Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:16

Ik weet pas sinds vandaag dat het beestje een naam heeft. Ik ben in het verleden heel zwaar geweest maar was die kilo's inmiddels kwijt dmv dieten en sporten. Maar de afgelopen maanden heb ik heel veel stress gehad en daardoor kreeg ik last van enorme eetbuien en die kwamen steeds vaker achter elkaar. Om dat te compenseren ga ik overmatig sporten en extra op mijn eten letten. Daardoor krijg ik te weinig voedingsstoffen binnen, word zo slap als een vaatdoek en dan krijg ik dus weer een eetbui van de honger. Op die manier zit ik in een vicieuze cirkel. Ik werd er ook depressief van omdat ik niet wist waar het probleem zat, maar ik kon er ook niet tegen vechten en was dus eigenlijk met mezelf in gevecht, en dat verlies je toch altijd.

Vandaag de stap naar de dokter gezet (had al op internet wat gezocht en al m'n vermoedens) maar vandaag toch wel bevestigd dat ik Boulimia (Athletica) Nervosa heb, dus de Boulimia variant waarbij je overmatig gaat sporten om te compenseren (Athletica) en die veroorzaakt word door enorme stress (Nervosa). 9 december heb ik een afspraak bij de psycholoog en aan de hand daarvan gaan we kijken of ik medicatie nodig heb om de rust te vinden die ik nodig heb om hiertegen te vechten. De dokter wilde dat nu nog even afwachten omdat ik die vechtlust duidelijk nog wel heb, maar als het nodig is, dan is het nodig en heb ik er geen bezwaar tegen. Ik wil gewoon heel graag weer goed in m'n vel zitten en tevreden zijn met mezelf zonder me schuldig te voelen wanneer ik een dagje niet sport of een lekker toetje oid eet.

Aan de ene kant is het wel confronterend, aan de andere kant een enorme opluchting dat ik nu weet waar het probleem zit. Nu kan ik ermee aan de slag :)
Maar ik ben dus op zoek naar lotgenoten en tips voor het vechten tegen de eetbuien en het vinden van een goede balans, want dat is echt het moeilijkste punt op dit moment.

xSwanHeart

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:25

Ik kan me voorstellen dat het een opluchting is om een labeltje te krijgen. Dat klinkt altijd zo negatief, maar het kan je denk ik wel veel rust geven. Dat het in ieder geval 'echt' iets is, en dat je je niet aanstelt.
Ik herken wel een deel van mezelf in je. Ik kan ook zeer slecht tegen stress. Bij mij uitte zich dat dan in eerste instantie in het overslaan van maaltijden, maar uiteindelijk leidde dat dan weer tot eetbuien. Al ben ik dan nooit heel fanatiek geweest in compenseren, buiten dat ik dan weer heel streng ging lijnen. (En op die manier het patroon weer in stand hield.)

Goed dat je trouwens de stap richting hulp hebt gemaakt. Het feit dat je zelf je eetstoornis erkent zegt al heel wat! Persoonlijk vond ik dat het allermoeilijkste.
Ik hoop dat het je gaat helpen! :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:32

Hoi Cayenne,

Welkom :) Wat vervelend om je hier 'tegen' te komen.

Ten eerste superdapper dat je naar de huisarts bent geweest. Dat is vaak een enorm grote stap. Hetzelfde geldt voor het erkennen dat je een probleem hebt. Nu kun je doelgericht hulp gaan zoeken. Het zal niet makkelijk worden, maar zodra je gaat merken dat het zijn vruchten afwerpt is het het echt wel waard! Mensen onderschatten vaak hoe het is om een eetstoornis te hebben, hoe erg het je leven kan bepalen.

Ik heb zelf nooit echt eetbuien gehad (wel subjectieve) dus ik weet ook niet echt hoe het is om daar zelfs dagelijks mee te moeten dealen. Wel weet ik hoe het is om geobsedeerd te zijn met eten, sporten etcetera. De eetstoornis uit zich op een andere manier, maar het komt heel vaak op hetzelfde neer, nl niet om kunnen gaan met emoties en gebeurtenissen in je leven, of controle te willen hebben. Uitzonderingen daargelaten :) maar wat ik gezien heb tijdens mijn behandelingen komt dit echt ontzettend vaak naar voren.

