[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MisterRocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:08

Hallo, Mijn vraag is als ik de pil doorslik ( voor de eerste keer )
heb ik dan kans op bloedverlies??
Want ik ga namelijk 1 week op werkweek en precies in die week moet ik het worden.. Normaal stop ik gewoon want thuis is het geen probleem maar dit wil ik gewoon niet op dezelfde tijd hebben
MAar ik ben dus bang voor toch dat ik bloedverlies krijg is dit mogenlijk?

Gr,

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:10

Je kan altijd doorbraakbloedingen krijgen met de pil, maar als het goed is niet verder.

FlEuRXBoNnY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:50

ik kon wel 2 maanden doorslikken zonder doorbraakbloedingen maar geen 3..
verschild denk per persoon

_Sas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:23

Ik heb wel eens 4 maanden doorgeslikt en nergens last van. Ik slik sowieso altijd 2 strips achter elkaar.

Ashleey_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:17

heeft dat een reden dan voor je?

Jamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:53

Je kan de pil zolang doorslikken als je wil!

Lenn succes vandaag!

Ik hoorde trouwens gister dat de pil dus een kunstmatige ongesteldheid opwekt, dus ik vroeg me af van hoe weet je dan dat je niet zwanger bent?
Maar dat kun je dus niet concluderen uit of je ongesteld wordt of niet in je stopweek, omdat die ongesteldheid niet echt is zeg maar en je die dus ook kan opwekken als je zwanger bent.

Er zit opzich wel wat in, maar ik vind het vaag dat dokters daar nooit wat over zeggen dan

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:14

Lenn schreef:
Ik ben ook overgestapt op de Diane 35 en ik ben er heel erg van aangekomen. Ik kreeg zelfs kwabben aan de zijkant/achterkant van mn onderrug, jeweetwel wat zo over je broek hangt, nou daar heb ik nog nóóit vet gehad. Verder kreeg ik ontzettende hoofdpijn in mijn stopweek, had ik heel erge last van stemmingswisselingen en neerslachtigheid. Ook kreeg ik er juist meer puistjes van. Ik ben nu weer een maand pilvrij en voel me een stuk beter!

Die ervaringen zullen voor ieder anders zijn. Maar ik spreek denk ik wel een algemene waarheid als ik zeg dat het troep is, zoals al die hormonenzooi van elke pil trouwens. Ik zou er niet aan beginnen. Het wordt veel te makkelijk voorgeschreven. Ik heb er iig spijt van gehad.

Misschien is de Yasmin iets voor je?

Dank je
Mijn gevoel zegt ook dat ik niet aan die pil moet gaan beginnen. Weet niet maar ik heb liever een paar pukkeltjes dan dat ik een paar kilo aankom. Weet dat ik me daar veel minder prettig bij zou voelen dan bij die paar pukkeltjes.

Maar de Yasmin werkt dus ook tegen acnè??
Bij mij is het zowiezo raar, heb nooit last gehad van puistjes maar de laatste maanden heb ik ze alleen op mijn rechteronderwang (Ben bijna 25)

De dermatoloog 'denkt' dat het acnè is maar ik vraag het me af. (Ben nogal eigenwijs).

Ik weet wel dat ik niet aan die Diane ga beginnen. Ik bel van de week wel even, misschien kan ik wel aan die Yasmin beginnen?

Bedankt in ieder geval

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:56

Misschien moet je op je voeding gaan letten...kan je ook pukkeltjes van krijgen....
En dagcreme op basis van msm helpt erug goed.....

Ik slik ook al jaren de Diane en heb er zelf nog regelmatig last van, maar dat heeft dan met mijn voeding te maken....

saskia85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:49

Hallo allemaal!
Ik heb ff een dringende vraag..ik wil namelijk graag weten in welke dagen van je cyclus je vruchtbaar bent. Dus als je ongesteld bent geweest, en je begint weer met de pil (dat tel ik dan dus ff als dag 1) , tussen welke dagen ben je dan vruchtbaar? En zijn er ook dagen dat je 100% zeker niet vruchtbaar bent?
Thanks xxx

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:02

Over de Diane kwam ik dit bericht tegen:

Citaat:
Alles liever dan Diane-pil
Door ELS BRENNINKMEIJER

De populaire anticonceptiepil Diane-35 geeft gebruiksters een verhoogd risico op trombose

De Diane-35-pil is geliefd bij tienduizenden vrouwen als anticonceptiemiddel én omdat deze goed werkt tegen puistjes. Veel vrouwen slikken deze pil ook om overbeharing tegen te gaan.

