Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:05

Ik wil er juist een beetje soepel mee omgaan. Maar echt een tactiek heb ik daar niet in en dat is misschien ook juist het probleem.
Ik volg vaak wel eens van die mensen op insta enzo en die laten dan hun voeding zien. Sommige gebruiken veel alternatieve zoetstoffen om dingen lekkerder te maken of smaak te geven. En dat is juist waar ik mijn bedenkingen bij heb. Is dat nou wel allemaal zo gezond, wat is nog echt gezond en goed.
Ik zie door de bomen soms het bos niet meer en de valkuilen zitten overal, continue.
Het is me 1 keer gelukt veel af te vallen en iedereen vroeg hoe ik het had gedaan. Tja, we weten allemaal hoe we af moeten vallen. Maar volhouden is een ander ding, in alle situaties en omstandigheden.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:20

jesito schreef:
Ik wil er juist een beetje soepel mee omgaan. Maar echt een tactiek heb ik daar niet in en dat is misschien ook juist het probleem.
Ik volg vaak wel eens van die mensen op insta enzo en die laten dan hun voeding zien. Sommige gebruiken veel alternatieve zoetstoffen om dingen lekkerder te maken of smaak te geven. En dat is juist waar ik mijn bedenkingen bij heb. Is dat nou wel allemaal zo gezond, wat is nog echt gezond en goed.
Ik zie door de bomen soms het bos niet meer en de valkuilen zitten overal, continue.
Het is me 1 keer gelukt veel af te vallen en iedereen vroeg hoe ik het had gedaan. Tja, we weten allemaal hoe we af moeten vallen. Maar volhouden is een ander ding, in alle situaties en omstandigheden.

Herkenbaar wel dit hoor. Ik wil zelf meer toegaan naar onbewerkte producten, en dan de bewerkte producten als uitzondering (uit eten, traktaties, verjaardagen) etc. laten. Er is helaas voor mij geen quick fix als ''drink minder frisdrank'' of ''neem een handje chips ipv een zak''. Dat zijn al dingen die ik niet meer doe, maar nog steeds eet ik teveel voor het gewicht wat ik wil hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 11:31

Aight, dat is bij mij dus ook. Ik eet niet echt chips (die gaat hier over datum) drop en chocola zijn minder veilig. Dus dat haal ik ook amper in huis. Ook avondeten of uit eten ik ben niet echt een overeter. Maar toch blijkt het vaak nog teveel. Sinds eind oktober heb ik geen pony meer, daar ging ik normaal dagelijks naartoe en schepte poep. Die beweging valt weg, dus vandaar het sporten.
Ga soms nog wel naar stal maar niet dagelijks. Het zal altijd een gevecht blijven en als ik dan sommige zie eten dan is het echt niet eerlijk soms. Maar ja....

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:16

Het is vaak ook niet alleen het "slechte" eten. Maar voornamelijk de hoeveelheid eten in het algemeen. Want ook als je goed maat houdt met het "slechte" eten kun je gewoon afvallen. Alleen dat maat houden (of überhaupt weten wat maat is) is voor veel mensen heel lastig.

Daarom zei ik laatst ook: afvallen is voor mij makkelijker dan op gewicht blijven. Dan moet ik namelijk op zoek gaan naar een stabiele maat in alles. En dat is blijkbaar toch een flinke zoektocht, aangezien ik al vanaf 2021 de kilo's kwijt ben. Maar om daar ook te blijven is toch keer op keer een struggle := gelukkig loopt het niet uit de hand, maar het mag vaak net iets strakker.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:06

Knap van je dat je het al zolang volhoud.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:00

Uiteindelijk maakt het idd niet zoveel uit wat je eet, als je maar minder calorieën eet dan je verbrand want dan ga je afvallen. :) Gezond eten is natuurlijk wel belangrijk voor je algehele gezondheid, alle suikers vervangen voor zoetstoffen vind ik ook niet helemaal verstandig.

Ik heb gisteren kleren gekocht voor mijn aanstaande vakantie. Mijn ouders waren mee en toen ik het pashokje uitkwam zeiden ze dat het niet meer normaal was hoeveel ik ben afgevallen ze waren echt geschokt. Maar dat was ik zelf ook even toen ik met nieuwe kleding in de spiegel keek. :+ Ik ben er nog niet, maar ik voel mij voor het eerst wel weer 'strak' en blij met mijn lijf.

Jaren lang ben ik zo geweest:

Afbeelding

En nu zo:

Afbeelding

Mijn buik is gewoon echt strak, heb jaren lang niet in een strak t shirt durven lopen met mijn blubber pens maar nu kan het heel goed!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:11

Wauw!!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:32

Mooie transformatie Petrichor!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:48

Wat knap Petrichor!
Mag je trots op zijn!!