Goed dat je de 9e een afspraak hebt. Je zegt dat er wordt gekeken of medicatie nodig is; dit kan een goed idee zijn. Rust is inderdaad belangrijk. Wees er alleen wel voorzichtig mee. Naar mijn idee wordt er tegenwoordig ZO snel en makkelijk medicatie voorgeschreven, en dit hoeft niet altijd beter te zijn! Dus wees op je hoede en doe evt zelf ook research als je iets voorgeschreven wordt.

Wat betreft de eetbuien op dit moment: ik ben geen hulpverlener maar ik weet wel veel van eten af. :Y) Ik denk dat als je in behandeling gaat en het komt echt op het eten aan, ze sowieso gaan beginnen met het aanleren van een gezond eetpatroon. En dan op een heel plastische manier. Dus ontbijt, lunch, avondeten, en drie tussendoortjes ('s ochtends, 's middags en 's avonds). Ook als je geen trek hebt. Op deze manier zorg je ervoor dat je suikerspiegel stabiel blijft en je maag nooit leeg is. Als je dit volhoudt blijft je spijsvertering op gang en zal de eetdrang misschien minder worden.
Ik begrijp dat er veel andere dingen zijn die eetdrang kunnen triggeren hoor. Maar je zal ergens moeten beginnen en dat is met goed eten. Als je wil kan ik je wel een eetlijst opsturen die ik kreeg in de kliniek, en die de meiden met boulimia ook moesten volgen. Die was voor iedereen hetzelfde :)

Succes! Mocht je nog wat willen weten. pb staat open.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:34

Hoi Cayenne!

Ten eerste +:)+ voor het zoeken van hulp! Het zal inderdaad wel opluchten nu je weet dat het 'iets is' en dat het niet alleen in je hoofd zit... Ik heb ook alleen maar subjectieve eetbuien gehad, maar wat ik als tip meekreeg is om je vooral niét schuldig te voelen. Dit maakt de hele ervaring veel erger. Leg je erbij neer, en probeer de volgende keer te bedenken hoe lastig het erna was. En inderdaad een normaal eetpatroon aanhouden. Als je jezelf niet alles ontzegt, is de drang om al die dingen in een keer te eten, minder.
Medicatie wilden ze mij ook voorschrijven, maar idd wat Mendy zegt, pas er mee op. Ik vind het ook niet zo'n prettig idee en wil dus eerst ook afwachten. Verder hoop ik dat je snel de hulp krijgt die je nodig hebt, en dat de gesprekken helpen!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:36

Jeetje Cayenne, schrik ervan jou hier ook tegen te komen.

Ik heb zelf anorexia en boulimia gehad. Inmiddels genezen.
Wat mij goed hielp (en helpt) was (is) structuur en afleiding. Structuur in m'n eetpatroon, maar ook in m'n dagindeling. En afleiding als ik eetdrang had. In het begin is afleiding zoeken erg moeilijk. Ik wilde soms gewoon een eetbui en dan wilde ik absoluut niet iets anders doen. Met kleine stapjes is het me gelukt de eetbuien niet meer nodig te hebben. Voor mij was ook heel duidelijk dat de eetbuien (of de anorexia) een functie had. Ik kreeg gauw eetbuien door emoties die ik niet handelen. Verdriet of boosheid bijvoorbeeld. Als ik eetdrang had probeerde ik op een gegeven moment eerst na te denken wat er nu eigenlijk écht was en hoe ik dat anders op kon lossen. Bij boosheid bijvoorbeeld een goed hard schreeuwen of snoeihard de bal tegen een muur schoppen. Bij verdriet mezelf proberen te troosten met een pot thee, een goed boek en relaxen op de fatboy. Maar goed, dat werkte voor mij. Voor jou kunnen dat heel andere dingen zijn!
Heel veel sterkte in elk geval. Heel knap van je dat je de eerste stap al gezet hebt om naar je huisarts te gaan!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 07:57

Bedankt voor de reacties!

