Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:28

Simone, hulde voor de bijleespost! Wat lekker dat jullie verbouwing zo goed verloopt.

Je krijgt met alleen een basisverzekering inderdaad geen kraampakket gratis, je kunt 'm wel tegen een (kleine) vergoeding alsnog ontvangen. Ik ben van plan in januari over te stappen naar een duurdere verzekering. Ik geloof dat ik vlak voor de bevalling van de eerste over was gestapt baar VGZ, omdat zij veel kosten na de bevalling gedeeltelijk dekken (zoals aanvullende kraamzorg, kolf, bekkenbodemtherapie, lactatiekundige). Tegen het einde van het jaar ga ik maar eens kijken welke zorgverzekering ik neem.

Mijn bevalling werd de vorige keer medisch omdat zoonlief in het vruchtwater had gepoept. Dan betaal je dus al die bijdrage niet. De bevalling verliep verder zonder problemen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 20:23

Renee schreef:
mylittlejoy schreef:
Ik zie inderdaad dat het gewijzigd is en nu uit ook de meeste aanvullende verzekeringen is gegooid. Lekker dan.

Dit is trouwens buiten de normale eigen bijdrage van de zorgverzekering.

Ja bevallen is niet gratis. Als je even pech heb krijg je zelfs je kraampakket niet kado.

Die had ik hier wel gratis maar vond er eigenlijk echt heel weinig inzitten (dsw).

Hier gelukkig alles betaald door verzekering ivm keizersnede. Moest dan wel weer in de vorige zwangerschap mn ijzer tabletten zelf betalen en deel van bloedprikken ook. Ondanks av top verzekering

Floko

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 20:25

Wat dat betreft is het ideaal dat we in het volgende jaar uitgerekend zijn, dan kun je voor 2025 nog andere keuzes maken.
Bij mijn eerste kindje heb ik geen aanvullende verzekering gekozen. Kans op medisch worden is best groot en anders is dat het idd al als je pijnstilling kiest. En ik wilde geen cursus doen, maar heb ik uiteindelijk wel gedaan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:08

Oh wauw mijn hemel.
Ik ben echt zo blij dat in in duitsland woon.
Ik heb een extra verzekering via m'n werk, hierdoor heb ik recht op chefarts behandeling en een kamer voor mij/ons allen etc...

Maar een bevalling in het ziekenhuis word gewoon vergoed gelukkig!

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:38

Hoe is het daar met kraamzorg? Ik begreep dat dat dan weer iets heel Nederlands is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:43

Dat is idd anders.
Ik ben nog altijd opzoek na een hebamme(vroedvrouw in het Nederlands geloof ik).

Die begeleid je door de zwangerschap heen.
Ik zou bijna 1 kunnen hebben. Die gaat 17 februari op vakantie.
In de eerst 2 weken na de geboorte komen ze zelfs 2x per dag langs om te kijken of alles goed gaat(tenminste als ik het goed heb begrepen)
Voornamelijk voor de kleine qua groei etc etc.
Huishoudelijke hulp kunnen we nog extra aanvragen.
Maar de eerste maand na de geboorte is mijn vriend ook thuis.
Dus eigenlijk is dat overbodig.

Edit, mocht het om wat voor reden na de 4 weken nodig zijn dat ik nog veel zorg nodig ben.
Kan de arts hem zelfs "ziekschrijven" zodat hij alsnog voor mij/ons kan zorgen.
Max 6 weken.
Na 6 weken kom je in het ziektekostenverzekering geld en dat is 67% van je loon. Dat wil je vaak wel vermijden

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 00:07

Ik kon bij de vorige zwangerschap ook mijn zorgverzekering aanpassen, want ik ontdekte het een week voor de kerst! Uiteindelijk bevallen met een keizersnede dus mijn bevalling werd volledig vergoed. Ook de extra kosten die we vergoed kregen voor kraamzorg hadden we geen bal aan, want doordat mijn man corona had, werd dit teruggeschroefd naar 3u per dag (was in 2022 trouwens)... Heb er uiteindelijk alleen wat aan gehad voor mijn kolf en het kraampakket (waarvan je de helft niet eens gebruikt), dus helaas voor mij een hoop extra betaald waar ik geen profijt van had (€75,- max vergoeding kolf, €35,- kraampakket. Terwijl de extra kosten over het hele jaar zo'n €200,- waren...), maarja, dat weet je nooit van te voren natuurlijk!

