Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:57

Ziet er netjes uit M_VE!

Ik ben het officieel HELEMAAL zat! :(
Ik ben al 4 jaar bezig bij de ortho. Hij had gezegd dat het 3 jaar zou duren incl. operatie. Naja... dat dat uitloopt kan ik nog in komen. In Augustus zijn mijn verstandskiezen eruit gehaald onder het mom van; ''Vanaf dan gaat het allemaal erg snel''
Kom ik vorige week bij de ortho, zegt hij dat het nog een jaar duurt voordat ik uberhaupt de operatie kan laten doen. En daarna moet ik dus nog een half jaar met een beugel. -:(-

Hier had ik dus echt niet op gerekend... Ik ga auditie doen bij een musicaltheater-opleiding waar ik dus moet zingen. Als ik die operatie volgend jaar pas krijg kan ik die opleiding dus ook wel vergeten... :\

NoaSky

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:33

Sooo ben hier even weggeweest sorry haha.

Jee M_VE ziet er super uit joh! Ben je er zelf al tevreden mee of moet je nog heel erg wennen aan je 'nieuwe aanzicht'

Heb je al veel reactie's van mensen in je omgeving gehad die jou bijvoorbeeld een tijdje niet gezien hebben? En je zwelling ondertussen al helemaal weg?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:46

Ik kom hier ook even buurten.. Even de ervaringen meelezen.. Maar het maakt de twijfel eigenlijk alleen maar groter.. :o

Ik heb een hele erge overjet en mijn onder kaak staat naar achter..
Is nu al een lange discussie geweest, aangezien mijn ortho destijds mijn tanden iets naar voren wilde, maar nu is het wel erg extreem geworden..
Voor mijn onderkaak heb ik een blokbeugel gehad, maar die is met de jaren terug geschoven..

Krijg vandaag de verwijsbrief binnen.. En lees allemaal termen waar ik niks van snap.. :o
Zijn advies is om de onderkaak naar voren te plaatsen en na te behandelen met een beugel..

Zijn er ook mensen bij wie de operatie is meegevallen, of inmiddels jaren verder zijn en nergens meer last van hebben?

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:52

Kom ik net bij de kaakchirurg zegt die nou weet je wat neem van die pijnstillers nog meer in. Echt niet normaal ik moet per dag gewoon 12 tabletten(pijnstillers) slikken en 6 paracetamol voor pijn :( en heb nog steeds veel pijn.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:10

Vervelend Cynthia, hoe lang geleden is jouw operatie geweest?

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:48

double schreef:
Krijg vandaag de verwijsbrief binnen.. En lees allemaal termen waar ik niks van snap.. :o
Zijn advies is om de onderkaak naar voren te plaatsen en na te behandelen met een beugel..

Zijn er ook mensen bij wie de operatie is meegevallen, of inmiddels jaren verder zijn en nergens meer last van hebben?

Welkom! Laat je niet teveel afschrikken door sommige verhalen hoor, maar denk er wel goed bij na. Er kleven zeker risico's aan de operatie, die niet bij elke chirurg goed worden verteld. Ik heb eenzelfde operatie ,als jij moet hebben, gehad. Naar voren plaatsen van onderkaak en een kin correctie. ik ben zeer tevreden met het resultaat. Mijn medische klachten (in gehemelte bijten, met allerlei wondjes en littekens als gevolg) zijn over en het ziet er mooier uit! Had een behoorlijke overbeet namelijk. één nadeel, ik heb mijn gevoel nog niet weer terug in mijn kin (komt door die kin correctie) en mn operatie is nu anderhalf jaar geleden. Er staat in totaal 2 a 3 jaar voor, dus er is zeker nog hoop. Maarre, laat je goed informeren door je chirurg dus, die kan je alles vertellen wat je wilt weten. :) Oja, voor de operatie moesten mn verstandkiezen in de onderkaak eruit, een half jaar ervoor, dat is me wel erg tegen gevallen. Heb uren lang bloed lopen kotsen erna, omdat er veel bloed in mn maag was gekomen, dit heb ik echter aangegeven bij de 'echte' operatie en toen hebben ze daar rekening mee gehouden. :) Fijn was die echte operatie trouwens zeker niet, maar achteraf ben ik blij dat ik het heb gedaan!

