Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:00

leonie87 schreef:
Lijkt me erg leuk om met zijn alle te gaan lopen!!
Denk alleen dat het bijna niet te realiseren is. Datum en locatie is wel te doen (centraal nederland zodat het voor iedereen aan te rijden is) maar we zijn allemaal zo verschillend in tempo en afstand. Zie niet helemaal hoe we dat samen zouden kunnen brengen?

We hebben vaker met een groepje getraild. Tempo passen we aan elkaar aan. :)
En de afstand lag volgens mij alle keren tussen de 15 en 20 km.

Ik ben de snelste niet, maar het was voor mij goed te doen.
Laatst bijgewerkt door Sherivey op 02-07-24 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 10:00

Dat kan makkelijk leonie, het vraagt gewoon aanpassen. Je past je aan aan de langzaamste loper. Ik doe dat ook altijd met een trailclubje waar ik mee loop.
Daarin loopt iemand mee die de 10km in 35 minuten loopt en mensen die 10km in een uur of iets langzamer lopen.
Af en toe lopen er een paar vooruit en die blijven dan gewoon weer even wachten of lopen een stukje terug om weer een groep te vormen.
Gaat altijd prima. Het gaat om de gezelligheid en samen buiten bewegen en genieten van de omgeving.

Utrechtse heuvelrug is voor mij wel te doen, maar ik kan niet op heel veel data ivm vakantie en aankomende loopjes.

Ik denk sowieso dat je een route moet hebben van in ieder geval 15km, anders is het voor veel de moeite niet om te rijden.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 02-07-24 10:01, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:00

Utrecht heet centraal, maar is toch ver, haha. Nijmegen is voor mij nog verder, maar daar vind ik de omgeving erg mooi. Bij Utrecht ben ik niet bekend.

Hier is despierpijn minder dan verwacht overigens. Dus een goed teken. :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:06

Supervixen schreef:
Ik denk sowieso dat je een route moet hebben van in ieder geval 15km, anders is het voor veel de moeite niet om te rijden.

Leek me voorheen een onhaalbare afstand (fysiek gezien), maar nu loop ik hem graag (en prima) mee <3
Toch leuk, progressie.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:18

Misschien beginnen met een datum?? Ik neig naar laatst augustus of september?? Ivm vakanties??

Is het handig om een datumprikker in te vullen??

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 10:37

Ja leuk, 15 km is wel haalbaar. Ik loop ook niet zo snel, maar inderdaad, aanpassen aan de langzaamste toch. Lekker relaxed loopje, van de omgeving genieten etc.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 11:25

Supervixen schreef:
Jij gaat lekker Suliko!
Heerlijke omgeving ook om in te lopen. Je hebt van A naar B gelopen, ben je weer met de auto teruggegaan?

Ik heb de trein naar Amersfoort genomen en ben naar station Hollandsche Rading gelopen, dus daar weer de trein terug naar Utrecht. :D Is 20 en 10 minuutjes in de trein, goed te doen dus. Ik had een extra shirt mee zodat ik mijn bezwete shirt kon wisselen voor de terugreis.

Germie, ik had prima door dat je spottend bedoelde dat je een hardloopcoach bent. Ik reageerde er spottend op terug, dus dat je niet goed kan lezen, kan ik je bij deze teruggeven. Er zijn veel matige coaches, er zijn ook genoeg wel goede coaches. Dat grotere afstanden uitbouwen ook deels bestaat uit wandelen is inderdaad zo, maar je vermeld zelf dat je last van je voeten/benen kreeg door de afstand ook te wandelen, dan zie ik het als een dubbele belasting die op dit punt voor jou niet iets toevoegt. Dat is enkel wat ik haal uit wat je zelf schrijft. Theorie is allemaal heel leuk, maar in de praktijk gaat het blijkbaar anders met jouw lichaam. Ik kan me voorstellen dat dat ruk voelt. Ik denk persoonlijk dat je twee opties hebt die je daadwerkelijk verder brengen, schema's loslaten en gewoon gaan lopen en genieten binnen de grenzen die je lichaam aangeeft of een schema en oefeningen op maat laten maken door iemand die meekijkt en hierin geschoold is. Maar you do you, ik heb geen zin meer om hele plakkaten tekst te ontvangen waarin elk goed bedoeld advies wordt weggewuifd en je zelf alles beter weet.

iirssjeee (ofzoiets) gefeliciteerd! Wat fijn zeg dat het weer zo goed ging. :D

Leuk idee om met een groep te gaan trailen! Ergens bij Maarn, Leersum of Amerongen is misschien wel een goed idee. Aanpassen aan de langzaamste loper lijkt me vanzelfsprekend, gaat om de gezelligheid! We zouden ook een lus van 15 kunnen lopen en nog een tweede van 10 maken, dat degene die een verdere afstand willen lopen nog door gaan. Dat maakt de reis erna toe het misschien ook meer waard.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 11:41

Wat een leuk initiatief! 15 km is voor mij nog veel te hoog gegrepen maar als ik wat verder ben lijkt het me leuk een keer aan te sluiten. Of als er wel animo is voor een groepje met een kleiner rondje van 5-7 km hou ik me aanbevolen.

