Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:35

Dat heb ik ook ja, kan echt alleen maar wijde losse kleding verdragen anders voel ik me niet lekker..

EmmaVZ

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:41

Té strakke kleding vind ik ook niet fijn, maar in te wijde kleding vind ik het ook niet fijn omdat niet heel veel mensen wijde kleding dragen en dan bang ben om uit de boot te vallen met wijde kleding. (maar das een onderdeel van faalangst, niet HSP lijkt mij)

sanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:11

Met strakke kleding heb ik geen probleem...
Ik heb wel kleding, waar ik me heel prettig in voel. Maar niet zo snel kleding waar ik me niet prettig in voel...
(los van of ik iets ooi vind of niet)

Hebben jullie ook, dat je som van die plekken hebt, waar je denkt: Hier wil ik echt niet zijn?
En dan los van hele drukke plekken.
Ik had het bv bij een meer in het park, dat voelde zó akelig... Snel weg gefietst daar.

En als we op vakantie een kerk of zoiets gaan bezichtigen, moet ik altijd even bijkomen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:17

Dat laatste heb ik wel eens ja. Net alsof je dan verstikt word. Kerken vermijd ik om die reden wel.
Er zijn trouwens ook wel plekken war ik enorm blij van kan worden, zomaar ineens.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:17

amoj, ja strakke kleding was vroeger een drama! Tot mijn 13 en daarna niet meer. Van de een op andere dag begon ik strakke broeken te dragen, en steeds meer strakke kleding.
Ook de eerste paar keer met een bh aan, zo strak en ik voelde me zo opgesloten.
Nu heb ik daar gelukkig geen last meer van want kan nu en stuk leukere kleding aan dan eerst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:19

Bh heb ik eerst ook heel erg last van gehad. Heb wel tot mijn 14e zonder bh gelopen om die reden.
Strakke broeken kan ik nog steeds niet hebben. Ik word dan helemaal gestresst echt heel raar.

Met van die plekken heb ik ook wel eens. Niet heel vaak, maar soms kom ik echt op plekken en dan voel ik me gewoon angstig, opgejaagd en benauwd. Ik heb het bij een spoorweg overgang waar ik overheen moet als ik naar school fiets. Bleek dat daar een meisje voor de trein is gesprongen. Nu is het wel wat minder geworden, ik moet er toch langs kan geen andere weg nemen.
Ik heb het ook bij de strozolder bij mijn pony. Ook zo'n benauwd/opgejaagd gevoel.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:15

Hebben jullie het ook dat je heel erg kan blijven hangen in je negativiteit? Als er iets is, en het is uiteindelijk opgelost of je mag het loslaten, blijf er het vasthouden, denken denken en denken?
Heeft iemand van jullie er miss een tip voor want ik word soms echt gek van mezelf

sanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:21

O ja, heel herkenbaar...
Mijn oplossing, tja, ik denk niet dat die voor andere van toepassing is...
(met twee cavia's op de bank gaan liggen en alles vergeten)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:28

Heel herkenbaar!! Zover dat ik er slapeloze nachten van heb en alles. Ik kan echt helemaal niet loslaten. Heb dat ook met dingen die al lang opgelost zijn of ik eigenlijk al had moeten vergeten...
Ik heb er echt nog steeds geen oplossing voor. Van me af schrijven helpt meestal wel, maar lang niet altijd... Focussen op iets anders wil wel helpen, maar vaak ook maar tijdelijk.
En dacht er vanmiddag aan om precies hetzelfde hier neer te zetten...

Maar, aan de andere kant, hebben jullie ook dat je helemaal opgezogen kunt worden in positiviteit? Dat je maar blijft rond stuiteren? Ik heb dat vaak als ik iets leuks bedenk voordat ik ga slapen... Dan zit slapen er dus echt niet meer in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:31

Ohja zeer herkenbaar! Ik kan er weken, maanden over blijven denken en malen. Had ik maar dit, had ik maar dat. Wat als? Waarom?
Ik richt me dan vaak op andere dingen, daar stort ik me helemaal op. Meestal helpt het een klein beetje.

Met positiviteit heb ik dat ook. Kan echt weken gewoon vrolijk blijven van iets en dat ik me helemaal lekker en goed voel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:17

O dat heb ik ook, vreslijk is dat als je dus negatieve gedachten niet kan los laten! Opschrijven helpt gelukkig wel redelijk goed dus dat scheelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:58

Heb het ook wel eens geprobeerd op te schrijven, maar dan zat ik daar met pen en papier en wist ik niet wat ik nou op moest schrijven.