En wat hierboven gezegd wordt herken ik heel erg! Het zit hem met name in het gewoon teveel eten van alles :j Met dat eten afwegen nu is dat wel echt even een realitycheck.

Ik woon alleen. Afgelopen jaren heel vaak er tegenaan gelopen dat je dan na het eten net geen portie overhoudt, dus dat laatste ook nog maar opeet, want weggooien is immers zonde. Daar moet ik echt mee kappen :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:50

Knap verschil hoor @Petrichor :j
Dat heb je netjes gedaan.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:03

DideH schreef:
Wat knap Petrichor!
Mag je trots op zijn!!

En wat hierboven gezegd wordt herken ik heel erg! Het zit hem met name in het gewoon teveel eten van alles :j Met dat eten afwegen nu is dat wel echt even een realitycheck.

Ik woon alleen. Afgelopen jaren heel vaak er tegenaan gelopen dat je dan na het eten net geen portie overhoudt, dus dat laatste ook nog maar opeet, want weggooien is immers zonde. Daar moet ik echt mee kappen :j

Stille meelezer hier, maar ik heb twee tips voor jouw laatste probleem;

1: beseffen dat eten opeten, omdat het nou eenmaal over is, ook zonde is.

2: het restje bewaren en de volgende dag met een soepje ernaast opeten.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:05

ManonGrr schreef:
DideH schreef:
Wat knap Petrichor!
Mag je trots op zijn!!

Stille meelezer hier, maar ik heb twee tips voor jouw laatste probleem;

1: beseffen dat eten opeten, omdat het nou eenmaal over is, ook zonde is.

2: het restje bewaren en de volgende dag met een soepje ernaast opeten.

''Maak van je lichaam geen vuilnisbak voor restjes'' - een quote die ik ergens ooit heb gelezen voor omgaan met lege-bord/pannen-syndroom. Met pastasauzen of curry etc. eet ik het de volgende dag nog wel eens als lunch op/met brood.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:09

Jullie hebben ook helemaal gelijk hoor! Moet me daar gewoon bewust van zijn dat het zinloze kcal zijn :j

Pastasauzen gaat gelukkig altijd wel goed. Heb daar een andere truc voor. 1x in de zoveel tijd maak ik een grote pan vol. Dat gaat allemaal in 1 persoonsporties in kleine bakjes de vriezer in. Dan hoef ik als ik haast heb alleen maar spaghetti oid te koken en de saus te ontdooien :)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:50

Hier gebruik ik ook de eetmeter.
Veel verschillende apps geprobeerd maar kom toch iedere keer weer terug bij de eetmeter.
Wel check ik zo nu en dan de etiketten of het wel klopt.

En al die suikervervangers enz heb ik ook niet zoveel mee. Nou gebruik ik verder ook niet veel suiker.

Hebben jullie je calorie behoefte ergens berekend?
Zelf hou ik nu rond de 1600 calorieën aan.
Ik denk dat ik uiteindelijk wel moet gaan bijstellen naar boven, maar eerst even aankijken wat dit doet. En vind het ook niet erg om een klein begin sprintje te maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:53

Ik heb mijn behoefte inderdaad berekend. De link heb ik hier laatst ook nog gedeeld. Ik zit rond de 1700. (actieve leefstijl, 168 en ik wil er nog maar een kilo of 2 á 3 af). Mijn hoofd zit meer op het ontwikkelen van een duurzaam gezond eetpatroon.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:03

Ik maak met dingen zoals rijst en pasta vaak ook wat meer en verpak deze dan ook in 1 persoons porties en dan de vriezer in, ideaal als je geen tijd hebt. :)

Ik mag een kleine 2300 calorieën eten als ik wil afvallen. Ik heb dan wel een zeer actieve levensstijl. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:09

DideH schreef:
Jullie hebben ook helemaal gelijk hoor! Moet me daar gewoon bewust van zijn dat het zinloze kcal zijn :j

Pastasauzen gaat gelukkig altijd wel goed. Heb daar een andere truc voor. 1x in de zoveel tijd maak ik een grote pan vol. Dat gaat allemaal in 1 persoonsporties in kleine bakjes de vriezer in. Dan hoef ik als ik haast heb alleen maar spaghetti oid te koken en de saus te ontdooien :)

Nog een tip is: vries ook je spaghetti in. Door spaghetti in te vriezen of te laten afkoelen nadat je het gekookt hebt verandert de samenstelling van gewoon zetmeel en resistent zetmeel. Resistent zetmeel is een type zetmeel dat niet wordt verteerd door de dunne darm. Daarom valt het in de categorie van voedingsvezels. Resistent zetmeel wordt wel in de dikke darm gefermenteerd en kan zo een positief effect hebben op de darmflora. Dit geldt trouwens ook voor aardappelen en rijst. Neem je dan de volkorenvariant dan is dat nog beter. Het geeft een meer stabiele bloedsuikerspiegel en ook eerder een voller gevoel.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... nt-zetmeel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:14

Respect ook Petrichor. Dat ziet er goed uit!.

