot een half jaar terug ruim 40 jaar de prikpil gehad. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat ie niet geschikt is voor langdurig gebruik eigenlijk? :o?
Ik weet wel dat als je graag zwanger wilt worden, het best een tijd kan duren voordat je ook daadwerkelijk zwanger bent als je de prikpil hebt gebruikt en ermee stopt.
Maar dat is ook niet in beton gegoten, want mijn moeder was er 2 maanden mee gestopt, toen ze erachter kwam dat ze al ruim 4 weken zwanger was van mij :+

Waarschijnlijk was het dan een ander soort (het was ook een engels talig artikel) prikpil, het ging erover dat het de botdichtheid verminderde. Fijn dat ik me iedergeval geen zorgen hoef te maken. :D

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:43

Hoi,
Ik wil graag wat vragen. Toen ik 16 was met ik aan de pil gegaan, een paar jaar later ben ik over gegaan op de nuvaring. Nu gebruik ik sinds 3,5 maand weer de pil (Ethinyl/levon T 0,03/0,15,mg). Eerder slikte ik de pil altijd 3 maanden door voor ik een stopweek had, en dit deed ik met de nuvaring ook zo. Om mijn lichaam weer te laten wennen aan de pil doe ik nu echter gewoon 3 weken wel en dan een stopweek. Ik heb dus al sinds de eerste maand constant last van doorbraakbloedingen. Ik hebeen paar weken geleden contact gehad met de huisarts hierover en zij zei dat ik de pil echt op dezelfde tijd moet innemen (deed ik al), de stopweek verkorten naar 4 dagen ipv 7 dagen dus dit de laatste keer gedaan. En als ik een doorbraakbloeding heb moet ik meteen een stopweek inlassen. Maar dan betekent dat dus dat ik maar 1 week de pil in neem en dan weer een stopweek kan inlassen... Dit schiet dus niet op zo. Hebben jullie een idee waar dit door kan komen en of mijn lichaam er nu gewoon langer aan moet wennen oid? Heb hier de eerste keer met de pil nooit problemen mee gehad.. of zal ik toch een andere pil nodig hebben?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:17

ReJo schreef:
Zijn er hier op dit moment nog mensen die de Ladycomp gebruiken? Heb de zoekfunctie al gebruikt maar zijn vooral oude berichten.

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen. Heb nu de mirena 6 jaar, en toevallig ook al 6 jr psychische klachten. Of het echt samen hangt met die mirena weet ik niet, maar zit er toch aan te denken om eens te kijken wat het doet zonder hormonen.

Hier hele positieve ervaringen met de Ladycomp :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:25

De mirena is nog geen succes hier... hele pijnlijke borsten, hoofdpijn elke dag en Nogsteeds erge buikpijn. Maar heb hem net 2.5 week.. dus nog even de kans geven maar.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:12

maava schreef:
Frummels schreef:
Mijn moeder heeft tot een half jaar terug ruim 40 jaar de prikpil gehad. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat ie niet geschikt is voor langdurig gebruik eigenlijk? :o?
Ik weet wel dat als je graag zwanger wilt worden, het best een tijd kan duren voordat je ook daadwerkelijk zwanger bent als je de prikpil hebt gebruikt en ermee stopt.
Maar dat is ook niet in beton gegoten, want mijn moeder was er 2 maanden mee gestopt, toen ze erachter kwam dat ze al ruim 4 weken zwanger was van mij :+

Waarschijnlijk was het dan een ander soort (het was ook een engels talig artikel) prikpil, het ging erover dat het de botdichtheid verminderde. Fijn dat ik me iedergeval geen zorgen hoef te maken. :D

@maava; bedoel je misschien de Sayana of Sayan-press? Dat is een wat lichtere variant van de prikpil. Ik gebruik deze zelf al langere tijd, en bevalt prima. Amper bijwerkingen, geen gedoe meer en toch beschermd.

Dat botdichtheid verhaal zit toch anders in elkaar. Lees maar in de bijsluiter. Daar staat het duidelijk uitgelegd. Hier nu meerdere jaren in gebruik& bevalt super.
Erg blij mee omdat ik vrij heftig op hormonen reageren kam. Prikje is even irritant, maar verder geen last van.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 06:10

Hoi hoi,

Had een vraagje. Ik ben in ongeveer mei 'verhuisd' naar Australië en heb sinds ik daar ben maar één keer gemenstrueerd en dat ongeveer half mei. Daarna niet meer terwijl ik in Nederland een relatief regelmatige menstruatie had, zo ongeveer om de vijf weken.

Nu kan ik me voorstellen dat ik onder een hoop stress zit en ben ook twee kilo afgevallen. Daarnaast ben ik ongeveer 1,5 jaar geleden 'pas' gestopt met de anticonceptie pil en ben 19 jaar.

Zwanger zijn kan niet.