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:43

Dankje sullebulle fijn om je ervaring te lezen!
Eigenlijk is dat het grote punt.. De risico's en het resultaat moeten wel opwegen tegen de klachten.. Mijn kaken passen niet op elkaar en daar heb ik best veel last van.. Maar de operatie lijkt me ontzettend zwaar (vooral de nasleep ook)..

Alle 4 mijn verstandskiezen zijn getrokken en dat was behoorlijk zwaar, ben er elke keer minimaal een week goed ziek van geweest.. En een giga opgezwollen hoofd.. Dan vraag ik me af hoe mijn lijf reageert op zo'n operatie (die dus nog ingrijpender is)..

Nou ja laten we eerst maar het gesprek afwachten.. Kan pas 15 maart terecht.. Dus heb goed te tijd om erover na te denken..

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:38

double schreef:
Vervelend Cynthia, hoe lang geleden is jouw operatie geweest?

Nu ruim een half jaar.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:34

NoaSky schreef:
Sooo ben hier even weggeweest sorry haha.

Jee M_VE ziet er super uit joh! Ben je er zelf al tevreden mee of moet je nog heel erg wennen aan je 'nieuwe aanzicht'

Heb je al veel reactie's van mensen in je omgeving gehad die jou bijvoorbeeld een tijdje niet gezien hebben? En je zwelling ondertussen al helemaal weg?

Mijn zwelling is al een tijdje helemaal weg. Sommige mensen zien dat er iets veranderd is en die kijken dan zo van: 'Je ziet er anders uit, maar ik weet niet wat.' De mensen die het wisten, zagen het meteen. Mijn aangezicht vind ik niet extreem veranderd langs de voorkant. Langs de zijkant vind ik het wel een groot verschil. Ben er al helemaal aan gewend en ben blij met het resultaat.

Binnenkort maak ik nog een keertje foto's.
Mijn gevoel in mijn kin en mijn lip zijn nog niet 100 % normaal. Wel al veel beter. Ik ben nu 1 maand en 1 week verder.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:43

double schreef:
Ik kom hier ook even buurten.. Even de ervaringen meelezen.. Maar het maakt de twijfel eigenlijk alleen maar groter.. :o

Ik heb een hele erge overjet en mijn onder kaak staat naar achter..
Is nu al een lange discussie geweest, aangezien mijn ortho destijds mijn tanden iets naar voren wilde, maar nu is het wel erg extreem geworden..
Voor mijn onderkaak heb ik een blokbeugel gehad, maar die is met de jaren terug geschoven..

Welkom hier!!!

Mijn operatie is nu 1 maand en 1 week achter de rug.
1 weekje had ik het moeilijk. Ik zag dik en voelde me reuzeslecht. Pijn heb ik NOOIT gehad. Ik kreeg pijnstillers en na 1.5 week had ik geen 1 pijnstillertje meer nodig. Nadien wel geen gevoel in kin en onderlip. Maar ik merk dat dat langzaam betert. Ik zou de operatie zo opnieuw laten doen.
Laat je goed informeren en zoek een chirurg waar je vertrouwen in hebt. Het is een operatie dat je maar 1 keer moet ondergaan, dan kan je beter iets te veel wikken en wegen tussen verschillende chirurgen.
Qua last op de schaal van tien geef ik mijn wijsheidstanden een 3/10. Mijn kaakoperatie zou ik een 5.5/10 geven.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:27

Hoi allemaaal...