Voor aankomend jaar besloten niet aanvullend te verzekeren. Kraampakket koop ik wel los wat ik ervan nodig heb (niet veel), kolf werkt nog prima en mijn bevalling gaat sowieso medisch zijn ivm de vorige keizersnede. Dus voor mij zijn de extra kosten van de verzekering duurder, dan wat ik ervoor terugkrijg....

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:09

Goed om dat te weten met de zorgverzekering! In december maar even goed verdiepen in kosten / baten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:28

Ugh hormonen...
Ik heb m'n auto te koop gezet, verstandiger qua eventuele komende kosten...
Maar ik wil m'n auto niet kwijt en ga huilen als ie weg gaat -O-
Hormonen -O-

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:43

Interessant wat betreft de verzekeringen. Ik had zelf al bedacht om straks eens goed te kijken naar de zorgverzekering. Dat is het voordeel van in het nieuwe jaar bevallen.
In eerste instantie had ik aangegeven thuis te willen bevallen. Als alles goed gaat, vind ik dat ook prima.
De zorg in Duitsland klinkt wel goed voor elkaar allemaal, hagelslag. Ik kan mij voorstellen dat je daar blij mee bent!

Wij waren vandaag naar de Ikea voor nieuwe kledingkasten voor op onze nieuwe slaapkamer straks. We kwamen ook langs de afdeling kinderkamer. Ik kan niet wachten om die in te richten. Iemand ervaring met een ledikant van de Ikea? Het heeft niet perse mijn voorkeur, maar op zich hadden ze daar wel leuke staan.

Ai... dat is zuur, hagelslag. Balen dat ie weg moet. Komt er dan eventueel nog iets anders? Of redden jullie het met één auto?
Ik moet helaas op zoek naar een andere auto. De mijne is op... woensdag moest ie naar de garage voor de apk. De monteur belde al iets te vroeg, dus ik voelde de bui al hangen... -O-
Toen ik later mijn moeder belde om het haar te vertellen, moest ik ook een potje janken :')
Zullen ook de hormonen wel zijn. Ik geef normaal gesproken niet zoveel om auto's :+
Maar na 13 jaar trouwe dienst, is het toch ook wel een traantje waard.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:26

Of het in duitsland echt veel beter is geen idee.
Maar ik weet wel dat ik dus kan kiezen.

En jaa echt drama die hormonen _O-

Ik heb een diesel. En ik rij momenteel teveel kleine stukken. En sowieso niet veel/vaak. En dat is voor een diesel gewoon niet gezond....
Ik wil wel een auto terug kopen.
Maar het heeft niet extreem veel haast.
Opzich kunnen we met 1 auto alles doen.
Ik kan mijn zusje vragen mocht het qua werk van m'n vriend niet uitkomen en desnoods m'n vader vragen ...
Voor deze maand heb ik 3 afspraken staan waar ik een auto voor nodig ben.

Ik wil kijken of ik de echo afspraken kan verzetten.
Die zijn steeds tijdens m'n vriend z'n werkuren. Dus dat is erg onhandig.
Als dat niet lukt vraag ik m'n zusje of m'n vader....

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 07:38

S_imonee schreef:
Wij waren vandaag naar de Ikea voor nieuwe kledingkasten voor op onze nieuwe slaapkamer straks. We kwamen ook langs de afdeling kinderkamer. Ik kan niet wachten om die in te richten. Iemand ervaring met een ledikant van de Ikea? Het heeft niet perse mijn voorkeur, maar op zich hadden ze daar wel leuke staan.