Het klinkt raar, maar ik ben eigenlijk alleen maar 'opgelucht' met de diagnose. Ik snapte echt helemaal niets meer van mezelf. Nu vallen alle muntjes op hun plaats. Ik ben benieuwd naar het traject straks.
Ik heb in principe niets tegen medicatie, maar het is natuurlijk geen oplossing. Misschien is het wel nodig om een stukje rust te vinden, maar voorlopig proberen we het nog even zonder.

xMendy, als je zo'n lijst voor me hebt, heel erg graag!!

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:22

Hey Cayenne,

Moedig van je om naar de huisarts te gaan en goed dat je er zelf zo te horen best wel positief tegenover staat. Ik kan me voorstellen dat het een soort rust kan geven om eindelijk te weten wat er aan de hand is.

Je geeft aan ook op zoek te zijn naar lotgenoten (en misschien nog wel wat informatie?). Ik vind zelf Proud2bme.nl een fijne site. Daar is veel informatie te vinden over allerlei eetstoornissen en daar kun je ook de zogenoemde 'basislijsten' vinden. Ik heb bij het begin van mijn behandeling een soortgelijke lijst gekregen van mijn therapeute. Misschien kan zo'n basislijst je voor nu alvast een beetje houvast geven? (http://www.proud2bme.nl/health/Voedingslijsten)

Ik heb zelf ook een boulimia-achtige ES (officieel NAO, maar het neigt meer naar boulimia). Mocht je daar behoefte aan hebben; mijn pb-box staat altijd open :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:26

Je hebt PB Cayenne :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:40

Bedankt voor de tip SaZ! Ik ga even kijken!
En Mendy bedankt voor de pb!

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:30

@cayenne
Ik herken het wel hoor dat blij zijn met diagnose.
Je kan eindelijk je gedrag verklaren en actie ondernemen ipv jezelf alleen maar gek te maken en boos te worden waarom je dingen doet je je doet.

Mocht je nog meer lijsten willen hebben of je hart willen luchten mijn pb staat open.

Kleine update van mijn kant.
Hier gaat het op het moment weer even wat minder.
Maar dit komt omdat ik op het moment ook trauma therapie volg.
En ik verder alleen nog maar 1x in de 2/3 weken een gesprek heb van een uurtje bij novarum.
Wat ik heel lastig vind want ik moet dan ook wegen, dan me gewicht even in 10 min verwerken en dan 3 weken samen vatten in het overige half uur.
Dus daar loop ik flink tegen aan. wat zich weer op me eten weerspiegelt.
Ik eet nog steeds mijn lijst maar het is heel erg de basis van de basis en veilig.
En dat terwijl ik zo veel weer aan het uitproberen was.
Maar ik kan die spanningen die het oproept er niet nog bij hebben in me uppie.
We kan ik ik nu steeds beter bij me vriend aangeven waarneer me iets dwars zit of ik merk dat ik veel moeite heb met me lichaam.
Hij helpt me nu met kleding uitzoeken ipv het jammer vinden dat ik niet een strak shirt aan doe waar ik nog wat borsten in heb zegmaar :+

Inmiddels ben ik ook weer 3 dagen in de week aan het werk op me stage bedrijf waar ik me echt weer thuis voel. ( hier een jaar geleden moeten stoppen ivm deeltijd opname)
En ook school gaat goed nu :)
Maar het is allemaal wel weer mega druk en ik ben zo goed in mezelf voorbij lopen ...
Grenzen ? wat zijn dat :=

Liefs,
:*

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:23

Halloo! Ik wist helemaal niet dat dit topic bestond.
Zou ik me misschien ook mogen melden?

