Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:33

Ik oordeel nergens toch? en verbied ook niets..stel alleen wat kritische vragen.

Het verhaal van Tieneke geeft al meer duidelijkheid.

Wbt het pilgebruik bij minderjarigen, ja daar vind ik ook wat van..vind dat dit veel te makkelijk en klakkeloos voorgeschreven wordt. Het geeft wel een verhoogde kans op nog meer zaken en ik heb aan den lijve ondervonden wat voor een ellende het allemaal kan geven. Dus ja, ik vind voorzichtigheid heel erg op z'n plaats bij het gebruik van hormonen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:36

julius_juut schreef:
Je weet natuurlijk nooit wat er thuis besproken is tussen kind en ouders, maar in de wachtkamer bij het Vu wordt het kind opgehaald door de behandelende psych, en wordt het kind gevraagd of de aanwezige ouder ook meegaat naar binnen. Daar kan je als kind dus zeker wel zonder invloed van een volwassene spreken met de behandelaar.

Elisa2 schreef:
Daarnaast weet ik niet wat ik moet denken van een kind van 8 die een ander gender wilt zijn..zijn de hersenen dan al voldoende uitgegroeid om uberhaupt zo te kunnen denken? Is het niet juist zo dat de meeste kinderen zichzelf pas beginnen te ontdekken als de aanmaak van hormonen begint in de puber leeftijd?

Ja, zo kan je inderdaad al wel denken als pre-puber kind.
Voor mij was het duidelijk zodra ik verschil begon te snappen tussen jongens en meisjes, ergens halverwege de basisschool (tot dan was alles gewoon 'kind' in mijn hoofd, en was er geen verschil tussen beide).
Ik wist alleen tot ver in de puberteit niet dat het iets was waar ik niet alleen in was, en waar iets aan te doen was.

Over de hormoonbehandeling: Ik heb nooit de kans gehad om hormoonremmers te gebruiken, maar voor mij zou verminderde botdichtheid een risico zijn dat ik met liefde zou nemen. Dat is echter wel iets wat je als patiënt moet weten voordat je begint. Net zoals je bij elke andere medicatie en behandeling informatie krijgt.
En bij zowel de medicatie die ik kreeg om de ongesteldheid te stoppen, bij de testosteron, en bij de operaties die ik al heb gehad en die ik nog wil kreeg ik die informatie over eventuele risico's en bijwerkingen ook netjes.

Er was toen ik begon met hormonen ook wel onderzoek gaande over wat dat met botdichtheid deed. Botscans voor begin met testosteron, en later opnieuw. Altijd goed om onderzoek te doen naar mijn idee.

Ik ben momenteel wel nogal huiverig voor artikelen en 'kennis' vanuit de VS rondom transgender gerelateerde dingen gezien de situatie daar, maar ik vind de manier waarop transgenderzorg in dat stuk van de wereld geregeld is sowieso bizar.

Afhankelijk van de staat waar je woont en welke verzekering je hebt kan je wel/geen/'goedkope'/dure zorg krijgen. De ene staat ben je strafbaar als je je in een andere wc dan die van je geboortegeslacht bevind (ik kan me de gezichten voorstellen als ik nu in een Amerikaanse dameswc zou binnenstappen, maar daar denken ze blijkbaar niet over na :') ), in de andere staat kan je elke operatie naar keuze krijgen, zo lang je maar betaald.

Bedankt voor jouw bijdrage. :)

Vind het leerzaam om te lezen vanuit hoe jij het hebt beleefd als kind zijnde en dat geeft mij meer informatie om zaken in perspectief te plaatsen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:37

Elisa2 schreef:
Wbt het pilgebruik bij minderjarigen, ja daar vind ik ook wat van..vind dat dit veel te makkelijk en klakkeloos voorgeschreven wordt.

Ik betwijfel of een huisarts dat klakkeloos voorschrijft.
Hij zal echt wel het risico van een tienerzwangerschap (waar NL één van de landen is met het allerlaagste percentage) afwegen tegen de bekende bijwerkingen, en vinden dat die bijwerkingen ruimschoots opwegen tegen zwangerschap of abortus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:38

Elisa, Excuus, zo was het niet bedoeld.
Kwam door de uitspraak „ik weet niet wat ik er van moet denken“.

