knieproblemen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:52

:oo een heus knieenkneuzentopic *\o/* en dat ontdek ik nu pas -O-

Ruim drie jaar geleden van mijn paard gevallen en mijn achterste kruisband afgescheurd. Na drie jaar aangerommeld te hebben eindelijk een chirurg gevonden die het wel aandurfde om er een nieuwe kruisband in te zetten, ben ik ruim 7 weken geleden geopereerd. Na de operatie 6 weken in een brace met achterspalk gezeten en nu sinds een week een brace die steeds iets meer gebogen kan worden. De eerste 6 weken echt niks kunnen doen, maar ben inmiddels iets mobieler.

Twee keer per week martelsessies bij de fysio om mijn been weer te buigen. Na 6 weken alleen maar gestrekt te hebben gezeten is dat niet echt iets om naar uit te kijken :=

jipje_niekje

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:01

:+ :+ PJ, wat 'leuk' om je hier tegen te komen :P

Komt goed met je supertoffe nieuwe achterste kruisband van je +:)+ +:)+ Braaf naar de martelsessies blijven gaan en doorbikkelen dan komt het echt wel goed :*

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:31

Kruimel :wave:

Gaat ook zeker helemaal goed komen met mijn knietje :j Even doorbikkelen nog en dan hoop ik toch echt weer alles te kunnen doen zonder elke dag pijn te hebben.

Als het met jouw knietje nou ook net zo goed komt.......

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:06

@ Nexthorse:
Ik heb met onze fjord (op westernzadel) enkel gestapt en een lengte draf gedaan.
Dat ging nog. Ik zat nu niet in de knoop omdat onze pony soepel loopt (en niet met horten en stoten zoals op die manege, echt schande). Juist waren de beugels me toch 2 gaten te lang om echt goed te zitten.
Nadien nog de avondshift gewerkt en op vrijdag de dagdienst. Leuk al mankende.
Ik ga binnenkort nog eens proberen om met Githa te rijden.
NU nog een drukke week (enkel woensdag vrij en werken op zaterdag en zondag.) en dan 10 dagen verlof, met weekje centerparcs.
Als het deze week weer slecht wordt, dan maak ik een afspraak voor een second opinion op mijn werk.

@ PJ, nog even doorbikkelen en dan ben je weer als nieuw.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:20

Bij mijn zorgverzekering de Friesland zit geen fysio in basispakket. Ben aanvullend verzekerd voor maar 9 behandelingen.
A.s vrijdag weer richting zh uitslag bloedtesten en hopelijk krijg ik direct een datum te horen wanneer ik mijn kijkoperatie van mijn buik krijg.
Verder vandaag vakantie geboekt richting Disneyland Parijs in nov daar een paar dagen naar toe. Dus lekker vooruitzicht.

Misschien dat ik do ga proberen om even op het paard te zitten alleen stappen. Er is mij een paardje bij mij in de buurt aangeboden om te gaan rijden. Paard merens x fries moet ook na een revalidatie van.....? Weer rustig opgepakt worden. Eigenaresse heeft er wegens studie zelf te weinig tijd voor. En aangezien ik ook nog niet veel kan....is het het proberen waard.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:23

PJ, welkom hier :wave: Pfoe, jij hebt ook al een hele weg achter de rug! Hoe gaat het nu met buigen?

Keandra, hoe is het deze week gegaan?

sandorra, oh, dat is balen van je verzekering joh. Maar als ik me niet vergis, is door de overheid een lijst met chronische indicaties voor fysiotherapie opgesteld, en zit fysiotherapie bij zo'n aandoening altijd in je basispakket.
Edit. gevonden! http://wetten.overheid.nl/BWBR0018492/g ... 13-06-2014
Kijk maar bij bijlage 1, punt d-5.
Vanaf de 21ste behandeling valt de fysiotherapie onder het basispakket. Misschien toch nog eens met je verzekeraar bellen?