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:29

Ik meld me ook. Heb twee jaar een eetstoornis. Eetstoornis NAO. Ben daardoor een hele poos opgenomen geweest en heb een tijdje niks met de paarden gedaan. Omdat ik nu weer thuis woon en het iets beter met me gaat krijg ik in januari een eigen paard :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:22

Welkom allebei!

Ik ben nu het boek Brain over Binge aan het lezen (in het Engels). Geschreven door een meisje die haar eetstoornis overwon.
Echt heel verhelderend! Een aanrader voor mensen met een eetstoornis en dan met name eetbuien (anorexia komt er overigens ook in voor). Ik herken mezelf er echt bijna helemaal in!

Gisteren naar de therapeut geweest en we zijn het er over eens dat we het in eerste instantie zonder medicatie proberen, want dan zwak je emoties af maar ga je het probleem niet mee oplossen.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:14

Welkom Ssmarty en hannah2312!

Misschien moet ik dat boek ook maar eens gaan lezen, Cayenne, bedankt voor de tip.
Hoe vond je het bij je therapeut?

Hier gaat het, na een tijdje erg somber te zijn geweest, sinds dinsdag ineens beter. Mijn stemming is wat opgeklaard en daardoor gaat het eten ook wat beter :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:31

Nja, weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ze gaf wel goede tips, maar die had ik zelf ook al bedacht. Volgende week moet ik weer heen. Ben in ieder geval wel blij dat ik er nu gericht mee bezig ben. Dat geeft al wat meer aanmoediging om door te pakken.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:37

Ik merkte bij mezelf dat de therapie voor mij wel werkt als een stok achter de deur. Ik kon mezelf er bijvoorbeeld maar slecht toe zetten om een eetlijst te volgen. Doordat ik dat van mijn therapeut moest doen, werd dat voor mij makkelijker. Ik hoefde immers zelf niet meer de keuze te maken, maar moest gewoon 'blind' die lijst volgen, zeg maar.
Een heleboel tips ken je natuurlijk al, maar voor mij is het toch wel anders om ze van iemand anders te horen, zeg maar :)

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:16

Sorry, maar ik kan het toch niet opbrengen om mee te gaan praten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 10:55

@ssmarty: jammer, maar je bent altijd welkom om je zo nu en dan te melden. Dat doe ik ook.
@cayenne: herkenbaar, dat je niet zoveel aan de psychologe had. Zo is bij mij destijds ook de zoektocht begonnen, en heb ik het uiteindelijk helemaal op mijn eigen manier opgelost. Dat gedoe met die eetlijsten bijvoorbeeld, niks voor mij. Destijds had je alleen nog maar het forum van sabn, maar dat triggerde mij juist op een negatieve manier.
Uiteindelijk draait alles er om om je balans te vinden, met je emoties om te kunnen gaan en leren gelukkig te zijn met jezelf en je lijf. En ik kan oprecht zeggen dat mij dat echt gelukt is, en het me ook al ruim 10 jaar lukt om dit te handhaven.
Mijn route heeft via het alternatieve circuit geleid en ik heb gewoon heel veel zelf gedaan. Nu gold voor mij ook wel dat ik wel degelijk een eetstoornis had (boulimia nervosa in de meer klassieke vorm) maar dat ik nog niet zo ver heen was dat ik mijn lichaam al zware schade had berokkend waardoor ik nooit ben opgenomen bijvoorbeeld. Wel zat ik geestelijk enorm in de knoop.
Erkennen dat je een probleem hebt is een eerste, heel belangrijke, stap. Maar hoe het vervolg er uit ziet, is uiteindelijk aan jou en heel persoonlijk. En ja, dat kan soms een heel lastige zoektocht zijn.

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:48

Mag ik me hier ook melden? Ik lees eigenlijk al vanaf het begin mee, maar ik durfde niet eerder iets te plaatsen. Nu las ik net de post van Wendy, en wilde ik toch even iets zeggen.