Maar deze vrouwen kunnen beter onmiddellijk overstappen op een andere pil, zegt prof. dr. Frits Rosendaal van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), die onderzoek deed naar risico’s op trombose als gevolg van de pil. ,,Elk type anticonceptiepil geeft een verhoogd risico op trombose, maar bij de Diane-35 pil is dat nog eens vier keer zo hoog’’, zegt hij.

In absolute cijfers zijn het kleine risico’s: een vrouw die een willekeurige pil slikt, heeft een kans van één op vijfduizend op trombose, het ontstaan van bloedstolsels in de aderen, wat kan lijden tot een fatale longembolie. Bij de Diane-pil is dat grofweg één op de duizend. Rosendaal: ,,Maar als je het risico kunt verkleinen, waarom zou je het dan laten?’’

Johanna Venema (38) uit Utrecht slikt sinds haar achttiende met tussenpozen de Diane-35-pil. ,,Ik begon toen ik erge last had van jeugdpuistjes. Daarna slikte ik ‘m als anticonceptie. Omdat het zo’n zware pil is, heb ik wel vijf andere soorten geprobeerd. Maar na mijn dertigste kwam de acne terug en de enige die echt goed hielp was de Diane-35.’’ Door de recente publiciteit rond de Diane-35 overweegt Johanna Venema definitief over te stappen. ,,Ik ga binnenkort naar mijn huisarts. Er moet toch een andere pil zijn met enigszins dezelfde hormoonsamenstelling. Want ik wil af van die puistjes, maar wél met een rustig gevoel de pil slikken.’’

Het verhoogde trombosegevaar komt bij de Diane-pil door de hormoonsamenstelling. Alle anticonceptiepillen bestaan uit een combinatie van het vrouwelijke hormoon oestrogeen en het hormoon progestageen. Bij de Diane-pil is dat laatste hormoon samengesteld uit de stof cyproteronacetaat. Die zorgt volgens Rosendaal voor het verhoogde trombose-risico.

De Diane-35-pil staat geregistreerd als anti-acnemedicijn, maar wordt door artsen veel voorgeschreven als anti-conceptiepil. De verklaring is waarschijnlijk dat de pil niet wordt vergoed, maar het anti-acnemiddel wel.

Dat de Diane-35 nog zoveel wordt geslikt, is eigenlijk merkwaardig. De richtlijnen voor de huisartsen zijn duidelijk, zegt huisarts Froukje Boukes, bij het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) betrokken bij het opstellen van de richtlijnen. Bij anticonceptie verdient een pil van de tweede generatie de voorkeur boven de Diane-35 pil. ,,Voor vrouwen met acne en de behoefte aan een anticonceptiepil biedt de Diane-35 wel een ideale combinatie,’’ zegt Boukes. ,,De richtlijn bij acne gaf in dat geval de Diane-35 als beste optie. Maar er is recent onderzoek dat de meerwaarde van de Diane in twijfel trekt.’’ Het NHG is bezig die richtlijn aan te passen.

Trombose-hoogleraar Rosendaal heeft maar één advies aan vrouwen: stap over op een andere pil, liefst één van de zogeheten ‘tweede generatie’, want die geven het laagste risico op trombose. ,,Ik weet niet hoe de Diane-35 aan dat imago komt, maar kennelijk denken vrouwen dat vooral deze pil goed helpt tegen acne. Maar een andere pil werkt waarschijnlijk net zo goed tegen de puistjes. En anders zou ik naar een goede huidarts gaan voor een zalfje of een ander anti-acnemedicijn.’’

Bron: http://www.ad.nl/diagnose/article178359.ece

Dus jongens... laat die diane pil maar lekker zitten....

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:35

Jamy schreef:
Je kan de pil zolang doorslikken als je wil!

Lenn succes vandaag!

Ik hoorde trouwens gister dat de pil dus een kunstmatige ongesteldheid opwekt, dus ik vroeg me af van hoe weet je dan dat je niet zwanger bent?
Maar dat kun je dus niet concluderen uit of je ongesteld wordt of niet in je stopweek, omdat die ongesteldheid niet echt is zeg maar en je die dus ook kan opwekken als je zwanger bent.

Er zit opzich wel wat in, maar ik vind het vaag dat dokters daar nooit wat over zeggen dan

Dat is idd zo, vaak verlies je de embryo ook zo (vaak zonder dat je het weet), omdat het baarmoederslijmvlies dan afgebroken wordt.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:46

In principe is de werking van de pil gebaseerd gebaseerd op het feit dat er geen eicel vrijkomt = geen bevruchting mogelijk = geen zwangerschap. Zo lang je de pil juist slikt, is de kans op zwangerschap minimaal, maar wel aanwezig. Bij vermoedens van zwangerschap kan je denk ik dus beter een test kopen - dan weet je het zeker.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:20

MarianneR schreef:
Dank je
Mijn gevoel zegt ook dat ik niet aan die pil moet gaan beginnen. Weet niet maar ik heb liever een paar pukkeltjes dan dat ik een paar kilo aankom. Weet dat ik me daar veel minder prettig bij zou voelen dan bij die paar pukkeltjes.

