ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melaniepk

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:48

Ik vond de overgang van Ritalin naar Concerta helemaal niet fijn :n werd er suf van en tijdens de rebound depri ! Ben ook weer overgestapt op Ritalin...
Natuurlijk is dit heel persoonlijk en kan het voor jou misschien wel heel goed werken :j

En praten voor je beurt of tijdens dat iemand wat verteld gebeurd mij echt nooit... Echt niet.. :x

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:55

Peppertree schreef:
Geen tips :+ . Heb drie keer afgereden voor mijn B, twee keer voor mijn E. Laatste keer E was met Bachbloesem, waarvan ik wel het idee had dat het hielp.

eerste examen gezakt door de zenuwen en een examinator die niet hielp op dat gebied.
tweede keer aan de bach rescue en relaxed geslaagd, boeit me niet of het echt werkt of puur psychologisch is, volgende keer met iets wat zenuwen opwekt ga ik weer aan de rescue :+

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:59

Ik 6 keer af moeten rijden. Bach rescue spray, speciale thee, hielp mij niets. Maar gelukkig hoef ik me er nooit meer druk om te maken.

Vind ook dat als je ritalin slikt, je hyperfocus erg onaangenaam is, en je raar gespannen wordt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:00

Klopt ja, het is net even too much, gierende hartkleppen en trillende ledematen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:01

Geinig. Bij mij ook. Mijn benen trilden niet, nee die maakten zwabbers van 10cm op en neer zodat ik met geen mogelijkheid meer kon schakelen van de zenuwen. Maar misschien had ik wel zoveel Rescue op dat ik gewoon lichtelijk aangeschoten (maar wel relaxed) heb rondgereden..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:02

mijn handen trilde al voor ik de auto in stopte en voelde me ook gewoon niet helemaal goed. Snelle adem, kon niet door buik ademen, gewoon heel erg opgefokt om het maar zo te zeggen...

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:15

Dat heb ik dus helemaal niet... Ik ben juist (zonder medicatie) heel sloom... Tijdens spannende dingen functioneer ik als een malle, dat heeft er voor gezorgd dat ik bijna overal in 1 x voor slaag... Dat is dus wel fijn :j
In gewone situaties ben ik zonder medicatie echt een doos... Kun je een heel verhaal vertellen en dan hoor ik maar de helft en kan er naast me een bom ontploffen en dan kom ik een paar minuten later pas met een "heeeee wat gebeurde daar nou????" :')
Ik ben dan gewoon echt een slome :))

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:16

Ik kan ook heeel sloom zijn. Dan zit ik zo in m'n eigen wereldje. Alles gebeurt traag. Ik zie traag, ik hoor traag, ik beweeg traag. En er gaat zóveel langs me heen.
Daar moet ik echt van los gemaakt worden, anders gebeurt er niet veel.
Ik heb het idee dat ik mezelf dan volledig afsluit van prikkels omdat ik het anders niet kan overzien.

Vanmorgen werkte m'n concerta helemaal niet zoals ik wilde. Werd gewoon niet 'wakker'. Op school me redelijk goed gedragen, opgelet, aan opdracht gewerkt, met rekenen me bijna volledig afgesloten op m'n eigen sommen (nutteloze herhalingen met enige uitdaging).
Merkte wel dat de concerta steeds minder werkte, ik deed aan t eind 3x zo lang over een som, moest alles stap voor stap narekenen omdat ik m'n ingevingen niet meer vertrouwde. En dan moet ik echt terug naar de basis van 8+2=10 :+
Vak daarna had ik zwaar moeite om m'n aantekeningen op te schrijven, kon niks onthouden, moest woord voor woord kijken en had een zin later al geen idee wat erboven stond.
Kreeg ook enorme hoofdpijn en geluiden werden harder etc, werd prikkelbaar en minder sociaal. Heb toen toch ritalin in genomen en kwartier later toen ik naar de bus wandelde voelde ik me al een stuk fijner!
Niet de juiste dosering om goed te functioneren, wel genoeg om weer tot rust te komen en de dag verder aan te pakken.

Heb vanavond ook echt héérlijk paardgereden!