Ik ben een aantal jaar in behandeling geweest voor mijn anorexia bij ziekenhuizen, psychologen en klinieken. Al die jaren hebben me niet echt iets opgeleverd, behalve dan het aankomen naar een acceptabel gewicht. Wat me opvalt is dat in de reguliere gezondheidszorg de focus zo op het eten ligt. Terwijl dat, naar mijn mening, júíst iets is waar het niet om draait. Natuurlijk is het belangrijk dat je eetpatroon weer normaal word en dat je lichaam gezond kan functioneren. Maar als een eetstoornis ergens niet om draait, dan is het om eten. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar wat ik bedoel is dat een eetstoornis volgens mij gewoon een uiting is van probleem/verwerking/onzekerheid/trauma wegduwen etc etc.
Sinds een paar maanden ben ik nu ook in behandeling bij iemand die wat meer alternatief werkt. We hebben het over van alles, en doen van alles, maar het gaat nooit over het eten, of de eetstoornis. En ik kan jullie vertellen, dat nu ik aan mij als persoon aan het werken ben en dingen uit het verleden echt een plekje aan het geven ben, ik mijn eetstoornis meer los het gelaten dan in al die jaren van intensieve eetstoornis behandeling. Met elk stukje Irene dat ik om arm en accepteer, verdwijnt er een stukje eetstoornis.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:25

Wauw, dat heb je heel mooi verwoord, Irene!

Ik herken me echt volledig in dat stukje wat jij schrijft. Ik heb een hele reeks therapieën gehad waar telkens de focus enkel lag op eten en gewicht, en geen enkele van deze therapievormen kon mijn probleem echt blijvend oplossen. Ik ben zelfs een keer uit eigen beweging vertrokken uit de kliniek, hoewel de dokters om gezondheidsredenen hadden geweigerd om mij met ontslag te laten gaan. Ik werd gewoon gek van dat constante denken aan eten, praten over eten, aan tafel zitten met andere mensen die niet eten. Ik had het gevoel dat ik constant probeerde aan te geven dat het probleem zo veel dieper zat dan het eten alleen, maar niemand wilde naar me luisteren.

Zoals jij zegt, eten en gewicht zijn geen probleem op zich, maar een symptoom van een onderliggend probleem. En hoewel dit in de medische wereld vaak wordt gedaan, weet iedereen wel dat het behandelen van de symptomen geen langdurige oplossing biedt. Zodra de behandeling stopt komen de symptomen gewoon terug. De enige manier om echt te genezen is door de oorzaak van het probleem aan te pakken, en dat wordt helaas nog veel te weinig gedaan...

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:31

Ik snap heel goed wat jullie zeggen en ben het er ook mee eens.
Echter heb ik het anders ervaren. In mijn behandelingen begon het ook met het volgen van eetlijsten en aankomen in gewicht. Op het moment dat je een gezond BMI bereikte, en dat was met 18 en 20, kreeg je 'toegang' tot andere therapieen die gefocust waren/zijn op bijvoorbeeld trauma en/of persoonlijkheidsproblematiek. Dan draaide het niet meer echt om het eten. Mijn eerste en langste opname bijvoorbeeld, draaide als ik erop terugkijk, bijna niet om het eten maar heb ik ontzettend veel geleerd op het gebied van persoonlijkheid. Ik moest als het ware 'opnieuw opgevoed' omdat ik thuis heel veel gemist had (hoorde achteraf dat ik als een 'straatkat' binnenkwam.. :') ) Ik moet zeggen dat dat aardig goed gelukt is. Dit was overigens niet het plan voor de start van de behandeling, maar het heeft heel goed uitgewerkt. Ik heb in die periode zo ontzettend veel geleerd.
Punt was wel dat ik een half jaar na ontslag weer terugviel in eetgestoord gedrag, maar dat was te verwachten. Het klinkt gek, maar het was ook 'nodig' om beter te worden. Ik heb daarna nog een aantal opnames gehad in dezelfde kliniek, waar ik de mensen inmiddels ZO vertrouwde door de stabiele basis die ze me de eerste opname hadden geboden. De behandelingen erna waren wel meer op het eten gericht omdat het op het vlak persoonlijkheid/vertrouwen veel beter ging met me. Uiteindelijk ben ik genezen (dat durf ik nu te zeggen :D ).