Ik ben trouwens wel benieuwd, hebben jullie een relatie? En is jullie vriend ook een hsp?
Ik heb nog nooit een relatie gehad. Ik merk dat ik me vooral aangetrokken voel tot (veel) oudere mannen. 15/20 jaar ouder dan mij. Jongens van mijn leeftijd vind ik niks aan.
Mijn ouders en vriendinnen vinden het maar raar, maar ik kan er niks aan doen, ik kies niet bewust oudere jongens uit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:02

Ik hou van strakke kleding, dat geeft me juist het gevoel dat ik niet echt iets aan heb en dat vind ik fijner. :') Maar er moeten geen labeltjes/kriebeldingen in zitten, het moet wel echt lekker zitten.
Blijven hangen in negativiteit doe ik absoluut niet gelukkig!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:21

Ik ben getrouwd met iemand die 10 jaar ouder is en ook ik voelde me nooit aangetrokken door iemand van mijn leeftijd..Mijn vorige relatie vergde veel energie van me maar met mijn man heb ik daar totaal geen last van,bij hem voel ik me echt goed en weet ook haast wel zeker dat ook hij hsp is(hij wil het alleen niet echt weten haha)..

Ik schrijf altijd direct iets op als ik er aan denk..Als het met de paarden bijvoorbeeld niet helemaal goed is gegaan qua training schrijf ik op wat er wel goed ging en wat er niet goed ging en door het op te schrijven word je je er van bewust dat het nog zo verkeerd niet was..Als ik een probleem heb met iemand dan schrijf ik op wat ik ga zeggen op het moment dat ik er aan denk(heb er een speciaal schriftje voor)en ik heb gemerkt dat ik het dan los kan laten en ook dan lijkt het niet zo lastig meer..Ik ben er nog niet zo lang mee bezig hoor maar merk echt dat het me wel helpt om uit die negativiteit te komen..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:36

amoj schreef:
Heb het ook wel eens geprobeerd op te schrijven, maar dan zat ik daar met pen en papier en wist ik niet wat ik nou op moest schrijven.

Ik ben trouwens wel benieuwd, hebben jullie een relatie? En is jullie vriend ook een hsp?
Ik heb nog nooit een relatie gehad. Ik merk dat ik me vooral aangetrokken voel tot (veel) oudere mannen. 15/20 jaar ouder dan mij. Jongens van mijn leeftijd vind ik niks aan.
Mijn ouders en vriendinnen vinden het maar raar, maar ik kan er niks aan doen, ik kies niet bewust oudere jongens uit.

Als je dan met pen en papier zit, bedenk je dan wat je op wilt schrijven? Ik begin namelijk gewoon met schrijven. Begint vaak dus als een grote warboel met een hele hoop emotie. Later wordt het wat georganiseerder en kom ik ook vaak weer tot een positievere emotie.

Ik viel ook altijd op oudere jongens. Nu ben ik 8 maanden vrijgezel na een relatie van 8,5 jaar en merk ik dat ik weer iets meer tot mijn eigen leeftijd neig. Al wil ik op het moment helemaal geen relatie :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:39

Ja, ik ga er altijd over denken en dan lukt het juist niet. Soms ga ik lijntjes/hokjes tekenen en dat wil ook nog wel eens helpen, daar word ik iig rustig van.

Heb gister ook uitgevonden dat onkruid verwijderen een positief effect op mij heeft. Dat knappen van die worteltjes/sprietjes en hoe alles weer mooi schoon/netjes word, geeft mij een goed gevoel. Klinkt misschien gestoord, maar ach :+

Wel grappig dat jullie ook op oudere jongens vielen. Voorlopig wacht ik denk ik ook mooi tot ik wat ouder ben, heb op dit moment ook niet echt trek in een relatie.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 00:25

amoj schreef:

Ja ik heb een relatie, met een typisch gevalletje van HSP. Zeer hoog gevoelig.
'Nog maar' 21 jaar jong (ik 19), en erg bewust...
Lot uit de loterij zoals ze dat noemen :)

Kan me zeer goed voorstellen dat je op oudere jongens valt!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 01:24

Miss_Caroo schreef:
Hebben jullie het ook dat je heel erg kan blijven hangen in je negativiteit? Als er iets is, en het is uiteindelijk opgelost of je mag het loslaten, blijf er het vasthouden, denken denken en denken?
Heeft iemand van jullie er miss een tip voor want ik word soms echt gek van mezelf

Ja! Dat had ik laatst ook nog! En dat was echt niet fijn, vind het irritant dat ik zulke dingen niet meteen kan afsluiten.

amoj schreef:

Ik heb geen relatie, maar spreek wel met iemand die misschien "relatiemateriaal" is. Hij heeft geen hsp, maar wel autisme. Daardoor snapt hij denk ik wel beter hoe ik me een beetje voel. Ik heb tot nu toe ook nog nooit een relatie gehad, een eerdere date sloeg ik af omdat ik er teveel stress en prikkels van kreeg en ik bang was dat ik er alleen maar negatieve ervaringen aan had dan positieve.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:19

Hier meerdere relaties gehad met jongens van mijn eigen leeftijd. En daarbij neig ik naar extraverte, niet-HSP'ers.

