Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:04

Ook ooit eens een paniekaanval gehad. Dan wil je echt geen kapje op je gezicht hebben hoor

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:06

purny schreef:
Ook ooit eens een paniekaanval gehad. Dan wil je echt geen kapje op je gezicht hebben hoor

Ik zelf ook.

Voor de mensen die de symptomen graag willen lezen als je zelf 1 denkt te hebben: (via wijzijnmind.nl)

Een paniekaanval is een plotselinge golf van intense angst of intens onbehagen die binnen enkele minuten een piek bereikt. Een paniekaanval herken je aan vier of meer van de onderstaande symptomen:

Hartkloppingen, bonzend hart of een versnelde hartslag
Transpireren
Trillen of beven
Gevoelens van ademnood of verstikking
Het gevoel hebben naar adem te moeten snakken
Pijn of een onaangenaam gevoel op de borst
Misselijkheid of maag- of buikklachten
Een gevoel van duizeligheid, onvastheid, licht in het hoofd zijn of flauwvallen
Koude rillingen of opvliegers
Een verdoofd of tintelend gevoel
Gevoelens van onwerkelijkheid of het gevoel vervreemd te zijn van jezelf
Vrees om 'gek te worden'
Vrees om dood te gaan

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:30

Ik heb het ook wel eens gehad..
daarom is het DES te storender dat het roepen van "ik heb een angstoornihiihiiiis bhoe hoeeeee" gewoon kan omdat niemand het kan checken..

Ik ben het wel een beeeetje met degene eens die schreef 'hoe harder ze roepen hoe minder waarschijnlijk het is" :+ maar ja, dat mag je ook niet echt zeggen natuurlijk.. want je zal maar nét die ene treffen die echt een aanval krijgt..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:43

Ik heb ook erg veel last van paniekaanvallen (gehad). Gelukkig nu weer een stuk minder, ik kan ze steeds beter controleren en dan zijn ze sneller weer weg. Ik denk dat de mensen die het nog nooit hebben meegemaakt ook wel snel zeggen dat ze het wél hebben meegemaakt, omdat ze dan bijvoorbeeld bang of ongemakkelijk zijn. Dan is het echt moeilijk om het onderscheid te maken. Want ik geloof nooit dat echt zoveel mensen een echte paniekaanval krijgen van een kapje.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:56

Wat is zoveel ? Daar zijn toch helemaal geen aantallen over bekend? Ik weet wel dat er best veel mensen onder behandeling zijn voor een angststoornis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:59

Nou de mensen die nu al zeggen dat ze dat mondkapje niet willen en dan dus gaan zeggen dat ze paniek krijgen.. die 'zoveel' :+
Nee het is idd nog niet bekend hoeveel dat er precies gaan zijn natuurlijk.. misschien wordt dat in de loop van komende weken duidelijk?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:03

Grappig dat je daar niets over hoort in Frankrijk. Het is hier al zolang verplicht en iedereen doet dat gewoon. Ik verwacht dat dit het zelfde is in Spanje.
En natuurlijk zijn er mensen die er angstig van worden, daar ben ik van overtuigd. Alleen verwacht ik dat een stuk onwil en verzet zeker ook meespeelt in de weerstand in Nederland om mondkapjes te dragen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:07

pien_2010 schreef:
Grappig dat je daar niets over hoort in Frankrijk. Het is hier al zolang verplicht en iedereen doet dat gewoon. Ik verwacht dat dit het zelfde is in Spanje.

Inderdaad.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:15

lenaa_tje schreef:
Wat is zoveel ? Daar zijn toch helemaal geen aantallen over bekend? Ik weet wel dat er best veel mensen onder behandeling zijn voor een angststoornis.

Iedereen die ik het nu (hard) hoor roepen. Heeft volgens mij ook echt met weerstand te maken. En ja, heel veel mensen hebben angststoornissen, maar daarvan heeft ook lang niet iedereen een trigger bij een mondkapje.
Ik denk ook dat de mensen die er echte aanvallen van krijgen eerder gewoon nu thuis aan het huilen zijn en boodschappen doen vermijden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:19

Wat ik mij stiekem afvraag, hoeveel mensen nog nooit getest zijn en waarom niet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:20

Degene die het niet verdragen komen waarschijnlijk gewoon niet buiten als klagen toch niet help. Net als mensen met andere angststoornissen.
Ik heb laatst een scholier met masker in de trein op de grond zien zakken met tekenen van een angstaanval. Haar vrienden vingen het op.

