Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:33

hahahatsjoe schreef:
bigone schreef:
Covid eronder krijgen zonder vaccineren kan, mits je heel veel doden, code zwart accepteert. Dus ook geen zorg voor baby’s , kinderen en anderen die niet zwaar door Corona getroffen worden en zo indirect veel mensen treft die anders geholpen konden worden.
Gezondheidszorg hervormen, prima alleen zitten we NU in de ellende en daar moeten we ons op instellen.

Overdrijf niet zo zeg. Vorig jaar was bijna niemand gevaccineerd en toen hadden we ook niet heel veel doden of code zwart. Angst zaaien is dit.

Goh, even de rest van de regels vergeten zeker, echt de kijk van iemand met oogkleppen op. Je haalt namelijk angst en realiteit door elkaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:34

Elisa2 schreef:
hahahatsjoe schreef:
moeten we dan niet eerst onze vraagtekens zetten bij het overheidsbeleid tov die zorg?

Precies dit inderdaad +:)+

Citaat:
En ondertussen? De mensen die zorg nodig hebben laten verrotten?
"Nee, even wachten, we gaan eerst de zorg op orde brengen, gaat u voorlopig maar terug naar huis"..

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:35

Ibbel schreef:
Haha-enz houdt gewoon bij hoog en bij laag vol dat vaccineren niet werkt. Dwars tegen alle bewijzen in.

O ja ? Heb ik dat gezegd ? Dan weet jij meer dan ik, ik weet namelijk van niks. Misschien ben jij helderziend en ga ik dat nog zeggen, je weet het maar nooit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:38

hahahatsjoe schreef:
O ja ? Heb ik dat gezegd ? Dan weet jij meer dan ik, ik weet namelijk van niks. Misschien ben jij helderziend en ga ik dat nog zeggen, je weet het maar nooit.

Wat vind je er dan van?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:40

hahahatsjoe schreef:
IMANDRA schreef:
Um.... weet je nog welke maatregelen we vorig jaar hadden?

En heeft dat geholpen ? Vertel mij eens waarom nu precies hetzelfde gebeurt terwijl het merendeel van de mensen in Nederland een spuitje heeft gehad ? O ja dat is ook zo, gevaccineerde mensen mogen gewoon overal komen omdat ze gevaccineerd zijn, terwijl ze net zo besmettelijk kunnen zijn als mensen die niet gevaccineerd zijn en besmet. Ongevaccineerde mensen mogen alleen negatief getest ergens naar binnen. Maar daar ligt het niet aan zeker he, het ligt alleen aan je ongevaccineerde medemens.

En als aanvulling op de reacties van de rest:
Zeker!

Maar die maatregelen zijn geen langdurige oplossingen. De maatregelen die we destijds hadden waren om de druk te verminderen, niet permanent. Dus ja, zodra die maatregelen worden opgeheven, de groep ongevaccineerden nog te groot is en de overheid niet op tijd ingrijpt... krijg je de situatie waar we nu in zitten.

Zoals al 1000000x is gezegd, 'net zo besmettelijk' klopt niet. En als gevaccineerden klachten hebben moeten ze officieel ook gewoon in quarantaine en/of testen. En ook die negatieve testen zijn niet onfeilbaar.

Maar ja, de druk op de zorg die we nu ervaren (dus, voor de duidelijkheid, de extra druk die al bovenop de structurele druk komt), komt inderdaad voor minimaal zo'n 75%door die grote groep ongevaccineerden die dusdanig ziek worden dat ze IC nodig hebben. Wellicht zelfs voor 84%, als die 9% waarvan de status niet bekend is ook niet gevaccineerd zijn.
Sterker nog, 20% van de Nederlanders boven 12 jaar zijn ongevaccineerd en zorgen dus voor 75-84% van de Ic-opnames. Terwijl die 80% gevaccineerde Nederlanders boven de 12 jaar slechts voor 16-25/34%* van de IC opnames zorgen.
*: 34% indien die 9% onbekend toch gevaccineerd blijkt. Lijkt me onwaarschijnlijk, maargoed.

Elisa2 schreef:
IMANDRA schreef:
Oké... dus als zorgmedewerkers en -directeurs alarm slaan omdat de druk ze teveel wordt... omdat er een flinke toestroom blijft aan ongevaccineerden waardoor ze normale zorg niet kunnen hervatten... is het kul?

Dat is niet de reden, de reden is dat de zorg capaciteit al heel lang niet op orde was en er veel te veel weg bezuinigd is. Als er nu een grote griepgolf komt dan zitten we met hetzelfde probleem. Moeten we dan alle mensen die geen griepprik hebben gehaald maar niet meer behandelen? Terwijl velen met die griepprik gewoon nog ziek worden.