Die triggert bij mij altijd wat, maar dat is iets uit mijn eigen jeugd waar dan standaard het ongeinformeerde oordeel achteraan kwam :o

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:44

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:
Wbt het pilgebruik bij minderjarigen, ja daar vind ik ook wat van..vind dat dit veel te makkelijk en klakkeloos voorgeschreven wordt.

Ik betwijfel of een huisarts dat klakkeloos voorschrijft.
Hij zal echt wel het risico van een tienerzwangerschap (waar NL één van de landen is met het allerlaagste percentage) afwegen tegen de bekende bijwerkingen, en vinden dat die bijwerkingen ruimschoots opwegen tegen zwangerschap of abortus.

Is men daar ook niet door schade en schande wijs geworden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:46

Wintu schreef:

Nee. Wel door goed wetenschappelijk onderzoek óók post marketing.
Waar de LHV en de NHG vervolgens richtlijnen op baseren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:51

Ibbel schreef:
Wintu schreef:

Nee. Wel door goed wetenschappelijk onderzoek óók post marketing.
Waar de LHV en de NHG vervolgens richtlijnen op baseren.

Maar gedegen wetenschappelijk onderzoek kwam wel nadat er een hoop gedoe mee was toch?

Berdien

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:04

Wat betreft kinderen en genderdysforie, kinderen weten al op hele jonge leeftijd het verschil tussen jongen en meisje, en hoe ze zichzelf daarin zien/voelen. Kinderen kunnen daar ook echt heel stellig in zijn, en het is zeker niet altijd ‘maar een fase’ of ‘aanstellerij’.

Kinderen gaan níet in transitie, en zoals al eerder gezegd worden zaken als puberteitsremmers pas voorgeschreven na een lang en uitvoerig traject bij het VU.

Het verbaast me hoe licht er over transgender zijn en genderdysforie gedacht wordt door sommige mensen. Niemand, niemand!!! wil dit voor zijn/haar kind (of zichzelf). Het verdriet, de frustraties, de onzekerheid, de angst voor als mensen erachter komen.. Dat is zo verschrikkelijk slopend. Voor het kind zelf en de mensen er om heen. Om nog maar niet te spreken voor de reacties en houding van sommige mensen. Zo pijnlijk, zo intens verdrietig.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:18

Berdien schreef:
Wat betreft kinderen en genderdysforie, kinderen weten al op hele jonge leeftijd het verschil tussen jongen en meisje, en hoe ze zichzelf daarin zien/voelen. Kinderen kunnen daar ook echt heel stellig in zijn, en het is zeker niet altijd ‘maar een fase’ of ‘aanstellerij’.

Kinderen gaan níet in transitie, en zoals al eerder gezegd worden zaken als puberteitsremmers pas voorgeschreven na een lang en uitvoerig traject bij het VU.

Het verbaast me hoe licht er over transgender zijn en genderdysforie gedacht wordt door sommige mensen. Niemand, niemand!!! wil dit voor zijn/haar kind (of zichzelf). Het verdriet, de frustraties, de onzekerheid, de angst voor als mensen erachter komen.. Dat is zo verschrikkelijk slopend. Voor het kind zelf en de mensen er om heen. Om nog maar niet te spreken voor de reacties en houding van sommige mensen. Zo pijnlijk, zo intens verdrietig.

En zo is het maar net. :j

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:35

Berdien schreef:

Ik snap waar je vandaan komt en in principe ben ik het er met je eens denk ik, maar er bestaan ook mensen die letterlijk heel erg graag kanker of meervoudige handicap voor hun kinderen willen :+ alleen om dan even in de spotlight te mogen staan als goede, zorgzame ouders van een ziek kind... Idem met tig andere vreselijke aandoeningen.

In verlengde hiervan durf ik te gokken dat er ook ergens op deze aardbol meer dan genoeg ouders rondlopen die hun kind met dwang in transitie willen duwen en genderdysforie willen aanpraten puur vanwege hun Munchausen by proxy of andere vorm van narcisme. Dan is het alleen maar goed IMO als de rol van de ouders heel goed in de gaten wordt gehouden in de loop van het hele traject.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:42

Fly_high schreef:
Berdien schreef:

Ik snap waar je vandaan komt en in principe ben ik het er met je eens denk ik, maar er bestaan ook mensen die letterlijk heel erg graag kanker of meervoudige handicap voor hun kinderen willen :+ alleen om dan even in de spotlight te mogen staan als goede, zorgzame ouders van een ziek kind... Idem met tig andere vreselijke aandoeningen.

