Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:24

Heb net les 8 gelopen, maar ik begin aardig verslaafd te raken :9 Had nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden. Maar mss is dat omdat het zo makkelijk gaat. Die 2 min hou ik wel vol, maar ik moet nog even niet denken aan 8 min...

Kan iemand me vertellen waarom je met een hartslagmeter gaat lopen? Hoe werkt zoiets? Waar moet je dan op letten en moet je dan steeds dat ding in de gaten houden?

Wat doen jullie in de vakantie; doorgaan met lopen of luieren? En moet je dan een paar lessen terug als je eenmaal weer thuis bent?

Dank vast voor de antwoorden en voor jullie motivatie. Het is echt leuk om te lezen hoe anderen 'Evy' ervaren. Heb me rot gelachen om de reacties op "Chiwawa". Dacht zelf ook bij dat nr "What the *:*&?!?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:24

Me achillespees pijn is eindelijk weer over, maar ben vandaag even niet gaan lopen. Ten eerste was ik nog super moe van dagje Parkpop en wilde ik even uitslapen. En om nou om 11 uur te gaan hardlopen in deze hitte... ik denk dat ik het woensdag weer oppak. In de hoop dat ik gewoon pijnvrij kan lopen. :)

EllenB

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:26

Gelukkig Mara, je moet er toch niet aan denken dat je een paar maanden uit de running bent met een achillespeesblessures. Doet pijn en duurt heeeeeel lang. Vriendinnetje van me heeft het gehad. Ook door hardlopen...

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:37

Fijn dat de pijn over is!

Haha, dat chihuahua-nummer. :') Moet zeggen dat ik er wel erg lekker op loop. Ik vind niet alle muziek even fijn, soms hebben ze iets dat te weinig ritme heeft of gewoon iets dat helemaal niet mijn tempo is. Wat dat betreft zal ik blij zijn als ik zover ben dat ik Evy niet meer nodig heb en mijn eigen muziek kan uitkiezen. Al zal ik de aanmoedigingen van Evy wel missen ( 'ge zijt goed bezig!', 'komaan, nog even volhouden!' :') ).

Vakantie heb ik ook al over zitten denken. Maar om nou ergens in Frankrijk in de hitte rondjes te gaan rennen... neh. Denk misschien bij terugkomst de laatste les nog een keer lopen en dan weer verder.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:53

Ik ga in frankrijk wel doorlopen! Gewoon in de ochtend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:57

Ik ga waarschijnlijk naar Spanje of Turkije dus ik kijk even hoe het zit met het gebied/de warmte enz. Of ik dan wel of niet iets ga doen. Sowieso zwem je daar veel en op het strand beetje voetballen en zo dus dan kom je wel aan beweging. In Friesland ga ik denk ik niet hardlopen, daar zeil/zwem/windsurf ik de hele dag dus beweging genoeg.. Ben ook helemaal kapot na zo'n dag dus ik slaap ook altijd veel te lang uit dan O:)

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:34

Oh ja die uitspraken van Evy zijn geweldig. Ik moest gisteren ook zo lachen. Ze zei iets in de trant van "Ga niet lopen stilstaan". Ha, ha, gekke Belg.

Ik neem mijn loopspullen mee en dan zie ik wel of het er van komt, of niet... We gaan naar Oostenrijk, dus dat wordt lachen. Rennen in de bergen :):)

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:37

Of dan zegt ze 'OKEEEE...' *ik stop* '...We zijn alweer bíjna klaar'. O. *gaat weer rennen* En dan moet je nog een minuut. -O-
Of zegt ze 'flink doorlopen!' om twee seconden later te zeggen dat je tempo moet houden, maar niet te hard moet lopen'. :roll:

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:47

Ik ben ook begonnen :D ,

heb een schema van de hartstichting gevonde, neem aan dat ze wel verstand ervan hebben.
toevallig zijn nu veel hardloopschoenen e.d. afgeprijst bij de actiesport, heb nu voor € 50 assics gekocht :)

ben nu twee x gaan lopen en het gaat al beter,
ik ga nu 3 x per week staat ook in het schema,

heb slechte knieen, dus k doe rustig aan!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:52

ha, ha, ha, ik ben dus niet de enige die moeite heeft met Belgisch :roll: "Komaan, even doorzetten nog. Je bent er bijna" en dan doe je nog 3 stappen en dan ist klaar :o? Maar ik moet en zal die 'cursus' afmaken!

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:54

Ja, whahaha, "nog éven doorzetten!" *muziek stopt* O, het is al klaar. :?
Maar idd, ik moet en zal hem ook helemaal doen. Ga morgen voor les 13, ben erg benieuwd. Vind dat het vanaf nu wel met erg grote stappen gaat. :=

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:20

Ik lig af en toe met mn moeder ook dubbel om de uitspraken van Evy :P haha

Ik moet vanavond les 13 doen.. ben benieuwd

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:39

Ja inderdaad, dat de muziek opeens wat zachter gaat en Evy begint te praten, dat ik vaak denk: jaaa! Wandelen. 'Nog even doorzetten, komaan.' Ow.. -O-

