wie ook te trage schildklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: wie ook te trage schildklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:51

Nou daar teken ik voor als ik de miljoenen win dan vertrek ik gelijk en anders duurt het nog minimaal 15 jaar _O-

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:54

Hallo allemaal,

Ik heb wat pagina's terug gelezen.
Ik las ook dat de meeste mensen zich het fijnste voelen bij een tsh waarde rond de 1

Mijn waardes zijn nu;
Tsh 2,2
T4 15,7

Ik voel me nog vaak erg moe, maar zoals iemand anders ook al zei, dat is met alles. En dat heb ik ook..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:41

En dat zal je altijd blijven houden.
Mijn TSH staat nu op 0.2 en daar voel ik mezelf prima bij

Ik doe alles en als ik teveel doe dan ben ik gewoon 2 dagen af maarja dan denk ik... ik heb het wel weer gedaan en dan even 2 avonden op tijd naar bed.

Je leert er best wel mee en naar leven.
Als je jezelf maar in 8 houd is er niets aan de hand

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:02

Sharon dat zouden voor mij waardes zijn waarin ik me diep ellendig voel. Zeker die 2.2 waardes. Dat zou echt veel te hoog zijn.

Vermoeidheid, ja die blijft continue aanwezig. Loop soms dagen als een zombie rond op de automatische piloot. Helpt dan ook niet als je je b12 al 6 weken vergeten bent trouwens -O-

Ik loop afgelopen tijd flink te rommelen, was ietsje afgebouwd omdat ik ondanks geen echt hoge waardes toch opgefokt, hartkloppingen, niet kunnen slapen trillerig was. Dus mijn eens in de zoveel dagen half afgebouwd. Die gevoelens waren weg maar de vermoeidheid en ellendige darmen weer vol terug. Een halve valt binnen 3 uur verkeerd vanwege die opgefoktheid. Nu maar de kwartjes iets groter gemaakt, dat lijkt wat te gaan helpen.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:55

Mando;
Mijn huisarts zei dat die vermoeidheid toch langzaam aan beter zou moeten worden. Sinds dat ik aan de medicijnen zit is het al wel beter. Maar wat er nu nog over is zal denk ik inderdaad blijven.
Ik doe verder ook alles, soms teveel vind ik. Maar ik wil geen dingen opgeven, en inderdaad gewoon standaard door de weeks op tijd naar bed en 1 avond nog wat eerder..

Karuna;
Ik ben er ook nog niet over uit of dit is hoe ik me voel of dat het misschien beter kan. Ik slik nu pas 2 maanden de goede hoeveelheid medicijnen. Althans goede hoeveelheid namens de huisarts.

Ik las trouwens ook dat iemand de medicijnen savonds in neemt.
Maar het moet toch op een lege maag?
Ik voel me ook iedere ochtend lamlendig als ik die medicijnen heb ingenomen...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:17

Ik slik deze in de avond

Op advies van mijn endocrinoloog.
Ik was in de ochtend altijd zo moe toen zei ze... dan ga je het in de avond slikken.
Ik doe dit nu al een jaar of 4 en ik voel mezelf hier prima bij.

Ben in de ochtend niet moe hoef niet op gang te komen maar daar tegenover staat dat ik wel in de avond wat vermoeider ben en dus ook vaak rond 21.00 op mijn bed lig

Ik neem het net voor het slapen gaan en tussen eten (snoepen, koekje, enz enz) moet 2 uur zitten.
Soms smokkel ik ook wel eens hoor maar probeer hier altijd wel op te letten.
Het scheelt dat wij rond half 6 - uur eten en ik geen avondsnoeper ben

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:34

Voor mij geldt hetzelfde als voor mando.
Ik slik 's avonds en ben ook geen avondsnoeper...dus gaat prima.
Wel ben ik 's morgens onwijs vroeg wakker. Om 5 uur is eerder regel dan uitzondering.
Of dit te maken heeft met het slikken in de avond weet ik niet, maar voor geen goud wil ik terug naar die ochtenden waarin ik door een dikke deken liep van toe ik nog 's morgens slikte.
Mijn energie is heel wisselend. De ene dag kan ik 's morgens stevig trainen met mijn paard, een pallet lossen met 70 zakken voer van 20 kilo, het huishouden doen, paarden mesten, bak aanharken met de hand en met de hond wandelen. Een andere dag sta ik op met een duffe kop en die verdwijnt dan ook niet meer, er komt dan niets uit mijn handen...behalve het hoogst noodzakelijke.
Beide varianten kunnen dagen aanhouden.
Van de eerste variant wordt overigens mijn omgeving wel moe :D ....