In verlengde hiervan durf ik te gokken dat er ook ergens op deze aardbol meer dan genoeg ouders rondlopen die hun kind met dwang in transitie willen duwen en genderdysforie willen aanpraten puur vanwege hun Munchausen by proxy of andere vorm van narcisme. Dan is het alleen maar goed IMO als de rol van de ouders heel goed in de gaten wordt gehouden in de loop van het hele traject.

Nou dit vind ik toch wel mega respectloos eerlijk gezegd. Natuurlijk moet dat in de gaten worden gehouden, maar iemand die op een genderpoli werkt is daar niet gekomen door klakkeloos verhalen van mensen aan te nemen. Daar wordt écht goed op gelet. Ik heb vroeger drie keer dezelfde pols gebroken nog voordat ik 10 was, reken maar dat artsen mij tactisch ondervraagd hebben, ondanks dat mijn beide ouders agenten zijn.

Sorry hoor maar duizenden suicides tegenover een argument met zoveel gevallen dat het waarschijnlijk op één hand te tellen is? Dat vind ik echt shockerend.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:58

Sizzle schreef:
Ik vind dit net al met abortus, als het jou niet persoonlijk treft kun je er niet over oordelen.

Ik kan niet anders dan het hier volmondig mee eens zijn.

Een arts geeft jou de mogelijkheden en zet risico's uiteen. Dan is het aan jou om te bepalen of die risico's opwegen tegen je huidige "klachten".
En in het geval van een minderjarige heeft de arts nog de taak de ouders daarin mee te nemen, zowel door het kind te beschermen tegen ouders die kwaad willen, alsook door ouders te begeleiden bij ouders die goed willen.

Anderen hoeven daar geen mening over te hebben, aangezien het hun wereld niet beïnvloed.

Ik wil niet ontkennen dat er kinderen een transitie ingepraat zijn, maar ik denk dar er voor daadwerkelijk munchausen echt makkelijkere routes zijn dan een complex traject als genderdysforie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:08

Ik denk dat ouders die hun kind dat zouden aanpraten om in de belangstelling te staan, niet naar de genderkliniek zullen gaan allicht? Die zullen eerder onder de radar blijven tot men bijvoorbeeld op school aan de alarmbel trekt. Hier in België heb je het CLB, ik weet niet wat het Nederlandse alternatief is, maar zij houden toezicht op zulke zaken. Ook ik stond (en sta) altijd vol blauwe plekken en hebben zij ooit onderzocht of ik fysiek mishandeld werd, omdat dit vanuit de school was opgemerkt. (Wat niet het geval was/is.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:08

Rivendell schreef:
Ik heb er ook wel eens moeite mee. Je weet tegenwoordig gewoon niet meer hoe je iemand moet aanspreken.
Vooral bij kinderen vind ik het eigenlijk heel eng hoe makkelijk er aan een transitie begonnen wordt. Soms zijn ze nog geen acht jaar.

Om hoeveel kinderen in jouw kennissenkring gaat het? Hoeveel mensen heb je ontmoet (niet op internet), die je hebben gevraagd om andere voornaamwoorden te gebruiken?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:15

VuurVleugels schreef:
Nou dit vind ik toch wel mega respectloos eerlijk gezegd. Natuurlijk moet dat in de gaten worden gehouden, maar iemand die op een genderpoli werkt is daar niet gekomen door klakkeloos verhalen van mensen aan te nemen. Daar wordt écht goed op gelet. Ik heb vroeger drie keer dezelfde pols gebroken nog voordat ik 10 was, reken maar dat artsen mij tactisch ondervraagd hebben, ondanks dat mijn beide ouders agenten zijn.

Sorry hoor maar duizenden suicides tegenover een argument met zoveel gevallen dat het waarschijnlijk op één hand te tellen is? Dat vind ik echt shockerend.

Nou dat vind ik het weer schockerend respectloos tegenover mensen die met Mbp te maken hebben :) jouw overtuiging dat het allemaal puur neerkomt op idiote artsen die klakkeloos verhalen van mensen aannemen en dat de gevallen op een hand te tellen zijn en daardoor per definitie niet relevant.