Moet ik hiervoor naar de dokter? Of gewoon laten en wachten totdat het terug komt?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:13

Als je zeker weten niet zwanger bent zou ik het nog een maand aankijken. Je hebt natuurlijk je hele bioritme in de war gegooid, dat kan bovenop stress best meespelen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:41

Heeft iemand van jullie ervaring met ontstekingen op of rond de eierstokken?
Ik heb regelmatig lichte tot zwaardere pijnscheuten, vooral aan een kant en soms bloedverlies wat er niet echt net uit ziet (geen spotting). Ik heb al 5 jaar een koper spiraal, redelijk regelmatige menstruatie, max 1 week per maand/per 2maand intimiteit.

Vandaag heb ik bv echt lichte krampen, voel me niet top. Het is zeker niet de eerste keer maar het valt me steeds vaker op.
Heb van de dokter een brief voor een echo meegekregen, zij denkt dat het eisprong is die pijnlijk is, maar vraag me af of daar ook bloed bijhoord (is behoorlijk slijmerig, sorry voor de details, kan het niet anders verwoorden).

Ga een afspraak maken voor echo uiteraard, maar vroeg me af of iemand van jullie hier iets meer over kan zeggen of weet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:57

Ik had dit soort klachten non-stop met mijn koperspiraal. Daarom is hij er na anderhalf jaar ook uit nu. Echt, wat eeb opluchting! :)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:06

maava schreef:
Frummels schreef:

Dat kan een risico van het gebruik zijn, maar je kan het prima langdurig gebruiken. Ik gebruik hem ook al een jaar of 4/5. Huisarts heeft mij wel verteld dat er een kleine kans is op een verminderde botdichtheid als je hem langdurig gebruikt maar dat dat maar een hele kleine kans is ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:08

Palmera, hm ja, dus misschien dat het toch daardoor is?
Maar ik weet zelf echt niet wat ik anders moet. Hormonen gaan me niet goed, dit is al zo een kleine spiraal en ik ben erg slecht met dingen op tijd nemen.
Wou echt dat ik de boel gewoon onklaar kon maken...

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:29

Val toch ook maar even binnen...

Sinds een maandje of 2 ben ik volledig gestopt met hormonale anticonceptie na denk ik een jaartje of 16. Eerst de pil en tot voor kort de nuvaring.
Ik snap dat de boel weer even een balans moet gaan vinden, maar zit toch met een dingetje. Nu, 2 weken na m'n laatste ongesteldheid, ben ik weer ongesteld. Vind dat helemaal niet zo'n probleem, want het is niet heftig en eigenlijk alleen s ochtends last van. Maar waar ik wel een beetje de kriebels van krijg, is het verschil in kleur en textuur van m'n menstruatiebloed :(
Zit nu op dag 3 en na 2 dagen mooi rood (beetje waterig), zit ik nu met vieze "zwarte" zooi. Voor ik stopte had ik wel eens wat dikker of donkerder bloed, maar niet dit. Had het de eerst pil-vrije ongesteldheid ook. Kan dit erbij horen? Of toch verstandig om komende week even de huisarts te bellen? Ik vind het vooral viezig, want het ruikt ook niet heel lekker.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 20:02

@NoTwixLeft: dit kan zeker :j Hormonen zorgen ervoor dat er ook minder 'bekleding' in je baarmoeder komt, zodat als er toch een eitje komt, het niet goed kan innestelen. Nu je geen hormonen meer gebruikt, wordt je baarmoeder helemaal klaar gemaakt voor een bevrucht eitje. Dit moet er elke maand weer uit, waardoor je meer zwart bloed en klonten erin zult hebben.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 06:50

Dat klinkt iig erg logisch! Wist niet dat zo donker er bij kon horen en hoop toch een beetje dat dit uiteindelijk minder gaat worden :') Ik ga het meemaken.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:33

Voor de dames met een (koper)spiraal; voelt je partner de eindjes en heeft hij daar last van? Ik wil voor een koperspiraal gaan.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:38

Mijn man voelde niks van het spiraal :)
Waren goed afgeknipt en als het ware om de baarmoedermond heen ‘gevouwen’.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:49

Mijn partner voelde ze wel. Toen heb ik ze nog wat verder af laten knippen. :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:31

In het eerste jaar dat ik mijn spiraal had heeft mijn toenmalige vriend er één keer over geklaagd. Sindsdien nooit meer klachten gehad, maar ik kan ze nu zelf ook (bijna) niet meer voelen :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:39

Mijn vriend zegt van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:41

Vraagje voor meiden die gestopt zijn met hormonale anticonceptie en specifiek de pil: was jullie cyclus gelijk weer enigszins regelmatig? Ik ben iets meer dan een maand geleden voor het laatst ongesteld geweest en had eigenlijk gehoopt/verwacht dat ik gelijk weer een regelmatige cyclus in zou gaan maar m'n menstruatie laat nu weer op zich wachten.