De mensen die het in het rond bezuinen zullen eerder de misbruikers zijn maar ik heb gewoon geen behoefte om het te veroordelen. Het zij zo.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:20

Echwel schreef:

Sowieso al 3 van mijn vrienden, met name omdat ze gewoon helemaal nooit ergens komen, dus als ze even een beetje keelpijn hebben maakt dat niet uit. En een andere vriend ook nooit omdat hij zelf niet door heeft dat hij lichte klachten heeft. Dat vind ik super irritant.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:23

Echwel schreef:

Zelf ben ik zelden of nooit ergens bang voor iets. Alleen vind ik ziek zijn eng en dat heeft met iets zeer verdrietigs uit het verleden te maken. Dus als ik iets van pijntje voel of verkoudheid, dan isoleer ik mezelf en ga dus heel bewust juist niet testen, want als ik covid zou hebben dan geeft dat veels te veel angst. En nee, ik krijg echt geen angstaanvallen, maar voel me niet meer senang en gewoon bang.
En waarom zou ik mezelf dat aandoen?
Er zijn meer mensen zoals ik en het enige risico dat we lopen is dat we toch covid blijken te hebben en als het dan ernstig wordt vanuit het niets opeens op de rader zitten. Tja het is niet anders.
Ik doe er verder niemand kwaad mee en voor mijzelf is het beter, daar ik liever binnen blijf vanwege een onschuldige verkoudheid als bv covid ook al zou die hetzelfde onschuldig verloop hebben.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:24

Ik ook niet, heb ook ipv tig longontstekingen per jaar er nu vanaf maart 0 gehad...
Dus ben van plan na corona zeker in virus seizoen afstand te houden enz

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:24

Ik ben wat dat testen met zeer lichte symptomen betreft wel wat bang voor de komende feestdagen. Zal mij niet verbazen dat er mensen zijn die bewust het testen achterwege laten omdat ze kerst, sinterklaas, oud en nieuw niet in quarantaine willen zitten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:27

Echwel schreef:

mijn man en ik .. we zijn dit jaar nog niet ziek geweest dus waarom zou ik gaan testen
ene zoon werkt in de zorg en is 3 x getest , steeds neg , zijn collega die de wielrenners begeleid heeft in de tours is 27 keer getest en steeds neg
andere zoon nog niet getest ook niet ziek geweest
beide ouders getest voor ze een routineonderzoek moesten in ZH , beide negatief

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:28

Sheran schreef:
lenaa_tje schreef:

Iedereen die ik het nu (hard) hoor roepen. Heeft volgens mij ook echt met weerstand te maken. En ja, heel veel mensen hebben angststoornissen, maar daarvan heeft ook lang niet iedereen een trigger bij een mondkapje.
Ik denk ook dat de mensen die er echte aanvallen van krijgen eerder gewoon nu thuis aan het huilen zijn en boodschappen doen vermijden.

Nou goed verschil van omgeving denk ik. Ik hoor niemand roepen namelijk. En als ze roepen geen psychische dingen er bij betrekken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:31

Echwel schreef:

Hier nog niet getest. Ik ben nog niet verkouden geweest(of keelpijn etc) of een verergering van m’n astma klachten gehad.
Wel een dag thuis geweest vanwege m’n astma (mistig weer buiten) en ik twijfelde. Na verschillende keren m’n medicatie gebruikt te hebben verdwenen de klachten ook.
Die vrijheid kreeg ik ook van m’n werkgever. Was ook nog in de tijd dat testen lang duurde

