Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

peetje82

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:01

we zijn voor Seppe bezig met een sensor, maar de verzekering weigert om mee te werken!
Tis ook best een dure happening, maar als hij slechte dagen heeft gebruit hij alleen al 16 € alleen aan stripjes.
Als ze het niet doen schaffen we het zelf aan. wachten het dus maar af!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:16

Hoi , ik krijg over 1 week een proefpomp om te kijken of het bevalt ;) Wie heeft hier ervaringen met de pomp? En bevalt het jullie goed?

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:23

Seppe zit aan de pomp, t is lang niet goed, maar voor t kleine manneke is het toch beter dan 6 keer op n dag spuiten!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:58

Zo mensen, ben weer terug in Holland!

Wat is de week weer omgevlogen. Zaterdag en zondag vorige week stralende zon, maandag en dinsdag wat mistig en woensdag weer stralende zon. Donderdag droog en vrijdag sneeuw! Het skien ging heel goed en de apresski was super gezellig!

Mijn suiker was wel enorm in de war. Het eten daar is eigenlijk juist wat ik thuis niet eet, zoals: patat, spaghettie, pizza, witbrood! Hij is dan ook een aantal keren wat hoog geweest, rond de 19, terwijl je denkt dat je flink sport met het skien...

Ik heb mij er niet al teveel aan gestoord en probeer hem nu ik thuis ben weer op de rit te houden!

Hoe is het hier?

Gr Mireille

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:00

wat fijn dat je zo genoten hebt!
Nu kan je er weer even tegen, en die hobbelende waardes, die nemen we dan maar voor lief toch?!?!?! :D

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:59

Hallo mensen,
hier weer een berichtje van mijn kant, ik heb nieuws, zoals eerder vermeld in het topic heb ik een intake gehad voor beatrixoord..

ben deze week gebeld en ik mager gaan revalideren!!
14/15 april start er een nieuwe groep en daar zit ik dan bij!
ben zo blij ik hoop nu dat ik eindelijk mijn waardes e.d op orde kan krijgen.

@t LoveBonney fijn dat je zo genoten hebt!
had je veel sneeuw en hoe was het weer daar?

Inmiddels al ideeen en data's voor een meeting?
Ik hou jullie op de hoogte!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:02

Ja er lag boven ongeveer 2,5 meter sneeuw en in een dorr bijna een meter! Ik kon er niet eens doorheen lopen! :D

Het weer had ik hierboven al beschreven :P
Ja idd, ik heb mij er niet te druk over gemaakt, want wilde niet dat dat mijn vakantie zou gaan verpesten!

En Valeria, super dat je daar naar toe kan! Heel veel succes alvast! Ik ben idd benieuwd naar je verhalen!

Gr Mireille

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 17:10

hey dames :D

das lang geleden :o
hoe is het met jullie??
met mij redelijk, ben vorige week naar het ziekenhuis geweest en daar hebben ze me helemaal om gegooit.
ze hebben me basaal nu heel laag staan(stond eerst te hoog volgens hun) en nu moet ik veel bolussen, ze gaan kijken of zo mijn Hb1ac wat naar benenden krijgen. hij was eerst 8,9 en nu is ie 8,3 dus hij is al wel wat gezakt :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:19

ja dat is inderdaad lang geleden!
wel beter dat je hb1c is gezakt, maar mag natuurlijk nog wel wat lager he!
Bij mij gaat het niet zo, hypo´s hypers..... Ik kan er echt geen touw meer aan vastknopen...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:44

nee vlieg ook nog alle kanten op, ben nu met zweetdruppels op mijn rug uit een hypo aan t krabbelen, pffffff

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:10

ppfff, schiet niet op he, ik had net ook alweer een hypo.... En vanochtend stond ik op met 18....

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:48

Kan hier nog iemand!
Ook een hyper en hypo gehad vandaag op me werk...
Ik heb volgende week dinsdag weer een afspraak bij de internist! Ik ben benieuwd!

