Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:28

Kim_89 schreef:
Ik heb een gastric bypass inderdaad :) ik pas wel op met de grootte van slokjes/hapjes maar probeerde vandaag steeds iets bij de hand te hebben. Slokje en weer even niks etc.
In de papieren van het ziekenhuis stond dat je in elk geval 1,5 liter vocht (inslag yoghurt, soep etc) moest binnenkrijgen om niet uit te drogen dus daar doe ik mijn best voor.

Hoe waren jouw eerste dagen dan? :) En hoe gaat het nu?

Serieus, wil je het weten?
De dag van de operatie mocht ik niks. Helemaal niks. De tweede dag mocht ik water en 2x per dag een eetlepel yoghurt.
Vanaf de 3e dag tot ongeveer 2 weken na de operatie nam ik denk ik over de hele dag verdeeld 150 ml yoghurt en 1 glas boullion. Meer kreeg ik ook echt niet op. Maargoed het verschilt ook per persoon hè.

Fijn dat je in iedergeval alles kan verdragen. Ik ben nu op vakantie in Spanje en mijn man nam een frozen yoghurt. Heb een paar hapjes gehad maar daarna ineens intens moe en misselijk. Ik weet dat het pas 7 maanden na de operatie is maar soms ben je het zat.

Nu ik toch aan het klagen ben. Ik vind, sorry meiden, het zo vervelend dat je meer moet poepen. Ik weet dat het logisch is als je darmen korter zijn maar joh!

Ik eet in de ochtend een kleine banaan, 2 boterhammen tussen de middag, wat kwark tussendoor, in de avond stukje vlees hapje groenten etc. En dan 2x per dag soms poepen vind ik echt heel vervelend. Zeker als je onderweg bent. Ik wist bv dat we gingen vliegen dus heb 2 dagen ervoor echt rustig aan gedaan met eten. Herkennen jullie dat?

Kim_89

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:35

Jeetje, wat een verschil. Ik kreeg al water op de uitslaapkamer en op de medium care zaal kreeg ik al een glas water en een glas limo.
Het verloop is per persoon echt heel anders geloof ik inderdaad. Blijf dat bijzonder vinden.

Je dumpte dus op de frozen yoghurt? :(:) sowieso lijkt het me lastig om 'in het wild' een ijsje te vinden die je verdraagt. Alles stikt van de suiker..
Heb je wel een fijne vakantie verder?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:37

Kim_89 schreef:
Jeetje, wat een verschil. Ik kreeg al water op de uitslaapkamer en op de medium care zaal kreeg ik al een glas water en een glas limo.
Het verloop is per persoon echt heel anders geloof ik inderdaad. Blijf dat bijzonder vinden.

Je dumpte dus op de frozen yoghurt? :(:) sowieso lijkt het me lastig om 'in het wild' een ijsje te vinden die je verdraagt. Alles stikt van de suiker..
Heb je wel een fijne vakantie verder?

Vakantie verder is fijn. Is net de eerste dag. Zit samen met mijn man in een huis dus lekker rustig en geen massaal gedoe. Alleen het eten vind ik gewoon lastig. We hebben het er net nog over. Ik heb best last van een soort spastische darm en het is steeds maar afwachten hoe erg ik reageer op bepaalde voeding en als je dan samen leuk even op pad wilt geeft dat best druk.
Gelukkig heb ik Buscopan, maar soms word je er wel verdrietig van

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:46

Vervelend Romeo.... hopelijk wordt dat nog een beetje rustiger voor je!

Ik heb bij dat stuk eigenlijk nog nooit stil gestaan. Is de ontlasting bij iedereen veranderd? Moeilijker te controleren misschien? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 00:14

Ja dat moe worden en ineens heel vol bijna misselijk gevoel herken ik ook wel. Het is voor mij natuurlijk nog maar 7 weken geleden en het is echt nog heel veel uitzoeken wat wel en niet gaat.
Ontlasting gaat prima, niet vaker dan voorheen eigenlijk. Alleen in het begin heb ik wel een paar keer heel heftige krampen gehad, maar dat heb ik de laatste paar weken niet meer gehad gelukkig.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:18

Morgen is het zover, Sandra 2.0!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:04

Had gister even een wat strakker zittende broek aan, met name rond de middel, maar daar was mijn buik het toch echt niet mee eens. Kreeg er krampen van.