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:31

Haha joh van jou ook. .. Zo herkenbaar. ..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:41

Dat stuiterige heb ik alleen bij een halve pil ipv kwart. Word ik doodmoe van mezelf ook om de dag erna gesloopt te zijn en fysieke klachten te hebben en zowat niet slapen.

Maar een ding vergeten te zeggen, ben pas geleden bij medisch psycholoog geweest voor opstart van mogelijke revalidatie, deels vanwege vermoeidheid en ook andere klachten. Schildklier en waarde kwamen ook ter sprake, laatste test is in maart geweest. Huisarts had gezegd waarde is in orde, zo voelt het voor mij ook. Maar volgens deze dame was hij toch niet helemaal ok want een waarde van 1.2 wat voor haar de meest belangrijke instelwaarde is. Zij vond hem te hoog, heeft het liever onder de 1. Vreemd zoals kennelijk elke arts zijn eigen referentie heeft. Ik ben daarna trouwens iets gaan verhogen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:56

Als ik op 0.7 sta ben ik veel meer moe dan nu met deze waarde
Het weer speelt soms ook niet mee hoor. . Dat heeft soms ook zijn weerslag

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:45

Mijn T4 was 17 en TSH ook aan de hoge kant, al vond mijn nieuwe HA :x het wel goed. Die weet nu ook gelijk dat ik aan mijn eigen lijf wel voel of iets goed is of niet :')
Zit nu op 162,5 Euthyrox dus even aankijken al was de energie die ik had wel fijn alleen dat gejaagde gevoel was minder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:59

Ik zit tussen de 62 en 75 microgram eltroxin. 62 net te weinig 75 teveel. Maar de pillen zijn alleen in 50 te krijgen en miniklein ben steeds aan het prutsen met kwart pilletjes.

17 is op zich netjes.

Wat ik me afvraag, zou de wisseling in energie en vermoeidheid liggen aan de medicatie, het verschil in opname door je lichaam, tussen de oren of toch het resultaat van met iets chemisch iets natuurlijks proberen te vervangen.

En wat is bij jullie de oorzaak van een te langzame schildklier eigenlijk, bij mij Hashimoto.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:58

Ik weet wel dat het mij erg met het weer te maken heeft. Ik ben schildklierpatient geworden door een tumor aan de hypofyse en door de ct-scans. Eerst was hij veel te hoog door het jodium van de scans en na de operatie en bestraling te laag. Dus dat was kwakkelen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:44

Ik ook hasimoto.

Ik begon bij tsh 156
Bij mij is het weer wat wel meespeelt maar ook dat ik teveel wil en doe.

Ik zit nu op 0.150 thyrax
Dat zijn 6 blauwe
Soms zet ik mezelf op 5 blauw en dan nog 3/4 blauwe

Ach ik rommel er wat mee om echt zien hoe ik me voel.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 20:58

Het moeilijke vind ik is dat mijn oude HA precies wist van hoe en wat en mij redelijk vrij liet hierin en dat moet ik bij de nieuwe nu weer heroveren zeg maar. Ik ben hierin ook niet gemakkelijk maar na al die jaren voel je het zo goed zelf en zo'n beginnende arts wil nog weleens teveel de cijfertjes volgen.

Ik heb dat ook hoor, je voelt je goed en doet in een keer net zoveel als anders in drie dagen en ik.blijf het iedere keer weer doen :roll:
Heb een paar maanden bij de Hoogstraat revalidatie gelopen voor artrose maar als ik het huishouden zo doe als zij zeggen word ik echt overspannen.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:16

Ik ben in de ochtend niet stijf ofzo, ik word altijd wel misselijk door de medicijnen smorgens..