Wat is het lekker weer he ;)

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:08

Hallo mensen ik meld me ook weer,
ik lees hier weer dingen over hypo's en hypers kan er over meepraten ik schommel constant vaan hoog naar extreem laag en weer hi. heerlijk.
over ruim 1 week begint mijn programma in beatrixoord.

en ja het weer is echt fantastisch!!!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:34

nou juist dat weer laat me alle hoeken van de kamer zien wat suikers betreftm als t niou stabiel warm zou zijn, maar te verandert elke dag, nu ook nog s griep erbij vannacht/ vandaag dus onder de 20 heb ik nog niet gezeten, we zijn weer in lala land

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:11

nou lekker dan...
wel blij om te horen dat ik niet de enige ben!
Heeft iemand hier misschien ervaring met hoge waardes ´s ochtends? Eerst dacht ik dat ik 's nachts een hypo had, wat mijn lichaam dan opving en dan doorschoot naar een hyper. Maar afgelopen nacht had ik om 8 uur: 18.0 om 9 uur zat ik rond de 20, om 12 uur zat ik op 9 om 4 uur snachts zat ik op 6 en ik werd wakker om half 9 met 14....... Hoe kan dat nou?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:43

Dat probleem heb ik ook heel lang gehad. Ook veel geprikt 's nachts. Bij mij zit het probleem strak om 5:00, dan begint mijn bls heel erg te stijgen, daar is ook een naam voor volgens mij (Monique???!!!!!). Ik heb dus ook géén hypo's, maar mijn bls stijgt dan gewoon uit het niets. Ik heb het opgelost door mijn pomp tussen 5:00 en 7:00 nogal wat hoger te zetten, dan word ik met een normale waarde wakker. Met spuiten wilde het niet lukken.

Balen dat jullie bls allemaal een beetje aan het keten zijn. :(:)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:36

OK, komt het verhaal nog een keer (even mijn eigen verhaal copy en paste gedaan):

Over die hoge ochtendwaarden, daar zijn twee oorzaken voor (over het algemeen). Ik lees al terug over de hypo in de nacht met daardoor enorm stijgende waarden in de ochtend. Dit noemen ze officieel het Somogiy-effect. Doordat in de nacht je bloedglucosewaarde onder de 3 zakt, gaat je lever zorgen dat er opgeslagen glucose uit je 'reservepotje' in je bloed komt. Deze glucose haalt je uit de hypo, maar er zit geen rem op de hoeveelheid die losgelaten wordt. De klep van de suikerpot gaat open en de glucose komt los, onbeperkt. Er is geen insuline genoeg in het lichaam om die glucose in de cellen te laten. Je meet dus al die losgelaten glucose in je bloed. Meer spuiten voor de nacht helpt vaak niet, met een wat hogere waarde naar bed en die hypo voorkomen werkt vaak beter.

Toch is dit bij type 1 niet de grootste oorzaak van hoge nuchters. Maar liefst 89 procent van alle mensen met type 1, vooral jongeren, hebben last van het Dawnfenomeen. Dawn staat voor dageraad, de hele vroege ochtend. Zo rond een uur of vier, vijf gaat je lichaam zichzelf klaarmaken om weer wakker te worden. Alle organen werken op langzame kracht in je slaap en het groeihormoon zorgt ervoor dat het lichaam glucose gaat vrijmaken die opgeslagen zitten in o.a. je spiercellen. Dit is nodig om je lichaam weer te laten ontwaken. Als er niet genoeg werkzame insuline in je bloed zit om die glucose in de cellen te krijgen, blijft die dus weer in het bloed. Gevolg: hoge nuchters. Meer spuiten kan werken, maar vaak krijg je dan dus al in de voornacht die beruchte hypo of loop je later op de dag tegen hypo's aan.