Nee, niet hetzelfde probleem. Want hoewel grote griepgolven in het verleden zeker voor een tijdelijke druk zorgden, was die golf altijd relatief snel weer weg en kon alles weer ingehaald worden. Met COVID duurt het nu al zo veel langere dat het gewoon niet te vergelijken is, en er íéts moet gebeuren waardoor die grote groep ongevaccineerden niet meer op de zorg drukt.

Ik ben het volledig met je eens dat we zeker moeten kijken naar de zorgcapaciteit en wat het kost, hoe het in is gedeeld en waar het geld naartoe gaat. Daar kunnen zéker grote stappen gemaakt worden. Maar dat gaat ons op de korte termijn niet helpen.

Elisa2 schreef:
IMANDRA schreef:
Ja, de algehele druk op de zorg heeft meer oorzaken. Of het in 2 jaar opgelost zou kunnen worden: ik betwijfel het, want het is een immens complex probleem, en ze hebben de afgelopen 2 jaar wel andere prioriteiten gehad. Bewust zou ik het dus ook niet bepaald noemen. Maar nu, op deze korte termijn, met de huidige cijfers en problematiek, zijn ongevaccineerden toch echt de oorzaak.

Andere prioriteiten inderdaad, zegt mij genoeg over waar de echte prioriteiten liggen. Dit zou bij mij toch echt prioriteit nummer 1 geweest zijn.

De zorg herstructureren terwijl deze overloopt? Wil je bewust code-zwart laten komen dan? Tegen patiënten zeggen "nee sorry je kan geen bed krijgen, we zitten vol. Maar geen zorgen, we zijn de zorg aan het herstructureren dus over x maanden kan je wel terecht!"
Want je zal in de tussentijd toch echt iets moeten doen. De zorg herstructureren is niet 1,2,3 gedaan, dat is een ontzettend complex probleem.

Zorg herstructureren is zeker een prioriteit. Maar op te korte termijn de druk af laten nemen is prioriteit nummer 1. Ten minste, als je als doel hebt zo veel mogelijk doden en zieken, plus burn-outs/uitloop qua personeel, te voorkomen.

Elisa2 schreef:
IMANDRA schreef:
Hij zegt 'we moeten het op korte termijn uitbreiden', maar dat kan niet, want er is gewoon een personeelstekort. Dat los je niet op door er simpelweg geld heen te gooien, zoals de beste man probeert te suggereren...

En zonder er geld heen te gooien gebeurd er helemaal niets en wordt het probleem alleen maar groter...

Oh er moet zeker geld heen. Of beter gezegd: het geld wat erheen moet moet anders worden ingezet (dus nee, eigenlijk moet er liever geen extra geld heen). Maar met alleen geld kom je er niet.

hahahatsjoe

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:42

En dan is er nog dit... in anderhalf jaar is er niets gedaan om de zorg op te schalen, niet eens geprobeerd. Maar er wordt onmiddellijk geld gegeven voor het opleiden van tig BOA's om QR codes te controleren. Wat gaat er dan fout ???

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:45

En dat weet je ook zeker? Of ook nageblaat van anderen die de Corona crisis hier aan wijten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:47

hahahatsjoe schreef:
En dan is er nog dit... in anderhalf jaar is er niets gedaan om de zorg op te schalen, niet eens geprobeerd. Maar er wordt onmiddellijk geld gegeven voor het opleiden van tig BOA's om QR codes te controleren. Wat gaat er dan fout ???

oeh, de tweede bingo

Ik denk zelf dat het opleiden van zorgpersoneel best veel werk is, simpelweg het salaris verhogen is het niet. En wie wil nu in de zorg werken, met Covid? ik denk niet heel veel (maar dat weet ik niet zeker) met alle bedreigingen en gevaren eromheen.. (een aantal mensen zijn echt gek geworden, ik kan het niet anders zeggen).

Ik kan ook nergens vinden hoeveel geld er naar de boa's gaat... waar staat dat, heb je een linkje? Ik vind alleen iets over 200mlj voor veiligheid in het algemeen (lijkt me ook niet verkeerd, als het ook bijv voor rellen is.. dat gaat de laatste tijd ook flink mis..)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:48

@Hahahatsjoe:

Mizora schreef:
Er is inderdaad in BOA's geïnvesteerd. Maar het is maar een fractie van het geld dat naar de zorg gaat, nog los van het feit dat de BOA's zich waarschijnlijk grotendeels terug zullen verdienen met boetes en er sowieso al een tijd gelobby'd werd voor extra geld naar de BOA's, corona is echter de laatste druppel geweest.