Ik ben inmiddels (met Saxenda) 10 kilo kwijt. Maar ook hierbij geldt ook gewoon dat je moet opletten wat je in je mond stopt. Het is alleen wat makkelijker omdat je snel vol zit en geen tussendoor honger hebt.
Wat me wel veel helpt is wandelen. Ben er inmiddels een beetje aan "verslaafd". Ik loop ongeveer drie kwartier tot een uur per dag.
Tussen kerst en oud en nieuw heb ik ook best wel wat gesnoept maar gelukkig niet aangekomen. Nu weer met frisse moet verder. Nog 20 kg te gaan.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:16

Babootje schreef:
DideH schreef:

Nog een tip is: vries ook je spaghetti in. Door spaghetti in te vriezen of te laten afkoelen nadat je het gekookt hebt verandert de samenstelling van gewoon zetmeel en resistent zetmeel. Resistent zetmeel is een type zetmeel dat niet wordt verteerd door de dunne darm. Daarom valt het in de categorie van voedingsvezels. Resistent zetmeel wordt wel in de dikke darm gefermenteerd en kan zo een positief effect hebben op de darmflora. Dit geldt trouwens ook voor aardappelen en rijst. Neem je dan de volkorenvariant dan is dat nog beter. Het geeft een meer stabiele bloedsuikerspiegel en ook eerder een voller gevoel.
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... nt-zetmeel

Vind ontdooide spaghetti altijd zo'n droge troep worden helaas. De hele consistentie wordt dan anders

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:11

DideH schreef:
Vind ontdooide spaghetti altijd zo'n droge troep worden helaas. De hele consistentie wordt dan anders

Koud laten worden en daarna weer opwarmen is ook al voldoende. Klopt dat de consistentie anders wordt maar dat is ook de bedoeling. Beetje olie erbij en evt wokken.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:36

Babootje schreef:
DideH schreef:

Koud laten worden en daarna weer opwarmen is ook al voldoende. Klopt dat de consistentie anders wordt maar dat is ook de bedoeling. Beetje olie erbij en evt wokken.

Ik denk dat ik bij deze maar accepteer dat het dan wat minder goed is als ik gewoon on the spot kook :))
Olie om te wokken pak je natuurlijk ooo meteen weer extra kcal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:26

DideH schreef:
Ik denk dat ik bij deze maar accepteer dat het dan wat minder goed is als ik gewoon on the spot kook :))
Olie om te wokken pak je natuurlijk ooo meteen weer extra kcal.

Met olijfolie valt dat erg mee. Geen zonnebloem of maisolie nemen.
Ik heb t van mijn man. Hij houdt van pasta's maar heeft diabetes. Hij heeft een type 1 diabetes die je pas op oudere leeftijd krijgt. Het was een verrassing, want hij is helemaal niet te dik. Hij heeft dus zo'n sensor op zijn arm en kan dus meteen zien welke voedingsstoffen zijn suikerbalans verstoren. Bij pasta krijgt hij extreme suikerpieken, maar niet bij de afgekoelde of ingevroren vorm. Met een lekkere (uiteraard zelf gemaakte) pastasaus is dat prima. Hij doet het dus niet om af te vallen maar zo kan hij toch zn lievelingseten eten.
Voor ons afvallers is een gelijkmatige suikerbalans belangrijk omdat die suikerpieken zorgen voor een honger/trek gevoel. En het is gewoon ook gezonder.
In die context is het boek "De glucose revolutie" van Jessie Inchauspe leuk om te lezen. Informatief maar ook leuk geschreven.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:49

Babootje schreef:
DideH schreef:

Ik ben een stille meelezer in dit topic en meld mij even met wellicht een tip.
Spaghetti (maar bv ook bami en nasi) wordt geen "droge troep" indien je het niet laat ontdooien, maar rechtstreeks vanuit de vriezer 5-6 minuten in de magnetron opwarmt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:05

Ja ik had iets gehoord dat als je pasta invriest. dat de snelle suikers omgezet worden in langzame suikers.
Vries je het dan gekookt in?

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:47

Ik vries gekookte pasta in met de tomaten(groente)saus erdoorheen geroerd. Als je het dan ontdooid blijft de pasta echt prima, alsof je het niet hebt ingevroren. Moet je relatief wel veel saus erbij doen.