Eigenlijk is de pomp het enige wat ervoor kan zorgen dat je in de na-nacht/vroege ochtend een hogere dosis insuline krijgt en dus het Dawnfenomeen kan opvangen. Niet voor niets krijgen zoveel jongeren voornamelijk om deze reden het advies om op de pomp over te gaan.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:49

maar is dat dan ook zo als je 's nachts meerdere malen wakker wordt en eruit moet? We moeten namelijk hier een veulen met de hand voeden, dus nu om 12 uur en 4 uur eruit, melk maken en voeden. Dan is je lichaam toch ook al wakker???

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:02

Pff, nou stel je wel heel moeilijke vragen :-)

Dat weet ik ook niet hoor. Ik denk dat je sowieso je lijf aardig in de war gooit als je om de vier uur op staat, maar ja, dat zou ik ook er voor over hebben.

Trouwens, ik vlieg over twee weken naar Amerika, 9 uur tijdverschil, ook zo'n feestje voor je bloedsuikers. Maar ik ga wel :P

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:07

ja sorry :o
Maar naar Amerika!! Leuk!!!
zeker zal wel ff schipperen zijn met je suiker... maar dat zal het dan wel waard zijn he!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:02

Het is het absoluut waard. We gaan voor de zesde keer een camperreis maken daar en ik ben gewoon superverslaafd!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:43

Nice Monique! Het is dat ik absoluut niet van vliegen houd, maar anders was ik daar ook een keer gaan kijken. Veel plezier alvast!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:24

Whow MoniqueT, wat een goed vooruitzicht naar Amerika, veel plezier hoor!

Nog meer mensen eenvandaag gezien, over de genezing van diabetes type 1?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:24

wat? niet gezien.. vertel!!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:35

Bron: www.dvn.nl

Citaat:
Baanbrekende celtherapie biedt zicht op genezing diabetes type 1
gepubliceerd op : 7-4-2009
Topwetenschappers op het gebied van diabetes type 1 in Nederland en Vlaanderen gaan de krachten bundelen. Samen gaan ze in een groot onderzoek werken aan een nieuwe therapie om diabetes type 1 te genezen. Daarvoor doet het Diabetes Fonds zijn grootste investering ooit: ruim anderhalf miljoen euro.

Projectleider dr. Bart Roep van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC): “In de afgelopen jaren hebben we de puzzel van diabetes type 1 goeddeels opgelost. Nu kunnen we eindelijk de vertaalslag maken van de theorie naar de praktijk: betere behandeling en in de toekomst genezing van mensen met diabetes type 1.” De onderzoekers bekijken onder meer of niet alleen het afweersysteem de ‘boosdoener’ is. Daarnaast wordt een methode ontwikkeld om het afweersysteem weer te corrigeren. In de Diabc van juli leest u meer over dit onderzoek.

Diabetesvereniging Nederland, de patiëntenorganisatie voor iedereen met diabetes, vindt dit onderzoek van dr. Bart Roep veelbelovend en is erg enthousiast over het werk van deze onderzoeker. Hij heeft vele (internationale) prijzen gewonnen op onderzoeksgebied en heeft vele ontdekkingen gedaan.

Dankzij zijn werk is het onderzoek ook in een andere richting gaan lopen, waar deze resultaten nu uit naar voren komen. Voor mensen met diabetes type 1 is dit onderzoek veelbelovend, op termijn kan dit een oplossing zijn voor de chronische aandoening diabetes type 1. Door de omvangrijke financiële ondersteuning door het Diabetes Fonds is dit onderzoek mogelijk; onderzoek dat wezenlijk bijdraagt aan de toekomstige kwaliteit van leven van mensen met dit type diabetes. Ook hier is Diabetesvereniging Nederland erg verheugd over.

Mocht u naar aanleiding van de berichten vragen hebben over dit onderzoek dan kunt u tijdens kantoortijden bellen met het LUMC te Leiden via 071 526 9111.