Ik vind het wel fijn om jullie ervaringen te lezen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:50

chanicha schreef:
Ik ben hierin ook niet gemakkelijk maar na al die jaren voel je het zo goed zelf en zo'n beginnende arts wil nog weleens teveel de cijfertjes volgen.

Wijs ze nog eens op de NHG-standaard: het doel is klachtenvrij (of in elk geval zoveel mogelijk klachtenvrij) en een normale waarde. Maar het gaat niet alleen om de cijfertjes, ook in de richtlijn niet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:12

Hier momenteel op waarde 1,5. Ben nu 29 weken zwanger en moet voor het kindje tussen de 1 en 2 blijven en voorlopig gaat dat goed.
Slik 250 microgram, maar dit wordt waarschijnlijk meer, omdat de waarde wel langzaam weer stijgt.
Momenteel moet ik eens in de 4 weken prikken, omdat de waarden vaker gemeten moeten worden tijdens de zwangerschap.

Vorig jaar was ik eind november ook al 7 weken zwanger, maar kreeg een miskraam. Later bleek dit te komen, doordat de ddokter had gezegd dat de waarden goed waren, maar dit bleek het voor een zwangerschap niet te zijn. En dat terwijl ze wist van mijn kinderwens. Ben echt onwijs boos geweest, maar nu dus 29 weken onderweg en zeer happy.

Wat merk ik als ik in waarde te hoog zit en dus medicatie te laag....
Eigenlijk niets behalve dat ik als een gek aankom en mijn spijsvertering een drama is.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 18:49

Tendance; jeetje wat verschrikkelijk van die miskraam zeg |(
Ik begrijp heel goed dat je zo boos bent geweest.
Maar fijn dat het nu goed gaat :)

Hebben jullie ervaringen met afvallen en trage schildklier / medicijnen ?
ik wil graag wat afvallen, maar wat ik ook doe, er gaat niet meer dan een paar honderd gram af, en een week later zit het er weer aan.
Ik sport 2/3 keer in de week (fitnes) en rij 3x in de week paard.
En al eet ik gezond, niet snoepen etc, het helpt niet.
Kan dit liggen aan dat mijn waardes nog redelijk "hoog" zijn ?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:25

Moet je eens het boek lezen van Amber Albada
Zij is ook schildklier patient en door haar voedingsmethode ben ik toendertijd 12 kilo afgevallen al zitten er alweer 6 bij de afgelopen 2 jaar...

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:36

Oh dat is een goeie tip, dankje. Ga is zoeken :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:15

De waardes van je schildklier hebben absoluut te maken met je verteringsstelsel. Dit wordt namelijk door het schildklierhormoon geregeld. Het aankomen of afvallen heeft er dan natuurlijk ook mee te maken.

Al geldt dat natuurlijk niet voor iedereen.
Bepaalde soorten voedsel, waarover inderdaad geschreven is, kunnen ook een grote bijdrage leveren aan afvallen met een traag werkende schildklier.

Maar waardes moeten sowieso op orde zijn. Niet alleen om af te vallen, maar ook voor de gesteldheid van de rest van je lichaam.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:03

Die boeken van Amber Albada, gaan die zoiezo over afvallen in het algemeen, of heeft ze specifiek een boek over trage schildklier ?
Heb namelijk al wel gezocht maar vond alleen boeken over afvallen in het algemeen.

Ik wil toch eens op eigen houtje medicijnen erbij gaan slikken om te proberen of ik die waardes lager kan krijgen, maar hoeveel zou ik er dan bij moeten gaan nemen denken jullie?
Ik slik nu 125 Mg en de waardes zijn; TSH 2,2 en t4 15,7

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:19

Ik vind dat je dit niet zelf moet gaan uitvogelen, maar toch echt in overleg met je arts. Die komt er toch wel achter als je het herhaalrecept steeds eerder wilt hebben.
Als jij aangeeft, dat je geen prettig gevoel hebt bij je huidige waarde, dan kun je er vast wel 25 microgram bij krijgen.
Schildklier problemen kunnen onder andere hartproblemen als gevolg hebben. Daar moet je niet zelf mee willen vogelen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:21