Maar de Yasmin werkt dus ook tegen acnè??
Bij mij is het zowiezo raar, heb nooit last gehad van puistjes maar de laatste maanden heb ik ze alleen op mijn rechteronderwang (Ben bijna 25)

De dermatoloog 'denkt' dat het acnè is maar ik vraag het me af. (Ben nogal eigenwijs).

Ik weet wel dat ik niet aan die Diane ga beginnen. Ik bel van de week wel even, misschien kan ik wel aan die Yasmin beginnen?

Bedankt in ieder geval

Ik had ook maar een klein beetje puistjes maar ik was ijdel genoeg om daar de Diane voor te slikken. Ik kreeg er echter alleen maar meer van. En dat extra gewicht vond ik inderdaad nog véél erger. Wát ik ook deed om af te vallen, het werd gewoon tegen gewerkt door die pil ofzo. Heel erg frustrerend. Ik begon er zelfs over dat ik m'n eten weer uit wilde kotsen maar toen is m'n vriend heel erg boos geworden.
Nu ik ben gestopt met de pil heb ik bijna geen last meer van puistjes en ben ik een paar kilo kwijt, maar da's ook omdat ik ziek ben geweest. Die Yasmin ken ik verder niet maar dat is voor zover ik weet de andere pil die voor acné voorgeschreven wordt alleen dan een stuk lichter. Ik heb nu ontdekt dat ik het minst last ervan heb als ik geen hormonen slik, dus ik ben wel heel blij met m'n spiraaltje.

Jamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:29

Heb je nu koperspiraaltje of mirena?
Maar is die al gezet?

_Linda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:31

Interessant bericht Wendy...maar of het mij nu over de streep trekt om toch over te stappen naar een andere pil, met daarbij de kans weer puistjes te krijgen...nee dat volgens mij niet. Misschien wel dat ik binnenkort naar de HA ga voor een ander pil. Maar dan moet er wel garantie zijn, voor als de puistjes terug komen, dat er een middel beschikbaar is dat er goed tegen werkt.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:34

Mijn Mirena-spiraaltje-zet-verhaal:

Ik was natuurlijk best zenuwachtig door alle verhalen haha.. De dokter (belgische vrouw) was gelukkig heel aardig alleen ze zei: Heb je wel een pijnstiller geslikt?
Eh nee..
Oh oke, het kan namelijk wel pijn gaan doen want die baarmoedermond is dicht omdat je nog geen kind hebt gehad en daar moet iets doorheen. Maar we zullen proberen of het zonder pijnstiller lukt.
Slik, oke

Toen ging ze met haar vingers voelen hoe mijn baarmoeder lag en dat was goed. Toen die eendenbek erop, ging nog wel goed. Toen moest ik van haar hoesten en ik wíst dat ze op dat moment wat ging doen. Maarja, toch maar gehoest en toen tjak ging er een tang op m'n baarmoedermond ofzoiets om te meten hoe groot de opening was. Die was gelukkig nét groot genoeg voor het spiraaltje (anders moeten ze rekken ofzo toch?) Toen ging ze nog met een ding voelen hoe diep m'n baarmoeder was, jemig wat een pijnlijk rotgevoel. En toen de spiraal zelf erin, weer zo'n ontzettend pijnlijk rotgevoel, maarja ik deed niet meer dan m'n voeten bewegen want wat moet je anders. En toen klapte die T uit en dat voelde je wel echt, dat was denk ik het hoogtepunt van de pijn.

Toen werd alles eruit gehaald en moest ik rustig overeind komen omdat je flauw kon vallen maar dat was niet. Nou en toen begon het samentrekken van de baarmoeder. Echt een hel. Het doet niet véél pijn, maar het is zo'n zeurende pijn ofzo, ik weet niet. En het hield maar niet op. Dus toen ben ik toen ik weer thuis was gaan slapen en toen ik wakker werd ging het al beter, geen kramp meer. Nu voel ik het nog wel maar minder.

Ik vond het wel heel leuk dat ze steeds zeiden dat ze me zo dapper vonden en dat ik zoveel pijn kon verdragen omdat ik zo rustig en geconcentreerd bleef en het niet uitschreeuwde zoals sommige vrouwen deden die zelfs al kinderen gebaard hadden. Maarja misschien zeggen ze dat wel tegen iedereen haha..