Leuk trouwens dat je in nov naar Euro Disney gaat!
En ook leuk dat je mogelijk een bijrijdpaardje hebt. Heb je al geprobeerd?
Hoe is het nu trouwens met je buik? Weet je al wanneer je daarvoor onder het mes moet?
Laatst bijgewerkt door nexthorse op 13-06-14 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:24

Maandag heb ik de afspraak voor de ''second'' opinion. Ben zo benieuwd!

Verder heb ik een enkelband verrekt, toevallig zelfde been als waar mijn knieprobleem zit. Hartstikke handig *not* Is waarschijnlijk gekomen door slechte stabiliteit links en overbelasting. Fysio heeft gisteren wat tape geplakt, enkel is nu mooi oranje, dus ik ben klaar voor vanavond!

Dan heb ik nog gedoe met mijn brace. Heb sinds een week of 3 een nieuw exemplaar, maar het model is iets veranderd en geeft daardoor nu veel ongemak en pijn. Ben al 2x terug geweest naar het brace-centrum. Vandaag heeft de instrumentmaker het ding aan alle kanten proberen aan te passen en te vervormen, maar helaas weinig succes. Hij zou gaan overleggen met collega''s, krijg waarschijnlijk een heel ander (nog minder elegant ;) ) type brace. Gedoe!

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:27

@Nexthorse; herkenbaar die brace ellende, ik kan de mijne al een ruime week niet gebruiken omdat mijn knie inclusief gehele onderbeen zo dik is dat het zo afknelt dat ik echt niet meer op of neer kan...... Hopelijk kunnen ze toch iets anders voor je verzinnen :(:) Ik ben heel benieuwd naar jou "duizendste opinion" O:) Hopelijk hebben ze nu een verhelderend idee!!!

Hier dus weer een enorme knie inmiddels, fysio weet het ook niet meer zo goed en second opinion gaat nog wel even duren.... Ik zit eraan te denken om de huisarts weer in te schakelen om te zien of hij het een en ander kan versnellen misschien nog hierin.....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:47

Ja ben ook al even onderweg maar gelukkig nu wel zicht op 100% herstel dus dat is fijn :)

Pfoe brace ellende, dat is echt irritant als die dingen niet fijn zitten :(:)
En met dit weer is het helemaal geen pretje zo'n warm ding om je been -O-

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:14

jipje_niekje, oh, dat is ook irritant joh! Je kan in ieder geval de ha eens bellen om te vragen of hij kan bemiddelen in de wachttijd. Nee heb je, ja kun je krijgen ;)
Ik ga je op de hoogte houden over de SO!

ProudJustify, dat vooruitzicht is zeker fijn!!
Ja, ik vind het al ondingen, en als ze dan ook nog zoveel ongemak veroorzaken.. :n Ben benieuwd waar ze nu mee gaan komen!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:19

Een second opinion, spannend! Succes alvast!

Ik lijk weer helemaal vast te zitten, ben de thuisoefeningen spuugzat en er lijkt geen spatje verbetering in te zitten.
Fysiobehandelingen zijn op en de HA wil ik liever niet meer, dan krijg ik weer een doorverwijzing naar het ZH/ medicijnen en ik dat werkt ook totaal niet...

Annepanne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:31

nexthorse, succes maandag!

jipje_niekje, ik zou inderdaad proberen het te versnellen via de huisarts! die kunnen toch vaak wel verwijzingen doen en zorgen dat je voorrang krijgt.

iejoorr, vervelend! wat zegt je fysio ervan? of ga je ook niet meer? snap dat je er even helemaal geen zin meer in hebt, zo'n periode heb ik ook gehad, maar bedenk wel dat naar de huisarts gaan altijd meer resultaat zal opleveren dan niets doen.