Maar voor de BOA's is er 45 miljoen vrijgemaakt.
Voor de zorg is er alleen al 57 miljoen extra vrijgemaakt voor de wijkverpleging.
720 miljoen is er voor de zorgbonus vrijgemaakt.
2100 miljoen wordt in 2022 beschikbaar gesteld voor coronabestrijding.
En in 2020 is er in totaal 116000 miljoen (116 miljard) euro naar de zorg gegaan, een verhoging van 8900 miljoen euro.

Laat ik dat nog een keer in perspectief zetten: de BOA's krijgen 45 miljoen extra, de zorg kreeg 8900 miljoen extra. Bijna 200x zoveel. Zelfs enkel de zorgbonus is al 16x zoveel als het geld dat in de BOA's is geïnvesteerd, nog los van het feit dat de BOA's dus geld terug gaan verdienen.

Er is wel aangegeven dat men de zorg wil opschalen. Maar het werkt een beetje lastig als je niet genoeg personeel hebt om aan de bedden te staan. Dat is het grote issue.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:54

Worden die berichten van Mizora niet gelezen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:25

hahahatsjoe schreef:

Wat er fout gaat is dat je dan zeer selectief informatie tot je neemt en de feiten van de fabels niet kan onderscheiden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:28

Maar tot hoever mogen ze gaan dan? Tot ze je rechten af pakken? Stoppen we bij de doodstraf (hebben we hier niet) mogen we straks niet meer naar het werk, hoe komen we aan ons geld?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:30

Janinevv schreef:
Maar tot hoever mogen ze gaan dan? Tot ze je rechten af pakken? Stoppen we bij de doodstraf (hebben we hier niet) mogen we straks niet meer naar het werk, hoe komen we aan ons geld?

Tot hoever het nodig is om niet in code zwart te belanden?

Wat stel je voor dan? Virus laten uitrazen en iedereen maar uit laten zoeken? Dan zijn we er straks nog beroerder aan toe.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:32

Nee dan klopt het vaccineren niet! Als het weer code zwart word met zoveel gevaccineerden. Dan kun je niet gaan wijzen en roepen.

Ik denk juist QR code er vanaf en ja terug naar begin het jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:38

Janinevv schreef:
Nee dan klopt het vaccineren niet! Als het weer code zwart word met zoveel gevaccineerden. Dan kun je niet gaan wijzen en roepen.

Hoezo weer? Dat hebben we gelukkig nog niet gehad. Omdat we strenge maatregelen hadden.

Als er te weinig mensen vaccineren moeten er aanvullende maatregelen getroffen worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:38

Janinevv schreef:

Je bedoelt een lockdown? Waar jij misschien weinig last van had.

Maar dan moet de horeca dicht, studenten weer thuis, scholieren thuis. Musea dicht. Mensen thuiswerken die geen fatsoenlijke plek hebben om dat te doen. Waardoor er veel spanningen in gezinnen komen.

Lijkt me echt veel beter dan een QR-code waardoor een kleine groep minder makkelijk (je kan testen) leuke dingen kan doen die niet nodig zijn om te functioneren.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:39

Er zijn er al heel veel gevaccineerd en vooral de groep waar het helemaal in het begin om draaide. Als het vaccin dan blijkbaar niet voldoende werkt… en dan wel alle gevaccineerden door laten gaan op drukke plekken etc.

We kunnen ook gaan kijken naar een medicijn om mensen eerder van de ic af te krijgen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:40

Janinevv schreef:
Er zijn er al heel veel gevaccineerd en vooral de groep waar het helemaal in het begin om draaide. Als het vaccin dan blijkbaar niet voldoende werkt… en dan wel alle gevaccineerden door laten gaan op drukke plekken etc.

We kunnen ook gaan kijken naar een medicijn om mensen eerder van de ic af te krijgen..

Welk medicijn dan? Daar is al veel geschaafd en geprobeerd maar er is geen magisch middel. Die is er ook niet voor een reguliere griep.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:41

MarlindeRooz schreef:
Janinevv schreef:

Je bedoelt een lockdown? Waar jij misschien weinig last van had.

Maar dan moet de horeca dicht, studenten weer thuis, scholieren thuis. Musea dicht. Mensen thuiswerken die geen fatsoenlijke plek hebben om dat te doen. Waardoor er veel spanningen in gezinnen komen.

Lijkt me echt veel beter dan een QR-code waardoor een kleine groep minder makkelijk (je kan testen) leuke dingen kan doen die niet nodig zijn om te functioneren.