Ze legde ook steeds uit wat ze aan het doen was en dat het zo goed ging enzo. En eigenlijk duurde het ook niet zo héél lang. Ik ben wel blij dat ik het bij de gynaecoloog heb laten doen. Het enige wat eigenlijk pijn doet is als ze met iets door je baarmoedermond gaan. En dat is eigenlijk geen pijn, maar een heel raar gevoel.

Ik heb er geen spijt van, natuurlijk was het even afzien maar vanaf morgen heb ik er hopelijk geen last meer van en hoef ik de komende 5 jaar nergens meer aan te denken (al zie ik nu al op tegen 16 maart 2011 haha..)

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:47

Jamy schreef:
Ik ben 18 en laat hem over 2 weken plaatsen.

Ik zou het wel doen als je ongesteld bent (als je dat niet al deed). Dan staat je baarmoedermond verder open en dat scheelt met de pijn.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:04

Lenn: Heeft ze je baarmoedermond niet verdoofd dan? Dat hebben ze bij mij wel gedaan. Verder herken ik veel in je verhaal, alleen leit mijn gyn mij niet hoesten maar stelde allerlei vragen net op de momenten dat hij pijnlijke dingen ging doen.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:08

Nee niet verdoofd
Ik vond dat hoesten wel heel goed werken

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:13

Mmm, bij mij is mijn baarmoedermond wel verdoofd, dus het inbrengen zelf voelde ik uiteindelijk niet, maar toen hij in mijn baarmoeder terecht kwam 'greep' mijn baarmoeder 'm vast en verkrampte, dat heb ik dus wel duidelijk gevoeld.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:21

Ja dat lijkt me ook het pijnlijkste van het verhaal dus ik vind het niet zo erg dat het niet verdoofd was.
Heb jij nu dus de Mirena al even of?
Nog last van bijwerkingen gehad?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:29

Ik heb de mirena nu ongeveer twee jaar. Heb geen echte bijwerkingen tot nu toe, alleen maar verdwijnen van bijwerkingen van de pil, dus dat is alleen maar fijn! Heb wel een aantal weken een zeurderig gevoel in mijn buik gehad, met name met paardrijden (draf doorzitten) en hardlopen, maar dat heeft er mee te maken dat je baarmoeder nog een tijdje moet wennen aan dat ding erin.
Verder vind ik het ideaal, ik ben erg blij dat ik er eentje heb laten plaatsen.

Jamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:32

Ja maar omdat ik heel onregelmatig ongesteld ben is daar niet echt een datum op vast te prikken
Afgelopen weken was ik het steeds om de week. Dus wie weet dan ook weer?
Ik zou het niet weten..

Nou hopelijk bevalt die Lenn!
Ben benieuwd of je bijwerkingen krijgt en watvoor? Hopelijk heb je er niet veel last van verder nu!

Keet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:17

nou dan mijn spiraal-plaats-vrhaal van vandaag maar

ben vandaag ook bij de gyn geweest in het ziekehuis (huisarts is de buurman)

ik had van te voren twee ibruprofen genomen omdat ik nog al snel ergens pijn van ondervind

kwam binnen, me even gemeld, mocht doos met spiraaltje inleveren en moest gaan wachten tot de gyn me kwam roepen (die daar volgens mijn moeder al 100 jaar werkt)

ik moest even gaan zitten in kantoortje, werd gevraagd of ik kinderen had, toen moest ik weer wachten tot assistente kwam, maar die was er al
dus moest me uit kleden en op stoel zitten
gyn kwam binnen, eendebek zo koud erin, tang op baarmoedermond (best pijnlijk) ding van het spiraaltje erin, er weer uit, tang eraf, schaar erin voor de touwtjes af te knippen, eendebek eruit

en echt, serieus, ik stond binnen 5 minuten weer bij mijn moeder
die stond echt zo van uhmn moet ie niet gezet worden

bij mij niet gemeten hoe het lag en hoe diep het was, blijkbaar niet nodig

Jamy: als je geluk heb kan je op de eerste dag bellen en kan je gelijk afspraak maken
hij moet gezet worden binnen 7 dagen na je eerste ongesteldheidsdag zeg maar

Jamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:39

Nou ja ik ga morgen naar de HA en dan vraag ik wel hoe belangrijk dat is en anders verzet ik mn afspraak wel, maar als ik over een maand pas weer ongesteld wordt dan zit ik midden in mn tentamen week dus dan zie ik dat niet echt zitten eerlijk gezegd
Ik kan wel wat pijn hebben dus als het niet noodzakelijk is laat ik hem staan! Maar ik hoor het morgen wel