Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
julius_juut schreef:Je weet natuurlijk nooit wat er thuis besproken is tussen kind en ouders, maar in de wachtkamer bij het Vu wordt het kind opgehaald door de behandelende psych, en wordt het kind gevraagd of de aanwezige ouder ook meegaat naar binnen. Daar kan je als kind dus zeker wel zonder invloed van een volwassene spreken met de behandelaar.Elisa2 schreef:Daarnaast weet ik niet wat ik moet denken van een kind van 8 die een ander gender wilt zijn..zijn de hersenen dan al voldoende uitgegroeid om uberhaupt zo te kunnen denken? Is het niet juist zo dat de meeste kinderen zichzelf pas beginnen te ontdekken als de aanmaak van hormonen begint in de puber leeftijd?
Ja, zo kan je inderdaad al wel denken als pre-puber kind.
Voor mij was het duidelijk zodra ik verschil begon te snappen tussen jongens en meisjes, ergens halverwege de basisschool (tot dan was alles gewoon 'kind' in mijn hoofd, en was er geen verschil tussen beide).
Ik wist alleen tot ver in de puberteit niet dat het iets was waar ik niet alleen in was, en waar iets aan te doen was.
Over de hormoonbehandeling: Ik heb nooit de kans gehad om hormoonremmers te gebruiken, maar voor mij zou verminderde botdichtheid een risico zijn dat ik met liefde zou nemen. Dat is echter wel iets wat je als patiënt moet weten voordat je begint. Net zoals je bij elke andere medicatie en behandeling informatie krijgt.
En bij zowel de medicatie die ik kreeg om de ongesteldheid te stoppen, bij de testosteron, en bij de operaties die ik al heb gehad en die ik nog wil kreeg ik die informatie over eventuele risico's en bijwerkingen ook netjes.
Er was toen ik begon met hormonen ook wel onderzoek gaande over wat dat met botdichtheid deed. Botscans voor begin met testosteron, en later opnieuw. Altijd goed om onderzoek te doen naar mijn idee.
Ik ben momenteel wel nogal huiverig voor artikelen en 'kennis' vanuit de VS rondom transgender gerelateerde dingen gezien de situatie daar, maar ik vind de manier waarop transgenderzorg in dat stuk van de wereld geregeld is sowieso bizar.
Afhankelijk van de staat waar je woont en welke verzekering je hebt kan je wel/geen/'goedkope'/dure zorg krijgen. De ene staat ben je strafbaar als je je in een andere wc dan die van je geboortegeslacht bevind (ik kan me de gezichten voorstellen als ik nu in een Amerikaanse dameswc zou binnenstappen, maar daar denken ze blijkbaar niet over na), in de andere staat kan je elke operatie naar keuze krijgen, zo lang je maar betaald.
Elisa2 schreef:Wbt het pilgebruik bij minderjarigen, ja daar vind ik ook wat van..vind dat dit veel te makkelijk en klakkeloos voorgeschreven wordt.
Ibbel schreef:Elisa2 schreef:Wbt het pilgebruik bij minderjarigen, ja daar vind ik ook wat van..vind dat dit veel te makkelijk en klakkeloos voorgeschreven wordt.
Ik betwijfel of een huisarts dat klakkeloos voorschrijft.
Hij zal echt wel het risico van een tienerzwangerschap (waar NL één van de landen is met het allerlaagste percentage) afwegen tegen de bekende bijwerkingen, en vinden dat die bijwerkingen ruimschoots opwegen tegen zwangerschap of abortus.
Berdien schreef:Wat betreft kinderen en genderdysforie, kinderen weten al op hele jonge leeftijd het verschil tussen jongen en meisje, en hoe ze zichzelf daarin zien/voelen. Kinderen kunnen daar ook echt heel stellig in zijn, en het is zeker niet altijd ‘maar een fase’ of ‘aanstellerij’.
Kinderen gaan níet in transitie, en zoals al eerder gezegd worden zaken als puberteitsremmers pas voorgeschreven na een lang en uitvoerig traject bij het VU.
Het verbaast me hoe licht er over transgender zijn en genderdysforie gedacht wordt door sommige mensen. Niemand, niemand!!! wil dit voor zijn/haar kind (of zichzelf). Het verdriet, de frustraties, de onzekerheid, de angst voor als mensen erachter komen.. Dat is zo verschrikkelijk slopend. Voor het kind zelf en de mensen er om heen. Om nog maar niet te spreken voor de reacties en houding van sommige mensen. Zo pijnlijk, zo intens verdrietig.
Berdien schreef:Het verbaast me hoe licht er over transgender zijn en genderdysforie gedacht wordt door sommige mensen. Niemand, niemand!!! wil dit voor zijn/haar kind (of zichzelf). Het verdriet, de frustraties, de onzekerheid, de angst voor als mensen erachter komen.. Dat is zo verschrikkelijk slopend. Voor het kind zelf en de mensen er om heen. Om nog maar niet te spreken voor de reacties en houding van sommige mensen. Zo pijnlijk, zo intens verdrietig.