En nu zeg ik al 1,5 uur dat ik naar bed ga en zit ik al een tijdje op een trapje bij de badkamer... Ik ben wel moe, weet dat ik morgen zwaar beroerd ga zijn. Maar ik sliep afgelopen nacht zo beroerd dat m'n bed niet zo aantrekkelijk is.
Op een of andere manier denkt mijn hoofd dat het uitstellen van slapen dan gaat helpen.. :=

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:27

ik ben ook van Ritalin over gegaan naar Concerta.

in eerste instantie heeft hij mij direct 36 mg voorschreven, maar dat ging een soort van mis, heel moe, stoned op de bank, en niets meer kunnen. dus de psyg weer gebeld, en toen kreeg ik 16 ofzo. en toen ging ik na 2 weken over op 27 mg en ik zit nu op 36 mg.

Opzich gaat dat wel goed, maar als blijkt dat ik heel moe ben, en als ik dan 36 mg neem is het wel te veel, dan hang ik dus down op de bank.. daarom bekijk ik wel per dag of ik concerta wil of niet..

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:38

Ja dat herken ik dus enorm Ladybird. Ik kreeg altijd het gevoel heel erg afgeremd te zijn, sloom, vlak. Dat was waarschijnlijk de bedoeling ook van methylfenidaten op een ADHDer. Maar ik voelde me mezelf niet. Als je al 24 jaar leeft met een constante onrust, is het heel vreemd om die opeens kwijt te zijn. Die onrust, de hyper, impulsiviteit en chaos zorgen er ook voor dat ik een kickstart functie heb, snel enthousiast ben, en lekker adrem reageer. Als ik dit niet heb voel ik me net een zombie. De nadelen wegen zwaarder dan de voordelen. Voor mij ook een reden om te stoppen met die pillen en op een andere manier aan de slag te gaan met mijn ADHD.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:01

ik gebruik het nu nog wel en ik heb er ook zeker baat bij!
Ik vind het wel fijn, ik reageer veel makkelijker op onverwachtse situaties, en ik ben aan het einde van de dag (school en stagedagen, vooral) wel rustiger in mijn hoofd, wat maakt dat ik weer makkelijker slaap.
ik kan me ook wel beter concentreren, dat is ook wel fijn, en voel me ook wel daardoor iets minder druk.

Het is vooral op zaterdag, als ik niks hoef, en meestal ook wel kapot ben van de week dat ik me nog down-er ga voelen als ik concerta neem..

Ik hoor van anderen ook dat wel 'leuker' met mij is als ik concerta neem. ik ben wel nog steeds nadrukkelijker aanwezig maar ik schijn positiever aanwezig te zijn als ik concerta neem. daar voel ik zelf neit zoveel verschil in.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 01:13

Wie herkent het dat je snachts en nu goed functioneerd tot een uur of 2 half 3, en dan continu naar de plee moet en dan eindelijk als je dan slaapt tot aan halverwege de middag slaapt volkomen ko, duurt het zeker 20 min voor ik een beetje bij bewustzijn ben en voor die tijd val ik meestal alweer in slaap. gewoon ritme verplaatst maar ik slaap echt heel diep overdag. Als het echt moet kan ik wel opstaan ben ook wel eens sóchtends wakker maar zodra ik slaap ben ik echt weg. Ik vind het heel irritant heb ook zware medicijnen.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 23-10-12 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 01:14

Ik!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 01:14

ohja
vertel ik slik seroquel en citalopram

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 01:21

Ik slik niets. Probeer op tijd mijn nest uit te gaan. Maar ik snooz probleemloos 2 uur door! En ga daarna nog zo'n ander half uur op mijn IPhone bokken etc. En dan ga ik pas plassen terwijl ik heel nodig moet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 06:06

Ik moet er gewoon vroeg uit voor m'n werk, maar ga standaard te laat slapen.
Als ik vroeger ga slapen, ben ik rond 3 uur wakker en kapot eer ik naar het werk moet.

