Over de Diane kwam ik dit bericht tegen:
Citaat:
Alles liever dan Diane-pil
Door ELS BRENNINKMEIJER
De populaire anticonceptiepil Diane-35 geeft gebruiksters een verhoogd risico op trombose
De Diane-35-pil is geliefd bij tienduizenden vrouwen als anticonceptiemiddel én omdat deze goed werkt tegen puistjes. Veel vrouwen slikken deze pil ook om overbeharing tegen te gaan.
Maar deze vrouwen kunnen beter onmiddellijk overstappen op een andere pil, zegt prof. dr. Frits Rosendaal van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), die onderzoek deed naar risico’s op trombose als gevolg van de pil. ,,Elk type anticonceptiepil geeft een verhoogd risico op trombose, maar bij de Diane-35 pil is dat nog eens vier keer zo hoog’’, zegt hij.
In absolute cijfers zijn het kleine risico’s: een vrouw die een willekeurige pil slikt, heeft een kans van één op vijfduizend op trombose, het ontstaan van bloedstolsels in de aderen, wat kan lijden tot een fatale longembolie. Bij de Diane-pil is dat grofweg één op de duizend. Rosendaal: ,,Maar als je het risico kunt verkleinen, waarom zou je het dan laten?’’
Johanna Venema (38) uit Utrecht slikt sinds haar achttiende met tussenpozen de Diane-35-pil. ,,Ik begon toen ik erge last had van jeugdpuistjes. Daarna slikte ik ‘m als anticonceptie. Omdat het zo’n zware pil is, heb ik wel vijf andere soorten geprobeerd. Maar na mijn dertigste kwam de acne terug en de enige die echt goed hielp was de Diane-35.’’ Door de recente publiciteit rond de Diane-35 overweegt Johanna Venema definitief over te stappen. ,,Ik ga binnenkort naar mijn huisarts. Er moet toch een andere pil zijn met enigszins dezelfde hormoonsamenstelling. Want ik wil af van die puistjes, maar wél met een rustig gevoel de pil slikken.’’
Het verhoogde trombosegevaar komt bij de Diane-pil door de hormoonsamenstelling. Alle anticonceptiepillen bestaan uit een combinatie van het vrouwelijke hormoon oestrogeen en het hormoon progestageen. Bij de Diane-pil is dat laatste hormoon samengesteld uit de stof cyproteronacetaat. Die zorgt volgens Rosendaal voor het verhoogde trombose-risico.
De Diane-35-pil staat geregistreerd als anti-acnemedicijn, maar wordt door artsen veel voorgeschreven als anti-conceptiepil. De verklaring is waarschijnlijk dat de pil niet wordt vergoed, maar het anti-acnemiddel wel.
Dat de Diane-35 nog zoveel wordt geslikt, is eigenlijk merkwaardig. De richtlijnen voor de huisartsen zijn duidelijk, zegt huisarts Froukje Boukes, bij het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) betrokken bij het opstellen van de richtlijnen. Bij anticonceptie verdient een pil van de tweede generatie de voorkeur boven de Diane-35 pil. ,,Voor vrouwen met acne en de behoefte aan een anticonceptiepil biedt de Diane-35 wel een ideale combinatie,’’ zegt Boukes. ,,De richtlijn bij acne gaf in dat geval de Diane-35 als beste optie. Maar er is recent onderzoek dat de meerwaarde van de Diane in twijfel trekt.’’ Het NHG is bezig die richtlijn aan te passen.
Trombose-hoogleraar Rosendaal heeft maar één advies aan vrouwen: stap over op een andere pil, liefst één van de zogeheten ‘tweede generatie’, want die geven het laagste risico op trombose. ,,Ik weet niet hoe de Diane-35 aan dat imago komt, maar kennelijk denken vrouwen dat vooral deze pil goed helpt tegen acne. Maar een andere pil werkt waarschijnlijk net zo goed tegen de puistjes. En anders zou ik naar een goede huidarts gaan voor een zalfje of een ander anti-acnemedicijn.’’
Bron: http://www.ad.nl/diagnose/article178359.ece
Dus jongens... laat die diane pil maar lekker zitten....