Oja, vraagje, ik wil dus woensdag misschien de draad weer oppakken. (Misschien omdat ik misschien ook naar me oom en tante in het westen van het land ga en ik al vroeg de trein moet hebben, dus geen tijd zie om daarvoor te gaan rennen, dat gaat me iets te ver. :P ) Maar kan ik dan ook gewoon weer 'invallen' in week 4, ik ben dus gestopt na les 8 in week 3, maar in week 4 herhaal je week 3. Kan ik niet gewoon dan bij les uhm, 11 invallen? Want het lijkt me ook als ik dan bij les 9 begint dat dat schema zo in de war geschopt wordt. Want zijn de lessen niet zo opgebouwd dat je dan na je 3e les van de week, die misschien de zwaarste is daardoor 2 dagen moet rusten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:43

Hangt er een beetje vanaf hoe lang je niet gelopen hebt denk ik.
Als het lang geleden is, dan zou ik toch iets verder terug gaan, is het nog vrij recent, dan gewoon bij les 11 invallen als die inderdaad hetzelfde is. ( geen idee, ga vanavond les 10 lopen ;) )

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:49

Ja, een weekje dus.. ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Denk dat dit nog wel te doen is. Zomaar overstappen van week 4 naar 5 lijkt me iets teveel van het goede, als ik dat schema daarvan zie hebben we nog heel wat voor de boeg. :P

Succes alvast met lopen vanavond!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:50

Denk dat dat wel kan hoor, en als je later merkt dat het toch te snel is gegaan dan doe je toch gewoon weer eventjes wat rustiger aan? :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:35

Heb helaas niet les 13 uit kunnen rennen.. heb 1x 2 minuten gerend, 1x 3 minuten en 1x 5. Daarna kreeg ik ontzettende last van mn scheenbenen.. Dus heb de rest van de les snelgewandeld..
Woensdag maar nog een keer les 13 doen

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:58

Jammer MightyJoe, hopelijk gaat ie de 2e keer wel goed. Goed dat je naar je lijf geluisterd hebt. Ik zou niet doorlopen als je pijn in je scheenbeen of hiel krijgt. Als ik zo lees over de blessures die je daar kunt oplopen... zou ik het niet op wagen.

Ik hoef even niet. Veel te heet. Woensdag weer (denk ik). Misschien morgenavond als het geen noodweer is.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:28

Als je slecht je warmte kwijt kunt, en niet kan zweten is het misschien een optie om wat meer water te gaan drinken. Eerder kon ik ook mijn warmte niet kwijt en had een hoofd als een boei. Nu ik 2 liter water op een dag drink, zweet ik wel en kan ik mijn warmte kwijt.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:30

Ik kan juist heel goed zweten, maar ik koel gewoon niet af en heb het áltijd warm, 's winters heb ik het ook vaak warm.. En ik drink eigenlijk méér dan genoeg, ik kom ruim aan de 3 liter per dag en op dagen als deze gaat er met gemak wel meer in :=

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:45

Verax lijkt me ook niet fijn om het altijd warm te hebben. Met dit weer kom ik niet buiten omdat ik het te warm heb, maar 's winters ben ik net een ijspegel, altijd koude voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:51

Gister helaas niet gelopen.
Het was veel te warm en ik moest met de katten naar de dierenarts.
Beiden zijn nu gechipt en volledig gezond verklaard, maar ik moest wel heel lang wachten voor ik aan de beurt was waardoor ik echt geen zin meer had om nog te lopen toen ik thuis kwam.

Hopelijk valt het vandaag allemaal mee met het noodweer en kan ik vanavond lopen, anders morgen maar weer.

Merk wel dat ik toch wel een beetje baal als ik om wat voor reden dan ook niet kan lopen...

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:13

Jammer MightyJoe!

Ik begin dat ook te krijgen Anc, dat ik echt baal als ik niet kan lopen. Had nooit gedacht dat ik ooit verslaafd zou raken. :=

Ik heb net les 13 gelopen. Was wel zwaar, maar het ging toch boven verwachting goed. Nergens hoeven sjoemelen.
Oh voor de mensen die problemen hadden met Runkeeper op de telefoon: bij mij werkt ie nu. De truc bij mij is:
- siliconen beschermhoesje van telefoon halen (en ik laat hem er tegenwoordig af, hij gaat toch in die armband)
- gps aanzetten (buiten, anders heb je geen ontvangst)
- ik heb een app gedownload die GPStest heet, daarmee test ik de verbinding
- zodra je verbinding hebt kun je Runkeeper aanzetten en werkt ie gewoon. Je kan dan ook Evy aanzetten, Runkeeper geeft maar een paar keer een melding tussendoor, heb je geen last van.
Ik vind het wel erg leuk om te zien hoe ik een steeds langere afstand afleg. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:11

Ik heb vandaag ein-de-lijk hardloopschoenen gekocht, Asics met gel die echt súper lekker lopen :j En ze sluiten ook echt precies om m'n voet. Ga als het minder warm is gelijk beginnen, en dan elke dag hardlopen. + nog 1/2 keer per week zwemmen.

Ik kan me nog herinneren dat iemand eerder in dit topic een linkje had met 'hardloopprogramma's' voor op je mp3? Heeft iemand die link nog voor me misschien? :)

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:29

Heb geen linkje voor je... Ik zou echt niet meer weten waar ik "Evy" vandaan geplukt heb. Weet nog wel dat het een hele toer was om het te downloaden, dus hopelijk heeft iemand hier de gouden tip voor je.

Ik maak me op voor les 9. Mijn knie doet een beetje pijn en ik heb me gisteren verstapt (voel m'n middenvoetsbeentje). Zal mij benieuwen hoe het gaat.