Long time no see! Ik zit eigenlijk niet meer op bokt :#

Maar wou even laten weten dat met mij alles ontzettend goed gaat! Laatste operatie is inmiddels al weer jaar geleden, beugel is er bijna 3/4jaar uit.. Time fliesss!!

En NEE ik heb geen moment spijt gehad en als ik nu voor de keuze zou staan zou ik er weer voor gaan!

:D

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:01

Heel nieuwsgierig heb ik meteen even in je profiel gegluurd en WAUW: succesverhaal! :j

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:03

Hey Megan,

inderdaad lang niet meer gezien hier, hoe komt t?? (ben niet nieuwsgierig hoor haha).

Wel jammer want ik had toch altijd veel aan je verhalen en die hebben mij toch gedeeltelijk mee overgehaald om het op deze leeftijd nog te doen!

Ben blij dat je er nog steeds blij mee bent haha, hoor de laatste tijd zoveel negatieve verhalen en aangezien mijn tanden nu bijna goed staan moet ik er eerdaags toch ook aan geloven vrees ik.

Bedankt dus nog!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 02:28

Gelukkig redt mijn dochter het met een blokbeugel... Nadat ze het ding ruim een jaar heeft gehad, met alleen maar negatieve feedback van zeurende ortho- en bijna orthodontisten, stonden er de laatste keer 3 beugeldokters tevreden naar haar kakement te kijken... de kaak was wel degelijk voldoende gegroeid om aan de slotjes te mogen! Anders wilden ze haar ook gaan zagen, maar dat hoeft nu dus niet, bovendien vonden we de klachten niet opwegen tegen de risico's en het ongemak van de operatie.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:45

Goed om ook wat positieve verhalen te lezen :) ik wacht nog even mijn gesprek af..

Zoolgangster, ik heb die blokbeugel dus ook gehad, daarna slotjes. Als ik nu kon kiezen had ik liever gehad dat ze meteen geopereerd hadden om vervolgens aan de slotjes te gaan. Aangezien ik nu jaren 'verspilt' heb. :o
Hopelijk blijft het goed gaan bij je dochter! :) Maar gelukkig vallen de 'klachten' mee dus?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 17:15

Double: hier hetzelfde verhaal. 4,5 jaar beugels voor hetzelfde beroerde resultaat :\

Nu heb ik driekwart jaar een beugel en zit de operatie eraan te komen. Dat had ik liever in één keer gehad...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:11

Mijn broertje heeft deze operatie ook gehad, na twee jaar slotjes en een nachtbeugel om zijn kaak naar voren te zetten. Is intussen een jaar geleden. op de dag precies, toevallig :D
Heeft wel veel pijn gehad nadien, kon ook niets eten en was uiteraard de hele dag chagerijnig. Bij hem hebben ze de kop vh kaakgewricht aangepast zodat de onderkaak nog meer naar voren schoof, operatie is zeker geslaagd, maar hij zou het niet terug doen zegt hij nu.

Ik had het zelf ook maar bij mij hebben ze het goedgekregen met een nachtbeugel, wel drie jaar geduurd.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:29

Vandaag weer naar de MKA geweest.
Het is nu 6 weken na de operatie.
Mijn gevoel is duidelijk beter als vorige keer.
De volgende keer moet ik terug eind maart. (dus 3 maand na de operatie)

Volgende week heb ik weer een afspraak met mijn orthodont.
Hij heeft me nog niet gezien na de operatie.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:32

Over 5 weken gaan eindelijk mijn slotjes eruit :D

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:24

mijn operatie is in oktober geweest. Gevoel in me onderlip is minimaal!! Meer een rot gevoel! en in me kin idem! maar ondanks dit. Zou ik het zo weer doen!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:03

collendoorn schreef:
mijn operatie is in oktober geweest. Gevoel in me onderlip is minimaal!! Meer een rot gevoel! en in me kin idem! maar ondanks dit. Zou ik het zo weer doen!

sta ik echt van te kijken..
(ben hier al een tijdje niet meer geweest)
operatie is ondertussen dik 2jaar geleden en bij mij is het nog steeds een rampenplan.. pijn in mijn kin en onderlip, altijd ontstoken tandvlees. verergering van de kaakproblemen ipv vermindering... als ik het terug kon draaien had ik het nooit gedaan...