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:44

Ik niet omdat ik geen symptomen heb gehad. Ben wel in contact geweest met iemand die COVID bleek te hebben achteraf maar ik heb me geïsoleerd en geen enkele klacht gekregen. Ik ken ook eigenlijk meer mensen die nooit getest zijn dan mensen die wel minstens 1x getest zijn.
Ik hoest niet, geen keelpijn, geen loopneuzen, geen koorts. Enige losse symptoom wat ik heb gehad is hoofdpijn, wat dan ook altijd aan iets anders te koppelen was. Ik vind het juist best bijzonder hoe veel mensen op regelmatige basis lichte verkoudheid/griepklachten blijken te hebben. Misschien is mijn weerstand gewoon sterk? :=

En ja wat angstklachten betreft, ik roep het nu dan misschien wel heel hard hier op bokt maar er zijn jaren van vermijding, frustratie, onbegrip en stomme reacties vanuit m’n omgeving aan me voorbij gegaan en ik ben er een beetje klaar mee om me om te buigen voor iedereen die me een aansteller vind. Juist al die mensen die echte angstklachten hebben en dat verbergen voor hun omgeving hebben er hopelijk ook wat aan als ze hier openheid over zien en herkenning in vinden bij andere mensen die er ook echt last van hebben. Ik hoef toch hopelijk niet eerst zielig in een hoekje te liggen en helemaal niks meer te durven en er vooral ook niks over te zeggen voordat ik serieus wordt genomen wat betreft angstklachten...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:49

Echwel schreef:

Ik... geen contact met positieve personen en geen symptomen gehad. Zelfs nog geen verkoudheid dit jaar

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:51

Ik ga morgenochtend voor een test. Mijn eerste keer. Kan iemand mij vertellen hoe dat is? Ik krijg heel snel bloedneuzen dus zouden ze het bij mij ook alleen in mijn keel kunnen doen?

Ik ga trouwens zonder klachten, dat mag vanaf 1dec, ik ben zaterdag in contact geweest met iemand die die avond klachten kreeg en nu positief is getest. Vanaf de 5e dag na het contact mag je dan ook zonder klachten getest worden.

Het zal vast niks zijn, omdat hij wel een mondkapje op had toen en nog geen klachten had, maar toch fijn om het even zeker te weten.
Wish me luck :\

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:51

Ik ben ook nog nooit getest.
Heb nog geen klachten gehad en ik kom ook bijna nergens :D

Moest ik klachten krijgen of in contact geweest zijn met iemand die covid heeft, laat ik mij wel testen.
Geen probleem mee.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:58

Ok, terug naar huis nu.

Schoenen zijn niet gelukt (Dat wist ik eigenlijk al. Steunzolen en erg moeilijke voeten. De dames schoenen waren allemaal te smal...)

Wel geslaagd voor een paar handschoenen (autostuur is KOUD in de ochtend en voor het steppen)

Niet passende broek is omgeruild

Vest gekocht want ik loop in oude vodden rond (iets met: zolang de gaten er niet invallen....) moest nu echt wel een keer een nieuwe.

Hardloop broek gekocht voor het steppen.

En verder héél véél dingen bekeken en nagedacht over wat ik aan materiaal nodig ga hebben voor het vakantie idee van 2021, als dat door zou kunnen gaan ivm COVID-19.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:58

_Celess schreef:
Ik ga morgenochtend voor een test. Mijn eerste keer. Kan iemand mij vertellen hoe dat is? Ik krijg heel snel bloedneuzen dus zouden ze het bij mij ook alleen in mijn keel kunnen doen?

Ik ga trouwens zonder klachten, dat mag vanaf 1dec, ik ben zaterdag in contact geweest met iemand die die avond klachten kreeg en nu positief is getest. Vanaf de 5e dag na het contact mag je dan ook zonder klachten getest worden.

Het zal vast niks zijn, omdat hij wel een mondkapje op had toen en nog geen klachten had, maar toch fijn om het even zeker te weten.
Wish me luck :

Ze doen keel en neus. Het valt echt mee, de tandarts is vervelender. Het is 2x een paar seconden niet aangenaam. ( ik ben 3x getest... altijd feest in Amsterdam wonen met een inwnende dochter die juf is en een zoon op de middebare school met de meeste besmettingen )

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:03

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:

Inderdaad.

Dat valt me nu wbt Nederland wel op. In B, D en L staat men er ook niet over te juichen
Maar uiteindelijk gewoon doen.