Stoppen met roken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jepsica

Re: Stoppen met roken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:29

Julia hij kan alleen stoppen als hij het echt zelf wil.
Ik snap dat de situatie met je vader heel zwaar is.
Maar vergis je niet wat een verslaving met je doet. Stoppen is niet zo 1 2 3 gepiept.
Omdat je nooit gerookt hebt is het voor jou moeilijk voor te stellen hoe moeilijk het is.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:57

Het stoppen moet je echt zelf willen.
Ik snap dat het een vervelend gevoel is dat hij gewoon rookte op de dagen dat jullie elkaar niet zagen.
Vind het knap dat hij het kon volhouden op de dagen dat jullie elkaar wel zagen.

Het boek zou je voor hem kunnen kopen. Alsnog moet hij het zelf willen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:07

Dat begrijp ik, maar hij geeft ook 100x aan het echt zelf te willen, terwijl hij 10 minuten later weer een heel tegenstrijdig antwoord kan geven. Hij geeft nu aan er zelf klaar mee te zijn en weer zijn best te gaan doen. Hij zegt zelfs dat het hem niet eens smaakt en hij eigenlijk ook niet begrijpt waarom hij het doet. Ik begrijp de verslaving heus, al komt dat in mijn vorige bericht misschien niet zo over. Ik werk zelf in de zorg, waaronder met cliënten die al jaren verslaafd zijn aan roken, wiet/hasj, alcohol, cocaïne, pep, xtc, ghb en ga zo maar door.
Mijn punt is meer dat ik het jammer vind dat hij er zo over liegt. Misschien wel om mij niet teleur te stellen, maar is niet echt bevorderend voor het vertrouwen. :)

Ik snap wel dat jullie als ex-rokers meer begrip hebben voor de roker dan de niet-rokende partner omdat jullie je makkelijker daarin kunnen verplaatsen.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 15:45

Ik denk dat begrip het verkeerde woord is. Wij snappen gewoon dat je niet zo makkelijk kan stoppen.
En dat je echt moet stoppen omdat je zelf wilt en niet omdat iemand anders het graag wil.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 15:53

Begrijp jouw frustratie ook wel. Als je zegt dat je stoppen wilt, gestopt bent enz en dan toch stiekem roken, wees dan eerlijk: joh ik rook nog, probeer het wel maar het lukt nog niet om te stoppen. Zou dat gelieg erger vinden dan het roken zelf.

Wat je wel kan doen de volgende keer als hij het er over heeft (niet jij, hij) dat hij wil stoppen, vragen; goh schat ik las laatst dat veel mensen baat hebben bij het boek van Allen Carr, zal ik die voor je aanschaffen?

Zo te lezen snap je wel en weet je wel dat het effect bij een verslaving omgekeerd is als er telkens over 'gezeurd' wordt. Dan wordt de verslaving aantrekkelijker en het stoppen lastiger.
Want een roker weet donders goed dat het vies/duur/ongezond enz is.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:47

Hagelslag: Ik snap wat je bedoelt. Misschien is begrip dan inderdaad niet het juiste woord. Waarschijnlijk zullen jullie meer inlevingsvermogen hebben dan, of is dat ook niet op z'n plek? Moeilijk om er een woord aan te geven dat de lading dekt. :D

MarliesV: Precies dat. Ik vind dat gelieg ook veel erger. Juist omdat de communicatie in onze relatie echt een heel sterk punt is en we over alles heel open en eerlijk tegen elkaar zijn, valt dat me tegen en verbaast me dat ook. Hij heeft mij namelijk door zijn verhalen en gedrag de indruk gegeven dat het hem geen enkele moeite heeft gekost. In de dagen dat we samen zijn geeft hij ook aan echt geen enkele drang/trek te ervaren. Vandaag zegt hij nogmaals dat het hem nog steeds geen moeite kost. Dat voelt dan gewoon tegenstrijdig. Ik vind het ook lastig op welke manier ik hem dan moet steunen omdat ik geneigd ben om hem te confronteren met dat dubbele gedrag.