Wij hebben een IKEA bedje waar de zijkant uit kan (gekocht als cosleeper na ziekenhuis opname) en een prenatal bedje. Kwalitatief is IKEA echt een heel stuk beter. Wij gebruiken nu het IKEA ledikant als standaard ipv het prenatal ledikant.

Hier ook maar 1 auto hagelslag. Wij delen al jaren een auto dus weten niet beter. Maar mijn man kan naar de werk met een bus service die 5 minuutjes van ons huis stopt. Die bus service is alleen voor werknemers en gaat direct naar de locatie.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:11

Hagelslag, wat jammer dat je de auto wegdoet! Wij hebben ook 1 auto en mijn man heeft een motor, dus wij weten eigenlijk niet beter dan dat we het met één auto moeten doen.

Simone, ik zou voor het Ikea-ledikantje gaan. Is echt prima van kwaliteit en je kunt er een co-sleeper van maken. :j Ikea heeft prima spul staan; een babykamer aanschaffen hoeft hierdoor niet duur te zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:38

Wij hebben ook eentje van Ikea en is super degelijk en doet z'n werk prima!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 10:57

Hier ook maar 1 auto! Ik werk op 5min lopen van huis... Mijn man gaat vaak op de fiets naar zn werk dus de auto staat hier heel veel stil. Ik merk wel op dagen met slecht weer dat ik een beetje "vast" zit. Ik ga op woensdagochtend altijd naar de peutergym met mijn zoon, maar dat is 15min rijden. Met slecht weer gaat mijn man met de auto naar zn werk, dus moet ik die van mn moeder lenen. Die moet dan door mijn man afgezet worden op haar werk en ik pik haar dan op. Het werkt wel, maar is wat omslachtig zeg maar. Maar voor die ene keer per 2 weken dat het evt nodig is gaan we geen 2e auto aanschaffen.

De eerste maanden hadden we een co-sleeper van maxi cosi (iora), die kan helemaal plat ingeklapt waardoor je hem ook makkelijk mee kan nemen op bv uit logeren of vakantie. Ledikant hebben we overgenomen, geen idee welk merk het is, maar voldoet prima. Gaat straks gewoon door naar de volgende. De co-sleeper trouwens ook!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 11:34

Ik heb echt al jaren een eigen auto. Ik denk nu 12 jaar ofzo.
En sinds eind 2017 rij ik vrachtauto.
En nu.... koos autoloos -O-
Hij is gewoon al foetsie -O-

Het "vervelende" van ons huis/locatie is dat de eerste supermarkt 4 km verderop is.
En dat is qua prijs niet altijd de goedkoopste...

We wonen een klein beetje afgelegen.
De frauenartz is ca 18 km rijden...
Maarja dit was wel de beste oplossing.
Het was een diesel.en dan zo af en toe 8 km rijden is gewoon echt niet goed voor een diesel.

Dus voor nu koos autoloos -O-
Ik heb serieus even moeten huilen _O- Maarja ik heb de auto ca 150.000 km gereden in 6 jaar tijd

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:13

Wat jammer zeg hagelslag! Je kan toch gehecht raken aan zo'n auto.

Nou ik was gister los in de hema met babykleding, moest me echt inhouden :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:58

Ik moest echt ff googlen wat een co sleeper is _O- _O-

Ik heb dus vorige week 1 van mijn collega overgenomen.

Ik wil komende week bezig met gaten dichten in de kinderkamer(schroefgaten dus).
Ff kijken of ik ook het plafon al kan sausen en dan hopelijk volgend weekeind samen met mijn vriend behang uitzoeken en de vloer...
En dan kunnen we echt wat rondkijken qua spulletjes...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 18:33

Wij hadden een complete babykamer van marktplaats vorige keer. Staat nog steeds en was echt prima. Dus als je niet al te gek wilt doen is dat ook nog een prima optie.