Maargoed, een behandeling is heel persoonlijk natuurlijk, net als wat wel/niet werkt. Bij mij heeft dit heel erg geholpen. Het klinkt misschien een beetje warrig, ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet verwoorden. Die periode was zo ontzettend heftig en er zijn zoveel dingen gebeurd. Ik ben de mensen die me hebben geholpen (mijn behandelkoppel) zo dankbaar..

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:29

In samenhang met wat jullie zeggen, zit ik een beetje met een dilemma. Ik heb 30 december een intake bij Novarum. Ik ga in februari tijdelijk stoppen met mijn studie omdat ik het gewoon niet meer trek. Ik zou het fijn vinden om in die tussenstop intensiever aan de slag te gaan. Op het moment heb ik een uur per week therapie, maar ik zou eventueel willen kijken of de deeltijd bij Novarum wat zou zijn. Echter vraag ik me af of dat een slimme zet is, zeker met oog op de aandacht voor achterliggende problemen. Ergens ben ik bang dat er alleen naar het eten gekeken wordt, terwijl er zeker ook achterliggende dingen zijn.
Wat denken jullie hiervan? :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:23

Ik denk dat geen enkele therapie zich volledig richt op het eten aangezien elke daarin gespecialiseerde therapeut weet dat er altijd achterliggende dingen zijn. ;)

Of het voor jou goed is dat de focus op het eten ligt kan alleen jij bepalen. Sommige mensen vinden het heel moeilijk om met andere eetstoornispatiënten te zitten wegens competitiedrang, of de eetstoornis is heel nadrukkelijk ondergeschikt aan de andere problematiek. Dan kan je best therapie zoeken die zich direct richt op die achterliggende zaken. Anderen kunnen dat niet aan omdat ze dan verder gaan vluchten in hun eetstoornis, of die willen juist graag in een groep zitten met mensen die begrijpen hoe een eetstoornis werkt. Of die hebben gewoon een hogere mate van controle en begeleiding nodig om de eetstoornis aan te kunnen pakken. Hoe dan ook zal er altijd aandacht zijn voor beide problemen, en als ze bij Novarum denken dat er gespecialiseerde hulp nodig is voor de andere problemen dan helpen ze je daar ook bij.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:17

Stille meelezer meldt zich :) Ik bekijk het vanuit de hulpverleningskant, heb zelf geen eetstoornis

Ik schrik ervan dat veel van jullie zeggen dat er te weinig op achterliggende problematiek gefocust wordt. In mijn ogen wordt er in "hulpverleningsland" juist veel aandacht aan onderliggende problematiek besteed omdat een eetstoornis bijna altijd een signaal is voor een dieperliggend probleem.
Nu is het wel zo dat als je flink ondergewicht hebt, je helemaal niet meer in staat bent om op een goede manier met die achterliggende problemen aan de slag te gaan. Je lijf zit in de overlevingsmodus en verspilt geen energie. En therapie kost enorm veel energie! In dit licht vind ik het dus logisch dat er eerst vooral op het aankomen gefocust wordt.

Plus, hoewel bij mensen met een eetstoornis is het eetpatroon vaak in zo'n mate verstoord dat ze opnieuw moeten leren wat "normaal/gemiddeld" is qua eten.

Bovenstaand is eigenlijk hoe het "volgens het boekje" beschreven staat. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Is dit dan echt verkeerd?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:27

Ik heb het precies zo ervaren in de kliniek Corelli.. Dat was ook heel duidelijk. Bijvoorbeeld als je je tussendoortje niet had gegeten mocht je de eerstvolgende therapiegroep niet in. Miss beetje overdreven in de ogen van sommigen maar ik snap het wel. Therapie kost ontzettend veel energie. Na een week kliniek was ik ook helemaal gebroken.