Maar ook nog goed nieuws, afgelopen zondag voor het eerst sinds 3kwart jaar weer op mn paard gezeten :D *\o/*
Paardlief was echt topbraaf, die heeft net zolang geen ruiter op dr rug gehad, maar na 5 minuutjes grondwerk zo erop en super chill! :D
En ik paste ineens ook weer een heel stuk beter in het zadel, wat een verschil was dat! *\o/*

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:09

sans6: succes morgen!! :)

Faline, leuk dat je weer gereden hebt! Braaf paard :j

Ik ben nu een week en een dag post op. Ik ben al 3 kg kwijt na de eerste week vloeibaar! Dat gaat wel erg hard. Ga ervan uit dat het straks normaler wordt.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:10

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:58

Het valt me op dat mensen hier maar weinig op elkaar reageren. Ik had gehoopt op het uitwisselen van ervaringen en contact met lotgenoten maar er worden meer egoposts geplaatst dan wat anders. Jammer..

Winferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:33

ista schreef:
Vervelend Romeo.... hopelijk wordt dat nog een beetje rustiger voor je!

Ik heb bij dat stuk eigenlijk nog nooit stil gestaan. Is de ontlasting bij iedereen veranderd? Moeilijker te controleren misschien? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Bij mij is het net omgekeerd, ik ga veel minder naar het toilet, zelfs niet dagelijks.

Winferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:59

Kim_89 schreef:
Het valt me op dat mensen hier maar weinig op elkaar reageren. Ik had gehoopt op het uitwisselen van ervaringen en contact met lotgenoten maar er worden meer egoposts geplaatst dan wat anders. Jammer..

Hey Kim, ik denk dat dit vooral is omdat het voor een groot deel een individueel traject is dat je aflegt, waarbij je dan vanuit je eigen standpunt gaat spreken en je eigen gevoel ventileert. Het is ook zo verschillend van persoon tot persoon.
Er zijn mensen met buikkrampen, anderen hebben vele maanden na de operatie nog steeds moeite met eten, sommigen hebben dan weer veel last van dumpings en anderen hebben dan weer nergens last van.
Dat maakt het soms wat moeilijk om te antwoorden op vragen.
Toen ikzelf aan alles begon, heb ik ook zowat iedereen die ik kende, die een GBP had laten doen, de oren van het hoofd gezaagd over hun ervaringen. Iedereen vond het het beste dat ze ooit hadden gedaan en ze hadden allemaal spijt dat ze het niet eerder hadden gedaan.
Een paar weken na mijn operatie kwamen de echte verhalen pas, over hoe moeilijk ze het soms hadden, dat ze vaak dumpten enz. Eerlijk waar, als ik die verhalen voor de operatie had gehoord, was ik er misschien nooit aan durven beginnen. En laat mij nu net de persoon zijn die nergens last van heeft, amper dumpings, geen darmklachten en iecht alles eten, zelfs pikant.
Als je echt antwoord op je vragen wil, stuur je best een pbtje naar die persoon, ik ben er zeker van dat die dan met plezier antwoord geeft op al je vragen.
Alvast veel succes met je traject!

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:08

Wat fijn dat je zo uitgebreid reageert. Alleen is dat niet wat ik bedoel. Velen posten hier gewoon dingen die ze kwijt willen en gaan niet in op anderen. Dat vind ik erg jammer. Je kunt best de moeite nemen om even op elkaar te reageren. Als iemand post een operatiedatum te hebben kun je op z'n minst de moeite nemen om daarop te reageren. Toch?
Lotgenoten zijn is daarnaast juist fijn omdat de 'buitenwereld' je doorgaans toch niet snapt.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:05

Kim_89: ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ervaar het niet zo of heb er geen moeite mee.

Ik probeer het topic levend te houden maar ik heb zelf ook periodes dat ik hier meer steun zoek dan andere keren. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Ik vind het ook fijn om iedereen vrij erin te laten waar men zich prettig bij voelt. Maar ik begrijp je punt hoor.

Fijn dat je al 3kg kwijt bent. Hoe gaat het met het vloeibare eten? Het zal misschien je neus wel uitkomen maar is voor een goed doel

Sans6:ik begrijp dat het morgen jouw dag is. Veel sterkte en ga van het positieve uit. Laat het maar gewoon over je heen komen.

Nobel01: fijn dat je een datum hebt. Dan kun je ergens naar toe gaan leven. Moet je ook nog aan het pre dieet?

Faline: dat van die iets strakker zittende broek herken ik. Deed vandaag een jurk aan met een tailleband op mijn maag en kreeg spontaan buikpijn. Je bent dus niet de enige.