Een lockdown zou niet meer nodig moeten zijn zoals vorige jaar met het verschil in gevaccineerd aantal mensen. Misschien minder grote groepen dus de QR eraf. Maar die gaat er nooit meer af. Want Hugo zegt toch : ach dat went toch ook wel weer… “haha”

Dan heb je ook niet zo dat je een groep op een banketstaaf manier toch soort van buiten sluit.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:42

MarlindeRooz schreef:
Janinevv schreef:

Welk medicijn dan? Daar is al veel geschaafd en geprobeerd maar er is geen magisch middel. Die is er ook niet voor een reguliere griep.

Juist en er is ook geen goed / voldoende genoeg werkend vaccin voor de griep!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:42

nps schreef:
Electra63 schreef:
Zoals de advocaat gisteren aan Caroline van der Plas uitlegde: naar de kroeg of sportschool gaan is geen grondrecht ;)
Dat soort argumenten is dus kul.

Is dit nog ergens terug te zien? Ben wel benieuwd :)

Was bij Jinek gisteren, waarschijnlijk kan je dat wel terugzien.
Ik kan bij Ziggo terugkijken.

Was een hele interessante discussie met Van der Voorn, van der Plas en die advocaat.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:44

Maar goed als je je niet laat vaccineren omdat je het niet vertrouwd. Waarom zou je dan wel een nieuw medicijn nemen?

Ik heb dat soort verhalen al vaker gehoord. Mensen die geen vaccinatie wilen want bijwerkingen. Maar die vervolgens wel een medicijn zouden nemen tegen corona die net ontwikkeld is.

Kunnen dan ook bijwerkingen aan gekoppeld zitten of je overlijd aan zo'n medicijn.

Overigens is er al een medicijn die ze gebruiken in het ziekenhuis.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:44

Janinevv schreef:

Dat is er wel, de griepprik werkt erg goed. Alleen komen er elk jaar nieuwe virussen waardoor er soms alsnog veel mensen aan een virus overlijden.

---
Een lockdown gaat wel nodig zijn als de IC's vol blijven lopen zoals nu. Het ligt niet alleen maar vol met mensen met covid maar ook met normale zieken. Daarbij zijn veel operaties nu al een jaar uitgesteld waardoor het sowieso al extreem druk is in de ziekenhuizen. Ze kunnen die operaties niet nog meer uitstellen, waar vorig jaar wel meer ruimte voor was.

En hoe kom je erbij dat die QR-code er nooit meer af gaat? Wie vertelt jou dat soort onzin? Misschien moet je eens wat kritischer zijn wie en wat je volgt op sociale media.

En niemand wordt buitengesloten iedereen mag zich laten vaccineren of testen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:45

Zebrastreep schreef:
Maar goed als je je niet laat vaccineren omdat je het niet vertrouwd. Waarom zou je dan wel een nieuw medicijn nemen?

Ik heb dat soort verhalen al vaker gehoord. Mensen die geen vaccinatie wilen want bijwerkingen. Maar die vervolgens wel een medicijn zouden nemen tegen corona die net ontwikkeld is.

Kunnen dan ook bijwerkingen aan gekoppeld zitten of je overlijd aan zo'n medicijn.

Overigens is er al een medicijn die ze gebruiken in het ziekenhuis.

Medicijn dan alleen inzetten op de ic zodat je niet perse dus iets hoeft te nemen. Ook zou ik daar huiverig voor zijn, maar de manier waarop ze het nu bijna door je neus duwen zorgt bij mij alleen maar meer van nee ik wil hem niet

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:47

MarlindeRooz schreef:
Janinevv schreef:

Dat is er wel, de griepprik werkt erg goed. Alleen komen er elk jaar nieuwe virussen waardoor er soms alsnog veel mensen aan een virus overlijden.

---
Een lockdown gaat wel nodig zijn als de IC's vol blijven lopen zoals nu. Het ligt niet alleen maar vol met mensen met covid maar ook met normale zieken. Daarbij zijn veel operaties nu al een jaar uitgesteld waardoor het sowieso al extreem druk is in de ziekenhuizen. Ze kunnen die operaties niet nog meer uitstellen, waar vorig jaar wel meer ruimte voor was.

En hoe kom je erbij dat die QR-code er nooit meer af gaat? Wie vertelt jou dat soort onzin? Misschien moet je eens wat kritischer zijn wie en wat je volgt op sociale media.

En niemand wordt buitengesloten iedereen mag zich laten vaccineren of testen.

Ze praten nu al over 2G systeem gevaccineerd en of genezen. En dan? Is het dan nog niet buitensluiten en of een bepaalde richting op duwen?