Je kunt niet het HSP-zijn aanschrijven voor alles in je leven hè. Op wie je valt, welke muziek je mooi vindt en welke kleding je het liefst draagt, staat los daarvan. Je bent net zo verschillend en uniek als ieder ander en daarbij ook nog een stuk gevoeliger dan 80% van de bevolking. Het is geen excuus om je achter te verschuilen. Het is een aanvulling op je persoonlijkheid.
Ik bedoel het niet aanvallend, maar ik krijg een beetje dat idee bij wat sommigen zeggen hier.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 08:38

Daar ben ik het ook wel mee eens, Rebel!
Mijn laatste relatie is gelukkig al weer een jaar uit en was met een jongen die 6 jaar ouder was dan ik. Dat leeftijdsverschil vind ik wel fijn, 3 tot 7 jaar voel ik me wel prettig mee. Of hij HSP had weet ik niet en maakt me ook niet heel veel uit.
Nu al weer een jaar heerlijk vrijgezel. Ik denk dat het wel fijn is als iemand begrijpt hoe je gevoeligheid werkt, maar ik denk niet dat de ander persé hsp moet hebben om het goed te laten gaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:03

Rebel_Jits schreef:
Hier meerdere relaties gehad met jongens van mijn eigen leeftijd. En daarbij neig ik naar extraverte, niet-HSP'ers.

Je kunt niet het HSP-zijn aanschrijven voor alles in je leven hè. Op wie je valt, welke muziek je mooi vindt en welke kleding je het liefst draagt, staat los daarvan. Je bent net zo verschillend en uniek als ieder ander en daarbij ook nog een stuk gevoeliger dan 80% van de bevolking. Het is geen excuus om je achter te verschuilen. Het is een aanvulling op je persoonlijkheid.
Ik bedoel het niet aanvallend, maar ik krijg een beetje dat idee bij wat sommigen zeggen hier.

Helemaal mee eens, los daar van is HSP ook niet zo 'bijzonder' (als het al daadwerkelijk bestaat), zat mensen die bepaalde kenmerken hebben of HSP zouden scoren op de test.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:20

Amoj waarom koop je strakke kleding als het niet fijn zit?
Het is belangrijk om je prettig te voelen.

Ik ben 16,5 jaar samen en 13,5 jaar getrouwd met mijn man.
Hij is geen HSP en introvert. We vullen elkaar aan.
Ik ben een stresskip, hij is rustig.
Toen zijn vader op sterven lag voelde ik mij schuldig omdat zijn vader enkel met mij wilde praten en niet met zijn vrouw en kinderen. Mijn man is dan alleen maar blij dat zijn vader kan praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:22

amoj schreef:

Ik heb een relatie, mijn vriend is 18 jaar ouder. :) Ik kan me niet voorstellen om een relatie met een leeftijdsgenoot te hebben, heel raar misschien. Mijn vriend is (gelukkig) niet hooggevoelig. Wel heel lief en invoelend :), maar ik geloof dat het juist zo goed werkt omdat we verschillend zijn op dat gebied. Hij is echt mijn rots en rustpunt, daarnaast is hij sociaal heel vaardig en ontspannen, alles wat ik niet ben bij mensen dus. ;) Dat helpt mij zeker in de omgang met mensen, met hem als steuntje in de rug.

EmmaVZ schreef:
Ik heb geen relatie, maar spreek wel met iemand die misschien "relatiemateriaal" is. Hij heeft geen hsp, maar wel autisme

Ik hoop voor jou dat het gaat werken, maar ik wil je wel graag meegeven om heel voorzichtig te zijn... Ik heb een relatie gehad met een man die Asperger had en dat was 1 doffe ellende. In het begin niet, want dan herken je inderdaad bepaalde dingen in elkaar, maar de grote (!) verschillen tussen HSP en autisme braken mij al heel snel op (en toen ben ik veel te lang bij hem gebleven). Veel eenrichtingsverkeer en waar je als HSP-er soms te veel empathie hebt ontbreekt dat aan zijn kant (al lijkt dat soms niet zo).

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:17

RedPassion schreef:
EmmaVZ schreef:
Ik heb geen relatie, maar spreek wel met iemand die misschien "relatiemateriaal" is. Hij heeft geen hsp, maar wel autisme

Ik hoop voor jou dat het gaat werken, maar ik wil je wel graag meegeven om heel voorzichtig te zijn... Ik heb een relatie gehad met een man die Asperger had en dat was 1 doffe ellende. In het begin niet, want dan herken je inderdaad bepaalde dingen in elkaar, maar de grote (!) verschillen tussen HSP en autisme braken mij al heel snel op (en toen ben ik veel te lang bij hem gebleven). Veel eenrichtingsverkeer en waar je als HSP-er soms te veel empathie hebt ontbreekt dat aan zijn kant (al lijkt dat soms niet zo).

Ik zal het in m'n achterhoofd houden, bedankt! :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:01

Stuiter, Stuiter, Stuiter, vandaag een super leuke dag gehad, maar ook met veel indrukken. Gelukkig is het nu nog een tijd voordat ik ga slapen, maar wat doen jullie om tot rust te komen en de prikkels van de dag los te laten?
Als ik niet oplet en meteen probeer te gaan slapen als ik thuis kom van een drukke dag (wat wel eens gebeurd na een bruiloft te hebben gefotografeerd), dan slaap ik de hele nacht niet...