Wat heerlijk dat je weer gereden hebt. Dan ben je je ineens op een hele andere manier bewust van je lichaam hè? Ik dacht weer bij de eerste keer draven van HUH mijn paard gooit zo hoog op?! Maar dat was natuurlijk de -15kg haha!

Ik ben nog op vakantie in Spanje, we gaan zaterdag naar huis en dan zijn we 10 dagen weggeweest. Inmiddels van de 125kg op de 89kg beland dus veel leuke kleding hier kunnen kopen
Natuurlijk even de sokken wegdenken op de foto haha! Gelukkig gaat mijn buik weer goed. Helaas wel ongesteld geworden maar ik slik de pil niet meer dus we moeten het er maar mee doen. Wel even ander eetpatroon dan thuis, maar we moeten het er nog even mee doen.

Afbeelding

Even een foto van hoe ik er voor de operatie uitzag.

Afbeelding

Overigens, mocht iemand het fijn vinden sta ik er ook voor open om elkaar een keer te ontmoeten zodat iemand zich zo voor kan bereiden op de operatie. Dan kan ik wat vragen beantwoorden of aangeven hoe het gegaan is etc.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 06:13

Wat ben je een mooie vrouw Romeo2007! Geniet nog van je vakantie!

Hier een beetje beroerde nacht gehad in het zh, slecht geslapen. Weinig vooral.
Qua pijn is het draaglijk, alleen de bovenste wond voel ik erg.
En ik durf slecht te gaan zitten (zittwn zelf wel maar van liggen naar zitten toe) omdat ik bang ben mijn zo goed verstopte buikspieren te gebruiken.

Maar ook dat komt vast goed.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:19

Wat balen dat je een slechte nacht hebt gehad :( Heb je geen papegaai boven je bed om je aan op te trekken? Of je hoofdeind omhoog? Hopelijk voel je je snel beter en mag je lekker naar huis.

Ik ben het helemaal met je eens Kim. Vind dat ook jammer. Ook al is ieders traject anders en voelt iedereen zich anders na de operatie, even reageren moet toch niet zo moeilijk zijn ;)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:33

sans6 schreef:
Wat ben je een mooie vrouw Romeo2007! Geniet nog van je vakantie!

Hier een beetje beroerde nacht gehad in het zh, slecht geslapen. Weinig vooral.
Qua pijn is het draaglijk, alleen de bovenste wond voel ik erg.
En ik durf slecht te gaan zitten (zittwn zelf wel maar van liggen naar zitten toe) omdat ik bang ben mijn zo goed verstopte buikspieren te gebruiken.

Maar ook dat komt vast goed.

Kun je niet bv als je in bed ligt langzaam je bed automatisch wat omhoog zetten steeds iets meer totdat je wat rechterop zit en dan een beetje met je bibs omhoog wiebelen?
Of dat je dan je voeteneind iets omhoog zet zodat je wat minder druk op je buik hebt

Ik had ook eerste dagen gevoel dat Mn hele buik en spieren daar strak stonden en liep ook beetje gebogen. Ook bang voor druk op de wondjes.

Sterkte!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:24

Ooeeh romeo, wat ben ik blij je foto's te zien! Je ziet er echt fantastisch uit zeg!! Ik zit momenteel ook op +-125 kilo dus het is fijn te zien (uiteraard is iedereen verschillend) wat het eventuele resultaat is. *\%/*

En sans6: is het niet een idee om op je zij te gaan liggen en je van daaruit omhoog te duwen? Ik weet niet of dat trouwens kan met de wondjes? Maar ivm mijn ernstige rugklachten kan ik niet vanuit het liggen (plat op de rug) naar zittend gaan...dat kan ik alleen als ik op mijn zij lig en dan mezelf omhoog duw...gebruik dan geen buikspieren of iets dergelijks.

Ik kan niet wachten tot juli...hopelijk heb ik na de operatie ook echt minder rugklachten...zit inmiddels al 13 weken thuis daardoor...
Mijn ouders hebben een 2e hands bokspringbed gekocht voor mij die bij hun komt te staan...ivm mijn rug kan ik op weinig bedden pijnvrij slapen en ter ondersteuning voor en na de operatie logeer ik 3/4 weken bij mijn ouders tegen die tijd. Mijn moeder heeft een mini gastric bypass en helpt/steunt mij straks met het pre operatief dieet en na de operatie ook met de eerste 1a2 weken qua eten...zij heeft hier al "ervaring" in en vind het erg fijn dat ze me ermee wil helpen/steunen :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:59

kim_1990 schreef:
Ooeeh romeo, wat ben ik blij je foto's te zien! Je ziet er echt fantastisch uit zeg!! Ik zit momenteel ook op +-125 kilo dus het is fijn te zien (uiteraard is iedereen verschillend) wat het eventuele resultaat is. *\%/*

En sans6: is het niet een idee om op je zij te gaan liggen en je van daaruit omhoog te duwen? Ik weet niet of dat trouwens kan met de wondjes? Maar ivm mijn ernstige rugklachten kan ik niet vanuit het liggen (plat op de rug) naar zittend gaan...dat kan ik alleen als ik op mijn zij lig en dan mezelf omhoog duw...gebruik dan geen buikspieren of iets dergelijks.