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:10

Hmm lastig die verschillende ervaringen..

Als je nou eens wist hoe het ging verlopen..
collendoorn, is dat geen 'eng' gevoel dan? Het idee dat mijn onderlip/kin gevoelloos wordt zie ik niet echt zitten.. :o maar hebben jullie dan ook een kincorrectie gehad? En is dat altijd nodig?

Heb 15 maart mijn gesprek.. Maar ik wacht eerst even af of er nog andere opties zijn..

Op de site van het UMC las ik het onderstaande, heeft iemand daar ervaring mee?

Citaat:
Geleidelijk verlengen van de onderkaak
Soms is het beter de onderkaak geleidelijk te verlengen. Hiervoor wordt een apparaatje in de onderkaak aangebracht dat met een schroefsysteem verlengd kan worden. Het apparaatje zit onder het tandvlees en steekt er aan de voorzijde uit. Daarna worden de botsnedes gelegd.

De eerste week na de operatie geneest de wond en wordt de kaak nog niet verlengd. De week daarna wordt de kaak langzaam verlengd door met een klein sleuteltje aan het apparaatje te draaien, totdat de juiste positie van de kaak bereikt is. Dit draaien aan het apparaatje doet u zelf. Voor een goede begeleiding komt u twee- of driemaal per week naar de polikliniek.

Na één tot twee weken is de kaak voldoende verlengd. Er vormt zich nieuw bot op de plek waar de botsnede is aangebracht. Het apparaatje wordt na twee tot vier maanden op de dagbehandeling verwijderd.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:29

Ik heb idd een kincorrectie gehad!!

nee eng gevoel is het niet! Vooral vervelend.. Er zit bij mij ook veel littekenweefsel wat "trekt" dat is irritanter!! als ik erop duw voel ik eigenlijk een tinteling! Heel apart.. maar valt gewoon mee te leven hoor ;)

dat van dat geleidelijk verlengen heb ik met me bovenkaak gehad.. En dat vond ik echt GEEEEN pretje!! dat aandraaien doet Zoo verschrikkelijk zeer....
maar ik weet natuurlijk niet hoe dat zit met je kin!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:32

cheyentic schreef:
collendoorn schreef:

sta ik echt van te kijken..
(ben hier al een tijdje niet meer geweest)
operatie is ondertussen dik 2jaar geleden en bij mij is het nog steeds een rampenplan.. pijn in mijn kin en onderlip, altijd ontstoken tandvlees. verergering van de kaakproblemen ipv vermindering... als ik het terug kon draaien had ik het nooit gedaan...

O tjeempie... :(:) Had jij alleen een correctie of ook implantaten ofzo?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:40

Cheyentic, wat hebben ze bij jou precies allemaal gedaan? Klinkt echt als een hele nare ervaring als je er na 2 jaar nog last van hebt.. :(:)
Doen ze er nu nog iets aan dan?

collendoorn schreef:
Ik heb idd een kincorrectie gehad!!

nee eng gevoel is het niet! Vooral vervelend.. Er zit bij mij ook veel littekenweefsel wat "trekt" dat is irritanter!! als ik erop duw voel ik eigenlijk een tinteling! Heel apart.. maar valt gewoon mee te leven hoor ;)

dat van dat geleidelijk verlengen heb ik met me bovenkaak gehad.. En dat vond ik echt GEEEEN pretje!! dat aandraaien doet Zoo verschrikkelijk zeer....
maar ik weet natuurlijk niet hoe dat zit met je kin!

Oei, dus dat geleidelijk verlengen is dus ook niet ideaal.. Maar wat vond jij erger, boven of onder?