Bepaalde mensen vinden het volgens mij vooral lekker om te klagen op bokt, volgen hun eigen pad en willen niet zozeer advies ook al lijkt dat soms wel zo.. is mijn ervaring uit andere topics. Mag natuurlijk, maar zou het jammer vinden als de gezellige sfeer verpest word doordat men heen en weer blijft gaan met goedbedoeld advies dat toch niet opgevolgd wordt. Verspilde moeite.

Hier weer het hardlopen opgepakt na een pauze van 3 weken. Ik zat er echt net lekker in maar had na een fietstocht op een verkeerd afgestelde fiets pijnlijke knieën, zelfs in rust op de bank bleef het zeuren. Maar even voorzichtig gedaan en rust gepakt totdat dat helemaal weg was. Nu weer begonnen met hardlopen en helemaal blij, kon gelukkig weer verder met de training waar ik was gebleven :D .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 11:50

Suliko ik sluit me bij je aan met je verhaal over de coach.
Die extra afstand lopen die eigenlijk geen zin heeft, waar je niet beter van wordt, noemen ze ook wel 'junk miles'.

Het mooiste zou zijn idd een rondje van 5-7km, eentje van 15km en een extra lus van nog 10km ofzo. Dan kan iedereen zijn ei kwijt.

Fijn Eef dat je weer verder kunt.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 11:59

Hoi, deze stille meelezer woont op de Utrechtse heuvelrug en rent nu even niet (kind is net geboren, over een paar maanden praat ik weer mee, ik heb helemaal zin om lekker te gaan trailen en ga mezelf geïnspireerd door jullie in februari een horloge cadeau geven om ook mee te navigeren). Maar ik kan eventueel als het hier in de buurt is wel een "basecamp" ergens zijn voor een ochtend ofzo. Ik denk dat bij Leersum bv best een route te maken is die gezamenlijk start en in lussen te verdelen is. Misschien een apart topic voor maken? (Sorry dat ik zo binnenval hoor, maar dacht al een tijdje als ik weer loop loop ik graag samen).

En bij leersum kunnen we een stuk met stormpad maken waar iedereen over loopt van 7a8km en een stuk extra lus dat 15+ is en wie wil kan daar prima nog langer lopen. En anders gooi ik dit plan in de ijskast en nodig ik jullie uit als ik weer ren en echt meepraten :+

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 12:17

Dat klinkt hartstikke leuk Fenn!! +:)+
Is een apart topic handig? Hoe hebben jullie dit de vorige keer gedaan??

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 13:16

Met een app groep.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:39

Het waren geen junk miles. De pijn in de voeten kwam pas na 20km. Dus toen besloten in te korten. Niks gedaan wat niet kon, gewoon op gevoel gelopen en dat ging fijn. Dus na die 2 uur bewust besloten verder te wandelen. Toen was er nog niets aan de hand.

Namen voor coaches heb ik nog niet gevonden of gekregen. 2 online gevonden, maar te ver weg of twijfels over de persoon ( website niet up to date, typefouten).

En ik vraag me af of zon uitgebreide loopanalyse ook niet wat kan brengen? Maar aan de andere kant, ik doe al 3 maanden braaf aan het begin van elke training cadans oefeningen, en hierin verandert er niets. Als zoiets als conclusie uit een loopanalyse komt, dan heb ik nog niets nieuws. Dan wil je iets wat ook echt een oplossing biedt en werkt zeg maar.

Dus dan neig ik weer naar een coach. Nu nog 1 zien te vinden.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-07-24 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:42

germie schreef:
Het waren geen junk miles. De pijn in de voeten kwam pas na 20km. Dus toen besloten in te korten. Niks gedaan wat niet kon, gewoon op gevoel gelopen en dat ging fijn.

Namen voor coaches heb ik nog niet gevonden. 2 online gevonden, maar te ver weg of twijfels over de persoon ( website niet up to date, typefouten).

En ik vraag me af of zon uitgebreide loopanalyse ook niet wat kan brengen? Maar aan de andere kant, ik doe al 3 maanden braaf aan het begin van elke training cadans oefeningen, en hierin verandert er niets. Als zoiets als conclusie uit een loopanalyse komt, dan heb ik nog niets nieuws. Dan wil je iets wat ook echt een oplossing biedt en werkt zeg maar.