Over dat boek is wel een goeie, kan wel proberen om er op die manier op in te haken. :j

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:58

Inlevingsvermogen. Hmmm ook niet echt.
Ik denk dat we heb iets anders beoordelen _O- nee ik heb geen idee wat het juiste woord is.
Ik snap dat jij hem graag rookvrij ziet, maar ik snap hem ook. Niet dat hij moet roken van mij maar het stoppen is iets wat je echt zelf moet willen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:50

Dan is mijn vraag nu: hoe weet je dan wanneer iemand écht wil stoppen? Zeggen dat je echt wilt stoppen en je peuken in de prullenbak gooien vond ik vrij resoluut en overtuigend. :+
Nou begrijp ik ook echt dat je een terugval kunt hebben, dat zie ik ook wekelijks, soms dagelijks, in mijn werk. Dat begrijp ik hartstikke goed. Zeker na zo'n tijd is het mentaal gewoon lastig. Het lichaam heeft de stoffen in principe niet meer nodig om je goed/tevreden of verzadigd te voelen. Ik stel ook niet dat een terugval onacceptabel is, alleen is het dan wel mooi dat je jezelf kunt herpakken na een terugval ipv je schouders ophaalt.

Volgens mij begrijpen we elkaar nog best aardig hoor. :D

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:06

Jaa ik begrijp het totaal :D
Maar het is heel moeilijk.
Ik heb het doormiddel van kauwgompies gedaan, en vooral druk van anderen vond ik de eerste 2-3 weken vervelend.
Vooral de hee alweer een dag niet gerookt....
Dat kon ik eerst echt niet hebben. Ben toen ook niet veel buiten huis geweest, werken en thats it.
Geen sociale dingen om niet in de verleiding te komen.
Na die periode was ik er trots op. Vooral toen ik ook de kauwgompjes niet meer nodig was.
Mijn belsuit tot stoppen, ik vond het vervelend dat roken mijn leven beinvloedde.
Ik moest ergens 2 uur zitten kon niet na buiten... Rotgevoel.
Moest 4 uurtjes werken zonder te roken, rotgevoel.
En dat was ik zat... Dus vandaar gestopt

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:13

Ik zou het niet op prijs stellen als ik een boek zou krijgen. Als hij ECHT Wilt stoppen gaat hij wel op eigen initiatief op zoek naar welke middelen hij nodig heeft waarmee hij denkt te kunnen stoppen.
Alleen hij kan zichzelf overtuigen om te stoppen met roken.

Hier inmiddels 3mnd en 9 dagen gestopt en serieus... ik walg er echt van. :o

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:03

Hoe zijn jullie gestopt dan? Onder begeleiding van de huisarts en met Champix en dergelijke middelen?

Ik tref weinig mensen die zijn gestopt die het daarna ook echt oprecht vies gaan vinden. Wel heel knap en positief dat jullie die stap hebben gezet en het volhouden!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 14:55

Ik heb een Allen Carr training gehad en ben daarbij gestopt.

Vind het nog steeds niet vies. Maar kan er prima afblijven.
Besef mij wel dat 1 peuk gelijk weer misse boel is en dat wil ik niet dus ook een keer 1tje gaat niet gebeuren.

Vind het heerlijk dat ik niet meer moet. Want dat was het een moeten roken, peuken tellen of je genoeg hebt om het weekend door te komen. Voor een vergadering een peuk en dan na anderhalf uur denken; wou dat het afgelopen was want ik heb zin in een peuk. Ben zo blij dat ik daar vanaf ben.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:47

Ik ben gestopt door middel van nicotine kauwgom.
Nu al 11 maanden :-)
Ik moet zeggen dat ik het over het algemeen erg vies vind ruiken inmiddels.
Soms loopt iemand langs je die net gerookt heeft en die hebben een hele walm om zich heen...
En dat is echt niet meer lekker
Als iemand een "verse" peuk opsteekt vind het neutraal. Niet vies maar ook niet lekker.
Maar echt de oude smerige rookgeur bleg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:26

Julia schreef:
Hoe zijn jullie gestopt dan? Onder begeleiding van de huisarts en met Champix en dergelijke middelen?