Fly_high schreef:Berdien schreef:Het verbaast me hoe licht er over transgender zijn en genderdysforie gedacht wordt door sommige mensen. Niemand, niemand!!! wil dit voor zijn/haar kind (of zichzelf). Het verdriet, de frustraties, de onzekerheid, de angst voor als mensen erachter komen.. Dat is zo verschrikkelijk slopend. Voor het kind zelf en de mensen er om heen. Om nog maar niet te spreken voor de reacties en houding van sommige mensen. Zo pijnlijk, zo intens verdrietig.
Ik snap waar je vandaan komt en in principe ben ik het er met je eens denk ik, maar er bestaan ook mensen die letterlijk heel erg graag kanker of meervoudige handicap voor hun kinderen willenalleen om dan even in de spotlight te mogen staan als goede, zorgzame ouders van een ziek kind... Idem met tig andere vreselijke aandoeningen.
In verlengde hiervan durf ik te gokken dat er ook ergens op deze aardbol meer dan genoeg ouders rondlopen die hun kind met dwang in transitie willen duwen en genderdysforie willen aanpraten puur vanwege hun Munchausen by proxy of andere vorm van narcisme. Dan is het alleen maar goed IMO als de rol van de ouders heel goed in de gaten wordt gehouden in de loop van het hele traject.
Sizzle schreef:Ik vind dit net al met abortus, als het jou niet persoonlijk treft kun je er niet over oordelen.
Rivendell schreef:Ik heb er ook wel eens moeite mee. Je weet tegenwoordig gewoon niet meer hoe je iemand moet aanspreken.
Vooral bij kinderen vind ik het eigenlijk heel eng hoe makkelijk er aan een transitie begonnen wordt. Soms zijn ze nog geen acht jaar.
VuurVleugels schreef:Nou dit vind ik toch wel mega respectloos eerlijk gezegd. Natuurlijk moet dat in de gaten worden gehouden, maar iemand die op een genderpoli werkt is daar niet gekomen door klakkeloos verhalen van mensen aan te nemen. Daar wordt écht goed op gelet. Ik heb vroeger drie keer dezelfde pols gebroken nog voordat ik 10 was, reken maar dat artsen mij tactisch ondervraagd hebben, ondanks dat mijn beide ouders agenten zijn.
Sorry hoor maar duizenden suicides tegenover een argument met zoveel gevallen dat het waarschijnlijk op één hand te tellen is? Dat vind ik echt shockerend.
Fly_high schreef:VuurVleugels schreef:Nou dit vind ik toch wel mega respectloos eerlijk gezegd. Natuurlijk moet dat in de gaten worden gehouden, maar iemand die op een genderpoli werkt is daar niet gekomen door klakkeloos verhalen van mensen aan te nemen. Daar wordt écht goed op gelet. Ik heb vroeger drie keer dezelfde pols gebroken nog voordat ik 10 was, reken maar dat artsen mij tactisch ondervraagd hebben, ondanks dat mijn beide ouders agenten zijn.
Sorry hoor maar duizenden suicides tegenover een argument met zoveel gevallen dat het waarschijnlijk op één hand te tellen is? Dat vind ik echt shockerend.
Nou dat vind ik het weer schockerend respectloos tegenover mensen die met Mbp te maken hebbenjouw overtuiging dat het allemaal puur neerkomt op idiote artsen die klakkeloos verhalen van mensen aannemen en dat de gevallen op een hand te tellen zijn en daardoor per definitie niet relevant.
Je hoeft trouwens niet meteen zo defensief te reageren, het voelt alsof ik heb geopperd om alle genderpoli's per direct te sluiten en dat was het punt helemaal niet.
anjali schreef:In Oxford heeft een wiskundeleraar na een proefwerk tegen de hele klas gezegd: "Goed gedaan meisjes" waarop 1 transgender leerling geklaagd heeft "die" als jongen wil worden aangesproken. Waarop deze leraar nu een levenslang beroepsverbod heeft opgelegd gekregen. Omdat de ts vraagt over of het niet doorgeslagen is, is dit een voorbeeld daarvan.
anjali schreef:In Oxford heeft een wiskundeleraar na een proefwerk tegen de hele klas gezegd: "Goed gedaan meisjes" waarop 1 transgender leerling geklaagd heeft "die" als jongen wil worden aangesproken. Waarop deze leraar nu een levenslang beroepsverbod heeft opgelegd gekregen. Omdat de ts vraagt over of het niet doorgeslagen is, is dit een voorbeeld daarvan.
VuurVleugels schreef:Never mind, eerste zoekresultaat op google: https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... bshm=ncc/2
Wiskundedocent is ontslagen omdat hij in zijn lessen continu zeer bewust bleef misgenderen en zijn (extreem christelijke, anti-lgbt en islamofobische) religieuze geloof op de klas bleef inpraten. Íets meer nuance dus.
Preekt het Jainisme, ook vanuit de sterke verwantschap met boeddhisme en hindoeïsme, niet voor een oordeelloos en neutraal bestaan?