Misschien moet je eens aansluiten bij een loopgroep. Contributie per jaar is ergens rond de €100. Nagenoeg alle trainers van de loopgroepen die ik ken maken met liefde een schema voor je.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:47

lies_sparkle schreef:
germie schreef:
Het waren geen junk miles. De pijn in de voeten kwam pas na 20km. Dus toen besloten in te korten. Niks gedaan wat niet kon, gewoon op gevoel gelopen en dat ging fijn.

Namen voor coaches heb ik nog niet gevonden. 2 online gevonden, maar te ver weg of twijfels over de persoon ( website niet up to date, typefouten).

Misschien moet je eens aansluiten bij een loopgroep. Contributie per jaar is ergens rond de €100. Nagenoeg alle trainers van de loopgroepen die ik ken maken met liefde een schema voor je.

Klopt. In mijn dorp zit niets.
Met een paar contact gehad, maar ze trainen hier op tijdstippen dat ik echt niet kan helaas. Dus deze optie lijkt af te vallen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:11

Supervixen schreef:
Met een app groep.

Dat klinkt wel als een goed idee!
Voor mij is het waarschijnlijk wel pas mogelijk om vanaf september aan te sluiten, eerste weekend valt af, dan loop ik al 2 dagen. Of begin augustus, dat zou nog wel kunnen.

Ik moest net wel even lachen, had een tijd geleden een 50 km schema opgeslagen en die was ik aan het zoeken, blijkbaar had ik een hardloopmapje met dat en nog een schema van eerder. :')

Afbeelding

Wat een contrast, van 5 naar 50 km. _O- Daartussenin dus zonder schema's gelopen.
Nu ben ik ook niet van plan dit schema strak aan te houden, ik vind hem erg pittig met 5 dagen lopen (za en zo rustige duurloop, di korte herstelloop of tempoloop, wo interval en do herstelloop van 10-15 km, met gemiddeld tussen de 70-100 km per week die je dan maakt). Ik gebruik het schema meer ter inspiratie en richtlijn. 3-4 dagen lopen vind ik al een mooi streven en mijn doel is vooral zoveel mogelijk kilometers te maken in de week en veel afwisseling te houden in afstanden en tempo. Eigenlijk wat ik al doe, maar dan wat consistenter en regelmatiger. :D

Heb zojuist mijn ticket gekocht voor de 50 km in oktober. Echt bizar, vorig jaar oktober liep ik voor het eerst 10 km. :o

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:12

Leuk om x wat af te spreken met de mogelijkheid tot verschillende afstanden!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:30

Suliko schreef:
Heb zojuist mijn ticket gekocht voor de 50 km in oktober. Echt bizar, vorig jaar oktober liep ik voor het eerst 10 km. :o

Dan hou ik hoop. Haha. Maar een marathon vind ik genoeg. Lol.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 14:33

Germie ik heb jou 3 coaches toegestuurd, waarvan ik twee al lang volg en eentje die ook een schema voor een vriendin van mij heeft gemaakt voor haar eerste 50km.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:47

Supervixen schreef:
Germie ik heb jou 3 coaches toegestuurd, waarvan ik twee al lang volg en eentje die ook een schema voor een vriendin van mij heeft gemaakt voor haar eerste 50km.

Ik ga kijken. Hopelijk ook persoonlijk contact mogelijk.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:31

Ik heb ook een goede, alleen weet niet waar je woont, zijn voorkeur is ook een keertje samen lopen dus dan moet je wel in de buurt wonen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:42

Samantha_ schreef:
Ik heb ook een goede, alleen weet niet waar je woont, zijn voorkeur is ook een keertje samen lopen dus dan moet je wel in de buurt wonen.

In het noorden van het land.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 17:04

Het is toch prima om app/bel/mailcontact te hebben?
Lijkt me genoeg persoonlijk contact.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:28

Ja klopt, maar deze vind paar keer samen lopen wel fijn.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 22:26

Deze avond weer eens een garmin suggestie gedaan, 15 min warming up op 6:15 tempo, toen 3x 3x sprint van 15 sec en tussendoor 5 min herstel op 7:20, daarna uitlopen 10 min op 6:15 Ik heb niet eerder zoveel sprintjes gedaan, vond het best pittig, maar wel heel leuk! Liep sneller dan de voorgestelde sprinttijd van 3:20. Alleen de eerste 2 sprintjes gingen mis, ik dacht dat hij een waarschuwing gaf dat de 15 sec ingingen, maar die waren al ingegaan en de 2e keer drukte ik hem zelf te snel door. :')
Afbeelding