Ik kan niet wachten tot juli...hopelijk heb ik na de operatie ook echt minder rugklachten...zit inmiddels al 13 weken thuis daardoor...
Mijn ouders hebben een 2e hands bokspringbed gekocht voor mij die bij hun komt te staan...ivm mijn rug kan ik op weinig bedden pijnvrij slapen en ter ondersteuning voor en na de operatie logeer ik 3/4 weken bij mijn ouders tegen die tijd. Mijn moeder heeft een mini gastric bypass en helpt/steunt mij straks met het pre operatief dieet en na de operatie ook met de eerste 1a2 weken qua eten...zij heeft hier al "ervaring" in en vind het erg fijn dat ze me ermee wil helpen/steunen :)

Dank je wel! Ik wil er graag nog 15kg af hebben. Zit voornamelijk nog op buik en benen, maargoed! Fijn dat je in iedergeval voor jezelf een idee hebt. Ik heb daar ook steun aan gehad. Overigens ben ik wel 1,78 cm lang. En jij? Heb jij een foto van jezelf nu als je die wilt delen?

Wat fijn dat je bij je moeder terecht kunt. Ik heb wel mijn galblaas operatie als zwaarder ervaren dan de GBP, was ik zelf verbaasd over

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:19

Ga nu idd vanuit op mijn zij liggen zitten.
Romeo je bent een positief voorbeeld, hoop dat ook te bereiken!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:42

Romeo2007 schreef:
kim_1990 schreef:

Dank je wel! Ik wil er graag nog 15kg af hebben. Zit voornamelijk nog op buik en benen, maargoed! Fijn dat je in iedergeval voor jezelf een idee hebt. Ik heb daar ook steun aan gehad. Overigens ben ik wel 1,78 cm lang. En jij? Heb jij een foto van jezelf nu als je die wilt delen?

Wat fijn dat je bij je moeder terecht kunt. Ik heb wel mijn galblaas operatie als zwaarder ervaren dan de GBP, was ik zelf verbaasd over

Ik ben zelf 1.75cm
Ik krijg overigens de "gewone" gastric bypass, niet de mini...

Een foto...hmmm heb er nog 1 van november waar je het redelijk op kunt zien...nu wel wat verder qua tijd maar niet veel verandert qua gewicht:

Afbeelding

Afbeelding

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:41

Dank! Wij hebben qua bouw en vetverdeling wel iets van elkaar weg denk ik.

Leuke tinker! Kan je ook mooi buitenrijden bij jou?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:57

De eerste paar maanden zijn natuurlijk best heftig. Je moet zo wennen aan je nieuwe lijf :j.
Voor mij is het inmiddels 5.5 jaar geleden, mochten er vragen zijn vooral stellen!
Afbeelding

Romeo wat zie je er ontzettend goed uit zeg! Nu al! Chapeau!

Mooi paardje heb je Kim_1990! Rijd je er momenteel ook mee?

Sans. Over een weekje voel je je al een stuk beter meid! Ze hebben flink in je lijf lopen poeren he!

Vinden jullie het ook zo opvallend dat bij veel afvallen ieder zn gezicht zo anders wordt? Totaal ander persoon op de voor foto's.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:48

Zooo Neroo jij ziet er ook strak uit! Ik voel me alsof ik door een vrachtauto ben aangereden momenteel. Maar dat zal er wel bij horen

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:20

De tinker op de foto heb ik niet meer...dit was tijdens onze afscheidsshoot helaas...in mijn profiel staat mijn huidige tinker (riley)
momenteel rijd ik niet o.a. vanwege mijn gewicht en mijn rugklachten...met mijn gewicht hoor je niet meer op het paard te zitten vind ik :x

Jij ziet er ook echt heel goed uit nero :oo
Heb jij na zoveel jaar geen last meer van overtollig huid wat ik bij veel mensen hoor? :o