Ik ga nu gewoon laat naar bed, vroeg er uit en slaap in de weekenden wat bij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 07:13

Ja stom 2 nachten geleden werd het 3 uur en ik moest er om 7 uur uit, afgelopen nacht voorgenomen vroeg naar bed te gaan, werd ook 3 uur en ik was er om 6.45 weer uit.
Toch doe ik het altijd goed op weinig slaap.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:00

Na wat opstart problemen functioneer ik ook prima op weinig slaap.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:08

Ik totaal niet :+ ik moet echt slaap hebben, minstens 8 uur anders trek ik 't niet. Een nachtje kan nog maar verder niet :+

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:29

@ melaniepk: Ik heb het idee dat ik ook eerder depri ben van de Retard als van de gewone methylfenidaat.. Hoe zou dat komen? Het is wel gek dat het werkzame bestanddeel hetzelfde is, maar dat het toch een ander effect heeft. Of zou het juist komen doordat het nu gelijkelijk wordt afgegeven, dat het wat minder impact heeft?

Qua slaap is het bij mij heel wisselend. Heb eigenlijk ook 8uur slaap echt wel nodig, maar het komt er eigenlijk nooit van. Soms ben ik dan de hele dag moe, soms voel ik me wel goed. Hangt ook weer af van andere situaties op dat moment, denk ik.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:32

De rebound bij mij zorgde niet voor depressieve gevoelens. Mijn ADHD barstte dan wel echt los zeg maar. Druk! Hij kwam meestal als ik in de auto naar huis zat. Ik stopte op tijd met de ritalin omdat ik dus niet s'avonds in mijn bed pas de rebound wilde. Maar ik moet echt iets doen, anders werd ik gek. Hond uitlaten, daarna muziek op, dansen door de huiskamer, stofzuigen. Als ik dan een uur bezig was ging het wel weer en had ik ook weer honger, kon ik eten en daarna kon ik ook gewoon stil zitten en tv kijken.

Ik heb dus ook wel overduidelijk de H erin zitten. Maar als je echt depressieve gevoelens hebt, pas dan goed op, want methylfenidaten kunnen daar heel vervelend op inwerken. Als je daar last van blijft houden zou ik het wel aan je behandelaar melden.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:44

Nieuw experiment, gelijk ritalin als ik wakker word, dan op school/stage of wat dan ook m'n concerta.
En dan 's avonds als het nodig is nog ritalin.
Morgen weer medicijn check, zal even voorstellen of dit nut heeft.

Ik heb zelf het idee dat ik dan 's ochtends eerder van start kom, echt concentreren kan ik niet genoeg op ritalin en ik zou ook zeker vergeten om het steeds in te nemen. Maar ik merk dat ik gewoon te traag op start met concerta, het heeft toch een langere inwerkingstijd en de rebound is heftig als ik de volle dosis in een keer neem en het is nog steeds per dag afhankelijk wanneer die precies uitwerkt en wanneer ik dan moet verlengen. Soms heb ik ook geen zin meer om nog zo lang te 'concentreren' en als het dan 's avonds uitwerkt ben ik echt zwaar humeurig.

Ik kan zonder medicatie juist heel depressief zijn, maar merk dat ik de laatste tijd ook makkelijker door m'n concerta heen knal.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:23

Mandarijn12 schreef:
Ik totaal niet :+ ik moet echt slaap hebben, minstens 8 uur anders trek ik 't niet. Een nachtje kan nog maar verder niet :+

Grappig :D. Dit heb ik ook. Ik moet zelfs 9 uur slapen. Als ik geen wekker zet slaap ik altijd 9 uur en dan word ik ineens wakker en voel ik me uitgeslapen :P. Als ik een wekker moet zetten zorg ik dat ik minstens 8 uur slaap krijg.

Ik trek het vaak wel op minder slaap, maar na een paar dagen stort ik dan gewoon in. En meestal val ik dan bv tijdens het tv kijken in de avond in slaap.. Of ik krijg een hele erge middag dip waarin ik me gewoon absoluut niet kan concentreren en alleen maar gaap en mn ogen vrijwel niet open kan houden :=. Dit werkt absoluut niet dus probeer ik nu te zorgen dat ik altijd minimaal 8 uur slaap krijg.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:32

Ik heb ook veel slaap nodig :j

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:48

Als ik om 23.00 uur naar bed ga, en geen wekker zet, wordt ik serieus pas rond 15.00 uur wakker. Hoeft niets noemenswaardigs aan vooraf te gaan, zoals drukte oid. Dit heb ik al vanaf mijn 12e/13e. Ik slaap wel vaker véél later dan 23.00 uur. Maar dat komt dan omdat ik er s'ochtends niet op tijd uit ben gegaan. Dat is een beetje een vicieuze cirkel.