Je hoeft trouwens niet meteen zo defensief te reageren, het voelt alsof ik heb geopperd om alle genderpoli's per direct te sluiten en dat was het punt helemaal niet.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:20

Lastig onderwerp is het. Toch eentje waar ferm over gediscussieerd kan worden. Ik probeer me gewoon in te leven in een persoon. Wil die aangesproken met die/hun? Prima, dan zal ik daar rekening mee houden. Wat overgins niet betekent dat ik geen fouten kan/mag maken. En mensen die zo willen worden aangesproken, zijn daar écht oké mee. Maar mensen die resoluut zeggen 'daar doe ik niet aan' vind ik echt belachelijk. Ik ben zelf als vrouw geboren en voel me ook zo. Ik ben niet heteroseksueel. ALS ik mezelf al moet labelen zal dat biseksueel zijn -denk ik-. Zoiets is ook een journey en ik ben echt blij voor de LGBTQ+ community dat hier ook aandacht aan word besteed.

Dingen als Pride zijn nodig en het is 'niet zomaar een commercieel iets'. Het gaat er over dat mensen acceptatie willen om zich te uiten zoals zij dat willen of voelen. Ik heb er geen last van en kan me prima aanpassen aan dat, ondanks autisme. Vind ik ook soms dat er té veel termen zijn? Ja tuurlijk. Want ik ben ook wel eens verward, lol. Maar ik maak er mij niet druk in. Als er iemand is die mij daarin wilt bijscholen of meer uitleg wilt geven, sta ik daar altijd voor open. Al moet ik toegeven dat de Engelse termen they/them wel makkelijker te gebruiken zijn dan in het NL.

Ik snap gewoon niet dat er mensen zijn die thuis zitten en denken: Goh, ik heb daar nu eens echt zo veel last van dat ik er niet van kan slapen, dat ik er boos van word en dat het te veel word. Ik heb oprecht één vraag: waarom laat je je slaap er voor en steken jullie überhaupt energie in die gedachten? Wat drijft hen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:35

Fly_high schreef:
VuurVleugels schreef:

Nou dat vind ik het weer schockerend respectloos tegenover mensen die met Mbp te maken hebben :) jouw overtuiging dat het allemaal puur neerkomt op idiote artsen die klakkeloos verhalen van mensen aannemen en dat de gevallen op een hand te tellen zijn en daardoor per definitie niet relevant.

Je hoeft trouwens niet meteen zo defensief te reageren, het voelt alsof ik heb geopperd om alle genderpoli's per direct te sluiten en dat was het punt helemaal niet.

Dat is toch helemaal niet wat VV zegt? Volgens mij is het punt juist dat die verhalen níet klakkeloos worden aangenomen en er wel degelijk wordt doorgevraagd, juist ook om onder andere die zaken eruit te filteren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:56

In Oxford heeft een wiskundeleraar na een proefwerk tegen de hele klas gezegd: "Goed gedaan meisjes" waarop 1 transgender leerling geklaagd heeft "die" als jongen wil worden aangesproken. Waarop deze leraar nu een levenslang beroepsverbod heeft opgelegd gekregen. Omdat de ts vraagt over of het niet doorgeslagen is, is dit een voorbeeld daarvan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:00

anjali schreef:
In Oxford heeft een wiskundeleraar na een proefwerk tegen de hele klas gezegd: "Goed gedaan meisjes" waarop 1 transgender leerling geklaagd heeft "die" als jongen wil worden aangesproken. Waarop deze leraar nu een levenslang beroepsverbod heeft opgelegd gekregen. Omdat de ts vraagt over of het niet doorgeslagen is, is dit een voorbeeld daarvan.

Nou daar zou ik graag een bron van zien, want het kan simpelweg niet dat enkel daarom een docent van zijn functie wordt verheven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:04

anjali schreef:

Ik denk dat een en ander wat genuanceerder ligt dan dat, en dit is weer typisch zo'n verhaal zonder enige context of nuance.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:04

Never mind, eerste zoekresultaat op google: https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... bshm=ncc/2

Wiskundedocent is ontslagen omdat hij in zijn lessen continu zeer bewust bleef misgenderen en zijn (extreem christelijke, anti-lgbt en islamofobische) religieuze geloof op de klas bleef inpraten. Íets meer nuance dus.