bij mij gaat het nu goed! er zit nog een beetje vocht in mijn knie van de kijkoperatie maar het oude vocht (wat ooit bloed was) is er tijdens de operatie uit gespoeld. dit zou volgens de orthopeed ook al een stuk schelen. moet zeggen dat het tot nu toe heel erg geholpen lijkt te hebben!
natuurlijk voel ik af en toe nog wat in mijn knie, maar ik heb bijvoorbeeld al weer een beetje gevoetbald deze week (op de camping met 2 jackrussels, niets geks verder, alleen dribbelen en passen), ook hurken gaat weer bijna helemaal en ook naar de bus rennen gaat goed.
orthopeed adviseerde wel om mijn bovenbenen nog goed door te trainen. ik heb een lang en dun lijf, spieren trainen is voor mij dus het moeilijkste wat er is. heb dus maar een basic fit pas aangevraagd en ik begin over 2 weken met mijn bovenbenen. van daar uit opbouwen met hardlopen en uiteindelijk weer voetballen...ben wel van plan om over een week of 2 langs de fysio te gaan ook omdat mijn andere knie hartstikke overbelast is (2 weken voordat ik mijn knie blesseerde was de andere licht geblesseerd, zat wat vocht in), even kijken wat we daaraan kunnen doen, ook ivm opbouwen van het sporten.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:48

Bij de fysio zit ik al een tijdje niet meer helaas. Had daar echt wel baat bij. Ik kijk het nog even aan, wil liever niet in de zomervakantie in het ziekenhuis zitten/ andere narigheden (krukken, medicijnen).

Wat fijn dat het bij jou weer beter gaat!

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:37

Hèhè vandaag druk dagje gehad o.a anesthesist geweest gesprek gehad en goed gekeurd 20 juni volgende week vrijdag krijg ik kijkoperatie buik.... Spannend weer..... Knie nog steeds bagger....paardje lukte helaas niet.... Dus helaas....

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:42

nexthorse schreef:
PJ, welkom hier :wave: Pfoe, jij hebt ook al een hele weg achter de rug! Hoe gaat het nu met buigen?

Keandra, hoe is het deze week gegaan?

sandorra, oh, dat is balen van je verzekering joh. Maar als ik me niet vergis, is door de overheid een lijst met chronische indicaties voor fysiotherapie opgesteld, en zit fysiotherapie bij zo'n aandoening altijd in je basispakket.
Edit. gevonden! http://wetten.overheid.nl/BWBR0018492/g ... 13-06-2014
Kijk maar bij bijlage 1, punt d-5.
Vanaf de 21ste behandeling valt de fysiotherapie onder het basispakket. Misschien toch nog eens met je verzekeraar bellen?

Leuk trouwens dat je in nov naar Euro Disney gaat!
En ook leuk dat je mogelijk een bijrijdpaardje hebt. Heb je al geprobeerd?
Hoe is het nu trouwens met je buik? Weet je al wanneer je daarvoor onder het mes moet?

Jah ok dat wist ik ook. Vanaf de 21e weer uit basis.... Gaat over behandeling 10 tm 20 die kan ik niet zelf betalen..... Daarom geen fysio

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:19

iejoorr, dankjewel :)
Ah, wat vervelend dat je op een dood punt zit nu.. Misschien even de rust nemen (vooral in je hoofd) om na te denken wat je wilt? :(:)

Annepanne92, dankjewel :)
Wat fijn om te horen dat je goed met je gaat! Klinkt echt super! Vervelend dar je andere knie overbelast is (niet gek natuurlijk), maar daar weet de fysio vast wel raad mee :)

sandorra, oke, dan hebben we elkaar denk ik verkeerd begrepen :) Dat is inderdaad een behoorlijke brug, die behandelingen daartussen. Vervelend! Wat jammer dat het met dat paardje niets is geworden.. Het zit allemaal niet mee :(:) Spannend dat je vrijdag aan de beurt bent voor je buik! Wat gaan ze precies doen/bekijken?