Ons plan is nu om onze dochter naar peuterbadje door te schuiven tegen de tijd dat de kleine de ledikant in gaat. De eerste maanden doen we toch een co sleeper bij ons op de kamer, dat is zoveel makkelijker met nachtvoedingen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 18:59

Hier ook voor de eerste de babykamer van marktplaats voor volgens mij 250 euro.
Denk dat ze nog te jong/niet aan toe is aan een groter bed tegen de tijd van de baby dus wordt op marktplaats een nieuwe babykamer scoren.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:00

hagelslag schreef:
Ik heb echt al jaren een eigen auto. Ik denk nu 12 jaar ofzo.
En sinds eind 2017 rij ik vrachtauto.
En nu.... koos autoloos -O-
Hij is gewoon al foetsie -O-

Het "vervelende" van ons huis/locatie is dat de eerste supermarkt 4 km verderop is.
En dat is qua prijs niet altijd de goedkoopste...

We wonen een klein beetje afgelegen.
De frauenartz is ca 18 km rijden...
Maarja dit was wel de beste oplossing.
Het was een diesel.en dan zo af en toe 8 km rijden is gewoon echt niet goed voor een diesel.

Dus voor nu koos autoloos -O-
Ik heb serieus even moeten huilen _O- Maarja ik heb de auto ca 150.000 km gereden in 6 jaar tijd

Dat is ook erg wel even raar en wennen. Ik had ook altijd een eigen auto en nu nog maar een. Wel nog motor en bakfiets. Maar moest op het begin er echt aan wennen.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:21

De ledikant waar de zijkant eruit kan, heb ik inderdaad zien staan gister. Gebruiken als co sleeper is wel een goed idee!
Bedankt voor de reacties! Veel ikea producten zijn altijd wel goede kwaliteit.

Oh, dat moet echt wel even een K*t gevoel zijn hagelslag.. de auto al weg. Dat ging wel snel dan.
Ik rijd ook al 15 jaar zelf auto. Ik zou echt niet zonder kunnen. Wij zijn beide afhankelijk van een auto. We hebben het er wel eens over gehad om mijn auto weg te doen, maar dan zit ik doordeweeks altijd zonder auto. Ik kan op zich wel fietsend naar het werk, maar in de winter zie ik dat echt niet zitten. Als je altijd zelf een auto hebt gehad, ga je niet snel zonder denk ik.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 20:45

De kosten werden voor mijn auto gewoon te hoog.
En een diesel moet rijden en niet stilstaan!
Worden ze echt niet beter van....

Volgens mij was ons blubje vandaag hard aan het groeien. Had destraks best last van mijn buik.

Vanmiddag nog op visite geweest bij mijn "moeder".
Ik vond het te mooi dat ik nog niet extreem ben aangekomen
M'n tante en haar vrouw waren er ook en beide waren zeer verbaasd _O-
Ja ik ben overduidelijk zwanger. Mijn buik groeit.
Ik probeer wel natuurlijk nu het extreme snoepen te vermelden. Maar laat niet extra eten staan om niet te zwaar te worden.

Gister was ik even met mijn vriend op het werk. We hadden een aanhanger geleend van een collega en die aanhanger was vies geworden.
De collega woont dichtbij de stort en het werk.
Dus daar even de hoge druk reiniger erover halen is dan het makkelijkst.

Maar die zei ook al, okay je bent duidelijk zwanger.. maar het valt nog best mee hoe veel dikker je geworden bent _O-

Ik ben er zo trots op _O- Maar dat komt omdat ik normaal sowieso al schommel tussen de 20-30 kilo overgewicht. Probeer altijd mijn best te doen qua afvallen.... maarja nu dus even niet :Y)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:31

Hier gaat mijn zoon ook naar een peuterbedje, die heb ik voor een tientje op Facebook gekocht. Die krijgt een hele nieuwe kamer! Die is straks 2,5 als de baby er is. We hopen voor de kerst dat hij in zn nieuwe kamer kan liggen. De baby krijgt gewoon zijn oude kamer. Wel zo makkelijk!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:45

Geinig om te lezen dat ik niet de enige ben met een onrustige buik, hier lijkt ook weer een groei gaande te zijn.

Ik ben zelf 1.5 kg afgevallen. Maar ik kan het hebben gelukkig.