Preekt het Jainisme, ook vanuit de sterke verwantschap met boeddhisme en hindoeïsme, niet voor een oordeelloos en neutraal bestaan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:13

VuurVleugels schreef:
Never mind, eerste zoekresultaat op google: https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... bshm=ncc/2

Wiskundedocent is ontslagen omdat hij in zijn lessen continu zeer bewust bleef misgenderen en zijn (extreem christelijke, anti-lgbt en islamofobische) religieuze geloof op de klas bleef inpraten. Íets meer nuance dus.

Preekt het Jainisme, ook vanuit de sterke verwantschap met boeddhisme en hindoeïsme, niet voor een oordeelloos en neutraal bestaan?

Het is een Katholieke priveschool. Als je daar je kind naartoestuurt verwacht je ook een Katholieke school.Islamitische scholen zijn er ook. Waarbij ik trouwens denk dat die heel wat conservatiever zijn dan Katholieke. Ook zijn er openbare scholen ,doe je kind daar dan naartoe .Ook Gereformeerde scholen bestaan. Hoe het daar is weet ik niet. Ik ben echt voor de verzuiling zoals in mijn jeugd. Dan kreeg je met niemand ruzie en iedereen kon zijn eigen sfeer hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:15

anjali schreef:

Dat verhaal was ietsjes meer dan alleen een keertje meisjes te zeggen ipv jongen.

Hij is zwaar gelovig en predikte tijdens zijn lessen dat homohuwelijken (en moslims) slecht waren en liet filmpjes zien met verschil tussen man/vrouw.
Hij was eerder ontslagen ivm zijn extreme uitspraken tijdens zijn wiskunde lessen.
Hij weigerde een transgender jongen als jongen zien en bleef hem meisje noemen.

Deze zaak speelde in 2017 en nu was de uitspraak van zijn (hoger?) beroep.
Hij was ook al bij een talkshow op tv geweest waar hij aangaf geen spijt te hebben en noemde hij degene nog steeds als meisje.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:15

Oh maar wacht:

A teacher has been banned from the profession following a series of misconduct allegations including misgendering transgender pupils, sharing views against same-sex marriage, and putting pupils at risk by talking about them on daytime TV.

33-year-old Joshua Sutcliffe can no longer work in any English school after a ruling by the Teaching Regulation Agency (TRA) found that he fell short of basic safeguarding guidelines.

The former maths teacher at Oxford’s Cherwell School was also found guilty of several misconduct violations, including expressing his views against same-sex marriage when asked by a pupil, as well as allegedly encouraging pupils to watch ‘inappropriate’ videos about masculinity.

Sutcliffe had also, on multiple occasions, allegedly misgendered a trans student in his class.

He was reported and subsequently suspended in 2017 following allegations that he had, once again, refused to use he/him pronouns for the trans boy in his class.

Following his resignation and decision to sue the school for what he described as religious discrimination, Sutcliffe then appeared on ITV’s This Morning to discuss his dismissal, which the TRA said “made it likely” that the pupil could have been identified.

The panel was satisfied that the conduct of Mr Sutcliffe fell significantly short of the standard of behaviour expected of a teacher,” the ruling stated.

Following the ruling, Mr. Sutcliffe commented only on the misgendering allegations.

“I believe affirming children in gender confusion in the classroom is psychologically damaging for them. I refuse to go against my conscience and cause a child harm and refuse to apologise for that,” he said.

Additionally, TRA representative Andrew Cullen said in February that Sutciffe had “lost sight of his role” in expressing his anti-LGBTQ+ personal beliefs.

“He prioritised his interests above that of Pupil A,” he said, referencing the trans student. “If you find there was one incident in which he apologised, there can be no finding of misconduct. The TRA’s case has never been that a teacher should be prosecuted for an accidental slip.

“This, the TRA’s case, is not about speech censorship. The teacher failed to separate the preacher from the teacher in the way that he acted.”

Bron: https://www.thepinknews.com/2023/05/23/ ... s-morning/

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:16

Wat deze leerkracht gedaan heeft, valt onder pesten. En dat zal vast niet in het opvoedingsplan van de school staan. Je bent redelijk wereldvreemd als je denkt dat katholieke scholen nog werken zoals in de jaren vijftig.