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:02

Ik kan me ook melden in dit topic.. _/-\o_

Zondagavond is mijn knieschijf uit de kom geschoten, en nu zit ik 6 weken lang aan een brace vast, die ook mee op vakantie zal moeten helaas.. :(
Heb al eerder knieklachten gehad, en daar fysiotherapie voor gehad, dit ging allemaal prima tot zondag dus..

Iemand ervaring met een scharnierbrace, en hoe dit precies werkt? :)

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:36

Wat balen Isaa, ik heb inmiddels een hele brace collectie :') :')
Alleen bij mij hebben ze nooit de scharnieren ingesteld, ik had geen bewegingsbeperking opgelegd gekregen :) Wel zijn het standscorrigerende braces geweest en nu nog altijd 2 voor stabiliteit en om te zorgen dat mijn knie niet kan overstrekken, maar dat gaat me sowieso niet lukken met mijn bewegingsbeperking :+

Annepanne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:36

Oeh, dat klinkt naar! Is het gekomen door je eerdere knieklachten of echt door een trauma?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:11

Ik heb op dit moment een brace die ingesteld kan worden. Hij stond eerst op 45 graden buigen en tot 20 graden strekken.
Afgelopen maandag is dit versteld naar 90 graden buigen en 0 graden strekken. Ik kan dus mijn been nu wel weer helemaal strekken maar kan maar tot 90 graden buigen, nou ja dat zou kunnen als mijn knie dat toe zou laten.

Maar wat wil je er precies over weten?

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:22

Nee, is niet gekomen door die eerdere knieklachten, maar ik ben 'hypermobiel'. ;)
Ik heb een hele tijd geen last meer gehad van die knieklachten die ik had, en toen ik zondagavond onder de douche stond en me om wilde draaien schoof ie er naast..

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:23

ProudJustify schreef:
Ik heb op dit moment een brace die ingesteld kan worden. Hij stond eerst op 45 graden buigen en tot 20 graden strekken.
Afgelopen maandag is dit versteld naar 90 graden buigen en 0 graden strekken. Ik kan dus mijn been nu wel weer helemaal strekken maar kan maar tot 90 graden buigen, nou ja dat zou kunnen als mijn knie dat toe zou laten.

Maar wat wil je er precies over weten?

Ik heb op dit moment een brace die alleen maar gestrekt staat.
De bedoeling is dat ik hem steeds meer ga buigen, was dit bij jou ook het geval?
En heb je er veel last van als je hem buigt?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:06

Ik heb na mijn operatie eerst een brace gehad met een spalk erachter dus inderdaad alleen gestrekt voor 6 weken.
Daarna kreeg ik deze brace en in het begin kon ik dus tot 45 graden buigen en nu staat ie afgesteld tot 90 graden buiging.

Ik loop bij de fysio en die was al bezig met buigen voor ik deze brace kreeg. Het buigen na 6 weken gestrekt te hebben gezeten met je been is geen pretje kan ik je zeggen. Bij mij is mijn knieschijf vast gaan zitten door het gestrekt houden van mijn been en daarom krijg ik mijn been op dit moment niet verder gebogen dan 75 a 80 graden. Door oefeningen te doen is het de bedoeling dat de knieschijf weer los gaat komen en weer normaal gaat bewegen zoals het hoort.

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:35

Oké! Dat zal bij mij dan hopelijk meevallen, aangezien ik dinsdag anderhalve week gestrekt zit met mn been, en dan die verstelbare brace krijg! :j
Ik moet vanaf volgende week ook naar de fysio daarvoor, en dan maar hopen dat het allemaal weer goedkomt! :)

Annepanne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:19

Toen ik net mijn blessure had kon ik hem door de zwelling juist niet strekken, was zo blij toen ik na MAANDEN weer eindelijk heel mijn been uit kon rekken.

Ik heb gisteren weer sinds december op mijn knieën kunnen zitten (heel kort en voorzichtig maar toch)! :D Hurken durf ik nog niet echt te proberen, maar ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat het goed komt.