Ik tref weinig mensen die zijn gestopt die het daarna ook echt oprecht vies gaan vinden. Wel heel knap en positief dat jullie die stap hebben gezet en het volhouden!

Ik had nooit gedacht dat ik zo een irritante ex roker zou worden, maar ja ik ben er echt 1!
Mijn buren zaten zaterdag in hun tuin te roken, de rook kwam via het raam in mijn woonkamer (er zat zeker 10 meter tussen) en ik werd er misselijk van!

Vooral het er over hebben vind ik gewoon vervelend, daarom reageer ik hier meestal ook zo kortaf 8-)
Zevenenhalve maand en ik wil echt niet meer roken!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:47

Ik ben gestopt nadat ik het boek van Allen Carr heb gelezen. Ik ben bijna 14 maanden gestopt met roken. Ik vind het nog steeds heerlijk ruiken als iemand aan het roken is. Maar ik weet uit eerdere ervaringen dat als ik 1 trekje neem ik gelijk weer verslaafd ben. Dus ik blijf er vanaf.
Ik kan het momenten nog wel moeilijk vinden maar niet zo moeilijk als in het begin.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:36

Ik ben gestopt met behulp van Champix en daarnaast gesprekken met mn ha. Nu anderhalf jaar geleden. Op sommige momenten vind ik het roken vies, maar meestal niet. Wil ook niet zon vervelende exroker zijn en volgens mij ben ik het ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:41

Ik heb voor het eerst sinds 4,5 jaren de afbeeldingen op de pakjes sigaretten bekeken toen ik in de aldi was afgelopen weekend.
Mensen die bloed spugen, open liggende longen, gatver wat een rare onsmakelijke plaatjes.
Maar mensen zullen ze misschien wel ompakken in een ander doosje of het gewoon na verloop van tijd niet meer zien?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:29

Lang niets meer gezegd hier, maar donderdag had ik operatie, dus tsja dan moet je nuchter blijven... Nicotinepleisters gaan halen, door narcose etc had ik het gisteren niet echt heel moeilijk, vandaag toch wel een beetje :o probeer mezelf dan ook maar toe te spreken van: het zit in je hoofd :D

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 00:40

Ja! Ik ga ook stoppen, ben er opeens helemaal klaar mee. Ongezond en duur, bah.

Hoe gaat het bij de stoppers?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:04

Hier toch moeilijke momenten ;-) ik droom er zelfs van wahahaha, maar momenteel zit ik ook in een soort isolement door de operatie en zolang ik niet onder de rokende vrienden kom zal het allemaal nog wel meevallen

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:09

Nog 8 dagen en ik ben officieel een jaar rookvrij.
Afgelopen zaterdag miste ik het wel heel ff
T was slechts een gedachtegang meer niet.
Ik schrik trouwens best van de plaatjes op de verpakingen, je ziet ze zo bij de kassa liggen... Opzich vind ik t oke alleen nouja kinderen zien het daar ja ook zo liggen

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:11

Ja ik ben die pakjes nog niet tegengekomen, maar het zal schrikken zijn ja.
En voor je huid is het ook vreselijk dat gepaf.

So far so good, 24 uur nu. :')

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:14

ik van 04/08/2016 nu en morgen eerste dag terug werken, benieuwd wat dat gaat geven

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:31

Mijn huid is nog altijd bagger _O-
Maar beide sterkte om de eerste dagen door te komen.
Vooral de eerste dag werken nadat je bent gestopt is weer even moeilijk.
Omdat je het zo gewend bent en anderen allemaal gaan vragen huh rook je niet meer...

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:34

Nou ik rookte op m'n werk al niet dus dat is easy. Heeeeeeel af en toe met een mede-af-en-toe-op-het-werk roker maar die is ook gestopt.

Maar net na m'n werk wel gelijk 1, die was altijd wel lekker ja. :=